Így lesz a virtuális kosárból tényleges vásárlási tranzakció
Számos szegmense vizsgálható az e-kereskedelmi szektornak, jelen írásunkban most az egyik talán legérzékenyebb területet vesszük nagyító alá, ahol áll vagy bukik sokszor egy online tranzakció: ez pedig nem más, mint a fizetés módja.
A legtöbben a fizetés pillanatában bizonytalanodnak el
Számos webáruház alkalmaz kiváló grafikusokat, marketing szakértőket, dizájnereket, akiknek munkája révén sok-sok vevő találja meg és böngészi örömmel online üzletüket. Milyen jó is azt látni üzemeltetőként, hogy a befektetett pénzünk és munkánk révén folyamatosan nő az online jelenlét cégünk weboldalán!
De sikeresen tudjuk ezt a megnövekedett ügyfél forgalmat tényleges üzletté konvertálni? Min múlik az, hogy a betérő ügyfél nemcsak nézelődik, hanem a kosárba rakott terméket ki is fizeti végül?
A Mastercard által 2022-ben elkészített Fizetési Élmény Riportban elgondolkodtató adatot olvashatunk: 10 emberből 9 abbahagyta már az online vásárlást, mert elbizonytalanodott a nem megfelelő fizetési folyamat miatt. Ez elgondolkodtató információ kell, hogy legyen leginkább az online kereskedők/szolgáltatók számára, hiszen ezzel jelentős számú kuncsaftot veszítenek el, pedig a vevő „már ott volt a pénztárnál”.
Milyen okok vezetnek a vásárlás megszakításához?
- Megbízhatatlannak tűnik a webshop.
- Kevés vagy nem megfelelő fizetési opció.
- Épp nincsen kéznél a vásárló bankkártyája (pl. buszon ülve vásárolna).
- Nagyon bonyolult a kártya adatokat pontosan bepötyögni.
Ezekkel a problémákkal mindenki rosszul jár:
- a vásárló nem lesz elégedett,
- az online shop elveszít számos tranzakciót, ügyfelet.
Elsődlegesen tehát egy webáruház üzemeltetőjének (a bizalom építésén keresztül) kiemelten figyelnie kell arra, hogy a profiljához igazodóan a fizetési lehetőségek széles körét tudja felkínálni a vásárlók számára. El kell fogadnunk, hogy a legbizalmatlanabb réteg nem fogja kifizetni előre a terméket/szolgáltatást, így, ha nincs lehetőség utánvétes fizetésre, akkor őket valószínűleg el fogjuk veszíteni.
Szerencsés folyamat, hogy egyre többen ismerik fel az online bankkártyás fizetés előnyeit, kényelmét és biztonságát: az idei évben már 71% volt azon vásárlók aránya, akik online kártyás fizetést használtak az internetes vásárlás során a Mastercard 2022 Fizetési Élmény Riport című felmérése szerint.
A vásárlás legstresszesebb pontja: a fizetés
A fizetés a vásárlási folyamat lélektanilag legstresszesebb pillanata, hiszen a fogyasztó itt hozza meg a végső döntést, hogy valóban elkölti az adott összeget, amibe a kiválasztott áru kerül, ráadásul érzékeny bankkártya-adatokat kell pontosan megadnia egy felületen. Ha a kereskedő fizetési felülete a vásárló számára ismeretlen vagy nem kellően optimalizált felhasználói élmény szempontjából, az könnyen elbizonytalanítja és eltántoríthatja őt a fizetéstől.
Milyen megoldások vannak a mai banki rendszerekben erre a problémára?
A hazai bankok, karöltve a bankkártya kibocsátókkal folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyszerűen kezelhető, de biztonságos megoldásokat fejlesszenek, hiszen mindenki (eladó és a vevő is) a nyertese egy jól működő rendszernek.
Így került sor arra, hogy a CIB Bank és Mastercard közösen mutasson be két olyan fizetési megoldást is, melyben az ügyfél adatbiztonsága volt az első számú szempont.
Ezek a megoldások az un. „Egygombos ismétlődő fizetés” és az „Ismétlődő fizetés”, melyről az alábbi videóban beszélnek a pénzügyi szakértők.
Mi az ilyen fizetések esetén a legtöbb vevő igénye?
A magyar emberek többsége, ha pénzügyi szolgáltatást választ, legyen az akár banki betéti, befektetési vagy épp hiteltermék, a legfontosabb szempont a döntésben a biztonság, a kiszámíthatóság, a tervezhetőség és a kockázatok minimalizálása.
Így az online bankkártyás fizetések esetén is az első számú szempont a biztonság és az egyszerűség kell, hogy legyen. Ezekkel építhető fel a legkönnyebben a vásárló bizalma, mely az elégedett vásárlót újra és újra visszahozza ugyanabba az online üzletbe, ahol könnyen eligazodott, gyorsan és problémamentesen tudott pénzügyi tranzakciót folytatni, teljes biztonsággal.
Hogyan teremthető meg a biztonság, a pénzünk biztonsága?
A legtöbb online vásárlás esetén az alapvető probléma az, hogy miközben az ügyfél maximálisan megbízik a bankjában, kevésbé bízik meg abban, hogy az interneten – az adott vásárlási tranzakció során – kinek adja meg bankkártya adatait. Ki a webshop üzemeltetője? Megbízhatok benne? Nem fognak visszaélni a bankkártya adataimmal? – merülnek fel bennünk a kérdések, melyek sokszor oda vezetnek, hogy inkább elállunk az áhított termék/szolgáltatás megvásárlásától és „kilépünk”, azaz megszakítjuk a vásárlást. Időt, energiát vesztettünk és még a vásárlás öröme is elmarad. Mi a megoldás? A válasz egyszerű!
Tároljuk az adatokat a bankunk szerverén és ne adjuk ki azt másnak!
A CIB Bank által kínált kényelmi szolgáltatás lényege épp ennek a biztonságnak a megteremtése volt. Bízunk a bankunkban, hiszen a pénzünk kezelésére is őket választottuk. Bízunk a bankszámlánk biztonságában és bízunk a bankkártya-szolgáltatónkban is.
Akkor bízzuk a kártya-adataink tárolását is a bankunkra!
Ebben az esetben tehát az online vásárlás során CIB Bank saját védett szerverein kerülnek mentésre a bankkártya adatok, így azokhoz senki nem férhet hozzá. Magyarul az internetes kereskedő - akinél épp az ebédünket, vagy a mozijegyünket rendeljük – nem láthatja ezeket a titkos kártya információkat!
Egygombos ismétlődő vs. Ismétlődő Fizetés
1. „Egygombos ismétlődő fizetés” (pl. online vásárlás, jegyvásárlás, étel rendelés esetén)
Ebben az esetben az ügyfél/vevő kártyaadatait az online kereskedő oldalán menti el (az adatok azonban a bank szerverén tárolódnak), így, ha ismét felkeresi ugyanazt az online kereskedőt, akkor már csak egy gombnyomással „előhívja” a korábban elmentett adatokat, így azt nem kell újra beírnia, vagyis lényegében egy gombnyomással már validálhatja is a tranzakciót.
2. „Ismétlődő fizetés” (pl. havonta fizetendő szolgáltatások, mozicsatornák, zenei szolgáltatók, albérleti díj utalása esetén)
Ebben az esetben is el kell menteni a kártya adatokat a kereskedő oldalán (az adatok ekkor is a bank biztonságos szerverén maradnak), ahonnan időről időre (a szolgáltatás jellegének és a megrendelésünk rendszerességének függvényében) hetente/havonta/negyedévente stb. a bankkártyán beterhelik a fizetendő összeget.
Kis és középvállalkozások komoly előnyt kovácsolhatnak ebből!
Az elmúlt időszakban – a Mastercard és a CIB Bank közös pályázatának is köszönhetően – számos kis- és középvállalkozás döntött úgy, hogy nem halogatja tovább a fejlesztést és belevágott az online rendszerei modernizálásába. Azóta számos pozitív tapasztalatról érkezett visszajelzés, a vállalkozások nagy örömmel számolnak be arról, hogy a mindössze néhány napos fejlesztés eredményeképpen már százas nagyságrendű fizetési tranzakciót bonyolítottak le azóta online platformjaikon.
„Dupla mosoly” fejlesztés
És ami talán a legszebb az ilyen vállalkozás-fejlesztésekben: dupla mosolyt csal a projekt az arcokra, hiszen boldog a vállalkozás tulajdonosa, vezetője mert előre mozdította cégét az online térben, és boldog az „internet másik végén” ülő vásárló is, mert úgy jut hozzá egy termékhez/szolgáltatáshoz bankkártyás fizetés segítségével, hogy nem kell izgulnia attól tartva, hogy illetéktelen kezekbe kerülnek bizalmas bankkártya-adatai.