Így tüntethetünk el minden adatot a régi laptopról, okostelefonról
Több mint fél éve működik a rendszer, azonban a fogyasztók többsége még nincs tisztában az adattörlő címke funkciójával és a kereskedők körében is tapasztalható információhiány. Így mind a piaci szereplők, mind a fogyasztók edukációját intenzívebbé kell tenni például egy országos kampány keretében – hangzott el a Fogyasztóvédelmi aktualitások, különös tekintettel az adattörlő címkére című szakmai konferencián, melyet a Budapesti Békéltető Testület rendezett fogyasztóvédelmi rendezvénysorozatának részeként június 15-én.
A tavaly év vége óta elérhető adattörlő címkét azért vezették be, hogy a fogyasztó tanúsított rendszer segítségével, biztonságos folyamat során törölhesse személyes adatait azokról a tartós adathordozókról, melyeket elad vagy továbbad. A készülékek gyári beállításainak visszaállításával vagy egy egyszerű törléssel ugyanis nem lehet maradéktalanul eltüntetni az adathordozón tárolt személyes adatainkat.
Az adattörlő beváltó kódot tartalmazó, lekaparható felületű hologramos címkét általában az új termék vásárlásakor kapott blokkra vagy számlára ragasztják a kereskedők, ezt kell a fogyasztónak megőriznie a későbbi adattörléshez, melyet egy alkalmazás letöltésével végezhet el egy erre szolgáló weboldalon keresztül. A kereskedő minden esetben köteles a fogyasztónak adattörlő címkét adni, amikor tartós adathordozót ad el. Tartós adathordozónak minősül például laptop, a tablet, a PC, a pendrive és a mobiltelefon is.
A BKIK és a BBT konferenciájának résztvevői az állami adattörlő szolgáltatással kapcsolatos eljárási szabályokról, a címkék kereskedőknek való átadásáról, a címkékkel kapcsolatos adatszolgáltatásáról, a kereskedői adatszolgáltatás online biztosításáról, a webáruházak általános szerződési feltételeinek kötelező tartalmi elemeiről, valamint arról kaphattak átfogó képet, hogy mely termékek forgalmazásakor kell a címkét a fogyasztók számára biztosítani. Az szakmai eszmecserén a kereskedői legjobb gyakorlatok és az edukáció szükségessége mellett szó esett a címkék a kereskedőkhöz való egyszerűbb eljuttatásáról, valamint a címke virtuálissá tételéről is.
A BKIK a közelmúltban a BBT szakembereinek aktív részvételével fogyasztóvédelmi munkacsoportot hozott létre, melynek célja, hogy a kereskedő és szolgáltató bevonásával feltárja a fogyasztóvédelmi területet érintő szabályozási kihívásokat és konstruktív javaslatokat dolgozzon ki a jogalkotók felé. A konferencia tapasztalatai alapján az adattörlő címke is felkerül a munkacsoport témái közé.