Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások a Kremlben

Megkezdődtek az orosz-amerikai tárgyalások kedden a Kremlben az ukrajnai rendezésről.
2025. 12. 03. 03:30
Megosztás:

Az alacsony biztosítási penetráció és az alulbiztosítottság egyaránt veszélyes a magyar kkv-kra

Miközben a kiberbiztonsági incidensek, az üzletmenet-folytonosság és a természeti katasztrófák számítanak világszerte a legnagyobb üzleti kockázatnak az Allianz Kockázati Barométere szerint, a kisebb cégeknél hangsúlyosabban jelennek meg az olyan helyi és azonnali veszélyek is, mint például a jogszabályi változások, a makrogazdasági bizonytalanságok vagy a munkaerőhiány. Ugyanakkor jól látható, hogy a nagyvállalatokat érintő tényezők – mint a klímaváltozás vagy a geopolitikai kockázatok – egyre inkább hatnak erre a vállalati körre is.
2025. 12. 03. 03:00
Megosztás:

Figyeljen Ön is arra, hogy a 150.000 forint adóvisszatérítést megkapja az államtól

Újra itt az év vége, így ismét fontos teendők várnak azokra, akik szeretnének élni azzal az akár több százezer forintos adóvisszatérítési lehetőséggel, amely a nyugdíj-, illetve egészségpénztári megtakarítások után vehető igénybe.
2025. 12. 03. 02:00
Megosztás:

Döntő pillanathoz érkezett a paksi atomerőmű-beruházás

Döntő pillanathoz érkezett a paksi atomerőmű bővítése, az elkövetkezendő időszakban fel fog pörögni a munkálatok látványos része, hogy időre elkészülhessen hazánk valaha volt legnagyobb beruházása - jelentette ki a tárca közlése szerint Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára kedden a helyszínen.
2025. 12. 03. 01:30
Megosztás:

Döntött a Kormány! Az 1 millió Ft támogatás alanyi jogon jár!

A Magyar Közlönyben megjelent rendelet alapján 2026-tól évi nettó 1 millió forintos, vissza nem térítendő otthontámogatást igényelhetnek a közszférában dolgozók. A támogatás hiteltörlesztéshez vagy lakásvásárláshoz szükséges önerőhöz használható fel, alanyi jogon jár, és egyszerre szolgál lakhatási, foglalkoztatási és társadalompolitikai célokat. A Duna House elemzői szerint mindez komolyan befolyásolhatja a keresletet, különösen az alsó- és középkategóriás lakások piacán.
2025. 12. 03. 01:00
Megosztás:

Nemzetgazdasági miniszter 2026-ra is 35 ezer főben határozza meg a vendégmunkás kvótát

A magyar munkahelyek a magyaroké - a nemzetgazdasági miniszter 2026-ra is 35 ezer főben határozza meg a vendégmunkás kvótát - írta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 12. 03. 00:30
Megosztás:

A Kraken kriptotőzsde felvásárolja a Backed Finance-t – Új lendületet kap az RWA tokenizációs verseny

A kriptotőzsde-iparág új szintre lép: a Kraken bejelentette, hogy felvásárolja a svájci székhelyű tokenizációs specialistát, a Backed Finance-t. A lépés jól illeszkedik abba a dinamikusan növekvő trendbe, amely során valós eszközök – kötvények, részvények, ETF-ek – kerülnek át blokkláncra. A szektor akár 18 ezermilliárd dolláros értéket is elérhet a következő évtizedben – és a Kraken most időben pozícionálja magát ebben a versenyben.
2025. 12. 03. 00:01
Megosztás:

Tether új pályán: AI-fejlesztés laptopról és mobilról? Megérkezett a QVAC Fabric LLM

A világ legnagyobb stabilcoin-kibocsátója, a Tether, új területre lépett: most már nemcsak a kriptodevizák világát, hanem a mesterséges intelligenciát is célba vette. A december 2-án bejelentett QVAC Fabric LLM megoldással a cég decentralizálná az MI-fejlesztést, lehetővé téve, hogy nagy nyelvi modellek (LLM-ek) futtatása, finomhangolása és testreszabása akár okostelefonokon is megtörténjen – mindezt felhőalapú szolgáltatások nélkül, teljes adatvédelmi kontroll mellett.
2025. 12. 02. 23:30
Megosztás:

Az ADA 30%-os zuhanása medvés hangulatot teremt decemberre, miközben a Digitap ($TAP) áttörést hoz az előértékesítések piacán

A piac óvatos hangulatban lép be a decemberi hónapba. A Cardano az év egyik legnehezebb időszakát éli, és a kereskedők most azt latolgatják, vajon hamarosan megfordul-e a trend. Az ADA több mint 30%-ot veszített értékéből novemberben, miközben a Bitcoin és az Ethereum emelkedtek. Ez az éles kontraszt újra a korai fázisú, megvásárlásra érdemes kriptók felé tereli a figyelmet.
2025. 12. 02. 23:00
Megosztás:

RedotPay és Ripple összefogása: stabilcoin alapú utalások percek alatt Nigériába

A nemzetközi pénzküldés hosszú ideje küzd a magas díjakkal és lassú feldolgozással – különösen a fejlődő piacokon. Most azonban új lendületet kaphat a szektor: a RedotPay a Ripple-lel együttműködve jelentős fejlesztést indít el, amely gyorsabb, olcsóbb és stabilcoin-alapú pénzküldést tesz lehetővé Nigériába. Az új „Küldj kriptót, fogadj NGN-t” funkcióval a felhasználók digitális eszközöket válthatnak nigériai nairára – percek alatt.
2025. 12. 02. 22:00
Megosztás:

Jelentősen javul a mátrai élőhelyek állapota

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság több mint 3,3 milliárd forintból valósít meg természetvédelmi fejlesztéseket 9 projekten keresztül az új Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program Plusz támogatásával, köztük a most induló, közel 120 millió forintos "Élőhely-rekonstrukció a mátrai hegylábi és hegyi rétek területén" című projektet - mondta az Agrárminisztérium (AM) tájékoztatása szerint Rácz András, a tárca természetvédelemért felelős államtitkára a keddi projektnyitó rendezvényen, Mátrafüreden a Harkály Házban.
2025. 12. 02. 21:30
Megosztás:

Miért váltanak át a kriptobálnák a 92 000 dolláros BTC-ről Digitap-ra ($TAP) a Cyber Monday vége előtt?

A Bitcoin meredek visszaesése 90 000 dollár alá nemcsak a kisbefektetőket rémisztette meg – a nagyobb szereplőket is megingatta. Az eladási hullám jelentős likvidálásokat váltott ki a grafikonokon, a Bollinger-szalagok pedig hirtelen kitágultak, jelezve a volatilitás megugrását.
2025. 12. 02. 21:00
Megosztás:

Merre mozdult az euró-forint árfolyama a mai napon?

Alig változott a főbb devizákkal szemben a forint árfolyama kedden a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 12. 02. 20:30
Megosztás:

A Bank of America zöld utat ad a kriptónak – Most már aktívan ajánlják az ügyfeleknek

A kriptovaluták immár nemcsak a technológiai startupok vagy kockázatvállaló magánbefektetők játszótere. A világ egyik legnagyobb bankja, a Bank of America hivatalosan is belépett a kriptopiac támogatói közé, és most már nemcsak válaszol a kriptó iránti érdeklődésre – hanem maga ajánlja az ügyfeleknek a digitális eszközökbe való befektetést.
2025. 12. 02. 20:07
Megosztás:

A Fehér Ház nyilvánosságra hozta Donald Trump amerikai elnök MRI-vizsgálatának eredményeit

A Fehér Ház hétfőn nyilvánosságra hozta Donald Trump amerikai elnök MRI-vizsgálatának eredményeit, amelyek az elnöki hivatal szóvivője szerint jó egészségi állapotról tanúskodnak.
2025. 12. 02. 19:30
Megosztás:

Erősít a Continest: indul az új festőüzem

A Continest Technologies Zrt. 2025. december 2-án adta át új festőüzemét a székesfehérvári Continest Factory B12-es csarnokában. Az új festőüzem a Continest legújabb fejlesztése, amely lehetővé teszi, hogy az egyedülálló, összecsukható konténerek és alkatrészeik festése nagyrészt saját erőforrások bevonásával, a legmodernebb technológiák alkalmazásával történjen. Az átadó eseményen Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere mondott köszöntőt.
2025. 12. 02. 19:00
Megosztás:

Az Accor új európai és észak-afrikai vezérigazgatót nevezett ki

A világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor Karelle Lamouche-t nevezte ki prémium, középkategóriás és economy márkáinak európai és észak-afrikai vezérigazgatójává (CEO for Europe & North Africa, Premium, Midscale & Economy brands). A szakember új pozíciójában az Accor üzleti tevékenységét fogja irányítani a régióban, amely több mint 3000 szállodát foglal magában 40 országban – ez az Accor teljes globális hálózatának körülbelül 40 százalékát teszi ki.*
2025. 12. 02. 18:30
Megosztás:

Az Euroleasing továbbra is piacvezető a hazai lízingpiacon

A Magyar Lízingszövetség legfrissebb adatai szerint az MBH Csoporthoz tartozó Euroleasing Zrt. az új kihelyezett lízingállomány alapján 25 százalék feletti piaci részesedéssel a harmadik negyedév végén is megőrizte vezető pozícióját. A stagnáló eszközfinanszírozási piacon a társaság kétszámjegyű növekedést ért el, ami kiemelkedő teljesítménynek számít a változó környezetben.
2025. 12. 02. 18:00
Megosztás:

Miért kerültek fókuszba az egyéni vállalkozók az új adócsomagban?

Öt év alatt közel 90 ezerrel nőtt az egyéni vállalkozók száma az OPTEN adatai szerint, és mára ők adják a hazai vállalkozói kör legnépesebb részét. A kormány friss adó- és adminisztrációcsökkentő csomagja ezen a területen hoz érdemi könnyítéseket, vagyis ott igyekszik egyszerűsíteni a működési kereteket, ahol a piaci átrendeződés az elmúlt években a leglátványosabb volt.
2025. 12. 02. 17:30
Megosztás:

A Campona karácsonyi küldetése: a gyerekek megtanulják az ünnep valódi ajándékát, a segítséget

A Campona idén egy megható karácsonyi programmal várja az iskolákat és az óvodákat: cipősdoboz-gyűjtő versenyt hirdet, amelynek köszönhetően a diákok és az ovisok nemcsak adományokat gyűjtenek, hanem valódi élményként tapasztalják meg, milyen jó érzés másoknak örömet szerezni.
2025. 12. 02. 17:00
Megosztás: