Július 7-től minden autóba kötelező lesz beszerelni az alkoholszonda előkészítést!
Az EU-s jogszabály szerint minden új autó kötelező alapfelszereltsége közé tartozik az:
- intelligens sebességszabályozó,
- a vezető figyelmetlenségére figyelmeztető rendszer,
- a vészfékjelzés,
- a tolatóradar,
- az eseményadat-rögzítő, valamint a
- későbbi alkoholszonda beszerelésének lehetősége (előkészítése).
A szabályozás célja a közlekedés biztonságának javítása és a járművezetők, gyalogosok, valamint kerékpárosok védelmének fokozása. Az ilyen széleskörű és jelentős változások azonban számos kihívást és kérdést vetnek fel, beleértve az új autók árait, a várható szállítási időket, az adminisztrációs problémákat és a személyes adatok védelmét. Kövesdán Balázs, az ALD Automotive | LeasePlan kereskedelmi igazgatóhelyettese összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat.
1. Várható-e áremelkedés a hazai újautó- vagy lízingpiacon az új kötelező biztonságtechnikai berendezések miatt?
A jogszabály miatt nem kell hirtelen áremelkedéstől tartani, ugyanis a gyártók ezeket a tételeket már korábban beárazták a gépjárművek alapfelszereltségének listaárába. Egészen pontosan ez azt jelenti, hogy a július 7-től kötelezően előírt biztonságtechnikai elemek részét vagy egészét a legtöbb autógyártó már korábban elérhetővé tette a modelljeik alapfelszereltségében.
2. Mire számítsanak azok, akik cégautóbeszerzésen gondolkodnak, várható-e hosszabb várakozási idő az új jogszabály miatt?
Az ügyfelek számára a legfontosabb a kiszámíthatóság, tehát a várható szállítási határidő is, ami az év eleje óta folyamatosan javuló tendenciát mutat. Az elmúlt 3 évvel ellentétben idén már nem kell minimum 12 hónapot várni egy gyári rendelésű gépjárműre – természetesen extrém modelleknél vagy távoli gyártási helyszínek esetén előfordulhat hosszabb várakozási idő – de így flottabővítés esetén sem kell egy évvel korábban tervezni.
Az előírt új biztonságtechnikai rendszerek miatt sem várható fennakadás, annak köszönhetően, hogy erre már a gyártók többsége időben felkészült. A szabályozók a most életbe lépő kritériumokat már 2019-ben megállapították, ezzel bőségesen hagytak időt az átállásra.
3. Milyen adminisztrációs problémák merülhetnek fel az új szabályozás miatt, milyen nehézségekre készüljenek a cégek új autó vagy flotta beszerzésekor?
Abban az esetben merülhet fel adminisztrációs probléma, ha olyan gépjárművet választ az ügyfél, ami nem rendelkezik az újonnan előírt, kötelező biztonságtechnikai elemekkel, de már csak július 7. után lehetne forgalomba helyezni. Ilyenek lehetnek a raktáron elérhető modellek, amelyek már korábban beérkeztek a kereskedésekhez.
Ezekben az esetekben az importőr és a kereskedés együttesen kérvényezheti, hogy a gépjármű forgalomba helyezési halasztást kapjon, azaz az előírt elemek megléte nélkül is forgalomba helyezhető legyen az elkövetkezendő egy éven belül. Természetesen korlátozott az erre kiadható igazolások száma, de ez a helyzet várhatóan nem fog érzékelhető fennakadást okozni.