Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

A német ipar elhúzódó válsága fékezi a magyar ipar teljesítményét

A Központi Statisztikai Hivatal naptárhatástól megtisztított adatai alapján 2024 szeptemberében az előző év azonos időszakához képest 5,4 százalékkal csökkent az ipari termelés volumene, míg az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődött.
2024. 11. 06. 12:00
Megosztás:

Trump2: Eldőlni látszik az amerikai választás, így reagálnak a tőzsdék

Bár végleges eredmények még nincsenek, az eddigi adatok Donald Trump és a republikánus párt győzelmét jelzik az amerikai választásokon.
2024. 11. 06. 11:30
Megosztás:

Ezt mondta Orbán Viktor Trump győzelméről

"Fényes győzelmet látok, a nyugati politikatörténet talán legnagyobb visszatérését, hatalmas küzdelmet" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szerda reggel a Facebook-oldalán megjelent videójában az amerikai elnökválasztásról.
2024. 11. 06. 11:00
Megosztás:

A kezdeti emelkedés után esett az amerikai 10 éves hozam; a dollár tovább gyengült az euróval szemben

Az elnökválasztás napján kezdetben érdemben emelkedtek az amerikai kötvényhozamok, a tízéves 4,35%-ig, megközelítve a korábbi 4 hónapos csúcsot, de estére visszatért 4,3% alá.
2024. 11. 06. 10:30
Megosztás:

1% feletti pluszokat hozott az elnökválasztás napja a tengerentúli tőzsdéken

A tengerentúli tőzsdék 1% feletti pluszban zártak kedden a hétfői mínuszok után, ami abba az irányba mutat, hogy a befektetők Donald Trump esélyeit látták nagyobbnak a győzelemre az elnökválasztás napján – annak ellenére is, hogy a hírek folyamatosan fej fej melletti küzdelemről szóltak.
2024. 11. 06. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai indexek; emelkedett a BUX

Az amerikai elnökválasztás napján a DAX és a CAC40 sokáig egy helyben toporgott, de a kereskedés utolsó órájában a vevők vették át az irányítást a nyugat-európai piacokon, így a német és a francia tőzsdén 0,5% körüli plusz gyűlt össze a gongszóig.
2024. 11. 06. 09:30
Megosztás:

Üzleti ötleten gondolkozol? Indíts saját reformer pilates stúdiót franchise rendszerben!

A reformer pilates egyre népszerűbb mozgásforma hazánkban is, amely nemcsak az alakformálásban, hanem az egészséges életmód fenntartásában is kiemelkedő szerepet játszik.
2024. 11. 06. 09:00
Megosztás:

2024 áttörő coinjai: A SUI, a NEIRO és az FXGuys ($FXG) azok a választások, amelyek életre szóló hozamot kínálhatnak

A kriptopiac lenyűgözően teljesített eddig 2024 októberében. Azonban néhány token túlszárnyalta a többit, így a befektetők, akik hatalmas hozamokra vadásznak még az év vége előtt, ezeket tekintik kiemelt választásoknak.
2024. 11. 06. 08:30
Megosztás:

Agrár, pénzügyi és munkaügyi törvényjavaslatokat tárgyal a parlament

Agrártárgyú, pénzügyi, munkaügyi, valamint az online csalások elleni törvényjavaslatot is tárgyal szerdán a parlament.
2024. 11. 06. 08:00
Megosztás:

Ötödével kevesebb lakás épült, de jövőre fordulat jöhet

Továbbra is csökkenő tendenciát mutat az átadott új lakások száma A lakásépítési kedv is 2 százalékkal mérséklődött a kiadott építési engedélyek statisztikája alapján. Az új lakások iránti kereslet idén viszont növekedett, és jövőre is erősödő pályán maradhat. A 2025-ben az állampapír-piacról érkező keresletélénkülés emelheti az új lakások árait, ami miatt a jelenleginél több beruházó láthat fantáziát a lakásépítésekben. Mivel a következő évben várható állami támogatások és jegybanki intézkedések is élénkíthetik az új lakások piacát, ezért a fenti tényezők miatt pozitív fordulat várható a lakásépítésekben.
2024. 11. 06. 07:00
Megosztás:

Elismerték a gabona és olajosnövény termesztés új ÜHG-kibocsátási értékeit

2023-ban kérte fel az Európai Bizottság a tagállamokat, hogy nyújtsanak be a szántóföldi növénytermesztés bioüzemanyag-gyártáshoz használt terményeinek fenntartható termeléséhez kapcsolódóan újonnan számított üvegházhatású-gáz (ÜHG) regionális kibocsátási értékeket (NUTS2 értékek) a már nem érvényes korábbiak helyett. Magyarország eleget tett ennek, és benyújtotta az Európai Bizottságnak a mezőgazdasági nyersanyagok termesztésére jellemző ÜHG-kibocsátási szintekről szóló jelentést az úgynevezett NUTS2 régiókra és az öt legfontosabb szántóföldi és olajosnövényre, így a szemes kukoricára, az őszi káposztarepcére, a napraforgóra, az őszi búzára és a szójára - jelentette be kedden az Agrárminisztérium (AM).
2024. 11. 06. 06:30
Megosztás:

Az AI tokenek fogják a következő nagy kriptovaluta fellendülést gerjeszteni ?

Az AI tokenek felkeltik a technológiai és kriptovaluta-rajongók érdeklődését. A mesterséges intelligencia (AI) fejlődésével egyre fontosabb szerepet kap a kriptovaluták világában.
2024. 11. 06. 06:15
Megosztás:

2060-ra megháromszorozódik a műanyagszennyezés?

Hiába jelenti már most a műanyagszennyezés korunk egyik legégetőbb környezetvédelmi kihívását, a globális műanyagtermelés évről évre növekszik, ahogy az előrejelzések szerint a környezetbe kerülő plasztikok száma is drasztikusan megemelkedik a jövőben. Az Európai Akadémiák Tanácsadó Testülete szerint például az édesvizekbe, tengerekbe és óceánokba 2060-ban várhatóan 493 millió tonna műanyagszemét kerül a 2019-es 140 millió tonna helyett. A műanyagtermékekkel kapcsolatos problémákat és megoldásokat középpontba állító Körkörös.huszakportál ezúttal annak járt utána, hogy milyen nemzetközi intézkedések történtek eddig, és mit tehetünk mi magunk a műanyaghulladékok csökkentéséért.
2024. 11. 06. 06:00
Megosztás:

Több mint 600 iskola vezette be az innovatív matekoktatási rendszert

2024/2025-ös tanévtől egy matematika oktatásra szakosodott e-learning platform ingyenessé vált a magyar általános és középiskolai tanárok számára.
2024. 11. 06. 05:30
Megosztás:

Új fejlesztés a zsanai gáztárolónál

Magyarország energiabiztonságának egyik alappillérét jelenti a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) négy földalatti gáztároló létesítménye, amelyek közül a legnagyobb kapacitású Bács-Kiskun vármegye déli részén, a Kiskunhalas melletti Zsanán üzemel. Az 1996-ban üzembehelyezett, és azóta több alkalommal bővített, korszerűsített tároló 2,2 milliárd köbméter kapacitással rendelkezik; ez a mennyiség több mint kétharmada a teljes éves lakossági földgáz-fogyasztásnak.
2024. 11. 06. 05:00
Megosztás:

A járvány óta nem kényszerültek ennyi drága folyószámlahitelre a magyarok

Utoljára négy és fél éve kényszerültek annyi folyószámlahitelt felvenni a megszorult bankszámlás ügyfelek, mint az idén szeptemberben. Ennek az egyik oka az iskolakezdés lehetett, ami áruhiteleket és személyi kölcsönöket is megdobta. Hiába drágultak az elmúlt hónapokban, az új lakáshitelek összege így is rekordot dönthet az idén, amiben a lakásárak drágulása is szerepet játszik - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024. 11. 06. 04:00
Megosztás:

4,5 milliárd forintból kutathatják a távoli exobolygókat magyar vezetéssel az EU támogatásával

Csaknem 11 millió eurós (csaknem 4,5 milliárd forint) támogatást nyert az Európai Kutatási Tanács (European Research Council, ERC) pályázatán a GEOASTRONOMY projekt, amelynek célja, hogy feltárja a Nap-szerű csillagok körül keringő sziklás exobolygók kémiai összetételét. A nagyszabású nemzetközi kutatást magyar részről a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont vezető munkatársa, Stephen Mojzsis professzor irányítja - közölte a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat az MTI-vel kedden.
2024. 11. 06. 03:30
Megosztás:

Mélyponton a hazai lakásépítések száma

A KSH legfrissebb adatai alapján 2024. III. negyedévében 2682 lakás épült hazánkban. Ilyen kevés új ingatlan egy negyedév alatt még nem készült hazánkban ebben az évtizedben.
2024. 11. 06. 03:00
Megosztás:

A Bónusz Vásárlási Funkciók Felfedezése

Extra díj ellenében olyan funkciók érhetők el, mint az ingyenes pörgetések vagy szorzók, így gyorsabban érhetők el nagyobb nyeremények.
2024. 11. 06. 01:56
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj - Mit kell tenni az özvegynek, ha betölti a nyugdíjkorhatárt?

Milyen nyugdíjkorhatárokra kell figyelnie az özvegynek az ideiglenes özvegyi nyugdíj megszűnése után? Ha az özvegy igénybe veszi a Nők40-et, feléledhet-e ettől az özvegyi nyugdíja? A NyugdíjGuru News választ ad a kérdésekre.
2024. 11. 06. 01:00
Megosztás: