Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is

Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 08. 20:30
Megosztás:

90 000 dolláros Bitcoin vagy alacsony piaci értékű Digitap ($TAP): Melyik a legjobb kriptovaluta 2026-ra?

A Bitcoin jelenleg azzal küzd, hogy áttörje a 90 000 dolláros szintet, és az, hogy nem tud tartósan ezen a zónán felül maradni, sok elemzőt aggodalommal tölt el. Egyesek szerint, ha nem sikerül visszafoglalni ezt a szintet, az mélyebb árzuhanásokhoz és elhúzódó likvidálásokhoz vezethet a piacon.
2025. 12. 08. 20:00
Megosztás:

Miért érdemes 2026-ban abbahagyni a „stakinget” és a „kereskedést”: Az Eden Miner okosabb alternatívát kínál

A kriptoeszközeid még mindig a tőzsdék szívszorító volatilitását szenvedik el? Vagy DeFi protokollokba vannak zárva, ahol csupán szerény éves hozamokat (APY) termelnek?
2025. 12. 08. 19:36
Megosztás:

A mesterséges intelligencia a pénzügyi rendszer új motorja lehet

A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet - hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója a Magyar Nemzeti Bank (MNB) podcast műsorában.
2025. 12. 08. 19:00
Megosztás:

Mol: magyar-török szénhidrogén-kutatás kezdődött a Dunántúlon

Buzsák környékén megkezdte a szeizmikus méréseket a Mol-csoport és Törökország nemzeti kutatás-termelési cége, a Turkish Petroleum Corporation (TPAO). Azt vizsgálják, hogy a dél-dunántúli koncessziós területek alatt található-e ígéretes kőolaj- vagy földgázlelőhely - közölte a Mol-csoport hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 18:30
Megosztás:

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

Lezárult a november 3-án indult téli élelmiszerlánc ellenőrzés-sorozat első szakasza, összességében biztató eredményekkel - tájékoztatta az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 18:00
Megosztás:

Az OTP Csoport harmadszor is a kelet-közép európai régió élén a The Banker TOP100-as bankok rangsorában

A The Banker, a Financial Times csoport meghatározó szaklapja több mint száz éve a globális pénzügyi szektor egyik legelismertebb forrása.
2025. 12. 08. 17:30
Megosztás:

Előre csúszott a karácsonyi bevásárlás? Kiugró fogalmat hozott a Black November a MediaMarktnál

Dinamikus növekedést hozott az idei Black November a MediaMarktnál. A friss adatok alapján a magyar vásárlók egyre tudatosabban időzítenek erre az időszakra, így az idén a piac általános trendjével ellentétben kiugró számban fogytak a televíziók és jelentősen nőtt az átlagos kosárérték. A kampányidőszak másik nagy nyertesei a biztonságot nyújtó kiegészítő szolgáltatások és a mobiltelefon-kiegészítők voltak.
2025. 12. 08. 17:00
Megosztás:

Év végéig lehet jelentkezni az MCC művészeti tehetségkutatójára

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Középiskolás Programja harmadik alkalommal szervezi meg a teljes Kárpát-medencére kiterjedő művészeti tehetségkutató programsorozatát, az MCC ARS-ot, amelyre év végéig lehet jelentkezni.
2025. 12. 08. 16:05
Megosztás:

Prágában már valóság, Budapest következik? - robotkiszállítást tesztelt a foodora

A foodora új korszakot kezd meg Csehországban: elindítja a meleg ételek és élelmiszerek robotos kiszállítását Prágában. A tesztprojekt a cseh főváros 8. kerületében zajlik, ahol három robot szállít McDonald's rendeléseket körülbelül 2 km-es körzetben. Ez a kezdeményezés közvetlenül épít a svéd sikermodellre, ahol márciusban indították el a cég első európai robotkiszállítási programját.
2025. 12. 08. 15:00
Megosztás:

Vitalik Buterin új javaslata forradalmasíthatja az Ethereum díjrendszerét – Jönnek az onchain gázfutures szerződések

Az Ethereum egyik legsúlyosabb problémája hosszú évek óta a kiszámíthatatlan, gyakran drasztikusan megemelkedő tranzakciós költségek, azaz a „gas fee”. Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója most egy új, innovatív megközellést javasolt: onchain gázfutures szerződéseket. Ha ez az ötlet megvalósul, teljesen új korszak kezdődhet a blokklánc-használatban, ahol a felhasználók előre rögzített áron biztosíthatják tranzakcióik költségét – akár hónapokra előre.
2025. 12. 08. 14:30
Megosztás:

Januártól még jobban megéri megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazni

A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is: az idei 2 617 200 forint helyett jövőre már 2 905 200 forintot kell majd fizetniük minden egyes hiányzó munkatárs után azoknak a cégeknek, amelyek a munkaerő-állományuk legalább 5 százalékát nem megváltozott munkaképességűekkel (MMK) töltik fel.
2025. 12. 08. 14:00
Megosztás:

A Bybit és a Circle összefog – Új szintre lép az USDC globális terjeszkedése

Egy új, stratégiai partnerség körvonalazódik a kriptopiacon: a Bybit tőzsde és az USDC kibocsátója, a Circle közösen dolgoznak azon, hogy a stabilcoin elérhetősége és használata világszerte bővüljön. Az együttműködés célja az USDC-hez kapcsolódó kereskedési párok és termékek számának növelése a Bybit platformján – mindez pedig komoly hatással lehet a piaci likviditásra is.
2025. 12. 08. 13:30
Megosztás:

Négy tonnányi húskészítményt foglaltak le Röszkén

A pénzügyőrök novemberben hat fuvarban összesen mintegy négy tonna, különböző állati eredetű terméket foglaltak le a röszkei határátkelőhelyen - tájékoztatta a Nemzeti Adó és Vámhivatal Csongrád-Csanád Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 13:00
Megosztás:

Német külügyminiszter: tartós megoldások kellenek a kereskedelmi feszültségekre

A Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) a jelenlegi kereskedelmi feszültségek közepette fenntartható megoldásokat kell kidolgoznia - közölte Johann Wadephul német külügyminiszter Pekingben, Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszterrel folytatott megbeszélésén.
2025. 12. 08. 12:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Kínai tiltások, Binance-engedély és technikai támaszok mozgatták a piacot

A kriptopiac ismét zöldben kezdte a napot: a teljes piaci kapitalizáció több mint 69 milliárd dollárral nőtt, miközben Bitcoin és több altcoin is enyhe erősödést mutat. Bár a piaci hangulat továbbra is törékeny, a befektetők optimizmusa ismét erősödni látszik — annak ellenére, hogy Kína újabb, rendkívül szigorú figyelmeztetést adott ki a digitális eszközökkel kapcsolatban.
2025. 12. 08. 12:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: Hirtelen visszatért a magyarok kedve a Babaváróhoz

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint január és szeptember vége között mindössze 15,3 ezer Babaváró-szerződés született 167 milliárd forint értékben, ami a konstrukció eddigi történetének egyik leggyengébb kilenc hónapja.
2025. 12. 08. 11:30
Megosztás:

Rég nem látott pörgést hozott év végére az Otthon Start Program

A NAV idei első háromnegyedéves adatait feldolgozó elemzés az előző év hasonló időszakához viszonyítva országosan 19,2%-os drágulást mutat nominálisan, ami közel 15%-os reálár-növekedést jelent. Ezen belül jogállásonként a két véglet Budapest 21,8%-os, illetve a kisebb városok 6,4%-os éves árindexe, míg a megyei jogú városok és a községek mutatója 17-19% közötti.
2025. 12. 08. 11:00
Megosztás:

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le az Országgyűlés

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le hétfőn az Országgyűlés.
2025. 12. 08. 10:30
Megosztás: