Május óta először nőtt az ipar havi alapon Magyarországon
A KSH közleménye szerint a feldolgozóipari alágak többségében, köztük az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártásában növekedést mértünk. A legnagyobb súlyú járműgyártás azonban jelentősen csökkent. A visszaesést elsősorban az okozta, hogy a globális félvezetőhiány miatt a gyárak kisebb kapacitással, illetve egyműszakos munkarendben dolgoztak. Szintén mérséklődött a kibocsátás a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában.
Nincs változás: a gyenge teljesítmény hátterében főként ismét az autóipar állt. Az alkatrészhiány továbbra is megkerülhetetlen akadály volt, melynek következtében a járműgyártók többsége takaréklángon termelt. Emellett a legnagyobb súlyú hazai alág visszaesése kihathatott néhány kapcsolódó terület teljesítményére is. Továbbá kedvezőtlen, hogy az elmúlt hónapokban egy másik prominens alágban, az elektronikai iparban is meglehetősen mérsékelt a kibocsátás.
Előretekintve kedvező, hogy a legfrissebb távol-keleti indikátorok alapján némileg enyhültek az ellátási láncok nehézségei, ugyanakkor a hazai magas frekvenciás adatok szerint novemberben sem számíthatunk számottevő bővülésre. A közvetlen külső környezet egyre kevésbé támogató, a keresleti oldal bővülését számottevően fékezik az elmúlt időszakban bevezetett járványügyi korlátozások, melyeket még fokozhat az omikron variáns terjedése is. A járműipar és a hozzá kapcsolódó alágak mérsékelt teljesítményét csak részben ellensúlyozhatják az akkumulátorgyártásban és a vegyiparban kiépülő új kapacitások, melyek támogatják a termelés bővülését. A kínálat oldali feszültségek tartós enyhülésére legkorábban 2022 közepén számíthatunk. (forrás: Nagy János, makrogazdasági elemző, ERSTE)