Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Rövid távon nem tudunk leválni a Barátság olajvezetéken érkező orosz kőolajról, akárki is kéri

Donald Trump az ENSZ közgyűlésén tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy szerinte Európának azonnal fel kell hagynia az orosz energiaimporttal, mert amíg az EU orosz gázt és olajat vásárol, addig gyengíti saját pozícióját a Moszkvával szembeni konfliktusban.
2025. 09. 26. 00:01
Megosztás:

Digitális személyi igazolvány bevezetését tervezi a brit kormány

Digitális személyi igazolvány bevezetését tervezi a brit kormány, mindenekelőtt az engedély nélküli munkavégzés és az illegális bevándorlás visszaszorítása végett.
2025. 09. 25. 23:30
Megosztás:

Befektetői felmérés: New York és London vezeti a világ pénzügyi központjainak listáját

A piaci szereplők továbbra is New Yorkot és Londont tartják a világ két vezető pénzügyi szolgáltatási központjának a csütörtökön Londonban bemutatott legújabb globális befektetői felmérés szerint. New York azonban már csak minimális előnnyel vezet a brit főváros előtt.
2025. 09. 25. 23:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 39. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 09. 25. 22:30
Megosztás:

A Proof of Reserve jelentése, értelmezése és gazdasági jelentősége a kriptovaluta világában

A kriptovaluta piac az elmúlt években robbanásszerű növekedésen ment keresztül – egyre többen fektetnek digitális eszközökbe, és egyre több kriptotőzsde és pénzügyi szolgáltató kínál kriptoalapú megtakarítási, kereskedési és letétkezelési lehetőségeket. De felmerül egy nagyon fontos kérdés: vajon tényleg ott van a pénzünk, ahol azt ígérik?
2025. 09. 25. 22:05
Megosztás:

Háromszoros évfordulót ünnepel az Aggteleki Nemzeti Park

Különleges, ritkán adódó, háromszoros jubileumot hozott 2025 az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság számára: 200 éve tárta fel Vass Imre, Magyarország első igazi barlangi felfedezője a Baradla-barlang főágának folytatását, idén ünnepli fennállásának 40. évfordulóját az Aggteleki Nemzeti Park, 30 éve pedig az Aggteleki és Szlovák-karszt barlangjai felkerültek az UNESCO Világörökségi listára egyetlen természeti világörökségként - hangsúlyozta az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint Rácz András, a tárca természetvédelemért felelős államtitkára az Aggteleki Nemzeti Park jubileumi évének emlékülésén az Edelényi Kastélysziget dísztermében.
2025. 09. 25. 21:30
Megosztás:

Rendkívüli támogatásban részesülnek az aszállyal sújtott kukoricatermelők

Megérkezett a pénzügyi segítség a tavalyi súlyos aszályhelyzet miatt nehéz helyzetbe került a kisebb, gazdasági szempontból kiszolgáltatottabb kukoricatermelők számára. A júliusban benyújtott kérelmek alapján a Magyar Államkincstár megkezdte a hektáronként több mint 16 ezer forint utalását, így szeptember utolsó előtti hetében már 6,43 milliárd forintot folyósított is - tájékoztatott az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint a tárca agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkára.
2025. 09. 25. 21:00
Megosztás:

MOHU Budapest: elindult a fővárosi szemétszállítás

Elindult a fővárosi szemétszállítás, zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal, több pontban megállapodás született - közölte a MOHU Budapest csütörtökön az MTI-vel.
2025. 09. 25. 20:30
Megosztás:

Gyengült a forint csütörtök estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 25. 20:00
Megosztás:

Miért torpant meg a Bitcoin? – Az USA kincstári lépései újraírják a likviditási térképet

Miért nem követi a Bitcoin az eddig bevált likviditási trendeket? Míg az arany és a technológiai részvények új csúcsokat döntenek, a kriptopiac stagnál. Raoul Pal, makrogazdasági szakértő szerint a rejtély kulcsa az Egyesült Államok Kincstári Főszámlájában (TGA) keresendő – egy olyan likviditáselszívó hatásban, amely láthatatlanul bénította meg a kriptoeszközöket.
2025. 09. 25. 19:30
Megosztás:

Még kedvezőbbé válnak a fix lakossági állampapírok

Októbertől egyszerűbb, kiszámíthatóbb és még vonzóbb lesz a fix lakossági állampapír-paletta - írta a közösségi oldalán csütörtökön a nemzetgazdasági miniszter.
2025. 09. 25. 19:00
Megosztás:

Szeptember 25-től indul a klaszterminősítési felhívás harmadik szakasza

A Magyar Klaszterfejlesztési Stratégia célja, hogy a klaszterjellegű együttműködések erősítésével növelje a hazai kis- és középvállalkozások versenyképességét és innovációs képességét. A Stratégia egyik első eleme a klaszterminősítési rendszer működtetése, amely a valós együttműködési, nemzetközi piacra lépési és innovációs potenciállal rendelkező klasztereket ismeri el.
2025. 09. 25. 18:30
Megosztás:

Zuhanó kriptovaluta árfolyamok – Kormányzati leállástól tartanak az USA-ban

Újabb politikai vihar kavarja fel a kriptopiacot: a befektetők egyre inkább egy közelgő amerikai kormányzati leállás veszélyére fókuszálnak. Az Ether árfolyama ismét 4000 dollár alá süllyedt, a Bitcoin és más vezető tokenek is gyengélkednek. De mi áll a háttérben? És mire számíthatunk a következő hetekben?
2025. 09. 25. 18:00
Megosztás:

Mostantól a boltban is fizethetünk Barionnal

A Barion eddig főként az online vásárlásoknál volt jelen, most azonban új fejezet kezdődik a vállalat életében: a magyar fizetési szolgáltató belép az offline világba is. Az Okoskassza (PSC CEE Kft.) és a Barion együttesen több mint húszezer kereskedőt szolgálnak ki a közép-kelet-európai régióban, számukra válik hamarosan elérhetővé az integrált online és offline terminálos fizetési megoldás egy szolgáltatón keresztül, egyszerűbb, átlátható folyamatokkal.
2025. 09. 25. 17:30
Megosztás:

Energiafüggetlenség felé: hónapok óta csökken az áramimport aránya

Már öt hónapja 15 százalék alatt van Magyarországon a villamosenergia-import - mondta az Energiaügyi Minisztérium energiaátmenetért felelős helyettes államtitkára csütörtökön a Pest Vármegyei Fóton.
2025. 09. 25. 17:00
Megosztás:

Milliárdos villák a célkeresztben: budai panoráma és kulcsrakész luxus kell a vevőknek

A magyarországi luxusingatlan-piacon a prémium felszereltségű, örökpanorámás, kulcsrakész villák iránt van a legnagyobb kereslet, elsősorban a budai villanegyedekben, a belépési küszöb 300 millió forinttól indul, de az "igazi luxus" inkább az 1 milliárd forint feletti ingatlanoknál kezdődik - ismerteti a Duna House az MTI-hez csütörtökön eljuttatott elemzésében.
2025. 09. 25. 16:30
Megosztás:

Szijjártó: Magyarország részesedése az orosz olajból elenyésző

Magyarország részesedése a teljes orosz kőolajexportból 2,2 százalék, ami azt jelenti, hogy a maradék 97,8 százalékot más vásárolja meg, ami rávilágít a nyugat-európai országok képmutatására is - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter helyi idő szerint szerdán New Yorkban.
2025. 09. 25. 16:00
Megosztás:

A szingapúri befektetők igényt tartanak a kriptóra

A hagyományos bankok kezében van a kulcs a digitális eszközök következő hullámának elindításához – derül ki egy tanulmányból.
2025. 09. 25. 15:30
Megosztás:

Kettéválik a WHC ügyvezetése: októbertől Göltl Viktor a magyarországi ügyvezető

2025. október 1-től Göltl Viktor irányítja a WHC csoport magyarországi operációját, egyszemélyi ügyvezetői pozícióban. A korábbi társügyvezetői modellt felváltó struktúrában Berta Péter a teljes WHC Csoport nemzetközi terjeszkedésére és a külföldi leányvállalatok vezetésére fog fókuszálni. A változás célja, hogy a vállalatcsoport még hatékonyabban tudja menedzselni a hazai piacon elért kiemelkedő növekedését és a nemzetközi expanziót.
2025. 09. 25. 15:00
Megosztás:

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve. Magyarország egyik vezető szerverpiaci szereplőjének friss kutatása szerint, bár vészesen közeleg az Európai Unió kiberbiztonsági direktívájának kötelező auditja, és a 2025. december 31-i határidő is régóta ismert, a magyar cégek jelentős része nem áll készen az indulásra.
2025. 09. 25. 14:30
Megosztás: