Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

A digitális fejlődés, a globális piac gyors ütemű növekedése és a megváltozott fogyasztói szokások új kihívásokat és lehetőségeket teremtenek mind a gyártók, mind a kereskedők számára. Ez kiemelten igaz a hazai kereskedelem résztvevőire, akik sokszor érzik magukat kiszorulni a fokozódó versenyben. Hogyan javítható a versenyképesség, mi lehet a jó stratégia? Erre keresi a választ az első hazai Omnichannel Scale 2024 kutatás, amely átfogó képet nyújt arról, hogyan képesek a kereskedők megragadni a lehetőségeket, miközben szembenéznek az omnichannel stratégia bevezetésével járó kihívásokkal.

Komoly kihívások előtt a magyar kereskedelmi szektor - Az omnichannel alapvető igény lett

Az elmúlt évek gazdasági és piaci fejleményei több komoly kihívást is gördítettek a hazai kereskedelmi szektor elé: nem elég, hogy az inflációs hatás és gyengülő gazdasági teljesítmény miatt visszafogott fogyasztással kell megküzdeni, a piaci környezet is igen kompetitív lett, részben a felgyorsuló digitalizációnak, részben pedig annak köszönhetően, hogy több modern, omnichannel stratégiát alkalmazó külföldi versenytárs jelent meg Magyarországon. Ezek a kereskedők jellemzően egységesen kezelik a webes, bolti és személyes eladásokat, elszívják a hazai vásárlóerőt, ami súlyos gazdasági következményekkel is járhat.

“Itthon inkább fenntartó, üzemeltető szemlélet uralkodik, aminek ki kellene egészülnie fejlesztő-építő munkával is. Kutatásunk célja volt arra rámutatni, hogy az omnichannel stratégiák teljes körű alkalmazása nélkülözhetetlen a jövőbeni versenyképességhez és növekedéshez. Az omnichannel contact center megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egységes, személyre szabott ügyfélélményt nyújtsanak minden csatornán keresztül, javítva ezzel az ügyfél-elégedettséget, növelve a lojalitást és optimalizálva az erőforrás-felhasználást. Ez nem csupán költséghatékonyságot eredményez, de jelentősen hozzájárul a vállalat piaci pozíciójának erősítéséhez és az ügyfelek hosszú távú megtartásához is – Leel-Őssy Lóránt, a Daktela Hungary Kft Marketing vezetője.

Az Omnichannel Scale 2024, az Inspira Research 2024-es tavaszi kutatása a Daktela Hungary Kft., az OANDER Development Kft., a Deloitte Zrt.  és az Ecommerce Hungary Egyesület közös kezdeményezésében született meg. Ez az első ilyen, hazai piacra fókuszáló omnichannel kutatás.  A felmérés a sikeres kereskedők piacszerzésének, skálázódásának és a nemzetközi óriások melletti talpon maradásának lehetőségeit vizsgálta. Rámutatott, hogy a hazai kereskedők jelentős része multichannel, vagyis többcsatornás modellt követ, ahol az egyes csatornák – mint az üzletek, webáruházak, alkalmazások, nyomtatott katalógusok stb. – elkülönülten, silózottan működnek.

„Ezzel szemben az omnichannel stratégia egy olyan integrált megközelítést jelent, ahol a fizikai és online csatornák, azaz érintkezési pontok zökkenőmentesen összekapcsolódnak, lehetővé téve a vásárlói élmény maximalizálását és a lojalitás növelését. A vérbeli omnichannel-kereskedő ugyanis ökoszisztémát fejleszt, mindent tud a vevőjéről, egységes profilt alkot róla és mindenütt alkalmazkodik hozzá. Ez a vállalat egészét érintő üzletfejlesztési folyamat, melyet a technológia hihetetlen mértékben támogat” – mondta Ocskay László, az OANDER Development társ-alapító ügyvezetője.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy az omnichannel kiszolgálás ma már nem kuriózum a lakosság elvárásaiban, hanem alapvető igény. Különösen gyakori, hogy a vásárlók az üzletben tartózkodva böngészik a kereskedők weboldalát; fizikai vásárlás közben regisztrálnak online a hűségprogramba, vagy akár az üzletben tartózkodva online rendelnek meg egy terméket, esetleg online rendelés személyes átvételekor további termékeket vásárolnak offline. Az eredmények szerint az omnichannel megoldások iránt leginkább a fiatalabb korosztályok mutatnak érdeklődést: ők és a magas vásárlóerővel rendelkező ügyfelek a legfogékonyabbak a csatornákon átívelő kiszolgálási formákra. 

„Ma már szinte mindenki egyszerre van a jelen a fizikai és az online térben, így magától értetődő, hogy fogyasztóként is omnichannel módon viselkedik. Azaz pillanatok alatt vált a két világ között vagy akár egyszerre van jelen mindkettőben. Ha egy kereskedő vállalat nem így működik (és ezért elveszíti a vevőiket a különböző csatornák között), akkor annak közvetlen árbevétel és profit csökkentő hatása lesz. A fogyasztói igényekkel ellentétben a magyar vállalatok jelentős lemaradásban vannak az omnichannel stratégia megvalósítása terén. Ugyan a képességek sokszor megvannak, ilyen irányú stratégiája csak a teljes minta 36 százalékának van. Ehhez képest a nemzetközi és nagy árbevételű cégek között mindenki rendelkezik már omnichannel képességekkel, és több mint felüknek létezik egységes ügyfélélményt célzó stratégiája is” – fejtette ki Györke Zoltán az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának vezetője.

A lemaradásnak több oka is van, a kutatásból kiderült például, hogy a megkérdezett vállalatvezetők döntő többsége (73 százaléka) a technológiai kihívásokat tartja a legnagyobb nehézségnek. A második helyre 57 százalékkal az ügyfélélmény egységesítése kapcsán jelentkező kihívások köre került, 43 százalék szerint pedig a marketing és a kommunikáció terén jelentkező nehézségeket jelölte meg. A technológiai kihívásokon túl szervezeti akadályok és érdekellentétek is nehezítik a kereskedők fejlődését: gyakoriak a kannibalizációs félelmek, valamint a digitalizáció szülte aggodalmak. A válaszadók szerint gyakran kell megküzdeni azzal, hogy az offline üzletek munkatársai vagy a személyes értékesítők a webáruházban konkurenciát látnak. Nincsenek ösztönözve az online vásárlások kiszolgálására, a bolti folyamatokra koncentrálnak vagy jutalékrendszerük esetleg kifejezetten ellenérdekeltté teszi őket az online értékesítés támogatásában. A legtöbb szervezetre jellemző, hogy nehezen mozdíthatók ki a saját működési kereteikből és folyamataikból.

Mindennek ellenére a magyar cégvezetők válaszai alapján az omnichannel fejlesztések nem tartoznak az első három stratégiai cél közé, mindössze az ötödik helyen állnak. Ilyen jellegű stratégiával a cégek 36 százaléka rendelkezik, és 40 százalékuk kívánja bevezetni azt. Leginkább elmaradva az alacsonyabb árbevételű magyar cégek vannak, akiknek több mint a fele rendelkezik omnichannel képességekkel, mégis kevesebb, mint 20 százaléknak van ilyen stratégiája.

A kutatásból kiderül, hogy a fogyasztók többféle webáruházi szolgáltatást is fontosnak tartanak, amelyekhez egyszerre van szükség online és offline platformokra is. A gyakori online vásárlóknak kiemelten fontos, hogy online rendeléseik bolti visszavétele biztosított legyen, a fiatalok a valós idejű készletinformáció megjelenítését értékelik a legjobban, míg a boltba szállítás fontosságát a megkérdezettek 61 százaléka emelte ki.

„A magyar e-kereskedelmi szektor szereplői számára egyre világosabbá válik, hogy a vásárlói élmény egységesítése többé nem csupán egy opcionális fejlesztés, hanem alapvető versenytényező. A hazai operációval rendelkező kereskedő vállalatok számára ezért ma az a legfontosabb kérdés, hogy miként tehetik magukat nélkülözhetetlenné a vevők részére, és hogyan válhatnak a gyártók számára megkerülhetetlenné. Ehhez elengedhetetlen az omnichannel megközelítés adaptálása, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók bármikor, bármilyen csatornán keresztül zökkenőmentesen intézhessék ügyeiket, miközben a vállalat egységes és magas szintű ügyfélélményt biztosít” – magyarázta Drácz Dániel, a Deloitte Customer stratégia & design csapat vezetője. 

Időpontfoglalás szakorvoshoz? Itt a megoldás, hogy gyors legyen!

Változik a szakorvosi kontrollvizsgálatok időpontfoglalási rendszere október 1-jétől. A módosítás célja, hogy még egyszerűbbé, még gyorsabbá és még kényelmesebbé váljon a betegek számára az ellátáshoz való hozzáférés - közölte a Belügyminisztérium (BM) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 09. 05. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjreform 2025 után - erre számíthatnak a jövő nyugdíjasai

Egyéni nyugdíjszámlák: megoldás vagy kockázat a magyar rendszerben? Erre számíthatnak a nyugdíjasok 2025 után.
2025. 09. 05. 01:00
Megosztás:

Orosz miniszter: a vártnál gyorsabban hűl a gazdaság

A vártnál gyorsabban hűl Oroszország gazdasága - jelentette ki Makszim Resetnyikov orosz gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön újságíróknak a vlagyivosztoki Keleti Gazdasági Fórumon.
2025. 09. 04. 21:30
Megosztás:

Varga Mihály: az MNB hatékonynak bizonyul az infláció mérséklésében

Az MNB az elmúlt fél évben a stabilitásorientált szemlélet mentén törekedett és törekszik az árstabilitás elérésére, az infláció mérséklésére, és piaci reakciók alapján azt tapasztalják, hogy ezt hatékonyan teszi - jelentette ki Varga Mihály jegybankelnök a 63. Közgazdász-vándorgyűlésen, Veszprémben csütörtökön.
2025. 09. 04. 21:00
Megosztás:

Peking megszilárdítaná kapcsolatait Észak-Koreával

Biztosította Hszi Csin-ping kínai elnök Kim Dzsongün észak-koreai vezetőt csütörtökön Pekingben arról, hogy országa "fenntartja, megszilárdítja és fejleszti" kapcsolatait Észak-Koreával, és ez az álláspont "a nemzetközi helyzet alakulásától függetlenül" változatlan marad.
2025. 09. 04. 20:00
Megosztás:

Szeptemberi kamatvágás mellett érvelt a Fed kormányzótanácsának tagja

Christopher Waller arról beszélt, hogy szerinte a központi bank még ebben a hónapban megkezdheti a kamatcsökkentést, mivel a munkaerőpiac gyengülése indokolttá teszi a monetáris feltételek enyhítését.
2025. 09. 04. 19:30
Megosztás:

Gyenge munkaerőpiaci adatok érkeztek a tengerentúlról

Az amerikai magánvállalkozások augusztusban mindössze 54 ezer új munkahelyet teremtettek, a júliusi 106 ezer után.
2025. 09. 04. 19:00
Megosztás:

Főképp a kis lakások forgalmát lendítheti föl az Otthon Start

A kezdeti tapasztalatok alapján főképp a kis lakások forgalmát lendítheti föl az Otthon Start Program, az érdeklődők több mint fele legfeljebb 40 négyzetméteres lakóingatlant keres - közölte az ingatlan.com csütörtökön az MTI-vel.
2025. 09. 04. 18:30
Megosztás:

A debreceni BMW-gyárhoz kapcsolódó megbízást nyert el az ICON

Az ICON Real Estate Management Kft. nyerte az OTP Ingatlanbefektetési Alap tulajdonában álló ZF Hungária új debreceni gyártócsarnokának ingatlankezelésére kiírt pályázatot - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2025. 09. 04. 18:00
Megosztás:

Nagyrészt száraz, nyáriasan meleg, napos idő segíti a szüretet

A Dunántúlon nagy területen megszűnt, és keleten is többfelé mérséklődött a mezőgazdasági aszály, a folytatásban nagyrészt száraz, nyáriasan meleg, napos idő segíti a szüretet - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 09. 04. 17:30
Megosztás:

Kína, Oroszország és India egyre szorosabb szövetsége

Megrendezték a Shanghai Együttműködési Szervezet 25. csúcstalálkozóját, amelynek eredményei hosszú távon érintik az EU-t.
2025. 09. 04. 16:30
Megosztás:

Ex-Microsoftos befektető érkezett a Loginformhoz

Új szakmai befektető csatlakozott az ERP-rendszerek bevezetésével foglalkozó Loginform Kft.-hez: Kolma Kornél, korábbi Microsoft-munkatárs és kommunikációs tanácsadó kisebbségi tulajdonosként erősíti a vállalatot. A tranzakcióval a Loginform továbbra is teljes egészében magyar tulajdonban marad, Kolma Kornél pedig marketingvezetőként is hozzájárul a cég növekedéséhez.
2025. 09. 04. 16:00
Megosztás:

Szárnyal a Solana: újabb 200%-os rali előtt állhat az ETH mintájára

A kriptovilág reflektorfényében ezúttal nem a Bitcoin vagy az Ethereum áll, hanem a Solana (SOL), amely egy hónap alatt 33%-ot erősödött, és több elemző szerint hamarosan követheti az ETH korábbi 200%-os szárnyalását. Intézményi befektetések, ETF-döntések és jelentős tőkeáramlás állhat a háttérben – a Solana így a jelenlegi kriptopiac egyik legígéretesebb altcoinja lehet.
2025. 09. 04. 15:00
Megosztás:

Kiegészíti a nyugdíjas utalványokat több áruházlánc

Kiegészítik a nyugdíjas utalványokat több bevásárlóhelyen is - közölték áruházláncok csütörtökön az MTI-vel.
2025. 09. 04. 14:30
Megosztás:

Kis matek az Otthon Start-ról

A bejelentést követően — már csak kíváncsiságból is — feliratkoztam néhány budapesti lakás esetében árfigyelésre az 50-80 millió forintos kategóriában. Meglepő módon nem csak áremelkedést, de csökkentést is láttam. Igaz, az utóbbiból kevesebbet. De, ami szembetűnő volt, hogy a figyelt lakások jelentős része elkelt az elmúlt cirka egy hónap során - írja az ERSTE elemzője mai piaci kommentárjában.
2025. 09. 04. 14:00
Megosztás:

Az Ondo Finance elindította a tokenizált amerikai részvények és ETF-ek kereskedelmét Ethereumon

A kriptovilág és a hagyományos pénzügyi piacok közötti határvonal egyre inkább elmosódik. Az Ondo Finance legújabb lépése új szintre emeli ezt az integrációt: az Ethereum blokkláncon elérhetővé tettek több mint 100 tokenizált amerikai részvényt és ETF-et.
2025. 09. 04. 13:00
Megosztás:

Minden idők legmagasabb ingatlan keresletét mérték augusztusban

A Duna House lakáspiaci keresletindexe történelmi rekordot állított be: augusztusban 110 ponton zárt, ami a mutató 12 éves fennállása óta messze a legmagasabb érték. A júliushoz képest közel 43%-os, az előző év azonos hónapjához képest pedig 53%-os növekedés egyértelműen az Otthon Start Program hatásának tudható be.
2025. 09. 04. 12:30
Megosztás:

Júliusban tovább folytatódott a kiskereskedelmi forgalom bővülése

Idén júliusban tovább folytatódott a kiskereskedelmi forgalom bővülése, amelyet a jövőben az új kormányzati intézkedések is segítenek: Európa legnagyobb adócsökkentési programját hajtjuk végre és mindent megteszünk a béremelések védelme érdekében - olvasható az NGM friss sajtóközleményében.
2025. 09. 04. 12:00
Megosztás:

Indul az Otthon Start program, megmozdult az egész ország

Szeptember elsején hivatalosan is elrajtolt az Otthon Start program, melyben 3%-os kedvezményes hitellel lehet lakást vásárolni. Az elmúlt hetekben már folyamatosan jöttek a hírek a megnövekedett vásárlói érdeklődésről, az OTP Ingatlanpont szakemberei az egész országban hasonlót tapasztaltak.
2025. 09. 04. 11:30
Megosztás:

A Ripple újabb 200 millió dolláros felvásárlása: új lendületet kap az XRP és az RLUSD

A Ripple újabb jelentős felvásárlással hívta fel magára a figyelmet: a vállalat 200 millió dollárért megszerezte a kanadai Rail fintech céget, amely a stabilcoin-alapú fizetési infrastruktúra egyik feltörekvő szereplője. A lépés nemcsak a Ripple saját stabilcoinja, az RLUSD bevezetését erősíti, hanem az XRP globális fizetési szerepét is tovább mélyítheti. A felvásárlás újabb bizonyíték arra, hogy a Ripple hosszú távú stratégiájában kulcsszerepet szán az intézményi digitális fizetéseknek és az eszközök közötti likviditás növelésének.
2025. 09. 04. 11:00
Megosztás: