Mi tartja mozgásban az újjászerveződő ellátási láncokat?

A kereskedelmi forgalomban a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett visszaesést már alig egy ével később gyors kilábalás követte: a globális mutatók rekordszintre ugrottak, és a kilátások egyelőre további bővülésre utalnak. Ennek növekvő forgalomnak a lebonyolításához élénk, jól működő nemzetközi szállítási infrastruktúra szükséges, és a piaci szereplők között azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a kellően nagy járműflotta, az átfogó szakmai tapasztalat és piacismeret mellett számos országra kiterjedő gyűjtőhálózatot tudhatnak magukénak. Ágazati áttekintés a Raben Grouptól, a logisztikai szektor meghatározó szolgáltatójától.

A nemzetközi szállítmányozást végző logisztikai vállalatok kínálata mindig az exportőrök és importőrök igényeihez igazodik. Az olyan tényezők, mint a nyersanyagok, a félkész- vagy késztermékek iránti kereslet, a gyártóüzemek és raktárak elhelyezkedése, a felvételi és kézbesítési menetrendek, továbbá a hosszú távú termelési és értékesítési tervek egyaránt számottevően befolyásolják a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kiépítését.

Az EU-csatlakozással kinyílt a világ

A nemzetközi szállítási ágazat számára új időszámítás kezdődött 2004 májusával, amikor Magyarországgal együtt tíz új tagállammal bővült az Európai Unió. Az egységes piac forradalmi változásokat hozott a logisztikai iparágban, nem csupán a kereskedelemben bekövetkezett változások, hanem a Közép-Európába irányuló nyugati tőkebefektetések miatt is. Azóta az egész világ egyetlen nagy globális településsé vált: a vállalatok bátran működnek együtt a világ másik felén működő beszállítókkal is, a gyártás koncentrációjának köszönhetően pedig a mindössze néhány helyen gyártott termékek több tucatnyi piacra is eljuthatnak. Erre a jelenségre a választ a hatékony ellátási láncok adták meg, amelyeknek a megszervezését a kiterjedt nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetések tették lehetővé. A fuvarozási-szállítmányozási-logisztikai (TFL) szektor egyik leggyorsabban fejlődő szereplőjeként a Raben Group képes volt maximálisan kiaknázni az európai piacok megnyílásával és az áruk szabad áramlásával járó új lehetőségeket.

Elvárások és tudásmegosztás

A gyártás koncentrálódása az elosztóközpontok felértékelődésével is járt – ez szintén nagyban meghatározza a nemzetközi vonalak kialakítását és a szolgáltatók működési modelljét. Ez a jelenség elsősorban a nem élelmiszer termékeket (fogyasztói elektronika, háztartási vegyi áruk, stb.) érinti, valamint kisebb mértékben az élelmiszereket. Számos nyugati vállalat minimálisra csökkentette európai elosztóraktárainak számát, ami által javult a termékek elérhetősége és csökkentek az általános készletszintek, de mindez jelentős kihívást jelentett a fuvarozók számára. A fogyasztók ugyanis rendszeres és gyakori szállításokat szeretnének. Megnőtt az igény az alkatrészek, összetevők hatékony szállítása iránt – gyakran azonban olyan mennyiségekben, amelyek mellett egyszerűen nem lehetséges a közvetlen szállítás megszervezése, különösen az Európa-szerte elszórt fogyasztók esetében. A szállítást olykor akár 1000 kilométeres távolságokon kell megoldani, az ügyfelek pedig „másnapi” szállítást igényelnek, miközben a megbízás csupán néhány raklapnyi árura szól. Ezek a futási idők észszerű költségek mellett nem kivitelezhetők, azonban egy jól szervezett nemzetközi hálózattal – gyakran éjszakai indulással is – akár 24–48 órán belül teljesíthető a feladat.

Egy rendszeres gyűjtőjárat megszervezésekor fontos a szállító belső, nevezetesen az értékesítési és marketingtevékenység során keletkező információira is támaszkodni. Az értékesítők ugyanis gyakran egyeztetnek ügyfeleikkel a stratégiájuk diktálta jelenlegi és jövőbeli igényeikről. További értékes információk nyerhetők az ellátási láncokról európai léptékben határozó döntéshozókkal való találkozókból. Az üzletfejlesztés érdekében az ügyfelek nemcsak megosztják stratégiai terveiket a logisztikai szolgáltatókkal, de egyre aktívabban konzultálnak a jövő megoldásairól is. A Raben Group az alkalmi ajánlatkérésekre is fontos információforrásként tekint, amelyek alapján kitapinthatók a kibontakozóban lévő trendek, és segíthetnek az új összeköttetésekről szóló döntésekben. A cég képviselői mindemellett szakmai rendezvényeken, fórumokon, konferenciákon való részvételükkel is rajta tartják az ujjukat a szektor ütőerén.

További akvizíciók és piacnyitások

Az új nemzetközi vonalak nyitását – a makrogazdasági adatok, a piackutatások és a saját információk mellett – a Raben Groupnál az új piacokra történő belépés is hajtja. Gyakorlatilag minden évben újabb ország csatlakozik a cégcsoporthoz, 2021-ben és 2022-ben Görögország és Ausztria egy-egy vállalata révén bővült a kör. Amikor egy új ország kerül fel a térképre, a helyi elosztóhálózat szinte azonnal kapcsolódol a többi országhoz közvetlen összeköttetések révén. A meglévő és kiterjedt európai hálózatnak köszönhetően elegendő megállapodni a gyakoriságban, kiválasztani a megfelelő konszolidációs pontot (gateway), kiépíteni a valós idejű adatcserét lehetővé tévő informatikai megoldást, meghatározni az értékesítési célokat – és az állandó gyűjtőjáratok már működhetnek is.

Emellett a vállalat a meglévő piacokon is igen aktív, különösen jelentős beruházásokat hajt végre a legjobb kilátásokkal bíró országokban. Ezek közül kiemelkedik Németország, amelynek csak a szomszédos Lengyelországgal napi 120 közvetlen összeköttetése van. A szoros kapcsolat a két szomszéd erős kereskedelmi partnerségéből adódik, de a közép-kelet-európai térségben több ország – köztük Csehország, Románia és Bulgária, valamint Magyarország – jelentősége is növekszik. Hazánkban az utóbbi egy évben három új logisztikai raktárat nyitott a vállalat, és folyamatban van egy új átrakóközpont építése is. A Raben Group ezen országok esetében különös hangsúlyt fektet a nemzetközi gyűjtőkapcsolatok fejlesztésére, azaz, hogy a lehető leghatékonyabban ötvözze az ügyfelek elvárásait, a működésből adódó lehetőségeket és a portfóliójába tartozó cégek sokféleségét.

Túl kevés sofőr, túl sok szén-dioxid

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kialakításánál a cégspecifikus tényezőkön felül az ipar egészét érintő jelenségekre is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem példátlanul fontossá vált, olyannyira, hogy a szolgáltatók ez irányú tevékenységét számos érdekelt fél nemcsak fontosnak tartja, hanem olykor konkrétan döntő szempont az együttműködés kérdésében. Éppen ezért a Raben oly módon szervezi meg az országok közötti közúti kapcsolatait, hogy azzal mérsékelje a környezeti lábnyomát, többek között rövidebb útvonalakkal, kevesebb átrakási művelettel, nagy kapacitású szállítóeszközökkel, adott esetben kombinált fuvarozással. A sofőrhiány szintén jelentős kihívás, ami már-már teljesen ellehetetleníti a szállítócégek hagyományos modelljét, ami egy teljes teherautónyi rakomány számos különböző ponton történő lerakodását jelenti. Ebből következően a Raben Group főszabályként arra törekszik, hogy a gyűjtőszállítmányokat a címzetthez legközelebb eső depóba juttassa el – ebben az esetben a határok helyett a távolság mérvadó. Az egyik ország A pontjából a másik ország B pontjába irányuló egyedi vonalak üzleti értelemben elvesztették a létjogosultságukat. Ebből fakad az új, közvetlen nemzetközi összeköttetések nagy száma, amelyek révén az egyes országok legkisebb depói közötti kapcsolat is magától értetődővé válik.

Felkészülni a váratlanra

Azonban még a leghatékonyabban működő nemzetközi összeköttetések esetén is számításba kell venni előre nem látható eseményeket: gazdasági szankciókat, fegyveres konfliktusokat vagy egy világjárvány miatti globális lezárásokat. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a valószínűtlennek tűnő válságforgatókönyvek nagyon is valóssá válhatnak. Jól példázta ezt az Oroszország által az európai fuvarozók ellen bevezetett embargó, válaszul Brüsszel hasonló lépéseire. A jól teljesítő, éjszaka is úton lévő kamionos vállalkozások hirtelen egy más piaci valóságra „ébredtek”. Az Ukrajnában dúló háború további fennakadásokat okozott a kereskedelemben, és a meglévő keleti kapcsolatok befagytak.

Vitathatatlanul a Covid-19 okozta a legnagyobb zavart a logisztikai piacon. A pandémia számos 2020 előtt kiépített ellátási láncot szakított meg. Ezek helyén újak szerveződtek, és a szállítások struktúrája értelemszerűen megváltozott. A koronavírus-világjárvány okozta válság, valamint a Kínában és más távoli országokban eredő ellátási láncok folytonosságával kapcsolatos bizonytalanság miatt a gyártási kapacitások várhatóan jelentősen átrendeződnek és részben visszatelepülnek Európába, és mindebből Magyarország jelentős hasznot húzhat. A közép-kelet-európai térségben tehát nemcsak a gyártásban, hanem a teljes TFL ágazatban kihívásokra lehet számítani.

A Raben Group a járvány idején jól teljesített, és hatékony támaszt nyújtott ügyfeleinek. Ebben nagy szerepe volt a modern informatikai megoldásoknak, amelyek révén gyorsan tudott alkalmazkodni az új realitáshoz, és a nehézségek ellenére is megbirkózott a feladatokkal. A cégcsoport rugalmas szemléletének és sokszínű ügyfélportfóliójának szintén nagy szerepe volt ebben. A gyűjtőszállítmányozási szolgáltatással érintett áruk sokfélesége miatt valamennyi járatot fenn lehetett tartani. Mivel egyetlen iparágtól sem függ kizárólagosan, a vállalat folyamatosan, fennakadások nélkül tudta teljesíteni a szállításokat. Emellett a piacon úttörőként vezette be a kézbesítést fotókkal és földrajzi koordinátákkal igazoló Picture Confirming Delivery (PCD) szolgáltatást.

Kamatot vágott, de egyre megosztottabb a Fed

A Fed decemberi kamatdöntő ülésén 25 bázisponttal csökkentette a kamatszintet, ezzel az irányadó ráta 3,50-3,75%-ra mérséklődött.
2025. 12. 11. 10:30
Megosztás:

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig: újabb 50 százalékkal emeli a kormány a családi adókedvezményt, személyijövedelemadó-mentesek lesznek a 40 év alatti kétgyermekes édesanyák, és a 30 év alatti édesanyák is szja-mentesek lesznek a teljes jövedelmükre - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Eladta egyik varsói irodaházát az Indotek Group

Az Indotek Group november közepén értékesítette a varsói Cybernetyki Office Center irodaházát - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 12. 11. 09:35
Megosztás:

Feljavította a kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank

Megemelte az idei és a jövő évi kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank decemberi, Pekingben csütörtökön bemutatott jelentésében, miután Kína gazdasága a harmadik negyedévben fenntartotta növekedési lendületét, dacára a belső kereslet viszonylagos gyengeségének.
2025. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 11. 08:00
Megosztás:

Erősödött csütörtök reggelre a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Természetvédők szövetsége: Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur egyezmény ellen

Civil és agrár szervezetek kérik a magyar kormányt, az európai parlamenti képviselőket, hogy Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur (Dél-amerikai Közös Piac) egyezmény ellen - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Év végi teendő az utakon: már érdemes megváltani az új matricát

December elejétől lehet megvásárolni a jövő évre érvényes autópálya-matricákat, amelynek ára az infláció mértékével drágul, ugyanakkor a felújítások miatt kedvezményeket is bevezettek. A magyar autósok zöme jövőre nem akar változtatni az autózási szokásain, a többség nyaralás és családlátogatás miatt használja a fizetős útszakaszokat, és csak azok vesznek éves országos matricát, akik rendszeresen nagy távokat tesznek meg - derül ki a Simple alkalmazás felhasználói körében végzett felmérésből.
2025. 12. 11. 06:00
Megosztás:

Több mint kétmilliárd forintból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson

Több mint kétmilliárd forint uniós támogatásból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson - közölte az önkormányzat szerdán.
2025. 12. 11. 05:30
Megosztás:

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Új fejezetet nyit a Netrisk: elindultak a banki összehasonlítások

Szintet lép a 2,5 millió magyar ügyfelet kiszolgáló Netrisk.hu: a biztosítási piac digitalizációjában és versenyének élénkítésében betöltött vezető szerepe után most a banki termékek összehasonlítását is elindítja a vállalat. Decemberben vált elérhetővé a személyi kölcsön- és az Otthon Start Program-hitelkalkulátor, később pedig érkezik a jelzáloghitel- és bankszámla-összehasonlítás. A cél változatlan: egyszerű, gyors és tiszta döntési lehetőséget biztosítani minden ügyfél számára. Hosszabb távon pedig a magyar lakossági hitelpiac megreformálása, digitalizációjának élénkítése. A Netrisk célja ugyanis, hogy a hagyományos kamat-összehasonlítás mellett egy minőségi rangsort, később pedig ügyfélszintű hitelminősítést is bevezessen.
2025. 12. 11. 02:30
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-91 éves nyugdíjasok készüljetek!

A képviselők a kormány előterjesztését egyhangúlag, 181 igen szavazattal támogatták.
2025. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Változik a magyar villanyszámla rendszer - aki vált, jól járhat

Magyarországon jelenleg egy új, rugalmasabb villamosenergia-díjszabási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják, amely kedvező feltételeket kínálhat azoknak, akik vállalják az átállást. A dinamikus áramárak hazai alkalmazása előtt azonban több akadály is áll. Balogh József energetikai szakértő korábban a Pénzcentrum.hu-n rámutatott, hogy ehhez többek között jelentős mennyiségű új okosmérő telepítése lenne szükséges, ezekből pedig gyakran hiány van a piacon.
2025. 12. 11. 01:00
Megosztás:

Eurót vennél? Ne tedd! A forint huzamosabb ideig megőrizheti az erejét

Idén a hazai gazdaságban szolid, 0,4 százalékos bővülés várható, ám 2026-ban fokozatos élénkülés indulhat, s ez összességében 2,8 százalékos GDP-növekedéshez vezethet jövőre.
2025. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Újra reflektorfényben a Sui: Intézményi tőke, technikai erő és 1 milliárd dolláros TVL hajtja a fellendülést

A kriptopiac egyik legnagyobb visszatérője idén kétségtelenül a Sui ($SUI) – a blokklánc, amely nemcsak technikai alapon, hanem masszív intézményi érdeklődéssel is megerősítette pozícióját. A kereskedők figyelme újra azokra az eszközökre irányul, amelyek már bizonyítottak. A Sui most újra átlépte az 1 milliárd dolláros zárolt értéket (TVL), és úgy tűnik, még csak most kezdődött a felfutás.
2025. 12. 11. 00:01
Megosztás:

A rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A Magyar Közlönyben kihirdetett rendelet szerint a javítóintézetek irányítása és fenntartása a büntetés-végrehajtási szervezethez kerül, az országos parancsnok felügyelete alá. A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, ma 11 órakor lép hatályba.
2025. 12. 10. 23:30
Megosztás: