Hogyan tud cégtulajdonosként önjáró vállalkozást létrehozni cégéből?
Az alábbiakban feltérképezzük:
- milyen nehézségekkel küzdenek a KKV cégtulajdonosok,
- mit is jelent valójában a cégtulajdonosi szerepkör és mi nem része ennek a szerepkörnek,
- mit jelent jó cégtulajdonosnak lenni,
- hogyan érdemes elindulni ezen az úton és
- milyen előnyökkel jár, ha ezt megteszi.
Az operatív vezetésben elveszett cégtulajdonos nehézségei
Yogi Berra a híres baseball játékos később edző válaszul arra a felvetésre, hogy "Hé, Yogi, szerintem eltévedtünk" azt válaszolta “Igen, de jó tempóban haladunk!”
Hasonló helyzetben lehet a cégtulajdonos, aki nagy lendülettel az operatív feladatokat hajszolja, mégsem halad célja felé.
A temérdek operatív feladat miatt a cégtulajdonosoknak nem marad idejük és energiájuk, hogy olyan fontos témákkal foglalkozzanak, mint a stratégiai irányok meghatározása, egy következő üzletág/termékcsoport piacra vitele, a szervezetfejlesztés, pedig pont ilyen és hasonló kérdések megoldásával tudná önjáróvá tenni vagy egy következő szintre emelni a céget. Ebből az ördögi körből nehéz kijutni. Tapasztalataink szerint a cégtulajdonosok idejük 70 + %-ban munkavállalóik feladatát végzik és gyakran napi 12+ órát dolgoznak, olykor hétvégéik egy részét is beáldozva.
Ön hogy van ezzel? Milyen mértékben foglalkozik munkatársai feladatával? Mennyit túlórázik? Mikor merte utoljára hosszabb időre kikapcsolni a telefont? El merne utazni hetekre vagy esetleg hónapokra?
Fontos, hogy a cégtuladonos időben belevágjon a cége önjáróvá alakítására. Egyedül ez akár 8-10 évébe is kerülhet, és a tulajdonos teljesen kimerülhet a sok próbálkozásban. Ezért javasoljuk, hogy forduljanak olyan szakértőhöz, aki számos, akár több mint 100 vállalatot vezetett végig ezen a nehéz úton és így ez az időtáv két évre rövidíthető.
Milyen egy jól tervezett cégtulajdonosi szerepkör?
Egy sikeres cégben a cégtulajdonos napi feladatai többnyire a cég vezetésére és irányítására összpontosítanak. A cégtulajdonosi szerepkör egy olyan pozíció, ahol a vállalkozó már nem a napi üzleti operáció irányításával foglalkozik, hanem a stratégiára és az üzletfejlesztésre, vagyis a cég jövőjére fókuszál.
Mi tartozik a cégtulajdonos napi feladatai közé?
Ha a lenti lista arra döbbenti rá, hogy nem képes a cég többi vezetőjét bevonva ezekre a feladatokra elegendő időt szánni, itt az ideje, hogy cselekedjen::
1. Jövőkép, stratégia és vállalati értékrend: Cégtulajdonosként Ön felel a a stabil jövőkép, az ezt támogató stratégiai terv és szervezeti értékrend kidolgozásáért és frissítéséért, valamint az ehhez szükséges döntések meghozataláért. Ez magában foglalja a piaci lehetőségek elemzését, versenytárs elemzést, az erőforrások hatékony felhasználását. technológiai fejlődést.Cégtulajdonosként stratégiai döntéseket kell hoznia, például a befektetésekkel, növekedési tervekkel és új piacok megszerzésével kapcsolatban. Ezen kívül fontos, hogy folyamatosan szemmel tartsa a céget érintő innovációt és a technológiai fejlődést.
A vállalati értékrend meghatározása is az Ön feladata, ideális esetben a cég többi vezetőjével közösen. Cégtulajdonosként felelős az olyan alapvető értékek és elvek meghatározásáért, amelyek irányt mutatnak az egész vállalkozás számára. Ezek az értékek meghatározzák, hogyan kezeljük az ügyfeleket, az alkalmazottakat és a partnereket, továbbá mik a kollégák működésével kapcsolatos elvárások. Ez határozza meg milyen szerepet kap a bizalom, az innováció és a szabadság kultúrája, amely lehetővé teszi a munkatársak számára, hogy kreatívak legyenek és hozzájáruljanak a cég folyamatos növekedéséhez vagy ellenkezőleg milyen kulcsfontosságú a szigorúan meghatározott szabályok betartása, mint pl. egy gyárban.
2. Szervezet és emberek: A cég csak hatékony struktúrában, a megfelelő pozíciókban ülő megfelelő emberek közös munkája révén tud sikeressé válni. És ami még fontosabb, hogy megfelelő struktúra és emberek nélkül Ön képtelen lesz delegálni az operatív vezetés feladatait. Nem véletlen hallom a legtöbbször azt a megjegyzést cégtulajdonosoktól, hogy “nincs kinek” delegálják azokat a feladatokat, amelyeket már egy ideje szívesen leadtak volna. Azt pedig, hogy ki játszik milyen poszton a csapatokban, végső soron az ő dolguk eldönteni. Ahogy nő továbbá a cég, hozzá kell igazítani a működtetési logikát, munkaszervezést, és olykor más kompetenciával rendelkező kollégákra is szükség van.
3. Teljesítménymenedzsment: tulajdonosként akkor tud kiszámíthatóan és alacsony kockázattal vezetői felelősséget delegálni, ha már bevezetett teljesítménykövető- és előrejelző rendszert, amely minden pillanatban átfogó képet ad a cég üzleti teljesítményéről. Ehhez pedig teljesítménymutatókra van szükség. Ezek a mutatók segítenek a vállalkozás egészségi állapotának és teljesítőképességének mérésében. Az Ön cégének akkor van egy megfelelően érett teljesítménymenedzsment rendszere, ha hétről hétre, nem több mint két perc alatt el tudja dönteni, hogy mely területeken (pl. értékesítés vagy gyártás) van-e vagy nincs szükség beavatkozásra, korrekciós intézkedésekre.
4. Folyamatok: Szükséges, hogy azonosítsa azt a 5-8 kulcsfolyamatot, ami a cég értékteremtésére a legnagyobb hatással van. Az egyik ügyfelünknél ez a kulcsfolyamat az ajánlatadás volt, éppen ezért az első ügyfél-megkeresési lépéstől a szerződés megkötéséig egy egyszerű, skálázható és optimalizált folyamatot hoztunk létre, amelyben mindenki pontosan tudta, hogy mi a feladata és az ügyfél úgy érezhette, hogy egyedi igényeinek figyelembe vételével, de mégis elképesztő gördülékenyen jut el egy szolgáltatás megrendeléséig.
A folyamatokat minden esetben írásba kell foglalni, skálázhatóvá tenni, optimalizálni, leoktatni és betartásukat számon kérni, hiszen az ilyen “tervek” is éppen csak annyit érnek, amennyit a kollégák belőlük betartanak.
5. Információáramlás biztosítása: a cégen belüli információáramlás - különösen a vezetői szinten és onnan lefelé - legyen átlátható, hatékony és a döntéshozatalt segítse elő. 5-10 fős cégméret felett ideje feladnia, hogy mindenkivel négyszemközti egyeztetéseket folytat és ehelyett heti - vagy legalább kétheti - vezetői értekezletek tartania egy előre meghatározott, hatékony napirend mentén, a megfelelő - például a vállalatépítésben használt - támogató eszközökkel..
Az, hogy a fentiekből melyikre mennyi időt szükséges fordítani függ a cég helyzetétől, fejlettségi fokától. Warren Buffet a sikeres amerikai nagyvállalkozó, befektető véleménye egyértelműen a stratégiai tervezés előtérbe helyezését emeli ki. Ez látszik a híres kijelentéséből is, mely szerint:
"Ragaszkodom ahhoz, hogy rengeteg időt fordítsak, majdnem minden nap, arra, hogy csak üljek és gondolkodjak. (…) Olvasok és gondolkodom. Tehát többet olvasok és gondolkodom, és kevesebb az ösztönös döntésem, mint a legtöbb üzleti embernek."
Mi NEM tartozik a cégtulajdonos napi feladatai közé?
Az egyik legnagyobb kihívás a cégtulajdonos számára a stratégiai vezetővé válás (esetleg kizárólag a tulajdonosi szerepkörbe történő átmozdulás), amelyben az operatív feladatokat pl. egy operatív vezető vagy az adott területek tehetséges vezetői látják el. A sikeres cégtulajdonosnak el kell hagynia a szokását, hogy saját feladatának tekinti az alábbiakat, ezekben legfeljebb iránymutató vagy ellenőrző szerepe lehet:
1. Napi operatív döntések: Tulajdonosként nem kell részt vennie minden apró döntésben, amely a vállalat napi működését irányítja. Ehelyett, az ilyen döntéseket átadhatja a vezetőségnek vagy más kompetens munkavállalónak, de ne felejtse, hogy ezt megelőzően szükséges kialakítania egy jól működő kontrollrendszert.
2. Mikromenedzsment: A részletekbe való túlzott beavatkozás hátráltatja a céget, szükséges, hogy meg tudjon bízni abban, hogy kollégái elvégzik a feladatokat. Ezen túl könnyen alááshatja beosztott vezetői hitelességét és elfogadottságát, ha átnyúl a fejük felett. Ne felejtse, nem azért vett fel drága vezetőket, hogy utána a kollégák továbbra is minden problémával Önhöz forduljanak.
3. Napi munka kivitelezése: A cégtulajdonosnak nem feladata a vállalat napi munkájának végrehajtása. Minél nagyobb részben látják ezeket el a munkavállalók, annál több ideje marad arra, hogy a vállalat hosszú távú céljait megvalósítására összpontosítson.
Hogyan váljon még jobb cégtulajdonossá?
A cikket erre a linkre kattintva olvashatja tovább.