Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Az MVM Csoport és a Westinghouse szerződést kötött a magyarországi nukleáris üzemanyag-ellátás diverzifikálása érdekében

A magyarországi nukleáris üzemanyag-ellátás diverzifikálása érdekében november 7-én szerződést kötött az MVM Csoport és a Westinghouse Electric Company, a megállapodás értelmében az amerikai partner hosszú távú, stabil ellátást biztosít a Paksi Atomerőmű számára Európában gyártott VVER üzemanyaggal - közölte az MVM Csoport szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 09. 07:00
Megosztás:

Miért beszél most mindenki a Roblox részvényeiről?

A Roblox (NYSE: RBLX) 2025 egyik legtöbbet emlegetett tőzsdei sztorijává vált. A néhány évvel ezelőtti hullámvasút után a játékplatform ismét reflektorfénybe került – ezúttal nemcsak a felhasználók, hanem a befektetők körében is.
2025. 11. 09. 06:00
Megosztás:

A kormány számára kiemelten fontos a vidék

A kormány számára kiemelten fontos a vidék, amely 2010 óta újjászületett: megháromszorozódott a termelői piacok száma és megötszöröződött a kézműves termelők száma - mondta az agrárminiszter pénteken Veszprémben, a 12. Bakonyexpón.
2025. 11. 09. 05:00
Megosztás:

A Bitcoin-vagyonkezelők tőke-sokkot szenvednek el – a zuhanó árfolyamok eltörlik a nyereséget

A kriptovaluta-szektor újabb pénzügyi megrázkódtatással néz szembe. A CryptoQuant november 7-i jelentése szerint a tokenárfolyamok zuhanása leszűkítette a vállalati tartalékokat, és gyengítette a kriptoeszközöket birtokló cégek értékeltségét.
2025. 11. 09. 04:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton közösségi oldalán.
2025. 11. 09. 03:00
Megosztás:

Egyre több nyugdíjas hagyja el az országot – hová mennek és miért?

Már tízezrek kapnak magyar nyugdíjat külföldön: 2024 elején kb. 49 ezer külföldön élő személynek folyósítottak magyar nyugdíjat vagy nyugdíjszerű ellátást (ennek ~74%-a öregségi nyugdíj). A legtöbb utalás Németországba, utána Ukrajnába, Ausztriába, majd Szlovákiába érkezik. Miért és hová költöznek ma leginkább a magyar nyugdíjasok?
2025. 11. 09. 02:00
Megosztás:

Egészséges öregkort szeretne? Egy magyar klinika módszere segíthet ebben!

A kronológiai életkorunk mindössze azt jelzi, hány születésnapot ünnepeltünk meg eddig, ám nem feltétlenül tükrözi, mennyire fiatal vagy öreg a szervezetünk valójában. Ezzel szemben a biológiai életkor valós képet mutat testünk állapotáról – arról, milyen egészségesek és működőképesek a sejtjeink, szöveteink és szerveink. Ön hány éves biológiailag? Cikkünkben erre is választ kaphat.
2025. 11. 09. 01:00
Megosztás:

Mol: nem elég a régió ellátásbiztonságához az Adria-vezeték

Az Adria-vezeték kapacitása kapcsán megjelent sajtóhírek következtetései nem tükrözik a Mol álláspontját. Továbbra is kitartunk amellett, hogy a régió biztonságos ellátásához legalább két teljesértékű, megbízható vezetékre van szükség. Az Adria-vezeték jelenleg csak kiegészítő szerepet tölt be, nem nőtt fel a feladathoz - közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 09. 00:05
Megosztás:

Fogadás a 4. negyedév legjobbjaira – Szakértők szerint ezek a legígéretesebb kriptovaluták

A 4. negyedév legjobban teljesítő kriptói valószínűleg nem a BTC vagy az ETH lesznek – piaci kapitalizációjuk túl nagy.
2025. 11. 08. 23:00
Megosztás:

MetaMask és Mastercard újítása: Jön a kriptós fizetési kártya – már Ethereum-alapú stablecoinokkal is fizethetsz!

A kriptopénzek világában nap mint nap történnek izgalmas fejlemények, de a MetaMask és a Mastercard legfrissebb együttműködése kétségkívül az év egyik legnagyobb dobása. A két óriás összefogásával megszületett a MetaMask fizetési kártya, amely lehetővé teszi, hogy az Ethereum hálózatra épülő stabilcoinokat – mint az USDC vagy az USDT – közvetlenül a kriptotárcából költsük el a Mastercard hálózatán keresztül.
2025. 11. 08. 22:00
Megosztás:

Az EU szigorúbb vízumszabályokat vezet be az orosz állampolgárok számára

Európai Bizottság szigorúbb vízumszabályokat fogadott el az orosz állampolgároknak, válaszul a növekvő biztonsági kockázatokra - közölte a brüsszeli testület pénteken.
2025. 11. 08. 21:00
Megosztás:

DOGE és SHIB zuhanórepülésbe kezdett, miközben a figyelem a privát coinok felé fordul – a Digitap lehet a következő nagy nyertes a negyedik negyedévben?

Mi okozza a Dogecoin és a Shiba Inu árfolyamának zuhanását? Bár az általános kriptovaluta-piaci visszaesés is szerepet játszik, a mémérmék iránti lanyhuló érdeklődést sem lehet figyelmen kívül hagyni.
2025. 11. 08. 20:00
Megosztás:

A magyar-amerikai tudományos kapcsolatok folyamatosan erősödnek

A magyar-amerikai tudományos kapcsolatok folyamatosan erősödnek - közölte Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter pénteken Washingtonból bejelentkezve a Facebook-oldalán, miután magyar kutatókkal egyeztetett.
2025. 11. 08. 19:00
Megosztás:

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton Washingtonban.
2025. 11. 08. 18:00
Megosztás:

4 meglepő hely, ahol ma már kriptovalutát vásárolhat és eladhat

A legtöbb amerikai befektető számára a Coinbase, a Kraken és a Gemini számítanak a legnépszerűbb kriptotőzsdéknek. Ezek a központosított platformok uralják a piacot, de a kriptovilág fejlődése mára sokkal több lehetőséget kínál — akár decentralizált, akár fintech-megoldásokról beszélünk.
2025. 11. 08. 17:00
Megosztás:

Áder János: jövőre Budapesten ismét megrendezik a fenntarthatósági expót

2026. február 25-től már harmadik alkalommal rendezik meg a Planet Budapest fenntarthatósági expót, amelynek kísérő programjai egy hónapon át várják majd a látogatókat a Vasúttörténeti Parkban - mondta Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke pénteken Budapesten.
2025. 11. 08. 16:00
Megosztás:

Megkezdte a termelést a Magna vecsési üzeme

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 08. 15:00
Megosztás:

Eső után köpönyeg: balesetek után keressük a biztosítást

A nagyobb nyilvánosságot kapó balesetek után megugorhat az igény a biztosítások iránt, ezt tükrözik az internetes kereséseink is - írja közleményében a Bank360. Az elmúlt hetekben több olyan baleset is történt, amelyekkel napokon át foglalkozott a sajtó, az internetes keresések alapján pedig a következő napokban többen kezdtek el balesetbiztosítás iránt érdeklődni. Az összefüggés nem véletlen, természetes, hogy egy baleset után a saját biztonsága mindenkit jobban foglalkoztat. Szerencsére ma már nemcsak egyénileg biztosíthatjuk be magunkat, hanem léteznek családi balesetbiztosítási csomagok is, amelyek kedvező áron elérhetők.
2025. 11. 08. 14:00
Megosztás:

Negatívról stabilra javította Izrael osztályzati kilátását az S&P

Stabilra javította a leminősítés lehetőségére utaló eddigi negatívról Izrael elsőrendű államadós-besorolásainak kilátását az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a Hamász radikális iszlamista szervezettel kötött tűzszünet enyhítette az Izraelt közvetlenül fenyegető biztonsági kockázatokat.
2025. 11. 08. 13:00
Megosztás:

Turisztikai beruházások indulnak Makón

Turisztikai beruházások indulnak Makón, uniós támogatással felújítják a Hagymaház szabadtéri színpadát, valamint új attrakciókkal bővítik a Kalandparkot a Maros-parton - tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 11. 08. 12:00
Megosztás: