Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Háromszáz új munkahelyet teremt a Rheinmetall új beruházása Szegeden

Háromszáz új, kifejezetten magas képzettséget igénylő munkahelyet teremt Szegeden a német Rheinmetall beruházása, amely ahhoz is hozzájárul, hogy Magyarország a jövő technológiáinak egyik legfontosabb európai központja lehessen - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Szegeden.
2025. 12. 12. 19:00
Megosztás:

Miért zuhan a Dogecoin? – AI-buborék, csalódott piac és kamatcsökkentés

Miközben a piac még az amerikai jegybank (Fed) friss kamatcsökkentésének hatásait emészti, a Dogecoin ára ma jelentős esést mutat. Bár a hírek elsőre kedvezőnek tűntek a kriptobefektetők számára, egy váratlan tényező – az Oracle technológiai óriás negyedéves jelentése – hirtelen lejtmenetet indított el a mémérme árfolyamában. De hogyan kapcsolódik az AI-szektor értékeltsége a Dogecoinhoz? A válasz túlmutat a kriptovilág határain.
2025. 12. 12. 18:30
Megosztás:

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Újabb 10 százalékkal emelkedik 2026. január 1-vel a szakképzésben dolgozó oktatók bére - hangsúlyozta Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter csütörtökön a szakképzési béremelésről tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:30
Megosztás:

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

A Porsche Hungaria (PH) Kft. eladásai növekedtek a magyarországi autópiacon 2025-ben, és célja, hogy a következőkben is vezető importőr maradjon, amelyhez megvan a stratégiája, hálózata és fejlett modellkínálata - közölte a Volkswagen konszern márkáinak magyarországi importőre pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:00
Megosztás:

YouTube alkotók mostantól PYUSD stabilcoinban is kérhetik kifizetéseiket az Egyesült Államokban

A YouTube és a PayPal összefogásával újabb mérföldkőhöz érkezett a stabilcoinok térnyerése: az Egyesült Államokban élő tartalomgyártók immár PayPal PYUSD stabilcoinban is megkaphatják kifizetéseiket. A fejlesztés nemcsak a kriptovaluta-alapú elszámolásokat egyszerűsíti le, hanem jól mutatja, hogyan válik a blockchain technológia a mainstream digitális platformok részévé.
2025. 12. 12. 16:30
Megosztás:

Miért lassul a vállalati Bitcoin-vásárlás — és miért halmoznak továbbra is a bányászok?

2025 negyedik negyedévében határozottan lassul a vállalati Bitcoin-vásárlási kedv, mivel a nyilvánosan jegyzett cégek 65%-a már a bekerülési értékük alatti árfolyamon tartja a BTC-t, vagyis realizálatlan veszteségekkel szembesül. Bár a korábbi felhalmozási hullám kifulladni látszik, a Bitcoin-bányászok továbbra is a piac egyik legkitartóbb akkumulátorcsoportját alkotják, ami egyértelműen jelzi, hogy új szakaszba lépett a vállalati treasury stratégiák evolúciója.
2025. 12. 12. 15:30
Megosztás:

Fogyasztóvédelmi tanácsok a karácsonyi időszakra

A karácsonyi időszakban a fogyasztóvédelmi kockázatok száma is megnő. Ezért fontos, hogy vásárlás közben megfontoltan és tájékozottan döntsünk, hogy a karácsony és az azt követő napok ne a félresikerült ajándékok okozta kellemetlenségekről, hanem az ünnep meghittségéről és valódi értékeiről szóljanak. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság az ünnepi időszakban is mindent megtesz a családok védelme érdekében, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben.
2025. 12. 12. 15:00
Megosztás:

A Coinbase forradalmasítja a pénzügyeket: tokenizált részvények és előrejelző piacok indulnak decemberben

A Coinbase ismét megrengeti a kriptovilágot: december 17-én elindítja saját predikciós piacait és a tokenizált részvénykereskedést. A lépés nem csupán egy új termékbevezetés – hanem stratégiai irányváltás is, amely közelebb hozza egymáshoz a hagyományos pénzügyeket és a decentralizált technológiát. A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje most olyan eszközöket kínál, amelyek révén a felhasználók éjjel-nappal kereskedhetnek részvényekkel, és spekulálhatnak valós események kimenetelére – mindezt blokkláncon keresztül.
2025. 12. 12. 14:30
Megosztás:

NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani

Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ. Bármikor, akár év közben is lehet ugyan a kivára váltani, de a 2025-ös zárás miatt legkésőbb december 31-ig célszerű dönteni és a bejelentést megtenni. A kiva alanyiság kezdő napjával a cégnek ugyanis mindenképp új, önálló üzleti éve kezdődik - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti- Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 12. 14:00
Megosztás:

Hogyan segítenek a speciális kutyahámok a mozgáskorlátozott állatoknak?

A kedvenceink egészsége és jólléte – legyen szó akár egy kutyáról vagy egy macskáról – mindig is elsődleges szempont volt azok számára, akik családtagként tekintenek rájuk.
2025. 12. 12. 13:30
Megosztás:

A Hyperliquid Strategies 30 millió dolláros részvény-visszavásárlással erősíti a HYPE token kapcsolódását

A kriptopiacon ritkán látni olyan merész lépést, amely egyszerre erősíti egy tőzsdén jegyzett cég részvényárfolyamát és a mögöttes token iránti bizalmat. A Hyperliquid Strategies most ezt teszi meg: 30 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot indít, hogy még szorosabbra fűzze kapcsolatát a HYPE tokennel. De mit is jelent ez pontosan a befektetők és a DeFi szektor számára?
2025. 12. 12. 13:00
Megosztás:

Mennyire biztonságosak a gél köröm matricák?

Manapság egyre többen választják az otthoni manikűrt, amely egyszerre kreatív és pénztárcabarát megoldás.
2025. 12. 12. 12:30
Megosztás:

A 4iG Csoport visszautasítja Hadházy Ákos rágalmait

A 4iG Műsorszóró Kft. eladásával kapcsolatban a sajtóban megjelent, Hadházy Ákos országgyűlési képviselő közösségi oldaláról és nyilatkozataiból átvett, minden valóságalapot nélkülöző kijelentések alkalmasak a Társaság jó hírnevének megsértésére és a tőkepiac tisztességtelen befolyásolására. A 4iG Nyrt. felelős, multinacionális nagyvállalatként határozottan visszautasítja a magyar sajtó által ellenőrzés nélkül átvett, súlyosan rágalmazó állításokat, és cáfolja az ellenzéki képviselő által terjesztett valótlan információkat. A vállalat vizsgálja annak jogi lehetőségeit, hogy piacbefolyási kísérlet, illetve rágalmazás miatt pert indítson a képviselő ellen.
2025. 12. 12. 12:00
Megosztás:

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

Megszületett a bérmegállapodás a Budapest-család dolgozóit képviselő szakszervezetekkel - közölte a főpolgármester pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Így optimalizáld az adódat év végén!

A magyar vállalkozások számára idén az év végi adótervezés fontosabb, mint valaha. 2026-tól jelentősen emelkednek a kisvállalati adó (KIVA) választhatóságának határai, így számos olyan cég is jogosulttá válhat a kedvezményes adózásra, amely eddig nem fért bele a rendszerbe. A Niveus arra figyelmeztet, hogy a cégeknek a döntést már 2025 végén meg kell hozni, ha 2026 januártól a KIVA adózás alá szeretnének tartozni.
2025. 12. 12. 11:00
Megosztás:

A pénzügyőrök csaknem kétszáz küldeményt emeltek ki a forgalomból

Az elmúlt hónapok ellenőrzései során országosan 194 csomagot emeltek ki a pénzügyőrök a forgalomból; mindegyik csomag adózatlan dohányterméket rejtett: összesen 3786 illegális, ízesített elektromos dohányterméket és csaknem egy kilogramm vágott fogyasztási dohányt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 10:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a kriptópiac?

A kriptovaluták összpiaci értéke elérte a 3,11 billió dollárt, ami mintegy 3,5%-os egynapos emelkedést és körülbelül 107 milliárd dollárnyi friss tőkebeáramlást jelent. A lendületet elsősorban az adta, hogy a Bitcoin ismét sikerrel védte a 90 000 dolláros támaszt, így elkerülte, hogy napos gyertyával ez alá zárjon, ami rögtön stabilizálta a befektetői hangulatot és magával húzta a teljes piacot. A vezető kriptovaluta közel 2,3%-ot erősödött, miközben több friss hír is tovább fokozta az aktivitást és a figyelmet a szektor iránt.
2025. 12. 12. 10:00
Megosztás:

Váratlanul csökkent a brit gazdaság teljesítménye

A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent a brit gazdaság teljesítménye.
2025. 12. 12. 09:30
Megosztás:

Digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika

Minden szegmensét érintő, komplex digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika Csoport a Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) egyik projektjének keretében. A fejlesztés célja a stabilabb, okosabb villamosenergia-elosztó hálózat, a megújuló energiaforrások integrációja és az ügyfél-elégedettség növelése, amely nemcsak technológiai, hanem szervezeti és ügyféloldali szemléletváltást is eredményez - közöle a csoport pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé a forint péntek reggelre

Gyengült kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 12. 08:00
Megosztás: