Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Donald Trump több tízezer támogatója előtt tartott beszédet

A Pennsylvania állam nyugati részén fekvő kisvárosban a becslések szerint több mint 50 ezer támogatója gyűlt össze.
2024. 10. 06. 09:00
Megosztás:

Tokajban történelmi léptékű fejlesztés zajlik

Tokajban történelmi léptékű fejlesztés zajlik, teljesen megújul a belváros - mondta a családokért felelős államtitkár szombaton Tokajban, a Szüreti Napok ünnepélyes megnyitóján.
2024. 10. 06. 07:00
Megosztás:

Országos Mentőszolgálat: Elindult az új ügyeleti rendszer

Az új ügyeleti rendszer 2024. október 1-jén elindult és jól működik Budapesten is.
2024. 10. 06. 06:00
Megosztás:

Új vezetőkkel készül nemzetközi terjeszkedésre a Biggeorge Property

Nemzetközi expanziós terveinek megvalósításához kiváló piaci szakemberekkel erősíti csapatát a Biggeorge Property - közölte a társaság szombaton az MTI-vel.
2024. 10. 06. 05:00
Megosztás:

Ömlik be a sok használt autó Magyarországra - melyik típus most a nyerő?

Októberben a DataHouse adatai szerint 9 796 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami az egy évvel ezelőtti 9 032-es mennyiséghez képest 8,5 százalékos növekedést jelent. Éves szinten azonban csak a JóAutók.hu mérsékelt, 3-4 százalék közötti bővülésre számít.
2024. 10. 06. 04:00
Megosztás:

Csökkent az első három negyedévben a német autógyártás

Az év első kilenc hónapjában csökkent a Németországban gyártott és forgalomba helyezett személygépkocsik száma a német autóipar szakmai képviseleti szerve a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) jelentése alapján. Átlagon felüli mértékben csökkentek az elektromos autók eladásai.
2024. 10. 06. 03:00
Megosztás:

Jöhet a bruttósított magyar nyugdíjrendszer! De ki jár jól ezzel?

A jól ismert nyugdíjszakértő Dr. Farkas András az ATV egyik korábbi adásában a nyugdíjak bruttósításának témáját mutatta be. Mit takar ez pontosan? Kiknek lenne előnyös, és kik számára jelentene veszteséget a nyugdíjak bruttósításának bevezetése?
2024. 10. 06. 02:00
Megosztás:

A BAK mellett még váratlan pénzeső hull 4 csillagjegyre a jövő héten, csak tudd, mire figyelj

Ne feledd, a szerencse változó, de a lehetőségek megragadása a te kezedben van! Sok sikert és anyagi gyarapodást kívánunk ezzel a friss pénzügyi horoszkóppal a jövő hétre!
2024. 10. 06. 01:00
Megosztás:

Új hónap, új esélyek – 3 kripto ICO, amit nem hagyhatsz ki októberben

A negyedik negyedév általában jól alakul a kriptovaluta piacon, és egyelőre úgy tűnik, hogy ez idén sem lesz másként. Az előértékesítések különösen pörögnek, ráadásul a hozamot is megsokszorozhatják.
2024. 10. 06. 00:01
Megosztás:

Elemzők szerint a Shiba Inu (SHIB) nem fogja elérni az 1 dollárt, a Dogecoin (DOGE) felülmúlja a Ripple-t (XRP), és az ETFSwap (ETFS) áttöri a 15 dolláros szintet

A kriptoelemzők ezen a héten kiemelkedő előrejelzései közé tartozik, hogy a SHIB nem éri el az 1 dolláros szintet, míg a Dogecoin (DOGE) felülmúlja a Ripple-t (XRP). Eközben az újonnan megjelent ETFSwap (ETFS) várhatóan áttöri a 15 dolláros határt, ezzel a legkeresettebb tokenné válva a kriptopiacon.
2024. 10. 05. 23:00
Megosztás:

Vajon a Ripple jogi küzdelmei 10-szeres nyereséget hoznak? A CYBRO még nagyobb potenciállal rendelkező riválisként emelkedik fel

Az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) és a Ripple Labs közötti folyamatban lévő jogi csata továbbra is árnyékot vet az XRP, a Ripple hálózat natív tokenjének jövőjére.
2024. 10. 05. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2024. 10. 05. 21:05
Megosztás:

Volánbusz: így lehet majd fizetni a buszokon a jövőben

Várhatóan az ősz végig lezárul a POS-terminálok telepítése a Volánbusz járművein, így hamarosan már az összes helyközi járatukon lehet majd fizetni bankkártyával vagy okoseszközzel - közölte a vállalat szombaton az MTI-vel.
2024. 10. 05. 20:00
Megosztás:

A bálnák dupláznak erre a 4 mémcoinra – Ne maradj le az 5000%-os nyereségről!

Jelentős befektetők növelik pozícióikat bizonyos mémkriptovalutákban. Ez a lépés arra utal, hogy ezek a digitális érmék figyelemre méltó növekedést érhetnek el. Érdekel, hogy mely tokenek keltették fel a nagy szereplők figyelmét? Ez a cikk bemutatja azt a négy mémcoint, amelyek lenyűgöző növekedés előtt állnak, és elmagyarázza, miért lehetnek a következő nagy lehetőségek a kriptopiacon.
2024. 10. 05. 19:15
Megosztás:

Dogecoin, PEPE vagy RCO Finance: Melyik altcoin hozhat 50 000 dollárt 500 dollárból?

A szakértők nemrégiben a Dogecoin, a PEPE és az RCO Finance tokeneket emelték ki, mint potenciálisan magas hozamú befektetéseket. Azonban ami minden alkalommal bosszantja a befektetőket, amikor ezeket az altcoinokat mérlegelik, az a bizonytalanság, hogy vajon melyikük képes egy szerény 500 dolláros befektetést 50 000 dollárrá alakítani az év vége előtt.
2024. 10. 05. 18:00
Megosztás:

A kriptó bálnák elfordulnak a Cardanótól és a SHIB-től, a DTX Exchange szeizmikus 3,5 millió dolláros előértékesítési rallyjába

Miközben a Cardano (ADA) és a Shiba Inu vegyes jeleket mutatnak a teljesítménymutatóik alapján, kemény versenytársuk, a DTX Exchange (DTX) megfordította a helyzetet. Ez a feltörekvő platform felülmúlta ezeket a jól ismert projekteket az égbe szökő előértékesítési rallyjával, csökkentett kereskedési díjaival, prémium funkciókhoz való hozzáféréssel és további előnyökkel!
2024. 10. 05. 17:00
Megosztás:

A magas jutalmakat kínáló IntelMarkets előértékesítés megcélozza az 1 dolláros rallyt, miközben a Dogwifhat és az XRP csökkenést mutat

A Dogwifhat és az XRP éles csökkenést tapasztal, miközben a befektetők figyelme más irányba fordul. Az IntelMarkets önállóan tanuló botokkal, AI-alapú eszközökkel és erős előértékesítéssel nyer teret.
2024. 10. 05. 16:00
Megosztás:

Ilyen céges adókedvezmény még nem volt Magyarországon – pénzt utalhat vissza az adóhatóság

Régóta várt lehetőséget vezetett be a jogszabályalkotó 2024. január 1-jével, amely alapján a K+F tevékenységet végző cégek akár pénzvisszatérítésben is részesülhetnek az adóhatóságtól. Ilyen adókedvezményre eddig még nem volt példa Magyarországon, de sokan még mindig nem tudnak róla – hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere.
2024. 10. 05. 15:00
Megosztás:

Indul a vidéki elektromos töltőhálózat bővítését szolgáló pályázat

Mától érhető el a 28 milliárd forintos támogatási lehetőség végleges pályázati felhívása, a kölcsönkérelmeket 2024. november 6-tól jövő május végéig lehet benyújtani - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) pénteken az MTI-vel.
2024. 10. 05. 14:00
Megosztás:

Emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe szeptemberben

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) péntekijelentése szerint az elmúlt másfél évet tekintve szeptemberben volt a leggyorsabb növekedés az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatójánál, és – a cukor árával az élen – minden megfigyelt árucsoport jegyzése emelkedett.
2024. 10. 05. 13:00
Megosztás: