Magyar kutatók vezetésével szelídítették meg a rettegett repülési jelenséget

Egy, a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (HUN-REN SZTAKI) által vezetett európai kutatócsoportnak sikerült megoldania az úgynevezett flatter jelenség elnyomását egy aktív szabályozórendszer segítségével.

Magyar kutatók vezetésével szelídítették meg a rettegett repülési jelenséget

A kutatók a megoldást egy speciálisan erre a célra épített pilóta nélküli légi jármű (UAV) segítségével végrehajtott repülési kampányban mutatták be - közölte a HUN-REN SZTAKI az MTI-vel csütörtökön.

A HUN-REN SZTAKI által vezetett, EU által finanszírozott FliPASED (Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods) projektben részt vett a Német Repülési Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR), a francia Repülés és Űrkutatási Labor (ONERA) és a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) is.

A nemzetközi kutatócsoportnak sikerült leküzdenie a repülés egyik legnagyobb kihívását: egy kifinomult vezérlőrendszerrel elfojtották az úgynevezett flatter jelenségét.

A környezetvédelmi szempontok miatt a repülőgépek szerkezete egyre könnyebb felépítésű, ezzel csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a karbonlábnyomot. A könnyűszerkezetes felépítésnek viszont az a következménye, hogy a repülőgép sárkányszerkezetek egyre rugalmasabbak, vagyis deformálódnak, ha aerodinamikai erőknek vannak kitéve. A szerkezeti deformáció és az aerodinamika közötti kölcsönhatást aeroelaszticitásnak nevezik.

"Bizonyos körülmények között a repülőgép szerkezetének sajátlengései és a környező légáramlás közötti kölcsönhatás instabillá válhat. Ez a jól ismert aeroelasztikus jelenség, amelyet "flatternek" neveznek, katasztrofális meghibásodáshoz vezethet. Ezért a repülőgépek szerkezetét úgy kell megtervezni, hogy a maximális üzemi sebességnél vagy az alatt soha ne fordulhasson elő flatter, ez viszont nehezíti, hogy még könnyebb gépek készüljenek" - mutattak rá.

A Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods (FliPASED) projekten belül az egyik fő cél az volt, hogy aktív eszközökkel, fedélzeti vezérlőfelületek, érzékelők és intelligens vezérlőalgoritmusok segítségével elnyomják a flattert, hagyományos kialakítású pilóta nélküli légijárművek esetében a világon először.

A repülési teszteket a németországi Cochstedtben található pilóta nélküli repülőgéprendszerek nemzeti kísérleti tesztközpontjában végezték. Mint írták, a flatter teszt fontos mérföldkő minden repülőgép tanúsítási kampányában, mivel segít azonosítani és csökkenteni a flatter kockázatát. A teszthez a csapat, a korábban begyűjtött adatok alapján, frissítette az aeroelasztikus modelleket, majd elemezték a várható viselkedéseket.

Ezután úgynevezett nyitott hurkú repülési tesztet hajtottak végre állandó magasságban, növekvő repülési sebesség mellett. Az eredmények alapján 56 méter per másodperc (201 kilométer per óra) sebességnél már fellépett a flatter jelenség.

A következő lépésként az aktív flatter szabályozást tesztelték. A rendszerellenőrzést követően bekapcsolták az aktív flatter szabályozó rendszert. A repülőgép ezután biztonságosan átlépte az előzetesen meghatározott veszélyes repülési sebességet. Mindkét szabályozót egészen 219 kilométer per óra sebességig tesztelték, ami jóval meghaladja a kritikus repülési sebességet. Egy fontos kérdés azonban még maradt: valóban jelen van a repülőgépen a várt pusztító flatter 56 méter per másodpercnél (201 kilométer per óra). A kutatók ennek megállapítására szabályozó nélkül repültek túl az előre jelzett flatter sebességen. Ezt az utolsó repülési teszt megerősítette, ahol a flatter jelenség fellépett és több alkatrész a rezgések hatására letört a szárnyról. Így ez a kísérlet is megerősítette, hogy a szabályozók nagyon jól teljesítettek, és hogy az aktív vezérlés hatékony eszköz lehet a könnyebb repülőgép-szerkezetek védelmében a repülési instabilitás ellen.

A FliPASED projekt tesztjei először mutattak be sikeres repülés közbeni aktív flatter elnyomást egy hagyományos kialakítású (szárny-törzs-farkofelület) pilóta nélküli repülőgépen. Ennek a pilóta nélküli gépnek a jellemzői a projekt tanácsadó testületének (Airbus és Dassault Aviation) javaslatára szándékosan hasonlóak a kereskedelmi forgalomban repülő repülőgépekéhez. A tesztekkel a kutatók olyan, úgynevezett technológiai felkészültségi szintet demonstráltak, amelyekkel bizonyították, hogy a következő generációs kereskedelmi repülőgépekben hatékony technológiaként használható az aktív flatter elnyomás.

Mivel a flatter veszélyes, a valódi flatterről szóló adatok rendkívül ritkák. A FliPASED projektnek ezért az volt a terve az indulás óta, hogy ne csak repülési hardver- és szoftvereszközöket publikáljon, amelyek bemutatják az aktív flatter-szabályozást, a szimulációt és a valós idejű előrejelzést, hanem egy nyílt forráskódú adattárat is biztosítson az összes repülési teszt adataival. A cél az, hogy más mérnökök és kutatók is bekapcsolódjanak és validálják eszközeiket és módszereiket, ami e kutatási terület előrehaladását eredményezi - írták a közleményben.

Erősödéssel nyitottak a vezető európai tőzsdék

Pluszban nyitottak a főbb európai tőkepiacok szerdán.
2024. 04. 24. 10:30
Megosztás:

Erősödés az ázsiai tőzsdéken

Erősödtek a vezető ázsiai tőzsdék szerdán.
2024. 04. 24. 10:00
Megosztás:

Pozitív nyitás várható a BÉT-en az elemző szerint

A kedvező nemzetközi hangulat miatt pozitív tartományban nyithat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) szerdán az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint.
2024. 04. 24. 09:30
Megosztás:

A DTX token a 2024-es év legjobb vételnek ígérkező kriptovalutájaként tűnik fel, felülmúlva a Cardano és a Sei árdinamikáját

A DTX Exchange által kibocsátott DTX token hatalmas figyelmet kelt a piacon. Az éjszaka alatt bekövetkezett fejlődése elhomályosítja az olyan jelentős altcoinokat, mint a Cardano (ADA) és a Sei (SEI), annak ellenére, hogy ezek is lenyűgöző teljesítménymutatókkal rendelkeznek.
2024. 04. 24. 09:00
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben szerda reggel kedd kora estéhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 24. 08:30
Megosztás:

Anton Kharitonov bullish UNI előrejelzése: A LINK ára helyreáll, miközben a jövő DeFi óriása, a CNK kiemelkedik

A Castula Network markáns megjelenése, mint egy hatékony multi-chain és swap-protokoll, kiemelkedő figyelmet kap a kriptopiaci hírekben. A Uniswap (UNI) jövőbeli kilátásai és a Chainlink (LINK) iránti bullish optimizmus között a Castula Network (CNK) úttörőként tűnik fel a decentralizált multi-chain platformok világában. Különösen figyelemre méltó, hogy ez a DeFi érme éppen a Bitcoin várható felezési eseményének piacra gyakorolt hatásainak idején jelenik meg. A szakértők szerint a CNK a 2024-es évben figyelemmel követendő DeFi érmék közé emelkedhet.
2024. 04. 24. 08:00
Megosztás:

Növekedésére számít idén a Renault

A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak köszönhetően, hogy több új modellel jelentkezik a piacokon.
2024. 04. 24. 07:30
Megosztás:

Az új mémcoin iránt nagy az érdeklődés azután, hogy a korai vásárlóknak 290%-os áremelkedést hozott, az FTM emelkedését jósolják, miközben a THETA továbbra is bullish

A KangaMoon (KANG), egy új mémcoin, amely a korai befektetők számára 290%-os hozamot nyújtott, ezzel robbanásszerűen az érdeklődés középpontjába került és a toplisták élére tört. Ezenfelül két további kriptovaluta, a Fantom (FTM) és a Theta Network (THETA) is ígéretes emelkedési trendet mutat az utóbbi időszakban tapasztalt bikás piaci teljesítményük alapján. Elemzésünk során közelebbről is megvizsgáljuk, hogy milyen magasságokba képesek ezek a kriptovaluták emelkedni, figyelembe véve piaci mozgásukat és általános lendületüket. Majd megvilágítjuk, miért éppen ezeket az altcoinokat érdemes figyelembe venni befektetési szempontból.
2024. 04. 24. 07:00
Megosztás:

Így befolyásolják a családok életét az üzemanyagárak

A felmérések szerint a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyag-költések teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását - hívta fel a figyelmet keddi közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2024. 04. 24. 06:30
Megosztás:

Két új irodaházzal bővült a budapesti modern irodaállomány az első negyedévben

A budapesti irodaállomány két új irodaházzal, összesen 26 440 négyzetméterrel bővült az első negyedévben, a teljes budapesti modern irodaállomány meghaladja a 4,377 millió négyzetmétert - közölte a Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF) kedden az MTI-vel.
2024. 04. 24. 06:00
Megosztás:

Húsz százalékos árbevétel-növekedés mellett 66,2 millió forint nyereséget ért el tavaly a ViVeTech

Az első kiberbiztonságra szakosodott tőzsdei cég a 2022-es nehéz év után tavaly fordítani tudott: működését optimalizálta, bevételei az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, és jelentős nyereséget, ugrásszerűen javuló EBITDÁ-t ért el – derül ki a ViVeTech Nyrt. közgyűlési előterjesztéséből, melyet ma tett közzé a BÉT-en.
2024. 04. 24. 05:30
Megosztás:

Lassuló ütemben nőtt az amerikai gazdasági aktivitás

Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
2024. 04. 24. 05:00
Megosztás:

Pozitív lendület várható a kockázati tőke piacon

Az európai magántőke-szektorban a tavalyinál optimistább a hangulat – derül ki a Roland Berger „European Private Equity Outlook 2024” című tanulmányából, amelyhez 2200 kockázati tőke-szakértőt kérdeztek meg Európa-szerte. Míg 2023-ban az iparági szakértők 60%-a stagnálást jósolt, addig idén 65% a magántőke bevonásával megvalósuló M&A tranzakciók nagyobb volumenére számít. Ez a várakozás elsősorban a finanszírozási feltételek várható enyhülésének és a nagyobb befektetési lehetőségek érzékelésének köszönhető. 2024-ben a legvonzóbb célágazatok a technológia, a szoftverek és digitális megoldások, valamint a gyógyszeripar és az egészségügy.
2024. 04. 24. 04:30
Megosztás:

Munkásszállón élni: tények, amelyeket a mai dolgozói szállásról tudni érdemes

A munkaerő-szállásoltatás nem újkeletű dolog. Évtizedekre nyúlik vissza, Magyarországon a szocializmus korában terjedtek el a munkásszállók. A munkaerőtartalék az országban jelenleg is nagymértékben eltér régiónként, így a munkavállalók mobilizálására napjainkban is kiemelten szükség van. Sőt, külföldi munkaerő is érkezik hazánkba és a más országokból érkező munkavállalókat is el kell szállásolni. Rengeteg tévhit kering a köztudatban a munkásszállók kapcsán, köszönhetően a szocializmusban tapasztaltaknak és a munkásszállóként használt épületállomány elavultságának. Ma azonban egészen mást jelent már egy dolgozói szállás. A vállalatok és a munkaerő-kölcsönző cégek is elkötelezettek a minőségi szállásoltatás mellett, hiszen csak így lehet a munkaerőt bevonzani és megtartani – hangsúlyozza Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2024. 04. 24. 04:00
Megosztás:

Az EP jóváhagyta a koszovói szerbek vízummentességét

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén jóváhagyta, hogy azok, akik a koszovói szerb Koordinációs Igazgatóság által kiállított útlevéllel rendelkeznek, vízummentesen utazhassanak be az Európai Unióba.
2024. 04. 24. 03:30
Megosztás:

7,75%-ra csökkent a magyar alapkamat

A Monetáris Tanács mai ülésén várakozásunknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75%-ra csökkentette az alapkamatot. Emellett 50 bázisponttal 6,75%-ra hozta le az O/N betéti kamatot, valamint 8,75%-ra mérsékelte az O/N fedezett hitel kamatát.
2024. 04. 24. 03:00
Megosztás:

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden

Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip közösségi térré alakított, parkosított egykori üzemi területe szerdától nyitva áll a közönség előtt.
2024. 04. 24. 02:30
Megosztás:

Fél százalékos kamatvágás az MNB-től

Tovább lassított az MNB a kamatvágási ütemen. A várakozásoknak megfelelően 50 bázispontos kamatvágást hajtott végre a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 7,75 százalékra, az overnight betéti kamat 6,75 százalékra, míg az overnight fedezett hitel kamata 8,75 százalékra csökkent.
2024. 04. 24. 02:00
Megosztás:

70 éves nyugdíjkorhatár Magyarországon? Igen, erre számítunk!

Egy felmérés alapján romlottak a nyugdíjra vonatkozó várakozások a 30-59 éves korosztály körében, mivel az emberek többsége 69 éves korra teszi a nyugdíjba vonulás várható időpontját, és a 70 éves korhatárt tartják valószínűnek a jövőbeni nyugdíjkorhatárként. Milyen valóságtartalma van ennek a prognózisnak?
2024. 04. 24. 01:00
Megosztás:

Toncoin árfolyam-előrejelzés – Ugranak a kereskedők a világelső AR/VR érme előértékesítésére

A Toncoin árfolyama az elmúlt 24 órában több mint 12 százalékot ugrott felfelé, és hétfőn reggel 6,80 dolláron kereskedtek vele. A befektetők látványosan megrohanták az altcoin vásárlási felületét.
2024. 04. 24. 00:01
Megosztás: