Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 14-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 11. 19. 19:00
Megosztás:

Forradalom a DeFi-ben: A Hyperliquid HIP-3 új korszakot nyit a piaci létrehozásban

A decentralizált pénzügyi szektor (DeFi) új mérföldkőhöz érkezett: a Hyperliquid bejelentette legújabb fejlesztését, a HIP-3-at, amely lehetővé teszi az engedély nélküli örökös piacok létrehozását drasztikusan alacsony díjak mellett. A lépés nemcsak a technológiai újításokat gyorsítja, hanem alapjaiban formálhatja át a DeFi ökoszisztémát. De vajon elég ez ahhoz, hogy stabilizálja a HYPE token árfolyamát?
2025. 11. 19. 18:30
Megosztás:

Az idősebbek vezetik a visszaváltást Magyarországon

Bár Magyarország az európai élmezőnyben jár a visszaváltási rendszer használatában, a friss nemzetközi kutatás egy kevésbé látható különbségre is rávilágít: a támogatottság jóval magasabb az idősebb korosztályokban, mint a fiatalok körében. A Baby Boomerek 80 százaléka támogatja a DRS-t, míg a Gen Z esetében ez az arány csak 59 százalék.
2025. 11. 19. 18:00
Megosztás:

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban, a fejlesztésekhez mintegy 13,5 milliárd forint támogatási forrást nyert el a társaság - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 19. 17:30
Megosztás:

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a BME

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) - közölte a SAP Hungary Kft. szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 17:00
Megosztás:

Tízezreket spórolhat több mint 100 ezer építőipari vállalkozás a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítás újrakötésével

Idén január 15-től minden hazai építőipari kivitelező és tervező vállalkozásnak és egyéni vállalkozónak – például az építészmérnököknek, kőműveseknek, tetőfedőknek, villanyszerelőknek, víz-, gáz-, fűtés- és klímaszerelőknek, festőknek és burkolóknak is – kötelező felelősségbiztosítást kell kötniük - ez összesen közel 150 ezer vállalkozást érint. Az a több mint 100 ezer vállalkozás, amely az előírt határidőig megkötötte a biztosítást, legkésőbb a jövő januári évforduló előtt 30 nappal, azaz idén december 15-ig mondhatja fel azt. A Pannon-Safe biztosításközvetítő jelenlegi kalkulációi alapján akár tízezreket is spórolhatnak az éves biztosítási díjon a vállalkozások, ha újrakötik a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítást, a cég ezért a következő hetekben több tízezer érdeklődőre számít. A biztosítóknak azonban nincs díjhirdetési kötelezettségük, így bármikor változtathatnak a díjakon, a jelenlegi kedvezőbb tarifák tehát akár magasabbak is lehetnek a következő hetekben - figyelmeztetnek a Pannon-Safe szakértői.
2025. 11. 19. 16:30
Megosztás:

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak az idei első kilenc hónapban, és fokozódott a lakáspiaci túlértékeltség - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ingatlanpiaci elemzések osztályának vezetője a szerdán megjelent novemberi lakáspiaci jelentést ismertetve a jegybank Youtube csatornáján.
2025. 11. 19. 16:00
Megosztás:

A webdesign új korszaka: a mesterséges intelligencia eszközei átalakítják a kreatív munkát

A mesterséges intelligencia (AI/MI) már nem a távoli, futurisztikus elképzelések része, hanem a mindennapi életünk valósága. Az AI szinte minden iparágat a feje tetejére állít. Ez alól a webdesign világa sem kivétel: az AI-alapú eszközök forradalmasítják a tervezési és fejlesztési folyamatokat, új távlatokat nyitva a kreativitás és a hatékonyság terén.
2025. 11. 19. 15:30
Megosztás:

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta, a visszaesést a telefonos és a személyes kapcsolattartáshoz köthető pozícióknál figyelték meg, ugyanis a vállalatok igyekeznek az online felületeikre terelni az ügyfeleiket és automatizálással javítani hatékonyságukat - közölte saját adatai alapján a Profession.hu szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 15:00
Megosztás:

Kanada nyugdíjalapja beszállt a Bitcoin piacba – 127 millió dollár értékben vásároltak MicroStrategy részvényt

A világ egyik legnagyobb nyugdíjalapja, a kanadai CPP Fund most először fektetett a Bitcoin-szektor egyik legmeghatározóbb vállalatába, a MicroStrategy-be – épp akkor, amikor a cég újabb 8 178 BTC-t vásárolt, tovább növelve rekordméretű készletét. A tőzsdei grafikonok alapján pedig úgy tűnik, a részvény esése megtorpanhatott.
2025. 11. 19. 14:48
Megosztás:

Néhány év alatt közel 30%-kal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
2025. 11. 19. 14:00
Megosztás:

Nem figyelnek eléggé a cégek a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre

Egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a vállalatoknak a munkaerő megtartásra, illetve tágabban a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre. Bár ennek tudatában vannak a felsővezetők, az ilyen irányú beruházásokat mégsem építik be széleskörűen hosszú távú üzleti stratégiájukba, derül ki az EY idei EHS érettségi tanulmányából.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Kiszámíthatóbb hozam, kevesebb kötelezettség – ezeket a befektetéseket keresik a magyarok

Közeledik az év vége, a legtöbb háztartás most hozza meg az idei adójóváírások maximalizálásával, a jövő évi terveikkel, vagy éppen az ünnepi kiadásokkal kapcsolatos pénzügyi döntéseket. A magyar lakosság háromnegyede a fix hozamú megtakarításokat keresi, és egyre fontosabb a befektetésnél jelentkező költségek minimalizálása – derült ki többek között a Groupama Biztosító országos reprezentatív kutatásából. Az SZJA-menteséggel érintett édesanyák többletjövedelmének közel 40 százalékából pedig új befektetés lehet.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Fizetési módok áttekintése magyar játékosok számára: Melyek legálisak?

Az online kaszinózás ma már Magyarországon is elterjed és népszerű időtöltésnek számít, hasonlóan a világ más pontjaihoz. A magyar játékosok akár asztali számítógépről, akár telefonról több száz ilyen platformot érhetnek el, ahol a jól ismert kaszinó játékok mellett sportfogadásra, de akár élő show játékokkal való kikapcsolódásra is lehetőségük van.
2025. 11. 19. 13:29
Megosztás:

Az ASTER kriptovaluta áttörésre készül: 15%-os árfolyamugrás után jöhet az 1,50 dolláros célár?

Újabb altcoin került a reflektorfénybe: az ASTER token ára jelentős, 15%-os emelkedést mutatott, amivel új havi csúcsot ért el. A háttérben nagybefektetők fokozódó érdeklődése és technikai jelek egyaránt egy újabb ralira utalnak.
2025. 11. 19. 13:00
Megosztás:

Több mint egymilliárd forintot fizet az About You a magyaroknak

Megtévesztő módon akciózott és pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra az About You – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A népszerű online divatáru portál üzemeltetője elismerte a jogsértéseket és vállalta, hogy 1750 forint kompenzációt nyújt több százezer magyar fogyasztónak, akik 2022. december 31. és 2024. december 31. között vásároltak a weboldalon vagy az applikációban.
2025. 11. 19. 12:30
Megosztás:

Kinek jó az, hogy ilyen magas az MNB jegybanki alapkamat?

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) mai döntése, amely szerint változatlanul hagyta az irányadó kamatokat – az alapkamatot 6,50%-on, az egynapos betéti kamatot 5,50%-on, valamint az egynapos hitelkamatot 7,50%-on – a szigorú monetáris politika folytatását jelzi.
2025. 11. 19. 12:00
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Közeleg a kriptotél? 5 iparági szakértő szerint nem – és el is mondják, miért!

Bár a piac dermedtnek tűnhet, a háttérben optimizmus bontakozik ki. Öt kriptoipari szakértő véleménye alapján korántsem biztos, hogy tényleg egy újabb kriptotél felé tartunk. Sőt – szerintük éppen most alapozódik meg a következő nagy emelkedés!
2025. 11. 19. 11:00
Megosztás: