Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

A közelmúltban a kormány extraprofitadót vezetett be több szektorra vonatkozóan is, egyebek mellett a légiközlekedést illetően. A kormányrendelet értelmében 2022. július 1-től az extraprofitadót - a tranzit (átszálló) utasokat kivéve - valamennyi Magyarországról induló utas után meg kell fizetni 3.900,- Ft vagy 9.750,- Ft összegben attól függően, hogy mi az utas úticélja. Az adó megfizetésére a kormányrendelet szerint a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet köteles.

Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

Az előzmények

A kormányrendelet megjelenését követően már olvasni lehetett azokat a híreket, hogy az adót a földi kiszolgáló cégek a légitársaságokkal fogják megfizettetni, akik pedig tovább terhelik azt az utasokra, aminek következtében ennyivel várhatóan drágábbak lesznek a repülőjegyek. Ezen hírek közül a leghangosabbat a kormány és a Ryanair csörtéje váltotta ki: a Ryanair az utasait arról tájékoztatta, hogy foglalási dátumtól függetlenül valamennyi, július 1-e utánra váltott repülőjegy esetében meg kell fizetniük a többletet. A Ryanair azonban egyúttal felkínálta a repülőjegyek visszaváltásának lehetőségét is. Válaszul a Ryanair ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult.

Dr. Bognár Alexandrával, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda légijoggal foglalkozó ügyvédjével arra teszünk kísérletet, hogy a kérdést jogi szempontból vizsgáljuk: meg lehet-e bírságolni a Ryanairt, vagy bármilyen légitársaságot amiatt mert az extraprofitadó összegét beépíti az áraiba?

Az áremelés önmagában nem fogyasztóvédelmi kérdés

Maga a Polgári törvénykönyv is rögzíti, hogy a gazdasági társaságok fő célja, egyben lételeme az üzletszerűség, azaz a profittermelés, hiszen ez a létezésük alapja. Ezért, akkor, ha egy társaság – legyen az légitársaság – arra törekszik, hogy nyereséges üzletet folytasson, önmagában nem vethetünk rá követ. A légitársaságok a repülőjegy árakon alapvetően saját belátásuk szerint alakíthatnak és ezt megfelelően, egyértelműen kell kommunikálniuk a repülőjegyet vásárló utasoknak – azaz a fogyasztóknak. Ez összhangban van többek között a légiközlekedésben alkalmazandó szabad árképzésről is szóló 1008/2008/EK szabályozással is. A légitárságok az árakat rendszerint olyan szempontok alapján alakítják ki, mint a megteendő távolság, az időtényező (főszezonon belüli, avagy kívüli, hétköznapi vagy hétvégi utazás), a költségek (mint üzemanyag, személyi állomány) megtérülése, adóterhek stb. Az tehát, hogy a légitársaság bizonyos időszakokban olcsóbban, aztán drágábban értékesít repülőjegyeket, nem is fogyasztóvédelmi kérdés – tette hozzá dr. Bognár Alexandra.

Akkor, amikor egy-egy vállalkozás az árait megemeli, avagy csökkenti, nem köteles megindokolni annak miértjét. Ez alól csak a versenyjog képez kivételt, amely egyrészt kifejezetten tiltja, hogy az árakat a piaci szereplők egymással egyeztessék és azokat nem a piaci körülményekhez és a felmerült költségekhez viszonyítsák, másrészt pedig a piacon erőfölényben lévő vállalkozásoknak írja elő, hogy az áraikat nem alkalmazhatják visszaélésszerűen. A versenyhatósággal szemben tehát előfordulhat, hogy egy vállalkozásnak meg kell indokolnia, hogy az árait hogyan alakította ki, és az árakat meghatározó tényezők kifejezetten szerteágazóak lehetnek: infláció, adóterhek változása, beszerzési árak, nyersanyagkészlet, személyi állomány, kereslet, piaci verseny. Mint látható, versenyjogilag ebben a költségek és adóterhek kifejezetten elfogadott tényezők.

A repülőjegyek kapcsán a közelmúltban általánosságban tapasztalható az áremelkedés, amelynek hátterében legfőképp a koronavírus világjárvány veszteségeinek enyhítése, illetve az üzemanyag árak drágulása állt eddig. Most pedig az extraprofitadó. Nézzük meg az áremelést konkrétan fogyasztóvédelmi szempontból és e körben válasszuk szét azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra még nem vásároltak jegyet, valamint azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra már rendelkeznek jeggyel.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, de még nem vásároltak repülőjegyet

Az árak közlése kapcsán a társaságoknak meg kell felelniük bizonyos jogszabályi előírásoknak: így annak, hogy az árakat oly módon kell feltüntetni, hogy azt az összeget mutassa, amelyet a fogyasztónak ténylegesen meg kell fizetnie a fizetőeszköz (pl. forint) feltüntetésével, mindezt egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan.

Ez a légitársaságok esetében azt jelenti, hogy akkor, amikor az utas repülőjegyet vásárol, úgy neki pontosan azt az összeget kell látnia, amelyet ténylegesen megfizet (ideértve az esetleges külön szolgáltatásokat, mint az elsőosztály felára vagy a bőröndök feladásának díjait). Addig tehát, amíg az utas pontosan látja és tudja, hogy mennyit fizet a repülőjegyekért – bármennyibe is kerüljön – addig ez jogi szempontból rendben van, annál is inkább mert dönthet úgy az utas mindezen információk birtokában, hogy mégsem vásárolja meg. Ugyanezen logikát követve, voltaképpen teljesen mindegy, hogy a tapasztalt áremelkedést az üzemanyagárak emelkedése, a koronavírus világjárvány, az extraprofitadó vagy bármi más eredményezi, ez mindaddig, amíg az utas világosan és egyértelműen látja a vásárláskor az árakat, azaz ezzel tud kalkulálni, nem fogyasztóvédelmi kérdés – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, és már vásároltak repülőjegyet

Mint ismert, az extraprofitadó a július 1-től induló repülések esetében fizetendő, addig nem. Ugyanide tartozik, hogy a július 1-től alkalmazandó extraprofitadóról szóló kormányrendelet június 4-én jelent meg. Azaz, ha a légitársaságok szemfülesek voltak, akkor már aznap árat emeltek, avagy nem sokkal később és mint tisztáztuk fent, ez nem jogsértő, mivel aki ezután veszi meg a repülőjegyét, világosan látja, hogy mennyibe kerül az utazása. Emellett önmagában az sem jogsértő, ha a társaságok egyszerre emelnek árat vagy nem sokkal egymást követően feltéve, hogy ezt nem összehangolt magatartás alapján teszik (ezt tiltja a fentebb már említett versenyjog). Felmerül azonban, hogy mi a helyzet a június 4-e előtt megváltott azon jegyekkel, ahol az utazás július 1-e utánra szól?

A kérdés megválaszolása azért nehéz, mert az adó mindenképpen megfizetendő lesz annak ellenére, hogy ezzel a légitársaság nem kalkulálhatott ezeknél a jegyeknél. Ezért, a június 4-e előtti áraikban ez nem is jelenhetett meg. A már említett EK rendelet ebben annyi eligazítást ad, hogy a légitársaság a repülőjegyek árának feltüntetésekor a tarifadíjon túl köteles az ár közzétételének idején elkerülhetetlen és előre látható valamennyi adót, díjat, felárat és illetéket közölni. Miután az extraprofitadó június 4-e előtt nem volt előrelátható a légitársaság számára, így az extraprofitadó előzetes közlésének elmulasztása nem tekinthető jogsértőnek – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Következik-e ebből az, hogy az adó ezen alapon áthárítható?

A légitársaságok, más hasonló nagyobb cégekhez hasonlóan, rendelkeznek ÁSZF-el és ezen ÁSZF-ek rendszerint kitérnek az utólagos áremelés lehetséges eseteire és arra, hogy ez milyen feltételek mentén alkalmazható; nincs ez másként a Ryanair ÁSZF-jénél sem. Az EU-s, továbbá a magyar jogszabályok az ÁSZF-ekben megjelenő egyoldalú szerződésmódosítás – jelen esetben konkrétan az egyoldalú áremelés – kapcsán annyit rögzítenek, hogy ez akkor tekinthető tisztességtelennek, ha a fogyasztó számára ezzel párhuzamosan nem kínálja fel a felmondás vagy az elállás lehetőségét. Vagyis, ha az extraprofitadó beépítését a légitársaság oly módon közli, hogy ezzel együtt felkínálja a visszatérítés lehetőségét, akkor jogi szempontból ez jogszerűnek tűnik – teszi hozzá dr. Bognár Alexandra. Valószínűleg ennek kapcsán jogilag az is tisztázandó kérdés lesz, hogy ez egyáltalán egy adó áthárításának, avagy mindössze egy újonnan felmerült költség beépítésének tekinthető a légitársaság oldalán?

Ezzel szemben a joggyakorlat viszont rendszerint tisztességtelennek tekinti azt, ha egy cég a kötelezettség teljesítését járulékos feltételekhez köti. Képzeljük csak el azt az esetet, hogy egy boltban fizetünk a kasszánál, távozunk, majd utánunk szalad az eladó és még elkér valamennyit mielőtt haza tudnánk vinni az árut és elfogyasztanánk azt! Az további joggyakorlati elemzést igényel, hogy vajon az extraprofitadó megfizetése ilyennek tekinthető-e vagy sem; mindez annak tükrében is, hogy az utas az adó megfizetése helyett úgy is dönthet, hogy visszaváltja a repülőjegyét, azaz él a választási, döntési lehetőségével. A teljes képhez hozzátartozik, hogy visszaváltás esetén valószínűleg nehéz lesz majd olyan légitársaságot találni, aki nagyjából ugyanabban az időben, ugyanoda elviszi az utast, és akinek az árai az áremelést ne tartalmaznák. Az anyagi veszteség tehát valószínűleg több lenne a végén, mint plusz párezer forint. Feltehetően a megindult fogyasztóvédelmi eljárás éppen ezeket a kérdéseket fogja körbejárni – folytatta dr. Bognár Alexandra.

Prágában már valóság, Budapest következik? - robotkiszállítást tesztelt a foodora

A foodora új korszakot kezd meg Csehországban: elindítja a meleg ételek és élelmiszerek robotos kiszállítását Prágában. A tesztprojekt a cseh főváros 8. kerületében zajlik, ahol három robot szállít McDonald's rendeléseket körülbelül 2 km-es körzetben. Ez a kezdeményezés közvetlenül épít a svéd sikermodellre, ahol márciusban indították el a cég első európai robotkiszállítási programját.
2025. 12. 08. 15:00
Megosztás:

Vitalik Buterin új javaslata forradalmasíthatja az Ethereum díjrendszerét – Jönnek az onchain gázfutures szerződések

Az Ethereum egyik legsúlyosabb problémája hosszú évek óta a kiszámíthatatlan, gyakran drasztikusan megemelkedő tranzakciós költségek, azaz a „gas fee”. Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója most egy új, innovatív megközellést javasolt: onchain gázfutures szerződéseket. Ha ez az ötlet megvalósul, teljesen új korszak kezdődhet a blokklánc-használatban, ahol a felhasználók előre rögzített áron biztosíthatják tranzakcióik költségét – akár hónapokra előre.
2025. 12. 08. 14:30
Megosztás:

Januártól még jobban megéri megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazni

A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is: az idei 2 617 200 forint helyett jövőre már 2 905 200 forintot kell majd fizetniük minden egyes hiányzó munkatárs után azoknak a cégeknek, amelyek a munkaerő-állományuk legalább 5 százalékát nem megváltozott munkaképességűekkel (MMK) töltik fel.
2025. 12. 08. 14:00
Megosztás:

A Bybit és a Circle összefog – Új szintre lép az USDC globális terjeszkedése

Egy új, stratégiai partnerség körvonalazódik a kriptopiacon: a Bybit tőzsde és az USDC kibocsátója, a Circle közösen dolgoznak azon, hogy a stabilcoin elérhetősége és használata világszerte bővüljön. Az együttműködés célja az USDC-hez kapcsolódó kereskedési párok és termékek számának növelése a Bybit platformján – mindez pedig komoly hatással lehet a piaci likviditásra is.
2025. 12. 08. 13:30
Megosztás:

Négy tonnányi húskészítményt foglaltak le Röszkén

A pénzügyőrök novemberben hat fuvarban összesen mintegy négy tonna, különböző állati eredetű terméket foglaltak le a röszkei határátkelőhelyen - tájékoztatta a Nemzeti Adó és Vámhivatal Csongrád-Csanád Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 13:00
Megosztás:

Német külügyminiszter: tartós megoldások kellenek a kereskedelmi feszültségekre

A Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) a jelenlegi kereskedelmi feszültségek közepette fenntartható megoldásokat kell kidolgoznia - közölte Johann Wadephul német külügyminiszter Pekingben, Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszterrel folytatott megbeszélésén.
2025. 12. 08. 12:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Kínai tiltások, Binance-engedély és technikai támaszok mozgatták a piacot

A kriptopiac ismét zöldben kezdte a napot: a teljes piaci kapitalizáció több mint 69 milliárd dollárral nőtt, miközben Bitcoin és több altcoin is enyhe erősödést mutat. Bár a piaci hangulat továbbra is törékeny, a befektetők optimizmusa ismét erősödni látszik — annak ellenére, hogy Kína újabb, rendkívül szigorú figyelmeztetést adott ki a digitális eszközökkel kapcsolatban.
2025. 12. 08. 12:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: Hirtelen visszatért a magyarok kedve a Babaváróhoz

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint január és szeptember vége között mindössze 15,3 ezer Babaváró-szerződés született 167 milliárd forint értékben, ami a konstrukció eddigi történetének egyik leggyengébb kilenc hónapja.
2025. 12. 08. 11:30
Megosztás:

Rég nem látott pörgést hozott év végére az Otthon Start Program

A NAV idei első háromnegyedéves adatait feldolgozó elemzés az előző év hasonló időszakához viszonyítva országosan 19,2%-os drágulást mutat nominálisan, ami közel 15%-os reálár-növekedést jelent. Ezen belül jogállásonként a két véglet Budapest 21,8%-os, illetve a kisebb városok 6,4%-os éves árindexe, míg a megyei jogú városok és a községek mutatója 17-19% közötti.
2025. 12. 08. 11:00
Megosztás:

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le az Országgyűlés

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le hétfőn az Országgyűlés.
2025. 12. 08. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők ezen a héten?

Az ázsiai részvénypiacok hétfőn szűk sávban mozogtak, mivel a befektetők óvatosan várják az esetleges amerikai Fed-kamatcsökkentést a hét későbbi részében, miközben Japán lefelé módosított gazdasági növekedési adatait értékelik.
2025. 12. 08. 10:00
Megosztás:

A japán jegybankelnök nyilatkozata hozott hozamemelkedést a múlt hét folyamán

A múlt héten jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta, a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 08. 09:30
Megosztás:

Pluszban végezték mind a pénteki napot, mind a múlt hetet az amerikai piacok,

Az amerikai részvénypiac pénteken enyhe emelkedést mutatott: az S&P 500 0,2%-kal zárt magasabban, ezzel sorozatban negyedik nyereséges napját könyvelve el, miközben a Nasdaq Composite 0,3%-kal, míg a Dow Jones 0,2%-kal erősödött.
2025. 12. 08. 09:00
Megosztás:

Keresték az irányt a vezető európai indexek pénteken

Bizonytalan irányban mozdultak az európai indexek a múlt hét utolsó napján: a DAX 0,6%-os emelkedését ellensúlyozta a CAC 40 0,1%-os és a FTSE 100 0,5%-os csökkenése, így a pán-európai Stoxx 600 stagnált; a befektetők már az e heti amerikai kamatdöntésre készültek.
2025. 12. 08. 08:30
Megosztás:

Alig mozdult hétfő reggelre a forint árfolyama

Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 08. 08:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: megérkezett az idei évre tervezett utolsó nukleáris fűtőelem-szállítmány is a Paksi Atomerőműbe

Megérkezett az idei évre tervezett utolsó nukleáris fűtőelem-szállítmány is a Paksi Atomerőműbe, így most 2028 novemberéig elegendő készlettel rendelkezünk az atomerőmű működtetéséhez - írta a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán vasárnap.
2025. 12. 08. 07:00
Megosztás:

Whale-pánik rázta meg a piacot: 1,39 milliárd dollárnyi BTC eladás robbantotta fel a hétvégi kereskedést

Vasárnap drámai ármozgások rázták meg a Bitcoin piacát, miután több nagy szereplő összehangolt eladási hulláma hirtelen 2 000 dolláros zuhanást, majd ugyanilyen gyors visszapattanást váltott ki. A mozgás mind a long, mind a short pozíciókat tömegesen likvidálta, újra rávilágítva a hétvégi alacsony likviditás és a könnyen manipulálható order book problémáira.
2025. 12. 08. 06:00
Megosztás:

Netanjahu: hamarosan megkezdődhet a tűzszünet második szakasza

Hamarosan megkezdődhet a gázai tűzszünet második, a Gázai övezet jövőjét rendező szakasza - közölte Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök a Friedrich Merz német kancellárral közösen tartott sajtótájékoztatóján Jeruzsálemben vasárnap.
2025. 12. 08. 05:00
Megosztás:

Három ok, amiért érdemes lehet Ethereumba fektetni 2026 előtt

Az Ethereum (ETH) a nyári gyengélkedés után újra stabilizálódni látszik: bár az év eleje óta továbbra is közel 7%-os mínuszban van, az árfolyam a 3 000–3 100 dolláros sávban megtalálta a támaszt. A kriptovaluta jövőjét azonban több olyan katalizátor is erősítheti, amelyek 2026-ban új lendületet adhatnak az ökoszisztémának.
2025. 12. 08. 04:00
Megosztás:

Binance visszavág a memecoin-shilling vádakra – Belső vizsgálat indult a gyanús tokenmegjelenések miatt

A világ legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance határozottan cáfolta, hogy bármiféle szerepe lenne új memecoinok koordinált promóciójában. A vita egyre nagyobb hullámokat ver, miután több közösségi médiás bejegyzésük után rövid időn belül ugyanolyan szlogennel vagy képpel ellátott tokenek jelentek meg a láncon.
2025. 12. 08. 03:00
Megosztás: