Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Turbulens napot követően erős mínuszban zártak a vezető amerikai indexek

Volatilis napot zártak tegnap az amerikai tőzsdék. Az Nvidia pozitív eredményei rallyt eredményeztek, a lelkesedés viszont hamar alábbhagyott, a munkaerőpiaci adatok pedig tovább növelték a kamatpályával kapcsolatos bizonytalanságot, így a vezető tengerentúli indexek mínuszban zártak csütörtökön.
2025. 11. 21. 09:30
Megosztás:

A kedvező Nvidia-jelentést követően emelkedtek az európai tőzsdék

Az európai részvények csütörtökön pluszban zártak, miután az AI-piac meghatározó szereplője, az Nvidia kedvező eredményei csökkentették az AI-lufi körüli aggodalmakat.
2025. 11. 21. 09:00
Megosztás:

Így költenek a magyarok karácsonykor - friss kutatás

Idén a legtöbben 25-50 ezer forintot szánnak összesen a karácsonyi ajándékokra. A nagy többség nem nyújtózik tovább annál, amennyit a havi jövedelme vagy a spórolt pénze enged, áruhitelben vagy egyéb, banki kölcsönben csak kevesen gondolkodnak.
2025. 11. 21. 08:30
Megosztás:

Alig vitték idén a babaváró hitelt, de most fordulhat a kocka

Nem sikerült fényesen az első három negyedév a babaváró hitel szempontjából, hiszen eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött szerződések száma és összege is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az utolsó negyedévben viszont fordulhat a kocka: az Otthon Start hitel megjelenése vélhetően jót tett a babaváró iránti keresletnek is.
2025. 11. 21. 08:00
Megosztás:

Fél évben belül NAV ellenőrzésre számít a cégek többsége

Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és adóvezető körében készített felmérése. A tanácsadó cég éves adókonferenciáján bemutatott kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett társaságok többsége fél éven belül adóellenőrzésre számít.
2025. 11. 21. 07:30
Megosztás:

Az EP-nek haladéktalanul meg kell kezdenie az ukrajnai korrupciós ügyek kivizsgálását

Elképesztőnek és példátlan demokratikus visszaélésnek nevezte csütörtökön Deutsch Tamás a Fidesz európai parlamenti képviselője, hogy az Európai Parlament többsége nem engedte napirendre venni az Ukrajnában napokban kirobbant korrupciós ügyek megtárgyalását.
2025. 11. 21. 06:30
Megosztás:

184 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta az év első három negyedévét az MBH Bank

Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik. A bankcsoport az idei év első kilenc hónapjában jelentős, több mint 184,3 milliárd forintos korrigált adózás előtti eredményt ért el, a korrigált tőkearányos megtérülési mutatója pedig 18,1%.
2025. 11. 21. 05:30
Megosztás:

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás: