Mi tartja mozgásban az újjászerveződő ellátási láncokat?

A kereskedelmi forgalomban a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett visszaesést már alig egy ével később gyors kilábalás követte: a globális mutatók rekordszintre ugrottak, és a kilátások egyelőre további bővülésre utalnak. Ennek növekvő forgalomnak a lebonyolításához élénk, jól működő nemzetközi szállítási infrastruktúra szükséges, és a piaci szereplők között azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a kellően nagy járműflotta, az átfogó szakmai tapasztalat és piacismeret mellett számos országra kiterjedő gyűjtőhálózatot tudhatnak magukénak. Ágazati áttekintés a Raben Grouptól, a logisztikai szektor meghatározó szolgáltatójától.

A nemzetközi szállítmányozást végző logisztikai vállalatok kínálata mindig az exportőrök és importőrök igényeihez igazodik. Az olyan tényezők, mint a nyersanyagok, a félkész- vagy késztermékek iránti kereslet, a gyártóüzemek és raktárak elhelyezkedése, a felvételi és kézbesítési menetrendek, továbbá a hosszú távú termelési és értékesítési tervek egyaránt számottevően befolyásolják a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kiépítését.

Az EU-csatlakozással kinyílt a világ

A nemzetközi szállítási ágazat számára új időszámítás kezdődött 2004 májusával, amikor Magyarországgal együtt tíz új tagállammal bővült az Európai Unió. Az egységes piac forradalmi változásokat hozott a logisztikai iparágban, nem csupán a kereskedelemben bekövetkezett változások, hanem a Közép-Európába irányuló nyugati tőkebefektetések miatt is. Azóta az egész világ egyetlen nagy globális településsé vált: a vállalatok bátran működnek együtt a világ másik felén működő beszállítókkal is, a gyártás koncentrációjának köszönhetően pedig a mindössze néhány helyen gyártott termékek több tucatnyi piacra is eljuthatnak. Erre a jelenségre a választ a hatékony ellátási láncok adták meg, amelyeknek a megszervezését a kiterjedt nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetések tették lehetővé. A fuvarozási-szállítmányozási-logisztikai (TFL) szektor egyik leggyorsabban fejlődő szereplőjeként a Raben Group képes volt maximálisan kiaknázni az európai piacok megnyílásával és az áruk szabad áramlásával járó új lehetőségeket.

Elvárások és tudásmegosztás

A gyártás koncentrálódása az elosztóközpontok felértékelődésével is járt – ez szintén nagyban meghatározza a nemzetközi vonalak kialakítását és a szolgáltatók működési modelljét. Ez a jelenség elsősorban a nem élelmiszer termékeket (fogyasztói elektronika, háztartási vegyi áruk, stb.) érinti, valamint kisebb mértékben az élelmiszereket. Számos nyugati vállalat minimálisra csökkentette európai elosztóraktárainak számát, ami által javult a termékek elérhetősége és csökkentek az általános készletszintek, de mindez jelentős kihívást jelentett a fuvarozók számára. A fogyasztók ugyanis rendszeres és gyakori szállításokat szeretnének. Megnőtt az igény az alkatrészek, összetevők hatékony szállítása iránt – gyakran azonban olyan mennyiségekben, amelyek mellett egyszerűen nem lehetséges a közvetlen szállítás megszervezése, különösen az Európa-szerte elszórt fogyasztók esetében. A szállítást olykor akár 1000 kilométeres távolságokon kell megoldani, az ügyfelek pedig „másnapi” szállítást igényelnek, miközben a megbízás csupán néhány raklapnyi árura szól. Ezek a futási idők észszerű költségek mellett nem kivitelezhetők, azonban egy jól szervezett nemzetközi hálózattal – gyakran éjszakai indulással is – akár 24–48 órán belül teljesíthető a feladat.

Egy rendszeres gyűjtőjárat megszervezésekor fontos a szállító belső, nevezetesen az értékesítési és marketingtevékenység során keletkező információira is támaszkodni. Az értékesítők ugyanis gyakran egyeztetnek ügyfeleikkel a stratégiájuk diktálta jelenlegi és jövőbeli igényeikről. További értékes információk nyerhetők az ellátási láncokról európai léptékben határozó döntéshozókkal való találkozókból. Az üzletfejlesztés érdekében az ügyfelek nemcsak megosztják stratégiai terveiket a logisztikai szolgáltatókkal, de egyre aktívabban konzultálnak a jövő megoldásairól is. A Raben Group az alkalmi ajánlatkérésekre is fontos információforrásként tekint, amelyek alapján kitapinthatók a kibontakozóban lévő trendek, és segíthetnek az új összeköttetésekről szóló döntésekben. A cég képviselői mindemellett szakmai rendezvényeken, fórumokon, konferenciákon való részvételükkel is rajta tartják az ujjukat a szektor ütőerén.

További akvizíciók és piacnyitások

Az új nemzetközi vonalak nyitását – a makrogazdasági adatok, a piackutatások és a saját információk mellett – a Raben Groupnál az új piacokra történő belépés is hajtja. Gyakorlatilag minden évben újabb ország csatlakozik a cégcsoporthoz, 2021-ben és 2022-ben Görögország és Ausztria egy-egy vállalata révén bővült a kör. Amikor egy új ország kerül fel a térképre, a helyi elosztóhálózat szinte azonnal kapcsolódol a többi országhoz közvetlen összeköttetések révén. A meglévő és kiterjedt európai hálózatnak köszönhetően elegendő megállapodni a gyakoriságban, kiválasztani a megfelelő konszolidációs pontot (gateway), kiépíteni a valós idejű adatcserét lehetővé tévő informatikai megoldást, meghatározni az értékesítési célokat – és az állandó gyűjtőjáratok már működhetnek is.

Emellett a vállalat a meglévő piacokon is igen aktív, különösen jelentős beruházásokat hajt végre a legjobb kilátásokkal bíró országokban. Ezek közül kiemelkedik Németország, amelynek csak a szomszédos Lengyelországgal napi 120 közvetlen összeköttetése van. A szoros kapcsolat a két szomszéd erős kereskedelmi partnerségéből adódik, de a közép-kelet-európai térségben több ország – köztük Csehország, Románia és Bulgária, valamint Magyarország – jelentősége is növekszik. Hazánkban az utóbbi egy évben három új logisztikai raktárat nyitott a vállalat, és folyamatban van egy új átrakóközpont építése is. A Raben Group ezen országok esetében különös hangsúlyt fektet a nemzetközi gyűjtőkapcsolatok fejlesztésére, azaz, hogy a lehető leghatékonyabban ötvözze az ügyfelek elvárásait, a működésből adódó lehetőségeket és a portfóliójába tartozó cégek sokféleségét.

Túl kevés sofőr, túl sok szén-dioxid

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kialakításánál a cégspecifikus tényezőkön felül az ipar egészét érintő jelenségekre is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem példátlanul fontossá vált, olyannyira, hogy a szolgáltatók ez irányú tevékenységét számos érdekelt fél nemcsak fontosnak tartja, hanem olykor konkrétan döntő szempont az együttműködés kérdésében. Éppen ezért a Raben oly módon szervezi meg az országok közötti közúti kapcsolatait, hogy azzal mérsékelje a környezeti lábnyomát, többek között rövidebb útvonalakkal, kevesebb átrakási művelettel, nagy kapacitású szállítóeszközökkel, adott esetben kombinált fuvarozással. A sofőrhiány szintén jelentős kihívás, ami már-már teljesen ellehetetleníti a szállítócégek hagyományos modelljét, ami egy teljes teherautónyi rakomány számos különböző ponton történő lerakodását jelenti. Ebből következően a Raben Group főszabályként arra törekszik, hogy a gyűjtőszállítmányokat a címzetthez legközelebb eső depóba juttassa el – ebben az esetben a határok helyett a távolság mérvadó. Az egyik ország A pontjából a másik ország B pontjába irányuló egyedi vonalak üzleti értelemben elvesztették a létjogosultságukat. Ebből fakad az új, közvetlen nemzetközi összeköttetések nagy száma, amelyek révén az egyes országok legkisebb depói közötti kapcsolat is magától értetődővé válik.

Felkészülni a váratlanra

Azonban még a leghatékonyabban működő nemzetközi összeköttetések esetén is számításba kell venni előre nem látható eseményeket: gazdasági szankciókat, fegyveres konfliktusokat vagy egy világjárvány miatti globális lezárásokat. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a valószínűtlennek tűnő válságforgatókönyvek nagyon is valóssá válhatnak. Jól példázta ezt az Oroszország által az európai fuvarozók ellen bevezetett embargó, válaszul Brüsszel hasonló lépéseire. A jól teljesítő, éjszaka is úton lévő kamionos vállalkozások hirtelen egy más piaci valóságra „ébredtek”. Az Ukrajnában dúló háború további fennakadásokat okozott a kereskedelemben, és a meglévő keleti kapcsolatok befagytak.

Vitathatatlanul a Covid-19 okozta a legnagyobb zavart a logisztikai piacon. A pandémia számos 2020 előtt kiépített ellátási láncot szakított meg. Ezek helyén újak szerveződtek, és a szállítások struktúrája értelemszerűen megváltozott. A koronavírus-világjárvány okozta válság, valamint a Kínában és más távoli országokban eredő ellátási láncok folytonosságával kapcsolatos bizonytalanság miatt a gyártási kapacitások várhatóan jelentősen átrendeződnek és részben visszatelepülnek Európába, és mindebből Magyarország jelentős hasznot húzhat. A közép-kelet-európai térségben tehát nemcsak a gyártásban, hanem a teljes TFL ágazatban kihívásokra lehet számítani.

A Raben Group a járvány idején jól teljesített, és hatékony támaszt nyújtott ügyfeleinek. Ebben nagy szerepe volt a modern informatikai megoldásoknak, amelyek révén gyorsan tudott alkalmazkodni az új realitáshoz, és a nehézségek ellenére is megbirkózott a feladatokkal. A cégcsoport rugalmas szemléletének és sokszínű ügyfélportfóliójának szintén nagy szerepe volt ebben. A gyűjtőszállítmányozási szolgáltatással érintett áruk sokfélesége miatt valamennyi járatot fenn lehetett tartani. Mivel egyetlen iparágtól sem függ kizárólagosan, a vállalat folyamatosan, fennakadások nélkül tudta teljesíteni a szállításokat. Emellett a piacon úttörőként vezette be a kézbesítést fotókkal és földrajzi koordinátákkal igazoló Picture Confirming Delivery (PCD) szolgáltatást.

Elindult a kgfb-kampány - lejtmenetben az átlagdíjak

Elindult a 2025-ös kgfb-kampány: az átlagdíj 29 ezer forint volt az első napokban a Netrisknél, ami 5,2 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál, miközben az autósok átlagosan 13 százalékot takarítanak meg biztosítóváltással. A biztosítók a kampányban idén is különösen a kedvező bonus–malus besorolású, balesetmentes múlttal rendelkező autósokért versenyeznek: az érintett autósok több mint 80 százaléka ugyanis B10-es besorolással rendelkezik.
2025. 11. 12. 15:00
Megosztás:

Háromszorosára nőtt hazánkban a cukorbetegek száma 20 év alatt

Magyarországon ma több mint 1 millió ember él diagnosztizált cukorbetegséggel, és becslések szerint további félmillió ember úgy éli a mindennapjait, hogy nem is tud a betegségéről. Az elmúlt két évtizedben a diabétesszel élők száma megháromszorozódott hazánkban, és közöttük egyre több a 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált gyermek és tinédzser. A krónikus betegség súlyos népegészségügyi és gazdasági kihívást jelent.
2025. 11. 12. 14:30
Megosztás:

Technológiai befektetések: a Constellation Software esete

A modern pénzügyi világ izgalmas terepet nyújt a technológiai szektor iránt érdeklődők számára. A sorozatos akvizíciók és a tőke hatékony felhasználása egyre inkább előtérbe kerülnek, különösen a szoftveriparban.
2025. 11. 12. 13:30
Megosztás:

Könnyed fogyás és természetes támogatás az egészséges élethez

A mai felgyorsult világban sokan keresik azt a megoldást, amivel elérhetik álmaik alakját – méghozzá anélkül, hogy órákat kellene tölteniük drága edzőtermekben vagy drasztikus diétába kezdenének.
2025. 11. 12. 13:00
Megosztás:

Hatékony tárolás: a konténerbérlés előnyei

Eszedbe jutott-e már, hogy a felhalmozott tárgyak és szezonális eszközök mennyire lehetséges korlátoznak az otthoni vagy az irodai térben? A tárolási problémák megoldása egyre több ember és vállalkozás számára jelent kihívást.
2025. 11. 12. 12:30
Megosztás:

Gyengül a lakosság fizetőképessége, borúsak a kilátások

Az előző negyedév enyhe növekedése után ismét csökkenő szakaszba került a fizetőképességi index, amely a lakosság jövedelmi helyzetét a hiteltörlesztések és a számlafizetések függvényében vizsgálja. A mutató 13,7 pontról 9,3-ra esett vissza a harmadik negyedévre, idén pedig már nem is várható érdemi javulás az Intrum és a Gazdaságkutató Intézet előrejelzése alapján.
2025. 11. 12. 12:00
Megosztás:

Akár több százezer forintot spórolhat az életbiztosításon, aki még idén megköti

Az életbiztosításoknál kulcsfontosságú az életkor: minél idősebben köti meg valaki, annál magasabb lesz a havi díj. Igen ám, de jellemzően nem a tényleges életkor számít, hanem a naptári év, azaz akik még idén kötnek biztosítást, azok még alacsonyabb díjjal tehetik meg azt. Egy előrehozott döntéssel 20 év alatt akár több százezer forintot lehet spórolni.
2025. 11. 12. 11:30
Megosztás:

A kormány megemelte az idei és a jövő évi hiánycélt, megemelte a bankadót

Tegnap Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy a kormány az idei és a jövő évi hiánycélt is a GDP 5%-ra emeli (4,3-4,5, illetve 3,7%-ról) annak ellenére, hogy közel 200-200 Mrd. Ft-tal javítja az egyenleget az, hogy a kormány megduplázza jövőre a bankadót és zárol költségvetési tartalékokat.
2025. 11. 12. 11:00
Megosztás:

A kormányzati leállás végével kapcsolatos optimizmus további lendületet hozott az amerikai részvénypiacra

A kormányzati leállás végének közeledte repítette felfelé kedden az amerikai részvényindexeket, a Dow rekordszinten zárt, az S&P 500 0,2%- kal araszolt feljebb.
2025. 11. 12. 10:30
Megosztás:

Új csúcsra került a Stoxx600 és a FTSE100, a várt javulással ellentétben Németországban romlott a gazdasági hangulat

Az amerikai kormányzati leállás küszöbönálló végével kapcsolatos optimizmus tovább fűtött3 az európai részvénypiacokat, a Stoxx600 és a FTSE100 egyaránt rekordszintre emelkedett kedden.
2025. 11. 12. 10:00
Megosztás:

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok

Érkeznek az otthon startos lakások megépülését biztosító szabályok, a fix 3 százalékos kölcsön hatására évtizedek óta nem látott számban indulnak lakásfejlesztések, cél, hogy az állami ösztönzőkért cserébe a fejlesztők végrehajtsák vállalásaikat, új otthon startos lakások tízezrei épüljenek fel néhány éven belül - írta Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerdán a Facebook oldalán.
2025. 11. 12. 09:30
Megosztás:

A versenyszféra munkavállalóinak 55 százaléka elégedetlen a fizetésével

A vállalkozásoknál foglalkoztatott munkavállalók 55 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ez az arány 6 százalékponttal magasabb az egy évvel korábban mért szintnél. Ugyanakkor a tavalyi 52 helyett most csak 48 százalékuk tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált. Ebben meghatározó szerepe lehet annak, hogy az alkalmazottak 65 százaléka úgy érzi, tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder októberben elvégzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025. 11. 12. 09:00
Megosztás:

Minden, amit az online játékokról tudni szerettél volna

A kaszinók világa mindig is különleges vonzerővel bírt. Van benne valami elegáns, titokzatos és izgalmas, ami egyszerre szól a szerencséről, a taktikáról és a szórakozásról. Magyarországon is sokan rajonganak érte, még ha nem is mindenki lép be egy fényűző kaszinóterembe, hogy kipróbálja a szerencséjét.
2025. 11. 12. 08:28
Megosztás:

Befizetes nelkuli bonuszok megértése – hogyan kerüld el a rejtett csapdákat a magyar online játékokban

A befizetes nelkuli bonuszok, vagyis a befizetés nélküli kaszinó bónuszok egyre népszerűbbek a magyar játékosok körében. Ezek az ajánlatok lehetővé teszik, hogy az új felhasználók kipróbálják a játékokat anélkül, hogy azonnal saját pénzt kellene befizetniük.
2025. 11. 12. 07:57
Megosztás:

Széleskörű összefogás a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek fejlesztéséért

A mai napon öt szervezet írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelyben a diákok pénzügyi és vállalkozói ismereteinek további fejlesztését vállalják a 2025/2026-os tanév 12. PÉNZ7 programjának keretében. Az előző tanévben 1.413 iskola 212 ezer diákja vett részt a témahéten. A mai nappal megkezdődött az iskolák regisztrációja is.
2025. 11. 12. 07:00
Megosztás:

Tovább nő a Digitális Fizetési Index, a jövő az összehangolt edukáción múlik

2024-ben sem szakadt meg a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (DFI) ötödik éve tartó növekedése: a mutató most – egy pontos emelkedéssel - 63 ponton áll (a lehetséges 100-ból). Az Index öt éve változatlan módszertannal készül az összehasonlíthatóság érdekében. A növekedés hajtóereje a piaci szereplők digitális fizetési infrastruktúra fejlesztésére irányuló erőfeszítései mellett a szabályozási környezet kedvező változása volt. Az Index három pillére – Infrastruktúra, Tudás és Használat – közül a második, azaz a leglassabban növekvő Tudás lesz a digitális fizetési ökoszisztéma fejlődésének jövőbeni letéteményese. A 2024-es DFI-jelentés ezért az edukáció fontosságát, és ebben az intézményi, illetve üzleti szereplők közös felelősségét állítja a középpontba.
2025. 11. 12. 06:30
Megosztás:

Megjelent a madárinfluenza egy Csongrád-Csanád vármegyében

A madárinfluenza vírus magas patogenitású, H5N1 altípusát igazolták egy Csongrád-Csanád vármegyei hízópulykatartó gazdaságban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vizsgálatai, az állomány felszámolása megkezdődött, a járványügyi nyomozás folyamatban van - közölte a hatóság kedden a honlapján.
2025. 11. 12. 06:00
Megosztás:

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá a Mura folyó fenntartható kezeléséről

Szlovénia és Ausztria közös nyilatkozatot írt alá kedden a Mura folyót érintő fenntartható és közös vízgazdálkodásról, amelyet a felek az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, az árvízbiztonság és a biodiverzitás megőrzése terén folytatott együttműködésük újabb állomásának neveztek.
2025. 11. 12. 05:30
Megosztás:

Lezárult a regisztráció az Európai Hulladékcsökkentési Hét 2025-ös kampányára

Lezárult az idei, immár 17. Európai Hulladékcsökkentési Hétre (november 22-30. között) tervezett hulladékcsökkentési akciók regisztrációja, így Magyarország az idén 586 akcióval kerül fel az Európai Hulladékcsökkentési Hét nemzetközi térképére. A regisztrált akciók többségét, 53 százalékát a hazai oktatási intézmények alkotják, amely igazolja az intézmények, a pedagógusok és a diákok elkötelezettségét a környezeti ügyek, a környezeti nevelés iránt - tájékoztatott a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 11. 12. 05:00
Megosztás:

Egyre több fiatal lép át a “pénzkapun”

A K&H lakossági ügyfél állományán belül évről évre aktívabbak a fiatalok. A digitalizáció hatására a számlanyitás nemcsak a tudatos pénzkezelés első lépése, hanem belépő a biztonságos és kényelmes digitális bankolás világába is. A K&H tapasztalatai szerint a fiatalok leggyakrabban élelmiszerre költenek, a kiadásaik 22 százaléka erre megy. Második helyen vannak az éttermek majdnem 10 százalékkal, holtversenyben a harmadik helyen pedig a gyorséttermek és pékségeket is magában foglaló egyéb élelmiszerárusító egységek állnak – mindezt bankkártyával vagy okoseszközzel fizetve.
2025. 11. 12. 04:30
Megosztás: