Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Magyar diák is utazhat az Északi-sarkra a Roszatom nyári expedíciójával

Augusztusban indul útnak a Roszatom nemzetközi északi-sarki expedíciója, az atomjégtörő fedélzetén 21 ország középiskolás diákjai utaznak majd; Magyarországot a budapesti Könyves Kálmán Gimnázium tanulója, Dezséri Enikő képviseli - közölte az orosz atomenergetikai vállalat hétfőn az MTI-vel.
2025. 06. 24. 03:00
Megosztás:

A mesterséges intelligencia átalakítja a pénzügyi szektort: új korszak elé néznek a bankok is

A mesterséges intelligencia (AI) gyökeres változásokat hoz a pénzügyi szolgáltatások, különösen a banki szektor működésében, jelentős hatékonyságnövekedést és új üzleti lehetőségeket teremtve. A Deloitte friss előrejelzése szerint az AI kulcsszerepet játszik az iparág jövőjének alakításában. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a szoftverfejlesztéstől a csalások elleni küzdelemig számos területen hozhat áttörést.
2025. 06. 24. 02:30
Megosztás:

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása és újabb légtérzárak miatt a Wizz Air azonnali hatállyal minden a térségbe tartó járatát visszafordította vagy kitérő repülőtérre irányította - közölte a légitársaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 06. 24. 02:00
Megosztás:

Az SZTE visszautasítja a Tisza EP-képviselőinek eljárását

A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és az általa fenntartott Dr. Bugyi István Szentesi Multidiszciplináris Centrum visszautasítja azt az eljárást, amellyel hétfőn Magyar Péter és Kulja András, a Tisza Párt európai parlamenti képviselői előzetes bejelentkezés nélkül, mintegy húszfős sajtós stábbal, a betegellátást és a betegbiztonságot veszélyeztetve megjelentek az intézményben - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény az MTI-t.
2025. 06. 24. 01:30
Megosztás:

Az egészségügyről vitáztak a Fidesz és a Tisza Párt szakpolitikusai

Az egészségügy finanszírozásáról, az orvosok és ápolók béremeléséről, a gyógyintézmények állapotáról vitázott egymással Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára és Kulja András, a Tisza Párt egészségpolitikusa, EP-képviselője az ATV hétfő esti adásában.
2025. 06. 24. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin Hyper nagyot robbanthat a 2. rétegű megoldások piacán

A Bitcoin blokkláncában rejlő lehetőségek kiaknázását már évek óta korlátozza a lassú tranzakció feldolgozás. Míg a gyorsabb blokkláncok, mint például a Solana és az Ethereum teljes decentralizált ökoszisztémákat hoztak létre, a Bitcoinra legtöbben egyszerű értékmegőrzőként tekintenek.
2025. 06. 24. 00:01
Megosztás:

Nehezebbé vált a recesszióból kivezető út

Számos bizonytalansági tényező nehezíti a német vállalatok számára a recesszióból kivezető utat a BDI német iparszövetség elnökének a berlini Ipar Napja megnyitóján kifejtett véleménye szerint.
2025. 06. 23. 23:30
Megosztás:

Az XRP alulértékeltnek tűnik, miközben az Angry Pepe Fork jobb kockázat-hozam arányt kínálhat ebben a ciklusban

Mi az az XRP? Az XRP kriptovaluta jelenleg 1,95 dollárba kerül, de sok szakértő szerint ennél többet érne, tekintve, hogy milyen mértékben használják. 1,95 dolláros áron az érme még mindig a korábbi csúcsa alatt van, piaci kapitalizációja azonban mintegy 130 milliárd dollár. Nagyvállalatok kezdték el kincstári eszközként kezelni, és szakértők rámutatnak arra, hogy az XRP-vel kapcsolatban ma már világos szabályozások vannak érvényben – még ha néhány részlet továbbra is tisztázatlan maradt.
2025. 06. 23. 23:00
Megosztás:

Harmadfokú riasztás lesz érvényben

Az országos tisztifőorvos a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. előrejelzése alapján harmadfokú hőségriasztást ad ki az ország egész területére június 24-én (kedd) 00.00 órától június 26. (csütörtök) 24.00 óráig - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Munkavédelmi Irányítási Főosztálya az mvff.munka.hu oldalon.
2025. 06. 23. 22:30
Megosztás:

Használtlakás-piac: pozitív meglepetést hozott május az USA-ban

A várt csökkenés helyett nőtt az eladott használt lakások száma májusban az előző havihoz képest az Egyesült Államokban az ingatlanforgalmazók képviseleti szervezete, a National Association of Realtors (NAR) hétfői jelentése alapján.
2025. 06. 23. 22:00
Megosztás:

Tiltakozik a szlovén Petrol: kedden egy órára bezárják a kutakat

Tiltakozásul a szlovén kormány új üzemanyagár-szabályozása ellen, a Petrol szlovén olajipari vállalat kedden egy órára bezárja a sztrádán kívüli töltőállomásait.
2025. 06. 23. 21:30
Megosztás:

A Mol-csoport stratégiai befektetőként vesz részt a Műegyetem fenntartásában

A Mol-csoport stratégiai befektetőként vesz részt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) fenntartásában, amelynek keretében a felsőoktatási intézmény új, magánegyetemi működési modellre tér át - tette közzé a Mol a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2025. 06. 23. 21:00
Megosztás:

Romániai kormányalakítás - Aláírták a koalíciós megállapodást

A 2028-as parlamenti választásokig tartó közös kormányzásról írt alá koalíciós megállapodást hétfőn a bukaresti parlamentben a legnagyobb frakcióval rendelkező Szociáldemokrata Párt (PSD), az európai néppárti tagsággal rendelkező Nemzeti Liberális Párt (PNL), az eddig ellenzékben politizáló, centrista Mentsétek Meg Romániát Szövetség (USR), a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) és a nemzeti kisebbségi frakció.
2025. 06. 23. 20:30
Megosztás:

Mikor válik elérhetővé a nulla jutalék a TRX hálózaton?

A TRX hálózat, más néven Tron, az egyik legolcsóbb és leggyorsabb blokkláncként vált ismertté a kriptovaluta világában. Nagy blokkkapacitásával és alacsony díjaival a Tron gyakran alternatívát kínál az Ethereumhoz és más 1. rétegű blokkláncokhoz képest. Bár a meglévő tranzakciók költségei már most is alacsonyak, a valódi kérdés így hangzik: mikor valósul meg a nulla jutalék a TRX hálózaton?
2025. 06. 23. 20:00
Megosztás:

Szerbia leállította teljes fegyverexportját

Szerbia leállította teljes fegyverexportját, és csak a saját kaszárnyáknak szállít fegyvereket - jelentette ki Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök a vezérkar hétfői ülését követően.
2025. 06. 23. 19:30
Megosztás:

Havi rendszerességű haszáltautó-statisztikát tesz közzé a KSH

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a Használtautó.hu Kft. együttműködésével hétfőtől havi rendszerességgel kísérleti használtautó-statisztikát tesz közzé – közölte a KSH hétfői sajtótájékoztatóján, Budapesten az intézmény elnökhelyettese.
2025. 06. 23. 18:30
Megosztás:

Ezt tedd a kerttel, ha drágábban akarok eladni a családi házad

A családi ház eladása során a legtöbb tulajdonos a belső terek felújítására, a festésre és a konyha modernizálására koncentrál, miközben hajlamos megfeledkezni a ház külső megjelenésének legmeghatározóbb eleméről: a kertről. Pedig a potenciális vevők első benyomását nem a nappali, hanem az utcafront és a kert látványa alakítja ki. Egy elhanyagolt, gazos, gondozatlan kert azonnal negatív érzéseket kelt, és azt sugallja, hogy a ház többi része is hasonlóan elhanyagolt állapotban lehet. Ezzel szemben egy rendezett, ápolt, hívogató kert már az első pillanatban növeli az ingatlan vonzerejét, pozitív érzelmi kapcsolatot teremt, és jelentősen megemelheti a ház piaci értékét, lehetővé téve, hogy magasabb áron add el.
2025. 06. 23. 18:00
Megosztás:

Értékesíti leányvállalatát a Graphisoft

Értékesíti leányvállalatát a Graphisoft Park SE, a tranzakció eredményeképpen a társaság a korábban becsült 7 millió euró pro forma eredmény helyett mintegy 18 millió euró pro forma eredményt vár 2025-re - tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2025. 06. 23. 17:30
Megosztás:

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe. S bár a társasági adó befizetésének határideje ezúttal június 2-ra esett, így is 238,4 milliárd forint adóbevétel érkezett be a hónap végéig erősítette meg az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt úgynevezett központi alrendszerének május végi helyzetéről hétfőn kiadott részletes tájékoztatójában a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 06. 23. 17:00
Megosztás:

Amerikai támadás Irán ellen: Olaj a tűzre, vagy i-re a pont?

Az amerikai légierő a hétvégén célzott támadást hajtott végre Irán nukleáris létesítményei ellen. Az akcióban több, mint 125 amerikai légiegység vett részt, köztük 7 darab B-2-es bombázó, mely 14 darab bunkerrobbantó bombával a munka dandárját végezte.
2025. 06. 23. 16:30
Megosztás: