Mi tartja mozgásban az újjászerveződő ellátási láncokat?

A kereskedelmi forgalomban a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett visszaesést már alig egy ével később gyors kilábalás követte: a globális mutatók rekordszintre ugrottak, és a kilátások egyelőre további bővülésre utalnak. Ennek növekvő forgalomnak a lebonyolításához élénk, jól működő nemzetközi szállítási infrastruktúra szükséges, és a piaci szereplők között azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a kellően nagy járműflotta, az átfogó szakmai tapasztalat és piacismeret mellett számos országra kiterjedő gyűjtőhálózatot tudhatnak magukénak. Ágazati áttekintés a Raben Grouptól, a logisztikai szektor meghatározó szolgáltatójától.

A nemzetközi szállítmányozást végző logisztikai vállalatok kínálata mindig az exportőrök és importőrök igényeihez igazodik. Az olyan tényezők, mint a nyersanyagok, a félkész- vagy késztermékek iránti kereslet, a gyártóüzemek és raktárak elhelyezkedése, a felvételi és kézbesítési menetrendek, továbbá a hosszú távú termelési és értékesítési tervek egyaránt számottevően befolyásolják a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kiépítését.

Az EU-csatlakozással kinyílt a világ

A nemzetközi szállítási ágazat számára új időszámítás kezdődött 2004 májusával, amikor Magyarországgal együtt tíz új tagállammal bővült az Európai Unió. Az egységes piac forradalmi változásokat hozott a logisztikai iparágban, nem csupán a kereskedelemben bekövetkezett változások, hanem a Közép-Európába irányuló nyugati tőkebefektetések miatt is. Azóta az egész világ egyetlen nagy globális településsé vált: a vállalatok bátran működnek együtt a világ másik felén működő beszállítókkal is, a gyártás koncentrációjának köszönhetően pedig a mindössze néhány helyen gyártott termékek több tucatnyi piacra is eljuthatnak. Erre a jelenségre a választ a hatékony ellátási láncok adták meg, amelyeknek a megszervezését a kiterjedt nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetések tették lehetővé. A fuvarozási-szállítmányozási-logisztikai (TFL) szektor egyik leggyorsabban fejlődő szereplőjeként a Raben Group képes volt maximálisan kiaknázni az európai piacok megnyílásával és az áruk szabad áramlásával járó új lehetőségeket.

Elvárások és tudásmegosztás

A gyártás koncentrálódása az elosztóközpontok felértékelődésével is járt – ez szintén nagyban meghatározza a nemzetközi vonalak kialakítását és a szolgáltatók működési modelljét. Ez a jelenség elsősorban a nem élelmiszer termékeket (fogyasztói elektronika, háztartási vegyi áruk, stb.) érinti, valamint kisebb mértékben az élelmiszereket. Számos nyugati vállalat minimálisra csökkentette európai elosztóraktárainak számát, ami által javult a termékek elérhetősége és csökkentek az általános készletszintek, de mindez jelentős kihívást jelentett a fuvarozók számára. A fogyasztók ugyanis rendszeres és gyakori szállításokat szeretnének. Megnőtt az igény az alkatrészek, összetevők hatékony szállítása iránt – gyakran azonban olyan mennyiségekben, amelyek mellett egyszerűen nem lehetséges a közvetlen szállítás megszervezése, különösen az Európa-szerte elszórt fogyasztók esetében. A szállítást olykor akár 1000 kilométeres távolságokon kell megoldani, az ügyfelek pedig „másnapi” szállítást igényelnek, miközben a megbízás csupán néhány raklapnyi árura szól. Ezek a futási idők észszerű költségek mellett nem kivitelezhetők, azonban egy jól szervezett nemzetközi hálózattal – gyakran éjszakai indulással is – akár 24–48 órán belül teljesíthető a feladat.

Egy rendszeres gyűjtőjárat megszervezésekor fontos a szállító belső, nevezetesen az értékesítési és marketingtevékenység során keletkező információira is támaszkodni. Az értékesítők ugyanis gyakran egyeztetnek ügyfeleikkel a stratégiájuk diktálta jelenlegi és jövőbeli igényeikről. További értékes információk nyerhetők az ellátási láncokról európai léptékben határozó döntéshozókkal való találkozókból. Az üzletfejlesztés érdekében az ügyfelek nemcsak megosztják stratégiai terveiket a logisztikai szolgáltatókkal, de egyre aktívabban konzultálnak a jövő megoldásairól is. A Raben Group az alkalmi ajánlatkérésekre is fontos információforrásként tekint, amelyek alapján kitapinthatók a kibontakozóban lévő trendek, és segíthetnek az új összeköttetésekről szóló döntésekben. A cég képviselői mindemellett szakmai rendezvényeken, fórumokon, konferenciákon való részvételükkel is rajta tartják az ujjukat a szektor ütőerén.

További akvizíciók és piacnyitások

Az új nemzetközi vonalak nyitását – a makrogazdasági adatok, a piackutatások és a saját információk mellett – a Raben Groupnál az új piacokra történő belépés is hajtja. Gyakorlatilag minden évben újabb ország csatlakozik a cégcsoporthoz, 2021-ben és 2022-ben Görögország és Ausztria egy-egy vállalata révén bővült a kör. Amikor egy új ország kerül fel a térképre, a helyi elosztóhálózat szinte azonnal kapcsolódol a többi országhoz közvetlen összeköttetések révén. A meglévő és kiterjedt európai hálózatnak köszönhetően elegendő megállapodni a gyakoriságban, kiválasztani a megfelelő konszolidációs pontot (gateway), kiépíteni a valós idejű adatcserét lehetővé tévő informatikai megoldást, meghatározni az értékesítési célokat – és az állandó gyűjtőjáratok már működhetnek is.

Emellett a vállalat a meglévő piacokon is igen aktív, különösen jelentős beruházásokat hajt végre a legjobb kilátásokkal bíró országokban. Ezek közül kiemelkedik Németország, amelynek csak a szomszédos Lengyelországgal napi 120 közvetlen összeköttetése van. A szoros kapcsolat a két szomszéd erős kereskedelmi partnerségéből adódik, de a közép-kelet-európai térségben több ország – köztük Csehország, Románia és Bulgária, valamint Magyarország – jelentősége is növekszik. Hazánkban az utóbbi egy évben három új logisztikai raktárat nyitott a vállalat, és folyamatban van egy új átrakóközpont építése is. A Raben Group ezen országok esetében különös hangsúlyt fektet a nemzetközi gyűjtőkapcsolatok fejlesztésére, azaz, hogy a lehető leghatékonyabban ötvözze az ügyfelek elvárásait, a működésből adódó lehetőségeket és a portfóliójába tartozó cégek sokféleségét.

Túl kevés sofőr, túl sok szén-dioxid

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kialakításánál a cégspecifikus tényezőkön felül az ipar egészét érintő jelenségekre is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem példátlanul fontossá vált, olyannyira, hogy a szolgáltatók ez irányú tevékenységét számos érdekelt fél nemcsak fontosnak tartja, hanem olykor konkrétan döntő szempont az együttműködés kérdésében. Éppen ezért a Raben oly módon szervezi meg az országok közötti közúti kapcsolatait, hogy azzal mérsékelje a környezeti lábnyomát, többek között rövidebb útvonalakkal, kevesebb átrakási művelettel, nagy kapacitású szállítóeszközökkel, adott esetben kombinált fuvarozással. A sofőrhiány szintén jelentős kihívás, ami már-már teljesen ellehetetleníti a szállítócégek hagyományos modelljét, ami egy teljes teherautónyi rakomány számos különböző ponton történő lerakodását jelenti. Ebből következően a Raben Group főszabályként arra törekszik, hogy a gyűjtőszállítmányokat a címzetthez legközelebb eső depóba juttassa el – ebben az esetben a határok helyett a távolság mérvadó. Az egyik ország A pontjából a másik ország B pontjába irányuló egyedi vonalak üzleti értelemben elvesztették a létjogosultságukat. Ebből fakad az új, közvetlen nemzetközi összeköttetések nagy száma, amelyek révén az egyes országok legkisebb depói közötti kapcsolat is magától értetődővé válik.

Felkészülni a váratlanra

Azonban még a leghatékonyabban működő nemzetközi összeköttetések esetén is számításba kell venni előre nem látható eseményeket: gazdasági szankciókat, fegyveres konfliktusokat vagy egy világjárvány miatti globális lezárásokat. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a valószínűtlennek tűnő válságforgatókönyvek nagyon is valóssá válhatnak. Jól példázta ezt az Oroszország által az európai fuvarozók ellen bevezetett embargó, válaszul Brüsszel hasonló lépéseire. A jól teljesítő, éjszaka is úton lévő kamionos vállalkozások hirtelen egy más piaci valóságra „ébredtek”. Az Ukrajnában dúló háború további fennakadásokat okozott a kereskedelemben, és a meglévő keleti kapcsolatok befagytak.

Vitathatatlanul a Covid-19 okozta a legnagyobb zavart a logisztikai piacon. A pandémia számos 2020 előtt kiépített ellátási láncot szakított meg. Ezek helyén újak szerveződtek, és a szállítások struktúrája értelemszerűen megváltozott. A koronavírus-világjárvány okozta válság, valamint a Kínában és más távoli országokban eredő ellátási láncok folytonosságával kapcsolatos bizonytalanság miatt a gyártási kapacitások várhatóan jelentősen átrendeződnek és részben visszatelepülnek Európába, és mindebből Magyarország jelentős hasznot húzhat. A közép-kelet-európai térségben tehát nemcsak a gyártásban, hanem a teljes TFL ágazatban kihívásokra lehet számítani.

A Raben Group a járvány idején jól teljesített, és hatékony támaszt nyújtott ügyfeleinek. Ebben nagy szerepe volt a modern informatikai megoldásoknak, amelyek révén gyorsan tudott alkalmazkodni az új realitáshoz, és a nehézségek ellenére is megbirkózott a feladatokkal. A cégcsoport rugalmas szemléletének és sokszínű ügyfélportfóliójának szintén nagy szerepe volt ebben. A gyűjtőszállítmányozási szolgáltatással érintett áruk sokfélesége miatt valamennyi járatot fenn lehetett tartani. Mivel egyetlen iparágtól sem függ kizárólagosan, a vállalat folyamatosan, fennakadások nélkül tudta teljesíteni a szállításokat. Emellett a piacon úttörőként vezette be a kézbesítést fotókkal és földrajzi koordinátákkal igazoló Picture Confirming Delivery (PCD) szolgáltatást.

184 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta az év első három negyedévét az MBH Bank

Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik. A bankcsoport az idei év első kilenc hónapjában jelentős, több mint 184,3 milliárd forintos korrigált adózás előtti eredményt ért el, a korrigált tőkearányos megtérülési mutatója pedig 18,1%.
2025. 11. 21. 05:30
Megosztás:

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás:

Horvátországban tovább bővül az árstopos termékek listája

A horvát kormány hetvenről százra növelte az árstoppal érintett termékek, illetve termékkategóriák számát - közölte a kabinet ülését követően Ante Susnjar gazdasági miniszter, a döntéssel a magas megélhetési költségek által leginkább sújtott fogyasztókat szeretnék segíteni.
2025. 11. 21. 02:30
Megosztás:

Karácsonyi hal árak 2025

Milyen karácsonyi hal árak várnak ránk idén? Élőponty kiló ára, szeletelt ponty ára. Hány forint egy kiló harcsa vagy épp afrikai harcsa 2025 karácsonyán? Cikkünkből minden kiderül.
2025. 11. 21. 02:00
Megosztás:

Siess, ha pénzt akarsz! Januártól szigorodik a hitelfelvétel

Januártól életbe lépnek azok az új JTM-előírások, amelyek szigorítják a lakáshitelezést, és különösen a nettó 600–800 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkező ügyfeleknél eredményezhetnek érezhető hitelösszeg-csökkenést. De mire kell most igazán figyelni?
2025. 11. 21. 01:00
Megosztás:

Így spórolhatsz legálisan 40%-ot a fűtés költségeden!

Magyarországon az alacsonyabb bevételű háztartások átlagosan költségvetésük 14 százalékát költik energiára, miközben az épületek 70 százaléka nem megfelelően szigetelt.
2025. 11. 21. 00:30
Megosztás:

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Fenn kell tartani a jelenlegi uniós agrártámogatási rendszert és meg kell őrizni a gazdáknak járó forrásokat, ebben a küzdelemben hazánk számít Franciaországra is – közölte Nagy István agrárminiszter, aki Annie Genevard-ral, a Francia Köztársaság mezőgazdaságért, élelmiszeriparért és élelmiszer-szuverenitásért felelős tárcavezetőjével tárgyalt csütörtökön Párizsban, az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.
2025. 11. 20. 23:30
Megosztás:

Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzés 2025, 2026, 2030

Ahogy a valódi felhasználói hasznosságra építő tokenek egyre több figyelmet kapnak a pusztán spekulatív eszközökkel szemben, a kriptopiac új szakaszba lép.
2025. 11. 20. 23:00
Megosztás:

Új hatóanyaggyártó üzemet avatott az Egis

Az Egis Gyógyszergyár Zrt. Budapesten átadta 112 éves történetének egyik legjelentősebb hatóanyaggyártási fejlesztését. A vállalat saját forrásból finanszírozott, 30 milliárd forintos új üzemében egy globálisan vezető készítmény hatóanyagának gyártását végzi majd - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 22:30
Megosztás:

PEPE Coin bálna most egy olyan altcoinba önti a pénzét, amelynek tokenfeloldása 2035-re tolódott

Egy legendás PEPE-bálna, aki korábban 36 millió dollárnyi nyereséget realizált, most agresszívan halmozza fel az Aster (ASTER) tokent, miközben a projekt szigorítja tokenfeloldási ütemtervét, és az árfolyam jóval a Binance-alapító CZ átlagos belépési ára fölött forog.
2025. 11. 20. 22:00
Megosztás:

463 millió dollár tűnt el? A Bitcoin ETF súlyos veszteséget szenvedett, miközben a befektetők a Digitap ($TAP) 2 millió dolláros előértékesítésének biztonságába menekülnek

Rekordot döntő, 463 millió dolláros tőkekiáramlás rázta meg a BlackRock Bitcoin ETF-jét, ami megingatta a kriptopiacot. Ez a jelentős eladási hullám árcsökkenést okozott a főbb kriptovaluták, így a BTC és az ETH esetében is.
2025. 11. 20. 21:00
Megosztás:

A Franklin Templeton XRP ETF-je akár 150–250 millió dolláros első napi forgalmat is elérhet – állítja egy elemző

Az XRP közösség nagy figyelemmel kíséri, ahogy a globális vagyonkezelő óriás, a Franklin Templeton felkészül a spot XRP ETF-je, az EZRP elindítására.
2025. 11. 20. 20:30
Megosztás:

Alsóbbrendű utakat újítanak fel Nógrád vármegyében

Négy és öt számjegyű utakat újít fel Nógrád vármegyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., több mint 37 kilométernyi mellékút teljes körű felújítását indították el 20 útszakaszon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz keretében - tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.
2025. 11. 20. 20:00
Megosztás:

Stabil a magyar nagyvállalatok beruházási kedve

A magyar nagyvállalatok nagyobb része stabil fejlesztési kedvvel kezdi a következő évet, 52 százalékuk tervez beruházást egy éven belül - közölte a K&H csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 20. 19:30
Megosztás:

A vállalatok közel fele küzd a munkaerő megbízhatatlanságával Magyarországon

A fizikai munkavállalók megbízhatósága ma a magyar munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdése – derül ki a Jobtain kutatásából, amely több mint száz HR-szakember és vezető részvételével készült. A válaszadók 88%-a a megbízhatóságot nevezte meg a legfontosabb kiválasztási szempontként, megelőzve a fizikai állóképességet (60%) és a szakmai tapasztalatot (54%).
2025. 11. 20. 19:00
Megosztás:

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak

Jogerősen is kimondta a bíróság: Oszkó Péternek és az OXO Properties Holdingnak nincs felelőssége az Ivanka Factory Zrt. felszámolásáért, és kártérítéssel nem tartoznak.
2025. 11. 20. 18:30
Megosztás:

GVH-elnök: „A digitalizáció a verseny- és a fogyasztóvédelmi jogot is átformálja”

A magyar családok és gyermekek célzott védelme, a mesterséges intelligencia versenyjogi vetületei és a versenyjog magánjogi érvényesítése kerültek a középpontba a VII. Magyar Versenyjogi Fórumon, Budapesten.
2025. 11. 20. 18:00
Megosztás: