Mi tartja mozgásban az újjászerveződő ellátási láncokat?

A kereskedelmi forgalomban a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett visszaesést már alig egy ével később gyors kilábalás követte: a globális mutatók rekordszintre ugrottak, és a kilátások egyelőre további bővülésre utalnak. Ennek növekvő forgalomnak a lebonyolításához élénk, jól működő nemzetközi szállítási infrastruktúra szükséges, és a piaci szereplők között azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a kellően nagy járműflotta, az átfogó szakmai tapasztalat és piacismeret mellett számos országra kiterjedő gyűjtőhálózatot tudhatnak magukénak. Ágazati áttekintés a Raben Grouptól, a logisztikai szektor meghatározó szolgáltatójától.

A nemzetközi szállítmányozást végző logisztikai vállalatok kínálata mindig az exportőrök és importőrök igényeihez igazodik. Az olyan tényezők, mint a nyersanyagok, a félkész- vagy késztermékek iránti kereslet, a gyártóüzemek és raktárak elhelyezkedése, a felvételi és kézbesítési menetrendek, továbbá a hosszú távú termelési és értékesítési tervek egyaránt számottevően befolyásolják a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kiépítését.

Az EU-csatlakozással kinyílt a világ

A nemzetközi szállítási ágazat számára új időszámítás kezdődött 2004 májusával, amikor Magyarországgal együtt tíz új tagállammal bővült az Európai Unió. Az egységes piac forradalmi változásokat hozott a logisztikai iparágban, nem csupán a kereskedelemben bekövetkezett változások, hanem a Közép-Európába irányuló nyugati tőkebefektetések miatt is. Azóta az egész világ egyetlen nagy globális településsé vált: a vállalatok bátran működnek együtt a világ másik felén működő beszállítókkal is, a gyártás koncentrációjának köszönhetően pedig a mindössze néhány helyen gyártott termékek több tucatnyi piacra is eljuthatnak. Erre a jelenségre a választ a hatékony ellátási láncok adták meg, amelyeknek a megszervezését a kiterjedt nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetések tették lehetővé. A fuvarozási-szállítmányozási-logisztikai (TFL) szektor egyik leggyorsabban fejlődő szereplőjeként a Raben Group képes volt maximálisan kiaknázni az európai piacok megnyílásával és az áruk szabad áramlásával járó új lehetőségeket.

Elvárások és tudásmegosztás

A gyártás koncentrálódása az elosztóközpontok felértékelődésével is járt – ez szintén nagyban meghatározza a nemzetközi vonalak kialakítását és a szolgáltatók működési modelljét. Ez a jelenség elsősorban a nem élelmiszer termékeket (fogyasztói elektronika, háztartási vegyi áruk, stb.) érinti, valamint kisebb mértékben az élelmiszereket. Számos nyugati vállalat minimálisra csökkentette európai elosztóraktárainak számát, ami által javult a termékek elérhetősége és csökkentek az általános készletszintek, de mindez jelentős kihívást jelentett a fuvarozók számára. A fogyasztók ugyanis rendszeres és gyakori szállításokat szeretnének. Megnőtt az igény az alkatrészek, összetevők hatékony szállítása iránt – gyakran azonban olyan mennyiségekben, amelyek mellett egyszerűen nem lehetséges a közvetlen szállítás megszervezése, különösen az Európa-szerte elszórt fogyasztók esetében. A szállítást olykor akár 1000 kilométeres távolságokon kell megoldani, az ügyfelek pedig „másnapi” szállítást igényelnek, miközben a megbízás csupán néhány raklapnyi árura szól. Ezek a futási idők észszerű költségek mellett nem kivitelezhetők, azonban egy jól szervezett nemzetközi hálózattal – gyakran éjszakai indulással is – akár 24–48 órán belül teljesíthető a feladat.

Egy rendszeres gyűjtőjárat megszervezésekor fontos a szállító belső, nevezetesen az értékesítési és marketingtevékenység során keletkező információira is támaszkodni. Az értékesítők ugyanis gyakran egyeztetnek ügyfeleikkel a stratégiájuk diktálta jelenlegi és jövőbeli igényeikről. További értékes információk nyerhetők az ellátási láncokról európai léptékben határozó döntéshozókkal való találkozókból. Az üzletfejlesztés érdekében az ügyfelek nemcsak megosztják stratégiai terveiket a logisztikai szolgáltatókkal, de egyre aktívabban konzultálnak a jövő megoldásairól is. A Raben Group az alkalmi ajánlatkérésekre is fontos információforrásként tekint, amelyek alapján kitapinthatók a kibontakozóban lévő trendek, és segíthetnek az új összeköttetésekről szóló döntésekben. A cég képviselői mindemellett szakmai rendezvényeken, fórumokon, konferenciákon való részvételükkel is rajta tartják az ujjukat a szektor ütőerén.

További akvizíciók és piacnyitások

Az új nemzetközi vonalak nyitását – a makrogazdasági adatok, a piackutatások és a saját információk mellett – a Raben Groupnál az új piacokra történő belépés is hajtja. Gyakorlatilag minden évben újabb ország csatlakozik a cégcsoporthoz, 2021-ben és 2022-ben Görögország és Ausztria egy-egy vállalata révén bővült a kör. Amikor egy új ország kerül fel a térképre, a helyi elosztóhálózat szinte azonnal kapcsolódol a többi országhoz közvetlen összeköttetések révén. A meglévő és kiterjedt európai hálózatnak köszönhetően elegendő megállapodni a gyakoriságban, kiválasztani a megfelelő konszolidációs pontot (gateway), kiépíteni a valós idejű adatcserét lehetővé tévő informatikai megoldást, meghatározni az értékesítési célokat – és az állandó gyűjtőjáratok már működhetnek is.

Emellett a vállalat a meglévő piacokon is igen aktív, különösen jelentős beruházásokat hajt végre a legjobb kilátásokkal bíró országokban. Ezek közül kiemelkedik Németország, amelynek csak a szomszédos Lengyelországgal napi 120 közvetlen összeköttetése van. A szoros kapcsolat a két szomszéd erős kereskedelmi partnerségéből adódik, de a közép-kelet-európai térségben több ország – köztük Csehország, Románia és Bulgária, valamint Magyarország – jelentősége is növekszik. Hazánkban az utóbbi egy évben három új logisztikai raktárat nyitott a vállalat, és folyamatban van egy új átrakóközpont építése is. A Raben Group ezen országok esetében különös hangsúlyt fektet a nemzetközi gyűjtőkapcsolatok fejlesztésére, azaz, hogy a lehető leghatékonyabban ötvözze az ügyfelek elvárásait, a működésből adódó lehetőségeket és a portfóliójába tartozó cégek sokféleségét.

Túl kevés sofőr, túl sok szén-dioxid

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kialakításánál a cégspecifikus tényezőkön felül az ipar egészét érintő jelenségekre is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem példátlanul fontossá vált, olyannyira, hogy a szolgáltatók ez irányú tevékenységét számos érdekelt fél nemcsak fontosnak tartja, hanem olykor konkrétan döntő szempont az együttműködés kérdésében. Éppen ezért a Raben oly módon szervezi meg az országok közötti közúti kapcsolatait, hogy azzal mérsékelje a környezeti lábnyomát, többek között rövidebb útvonalakkal, kevesebb átrakási művelettel, nagy kapacitású szállítóeszközökkel, adott esetben kombinált fuvarozással. A sofőrhiány szintén jelentős kihívás, ami már-már teljesen ellehetetleníti a szállítócégek hagyományos modelljét, ami egy teljes teherautónyi rakomány számos különböző ponton történő lerakodását jelenti. Ebből következően a Raben Group főszabályként arra törekszik, hogy a gyűjtőszállítmányokat a címzetthez legközelebb eső depóba juttassa el – ebben az esetben a határok helyett a távolság mérvadó. Az egyik ország A pontjából a másik ország B pontjába irányuló egyedi vonalak üzleti értelemben elvesztették a létjogosultságukat. Ebből fakad az új, közvetlen nemzetközi összeköttetések nagy száma, amelyek révén az egyes országok legkisebb depói közötti kapcsolat is magától értetődővé válik.

Felkészülni a váratlanra

Azonban még a leghatékonyabban működő nemzetközi összeköttetések esetén is számításba kell venni előre nem látható eseményeket: gazdasági szankciókat, fegyveres konfliktusokat vagy egy világjárvány miatti globális lezárásokat. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a valószínűtlennek tűnő válságforgatókönyvek nagyon is valóssá válhatnak. Jól példázta ezt az Oroszország által az európai fuvarozók ellen bevezetett embargó, válaszul Brüsszel hasonló lépéseire. A jól teljesítő, éjszaka is úton lévő kamionos vállalkozások hirtelen egy más piaci valóságra „ébredtek”. Az Ukrajnában dúló háború további fennakadásokat okozott a kereskedelemben, és a meglévő keleti kapcsolatok befagytak.

Vitathatatlanul a Covid-19 okozta a legnagyobb zavart a logisztikai piacon. A pandémia számos 2020 előtt kiépített ellátási láncot szakított meg. Ezek helyén újak szerveződtek, és a szállítások struktúrája értelemszerűen megváltozott. A koronavírus-világjárvány okozta válság, valamint a Kínában és más távoli országokban eredő ellátási láncok folytonosságával kapcsolatos bizonytalanság miatt a gyártási kapacitások várhatóan jelentősen átrendeződnek és részben visszatelepülnek Európába, és mindebből Magyarország jelentős hasznot húzhat. A közép-kelet-európai térségben tehát nemcsak a gyártásban, hanem a teljes TFL ágazatban kihívásokra lehet számítani.

A Raben Group a járvány idején jól teljesített, és hatékony támaszt nyújtott ügyfeleinek. Ebben nagy szerepe volt a modern informatikai megoldásoknak, amelyek révén gyorsan tudott alkalmazkodni az új realitáshoz, és a nehézségek ellenére is megbirkózott a feladatokkal. A cégcsoport rugalmas szemléletének és sokszínű ügyfélportfóliójának szintén nagy szerepe volt ebben. A gyűjtőszállítmányozási szolgáltatással érintett áruk sokfélesége miatt valamennyi járatot fenn lehetett tartani. Mivel egyetlen iparágtól sem függ kizárólagosan, a vállalat folyamatosan, fennakadások nélkül tudta teljesíteni a szállításokat. Emellett a piacon úttörőként vezette be a kézbesítést fotókkal és földrajzi koordinátákkal igazoló Picture Confirming Delivery (PCD) szolgáltatást.

Mi történt a forinttal hétfő reggelre?

Az euróval szemben változatlanul állt hétfő reggel a forint a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben, a dollárral és a svájci frankkal szemben kissé erősödött.
2025. 11. 24. 08:30
Megosztás:

Aaz Egyesült Államok gazdaságát nem fenyegeti recesszió 2026-ban

Az Egyesült Államok gazdaságát nem fenyegeti recesszió 2026-ban, ugyanakkor a csaknem másfél hónapos kormámyzati leállás hatással lesz a teljesítményre – jelentette ki Scott Bessent pénzügyminiszter vasárnap.
2025. 11. 24. 08:00
Megosztás:

Továbbra is támogatja a kormány az élelmiszeripari fejlesztéseket

A kormány kiemelt stratégiájának része a hazai élelmiszeripar modernizációja és versenyképességének erősítése. Az Agrárminisztérium (AM) ismét elérhetővé teszi az ezen célokat segítő felhívást a 2023-ban indult új agrártámogatási rendszer elemeként. A mostani kiírásban 20 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre, ezzel akár 100 millió forintos támogatási lehetőség nyílik meg az érintett vállalkozások számára - jelentette be Nagy István agrárminiszter a Facebook-oldalán vasárnap.
2025. 11. 24. 07:30
Megosztás:

A minimálbér-emelés mindent borít

Az év vége a legtöbb vállalat számára nemcsak a zárások, hanem a következő évi bértervezés időszaka is. A közelgő minimálbér-emelés miatt ez a feladat különösen összetett: a változás ugyanis nem pusztán a fizetéseket, hanem szinte minden ügyviteli folyamatot érint – a HR-től kezdve a bérszámfejtésen és az adózáson át egészen a cafeteria-rendszerekig – összegzi a Niveus.
2025. 11. 24. 07:00
Megosztás:

Együttműködik a Szegedi Tudományegyetem és a Roche Magyarország

A november 17-én aláírt stratégiai együttműködési megállapodás célja, hogy a Szegedi Tudományegyetem és a Roche Magyarország kölcsönösen támogassák egymást kutatási, fejlesztési és oktatási tevékenységeikben, valamint közös innovációs projekteket valósítsanak meg. A partnerség kiemelten az alap- és alkalmazott kutatásokra, valamint a klinikai vizsgálatok területére koncentrál – különösen a neurológia, immunológia, onkológia, kardiológia, diabetológia, ritka betegségek, szemészet, labormedicina és patológia szakterületeire. Az együttműködés lehetőséget ad a közös klinikai vizsgálati stratégiák kialakítására és a hazai szakmai igényekhez való igazításra is.
2025. 11. 24. 06:00
Megosztás:

Így reagál az okos magyar ember az energiaválságra

Az elmúlt évek során a magyar lakosság jelentős része állt át hőszivattyús fűtésre: 2022 és 2025 között közel 1,4 millió levegő–levegő hőszivattyút, vagyis hűtő-fűtő klímát értékesítettek Magyarországon. A levegő-víz hőszivattyúk iránti kereslet lényegesen kisebb volt, nagyságrendileg 35 ezer készülék került forgalomba ugyanebben az időszakban.
2025. 11. 24. 05:00
Megosztás:

Változnak a CSOK Plusz szabályai: 2026-ban is megmarad egy fontos könnyítés

Fontos ponton módosítja a CSOK Plusz hitelprogram jogosultsági feltételeit a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet. A rendelet célja, hogy a várandós vagy örökbefogadási engedélyezési eljárásban részt vevő anyák 2025. december 31-e után is életkorukra való tekintet nélkül igényelhessék a CSOK Plusz lakáshitelt – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 24. 04:00
Megosztás:

A legolcsóbb és legdrágább utcák lakásáraiban 112-514-szeresek a különbségek

Továbbra is rendkívül széles skálán mozognak a lakásárak, és az egyes közterületek árszintjei között is többszázszoros különbségek mutatkoznak. A legdrágább utcákban több millió forintos négyzetméterárakkal találkozhatnak a vevők, addig a lista végén mindössze tízezres a nagyságrend. A KSH legfrissebb hivatalos adataiból jól látható, hogy a legolcsóbb települések többsége kisebb vidéki városokból és falvakból került ki, ahol a lakáspiaci kereslet általában gyengébb. Ezzel szemben a legdrágább utcák szinte kivétel nélkül a főváros legértékesebb részein, elsősorban a budai kerületekben és az V. kerületben találhatók, kiegészülve néhány balatoni lokációval - derül ki az ingatlan.com a legfrissebb hivatalos és a saját adatok alapján készült összeállításából, amely a múlt évi és idei rangsorokat is bemutatja.
2025. 11. 24. 03:00
Megosztás:

Ilyen lesz az ország karácsonyfája

November 24-én, hétfő reggel érkezik az ország karácsonyfája az Országház elé. A nagyjából huszonhárom méter magas, negyvenéves ezüstfenyőt Ibrányból szállítják a fővárosba.
2025. 11. 24. 02:00
Megosztás:

Fiatalodik a hazai használtautó-kínálat, nő az elektromos és hibrid modellek aránya a piacon

Elérhetővé vált a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, októberi közös statisztikája, amely a hazai használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzi. A kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, miközben az árstruktúra is átalakult: csökkent az olcsóbb autók részesedése, és tovább nőtt a magasabb árkategóriák súlya.
2025. 11. 24. 01:00
Megosztás:

A háromgyermekes anyák adókedvezményére hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra

Október elsejétől a három gyermeket nevelő anyáknak nem kell személyi jövedelemadót fizetniük - erre hívta fel a figyelmet Szentkirályi Alexandra, a budapesti Fidesz elnöke, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője a Facebook-oldalán közzétett videóban vasárnap.
2025. 11. 24. 00:05
Megosztás:

Csapadékos idővel indul a hét

Felhős, csapadékos idővel indul a hét, majd átmenetileg szárazabb és naposabb idő várható, de a hétvégére újra beborul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 11. 23. 23:00
Megosztás:

Sulyok Tamás képviseli Magyarországot az EU-Afrika csúcstalálkozón

Sulyok Tamás köztársasági elnök képviseli Magyarországot az Európai Unió és az Afrikai Unió Angola fővárosában, Luandában tartott csúcstalálkozóján; az államfő a "Béke, biztonság és kormányzás" témában szólal fel - közölte a Sándor-palota, az államfő hivatala vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 47. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 23. 21:00
Megosztás:

Ünnepi adománygyűjtést indít a Katolikus Karitász

Idén is elindítja december végéig tartó, "Tárjátok ki a szíveteket!" nevű ünnepi adománygyűjtő akcióját a Katolikus Karitász - jelentette be a szervezet országos igazgatója vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
2025. 11. 23. 20:00
Megosztás:

Hol lesz a Bitcoin egy év múlva? – Egyre több a bizonytalanság a kriptopiacon

Három év alatt 455%-os árfolyamerősödés után a Bitcoinra újra a volatilitás és a bizonytalanság árnyéka vetül. Bár a spot Bitcoin ETF-ek bevezetése történelmi mérföldkő volt, az AI-láz táplálta túlzott optimizmus elpárolgott, a kriptó értéke pedig az elmúlt hónapokban meredeken visszaesett. Mi várhat a befektetőkre a következő 12 hónapban?
2025. 11. 23. 19:00
Megosztás:

Harmincmillió forintot sikkasztott egy dohánybolti alkalmazott

Vádat emeltek egy dohánybolti eladóval szemben, aki több mint 30 millió forinttal károsította meg munkáltatóját - közölte a Békés Vármegyei Főügyészség vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 23. 18:00
Megosztás:

Mi jöhet most a nagy zuhanás után a kriptovaluta piacon? Elemzés

A kriptopiac az elmúlt hét során mintha átvette volna a részvénypiac zavarodottságát: ellentmondásos makroadatok, hangulatváltozások és hirtelen támadt félelem bénította meg a kereskedést. Bár a Bitcoin nem zuhant be, a piac mégis megdermedt. Az igazi kérdés most ez: merre mozdul el innen a kripto? A válasz – meglepő módon – nem is annyira a blokkláncokon, hanem a Fed-en, az AI-sztorin és a technológiai szektoron múlik.
2025. 11. 23. 17:00
Megosztás:

Energiaügyi Minisztérium: sikeres a Jedlik-program

Sikeres a Jedlik-program, kapósak az energetikai támogatások - írta Facebook-oldalán vasárnap az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 23. 16:00
Megosztás:

Csehország tanulmányozza az új amerikai javaslatot

Csehország figyelmesen tanulmányozza az ukrajnai háború befejezésére irányuló amerikai javaslatot, és megvitatja azt szövetségeseivel az úgynevezett "tettre készek" koalíciójában - írta Jan Lipavsky ügyvezető cseh külügyminiszter az X-en szombaton megjelent bejegyzésében.
2025. 11. 23. 15:00
Megosztás: