Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

A legolcsóbb és legdrágább utcák lakásáraiban 112-514-szeresek a különbségek

Továbbra is rendkívül széles skálán mozognak a lakásárak, és az egyes közterületek árszintjei között is többszázszoros különbségek mutatkoznak. A legdrágább utcákban több millió forintos négyzetméterárakkal találkozhatnak a vevők, addig a lista végén mindössze tízezres a nagyságrend. A KSH legfrissebb hivatalos adataiból jól látható, hogy a legolcsóbb települések többsége kisebb vidéki városokból és falvakból került ki, ahol a lakáspiaci kereslet általában gyengébb. Ezzel szemben a legdrágább utcák szinte kivétel nélkül a főváros legértékesebb részein, elsősorban a budai kerületekben és az V. kerületben találhatók, kiegészülve néhány balatoni lokációval - derül ki az ingatlan.com a legfrissebb hivatalos és a saját adatok alapján készült összeállításából, amely a múlt évi és idei rangsorokat is bemutatja.
2025. 11. 24. 03:00
Megosztás:

Ilyen lesz az ország karácsonyfája

November 24-én, hétfő reggel érkezik az ország karácsonyfája az Országház elé. A nagyjából huszonhárom méter magas, negyvenéves ezüstfenyőt Ibrányból szállítják a fővárosba.
2025. 11. 24. 02:00
Megosztás:

Fiatalodik a hazai használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon

Elérhetővé vált a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, októberi közös statisztikája, amely a hazai használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzi. A kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, miközben az árstruktúra is átalakult: csökkent az olcsóbb autók részesedése, és tovább nőtt a magasabb árkategóriák súlya.
2025. 11. 24. 01:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyák adókedvezményére hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra

Október elsejétől a három gyermeket nevelő anyáknak nem kell személyi jövedelemadót fizetniük - erre hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra, a budapesti Fidesz elnöke, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a Facebook-oldalán közzétett videóban vasárnap.
2025. 11. 24. 00:05
Megosztás:

Csapadékos idővel indul a hét

Felhős, csapadékos idővel indul a hét, majd átmenetileg szárazabb és naposabb idő várható, de a hétvégére újra beborul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 11. 23. 23:00
Megosztás:

Sulyok Tamás képviseli Magyarországot az EU-Afrika csúcstalálkozón

Sulyok Tamás köztársasági elnök képviseli Magyarországot az Európai Unió és az Afrikai Unió Angola fővárosában, Luandában tartott csúcstalálkozóján; az államfő a "Béke, biztonság és kormányzás" témában szólal fel - közölte a Sándor-palota, az államfő hivatala vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 47. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 23. 21:00
Megosztás:

Ünnepi adománygyűjtést indít a Katolikus Karitász

Idén is elindítja december végéig tartó, "Tárjátok ki a szíveteket!" nevű ünnepi adománygyűjtő akcióját a Katolikus Karitász - jelentette be a szervezet országos igazgatója vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
2025. 11. 23. 20:00
Megosztás:

Hol lesz a Bitcoin egy év múlva? – Egyre több a bizonytalanság a kriptopiacon

Három év alatt 455%-os árfolyamerősödés után a Bitcoinra újra a volatilitás és a bizonytalanság árnyéka vetül. Bár a spot Bitcoin ETF-ek bevezetése történelmi mérföldkő volt, az AI-láz táplálta túlzott optimizmus elpárolgott, a kriptó értéke pedig az elmúlt hónapokban meredeken visszaesett. Mi várhat a befektetőkre a következő 12 hónapban?
2025. 11. 23. 19:00
Megosztás:

Harmincmillió forintot sikkasztott egy dohánybolti alkalmazott

Vádat emeltek egy dohánybolti eladóval szemben, aki több mint 30 millió forinttal károsította meg munkáltatóját - közölte a Békés Vármegyei Főügyészség vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 18:00
Megosztás:

Mi jöhet most a nagy zuhanás után a kriptovaluta piacon? Elemzés

A kriptopiac az elmúlt hét során mintha átvette volna a részvénypiac zavarodottságát: ellentmondásos makroadatok, hangulatváltozások és hirtelen támadt félelem bénította meg a kereskedést. Bár a Bitcoin nem zuhant be, a piac mégis megdermedt. Az igazi kérdés most ez: merre mozdul el innen a kripto? A válasz – meglepő módon – nem is annyira a blokkláncokon, hanem a Fed-en, az AI-sztorin és a technológiai szektoron múlik.
2025. 11. 23. 17:00
Megosztás:

Energiaügyi Minisztérium: sikeres a Jedlik-program

Sikeres a Jedlik-program, kapósak az energetikai támogatások - írta Facebook-oldalán vasárnap az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 23. 16:00
Megosztás:

Csehország tanulmányozza az új amerikai javaslatot

Csehország figyelmesen tanulmányozza az ukrajnai háború befejezésére irányuló amerikai javaslatot, és megvitatja azt szövetségeseivel az úgynevezett "tettre készek" koalíciójában - írta Jan Lipavsky ügyvezető cseh külügyminiszter az X-en szombaton megjelent bejegyzésében.
2025. 11. 23. 15:00
Megosztás:

A WBTC megérkezett a Hedera hálózatra – Intézményi szintű Bitcoin likviditás új otthona lehet a BTCFi

A Hedera hálózaton mostantól elérhető a Wrapped Bitcoin (WBTC), a legelterjedtebb tokenizált Bitcoin-változat – jelentette be hivatalosan a Hedera Alapítvány. Ez az integráció mérföldkő a Hedera számára, hiszen a világ egyik legértékesebb kriptoeszközét hozza el egy olyan blokkláncra, ahol nincs MEV, nincs front-running, és a tranzakciós költségek kiszámíthatóak. A hír komoly hatással lehet a decentralizált pénzügyek (DeFi) jövőjére – különösen a BTCFi szektorban.
2025. 11. 23. 14:00
Megosztás:

A szakértő figyelmeztet: veszélyes szintre emelkedhet az Otthon Start törlesztője

Több, korábban a BiztosDöntés.hu által előzetesen jelzett változást is hozott az Otthon Start bevezetése a lakáshitel-piacon, ám akadnak olyan, korábban várt trendek is, amelyeket nem igazolnak a szeptemberi adatok.
2025. 11. 23. 13:00
Megosztás:

Hol pörög a legjobban az Otthon Start?

A K&H tapasztalatai szerint országosan továbbra is kimagasló az érdeklődés az Otthon Start Program iránt, amely az államilag támogatott, magas összegű lakáshitel révén kiemelkedően jó lehetőséget kínál az első lakást vásárlóknak. A program népszerűsége a vidéki térségekben is erős, ahol a kedvezményes konstrukció ugyanúgy sokak számára tette elérhetővé a saját otthon megteremtését.
2025. 11. 23. 12:00
Megosztás:

Tom Lee szerint akár 55 000 dollárig is zuhanhat a Bitcoin

Tom Lee, a Fundstrat jól ismert és gyakran hallgatott kriptoelemzője egyszerre hűti le és fűti fel a befektetők kedélyeit: miközben hosszú távon 150 000 és 250 000 dollár közötti BTC-célszintekről beszél, addig nem zárja ki a rövid távú visszaesés lehetőségét sem – akár 55 000 dollárig is eshet a Bitcoin, ha több negatív esemény együttesen sújtaná a piacot. De vajon mit jelent mindez a jelenlegi piaci hangulat és a befektetői stratégia szempontjából?
2025. 11. 23. 11:00
Megosztás:

November 28-án kezdődik az Advent Győrben programsorozat

Megújult fényshow-val, koncertekkel, kiállításokkal, karácsonyi gasztronómiai kínálattal és kézműves termékekkel várja a látogatókat november 28. és december 23. között az Advent Győrben programsorozat - tájékoztatta a szervező Győr Projekt Kft. az MTI-t.
2025. 11. 23. 09:00
Megosztás:

Svájcban konzultál Kijev és Washington az amerikai béketervről

A következő napokban Svájcban tartanak konzultációkat ukrán és amerikai magas rangú tisztviselők a jövőbeli békeszerződés lehetséges paramétereiről - közölte szombaton Rusztem Umerov, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) titkára.
2025. 11. 23. 08:00
Megosztás:

Tartja vezető helyét a Toyota a magyarországi újautó-piacon

A Toyota mintegy 14 ezer autót adott el az idén október végéig a magyarországi újautó-piacon, az év végéig eladásai elérhetik a 17 ezret is, ezzel várhatóan megtartja első helyét a márkák között. A jövő évben elektromos és hibrid modellek sorával támogatja meg az új energiával hajtott járművek térnyerését az európai utakon.
2025. 11. 23. 06:00
Megosztás: