Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

MÁV: utastájékoztató kijelzőket helyeztek ki a kelenföldi peronoknál

A kelenföldi állomás mind az öt peronján nagy felületű utastájékoztató kijelzőket helyeztek el - erről a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán számolt be szombaton.
2025. 12. 21. 05:00
Megosztás:

Minden jelentkező nyert a közvilágítási pályázaton

Megszülettek az első támogatási döntések a Jedlik Ányos Energetikai Programban, több mint 1200 nyertese van a valaha volt legnagyobb ágazati programcsomagnak - közölte szombaton Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 12. 21. 04:00
Megosztás:

7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban – itt a Szilveszteri Szuperlottó

Élesbe fordul a szilveszteri extra nyereményjáték: a december 20-án estétől megvásárolt Ötöslottó szelvények már érvényesek lesznek a Szerencsejáték Zrt. különleges Szilveszteri Szuperlottó nyereményjátékára. A fogadási idő is hosszabb lesz, aki telitalálatot ér el 7 milliárd forinttal gazdagodhat mindössze 400 forintért cserébe.
2025. 12. 21. 03:00
Megosztás:

Törvényi döntés született! Özvegyi nyugdíjak 2026 szabályai

Az özvegyi nyugdíj célja, hogy a házastárs vagy élettárs halála után anyagi biztonságot nyújtson a hátramaradt hozzátartozónak. A szabályozás jogilag összetett, ezért az alábbi összefoglaló a hatályos magyar jog alapján, közérthetően mutatja be a legfontosabb tudnivalókat és tipikus élethelyzeteket.
2025. 12. 21. 02:00
Megosztás:

Sok nyugdíjas nem tudja sajnos: vissza kell fizetni a megkapott nyugdíjat!

A jelenleg hatályos jogszabályok egyértelműen rögzítik, mely esetekben merül fel az állami nyugdíj visszafizetésének kötelezettsége. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló, 1997. évi LXXXI. törvény részletesen rendelkezik arról is, hogy milyen körülmények között kell a már folyósított nyugdíjösszeget visszatéríteni. Az alábbiakban bemutatjuk a vonatkozó jogszabályi előírásokat.
2025. 12. 21. 01:00
Megosztás:

Az XRP 1,85 dollárra esik vissza, miközben a Digitap ($TAP) előretör a banki hasznosság, cashback és díjkedvezmények révén – a legjobb kriptós előértékesítés 2026-ban

Az XRP visszacsúszott az 1,85 dolláros szint közelébe, mivel a szélesebb piaci nyomás volatilis mozgásokat okoz a vezető tokeneknél december közepére. Az élő árfolyamadatok szerint az XRP az 1,80 dolláros tartomány közepén mozgott, napközbeni kilengésekkel, miután elvesztette a 2 dolláros szintet – egy olyan pszichológiai határt, amelyet a kereskedők gyakran kiemelten figyelnek.
2025. 12. 20. 22:00
Megosztás:

MÁV: utastájékoztató kijelzőket helyeztek ki a kelenföldi peronoknál

A kelenföldi állomás mind az öt peronján nagy felületű utastájékoztató kijelzőket helyeztek el - erről a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán számolt be szombaton.
2025. 12. 20. 21:00
Megosztás:

A 3 legjobb, valós hasznosságú banki kripto token jelenleg – és melyik a legjobb kriptós előértékesítés decemberben?

Ahogy a kriptopiacok érnek, a "érték" fogalma csendesen átalakul. A kereskedők figyelme már nem kizárólag az árfolyam-ingadozásokra vagy a rövid távú mozgásokra összpontosít. A fókusz egyre inkább azokra a platformokra kerül, amelyek valós pénzügyi problémákat oldanak meg: globális pénzmozgás, kriptóval történő mindennapi költés, illetve eszközkezelés súrlódás nélkül. Ebből az átalakulásból elsősorban a bankolásra fókuszáló tokenek profitálnak, különösen azok, amelyek már működő termékkel rendelkeznek, nem pedig jövőbeli ígéretekkel.
2025. 12. 20. 20:00
Megosztás:

Díjmentes, korlátlan adatforgalmat biztosít előfizetőinek a One Magyarország

Díjmentes, korlátlan mobilnetet biztosít az ünnepekre a One Magyarország, ami több mint 1,7 millió ügyfelet érint - tájékoztatta a társaság szombaton az MTI-t.
2025. 12. 20. 19:00
Megosztás:

Leáll az egyik legnagyobb hazai kriptovaluta-közvetítő is az új szabályozás miatt

Teljesen sokkolóan érkezett a hír december 8-án arról, hogy a Revolut kivonul kripto szolgáltatásaival Magyarországról. Nem ők az egyetlenek, a magyar CoinCash is bejelentette, hogy a Revoluttal egy időben ideiglenesen felfüggeszti minden szolgáltatását. Az okok ugyanazok: a magyarországi szabályozási környezetben bekövetkezett változás.
2025. 12. 20. 18:00
Megosztás:

Rekordhitelek, fogyó ingatlanok: meddig tarthat az Otthon Start lendülete?

Bár az októberi számok tükrében megkérdőjelezhetetlen az Otthon Start Program kezdeti lendülete, ugyanakkor már egyre többször lehet hallani a program iránti érdeklődés mérséklődéséről. Ennek ellenére a hitelintézetektől származó nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy az OSP által gerjesztett hitelpiaci pezsgés az év végéig még biztosan kitart, illetve, ha lesz is némi visszaesés az év végén, akkor az leginkább szezonális hatással magyarázható - írja közleményében a Bank360.
2025. 12. 20. 17:00
Megosztás:

Kollektív elbocsátást jelentett be az egyik legnagyobb román autóipari cég

Kollektív elbocsátást jelentett be az egyik legnagyobb román autóipari cég, a Leoni - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 20. 16:00
Megosztás:

Biztosítók figyelmeztetnek: a karácsony a lakástüzek főszezonja

Sajnálatos módon az ünnepek alatt is történnek tragédiák, sőt, bizonyos káresemények száma még meg is ugrik a karácsonyi időszakban. Ilyen tipikus káresemény a lakástűz, melyek száma december utolsó hetében érezhetően megemelkedik. A Bank360 ennek kapcsán hazai biztosítókat kérdezett arról, hogy mi jellemzi leginkább az év végi lakástüzeket.
2025. 12. 20. 15:00
Megosztás:

Egyre több középkorú él saját lakásban Magyarországon

A szeptemberben elindult, első lakásukat megvásárlókat célzó, kedvezményes, államilag támogatott Otthon Start Program újra a lakáspiacra és a lakástulajdonlásra irányította a figyelmet.
2025. 12. 20. 14:00
Megosztás:

100 milliárdos lendületet kap a lakossági energiatárolás

Több tízezer magyar háztartás szerelheti fel otthonát korszerű energiatároló berendezésekkel a februárban induló lakossági energiatárolási programnak köszönhetően. A pályázat szakmai előkészítéséről 2025. december 19-én tartott Czepek Gábor kormánybiztossal közös egyeztetést a Magyar Akkumulátor Szövetség.
2025. 12. 20. 13:00
Megosztás:

Szintet lépett, a Standard kategóriában folytatja az STRT Holding

Még az ünnepek kezdete előtt debütált a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában a hazai startup-ökoszisztéma egyik legaktívabb befektetési és tudásipari szereplője, az STRT Holding Nyrt.. Magyarország közismert angyalbefektetőjéhez, Balogh Petya nevéhez köthető társaság alig 24 hónappal a BÉT Xtend piacán való megjelenését követően kezdeményezte átlépését a szabályozott piacra, amelyhez kapcsolódóan nyilvános részvénykibocsátást (IPO) is végrehajtott. A növekedési és befektetési célok finanszírozását célzó részvényjegyzéssel az STRT végül 1,35 milliárd forint értékben vont be tőkét részvényenként 900 forintos áron.
2025. 12. 20. 12:00
Megosztás:

Rendkívül erős a tranzitforgalom az utakon

Rendkívül erős a nyugatról keletre tartó tranzitforgalom, több autópályán és főúton is balesetek és torlódások nehezítik a közlekedést - derül ki az Útinform szombat reggeli tájékoztatásából.
2025. 12. 20. 11:00
Megosztás:

Az idén dupla mennyiségű tápadományt kapnak az állatmenhelyek a kormány jóvoltából

Az idén dupla mennyiségű tápadományt kapnak az állatmenhelyek a kormány jóvoltából. A tápadományok kiszállítása pénteken megkezdődött - olvasható az Igazságügyi Minisztérium MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 12. 20. 10:00
Megosztás:

A karácsony előtti utolsó napokban is sokat lehet spórolni az Árfigyelővel

Pénzt és időt spórolhatnak a családok a karácsony előtti utolsó napok forgatagában, ha használják az online Árfigyelőt – erre hívja fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH által működtetett rendszerben már több mint 5000 különböző élelmiszer-, illetve háztartási termék napi szinten frissülő ára hasonlítható össze, országszerte mintegy 1800 boltban. Egy körültekintően megtervezett nagybevásárlással akár több ezer forintot is lehet spórolni, ráadásul sokkal gyorsabban elintézhető a karácsonyi asztalra, vagy a karácsonyfa alá kerülő termékek beszerzése.
2025. 12. 20. 09:00
Megosztás:

A 4iG Nyrt. befektet az amerikai Axiom Space cégbe

A 4iG Űr- és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) végleges befektetési megállapodást kötött az amerikai kereskedelmi űripar egyik vezető, magántulajdonban lévő vállalatával, az Axiom Space Inc.-vel (Axiom Space). A megállapodás értelmében a 4iG SDT két lépésben megvalósuló tőkeemelést hajt végre az amerikai űripari vállalatban összesen 100 millió USD értékben: 2025. december 31-ig 30 millió USD, míg 2026. március 31-ig 70 millió USD összegben. A megállapodás történelmi lépést jelent a Magyarország és Egyesült Államok közötti űrkutatási és űripari együttműködésben: első alkalommal valósul meg, hogy magyar vállalat amerikai űripari cégben hajt végre befektetést, és ezzel aktív szerepet vállal az űrkutatási ökoszisztéma, valamint az alacsony Föld körüli pályán (LEO) kiépülő kereskedelmi alapú űrinfrastruktúra fejlesztésében.
2025. 12. 20. 08:00
Megosztás: