Kína hadat üzent az online hangulatkeltésnek – országos kampány indul

A CAC közlése szerint a "Tiszta internet - fellépés a szándékos online hangulatkeltés ellen" elnevezésű kampány a hivatal 2025-ös országos akciósorozatának része, amelynek célja egy civilizáltabb és racionálisabb online környezet megteremtése.
A kampány a közösségi hálózatokra, a rövid videós tartalmakat és élő közvetítéseket kínáló platformokra terjed ki, különös figyelmet fordítva a témákra, a toplistákra, az ajánlásokra, a képernyőn átívelő valós idejű kommentfolyamokra és a hozzászólásokra.
A közlemény szerint a hatóság fellép a társadalmi csoportok közötti szembenállást szító tartalmak ellen, amelyek identitás, nem vagy régió alapján keltenek megosztottságot. Kiemelt célpontnak számítanak a rajongói közösségek, amelyek filmek, szórakoztató műsorok vagy sportesemények kapcsán szervezetten buzdítanak támadásokra, sértegetésre vagy tömeges panaszbejelentésekre. A hatóság a fiatalokat érintő szubkultúrákat is említette, amelyeknek egyes csoportjai ellentétek szítására, sőt személyes adatok nyilvánosságra hozatalára buzdítanak, illetve ilyen módszerek terjesztésével is foglalkoznak.
A kampány kiemelten kezeli a pánikkeltést és az álhírek terjesztését. A hatóság szerint ide tartozik a természeti katasztrófákról, közbiztonsági ügyekről vagy veszélyhelyzetekről szóló hamis információk terjesztése, a hivatalos közlemények meghamisítása, valamint a gazdasági, társadalmi és közpolitikai témákban előállított álhírek terjesztése.
A CAC továbbá felveszi a harcot az erőszakot és brutalitást terjesztő tartalmak ellen, ideértve a verekedések és a "szemet szemért" szemlélet népszerűsítését. A figyelem kiterjed a vérengzést, állatkínzást vagy önmegsebzést bemutató felvételekre is. A hatóság szerint tilos az ilyen jelenetek mesterséges intelligenciával vagy videószerkesztéssel történő manipulálása és sokkoló hatásúvá tétele.
A kampány figyelmet fordít a "negatív életszemléletet" terjesztő tartalmakra is. Ide sorolják az olyan szélsőséges megfogalmazásokat, mint a "kemény munka nem kifizetődő" vagy a "tanulás hasztalan". A közlemény szerint problémát jelent a társadalmi jelenségek rosszindulatú félremagyarázása és a negatív esetek felnagyítása is, amelyek életuntságot és túlzott pesszimizmust hirdetnek.
A kampány ideje alatt azok a platformok, felhasználók és tartalomgyártók, amelyek nem tesznek eleget az előírásoknak, szigorú szankciókra számíthatnak - olvasható a közleményben.