Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

A közelmúltban a kormány extraprofitadót vezetett be több szektorra vonatkozóan is, egyebek mellett a légiközlekedést illetően. A kormányrendelet értelmében 2022. július 1-től az extraprofitadót - a tranzit (átszálló) utasokat kivéve - valamennyi Magyarországról induló utas után meg kell fizetni 3.900,- Ft vagy 9.750,- Ft összegben attól függően, hogy mi az utas úticélja. Az adó megfizetésére a kormányrendelet szerint a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet köteles.

Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

Az előzmények

A kormányrendelet megjelenését követően már olvasni lehetett azokat a híreket, hogy az adót a földi kiszolgáló cégek a légitársaságokkal fogják megfizettetni, akik pedig tovább terhelik azt az utasokra, aminek következtében ennyivel várhatóan drágábbak lesznek a repülőjegyek. Ezen hírek közül a leghangosabbat a kormány és a Ryanair csörtéje váltotta ki: a Ryanair az utasait arról tájékoztatta, hogy foglalási dátumtól függetlenül valamennyi, július 1-e utánra váltott repülőjegy esetében meg kell fizetniük a többletet. A Ryanair azonban egyúttal felkínálta a repülőjegyek visszaváltásának lehetőségét is. Válaszul a Ryanair ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult.

Dr. Bognár Alexandrával, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda légijoggal foglalkozó ügyvédjével arra teszünk kísérletet, hogy a kérdést jogi szempontból vizsgáljuk: meg lehet-e bírságolni a Ryanairt, vagy bármilyen légitársaságot amiatt mert az extraprofitadó összegét beépíti az áraiba?

Az áremelés önmagában nem fogyasztóvédelmi kérdés

Maga a Polgári törvénykönyv is rögzíti, hogy a gazdasági társaságok fő célja, egyben lételeme az üzletszerűség, azaz a profittermelés, hiszen ez a létezésük alapja. Ezért, akkor, ha egy társaság – legyen az légitársaság – arra törekszik, hogy nyereséges üzletet folytasson, önmagában nem vethetünk rá követ. A légitársaságok a repülőjegy árakon alapvetően saját belátásuk szerint alakíthatnak és ezt megfelelően, egyértelműen kell kommunikálniuk a repülőjegyet vásárló utasoknak – azaz a fogyasztóknak. Ez összhangban van többek között a légiközlekedésben alkalmazandó szabad árképzésről is szóló 1008/2008/EK szabályozással is. A légitárságok az árakat rendszerint olyan szempontok alapján alakítják ki, mint a megteendő távolság, az időtényező (főszezonon belüli, avagy kívüli, hétköznapi vagy hétvégi utazás), a költségek (mint üzemanyag, személyi állomány) megtérülése, adóterhek stb. Az tehát, hogy a légitársaság bizonyos időszakokban olcsóbban, aztán drágábban értékesít repülőjegyeket, nem is fogyasztóvédelmi kérdés – tette hozzá dr. Bognár Alexandra.

Akkor, amikor egy-egy vállalkozás az árait megemeli, avagy csökkenti, nem köteles megindokolni annak miértjét. Ez alól csak a versenyjog képez kivételt, amely egyrészt kifejezetten tiltja, hogy az árakat a piaci szereplők egymással egyeztessék és azokat nem a piaci körülményekhez és a felmerült költségekhez viszonyítsák, másrészt pedig a piacon erőfölényben lévő vállalkozásoknak írja elő, hogy az áraikat nem alkalmazhatják visszaélésszerűen. A versenyhatósággal szemben tehát előfordulhat, hogy egy vállalkozásnak meg kell indokolnia, hogy az árait hogyan alakította ki, és az árakat meghatározó tényezők kifejezetten szerteágazóak lehetnek: infláció, adóterhek változása, beszerzési árak, nyersanyagkészlet, személyi állomány, kereslet, piaci verseny. Mint látható, versenyjogilag ebben a költségek és adóterhek kifejezetten elfogadott tényezők.

A repülőjegyek kapcsán a közelmúltban általánosságban tapasztalható az áremelkedés, amelynek hátterében legfőképp a koronavírus világjárvány veszteségeinek enyhítése, illetve az üzemanyag árak drágulása állt eddig. Most pedig az extraprofitadó. Nézzük meg az áremelést konkrétan fogyasztóvédelmi szempontból és e körben válasszuk szét azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra még nem vásároltak jegyet, valamint azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra már rendelkeznek jeggyel.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, de még nem vásároltak repülőjegyet

Az árak közlése kapcsán a társaságoknak meg kell felelniük bizonyos jogszabályi előírásoknak: így annak, hogy az árakat oly módon kell feltüntetni, hogy azt az összeget mutassa, amelyet a fogyasztónak ténylegesen meg kell fizetnie a fizetőeszköz (pl. forint) feltüntetésével, mindezt egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan.

Ez a légitársaságok esetében azt jelenti, hogy akkor, amikor az utas repülőjegyet vásárol, úgy neki pontosan azt az összeget kell látnia, amelyet ténylegesen megfizet (ideértve az esetleges külön szolgáltatásokat, mint az elsőosztály felára vagy a bőröndök feladásának díjait). Addig tehát, amíg az utas pontosan látja és tudja, hogy mennyit fizet a repülőjegyekért – bármennyibe is kerüljön – addig ez jogi szempontból rendben van, annál is inkább mert dönthet úgy az utas mindezen információk birtokában, hogy mégsem vásárolja meg. Ugyanezen logikát követve, voltaképpen teljesen mindegy, hogy a tapasztalt áremelkedést az üzemanyagárak emelkedése, a koronavírus világjárvány, az extraprofitadó vagy bármi más eredményezi, ez mindaddig, amíg az utas világosan és egyértelműen látja a vásárláskor az árakat, azaz ezzel tud kalkulálni, nem fogyasztóvédelmi kérdés – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, és már vásároltak repülőjegyet

Mint ismert, az extraprofitadó a július 1-től induló repülések esetében fizetendő, addig nem. Ugyanide tartozik, hogy a július 1-től alkalmazandó extraprofitadóról szóló kormányrendelet június 4-én jelent meg. Azaz, ha a légitársaságok szemfülesek voltak, akkor már aznap árat emeltek, avagy nem sokkal később és mint tisztáztuk fent, ez nem jogsértő, mivel aki ezután veszi meg a repülőjegyét, világosan látja, hogy mennyibe kerül az utazása. Emellett önmagában az sem jogsértő, ha a társaságok egyszerre emelnek árat vagy nem sokkal egymást követően feltéve, hogy ezt nem összehangolt magatartás alapján teszik (ezt tiltja a fentebb már említett versenyjog). Felmerül azonban, hogy mi a helyzet a június 4-e előtt megváltott azon jegyekkel, ahol az utazás július 1-e utánra szól?

A kérdés megválaszolása azért nehéz, mert az adó mindenképpen megfizetendő lesz annak ellenére, hogy ezzel a légitársaság nem kalkulálhatott ezeknél a jegyeknél. Ezért, a június 4-e előtti áraikban ez nem is jelenhetett meg. A már említett EK rendelet ebben annyi eligazítást ad, hogy a légitársaság a repülőjegyek árának feltüntetésekor a tarifadíjon túl köteles az ár közzétételének idején elkerülhetetlen és előre látható valamennyi adót, díjat, felárat és illetéket közölni. Miután az extraprofitadó június 4-e előtt nem volt előrelátható a légitársaság számára, így az extraprofitadó előzetes közlésének elmulasztása nem tekinthető jogsértőnek – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Következik-e ebből az, hogy az adó ezen alapon áthárítható?

A légitársaságok, más hasonló nagyobb cégekhez hasonlóan, rendelkeznek ÁSZF-el és ezen ÁSZF-ek rendszerint kitérnek az utólagos áremelés lehetséges eseteire és arra, hogy ez milyen feltételek mentén alkalmazható; nincs ez másként a Ryanair ÁSZF-jénél sem. Az EU-s, továbbá a magyar jogszabályok az ÁSZF-ekben megjelenő egyoldalú szerződésmódosítás – jelen esetben konkrétan az egyoldalú áremelés – kapcsán annyit rögzítenek, hogy ez akkor tekinthető tisztességtelennek, ha a fogyasztó számára ezzel párhuzamosan nem kínálja fel a felmondás vagy az elállás lehetőségét. Vagyis, ha az extraprofitadó beépítését a légitársaság oly módon közli, hogy ezzel együtt felkínálja a visszatérítés lehetőségét, akkor jogi szempontból ez jogszerűnek tűnik – teszi hozzá dr. Bognár Alexandra. Valószínűleg ennek kapcsán jogilag az is tisztázandó kérdés lesz, hogy ez egyáltalán egy adó áthárításának, avagy mindössze egy újonnan felmerült költség beépítésének tekinthető a légitársaság oldalán?

Ezzel szemben a joggyakorlat viszont rendszerint tisztességtelennek tekinti azt, ha egy cég a kötelezettség teljesítését járulékos feltételekhez köti. Képzeljük csak el azt az esetet, hogy egy boltban fizetünk a kasszánál, távozunk, majd utánunk szalad az eladó és még elkér valamennyit mielőtt haza tudnánk vinni az árut és elfogyasztanánk azt! Az további joggyakorlati elemzést igényel, hogy vajon az extraprofitadó megfizetése ilyennek tekinthető-e vagy sem; mindez annak tükrében is, hogy az utas az adó megfizetése helyett úgy is dönthet, hogy visszaváltja a repülőjegyét, azaz él a választási, döntési lehetőségével. A teljes képhez hozzátartozik, hogy visszaváltás esetén valószínűleg nehéz lesz majd olyan légitársaságot találni, aki nagyjából ugyanabban az időben, ugyanoda elviszi az utast, és akinek az árai az áremelést ne tartalmaznák. Az anyagi veszteség tehát valószínűleg több lenne a végén, mint plusz párezer forint. Feltehetően a megindult fogyasztóvédelmi eljárás éppen ezeket a kérdéseket fogja körbejárni – folytatta dr. Bognár Alexandra.

Fáradtan ébredsz? Nem biztos, hogy az alvásoddal van baj – lehet, hogy a levegővel

Sokan küzdenek azzal, hogy reggelente kialvatlannak, fejfájósnak, levertnek érzik magukat, még akkor is, ha látszólag eleget aludtak. Az első gondolat ilyenkor: „Biztos rosszul aludtam.” Pedig nem mindig az alvás hosszával vagy a matraccal van a probléma. A válasz néha láthatatlan – szó szerint. Lehet, hogy a gond a hálószoba levegőjében keresendő.
2025. 06. 04. 01:30
Megosztás:

5+1 hétköznapi tevékenység, ami akár bevételt is jelenthet

Az elmúlt évek hullámvasútszerű változásai mindenkit ráébresztettek arra, a biztonság érzetét gyakran nem elég a főállásra alapozni. A mellékjövedelem keresése nem csupán a „szeretnék egy kicsit többet” kategória, hanem tudatos, előrelátó döntés. Egyfajta modern önvédelem, amely az anyagiakat és a lelki nyugalmat is megerősíti. Sokan nem is sejtik, mennyi apró lehetőség rejtőzik a mindennapokban – akár egy kihasználatlan délutánban vagy egy hobbiban. Ebben a cikkben olyan ötleteket gyűjtöttünk össze, amelyekhez nincs szükség varázslatra vagy vállalkozói diplomára – csak egy kis kíváncsiságra és nyitottságra.
2025. 06. 04. 01:00
Megosztás:

Fáradt vagy, stresszes? A légkondi okozhatja, mutatjuk miért

A forró nyári éjszakák után sokan reggelente fáradtan, kialvatlanul ébrednek, és csak ilyenkor döbbennek rá, milyen sokat számít a légkondi hangja. Egy folyamatosan zúgó vagy rosszul megválasztott készülék ugyanis nemcsak az éjszakai pihenést zavarhatja meg, hanem hosszabb távon stresszt, fejfájást, koncentrációs nehézségeket és állandó nyugtalanságot is okozhat.
2025. 06. 04. 00:30
Megosztás:

Top kriptók júniusra – A Bitcoin 105 ezer dollárnál

A Bitcoin nemrég új történelmi csúcsot villantott, május 22-én pályája során először kereskedett 111 000 dollár felett.
2025. 06. 04. 00:01
Megosztás:

Eredményes évet zárt a Magyar Posta

A Magyar Posta 2024-ben eredményesen gazdálkodott, 5,2 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el, amelyből - 2009 óta először - osztalékot fizet a tulajdonosnak - közölte a társaság az MTI-vel kedden.
2025. 06. 03. 23:30
Megosztás:

Nagyszabású üzletet kötött a Meta és a Constellation Energy

A két vállalat bejelentette, hogy 2027 júniusától 20 éven keresztül a Meta 1,1 gigawatt energiát fog vásárolni a Constellation Illinois-i egységétől.
2025. 06. 03. 23:00
Megosztás:

„Hamvas dalok” a Várkert Bazárban Wunderlich Józseffel és a Tárkány Művekkel

A magyar irodalom egyik legkülönösebb alakját, Hamvas Bélát ünnepli a „Hamvas dalok” című előadás, amely a Várkert Bazár új sorozatának, a Koncertköltészetnek nyitódarabja.
2025. 06. 03. 22:30
Megosztás:

Növelte piaci részesedését és árbevételét 2024-ben a Praktiker

A kihívásokkal teli környezetben is pozitív eredménnyel és piaci részesedésének növelésével zárta a 2024-es évet a hazai barkácspiacon meghatározó pozíciójú Praktiker. A magyar tulajdonú, országos hálózattal rendelkező barkácslánc árbevétele 2024-ben 88,1 milliárd forintra emelkedett. A vállalat sikeresen hajtott végre stratégiai beruházásokat, fejlesztette vásárlói értékajánlatát és növelte működési hatékonyságát. Az intézkedéseknek és a terjeszkedésnek köszönhetően a barkácslánc erőteljesebb növekedésre számít 2025-ben. Az áruházláncot áprilistól új ügyvezető, Flórián László irányítja.
2025. 06. 03. 22:00
Megosztás:

Legjobb kripto staking 2025: melyik kriptovalutát éri meg stakelni a hozam és kockázat alapján?

Melyik a legjobb hozamú kriptovaluta staking 2025-ben? Kripto stakelés kockázatai és várható hozamai 2025-ben. Elemzés a staking hozamokról, platformokról és a legígéretesebb kriptovalutákról 2025-ben.
2025. 06. 03. 21:00
Megosztás:

Egy magyarázat amiért ennyire jól mennek a tőzsdék

Azon túlmenően, hogy például az első negyedéves vállalati profitok jól alakultak, s a kilátások is alapvetően jónak mondhatók a cégek jelentései alapján, van valami más is, ami miatt ilyen erősek a piacok - írja ez ERSTE elemzője.
2025. 06. 03. 20:30
Megosztás:

Nagy István: 2027-ig több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben

A 2027-ig tartó uniós ciklusban több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben - közölte az agrárminiszter az M1 aktuális csatornán kedden.
2025. 06. 03. 20:00
Megosztás:

Ethereum staking útmutató kezdőknek – Hogyan kamatoztasd a kriptódat biztonságosan?

ETH staking működése és az elérhető kamat. Részletes, magyar nyelvű útmutató az Ethereum staking működéséről, hozamairól, platformjairól és kockázatairól.
2025. 06. 03. 19:30
Megosztás:

Kiszerettek a Babaváróból és a Munkáshitelből a magyarok?

Kevesebb fogyasztási hitelt vettek fel összességében a magyarok áprilisban, mint az előző hónapban, ám éves összevetésben még mindig jelentős a kereslet a banki finanszírozásra. Némi meglepetésre a Munkáshitel iránt is csökkent áprilisban a kereslet, míg a Babavárónál folytatódott a lefelé tartó trend, ami nem meglepő, hiszen a házasságkötések száma is lejtmenetben van.
2025. 06. 03. 19:00
Megosztás:

A burgonyatermesztés jelenéről és jövőjéről szervezett tanácskozást az OBTT

Az idén is egy nagyszabású szakmai tanácskozás keretében vitatták meg a hazai burgonyatermesztés és -értékesítés aktuális kérdéseit az ágazat kiemelt képviselői. A magyar táplálkozáskultúrában is jelentős szerepet betöltő növény világnapján, május 30-án az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács (OBTT) által életre hívott konferencián a többi között szó esett a termelési technikák fejlesztési lehetőségeiről, a magyarországi és nemzetközi piaci trendekről, a fenntarthatósági törekvésekről, valamint a hazai fogyasztási szokásokat feltérképező, 2025-ben készült reprezentatív kutatás eredményeiről is. A rendezvény keretében immár második alkalommal adták át a Burgonyáért vándordíjat.
2025. 06. 03. 18:30
Megosztás:

Nem változtak júniusban a lakáshitel kamatok, de magasabb lett az induló költség néhány banknál

Nem változtattak lakáshiteleik kamatán a magyar bankok júniusban, ám az induló költségek két hitelintézetnél is drágultak júniustól. Változatlan kamatszintek mellett érdemes az igénylőknek az induló költségeket is figyelembe venni a lakáshitel kiválasztásakor, mert az értékbecslési, a közjegyzői és a folyósítási díj esetleges elengedése akár 100 ezer forintot meghaladó összegű kedvezményt is jelenthet - figyelmeztet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu szakportál pénzügyi szakértője.
2025. 06. 03. 18:00
Megosztás:

Agrofeeling2025: Pozitívabbnak látják helyzetüket a hazai gazdálkodók

A gazdálkodók 63 százaléka értékelte negatívan a 2024-es évet a termelés eredményessége szempontjából – az előző évi 82 százalékhoz képest ez jelentős pozitív irányú elmozdulást jelent. A legnagyobb kihívásnak továbbra is a felvásárlási árak alakulását tartják, ugyanakkor mára legalább ugyanannyian tartják kritikus kockázatnak a kiszámíthatatlan időjárást is. Továbbra is sokaknak okoz nehézségeket a termeléshez kapcsolódó költségek magas szintje, ám tavalyhoz mérten immár jóval kevesebben tartanak az új támogatási rendszerhez kapcsolódó adminisztráció vélt nehézségeitől – derül ki az Agroinform.hu AgroFeeling2025 címet viselő, a gazdálkodói hangulatot és terveket célzó felméréséből.
2025. 06. 03. 17:30
Megosztás:

Az AutoWallis vezeti be a régióban a NIO prémium elektromos autómárkát

Újabb jelentős lépést tett nemzetközi pozíciójának erősítése terén az AutoWallis Csoport, miután megállapodott az elektromos autókat fejlesztő NIO márka kizárólagos importőri jogainak megszerzéséről régiónk legjelentősebb potenciállal bíró elektromos autós piacain, így Magyarország mellett Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban és Romániában. Az értékesítés várhatóan 2025 utolsó negyedévében indul hazánkban és Ausztriában, 2026-tól pedig a többi országban.
2025. 06. 03. 17:00
Megosztás:

Változásra van szükség a talajművelésben

Magyarországon óriási a lemaradás a talajművelésben, változásra van szükség, nem spórolható meg a korszerű technológiai megoldások alkalmazása - jelentette ki a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora kedden Kiszomboron.
2025. 06. 03. 16:30
Megosztás:

Több mint 50 millió euró értékű beruházással duplázza meg gyártókapacitását a Ganz

A Ganz Transzformátor és Villamos Forgógépgyártó Kft. 52 millió euró értékű beruházási programot indított el, a projekt legjelentősebb elemeként 2026 végéig teljesen új transzformátorgyártó üzem épül Tápiószelén - tájékoztatta a vállalat kedden az MTI-t.
2025. 06. 03. 16:00
Megosztás:

Befagytak a hitelkamatok, a személyi kölcsönök kamatcsökkenése is megtorpant

Alig változtak a hitelkamatok, mindössze egy bank hajtott végre nagyobb kamatmódosítást a hónap elején. Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők drágábban juthatnak szabad felhasználású személyi kölcsönhöz, mint korábban, az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkezők azonban kamatcsökkentésnek örülhetnek. A Bank360 kamatfigyelőjében foglalta össze a legfontosabb változásokat.
2025. 06. 03. 15:30
Megosztás: