Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

A közelmúltban a kormány extraprofitadót vezetett be több szektorra vonatkozóan is, egyebek mellett a légiközlekedést illetően. A kormányrendelet értelmében 2022. július 1-től az extraprofitadót - a tranzit (átszálló) utasokat kivéve - valamennyi Magyarországról induló utas után meg kell fizetni 3.900,- Ft vagy 9.750,- Ft összegben attól függően, hogy mi az utas úticélja. Az adó megfizetésére a kormányrendelet szerint a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet köteles.

Meg lehet bírságolni egy légitársaságot az extraprofitadó repülőjegyárba építése miatt?

Az előzmények

A kormányrendelet megjelenését követően már olvasni lehetett azokat a híreket, hogy az adót a földi kiszolgáló cégek a légitársaságokkal fogják megfizettetni, akik pedig tovább terhelik azt az utasokra, aminek következtében ennyivel várhatóan drágábbak lesznek a repülőjegyek. Ezen hírek közül a leghangosabbat a kormány és a Ryanair csörtéje váltotta ki: a Ryanair az utasait arról tájékoztatta, hogy foglalási dátumtól függetlenül valamennyi, július 1-e utánra váltott repülőjegy esetében meg kell fizetniük a többletet. A Ryanair azonban egyúttal felkínálta a repülőjegyek visszaváltásának lehetőségét is. Válaszul a Ryanair ellen fogyasztóvédelmi eljárás indult.

Dr. Bognár Alexandrával, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda légijoggal foglalkozó ügyvédjével arra teszünk kísérletet, hogy a kérdést jogi szempontból vizsgáljuk: meg lehet-e bírságolni a Ryanairt, vagy bármilyen légitársaságot amiatt mert az extraprofitadó összegét beépíti az áraiba?

Az áremelés önmagában nem fogyasztóvédelmi kérdés

Maga a Polgári törvénykönyv is rögzíti, hogy a gazdasági társaságok fő célja, egyben lételeme az üzletszerűség, azaz a profittermelés, hiszen ez a létezésük alapja. Ezért, akkor, ha egy társaság – legyen az légitársaság – arra törekszik, hogy nyereséges üzletet folytasson, önmagában nem vethetünk rá követ. A légitársaságok a repülőjegy árakon alapvetően saját belátásuk szerint alakíthatnak és ezt megfelelően, egyértelműen kell kommunikálniuk a repülőjegyet vásárló utasoknak – azaz a fogyasztóknak. Ez összhangban van többek között a légiközlekedésben alkalmazandó szabad árképzésről is szóló 1008/2008/EK szabályozással is. A légitárságok az árakat rendszerint olyan szempontok alapján alakítják ki, mint a megteendő távolság, az időtényező (főszezonon belüli, avagy kívüli, hétköznapi vagy hétvégi utazás), a költségek (mint üzemanyag, személyi állomány) megtérülése, adóterhek stb. Az tehát, hogy a légitársaság bizonyos időszakokban olcsóbban, aztán drágábban értékesít repülőjegyeket, nem is fogyasztóvédelmi kérdés – tette hozzá dr. Bognár Alexandra.

Akkor, amikor egy-egy vállalkozás az árait megemeli, avagy csökkenti, nem köteles megindokolni annak miértjét. Ez alól csak a versenyjog képez kivételt, amely egyrészt kifejezetten tiltja, hogy az árakat a piaci szereplők egymással egyeztessék és azokat nem a piaci körülményekhez és a felmerült költségekhez viszonyítsák, másrészt pedig a piacon erőfölényben lévő vállalkozásoknak írja elő, hogy az áraikat nem alkalmazhatják visszaélésszerűen. A versenyhatósággal szemben tehát előfordulhat, hogy egy vállalkozásnak meg kell indokolnia, hogy az árait hogyan alakította ki, és az árakat meghatározó tényezők kifejezetten szerteágazóak lehetnek: infláció, adóterhek változása, beszerzési árak, nyersanyagkészlet, személyi állomány, kereslet, piaci verseny. Mint látható, versenyjogilag ebben a költségek és adóterhek kifejezetten elfogadott tényezők.

A repülőjegyek kapcsán a közelmúltban általánosságban tapasztalható az áremelkedés, amelynek hátterében legfőképp a koronavírus világjárvány veszteségeinek enyhítése, illetve az üzemanyag árak drágulása állt eddig. Most pedig az extraprofitadó. Nézzük meg az áremelést konkrétan fogyasztóvédelmi szempontból és e körben válasszuk szét azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra még nem vásároltak jegyet, valamint azokat, akik 2022. július 1-e utáni utazásra már rendelkeznek jeggyel.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, de még nem vásároltak repülőjegyet

Az árak közlése kapcsán a társaságoknak meg kell felelniük bizonyos jogszabályi előírásoknak: így annak, hogy az árakat oly módon kell feltüntetni, hogy azt az összeget mutassa, amelyet a fogyasztónak ténylegesen meg kell fizetnie a fizetőeszköz (pl. forint) feltüntetésével, mindezt egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan.

Ez a légitársaságok esetében azt jelenti, hogy akkor, amikor az utas repülőjegyet vásárol, úgy neki pontosan azt az összeget kell látnia, amelyet ténylegesen megfizet (ideértve az esetleges külön szolgáltatásokat, mint az elsőosztály felára vagy a bőröndök feladásának díjait). Addig tehát, amíg az utas pontosan látja és tudja, hogy mennyit fizet a repülőjegyekért – bármennyibe is kerüljön – addig ez jogi szempontból rendben van, annál is inkább mert dönthet úgy az utas mindezen információk birtokában, hogy mégsem vásárolja meg. Ugyanezen logikát követve, voltaképpen teljesen mindegy, hogy a tapasztalt áremelkedést az üzemanyagárak emelkedése, a koronavírus világjárvány, az extraprofitadó vagy bármi más eredményezi, ez mindaddig, amíg az utas világosan és egyértelműen látja a vásárláskor az árakat, azaz ezzel tud kalkulálni, nem fogyasztóvédelmi kérdés – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Akik 2022. július 1-e után utaznának, és már vásároltak repülőjegyet

Mint ismert, az extraprofitadó a július 1-től induló repülések esetében fizetendő, addig nem. Ugyanide tartozik, hogy a július 1-től alkalmazandó extraprofitadóról szóló kormányrendelet június 4-én jelent meg. Azaz, ha a légitársaságok szemfülesek voltak, akkor már aznap árat emeltek, avagy nem sokkal később és mint tisztáztuk fent, ez nem jogsértő, mivel aki ezután veszi meg a repülőjegyét, világosan látja, hogy mennyibe kerül az utazása. Emellett önmagában az sem jogsértő, ha a társaságok egyszerre emelnek árat vagy nem sokkal egymást követően feltéve, hogy ezt nem összehangolt magatartás alapján teszik (ezt tiltja a fentebb már említett versenyjog). Felmerül azonban, hogy mi a helyzet a június 4-e előtt megváltott azon jegyekkel, ahol az utazás július 1-e utánra szól?

A kérdés megválaszolása azért nehéz, mert az adó mindenképpen megfizetendő lesz annak ellenére, hogy ezzel a légitársaság nem kalkulálhatott ezeknél a jegyeknél. Ezért, a június 4-e előtti áraikban ez nem is jelenhetett meg. A már említett EK rendelet ebben annyi eligazítást ad, hogy a légitársaság a repülőjegyek árának feltüntetésekor a tarifadíjon túl köteles az ár közzétételének idején elkerülhetetlen és előre látható valamennyi adót, díjat, felárat és illetéket közölni. Miután az extraprofitadó június 4-e előtt nem volt előrelátható a légitársaság számára, így az extraprofitadó előzetes közlésének elmulasztása nem tekinthető jogsértőnek – magyarázza dr. Bognár Alexandra.

Következik-e ebből az, hogy az adó ezen alapon áthárítható?

A légitársaságok, más hasonló nagyobb cégekhez hasonlóan, rendelkeznek ÁSZF-el és ezen ÁSZF-ek rendszerint kitérnek az utólagos áremelés lehetséges eseteire és arra, hogy ez milyen feltételek mentén alkalmazható; nincs ez másként a Ryanair ÁSZF-jénél sem. Az EU-s, továbbá a magyar jogszabályok az ÁSZF-ekben megjelenő egyoldalú szerződésmódosítás – jelen esetben konkrétan az egyoldalú áremelés – kapcsán annyit rögzítenek, hogy ez akkor tekinthető tisztességtelennek, ha a fogyasztó számára ezzel párhuzamosan nem kínálja fel a felmondás vagy az elállás lehetőségét. Vagyis, ha az extraprofitadó beépítését a légitársaság oly módon közli, hogy ezzel együtt felkínálja a visszatérítés lehetőségét, akkor jogi szempontból ez jogszerűnek tűnik – teszi hozzá dr. Bognár Alexandra. Valószínűleg ennek kapcsán jogilag az is tisztázandó kérdés lesz, hogy ez egyáltalán egy adó áthárításának, avagy mindössze egy újonnan felmerült költség beépítésének tekinthető a légitársaság oldalán?

Ezzel szemben a joggyakorlat viszont rendszerint tisztességtelennek tekinti azt, ha egy cég a kötelezettség teljesítését járulékos feltételekhez köti. Képzeljük csak el azt az esetet, hogy egy boltban fizetünk a kasszánál, távozunk, majd utánunk szalad az eladó és még elkér valamennyit mielőtt haza tudnánk vinni az árut és elfogyasztanánk azt! Az további joggyakorlati elemzést igényel, hogy vajon az extraprofitadó megfizetése ilyennek tekinthető-e vagy sem; mindez annak tükrében is, hogy az utas az adó megfizetése helyett úgy is dönthet, hogy visszaváltja a repülőjegyét, azaz él a választási, döntési lehetőségével. A teljes képhez hozzátartozik, hogy visszaváltás esetén valószínűleg nehéz lesz majd olyan légitársaságot találni, aki nagyjából ugyanabban az időben, ugyanoda elviszi az utast, és akinek az árai az áremelést ne tartalmaznák. Az anyagi veszteség tehát valószínűleg több lenne a végén, mint plusz párezer forint. Feltehetően a megindult fogyasztóvédelmi eljárás éppen ezeket a kérdéseket fogja körbejárni – folytatta dr. Bognár Alexandra.

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein. Ezek a robotok kamerákkal, szenzorokkal és mesterséges intelligenciával vannak felszerelve, hogy emberi mozgásokat és interakciókat utánozzanak, hogy járjanak, tárgyakat mozgassanak, kommunikáljanak és reagáljanak a környezetükre. 2025-re a humanoid robotok világszintű piaca dinamikusan növekszik, a technológiai fejlődésnek, a mesterséges intelligencia megoldóértékének növekedésével és a szükség hasonló ütemű növekedésével.
2025. 08. 15. 07:00
Megosztás:

Egy partner, több megoldás: így lesz hatékony a HR 2025-ben

2025 júniusában 45 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma Magyarországon az előző évhez képest, ugyanakkor közel 70 ezer betöltetelen álláshely van Magyarországon – derül ki a KSH friss adataiból. A magyar munkaerőpiac széttöredezett, az igények komplexek, míg sok HR-es túlterhelt a jogszabályi megfelelés, illetve a komplex feladatok miatt. A Work Force szakértője szerint ebben segíthet az egykapus modell: egy olyan HR-szolgáltató, mely nemcsak időt és pénzt takarít meg, hanem a versenyképesség záloga is. Egyetlen kapcsolattartó, egy stratégia, semmi káosz.
2025. 08. 15. 06:00
Megosztás:

Magához tért az e-autó piac

A globális BEV-eladások (Battery Electric Vehicle) 33%-kal emelkedtek 2025 második negyedévében az egy évvel korábbi, azonos időszakhoz képest. A vizsgált piacokon az újonnan regisztrált akkumulátoros elektromos járművek száma meghaladta az 5,9 milliót, ezzel az eladott autók közül majdnem minden ötödik (19%) BEV volt - derül ki a PwC legfrissebb elektromosautó-piaci jelentéséből.
2025. 08. 15. 05:00
Megosztás:

Otthon Start: a 20%-os szabály miatt bukhat el a vásárlás

Az Otthon Start Program keretében elérhető Fix 3%-os lakáshitel egy rendkívül kedvező lehetőség azok számára, akik az első saját ingatlan megvásárlását tervezik. Az új program természetes módon felfokozza az ingatlanpiaci keresletet, ugyanakkor aki most szeretne vevőt találni ingatlanára, fontos tudnia, hogy a hitelintézetek nem kizárólag a vételár alapján döntenek a hitelösszeg megállapításáról. A szabályozás értelmében az ingatlan vételára ugyanis legfeljebb 20%-kal térhet el a bank által megállapított forgalmi értéktől. Ez a korlátozás alapvetően a bank kockázatának csökkentését szolgálja, de egyben gátat szab a túlárazásnak is, figyelmeztetnek a money.hu szakértői.
2025. 08. 15. 04:00
Megosztás:

Hatósági fellépés a „Kalóriakirály” étrend-kiegészítői ellen

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Pest Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságával együttműködve újabb határozott lépést tett a fogyasztók egészségének védelme és a jogsértő kereskedelmi gyakorlatok felszámolása érdekében. Az NKFH hatósági ellenőrzést folytat a „Kalóriakirály” néven publikáló influenszer ellen, aki a hatósági intézkedések ellenére továbbra is jogszerűtlenül forgalmazza a veszélyes étrend-kiegészítő termékeit. A vizsgálat során élelmiszer-hamisításra – azaz lényeges tulajdonságra vonatkozó félrevezető jelölésre és egyéb jelölési hibákra – derült fény.
2025. 08. 15. 03:00
Megosztás:

Új bázist épít Debrecenben a Waberer’s

Közel 22 ezer négyzetméteres logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer’s. A multifunkcionális logisztikai létesítmény kivitelezése tavaly novemberben indult, idén áprilisban felállításra került az első pillér, a csarnok augusztusra elérte a szerkezetkész állapotot és várhatóan 2025 végén megkezdi operatív működését. A komplexum teljes körű, testre szabható tárolási és logisztikai szolgáltatásokat kínál majd partnereinek, ezen keresztül kiemelt szerepet kap Kelet-Magyarország és a környező régiók ellátási láncaiban.
2025. 08. 15. 02:00
Megosztás:

E-sportláz söpör végig Magyarországon!

Az e-sport iparág robbanásszerűen növekedett az elmúlt években, amit a mobilplatformok terjedése, valamint a professzionális versenyek köré épülő ökoszisztéma erősödése hajt folyamatosan előre. Nemzetközi kutatások alapján 2032-re 9,1 milliárd dolláros forgalom is várható. A K&H e-sporttal kapcsolatos kutatása is a nemzetközi előrejelzéseket erősíti, ugyanis a válaszadók közel 65 százaléka nagy jövőt jósol az e-sport iparágának.
2025. 08. 15. 01:00
Megosztás:

A MET Csoport belép a belga és holland energiapiacokra a Mega többségi tulajdonrészének megszerzésével

A svájci központú MET Csoport megkapta az összes szükséges hatósági jóváhagyást, és így lezárta a Liège-i székhelyű Mega Group International energia- és távközlési szolgáltató 68,5 százalékos tulajdonrészének felvásárlását. A tranzakció sikeres zárásával a MET Csoport pénzügyi stabilitása és szakértelme a Mega ügyfelei számára is elérhetővé válik Belgiumban és Hollandiában. Ez egyben megteremti annak a lehetőségét is, hogy a Mega tovább terjeszkedjen a Benelux országokban az üzleti ügyfelek irányába, a MET pedig Európa-szerte a lakossági ügyfelek felé nyisson.
2025. 08. 15. 00:05
Megosztás:

Így menthetők meg a fesztiválok – Orbán Balázs a rendezvénypiac jövőjéről

Fesztiválok maradnak el, programokat húznak össze, a közönség pedig egyre megfontoltabban választ – ez a 2025-ös fesztiválmérleg. Komoly változáson megy át a magyar rendezvénypiac. A megszokott modellek sorra mondanak csődöt, mégis kevesen beszélnek róla nyíltan. Az elsők között szólalt meg Orbán Balázs, a Műegyetemi Hallgatói Kft. ügyvezetője, a BME Egyetemi Napok főszervezője, aki szerint a túlélés kulcsa a rendezvénypiac újrafogalmazása.
2025. 08. 14. 23:00
Megosztás:

Jelentős változás az EKR-ben: új lendületet kap az intermodális és fenntartható közlekedés

Július 31-én megjelent az Energiaügyi Miniszter 18/2025. (VII. 31.) számú rendelete, amely a közlekedési szektorban működők számára új lehetőségeket teremt az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben (EKR). Az új szabályozás lehetővé teszi – többek között – elavult tehergépjárművek, targoncák, buszok, mozdonyok cseréjét korszerűbb, energiatakarékosabb eszközökre, és támogatást biztosít az intermodális fuvarozásra való átállásra. A szakmai együttműködés példaértékű volt: a módosítások az Energiaügyi Minisztérium iránymutatásával, az MLSZKSZ, HUNGRAIL, MKFE és a NiT Hungary közös munkájával valósultak meg.
2025. 08. 14. 22:00
Megosztás:

A romló kilátások miatt ütik a Deere részvényeit

A vártnál hajszálnyival jobb eredményt publikált üzleti évének harmadik negyedévében a mezőgazdasági gépeket gyártó cég.
2025. 08. 14. 21:00
Megosztás:

Meglepetés az albérletpiacon - a korábbinál mérsékeltebb drágulást hozott eddig a főszezon

A KSH–ingatlan.com lakbérindex júliusi adatai szerint a felsőoktatási ponthatárhirdetéshez köthető főszezonhoz képest mérsékelt drágulás történt a bérleti piacon: országosan 1,4, Budapesten pedig 1,3 százalékos volt a havi áremelkedés. Ez jóval visszafogottabb tempó a korábbi évek júliusaira jellemző 1,8-1,9 százalékos növekedéshez képest. Éves összevetésben is lassult az albérletárak emelkedése: országosan 7,3 százalékról 6,9 százalékra, Budapesten pedig 6,7 százalékról 6,6 százalékra mérséklődött a drágulás üteme.
2025. 08. 14. 20:00
Megosztás:

MEV (Maximal Extractable Value) – fogalma, jelentése és értelmezése a kriptogazdaságban

MEV jelentése: A MEV (Maximal Extractable Value) azt az extra értéket jelöli, amelyet egy blokklánc tranzakcióinak sorrendjének befolyásolásával ki lehet „préselni” a rendszerből. Eredetileg „Miner Extractable Value”-ként ismerték (bányászok által kinyerhető érték), ma inkább Maximal jelzőt használunk, mert nemcsak bányászok/validátorok, hanem sorrendezők (sequencerek), blokképítők (builders) és keresők (searchers) is részt vesznek benne.
2025. 08. 14. 19:00
Megosztás:

Most az Aldi tett piacelsőségi állításokat – a GVH ezt is megvizsgálja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított az Aldi Magyarország Élelmiszer Kereskedelmi Bt.-vel (Aldi) szemben. A Magyarországon közel 200 bolttal rendelkező kiskereskedelmi vállalkozás olyan piacelsőségi állításokat alkalmaz kereskedelmi kommunikációjában, amelyek valószínűsíthetően nem felelnek meg a valóságnak. A GVH továbbra is folyamatos figyelem alatt tartja a kereskedelmi szektort és lecsap minden jogellenes tevékenységre.
2025. 08. 14. 18:00
Megosztás:

Kamatemelésre biztatja Japánt az amerikai pénzügyminiszter

Nem sokkal az után, hogy az amerikai pénzügyminiszter elégedetlenségét fejezte ki a Fed kamatpolitikájával kapcsolatban, egy másik ország jegybankját is kritikával illette.
2025. 08. 14. 17:00
Megosztás:

Nem boldogulnak a kínai AI-modellek az Nvidia nélkül

A Financial Times értesülése szerint a kínai DeepSeek elhalasztotta új mesterséges intelligencia modelljének piacra dobását, miután nem sikerült azt a Huawei chipjeivel betanítani.
2025. 08. 14. 16:00
Megosztás:

Bessent elszabadult!

Scott Bessent amerikai pénzügyminiszterből előbújt a hedge fund manager. Már nem csak a Fed-et kritizálja, hanem a japán jegybankot is.
2025. 08. 14. 15:00
Megosztás:

Közel 100 milliárd forinttal bővül a 30 év felettiek elhelyezkedését támogató program kerete

A kormány mindent megtesz azért, hogy mindenki, aki akar és tud, az dolgozhasson, ennek érdekében célzott programokkal segíti az álláskeresők mielőbbi elhelyezkedését. A 30 év feletti álláskeresők elhelyezkedését támogató „A munkaerő-kínálat bővítése és fejlesztése” című, Európai Uniós társfinanszírozással megvalósuló kiemelt projekt kerete közel 100 milliárd forinttal, 78,41-ről 175,67 milliárd forintra nőtt.
2025. 08. 14. 14:00
Megosztás:

Megduplázhatja az új lakásfejlesztések számát a 3%-os hitelprogram

Már 2026-ban elindulhat 20–25 ezer új lakás fejlesztése a 3%-os hitelprogram keretében, ami a kivitelezés és előértékesítés alatt álló projektek számát közel megduplázhatja a jelenlegi átlaghoz képest. A tényleges átadások tömegesen várhatóan 2027 második felétől jelennek meg a piacon, így a kínálati fordulat a következő két-három évben bontakozhat ki. Öt éves távon akár 50 ezer új lakás is megépülhet a programban, ami átlagosan ~40%-os bővülést jelentene az éves átadásokban.
2025. 08. 14. 13:00
Megosztás:

Új csúcsok felé száguld a Bitcoin – közel a rekord, az Ether már csak 3%-ra a 2021-es tetőtől

A kriptovaluták újra reflektorfényben: a Bitcoin ismét a valaha volt legmagasabb árfolyamát ostromolja, miközben az Ether is vészesen közelít 2021-es rekordjához. A makrogazdasági környezet ritkán volt ennyire kedvező a kockázatos eszközök számára – és a szakértők szerint az igazi rali még csak most kezdődik.
2025. 08. 14. 12:00
Megosztás: