Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Alsóbbrendű utakat újítanak fel Nógrád vármegyében

Négy és öt számjegyű utakat újít fel Nógrád vármegyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., több mint 37 kilométernyi mellékút teljes körű felújítását indították el 20 útszakaszon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretében - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 20:00
Megosztás:

Stabil a magyar nagyvállalatok beruházási kedve

A magyar nagyvállalatok nagyobb része stabil fejlesztési kedvvel kezdi a következő évet, 52 százalékuk tervez beruházást egy éven belül - közölte a K&H csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 20. 19:30
Megosztás:

A vállalatok közel fele küzd a munkaerő megbízhatatlanságával Magyarországon

A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
2025. 11. 20. 19:00
Megosztás:

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak.
2025. 11. 20. 18:30
Megosztás:

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás:

870 millió euró értékű műkincset lophatott el egy Bulgáriában leleplezett bűnbanda

Nagyszabású, hat ország együttműködésével megvalósult, műkincskereskedelemmel kapcsolatos nyomozás keretében egy bűnöző csoport 35 tagját állították elő Bulgáriában, az ellopott műtárgyak teljes értékét körülbelül 870 millió euróra becsülik - tájékoztatott az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű ügynökség, az Eurojust csütörtökön.
2025. 11. 20. 17:30
Megosztás:

Békés vármegyei klímacég a Financial Times európai növekedési ranglistáján

A szarvasi központú Cool4U Kft. idén is felkerült a Financial Times és a Statista közös rangsorára, amely évről évre a legnagyobb árbevétel-növekedést elérő európai vállalatokat sorolja fel. Idén a 2014 és 2024 közötti időszakot vizsgálták, mely szerint a klímatechnikai nagykereskedő éves átlagban közel 30 százalékos bővülést produkált, ezzel a 300 cégből álló lista 155. helyére került – rajtuk kívül Magyarországról csak egyetlen építőipari vállalat került fel a rangos klasszifikációba.
2025. 11. 20. 17:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: A fiatalok a megfizethetőbb budapesti kerületek felé fordulnak

A Duna House legfrissebb adatai szerint a budapesti lakáspiacon átrendeződés figyelhető meg a kerületi preferenciákban. Bár a XIII. kerület továbbra is toronymagasan vezeti a népszerűségi listát, Zugló és Újbuda pedig holtversenyben követik, új fejlemény, hogy a középkategóriás, jobb ár-érték arányú kerületek előretörnek, miközben a klasszikusan drágább budai lokációkban mérséklődött az érdeklődés. A folyamatot az Otthon Start Program (OSP) és az Airbnb-korlátozások együttes hatása erősíti.
2025. 11. 20. 16:30
Megosztás:

A WLFI 22 millió dollárt fagyasztott be: központosított beavatkozás rázta meg a kriptoközösséget

A World Liberty Financial (WLFI) nevű, Donald Trumphoz köthető kriptovaluta projekt még el sem indult hivatalosan, de máris botrányba keveredett. A vállalat 22 millió dollárnyi felhasználói tokent fagyasztott be és helyezett át „vészhelyzeti biztonsági beavatkozás” címén, hivatkozva adathalász-támadásokra és kiszivárgott privát kulcsokra.
2025. 11. 20. 16:00
Megosztás:

Az OTP Bank felmérése szerint látványosan növekszik a fiatalok pénzügyi tudatossága

A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatal korosztály körében figyelhető meg - állapította meg az OTP a pénzintézet öngondoskodási index kutatása alapján, amelyről csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t.
2025. 11. 20. 15:30
Megosztás:

A Samsung és az Allianz együtt figyel a felhasználók egészségére

Együtt is elérhetővé válik az élvonalbeli technológia és a magas minőségű egészségbiztosítási szolgáltatás a Samsung és az Allianz együttműködésével. A 2025. november 3. és december 31. között zajló promócióban a legújabb Samsung Galaxy S25 szériás, valamint a Galaxy Z Fold7 és Z Flip7 készülékek vásárlói, számukra díjmentes Allianz Okoslelet egészségbiztosítási csomagot igényelhetnek,[i] ezzel aktívan hozzájárulhatnak a jóllétük hosszú távú fenntartásához.
2025. 11. 20. 15:00
Megosztás:

Stratégiák és előrejelzések a magyar forex piacon 2026-ban

Magyarország 2026-ban egy új gazdasági szakasz küszöbén áll, ahol a fejlett szolgáltatások és a digitális gazdaság egyre nagyobb súlyt kapnak, miközben az átlagos GDP-növekedés 3,0-3,5% között várható.
2025. 11. 20. 14:30
Megosztás:

6 kriptovaluta, amit érdemes figyelned 2025 novemberében – fókuszban a stabil ökoszisztéma-növekedés

A kriptopiac 2025 novemberében továbbra is a volatilitás árnyékában működik – a Bitcoin nem tud tartósan hat számjegy fölé kapaszkodni, miközben a legtöbb altcoin jóval korábbi csúcsai alatt kereskedik. Ebben a bizonytalan környezetben a befektetők egyre inkább olyan projekteket keresnek, amelyek mögött valós használat, átgondolt tokenmodell és aktív fejlesztői közösség áll.
2025. 11. 20. 14:00
Megosztás:

Ezek Magyarország legjobban pörgő piacai – Mutatjuk, hol adták el a legtöbb lakást

A fővárost és a vármegyeszékhelyeket tekintve 2024-ben két budapesti kerületben cserélt gazdát a legtöbb lakás, a dobogó harmadik helyére pedig Debrecen került – derül ki a KSH adataiból. Újépítésű társasházi lakást szinte csak a fővárosban vásároltak, vidéken alig emelkedett 100 fölé az eladások száma egy-egy nagyvárosban, a használt lakótelepi lakások piaca viszont Pécsett és Miskolcon is pörgött tavaly.
2025. 11. 20. 13:30
Megosztás:

Egymilliárd forint állami támogatásból fejleszti a Szegedi Tudományegyetem az egészségügyi szűrővizsgálatok eszközhátterét

Szentesen egymilliárd forint kormányzati támogatás segítségével fejleszti tovább a Szegedi Tudományegyetem a város és a Szentesi Járás lakosságának egészségmegőrzését szolgáló prevenció eszközparkját és a betegek legmagasabb szintű ellátását, kényelmét és jóérzését szolgáló infrastruktúrát.
2025. 11. 20. 13:00
Megosztás:

Töretlen érdeklődés: Újabb 100 milliárd forintnyi forrás érkezik a Demján Sándor Program EXIM-es termékeire

Az EXIM Magyarország a vállalkozások rendkívül élénk keresletére reagálva további 100 milliárd forinttal összesen 700 milliárd forintra növeli a Demján Sándor Programban korábban meghirdetett termékeinek teljes keretösszegét november 20-tól. Így továbbra is él a jelentkezési lehetőség a Program részeként indított számos kedvezményes EXIM-konstrukcióra a magyar cégek számára, amelyekkel befektetési, beruházási, zöld beruházási és lízing céljaikat valósíthatják meg.
2025. 11. 20. 12:00
Megosztás:

Felmérés: A Tokaji a magyarok legkedveltebb borvidéke

A hazai borvidékek közül a Tokaji a legnépszerűbb a magyarok körében –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A dobogó második fokára az Egri borvidék került, míg harmadik helyen a Villányi zárt. A rangsor negyedik helyén a Balaton-felvidéki és a Badacsonyi borvidék osztozik, az ötödik pedig a Szekszárdi lett.
2025. 11. 20. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának hongkongi részvényei csütörtökön több mint 8%-ot estek, miután mintegy 77,5 millió részvényre lejárt a hat hónapos eladási tilalom a vállalat májusi IPO-ját követően.
2025. 11. 20. 10:30
Megosztás:

Ne edd meg! Vidd vissza a boltba a Milka Caramel táblás csokit, mert gond van vele

A Mondelez Hungária Kft. az általuk forgalmazott Milka Caramel 100g táblás csokoládé termék fogyasztói visszahívását kezdeményezte a termékben előforduló idegen anyag (műanyag darabok) lehetséges előfordulása miatt.
2025. 11. 20. 10:05
Megosztás:

Emelkedtek az amerikai hozamok

Bár a magas szolgáltatásinfláció mögött álló gyors bérnövekedés az euróövezetben alig lassult a harmadik negyedévben – mindössze egy tized százalékponttal, 3,5%-ra csökkent –, az euróövezetben alig változtak a kötvényhozamok.
2025. 11. 20. 10:00
Megosztás: