Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

A Bitcoin felett repült – most mégis kevesebbet ér: mi történt Michael Saylor cégével?

Az elmúlt években Michael Saylor vállalata (a cikkben Strategy-ként hivatkozott, a valóságban nyilvánvalóan MicroStrategy) a kriptovaluták világának ikonikus szereplőjévé vált. A cég névjegye: Bitcoin vásárlása, majd még több Bitcoin vásárlása – mindezt tőkeáttétellel, adósságból, részvénykibocsátásokból és agresszív pénzügyi manőverekkel.
2025. 11. 27. 03:00
Megosztás:

A döbbenetes orvosi felismerés: ugyanaz indítja be a túlsúlyt és a fiatalok rákját?

A túlsúly, a szív-érrendszeri betegségek és az 50 év alattiaknál robbanásszerűen terjedő daganatok hátterében több, közös biológiai mechanizmus áll, amelyek egy összefüggő, sejtszintű folyamatként gyorsítják az öregedést – derült ki a Digital Health Summiton Dr. Balázs Anna, a CMC Déli Klinika orvosigazgatójának előadásából.
2025. 11. 27. 02:30
Megosztás:

Az EP elfogadta a jövő évi uniós költségvetést

Az Európai Parlament elfogadta a 2026-os uniós költségvetést, amely a versenyképesség, a kutatás, az infrastruktúrafejlesztés és az európai biztonság erősítésére helyezi a hangsúlyt - közölte szerdán a testület sajtószolgálata.
2025. 11. 27. 02:00
Megosztás:

Kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM

Az ünnepi időszakra időzítve, több mint öthetes kikapcsolási moratóriumot hirdet lakossági ügyfelei számára az MVM - közölte a társaság a Facebook-oldalán szerdán.
2025. 11. 27. 01:30
Megosztás:

Kiszivárgott: így változik a nyugdíjak kifizetése

A nyugellátások kifizetésével összefüggésben érdemes áttekinteni a legfontosabb szabályokat mind azoknak, akik a közeljövőben vonulnak nyugdíjba, mind azoknak, akik már kapják az ellátást, illetve a hozzátartozóknak – legyen szó öregségi vagy hozzátartozói nyugdíjról.
2025. 11. 27. 01:00
Megosztás:

Az otthonteremtési program eddigi eredményei imponzánsak

Szerdai ülésén a kormány áttekintette az otthonteremtési program eddigi eredményeit, amelyek imponzánsak, továbbá a nyugdíjemelésről, a 14. havi nyugdíj bevezetésének módjáról és a következő évi nyugdíjemelés mértékéről is egyeztettek más témák mellett - erről Orbán Viktor beszélt szerdán a Facebook-oldalán közzétett videóban.
2025. 11. 27. 00:05
Megosztás:

Megugrott a Rába Nyrt. adózott eredménye

A Rába Járműipari Holding Nyrt. adózott eredménye az idén az első kilenc hónapban 6,346 milliárd forintra nőtt az előző évi 31,730 millió forintról, az árbevétel ugyanebben az időszakban 5,7 százalékkal 40,660 milliárd forint nőtt - közölte a győri járműgyártó vállalat szerdán a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 26. 23:30
Megosztás:

Az MVM 131,5 milliárd forint összegű osztalékelőleg fizetéséről döntött

Az MVM Zrt. 131,5 milliárd forint osztalékelőleget fizet az egyedüli részvényes részére november 30-ig - tájékoztatott a BÉT honlapján az MVM Energetika Zrt.
2025. 11. 26. 23:00
Megosztás:

SOL árfolyam-előrejelzés: a Solana a 160 dolláros támaszt keresi, miközben a Digitap ($TAP) 100-szoros emelkedést céloz 2026-ra

A kriptovaluta-piac folyamatosan változik, és az elemzők szorosan követik az eseményeket, ahogy a nagyobb eszközök ismét stabil struktúrákat próbálnak kialakítani. A Solana most a figyelem középpontjában áll, miután egy jelentős zuhanást gyors felépülés követett, ami az egész piaci hangulatot megváltoztatta.
2025. 11. 26. 22:00
Megosztás:

Erősödött kissé a forint szerdán

Erősödött kissé szerdán a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 11. 26. 21:30
Megosztás:

Magyarország kiemelkedő a vízközmű-szolgáltatás területén

Magyarországon a lakások 95,5 százaléka rendelkezik bekötött vízszolgáltatással, ezzel Európa élmezőnyében lehetünk a vízközmű-szolgáltatás tekintetében – mondta V. Németh Zsolt, az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára szerdán Egerben, a Magyar Víziközmű Szövetség és a Heves Megyei Vízmű Zrt. szervezte igazgatói értekezleten.
2025. 11. 26. 21:00
Megosztás:

A nagy kripto-IQ teszt - Mennyire vagy képben a kriptopiacok világában?

Tedd próbára a Kripto IQ-d – Te mennyire vagy otthon a digitális pénzügyek világában? Magyarország mindig is élen járt az új technológiák befogadásában – ez a kriptovilágban sincs másképp. A hazai közösség aktív, kíváncsi és gyakran a globális trendek előtt jár. De vajon tényleg értjük, hogy miről szól ez az új digitális forradalom? Itt az idő, hogy kiderüljön!
2025. 11. 26. 20:30
Megosztás:

Vedd meg a félelmet! 3 nagy potenciállal rendelkező altcoin óriási kedvezménnyel: SHIB, HYPE és Digitap

Ahogy a kriptopiac meredeken visszaesett, a „félelemre vásárlás” utólag akár a legokosabb befektetési döntésnek is bizonyulhat.
2025. 11. 26. 20:00
Megosztás:

Önmagunkba fektetett befektetések – milyen szépség- és egészségfejlesztések térülnek meg legjobban?

A modern életvitel gyors tempója mellett egyre többen jönnek rá arra, hogy az egyik legstabilabb befektetés nem más, mint önmagunk fejlesztése. Legyen szó egészségről, külsőről vagy mentális jólétről, ezek a területek magukban hordozzák azt a hozamot, amit sem ingatlan, sem részvényportfólió nem tud adni: a jobb életminőséget, a magabiztosságot és a hosszú távú boldogulást.
2025. 11. 26. 19:30
Megosztás:

Zcash kripto most a nagy intézményi kedvenc - miért?

Miközben a legtöbb nagy kriptovaluta árfolyama esik, a Zcash (ZEC) látványos raliba kezdett, és most egyre több intézményi befektető tekint rá új pénzügyi tartalékként. Két tőzsdén jegyzett cég is bejelentette, hogy jelentős összegeket fektetett ZEC-be novemberben.
2025. 11. 26. 19:00
Megosztás:

Egymillió dolláros Bitcoin-nyereményjátékot indított a PayPal – de van egy komoly csavar

A PayPal bejelentette, hogy több mint egymillió dollár értékű Bitcoint oszt szét egy új nyereményjáték keretében. A grandiózus akció elsőre rendkívül vonzónak tűnik, de van a történetben egy jelentős bökkenő: a részvétel kizárólag amerikai felhasználók számára engedélyezett.
2025. 11. 26. 18:30
Megosztás:

Már igényelhető az új, ingyenes COVID-19 vakcina

Megérkezett az idei légúti szezonra javasolt összetételű, ingyenes COVID-19 vakcina, amely országszerte igényelhető a háziorvosoknál - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 26. 18:00
Megosztás:

A kormány támogatja a hulladék újrafeldolgozását célzó beruházásokat

A körforgásos gazdaságra történő átállás ösztönzése és a hulladékhasznosítási kapacitások bővítése érdekében a kormány új pályázatot hirdet 15,1 milliárd forintos keretösszeggel. A december elsejéig véleményezhető felhívás célja, hogy országszerte támogassa az innovatív, versenyképességet növelő technológiák bevezetését, amelyek hosszú távú megtakarítást és új piaci lehetőségeket hozhatnak a vállalkozásoknak - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán.
2025. 11. 26. 17:30
Megosztás:

December 1-től a One Magyarország szolgálja ki a Direct One műholdas ügyfeleket

December 1-től a One Magyarország szolgálja ki a Direct One műholdas ügyfeleket - közölte a távközlési szolgáltató az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 26. 17:00
Megosztás:

Egyre több pénzt fordít a magyar gazdaság az innovációra

A magyar gazdaság, az állam, a kormányzat és a piaci szereplők egyre többet invesztálnak kutatás-fejlesztésbe, innovációba - jelentette ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára az Innovációs roadshow című rendezvényen szerdán Nyíregyházán.
2025. 11. 26. 16:30
Megosztás: