Közel 200 milliárd forintos árbevételt ért el a hazai agrármulti
Az UBM Csoport a 2023/2024-es üzleti évben 198,66 milliárd forintos konszolidált árbevételt termelt a 2022/2023-as üzleti évben elért rekordszintű, 231,61 milliárd forint után. Az árbevétel csökkenésének elsődleges oka az árkörnyezet változása volt: a 2023/2024-es üzleti évben – a bázisidőszakhoz viszonyítva – mind a takarmányok, mind a szemes termények egységárai – több esetben 50 százalékot is meghaladó mértékben – csökkentek, amely mind a kereskedelem, mind pedig a gyártás eladási áraiban jelentkezett. Ezzel párhuzamosan az UBM adózott eredménye a 2023/2024- es üzleti évben elérte az 1,43 milliárd forintos szintet, ami a 2022/2023-as üzleti év 913,11 milliós értékéhez képest mintegy 57 százalékos bővülést jelent.
A kibocsátási volumenek ugyancsak jelentősen növekedtek a lezárt üzleti évben. A gyártott takarmányok mennyisége 4 százalékkal, 454 ezer tonnára nőtt, a fő fehérjehordozók (szójadara és szójabab) kereskedelme 21 százalékkal, 240 ezer tonnára emelkedett, míg a szemes termények és olajos magvak volumene 27 százalékkal, 1,05 millió tonnára bővült. A teljes gyártott és kereskedett forgalom így összességében 19 százalékkal nagyobb, 1,74 millió tonna lett a 2023/2024-es üzleti évben.
A konszolidált éves árbevétel több, mint fele már exportból jön
A 2023/2024-es üzleti évben az UBM Csoport jelentősen növelte az exportból származó árbevételének arányát, így – története során először – a cégcsoport konszolidált éves árbevételének már több, mint fele származott exportból: míg a 2022/2023-as üzleti évben a cégcsoport teljes éves árbevételéből 47,5 százalékot tett ki az export súlya, addig ez az arány az utolsó lezárt üzleti évben már elérte az 54,3 százalékot. A cégcsoport összesen 15 országba exportál; konszolidált árbevételének 25,2 százaléka a régióból – elsősorban a román piacról –, míg közel 29 százaléka Nyugat-Európából – főként Olaszországból, Ausztriából és Németországból – származik.
Az európai terjeszkedés, a működési vertikum bővítése és a fejlesztések jellemezték az idei évet
Az UBM Csoport a 2023/2024-es üzleti évben is folytatta beruházásait és nemzetközi terjeszkedését.
• Az évi 150 ezer sertés kibocsátására képes Mangal Ilona Sertéshizlalda Kft. tulajdonrészének megvásárlásával a cégcsoport tovább bővítette működési vertikumát, így az élőállat tenyésztésben is aktív szereplővé válik. Az előző üzleti évben megvásárolt vállalat fejlesztése folyamatos: a sertésintegráció kibocsátását egy év alatt közel megduplázta az UBM.
• A cégcsoport a lezárt üzleti év első felében megalapította legújabb kereskedelmi irodáját Olaszországban. A milánói székhelyű UBM Italy S.r.l. 2024. június 30-ig 22 ezer tonna árut forgalmazott, és a tervek szerint a 2024/2025-ös üzleti évben már 160 ezer tonna, takarmánygyártáshoz szükséges kukoricával, búzával, szójababbal, árpával, valamint napraforgó-, repce- és szójadarával kereskedik majd Olaszországban, ráadásul három éven belül az olasz importpiac 2-3 százalékát megszerezheti.
• A cégcsoport romániai leányvállalata, az UBM Agri Trade által tavaly megvásárolt logisztikai központ elsősorban a konstancai piacra fókuszál, amely jelenleg a régió legnagyobb likviditású piacát jelenti. Az UBM a Budești városában található logisztikai központ vasúti összeköttetésének fejlesztését hajtotta végre az idei év első felében.
• A vállalat törekszik a gyártási és kereskedelmi tevékenysége során felhasznált energia csökkentésére, és a megújuló források minél nagyobb arányú használatára, ezért a 2023/2024- es üzleti évben megkezdte egy 4000 kW-os napelempark építését Nyírmeggyesen. A termelés megkezdése jövő tavasszal várható.
„A lezárt üzleti évet befolyásoló globális makrogazdasági kihívások ellenére is eredményes évet zárt az UBM, amely a következő évben is folytatja a tavaly meghirdetett hároméves növekedési stratégiája megvalósítását. Ezzel párhuzamosan azonban arra is törekszünk, hogy 408 munkatársunk és folyamatosan bővülő részvényesi körünk számára is értéket teremtsünk, valamint – többek között kutatás-fejlesztési tevékenységünk révén – hozzájáruljunk a hazai mezőgazdaság teljesítményének bővítéséhez, mindezt a fenntarthatóság növelése és a takarmányhasznosulás javítása mellett” - jegyezte meg az éves eredmények kapcsán Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója.
Az UBM az éves jelentésével együtt publikálta ESG jelentését, amely már szabványosított (GRI) formában tartalmazza a cégcsoport előző üzleti évéhez tartozó felhasználási és kibocsátási értékeit. A jelenleg folyamatban lévő üzleti év zárásakor az ESG jelentés már az éves jelentés integrált részeként fog megjelenni.
Az 1996-ban alapított UBM 1,7 millió tonnás forgalmával hazánk egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője és 454 ezer tonnás saját termelési volumenével piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. Az UBM a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cége, amely az utolsó kereskedési napon 1450 forintos árfolyamon zárt.