Már három év múlva megéri elektromos teherautót venni és fenntartani

Az elektromos teherautók beszerzésének és fenntartásának teljes költsége már 2025-ra, a hidrogénhajtású üzemanyagcellás teherautóké pedig 2030-ra alacsonyabb lesz a belsőégésű teherautókénál – derül ki a brit Cambridge Econometrics budapesti irodájának legutóbbi elemzéséből. Mindez a szektorra vonatkozó klímacélok elérése mellett hozzájárulhat az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való európai energiafüggetlenség megteremtéséhez is. Az átálláshoz ugyanakkor infrastrukturális fejlesztésekre van szükség.

Már három év múlva megéri elektromos teherautót venni és fenntartani

A Cambridge Econometrics három tanulmányból álló sorozata azt elemzi, hogyan valósítható meg a teljes széndioxidmentes működés az áruszállításban – mindez azért is érdekes, mert ez a szektor adja a globális széndioxid-kibocsátás közel 7 százalékát. További aktualitást ad a témának az Európai Bizottság legfrissebb REPowerEU csomagja, amely Oroszország ukrajnai inváziójára tekintettel célul tűzte ki, hogy Európa jóval 2030 előtt függetlenné váljon az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól, mindenekelőtt a földgáztól. A megoldás része lehet a dízeles teherautók lecserélésén keresztül az áruszállítás olajfüggőségének csökkentése.

A European Climate Foundation megbízásából készített elemzés Lengyelország, Olaszország és Spanyolország tehergépjármű-állományának modellezése alapján vizsgálta a klímacélok eléréséhez szükséges technológiai megvalósítás lehetőségeit, és több megállapítás Magyarországra is érvényes.

Az EU céljai alapján a gyártóknak 2025-re a 2019-2020-as szinthez képest 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell csökkenteniük az új tehergépjárművek széndioxid-kibocsátását. Az uniós célok az új járművekre vonatkoznak, ezért a flottaszintű kibocsátás lassabban csökken, hiszen a flottákban magasabb a használt tehergépjárművek aránya. Ez Magyarországra fokozottan igaz. Lengyelországban is hasonló a helyzet, így a Cambridge Econometrics modellezése alapján az említett 15 és a 30 százalékos kibocsátáscsökkenési célokat követve 2050-re csupán 28 százalékkal mérséklődne a kibocsátás. Sőt, ha 2040-től teljesen be is tiltanák a nem zéró-kibocsátású új tehergépjárművek árusítását, a szektor akkor sem működne széndioxidmentesen: a 2021-es kibocsátási szint ötöde maradna meg a keleti országokban és még az olasz és spanyol utakon is a mostani káros kibocsátás tizede jutna a környezetbe a megcélzott nullához képest.

„A szükséges kibocsátáscsökkenést többféleképpen is el lehet érni: a meglévő dízeles járművek hatékonyságának növelésével, a bioüzemanyag magasabb arányával, illetve a zéró kibocsátású járművek elterjedésével – mondta Fazekas Dóra, a Cambridge Econometrics budapesti irodájának vezetője. – Az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók hatékonyabbak, azaz alacsonyabb az energiaigényük. Ez utóbbiak elterjedéséhez elengedhetetlen a megfelelő – és az egyes technológiák esetében eltérő – infrastruktúra kiépítése is.”

Az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók további előnye, hogy nemcsak a közvetlen kibocsátásuk zéró, de a közvetett kibocsátásokat figyelembe véve is alacsonyabb a teljes kibocsátásuk, mint a hagyományos járműveké.

Az EU nemrég mutatta be az Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) elnevezésű javaslatcsomagot, amely a fő európai útvonalak mentén (TEN-T hálózat) az elektromos és a hidrogénmeghajtású tehergépjárművek számára biztosítaná a megfelelő infrastruktúrát.

Az elektromos tehergépjárművek (BEV) számára a raktáraknál és a főutakon szükséges töltőállomásokat kiépíteni. Bár a töltés hosszabb ideig tart, mint a tankolás, ha az akkumulátor mérete megfelelő, a töltést össze lehet kötni a fuvarozók kötelező pihenési idejével. Az áramszedővel felszerelt elektromos tehergépjárművek (BEV-ERS) kisebb akkumulátorral rendelkeznek, azonban a vasúthoz hasonlóan áramszedővel csatlakoznak a villamos felsővezetékhez, így menet közben is képesek tölteni. Ehhez természetesen nagy infrastrukturális változtatások szükségesek – jelenleg Frankfurt közelében tesztelnek egy villanyosított autópályaszakaszt.

Az üzemanyagcellás, vagyis hidrogénmeghajtású járművek (FCEV) elterjedéséhez – az elektromoséhoz hasonlóan – kulcsfontosságú a töltőállomások kiépítése. Ezek helyben is előállíthatják a hidrogént elektrolízis segítségével, illetve vezetéken keresztül vagy üzemanyagszállító kamionokkal egy központi termelőegységtől szállíthatják azt.

A Cambridge Econometrics tanulmánya szerint az elektromos tehergépjárművek fenntartása és működtetése, azaz a teljes életciklusra vetített költség (Total Cost of Ownership – TCO) a furgonok és a nehéz tehergépjárművek esetén már három év múlva, azaz 2025-ben alacsonyabb lesz a belsőégésűekénél. Bár a vételáruk továbbra is magasabb marad, a jobb hatékonyság, valamint az alacsonyabb üzemanyagárak és szervízköltségek miatt a zéró-kibocsátású tehergépjárművek használata olcsóbbá válik.

A hidrogén előállítási költsége várhatóan drasztikusan esni fog a következő években a széleskörű használatnak köszönhetően, így az üzemanyagcellás nehéz tehergépjárművek 2030-ra lesznek olcsóbbak, mint a belsőégésűek. Ráadásul az üzemanyagköltséget a dízeles járműveknél tovább növelheti Európában, ha megszüntetik a több országban is meglévő jelenlegi adókedvezményeket, például a jövedéki adó visszaigénylésének lehetőségét Magyarországon. Az új Eurovignette direktíva javaslat alapján az európai útdíjszabás a jármű kibocsátásától is függ majd, ami tovább növeli a belsőégésű teherautók teljes életciklusra vetített költségét. Ugyancsak növelheti a fosszilis üzemanyagköltséget, ha az európai kvótakereskedelmet – várhatóan 2025-ben – kiterjesztik a közlekedésre és az épületekre is.

Nehéz tehergépjárművek teljes életciklusra vetített költségének várható alakulása Magyarországon

Megjegyzés: A privát infrastruktúra alatt például a raktáraknál, logisztikai központokban kiépített elektromos töltőállomások költségét, míg a publikus infrastruktúra esetén az autópályák melletti hidrogén/elektromos töltőállomások és a villamos felsővezetékek kiépítését kell érteni.

A SZÉP-kártya a nyarat követően sem lassít: szeptemberben közel 33,2 milliárd forintot költöttek az emberek 7%-kal többet, mint tavaly

A SZÉP-kártya az idei ősz első hónapjában is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a költések összege közel 33,2 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 7%-kal szárnyalta túl a tavaly szeptemberi felhasználást. Ezáltal a SZÉP-kártya is érdemben hozzájárult ahhoz, hogy szeptemberben 1,6 millió vendég 3,8 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, ami új csúcsnak számít az év ezen hónapjában. A Kormány döntése értelmében 2025. december 1. és 2026. április 30. között ismét lehetőség lesz hideg élelmiszer vásárlására is felhasználni a SZÉP-kártyákon lévő összegeket. Ezáltal a Kormány SZÉP-kártyán keresztül a családok gondtalan pihenése és a hazai turizmus mellett a kiskereskedelmi fogalom bővülését is támogatja.
2025. 11. 04. 14:30
Megosztás:

Megtorpantak a vevők a sokszor már abszurd ingatlanpiaci árak miatt

Az Otthon Start hitel kezdetben komoly keresletet generált a XIV. és XVI. kerületben is, mára azonban sok vevő elbizonytalanodott a kialakult ingatlanárak miatt. Helyzetüket nehezít, hogy a bankok sokszor lényegesen kevesebbre értékelik az ingatlanokat a vételárnál.
2025. 11. 04. 14:00
Megosztás:

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést - közölte a Netrisk biztosításközvetítő kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 13:30
Megosztás:

Csökkent a Hugo Boss negyedéves bevétele

Csökkent a Hugo Boss német ruházati és divatcikk kereskedő vállalat árbevétele a harmadik negyedévben éves összevetésben.
2025. 11. 04. 13:00
Megosztás:

Czomba Sándor: stabil a foglalkoztatási helyzet

A nehézségek ellenére a foglalkoztatás helyzete stabil, közel 4 millió 700 ezer ember dolgozik. A legfrissebb adatok alapján relatíve alacsony, 4,5 százalékos a munkanélküliség aránya - mondta Czomba Sándor kedden az M1 aktuális csatorna műsorában.
2025. 11. 04. 12:30
Megosztás:

Már az értékesítési kínálatban a Lakhatási Tőkeprogram első ingatlanjai

A Lakhatási Tőkeprogram kézzelfogható eredményei már megjelentek a piacon: a tőkeprogramban részt vevő 19 alapkezelő közül október végéig 10 kezdhette meg beruházásait. A program összesen 300 milliárd forintnyi keretösszegéből ezzel az állami befektető már 160 milliárd forintnyi kötelezettségvállalást nyitott meg a lakásprojektek előtt. Az első ingatlanok már a tervasztalról bekerültek az értékesítési kínálatba, a tömeges fizikai átadások pedig 2027-re várhatók. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Tőkeholding közös programja összességében mintegy 1000 milliárd forint értékű ingatlanfejlesztésnek is megágyazhat a piacon, ezáltal akár 30 ezer új lakás, bérlakás és kollégium épülhet a következő években.
2025. 11. 04. 12:00
Megosztás:

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

Az ázsiai-csendes-óceáni piacokon a korábbi történelmi csúcsokat követően a profitkivét következtében lefordultak az irányadó részvényindexek: a Nikkei 1,7, a Shanghai Composite 0,9, a Hang Seng közel 1%-os mínuszt mutat a reggeli zárás előtt.
2025. 11. 04. 11:00
Megosztás:

Tovább enyhültek a kamatcsökkentési várakozások az USA-ban

A tegnapi ISM feldolgozóipari BMI váratlanul esett, ennek ellenére pár bázisponttal emelkedtek a kötvényhozamok az USA-ban és az euróövezetben is.
2025. 11. 04. 10:30
Megosztás:

Felfelé korrigáltak hétfőn a nyugat-európai piacok

Vegyesen indították a hetet, illetve a novembert az európai részvénypiacok: a Stoxx600 csekély mértékben, míg a DAX 0,7%-kal került feljebb korrigálva a múlt heti gyengülést, míg a FTSE100 éppen ellentétesen mozgott.
2025. 11. 04. 09:30
Megosztás:

XRP hírek: XRP Spot ETF-ek indulhatnak a következő 14 napon belül? A Remittix árfolyama ugrás előtt áll

A kriptoközösség izgatottan figyel, ahogy olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az XRP spot ETF-ek már a következő két héten belül elindulhatnak – ez a lépés jelentősen megnövelheti az intézményi hozzáférést a Ripple natív eszközéhez.
2025. 11. 04. 09:00
Megosztás:

FAO jelentés: 1,7 milliárd embert sújt az alacsonyabb terméshozam a termőföld minőségének romlása miatt

Mintegy 1,7 milliárd ember él olyan területeken, ahol a terméshozamok csökkennek az emberi tevékenység okozta talajromlás – egy mindent átható és csöndes válság miatt, ami aláássa a mezőgazdaság termelékenységét és az ökoszisztémák egészségét szerte a világon.
2025. 11. 04. 08:30
Megosztás:

Oda kell figyelni a neutrális kamatokra és a felárra

A magyar gazdaság az év utolsó hónapjaihoz közeledve fokozatos javulást mutat, és az év végén, valamint 2026-ban is élénkülés várható, de a növekedés alacsony bázisról indul. A kamatszint a jelenlegi kilátások szerint jövő februárban vagy márciusban csökkenhet. Fontos tényező ebből a szempontból, hogy miként alakulnak a fejlett országok neutrális kamatszintjei, amelyek nagyban befolyásolják a magyar mozgásteret - mondta Németh Dávid a magyar és nemzetközi gazdaság helyzetéről tartott sajtótájékoztatóján. Beszélt az inflációs pálya mellett arról is, hogyan alakult a termelékenység és miért fontos a javulás ezen a téren.
2025. 11. 04. 07:30
Megosztás:

500 millió forintos támogatással indít közös programot az SZTE és az ME

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alapból elnyert csaknem 500 millió forintos vissza nem térítendő támogatással indít közös programot a kutatás-fejlesztés-innováció (KFI) területén a Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfer Vállalata (SZTE TTC Zrt.) és a Miskolci Egyetem (ME) InnoME TTC Kft. az egyetemi kutatások piaci hasznosításáért - közölte hétfőn az SZTE az MTI-vel.
2025. 11. 04. 07:00
Megosztás:

Otthon Start Program: nagyobb a füstje, mint a lángja?

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) várva várt, szeptemberre vonatkozó jelzáloghitel-piaci adatai. A friss adatsor különlegessége, hogy azok most először adnak képet a szeptember 1-jén elindult Otthon Start Program hitelpiaci hatásairól. A korábban elhangzottakhoz képest azonban némi csalódást okoztak a most megjelent számok, ugyanis sem a kihelyezett hitelösszeg, sem a szerződésszám nem számít kiemelkedőnek. Az ugyanakkor igaz, hogy az új szerződéseken belül a támogatott lakáshitelek aránya jelentősen megugrott a korábbiakhoz képest – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 04. 06:30
Megosztás:

Meteorológia: átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október

Átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján hétfőn.
2025. 11. 04. 06:00
Megosztás:

A megelőzés megtérül: egyre több cég szervez célzott szűréseket dolgozóinak

Az idei évben tovább nőtt a munkáltatók érdeklődése az egészségmegőrző programok iránt. Az OTP Egészségpénztárnál a 2024-es évhez viszonyítva 26 százalékkal emelkedett a munkáltatói beléptetések száma, a befizetéseik pedig szeptember végéig meghaladták a 3 milliárd forintot. A munkatársak jóllétét szem előtt tartó cégek célzott munkahelyi szűréseket is szerveznek, amelyek amellett, hogy növelik a lojalitást, csökkenthetik a fluktuációt és a betegszabadságok számát is.
2025. 11. 04. 05:30
Megosztás:

Megnövelt készültség a bevásárlóközpontokban a vírusok terjedése ellen

Fokozott egészségügyi kockázatot jelent a bevásárlóközpontok megsokszorozódó forgalma az ünnepi időszakban, a légúti megbetegedések szezonjával párhuzamosan – hívják fel a figyelmet szakértők. A zsúfolt terekben a kórokozók gyorsabban terjedhetnek, ezért a professzionális háttérmunka mellett a látogatók tudatosságára is szükség van. Medveczky Tamás, a HW Solutions ágazat igazgatója szerint a pandémia óta a látogatók higiéniai elvárásai nőttek, a tiszta környezet bizalmi tényező. Hozzátette: ebben az időszakban növelik a takarítószemélyzet létszámát, és a fókuszt a proaktív, folyamatos fertőtlenítésre helyezik. Ez a kritikus érintési pontok, mint a liftgombok, kilincsek és mozgólépcső-korlátok, valamint a mosdók folyamatos kezelését jelenti. A szakértő hangsúlyozta a vásárlók egyéni felelősségét is: a rendszeres, alapos kézmosás, a kihelyezett kézfertőtlenítők használata és a köhögési etikett betartása elengedhetetlen a fertőzések megelőzéséhez. A biztonságos ünnepi vásárlás közös felelősség.
2025. 11. 04. 05:00
Megosztás:

Nen törik meg a zsugorodás, miközben a megrendelésállomány már "megmozdult"

Az építőiparban tovább tart a visszafogottság: miközben a megrendelésállomány már bővül, a cégszám és a vállalkozói stabilitás tovább csökken. A piac élénkülésének első jelei látszanak, de a szektor még mindig átmeneti állapotban van.
2025. 11. 04. 04:30
Megosztás:

A lakásárakat, a bolti forgalmat és magyarok közérzetét is lehúzza a szedett-vedett utcakép

A magyarok közel felét nyomasztja az üzletek rendezetlen felirataitól és logóitól túlzsúfolt utcakép, ami szerintük kihat a környékük ingatlanáraira és a boltok forgalmára is – mutat rá az Europion piackutató és a BePRO közös reprezentatív felmérése.
2025. 11. 04. 04:00
Megosztás: