Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Nőtt az Inditex profitja és bevétele

A számos márka, így például a Zara tulajdonosa, az Inditex növelte profitját és a bevételét az idei első kilenc hónapban éves összevetésben.
2024. 12. 11. 15:30
Megosztás:

Stabil a foglalkoztatási szint Magyarországon

A nehézségek ellenére stabil a foglalkoztatási szint, és számos olyan cég van Magyarországon, amely fejleszteni szeretne, ezért dolgozókat keres - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára szerdán az M1 aktuális csatorna reggeli műsorában.
2024. 12. 11. 15:00
Megosztás:

Újabb három szervezet csatlakozott a KiberPajzs programhoz

Újabb három szervezet: a Szerencsejáték Zrt., a Visa és a Mastercard is csatlakozott a KiberPajzs programhoz, így a programban résztvevő partnerek száma 13-ra emelkedett - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.
2024. 12. 11. 14:30
Megosztás:

A Dogecoin bálnatevékenységet jelez, miközben az 1Fuel keresztlánc-technológiája felkelti a figyelmet

A bálnák okos kriptodöntéseket hoznak 2025 előtt, amelynek része, hogy profitot realizálnak a Dogecoin-befektetéseiken. A Dogecoin nemrégiben tisztességes hozamot produkált, és a bálnák most ígéretes új kriptovalutákba, például a 1Fuel-be tervezik átirányítani a nyereségüket.
2024. 12. 11. 14:00
Megosztás:

Válogassunk megfontoltan a mobilszolgáltatók karácsonyi ajánlatai között

Az ünnepi időszakban sokan szeretnék meglepni magukat vagy szeretteiket egy-egy új mobiltelefonnal, tablettel vagy okosórával. Ajándékvásárláskor a fogyasztók a szokásosnál jellemzően kevésbé tudatosan hoznak döntéseket, ilyenkor gyakran azt sem gondolják át, mekkora összegű kiadásra kell számítaniuk, illetve milyen hosszú távra szerződnek egy-egy mobilszolgáltatóval új okoseszközük megvételekor. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői ezért összeszedték, mit érdemes mérlegelnünk, ha hűségidős szerződéssel vásárolnánk mobil eszközt.
2024. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére - hangsúlyozta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerdán a TV2 Mokka című műsorában.
2024. 12. 11. 13:00
Megosztás:

A magyarok több, mint fele szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti majd a munkájukat

A hazai munkavállalók általánosságban úgy vélik, hogy a munkaerőpiaci körülmények akár már egy-két éven belül is jelentősen átalakulhatnak, és a megkérdezettek közel fele optimista ennek a technológiai átalakulásnak a hatásaival kapcsolatban - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös felméréséből.
2024. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Kós Hubert az MBH Bank új márkanagykövete

Kós Hubert lesz az MBH Bank márkanagykövete a követkető két évben, az együttműködés részeként a sportoló számos alkalommal fog feltűnni a pénzintézet kampányaiban. Az olimpikon személyes részvételének központi témája a sport és a szurkolás mindennapokra gyakorolt hatásának bemutatása lesz, az MBH Bankkal közös célkitűzésük, hogy a sport világára jellemző értékek inspirációt nyújtsanak az emberek számára a saját céljaik eléréséhez vezető úton. Az MBH Bank hosszú évek óta aktív szerepet vállal a magyar sportélet fejlesztésében és szponzorálásában, a népszerű úszóval kötött partnerség újabb mérföldkő a sport támogatása melletti elkötelezettség jegyében.
2024. 12. 11. 12:00
Megosztás:

Az ALTEO napelem parkot épít a MOL-nak

Az ALTEO 37,5MW kapacitású naperőmű fővállalkozói kivitelezési pályázatot nyert a MOL-tól.
2024. 12. 11. 11:30
Megosztás:

Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
2024. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Több évre kiszámítható bankolást ígér az alapszámla

Mivel több évre megszületett a minimálbér emelés tervezete, ezért az ettől függő havidíjú speciális bankszámla konstrukció, az alapszámla is több évre kiszámíthatóvá vált. A minden banknál elérhető bankszámla fix havidíjért cserébe rengeteg ingyenes tranzakciót tartalmaz, ezért sokaknak érdemes élni vele – írja a BiztosDöntés.hu.
2024. 12. 11. 10:30
Megosztás:

A dollár erősödése ellenére a forint növelte értékét az euróval szemben

Tegnap sem jelent meg fontos makrogazdasági adat sem az USA-ban, sem Európában.
2024. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Csökkenéssel zártak a főbb amerikai indexek is - estek az Oracle, emelkedtek az Alphabet és az Alaska Air papírjai

Csökkenéssel zártak tegnap tengerentúli indexek. A befektetők a mai napon megjelenő amerikai inflációs adatra vártak, amely a piac várakozása szerint novemberben havi alapon 0,3%-os lehetett, egy év alatt pedig 2,7%-kal mehettek fel az árak.
2024. 12. 11. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Olaszországban a betlehemről folyik vita

El a kezekkel a betlehemtől! - reagált Matteo Salvini a jobboldali Liga párt vezetője hétfő este a baloldali sajtó felvetésére, miszerint az olaszországi iskolákban a karácsonyi ünnepekre felállított betlehemek kirekesztő és idegengyűlölő társadalomra utalnak.
2024. 12. 11. 06:00
Megosztás:

100 millióba kerül egy átlagos budapesti új lakás

Ismét változott a lakásárak dinamikája az idei évben. Novemberben 0,1 százalékra lassult az országos lakásdrágulás havi üteme az októberi 2,8 százalékos tempóról. Éves szinten 10,2 százalékos áremelkedés történt novemberben, ami lényegében megegyezik az egy hónappal korábbi 10,1 százalékhoz képest – derül ki az ingatlan.com legfrissebb lakásárindexéből, amely ismerteti legfrissebb, december elejére vonatkozó konkrét árakat is és beszámol az új építésű budapesti ingatlanok rekorddöntéséről is.
2024. 12. 11. 05:30
Megosztás: