Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Kína egy évvel meghosszabbította a magyar állampolgárok vízummentességét

Kína egy évvel meghosszabbította a magyar állampolgárok vízummentes beutazásának lehetőségét, legyen szó tanulásról, turizmusról vagy bármilyen fajta kapcsolatépítésről - jelentette be vasárnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
2025. 11. 16. 12:00
Megosztás:

Oroszország egyre inkább függ az energiahordozók és a fémek Kínába irányuló exportjától

Az ukrán külső hírszerző szolgálat szerint az orosz gazdaság egyre inkább függ az energiahordozók és a fémek exportjától, ezek többségét Kínába adják el.
2025. 11. 16. 11:00
Megosztás:

Újraindul a rászoruló gyermekek szemüvegtámogatása

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat újraindítja szemüvegtámogatási programját, melynek célja, hogy hátrányos helyzetű gyermekek is hozzájuthassanak a számukra szükséges szemüveghez – ezzel javítva életminőségüket és iskolai teljesítményüket. A kezdeményezés az OTP Bank Adományozási Programjának segítségével valósul meg, a gyűjtés keretében bárki – akár néhány száz forinttal is – támogathatja a Szolgálat munkáját. A felajánlott összegek közvetlenül a Gyermekmentő Szolgálathoz érkeznek, az adományok biztosítják a program újraindítását.
2025. 11. 16. 10:00
Megosztás:

Otthon Start Program: számos változás élesedik a mai napon

November 15-én hatályba lépett két rendelet, amelyek az Otthon Start Program és a CSOK Plusz szabályait módosítják. A változások a támogatott lakáshitelek feltételeit lazítják, így több ügyfél válhat jogosulttá, illetve olyan esetekben is igénybe vehetők lesznek a támogatások, amelyek korábban kizártak voltak - írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 16. 09:00
Megosztás:

Az újabb autókat is érinti a manipuláció: egy kutatás szerint Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.
2025. 11. 16. 08:00
Megosztás:

Több százezer ingatlant érinthet a legújabb rendelet

Átalakíthatja a zártkerti ingatlanok piacát a nemrég hatályba lépett kormányrendelet, amelynek értelmében olyan jogi státuszt kaphatnak a zártkertek, mint a nem mezőgazdasági ingatlanok. A zenga.hu szakértőinek várakozása szerint ez a zártkertek piacának élénkülését és drágulását is eredményezheti, miközben a vevők előtt új lehetőségek nyílnak hobbiházak, nyaralók vásárlására. Jelenleg a pár százezer forinttól egészen a 100 milliós nagyságrendig szóródnak a zártkertek hirdetési árai.
2025. 11. 16. 07:00
Megosztás:

LED fényfüzérek vagy hagyományos izzók? Itt az ideje dönteni!

Mikor az ünnepek közeledtével otthonod vagy kerted megvilágítását tervezed, biztosan felmerül benned a kérdés: melyik fényfüzér a legjobb választás?
2025. 11. 16. 05:00
Megosztás:

Az ajándékcsomagok szerepe a modern munkahelyi kapcsolatokban

Az ajándékozás az emberi kapcsolatok nélkülözhetetlen része, nem csupán az otthonok meghitt légkörében, hanem a munkahelyi és intézményi környezetekben is. Az ajándékcsomagok rendkívül fontosak, amikor egy vállalat vagy szervezet arra törekszik, hogy maradandó nyomot hagyjon kollégáiban, ügyfeleiben vagy üzleti partnereiben.
2025. 11. 16. 04:00
Megosztás:

Milyen egy jó táska?

Ha a stílusunk finomhangolásáról van szó, a táska elsőrangú szereplővé válik. Az önkifejezési eszközként funkcionáló kiegészítő sokkal több, mint egy tetszetős tároló: praktikus és divatos jellege mélyen meghatározza az öltözékünk kisugárzását.
2025. 11. 16. 03:00
Megosztás:

Itt a vízóra csere határideje! Vigyázz, nehogy bajba kerülj miatta

Vízóracsere határideje Magyarországon: mikor, milyen gyakran és kinek a költségére kell a vízórát cserélni?
2025. 11. 16. 02:00
Megosztás:

Újraszámítják az összes nyugdíjat 2026 január 1-től

A 2026-os nyugdíjemelés már most nagy vitát vált ki: a kormány a 3,6%-os inflációs előrejelzéshez köti az emelést, miközben több szakértő szerint ez alábecsüli a várható pénzromlást. Nézzük a részleteket!
2025. 11. 16. 01:00
Megosztás:

Ethereum árfolyam-előrejelzés: Küszöbön áll a 6.000 dolláros szint elérése? A Cardano bálnák a Digitap felé fordulnak, mint ígéretesebb lehetőség

Októberben egy komoly visszaesés után mind az Ethereum, mind a Cardano árfolyama elkezdett némi élénkülést mutatni. Sok nagybefektető – úgynevezett "bálna" – azonban még mindig gyengének ítéli meg ezeket a mozgásokat.
2025. 11. 15. 23:59
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés a csütörtöki XRP ETF jóváhagyás előtt

Újra fellángolt az izgalom a Ripple XRP tokenje körül, miután a digitális eszköz hónapok óta nem látott árfolyam-emelkedést produkált. A befektetők a csütörtökre várt ETF-jóváhagyásban bíznak, miközben a nagybefektetők (bálnák) aktivitása jelentősen megugrott.
2025. 11. 15. 23:00
Megosztás:

Okos befektetők ADA-t, TRX-et és $TAP-et vásárolnak, miután Trump bejelentette az osztalékfizetést az amerikaiak számára – Foglalj pozíciót most!

A legutóbbi altcoin-szezont több kulcsfontosságú katalizátor hajtotta, köztük a Covid-19 ösztönzőcsomag. Idén Trump bejelentette, hogy <a href="https://abcnews.go.com/Business/trumps-promise-2000-tariff-dividend-payments/story?id=127373376" target="_blank">az amerikaiak legalább 2 000 dolláros osztalékot kapnak a vámbevételekből</a>, ami jelentős keresletet generál bizonyos tokenek iránt.
2025. 11. 15. 22:00
Megosztás:

50 millió dolláros ZEC-fogadás 300%-os emelkedést vált ki, miközben az elemzők meredek összeomlást jósolnak

A Zcash hónapokig dolgozott a magánéletet védő kriptovaluták forgatókönyvének átírásán, majd 1500%-os emelkedéssel 750 dollárig szökött, mielőtt lehűlt. Most a tokennek új katalizátora van – de új figyelmeztetések is érkeznek.
2025. 11. 15. 21:00
Megosztás:

A Bitcoin árfolyama esett. Egy vezető kriptovaluta-vállalat ingyenes bányászszolgáltatást indított, amely a stabilitásra és a zöld energiára összpontosít

A kriptovaluta-piac közelmúltbeli volatilitása és a Bitcoin (BTC) árfolyamának folyamatos csökkenése közepette a PEPPER Mining, egy vezető globális felhőbányászati platform, bejelentette egy új, ingyenes bányászati szolgáltatás elindítását. A kezdeményezés célja, hogy stabil és fenntartható bevételi modellt biztosítson a felhasználóknak, miközben a blokklánc-ipart a környezetvédelem és az energiahatékonyság felé tereli.
2025. 11. 15. 19:15
Megosztás:

Rosszul teljesített Horvátország a tavalyi ESPAD felmérésben

Horvátországban pénteken mutatták be hivatalosan a 2024-es európai iskolai alkohol- és drogfogyasztási felmérést (ESPAD), amely szerint a kontinensen tavaly az aktuális cigarettahasználat terén Horvátország volt az egyik legsúlyosabb helyzetben, de az ország számos más mutatóban is az átlagosnál rosszabbul teljesített.
2025. 11. 15. 19:00
Megosztás:

Országos közlekedésbiztonsági ellenőrzés lesz hétfőtől a közutakon

Elsősorban a tehergépjárművek és autóbuszok, valamint vezetőik ellenőrzése terjed ki az az országos közlekedésbiztonsági akció, amely hétfőn kezdődik a közutakon - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata pénteken a police.hu oldalon.
2025. 11. 15. 18:00
Megosztás:

Minden eddiginél többen csatlakoztak idén a Modern Gyárak Éjszakájához

Az összes hazai vármegyéből minden eddiginél több, 128 gyár csatlakozott a Modern Gyárak Éjszakájához az idén - jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára az országos programsorozat pénteki megnyitóján Szolnokon, a Béres Gyógyszergyár Zrt. helyi üzemében.
2025. 11. 15. 17:00
Megosztás:

Megerősítette Ukrajna részleges csődhelyzeti besorolását a Fitch Ratings

Megerősítette Ukrajna hosszú futamú szuverén devizaadósság-kötelezettségeinek részleges törlesztési csődhelyzetet jelző "RD" (Restricted Default) besorolását a Fitch Ratings.
2025. 11. 15. 16:00
Megosztás: