Már három év múlva megéri elektromos teherautót venni és fenntartani

Az elektromos teherautók beszerzésének és fenntartásának teljes költsége már 2025-ra, a hidrogénhajtású üzemanyagcellás teherautóké pedig 2030-ra alacsonyabb lesz a belsőégésű teherautókénál – derül ki a brit Cambridge Econometrics budapesti irodájának legutóbbi elemzéséből. Mindez a szektorra vonatkozó klímacélok elérése mellett hozzájárulhat az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való európai energiafüggetlenség megteremtéséhez is. Az átálláshoz ugyanakkor infrastrukturális fejlesztésekre van szükség.

Már három év múlva megéri elektromos teherautót venni és fenntartani

A Cambridge Econometrics három tanulmányból álló sorozata azt elemzi, hogyan valósítható meg a teljes széndioxidmentes működés az áruszállításban – mindez azért is érdekes, mert ez a szektor adja a globális széndioxid-kibocsátás közel 7 százalékát. További aktualitást ad a témának az Európai Bizottság legfrissebb REPowerEU csomagja, amely Oroszország ukrajnai inváziójára tekintettel célul tűzte ki, hogy Európa jóval 2030 előtt függetlenné váljon az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól, mindenekelőtt a földgáztól. A megoldás része lehet a dízeles teherautók lecserélésén keresztül az áruszállítás olajfüggőségének csökkentése.

A European Climate Foundation megbízásából készített elemzés Lengyelország, Olaszország és Spanyolország tehergépjármű-állományának modellezése alapján vizsgálta a klímacélok eléréséhez szükséges technológiai megvalósítás lehetőségeit, és több megállapítás Magyarországra is érvényes.

Az EU céljai alapján a gyártóknak 2025-re a 2019-2020-as szinthez képest 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell csökkenteniük az új tehergépjárművek széndioxid-kibocsátását. Az uniós célok az új járművekre vonatkoznak, ezért a flottaszintű kibocsátás lassabban csökken, hiszen a flottákban magasabb a használt tehergépjárművek aránya. Ez Magyarországra fokozottan igaz. Lengyelországban is hasonló a helyzet, így a Cambridge Econometrics modellezése alapján az említett 15 és a 30 százalékos kibocsátáscsökkenési célokat követve 2050-re csupán 28 százalékkal mérséklődne a kibocsátás. Sőt, ha 2040-től teljesen be is tiltanák a nem zéró-kibocsátású új tehergépjárművek árusítását, a szektor akkor sem működne széndioxidmentesen: a 2021-es kibocsátási szint ötöde maradna meg a keleti országokban és még az olasz és spanyol utakon is a mostani káros kibocsátás tizede jutna a környezetbe a megcélzott nullához képest.

„A szükséges kibocsátáscsökkenést többféleképpen is el lehet érni: a meglévő dízeles járművek hatékonyságának növelésével, a bioüzemanyag magasabb arányával, illetve a zéró kibocsátású járművek elterjedésével – mondta Fazekas Dóra, a Cambridge Econometrics budapesti irodájának vezetője. – Az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók hatékonyabbak, azaz alacsonyabb az energiaigényük. Ez utóbbiak elterjedéséhez elengedhetetlen a megfelelő – és az egyes technológiák esetében eltérő – infrastruktúra kiépítése is.”

Az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók további előnye, hogy nemcsak a közvetlen kibocsátásuk zéró, de a közvetett kibocsátásokat figyelembe véve is alacsonyabb a teljes kibocsátásuk, mint a hagyományos járműveké.

Az EU nemrég mutatta be az Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) elnevezésű javaslatcsomagot, amely a fő európai útvonalak mentén (TEN-T hálózat) az elektromos és a hidrogénmeghajtású tehergépjárművek számára biztosítaná a megfelelő infrastruktúrát.

Az elektromos tehergépjárművek (BEV) számára a raktáraknál és a főutakon szükséges töltőállomásokat kiépíteni. Bár a töltés hosszabb ideig tart, mint a tankolás, ha az akkumulátor mérete megfelelő, a töltést össze lehet kötni a fuvarozók kötelező pihenési idejével. Az áramszedővel felszerelt elektromos tehergépjárművek (BEV-ERS) kisebb akkumulátorral rendelkeznek, azonban a vasúthoz hasonlóan áramszedővel csatlakoznak a villamos felsővezetékhez, így menet közben is képesek tölteni. Ehhez természetesen nagy infrastrukturális változtatások szükségesek – jelenleg Frankfurt közelében tesztelnek egy villanyosított autópályaszakaszt.

Az üzemanyagcellás, vagyis hidrogénmeghajtású járművek (FCEV) elterjedéséhez – az elektromoséhoz hasonlóan – kulcsfontosságú a töltőállomások kiépítése. Ezek helyben is előállíthatják a hidrogént elektrolízis segítségével, illetve vezetéken keresztül vagy üzemanyagszállító kamionokkal egy központi termelőegységtől szállíthatják azt.

A Cambridge Econometrics tanulmánya szerint az elektromos tehergépjárművek fenntartása és működtetése, azaz a teljes életciklusra vetített költség (Total Cost of Ownership – TCO) a furgonok és a nehéz tehergépjárművek esetén már három év múlva, azaz 2025-ben alacsonyabb lesz a belsőégésűekénél. Bár a vételáruk továbbra is magasabb marad, a jobb hatékonyság, valamint az alacsonyabb üzemanyagárak és szervízköltségek miatt a zéró-kibocsátású tehergépjárművek használata olcsóbbá válik.

A hidrogén előállítási költsége várhatóan drasztikusan esni fog a következő években a széleskörű használatnak köszönhetően, így az üzemanyagcellás nehéz tehergépjárművek 2030-ra lesznek olcsóbbak, mint a belsőégésűek. Ráadásul az üzemanyagköltséget a dízeles járműveknél tovább növelheti Európában, ha megszüntetik a több országban is meglévő jelenlegi adókedvezményeket, például a jövedéki adó visszaigénylésének lehetőségét Magyarországon. Az új Eurovignette direktíva javaslat alapján az európai útdíjszabás a jármű kibocsátásától is függ majd, ami tovább növeli a belsőégésű teherautók teljes életciklusra vetített költségét. Ugyancsak növelheti a fosszilis üzemanyagköltséget, ha az európai kvótakereskedelmet – várhatóan 2025-ben – kiterjesztik a közlekedésre és az épületekre is.

Nehéz tehergépjárművek teljes életciklusra vetített költségének várható alakulása Magyarországon

Megjegyzés: A privát infrastruktúra alatt például a raktáraknál, logisztikai központokban kiépített elektromos töltőállomások költségét, míg a publikus infrastruktúra esetén az autópályák melletti hidrogén/elektromos töltőállomások és a villamos felsővezetékek kiépítését kell érteni.

Szárnyal az újlakáspiac: 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű otthonok iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com kedden az MTI-vel.
2025. 11. 05. 06:00
Megosztás:

Magyarország a végsőkig kitart az ukrán agrárimport tilalma mellett

Akárhogy fenyeget Brüsszel, Magyarország fenntartja a határzárat az ukrán mezőgazdasági termékekkel szemben, és kitart a végsőkig, mert így tudja megvédeni a fogyasztók és a gazdák érdekeit - jelentette ki az agrárminiszter az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.
2025. 11. 05. 05:00
Megosztás:

Ismét keresik az Év Fiatal Vállalkozóját

Az innováció, a kreativitás és az önálló gondolkodás időszakát éljük, ám a fiatal vállalkozók helyzete Magyarországon továbbra is kihívásokkal teli. A FIVOSZ idén is kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a vállalkozói gondolkodás és a gyakorlati üzleti tudás minél több fiatalhoz eljusson. Ennek egyik fontos állomása a Fiatal Vállalkozók Hete - Üzleti és Karriershow, amely november 24-28. között zajlik 17 városban és Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban, ahol átadásra kerül az "Év fiatal vállalkozója 2025" díj is.
2025. 11. 05. 04:30
Megosztás:

A kormány segít mindenkinek munkát találni, aki dolgozni akar

A foglalkoztatás elmúlt 15 éve sikertörténet, a kormány mindenkinek segít az elhelyezkedésben, aki tud és akar dolgozni - mondta a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) keddi rendezvényén Budapesten a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
2025. 11. 05. 04:00
Megosztás:

Japánban már robot emlékezteti a betegeket a gyógyszerekre

Mesterséges intelligencia és gondoskodás kéz a kézben: az idősgondozás világszerte forradalmi átalakuláson megy keresztül. Miközben Japánban már robotok segítenek a betegeknek a mindennapi feladatokban, Európa csak most kezdi behozni a lemaradást. Magyarországon is egyre több kezdeményezés indul az otthoni gondozás digitalizálására.
2025. 11. 05. 03:30
Megosztás:

Az amerikai kormány leállása megrázta a Bitcoint – így szívódott fel a piac likviditása

A Bitcoin már a bikapiac végéhez közeledett, amikor az Egyesült Államok kormányzati leállása még tovább gyorsította az árfolyamzuhanást – derült ki több elemző jelentéséből.
2025. 11. 05. 03:00
Megosztás:

Zambó Péter: az erdőtelepítés kulcsfontosságú válasz a klímaváltozás kihívásaira

A klímaváltozás kihívásaira olyan természetalapú megoldásokkal kell válaszolni, mint amilyen az erdőtelepítés - jelentette ki az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden Sárváron, sajtótájékoztatón.
2025. 11. 05. 02:30
Megosztás:

Te is tekergeted a fűtést föl és le? Nagy butaságot csinálsz!

A legtöbben rosszul fűtenek – és észre sem veszik, mennyit fizetnek érte. Sokan azt hiszik, hogy spórolnak, ha naponta többször lekapcsolják, majd újra feltekerik a fűtést. A valóságban azonban ez a módszer többet árt, mint használ.
2025. 11. 05. 02:00
Megosztás:

Mire készül Kína és Oroszország együtt?

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés elmélyítésére szólított fel, hangsúlyozva, hogy Peking a "viharos külső körülmények" ellenére is elkötelezett a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mellett - jelentette a kínai állami televízió.
2025. 11. 05. 01:30
Megosztás:

Régi villanybojlered van? Akkor a villanyszámlád az égben lesz!

Sokan azt hiszik, hogy a mosógép vagy a sütő a legnagyobb áramzabáló a lakásban, pedig a villanybojler az igazi energiafaló! Ha ezzel melegíted a vizet, akkor jó, ha tudod: egy rosszul beállított 120 literes bojler akár egy teljes háztartás rezsicsökkentett áramkeretét is felemésztheti.
2025. 11. 05. 01:00
Megosztás:

14 év után mozdult meg a „Satoshi-korszak” bálnája – 1 milliárd dollárt váltott készpénzre

Egy 14 éve inaktív Bitcoin-bálna újra életjelet adott magáról – és nem is akárhogyan: az illető mintegy 1 milliárd dollárnyi Bitcoint adott el, amivel sokak szerint újabb hullámot indíthat el a kriptopiaci eladásokban.
2025. 11. 05. 00:30
Megosztás:

Az EU jóváhagyta az Ukrajna-eszköz következő, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta Ukrajnának a makroszintű pénzügyi stabilitást biztosító 50 milliárd eurós, hosszú távú pénzügyi támogatás ötödik, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését - tette közzé az X-en az uniós tanács kedden.
2025. 11. 05. 00:05
Megosztás:

XRP árfolyam ma: a bálnák a Digitap ($TAP) felé fordulnak a 100-szoros árnövekedési előrejelzés után

A 2023-as mélypontjáról induló parabolikus, 100-szoros rali után úgy tűnik, hogy az XRP egy kritikus rotációs szakaszba lép, mivel a bálnatárcák most frissen megjelenő, fintech-alapú tokenekbe kezdik átcsoportosítani tőkéjüket.
2025. 11. 04. 23:00
Megosztás:

Turisztikai fejlesztések indulnak a Dunakanyarban

A Pilisi Parkerdő 2,3 milliárd forint értékű ökoturisztikai fejlesztést indít a Pilis Bike hálózat fejlesztésével és egy ökoturisztikai központ kialakításával a visegrádi Mogyoró-hegyen - közölte az erdőgazdaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 22:30
Megosztás:

Minden ötödik belga háztartást energiaszegénység fenyeget

Majdnem minden ötödik belga háztartás, vagyis a lakosság 19,8 százaléka veszélyeztetett az energiaszegénység legalább egyik formája által - írta a Belga hírügynökség a szövetségi gazdasági szolgálat (FPS Economy) kedden közzétett adataira hivatkozva.
2025. 11. 04. 21:30
Megosztás:

A DOGE-nek tartania kell a 0,18 dollárt – különben... A bálnák dupláznak erre a virális “SOL-gyilkosra” a robbanásszerű növekedési előrejelzések után

Ali kriptoelemző arra figyelmeztet, hogy nagyobb visszahúzódás jöhet, ha a Dogecoin árfolyama nem tudja megtartani a 0,18 dolláros támaszt. További vérfürdő jöhet?
2025. 11. 04. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 04. 20:30
Megosztás:

Tudományosan is hitelesítették az Opella nettó zéró kibocsátási célkitűzését

Az Opella ma bejelentette, hogy a Science Based Targets initiative (SBTi) nevű szervezet hivatalosan is hitelesítette a vállalat közép- és hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljait. Ez a fontos mérföldkő igazolja, hogy az Opella klímastratégiája összhangban áll azzal céllal, mely legfeljebb +1,5°C-os globális felmelegedést irányoz elő, valamint a Párizsi Egyezménnyel. Egyúttal megerősíti, hogy a vállalat a megfelelő úton halad afelé, hogy 2050-re saját működésében és teljes értékláncában is elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.
2025. 11. 04. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: a magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes

A magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes, a szektor ráadásul stratégiai jelentőséggel bír a nemzetgazdaság jövőbeli teljesítménye szempontjából is - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Párizsban.
2025. 11. 04. 19:30
Megosztás:

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal, és egyre gyakrabban válnak kiberbűncselekmények áldozataivá - közölte a Sophos kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 19:00
Megosztás: