Mi a vezető gyógyszeripari vállalatok sikerének titka?
Négy fő jellemző: az üzleti vezetés; a stratégiai koherencia; a bizonyított végrehajtási képesség; valamint a megfelelő méret és pénzügyi helyzet bizonyíthatóan megkülönbözteti a gyógyszeripari vállalatokat az üzletág "profit nélküli növekedőitől", "értékteremtőitől" és "alulteljesítőitől". Az iparág az elmúlt években, különösen a COVID-19 világjárvány idején a hatékonyság növelésén dolgozott.
A „nyertes” vállalatok rendkívül jól osztották be az erőforrásokat; racionalizálták az értékesítési és a marketing tevékenységüket, átlagosan 4 százalékponttal csökkentve az értékesítési, általános és adminisztratív kiadásokat (SG&A), és ezzel a nyereségre gyakorolt hatásukat.
Emellett költséghatékonyabbá tették működésüket, hogy jobban tudjanak szembenézni az új és a már ismert kihívásokkal. Néhány példa ezekre a kihívásokra: a kisebb betegpopulációk számára testre szabott gyógyszerek kifejlesztése, az ellátási lánc biztonságának biztosítása, a fenntarthatósági erőfeszítések fokozása és a megnövekedett árnyomással való megbirkózás.
„A gyógyszeripari cégeknek számos új kérdéssel és strukturális problémával kell szembenézniük ahhoz, hogy továbbra is betölthessék vagy megőrizzék vezető pozíciójukat. Jelen tanulmány ezen kérdések megválaszolásában segít” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Miért teljesítenek a sikeres gyógyszeripari vállalatok jobban, mint mások?
A Roland Berger elemzései alapján az említett négy fő jellemző területén nyújtott kiemelkedő teljesítményük hatással van helyzetükre. Üzletileg vezető pozícióban vannak, mely következetesen erős bevételnövekedést jelent - a sikeres vállalatok 68 százaléka pozitív bevételnövekedést ért el 2019 és 2022 között, szemben az alulteljesítők mindössze 6 százalékával.
Céltudatos gondolatvezérek, akik meghatározzák a trendet azokon a terápiás területeken, amelyekre koncentrálnak.
Bizonyos betegségekre vagy terápiás területekre fókuszálnak, mely lehetővé teszi számukra, hogy folyamatosan megvalósítsák a működési szinergiákat, és a lehetőségek felmerülésekor határozottan kezeljék üzleti eszközportfóliójukat. A tanulmány rámutat arra is, hogy a sikeres vállalatok nagyobb valószínűséggel jól teljesítenek az ESG terén, valamint stabilabb és tapasztaltabb menedzsmentcsapatokkal rendelkeznek.
A jól teljesítő gyógyszeripari vállalatok bizonyított végrehajtási képessége átüt az iparág általános hatékonysági tendenciáján, SG&A-kiadásaik észrevehetően kisebbek, mint a másik három kategória gyógyszeripari vállalatainak költségei, csupán 22 százalék, míg az alulteljesítő versenytársaknak 30 százalék.
A gyógyszeripari győzteseket meghatározó utolsó kulcsfontosságú jellemzőjét a méret és a pénzügyi helyzet alkotja. Ezen cégek bevételei nagyságrendekkel nagyobbak, mint például az alulteljesítő vállalatoké, tőkeszerkezetük szilárdabb az alacsonyabb adósságállománynak köszönhetően, és jelenlétük globálisabb (átlagosan 46 leányvállalattal rendelkeznek).