Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Az OTP húzta új csúcsra a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 423,84 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel, 105 146,55 ponton zárt pénteken.
2025. 08. 15. 22:00
Megosztás:

Sok szabálytalanságot találtak a Sziget Fesztivál alatt ellenőrzött taxiknál

A Sziget Fesztivál nyolc napja alatt tíz ellenőr két műszakban közel 400 ellenőrzést végzett a taxiknál, amelyek közül 164 esetben készült hivatalos jegyzőkönyv, s ezek között 89 esetben tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
2025. 08. 15. 21:00
Megosztás:

Átfogó vizsgálatot indít a kormányhivatal az utasok védelme érdekében

Az utasok biztonsága érdekében Budapest Főváros Kormányhivatala azonnali hatállyal műszaki ellenőrzést rendelt el az elmúlt napokban kigyulladt BKV-autóbuszok ügyében - tudatta a hivatal pénteken közleményben az MTI-vel.
2025. 08. 15. 20:00
Megosztás:

Kiderült! Miért tapsolnak az utasok a repülőgépen leszállás után?

Szinte mindenkiben, aki már repült, felmerült a kérdés, hogy miért tapsolnak leszállás után (vagy éppen miért nem). Sokféle teória kering erről a közbeszédben. Míg egyesek számára ez természetes módja a személyzet munkájának megköszönésére, addig mások szerint inkább felesleges reakció.
2025. 08. 15. 19:00
Megosztás:

Részesedést szerezhet az USA az Intelben

A Bloomberg értesülései szerint a Trump-adminisztráció részesedést szerezhet az amerikai chipgyártóban, ezzel támogatva az ohiói komplexum befejezését.
2025. 08. 15. 18:00
Megosztás:

A 4iG több lépcsőben tőkét von be a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be

A 4iG Nyrt. több lépcsőben tőkét von be az űripari leányvállalatába, a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be (4iG SDT) - közölte az anyavállalat pénteken a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 08. 15. 17:00
Megosztás:

Világbéke és egyebek!

Ma tárgyal Trump és Putyin a potenciális békéről, de valószínűleg inkább egy esteleges tűzszünetről.
2025. 08. 15. 16:00
Megosztás:

Új program segíti a ragadós száj- és körömfájás járvány miatt bajba jutott állattenyésztőket

A Nemzetgazdasági Minisztérium egy komplex ötpontos intézkedési csomaggal segíti a ragadós száj- és körömfájás járvány miatt bajba jutott gazdákat. A hitelezési moratórium, a bérgarancia támogatás, a kártalanítási forrás és a kedvezményes MFB-hitel mellett augusztus 14-től új program segíti a kárt szenvedett mezőgazdasági vállalkozásokat.
2025. 08. 15. 15:00
Megosztás:

Kutatás: Óriási a szakadék a turisták környezettudatossága és valós utazási szokásai között

Bár egyre több turista vallja magát környezettudatosnak, utazási szokásaikban ez kevésbé tükröződik – derül ki az Europ Assistance, a közelmúltban készült, 23 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből (Holiday Barometer). A kutatás szerint az utazók többsége támogatná a fenntartható gyakorlatokat, a nyaralások tervezésekor a környezetvédelmi szempontok mégis háttérbe szorulnak. A magas szén-dioxid-kibocsátással járó autóhasználat és a repülés továbbra is dominál, a légi utazások aránya pedig elérte a négyéves csúcsot: az európaiak fele repülőgéppel utazik. Az utazók elsősorban a természeti katasztrófák sújtotta helyszínek elkerülésére törekednek, saját ökológiai lábnyomuk csökkentése kevésbé jellemző szempont.
2025. 08. 15. 14:00
Megosztás:

A Bridge fogalma, jelentése és értelmezése: átjárók a blokkláncok között

Miért kell hídrendszerekben gondolkodnunk a kriptovaluták világában? A kriptovaluták fejlődése során az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy különálló blokkláncok jöttek létre, amelyek nem tudnak egymással közvetlenül kommunikálni. Ez olyan, mintha több ország lenne a világon, de nem lennének közöttük sem utak, sem repülőjáratok – mindenki a saját „szigetén” élne. Ebben a töredezett világban jelentek meg a blokklánc-hidak, angolul bridges, amelyek lehetővé teszik az eszközök, adatok és információk áramlását az egymástól elkülönülő láncok között. Ezek a hidak olyan rendszerek, amelyek összekötik például az Ethereumot a Solanával, vagy a Bitcoint a Binance Smart Chain-nel.
2025. 08. 15. 13:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a főbb amerikai indexek, a várakozásoknál lényegesen gyorsabban emelkedtek a termelői árak Amerikában

A nap közben látható gyengélkedés után a kereskedés végére beleerősítettek a főbb amerikai indexek és így végül kis elmozdulások mellett vegyesen zártak tegnap.
2025. 08. 15. 12:00
Megosztás:

Emelkedtek az európai tőzsdék; az előzetes adatközléssel megegyezően alakult az euróövezet növekedése

Emelkedéssel zártak tegnap az európai tőzsdék, a mai Putin és Trump közötti találkozót megelőzően. Az euróövezet gazdasága a második negyedévében az első becsléssel megegyezően negyedéves alapon 0,1%-kal nőtt, ami lassulást jelent az első negyedévi 0,6%-hoz képest, de megegyezik az első becsléssel.
2025. 08. 15. 11:00
Megosztás:

10. alkalommal koronázza meg a fesztiválszezont a Kerekdomb Fesztivál

Nem kell elbúcsúznunk a fesztiválok közösségi élményeitől, mert szeptember 19. és 21. között Tállyán a Kerekdomb Fesztivál mossa össze az ősz színeit a nyár pörgésével.
2025. 08. 15. 10:10
Megosztás:

Blokképítők - builders jelentése és értelmezése: Új szereplők a kriptovaluta-piac technikai ökoszisztémájában

Kik azok a blokképítők, és miért kell ismerned őket? Ahogy a kriptovaluták világa egyre összetettebbé válik, új szereplők és fogalmak jelennek meg a háttérben, amelyek alapvetően befolyásolják, hogyan működnek ezek a decentralizált rendszerek.
2025. 08. 15. 10:00
Megosztás:

A nyugdíjpénztári tagok is jól járhatnak a tőzsdei hegymenettel

Az utóbbi hetek tőkepiaci lendülete az idei nyugdíjpénztári hozamok szempontjából is kedvező hatású – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Ugyanakkor hozzátette: kérdéses, hogy a tőzsdék emelkedő trendje tartós marad-e, és azt sem szabad elfelejteni, hogy az árfolyamnyereség elsősorban a magasabb kockázatot vállaló, jellemzően fiatalabb korosztályba tartozó pénztártagoknak kedvez.
2025. 08. 15. 09:00
Megosztás:

Kiadták a vörös kód figyelmeztetést

Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a HungaroMet Zrt. előrejelzését és az országos tisztifőorvos harmadfokú hőségriasztását figyelembe véve péntek reggel 8 órától vasárnap 24 óráig az egész országra kiadta a vörös kód figyelmeztetést – közölte a Belügyminisztérium csütörtökön az MTI-vel.
2025. 08. 15. 08:00
Megosztás:

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein. Ezek a robotok kamerákkal, szenzorokkal és mesterséges intelligenciával vannak felszerelve, hogy emberi mozgásokat és interakciókat utánozzanak, hogy járjanak, tárgyakat mozgassanak, kommunikáljanak és reagáljanak a környezetükre. 2025-re a humanoid robotok világszintű piaca dinamikusan növekszik, a technológiai fejlődésnek, a mesterséges intelligencia megoldóértékének növekedésével és a szükség hasonló ütemű növekedésével.
2025. 08. 15. 07:00
Megosztás:

Egy partner, több megoldás: így lesz hatékony a HR 2025-ben

2025 júniusában 45 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma Magyarországon az előző évhez képest, ugyanakkor közel 70 ezer betöltetelen álláshely van Magyarországon – derül ki a KSH friss adataiból. A magyar munkaerőpiac széttöredezett, az igények komplexek, míg sok HR-es túlterhelt a jogszabályi megfelelés, illetve a komplex feladatok miatt. A Work Force szakértője szerint ebben segíthet az egykapus modell: egy olyan HR-szolgáltató, mely nemcsak időt és pénzt takarít meg, hanem a versenyképesség záloga is. Egyetlen kapcsolattartó, egy stratégia, semmi káosz.
2025. 08. 15. 06:00
Megosztás:

Magához tért az e-autó piac

A globális BEV-eladások (Battery Electric Vehicle) 33%-kal emelkedtek 2025 második negyedévében az egy évvel korábbi, azonos időszakhoz képest. A vizsgált piacokon az újonnan regisztrált akkumulátoros elektromos járművek száma meghaladta az 5,9 milliót, ezzel az eladott autók közül majdnem minden ötödik (19%) BEV volt - derül ki a PwC legfrissebb elektromosautó-piaci jelentéséből.
2025. 08. 15. 05:00
Megosztás:

Otthon Start: a 20%-os szabály miatt bukhat el a vásárlás

Az Otthon Start Program keretében elérhető Fix 3%-os lakáshitel egy rendkívül kedvező lehetőség azok számára, akik az első saját ingatlan megvásárlását tervezik. Az új program természetes módon felfokozza az ingatlanpiaci keresletet, ugyanakkor aki most szeretne vevőt találni ingatlanára, fontos tudnia, hogy a hitelintézetek nem kizárólag a vételár alapján döntenek a hitelösszeg megállapításáról. A szabályozás értelmében az ingatlan vételára ugyanis legfeljebb 20%-kal térhet el a bank által megállapított forgalmi értéktől. Ez a korlátozás alapvetően a bank kockázatának csökkentését szolgálja, de egyben gátat szab a túlárazásnak is, figyelmeztetnek a money.hu szakértői.
2025. 08. 15. 04:00
Megosztás: