Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Európai uniós oltalomban részesült az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezés

Tovább színesedik és pontosabbá válik Magyarország bortérképe azzal, hogy az Európai Bizottság döntése értelmében európai uniós oltalomban részesültek az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezések - jelentette ki az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint Etyeken a mezőgazdaságért felelős államtitkár abból az alkalomból, hogy Christophe Hansen mezőgazdaságért és élelmiszerért felelős uniós biztossal ünnepélyesen átadta a döntésről szóló díszokleveleket.
2025. 11. 28. 02:30
Megosztás:

10 éves ciklusok határozzák meg a német ingatlanpiacot

A német ingatlanpiacot jellemzően 10 éves ciklusok mozgatják – erre építi stratégiáját az Available Zrt., amely a közelmúltban 114 új lakással bővítette németországi portfólióját. Az ingatlanállomány így meghaladja a 10.000 négyzetmétert. A kizárólag német bérlakáspiacon aktív magyar vállalat célja, hogy állományát tíz év alatt tízszeresére, mintegy 2000 lakásra növelje. A bővülést a 2026 első negyedévére tervezett tőzsdei bevezetésből finanszíroznák. Vida Imre vezérigazgató szerint a német piac hosszú távon kiszámítható, a jogi környezet átlátható, a kereslet stabil, így a lakások értéknövekedése és a hitelállomány csökkenése együtt biztosíthatja a hozamot.
2025. 11. 28. 02:00
Megosztás:

Közös nyilatkozatot fogadtak el a V4-ek parlamenti bizottságai a mesterséges intelligenciáról

Közös nyilatkozatot fogadtak el a visegrádi államok (V4) parlamenti kamaráinak illetékes bizottságai a mesterséges intelligenciáról (MI) mint gazdaságfejlesztési eszközről - közölte az MTI-vel csütörtökön az Országgyűlés Hivatala.
2025. 11. 28. 01:30
Megosztás:

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy azzal a céllal jött létre, hogy segítse a vásárlókat a mindennapi döntésekben, és egyértelmű eligazodási pontot adjon az élelmiszerek sokszínű kínálatában - mondta az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint az élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a KMÉ nemzeti minőségrendszer ötéves fennállása alkalmából rendezett eseményen, Budapesten.
2025. 11. 28. 01:00
Megosztás:

A Magyar Közútban egyesül az útüzemeltetés és útdíjszedés

A hatékonyabb működés érdekében a szerdán megjelent kormányhatározat értelmében, 2026. január elsejével a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) használatidíj-rendszerben és útdíjrendszerben ellátott közfeladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 28. 00:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 48. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 27. 23:30
Megosztás:

Az Aptos lemaradt: az APT árfolyama stagnál, miközben a piac többi része emelkedik

Miközben a kriptovaluták többsége emelkedő pályára állt, az Aptos natív tokenje, az APT egyre inkább lemarad a mezőnytől. Az árfolyam egy szűk sávban, 2,23 és 2,39 dollár között oldalaz, és bár a kereskedési volumen megnőtt, a vevők nem tudják áttörni a kulcsfontosságú ellenállási szinteket. Vajon csak idő kérdése az újabb kitörés, vagy mélyebb korrekcióra készül a piac?
2025. 11. 27. 23:00
Megosztás:

A Bitcoin visszakapaszkodott 91 ezer fölé – de a piac törékeny maradt

A Bitcoin ismét 91 700 dollár közelében forog, ami közel 3%-os emelkedést jelent az elmúlt 24 órában. A múlt heti feszültség enyhült, de a kriptopiaci szereplők most mélyebb kérdésekre keresik a választ: vajon visszatér a valódi kereslet, és épül-e újra a likviditás a piac mélyebb rétegeiben? A látszólagos megkönnyebbülés ellenére a hangulat még mindig félelemmel teli.
2025. 11. 27. 22:30
Megosztás:

A 3 legjobb kriptós előértékesítés, amit érdemes megvásárolni a Black Friday-en (és miért a $TAP az egyetlen, amiben 100x potenciál van)

A Black Friday nem csak a tévék és kütyük vásárlásának ideje – ez az időszak egyben a kriptós előértékesítések kiemelt szezonja is. Míg a szélesebb kriptopiac továbbra is szenved, és a „Félelem és Kapzsiság” index erősen a „szélsőséges félelem” zónában tartózkodik, néhány feltörekvő tokenprojekt dacol a trendekkel.
2025. 11. 27. 22:00
Megosztás:

Estére erősödött a forint árfolyama

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 21:00
Megosztás:

Merre tovább, Bitcoin árfolyam? A kriptopiac válaszút előtt áll

A Bitcoin árfolyama a 91 000 dolláros szint körül ingadozik, miközben az altcoinok lassú, de határozott élénkülést mutatnak. A geopolitikai bizonytalanság, a technikai szintek áttörése és a közelgő ünnepi időszak egyaránt befolyásolják a kriptopiacot – vajon felfelé vagy lefelé mutat majd az iránytű? Szakértők szerint most minden azon múlik, sikerül-e a bikáknak újra irányítást szerezni.
2025. 11. 27. 20:30
Megosztás:

Figyelemre méltó kriptó előértékesítés a Black Friday héten: a Digitap ($TAP) már 2 millió dollár fölött jár

A Digitap ($TAP) ezen a héten az egyik legkiemelkedőbb kriptovaluta előértékesítésként tűnik fel, mivel már meghaladta a 2 millió dolláros tőkebevonást, elsősorban nagybefektetői (whale) pénztárcákból. Azok a befektetők, akik jelenleg keresik a megfelelő kriptovalutát, vonzónak találják a Digitap „omni-bank” platformját, amely egyetlen alkalmazásban egyesíti a hagyományos pénzügyi (fiat) és kripto funkciókat.
2025. 11. 27. 20:00
Megosztás:

A Pi Network áttörése a játékiparban: stratégiai partnerség a CiDi Games-szel

A Pi Network új szintre emeli kriptovalutájának valódi felhasználhatóságát: a CiDi Games-szel kötött együttműködés révén a Pi immár nem csupán digitális pénztárcákban vagy piactereken tűnik fel, hanem közvetlenül a játékélmény része lesz. A lépés jelentős fordulatot jelent a projekt életében, és valódi értéket teremt a felhasználók számára – játékon belüli vásárlásoktól kezdve a jutalmazási rendszerekig.
2025. 11. 27. 19:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 11. 27. 19:00
Megosztás:

16 százalékkal növelte az árbevételét a JYSK

A JYSK Magyarország az előző pénzügyi évében 16 százalékkal növelte az árbevételét, elérve a 89 milliárd forintot - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 27. 18:30
Megosztás:

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

A Wizz Air légitársaság 2026 tavaszára létrehozza légibázisát a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren – jelentette be izraeli látogatásán csütörtökön Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
2025. 11. 27. 18:00
Megosztás:

16,6 millió csomag hamis, vagy káros játékot vontak ki az EU piacairól

Az elmúlt két évben 16,6 millió csomag hamis, vagy káros játékot vontak ki az Európai Unió piacairól 36,8 millió euró értékben - közölte az Európai Unió hágai székhelyű rendőrségi együttműködési szervezete, az Europol csütörtökön.
2025. 11. 27. 17:30
Megosztás:

Elkezdődött a talajok őszi-téli feltöltődése

Az elmúlt egy hétben kiadós csapadék öntözte az ország jelentős részét, ezzel elkezdődött a talajok őszi-téli feltöltődése. Bár jelentős területi különbségek voltak a csapadék mennyiségében, de még a kevesebb esőben részesülő alföldi tájakon is jutott némi nedvesség a fél méternél mélyebb talajrétegbe is - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 11. 27. 17:00
Megosztás:

Budapesttel csak a Balaton tud versenyezni – Itt vannak Magyarország legolcsóbb és legdrágább utcái

A napokban frissítette Ingatlanadattárát a KSH a 2024-es adatokkal, ebben a kiadványban a magyar lakáspiaci tranzakciókat lehet böngészni, a forgalom függvényében akár utcákra is lebontva. Vagyis az összes olyan magyar település adata megtalálható, ahol értékelhető számú tranzakció történt, ez az adatbázis pedig egy sor érdekességet is tartogat.
2025. 11. 27. 16:30
Megosztás:

Erdőgazdálkodási mintaprojekt kezdődött a Pilisi Parkerdőben

Erdőgazdálkodási mintaprojekt kezdődött a Pilisi Parkerdőben a HUSK Biosphere Reserves határon átnyúló program keretében, az Interreg Magyarország–Szlovákia Együttműködési Program támogatásával – közölte a Pilisi Parkerdő az MTI-vel csütörtökön.
2025. 11. 27. 16:00
Megosztás: