Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Új gázerőmű épül a Mátrában

Új gázerőmű épül a Mátrában, megkapta a létesítési engedélyt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH) a Visontára tervezett, kombinált ciklusú gázerőművi blokk - olvasható az Energiaügyi Minisztérium (EM) közösségi oldalának csütörtöki bejegyzésében.
2025. 05. 22. 21:00
Megosztás:

Klímaváltozás és vízhiány: alkalmazkodási fordulóponton a magyar mezőgazdaság

A klímaváltozás hatásai, az egyre gyakoribb aszályos időszakok és a vízkészletek szűkössége szükségessé teszik az alkalmazkodási stratégiák kidolgozását a vízgazdálkodásban - hangsúlyozta Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a csütörtökön, Hartán tartott III. Bauer Öntözős Pikniken a szaktárca tájékoztatása szerint.
2025. 05. 22. 20:30
Megosztás:

Harmadára csökkent bizonyos termékek ára az árrésstopnak köszönhetően

A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg helyszíni árvizsgálat keretében, hogy hogyan változtak az árrésstoppal érintett drogériai termékek árai. Azt is megbecsülték, hogy a tapasztalt árcsökkenésnek milyen hatása lehet a teljes inflációra.
2025. 05. 22. 19:30
Megosztás:

Niveus: a számok rendben, de nincs repülőrajt

Bagdi Lajos, a Niveus partnere szerint a 2025. év első négy hónapjának költségvetési adatai azt mutatják, hogy a bevételi és kiadási oldalak időarányosan nagyrészt a tervezettek szerint alakultak. Ugyanakkor az adatok nem támasztják alá, hogy a magyar gazdaság egy lendületes növekedési pályára állt volna rá az év elején.
2025. 05. 22. 19:00
Megosztás:

Az újrakezdés nehézségei

A brit közvélemény integrációpárti része szerint már így is túl sokat kellett várni. Mások szerint viszont most is túl korán rendezték meg hétfőn Keir Starmer brit miniszterelnök találkozóját az Európai Uniónak az Európai Bizottság és az Európai Tanács, valamint az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselőjéből álló delegációjával. 2016 nyara, azaz a Brexit népszavazás eredményének kihirdetése óta mindig különleges eseménynek számít az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti csúcstalálkozó, amely legtöbbször kaotikus jellegével, és nyílt, sokszor ellenséges hangulatú vitáival emelkedett ki a hasonló politikai rendezvények sorából.
2025. 05. 22. 18:30
Megosztás:

Rekordévet zárt a magyar vállalatfelvásárlási piac

A következő években robbanásszerű növekedés várható a hazai cégeladási tranzakciók számában. Több ezer vállalkozásnál érkezhet el a tulajdonosváltás ideje, nem csupán piaci, hanem generációs, technológiai és stratégiai okokból egyaránt. Vállalatértékesítési szakértő beszél arról, hogy milyen jelei vannak annak, ha elérkezett az idő egy cég eladására.
2025. 05. 22. 18:00
Megosztás:

Újabb bírságot kapott a Rádió 1 Balázsék miatt

Ismét megsértette a klasszifikációs rendelkezéseket a Balázsék című műsorszám egyik adása, ami miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa 9 millió forint feletti bírságot szabott ki. A testület május 20-i ülésén ugyanakkor az is elhangzott, hogy az NMHH jelzésére két ízben is intézkedett a cseh társhatóság.
2025. 05. 22. 17:30
Megosztás:

Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak

A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt, miközben az ingadozó árak már most is a nyereségességük kárára mennek - derül ki az EY friss, 2400 közép- és nagyvállalati döntéshozó részvételével, nyolc országban: Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Írországban, Kanadában, Malajziában, Németországban és Svédországban készült nemzetközi kutatásából.
2025. 05. 22. 17:00
Megosztás:

1 milliárd eurós forrásbevonás nemzetközi kötvénykibocsátással

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 2025. május 21-én kiemelkedően sikeres devizakötvény-kibocsátást hajtott végre, melynek során 1 milliárd euró összegű forrást vont be kedvező, 4,375%-os kamat mellett. A nemzetközi befektetői piacon végrehajtott kibocsátás eredménye jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy az MFB a magyar gazdaság finanszírozásában vállalt szerepét tovább erősítse és hatékonyan segítse a vállalkozások versenyképességének növelését.
2025. 05. 22. 16:30
Megosztás:

Erősödő félelmek a tőzsdéken

Miközben az amerikai képviselők a 2017-es „big beautiful” adótörvények változásának ma várható megszavazásán dolgoznak — amely közel 3.000 milliárd dollárral növelheti a költségvetés hiányát az elkövetkező 10 évben (Trump szerint az ebből adódó plusz gazdasági növekedés nullszaldóssá teszi a változtatásokat) — a piac inkább aggódó üzemmódba kapcsolt.
2025. 05. 22. 16:00
Megosztás:

Itt az idő aranybányát és ezüstbányát venni!

Az elmúlt pár hónapban az arany jelentős áremelkedésen van túl. Trump elnök Felszabadulás napján (április 2.) bejelentett vámpolitikai intézkedései előbb eladási hullámot generáltak a teljes befektetési spektrumon, beleértve a nemesfémeket is, majd hatalmas lendületet adtak az árfolyamoknak.
2025. 05. 22. 15:30
Megosztás:

A Zwack növelte árbevételét és eredményét

A Zwack Unicum Nyrt. a 2024 április 1. és 2025 március 31. közötti 2024/2025-ös üzleti évben bruttó 38,788 milliárd forint árbevételt ért el, amely 1,850 milliárd forinttal, 5 százalékkal haladja meg az előző üzleti évit, ez idő alatt az éves eredménye 2,9 százalékkal nőtt, és mintegy 2,9 milliárd forintot tett ki - közölte a társaság csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 05. 22. 15:00
Megosztás:

Sokkal többet hozzátehetne a lakásépítés a magyar gazdasághoz

2024-ben a magyar GDP 3,3%-át tették ki a lakásépítések, ez elmarad az 5,4%-os uniós átlagtól – derül ki az Eurostat nemrég közölt adataiból. Érdekesség, hogy ezzel az aránnyal sem lógunk ki nagyon a sorból, jónéhány ország van mögöttünk a ranglistán. Van azonban néhány európai ország, melynek jelentős a súlya és kiugró adata felfelé húzza az átlagot.
2025. 05. 22. 14:30
Megosztás:

Új lépés a kkv-k megerősítése érdekében, elindult a Nemzeti Bajnokok hitelprogram

Megjelent a GINOP Plusz Nemzeti Bajnokok pályázati felhívás, amelynek keretében 155 milliárd forintos keretösszeggel elindul a „Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram”.
2025. 05. 22. 14:00
Megosztás:

Nem ember nélküli háború, hanem ember ellen irányuló háború lesz

Elképzelhető egy embermentes háború? Mennyire különülhet el a jövőben a polgári felhasználástól a hadiipar? Milyen irányba mozdulhatnak el a fejlesztések a következő években?
2025. 05. 22. 13:30
Megosztás:

Magyar Telekom részvényvisszavásárlási program

A Magyar Telekom megkezdte a sajátrészvény-visszavásárlási programját. Ennek keretében eddig a következő tranzakciókat hajtotta végre:
2025. 05. 22. 13:00
Megosztás:

A vámok ránehezedtek a japán gazdaság aktivitására

A feldolgozóipari beszerzési menedzser index májusban 49,0-ra emelkedett az előző havi 48,7-ről, ami összhangban van a piaci becslésekkel.
2025. 05. 22. 12:30
Megosztás:

A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést. A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.
2025. 05. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány elkötelezett a gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése mellett

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1- jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya. A beruházás a hazai gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgálja, és hozzájárul a nemzetgazdaság versenyképességének erősítéséhez.
2025. 05. 22. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

Az amerikai költségvetési aggodalmak hatására estek ma reggel az ázsiai indexek. Az Xpeng elektromosautó-gyártó részvényei jelentősen emelkedtek, miután a vállalat kedvező első negyedéves eredményről számolt be és a második negyedévre is optimista várakozásokat fogalmazott meg.
2025. 05. 22. 11:00
Megosztás: