Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Mérsékelt változások a hazai munkaerőpiacon

2025 októberében 4 millió 674 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma a 15-74 év közötti munkaképes korú népesség körében, ami közel 5 ezer fővel több a szeptemberben látottnál, de a tavaly októberitől 24 ezerrel kevesebb.
2025. 11. 28. 14:30
Megosztás:

A debreceni boom nem csak munkaerőt, hanem magasabb tudásszintet is követel: merre tart a régió munkaerőpiaca az akkugyárak korában?

Debrecen gazdasági viszonylatban az elmúlt években példátlan fejlődésen ment keresztül: a BMW, a CATL, a Semcorp és a hozzájuk kapcsolódó beszállítók teljesen új kihívásokat támasztottak a régió munkaerőpiaca előtt. A kérdés ma már nem az, hogy van-e elegendő kéz a gyártósorok mellett, hanem az, hogy lesz-e elég olyan ember, aki irányítja, programozza vagy éppen karbantartja ezeket – többek között erre keresték a választ a Prohuman által szervezett Debreceni Regionális Gazdasági Fórum résztvevői.
2025. 11. 28. 14:00
Megosztás:

Könnyebben használható és gazdaságosabb az új Tork PeakServe automata papír kéztörlője

Új, nagy kapacitású automata papír kéztörlő-adagolót dob piacra Tork, amely egy akkumulátorral is képes akár 500 000 papírtörlőt is adagolni.
2025. 11. 28. 13:30
Megosztás:

15 milliárd dolláros opciós lejárat rázza meg a kriptópiacot – mit hoz a Bitcoin és az Ethereum számára a hónap vége?

Pénteken több mint 15 milliárd dollár értékű Bitcoin és Ethereum opciós szerződés jár le – ez a hónap egyik legnagyobb piaci eseménye, amely akár rövid távon is érezhető nyomást gyakorolhat a kriptodevizák árfolyamaira. A masszív lejárat egybeesik a hónap utolsó kereskedési napjával, ráadásul a befektetői hangulatot a közelmúlt inflációs adatai is befolyásolják. Nézzük, hogyan hathat mindez a spot piacokra és a befektetői pozíciókra.
2025. 11. 28. 13:00
Megosztás:

Altcoin robbanás jöhet 3–6 hónapon belül – Így látja a piac jövőjét a Cardano alapítója

Miközben a kriptopiac egyes szereplői már a csúcs közeledtéről beszélnek, Charles Hoskinson, a Cardano (ADA) alapítója teljesen másként látja a helyzetet. Szerinte nem a hanyatlás, hanem egy elnyújtott szuperciklus közepén vagyunk – és hamarosan az altcoinok kerülhetnek a reflektorfénybe. A következő hónapok akár történelmi fordulópontot is hozhatnak.
2025. 11. 28. 12:30
Megosztás:

Controll Könyvelés – pénzügyi partnert, aki mögött a nyugalom és a szakértelem áll

A <a href="https://controllkonyveles.hu/" target="_blank">Controll Könyvelés</a> több mint két és fél évtizede működik megbízható könyvelő- és tanácsadóként — az ügyfelek mögött stabil hátteret biztosít, hogy azok a saját vállalkozásuk fejlesztésére koncentrálhassanak.
2025. 11. 28. 12:00
Megosztás:

Újra divat könyvtárba járni?

A Könyvtári Kihívás elnevezésű pályázatnak is köszönhetően jelentősen nőtt a könyvtárakat újra felfedezők száma - mondta Vincze Máté, a Kulturális és Innovációs Minisztérium közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára az M1 aktuális csatornán péntek reggel.
2025. 11. 28. 11:00
Megosztás:

Február végéig lehet e-autó támogatást igényelni

Három hónappal tovább, 2026 február végéig meghosszabbítják az e-autó támogatás igénylési lehetőségét - jelentette be pénteki Facebook-bejegyzésében Czepek Gábor, az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára.
2025. 11. 28. 10:30
Megosztás:

Itt a hajrá, december 1-ig válthatnak az autósok

Pár nap van csak hátra az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányból, amelynek keretében azok köthetnek új biztosítást, akik 2010 előtt vették meg a mostani autójukat, és azóta is ők a tulajdonosok. Az idei kampányban éves szinten 2,3 százalékkal 30 ezer forint alá csökkent az átlagdíj - közölte saját adatai alapján a netrisk.hu. A jelentős megtakarítási lehetőség ellenére a váltásra jogosult autósoknak mindössze 22 százaléka váltott tavaly, vagyis öt érintettből négy többet fizet a kelleténél. Az alkuszcég egyúttal ismertette a kötelező biztosítási piac idei mérlegét, amely szerint 2025-ben mostanáig, azaz november közepéig az autósok összesen több mint 650 ezer új kgfb-szerződést kötöttek, ami közel 14 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
2025. 11. 28. 10:00
Megosztás:

G20-csúcstalálkozó az USA nélkül

A világ legnagyobb gazdaságait tömörítő fórum zárónyilatkozata az USA, Kína és Oroszország elnökeinek távolmaradása miatt veszít jelentőségéből.
2025. 11. 28. 09:30
Megosztás:

Alig mozdultak a kötvénypiaci hozamok az euróövezetben

Nem sok minden történt tegnap a fejlett gazdaságok kötvény- és devizapiacain, miután az USA-ban ünnepnap miatt a kötvénypiac is zárva volt.
2025. 11. 28. 08:30
Megosztás:

További mérsékelt emelkedés a nyugat-európai tőzsdéken

Többnyire emelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék, a főbb indexek közül a Stoxx600 és a DAX kisebb pluszt könyvelhetett el, miközben a FTSE stagnált azt követően, hogy egy nappal korábban bemutatták az új költségvetést.
2025. 11. 28. 08:00
Megosztás:

Gyengült a forint péntek reggelre

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 28. 07:35
Megosztás:

Mekkora területen termesztenek napraforgót Magyarországon?

Magyarország élen jár a napraforgó termesztésében: az elmúlt két évben már több mint 700 ezer hektáron termesztették a harmadik legfontosabb szántóföldi kultúrát. Az idei 1,7 millió tonna learatott mennyiség azt jelenti, hogy 2,38 tonnás hektáronkénti átlagot értek el a magyar gazdák. A napraforgó-vetőmag piacvezetője, a Syngenta szerint további tartalékok rejlenek a növényben: a vállalat partnerprogramjában résztvevő gazdálkodók rendszeresen érnek el 5 tonna és ennél magasabb hektáronkénti eredményt, kísérleti körülmények között pedig már 8 tonnát is arattak.
2025. 11. 28. 07:00
Megosztás:

Az összes bevizsgált állatfelszerelési eszköz megbukott az NKFH laboratóriumi vizsgálatán

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) akkreditált laboratóriuma termékbiztonsági szempontból ellenőrzött népszerű állatfelszereléseket, így többek között LED-es nyakörveket és pórázokat, valamint akváriumlámpákat. A bevizsgált 20 termék egyike sem felelt meg a biztonsági szabályoknak, így a nem biztonságos termékeket kivonják a forgalomból.
2025. 11. 28. 06:30
Megosztás:

Óriási söripari beruházás Budapesten - Középkori tárnákat kellett megerősítenii

A Dreher történelmi gyára alatt húzódó, 13. századi mészkőbánya föld alatti járatait megerősítették, hogy megkezdhessék az új üzemegységek építését. A vállalat 100 milliárd forintos beruházásának első szakaszában teljesen megújul az erjesztés folyamata, amelyhez a Dunán már le is úsztattak Németországból 35, gigászi méretű tartályt.
2025. 11. 28. 06:00
Megosztás:

700% ugrás történt egyes túrakellékek iránti keresletben az elmúlt 10 évben Magyarországon

Radikálisan átalakultak a hazai sportolási szokások: berobbant az outdoor, egyre többen keresik tudatosan az online világtól távoli, természethez közeli, közösségi mozgásélményeket – derül ki az idén 35 éves Mountex, az első és legnagyobb hazai alapítású, outdoor áruházlánc adataiból. Az utóbbi évtizedek feltörekvő sztárja egyértelműen a mászás lett, és a túrázás is megerősödött a legkedveltebb szabadtéri mozgásformák között, miközben továbbra is sokan futnak, kerékpároznak az egészségesebb mindennapokért.
2025. 11. 28. 05:30
Megosztás:

17,7%-os növekedés: a SUV-ok letarolták a használtautó-piacot

A 2025-ös év első tíz hónapjában tovább erősödött a kereslet a használt városi terepjárók iránt: a SUV-ok után 17,7%-kal többen érdeklődtek, mint egy évvel korábban, miközben minden más kivitel legfeljebb stagnált. A Használtautó.hu több mint 3,3 millió érdeklődés alapján készített elemzése szerint a ferdehátú autók továbbra is a legnépszerűbb választásnak számítanak, ám a vásárlói preferenciák látványos elmozdulást mutatnak a magasabb árú, fiatalabb átlagéletkorú SUV-ok felé.
2025. 11. 28. 05:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 28. 04:30
Megosztás:

Lassul a bérleti díjak emelkedése, de az ingatlan így is vonzó befektetés maradhat

A bérleti díjak lassuló emelkedése ellenére is vonzó befektetés maradhat a lakásvásárlás – derül ki az MBH Jelzálogbank legfrissebb ingatlanpiaci elemzéséből. Az MBH Index szerint a lakásbérleti díjak Magyarországon idén augusztusban átlagosan 7,5 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos időszakához képest, a legnagyobb drágulás a Dél-Alföldön, míg Budapesten belül a belvárosban és a külső pesti kerületekben ment végbe.
2025. 11. 28. 04:00
Megosztás: