Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

A nyugdíjpénzek egyelőre nem árasztják el az ingatlanpiacot - mi történik?

Kevés információ áll rendelkezésre ugyan, de azok alapján a kezdeti nagy érdeklődést nem követte jelentős első havi pénzkivét az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításokból ingatlancélú felhasználásra.
2025. 02. 22. 11:00
Megosztás:

London részleges szabad mozgást javasolna fiataloknak az EU-ban

London a letelepedéshez fűződő szabadságjog részleges helyreállítására készül javaslatot tenni az Európai Uniónak a fiatalok számára - írta kormányforrásokat idézve a The Times.
2025. 02. 22. 10:00
Megosztás:

500 dollár befektetés ebbe a 4 altcoinba vagyont hozhat 2025 harmadik negyedévére

Mi lenne, ha egy 500 dolláros befektetés vagyonra válna 2025 harmadik negyedévére? Ahogy a kriptopiac folyamatosan fejlődik, egyre nagyobb a verseny a következő top 10 altcoin megtalálásáért. Az egyik feltörekvő sztár az FXGuys ($FXG), egy DeFi-projekt, amely a Trade2Earn modelljével, staking jutalmaival és kereskedői finanszírozási programjával kelt feltűnést.
2025. 02. 22. 09:00
Megosztás:

Küszöbön a lakásbiztosítási kampány: idén márciusban is lecserélhetik a lakásbiztosítások több mint 10 százalékát

A második alkalommal sorra kerülő márciusi kampány során a lakásbiztosítási ügyfelek 59 százaléka tervezi összehasonlítani a lakásbiztosítási kínálatot – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő közel 2500 fő megkérdezésével lefolytatott online kutatásából. Az előző év pozitív tapasztalatai nyomán az idei kampányban várhatóan a tavalyinál is több, mintegy 350 ezer lakásbiztosítási szerződést cserélhetnek le az ügyfelek, ami a teljes állomány több mint 10 százalékát teszi ki. Emellett nagyságrendileg ugyanennyi szerződés átdolgozására kerülhet sor kedvezőbb biztosítási feltételek mellett.
2025. 02. 22. 08:00
Megosztás:

Stagnált az euróövezet gazdasági teljesítménye februárban

Februárban stagnált az euróövezet gazdasági teljesítménye a londoni S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet és a Hamburg Commercial Bank AG közös, nem végleges beszerzésimenedzser-indexe (BMI) szerint.
2025. 02. 22. 07:00
Megosztás:

Ismét TOP10-ben az Ötöslottó főnyereménye

Minden idők nyolcadik legnagyobb nyereménye várja ezen a héten az Ötöslottó játékosait, a tét 3,64 milliárd forint. Magyarország legismertebb számsorsjátékán 18. hete nem született telitalálatos szelvény.
2025. 02. 22. 06:00
Megosztás:

Normaflore termékek reklámjait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Normaflore termékcsalád forgalmazójával, az Opella Healthcare Commercial Kft.-vel szemben, a versenyhatóság gyanúja szerint a cég két termékét nem az engedélyezett alkalmazási előírások alapján mutatta be egyes reklámjaiban.
2025. 02. 22. 05:00
Megosztás:

A mémcoin-őrület lecseng — a kereskedők inkább erre a gyorsan növekvő, hasznos kriptóra váltanak

A mémcoin-mánia véget ért, a kereskedők magas növekedési potenciállal rendelkező, valódi hasznosságot nyújtó kriptovalutát keresnek. Bár a Dogecoin ára és a Shiba Inu medvés nyomás alatt áll, a befektetők hosszú távú értéket és hasznosságot keresnek.
2025. 02. 22. 04:00
Megosztás:

Túlcsorduló lefolyók? 7 egyszerű lépés a dugulás megelőzésére a konyhában

A konyhai lefolyók gyakran vannak kitéve a zsír- és ételmaradékoknak, amelyek idővel dugulást okozhatnak. Nemcsak a víz áramlása csökken, hanem a kellemetlen szagok is megjelenhetnek. Hogyan előzhetjük meg a dugulásokat, és biztosíthatjuk, hogy a konyhai lefolyók tiszták maradjanak? Íme 7 egyszerű lépés, amellyel megakadályozhatjuk a zsíros dugulások kialakulását és elkerülhetjük a kellemetlen szagokat.
2025. 02. 22. 03:00
Megosztás:

A Fidesz csak egyetlen módon nyerheti meg a következő választást...

Politikai elemzők az ATV Híradójának elmondták, hogy a héten gyakorlatilag elindult a politikai szezon: a vezető politikusok évértékelő beszédeket tartanak, jövő héten pedig kezdetét veszi a parlament tavaszi ülésszaka. A Fidesz és a DK elsősorban saját törzsszavazóikat igyekszik megszólítani, míg a Tisza Párt az ellenzéki táboron túl is bővítené támogatottságát. De hogyan nyerhet a Fidesz? A szakértő szerint egyetlen módon.
2025. 02. 22. 02:00
Megosztás:

Mennyi lesz a nyugdíja annak aki rokkantsági eljárásban részesült?

Az öregségi nyugdíjkorhatár elérése nemcsak azoknak biztosít lehetőséget a nyugdíj igénylésére, akik korábban folyamatos munkaviszonnyal rendelkeztek. Ez a jogosultság azok számára is elérhetővé válik, akik az adott időpontban egészségi állapotuk miatt rokkantsági ellátásban részesülnek.
2025. 02. 22. 01:00
Megosztás:

Az MNB eltiltotta az olajkutam.com üzemeltetőjét a jegybanki engedélyhez kötött tevékenységektől

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonnali hatállyal megtiltotta az olajkutam.com oldalt üzemeltető OMR OIL LLC-nek, hogy belföldön pénzügyi felügyeleti engedélyhez vagy bejelentéshez kötött tevékenységet végezzen - közölte a jegybank pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 22. 00:05
Megosztás:

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport - tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken közleményben az MTI-t.
2025. 02. 21. 23:00
Megosztás:

Üzleti titkokkal való visszaélés miatt lett érvénytelen az ügyvezető munkaviszonyának közös megszüntetése

A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése az egyik legbarátságosabb módja egy cégtől való távozásnak. Azonban ennek a látszólag egyszerű jogi procedúrának is lehetnek buktatói, különösen, ha utólag derül fény olyan körülményekre, amelyek a munkáltató döntését befolyásolhatták. A Kúria egy közelmúltban született döntése hívta fel a figyelmet arra, hogy bizonyos esetekben a közös megegyezés érvényteleníthető, és az komoly következményekkel járhat az érvénytelenséget előidéző munkavállaló számára.
2025. 02. 21. 22:00
Megosztás:

100 termékkörre bővülhet az online árfigyelő

A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében pénteken társadalmi egyeztetés indul az online árfigyelő rendszer 100 termékkategóriára történő bővítéséről - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 21:00
Megosztás:

Kismértékben nőtt tavaly a Mol működési eredménye

A Mol-csoport tavaly 1121,8 milliárd forint (3,1 milliárd dollár) tisztított, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt (EBITDA) ért el, amely 2,2 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A nehéz külső piaci körülmények ellenére a vállalat működése stabil maradt, az EBITDA meghaladta a 2024-re tervezett 3,0 milliárd dolláros éves iránymutatást - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken.
2025. 02. 21. 20:00
Megosztás:

Kedvező volt az elmúlt egy hét időjárása a mezőgazdaság számára

A mezőgazdaság számára kedvezően alakult az elmúlt egy hét időjárása: előbb csapadék hullott, majd fagyos időjárás köszöntött be, amire növényvédelmi szempontból van különösen nagy szükség - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 02. 21. 19:00
Megosztás:

Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége

Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen nőtt pénzügyi éve decemberben zárult harmadik negyedében, a korrigált nyeresége és a bevétele is felülmúlta a vártat.
2025. 02. 21. 18:30
Megosztás:

Ennyire emelkedik a bírák átlagjövedelme

A bírák átlagjövedelme az idei januári emeléssel jelenleg 1 millió 780 ezer forint, ez 2027-re 2 millió 250 ezer forintra emelkedik, így a jövedelmük meghaladja az európai uniós átlagot - közölte az Igazságügyi Minisztérium (IM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 18:00
Megosztás:

Meghosszabbítják a vörös kód riasztást

A HungaroMet előrejelzése alapján Magyarországon sok helyen a következő napokban továbbra is -10 °C alatti éjszakai hőmérséklet várható.
2025. 02. 21. 17:00
Megosztás: