Mi tartja mozgásban az újjászerveződő ellátási láncokat?

A kereskedelmi forgalomban a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett visszaesést már alig egy ével később gyors kilábalás követte: a globális mutatók rekordszintre ugrottak, és a kilátások egyelőre további bővülésre utalnak. Ennek növekvő forgalomnak a lebonyolításához élénk, jól működő nemzetközi szállítási infrastruktúra szükséges, és a piaci szereplők között azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a kellően nagy járműflotta, az átfogó szakmai tapasztalat és piacismeret mellett számos országra kiterjedő gyűjtőhálózatot tudhatnak magukénak. Ágazati áttekintés a Raben Grouptól, a logisztikai szektor meghatározó szolgáltatójától.

A nemzetközi szállítmányozást végző logisztikai vállalatok kínálata mindig az exportőrök és importőrök igényeihez igazodik. Az olyan tényezők, mint a nyersanyagok, a félkész- vagy késztermékek iránti kereslet, a gyártóüzemek és raktárak elhelyezkedése, a felvételi és kézbesítési menetrendek, továbbá a hosszú távú termelési és értékesítési tervek egyaránt számottevően befolyásolják a nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kiépítését.

Az EU-csatlakozással kinyílt a világ

A nemzetközi szállítási ágazat számára új időszámítás kezdődött 2004 májusával, amikor Magyarországgal együtt tíz új tagállammal bővült az Európai Unió. Az egységes piac forradalmi változásokat hozott a logisztikai iparágban, nem csupán a kereskedelemben bekövetkezett változások, hanem a Közép-Európába irányuló nyugati tőkebefektetések miatt is. Azóta az egész világ egyetlen nagy globális településsé vált: a vállalatok bátran működnek együtt a világ másik felén működő beszállítókkal is, a gyártás koncentrációjának köszönhetően pedig a mindössze néhány helyen gyártott termékek több tucatnyi piacra is eljuthatnak. Erre a jelenségre a választ a hatékony ellátási láncok adták meg, amelyeknek a megszervezését a kiterjedt nemzetközi gyűjtőszállítmányozási összeköttetések tették lehetővé. A fuvarozási-szállítmányozási-logisztikai (TFL) szektor egyik leggyorsabban fejlődő szereplőjeként a Raben Group képes volt maximálisan kiaknázni az európai piacok megnyílásával és az áruk szabad áramlásával járó új lehetőségeket.

Elvárások és tudásmegosztás

A gyártás koncentrálódása az elosztóközpontok felértékelődésével is járt – ez szintén nagyban meghatározza a nemzetközi vonalak kialakítását és a szolgáltatók működési modelljét. Ez a jelenség elsősorban a nem élelmiszer termékeket (fogyasztói elektronika, háztartási vegyi áruk, stb.) érinti, valamint kisebb mértékben az élelmiszereket. Számos nyugati vállalat minimálisra csökkentette európai elosztóraktárainak számát, ami által javult a termékek elérhetősége és csökkentek az általános készletszintek, de mindez jelentős kihívást jelentett a fuvarozók számára. A fogyasztók ugyanis rendszeres és gyakori szállításokat szeretnének. Megnőtt az igény az alkatrészek, összetevők hatékony szállítása iránt – gyakran azonban olyan mennyiségekben, amelyek mellett egyszerűen nem lehetséges a közvetlen szállítás megszervezése, különösen az Európa-szerte elszórt fogyasztók esetében. A szállítást olykor akár 1000 kilométeres távolságokon kell megoldani, az ügyfelek pedig „másnapi” szállítást igényelnek, miközben a megbízás csupán néhány raklapnyi árura szól. Ezek a futási idők észszerű költségek mellett nem kivitelezhetők, azonban egy jól szervezett nemzetközi hálózattal – gyakran éjszakai indulással is – akár 24–48 órán belül teljesíthető a feladat.

Egy rendszeres gyűjtőjárat megszervezésekor fontos a szállító belső, nevezetesen az értékesítési és marketingtevékenység során keletkező információira is támaszkodni. Az értékesítők ugyanis gyakran egyeztetnek ügyfeleikkel a stratégiájuk diktálta jelenlegi és jövőbeli igényeikről. További értékes információk nyerhetők az ellátási láncokról európai léptékben határozó döntéshozókkal való találkozókból. Az üzletfejlesztés érdekében az ügyfelek nemcsak megosztják stratégiai terveiket a logisztikai szolgáltatókkal, de egyre aktívabban konzultálnak a jövő megoldásairól is. A Raben Group az alkalmi ajánlatkérésekre is fontos információforrásként tekint, amelyek alapján kitapinthatók a kibontakozóban lévő trendek, és segíthetnek az új összeköttetésekről szóló döntésekben. A cég képviselői mindemellett szakmai rendezvényeken, fórumokon, konferenciákon való részvételükkel is rajta tartják az ujjukat a szektor ütőerén.

További akvizíciók és piacnyitások

Az új nemzetközi vonalak nyitását – a makrogazdasági adatok, a piackutatások és a saját információk mellett – a Raben Groupnál az új piacokra történő belépés is hajtja. Gyakorlatilag minden évben újabb ország csatlakozik a cégcsoporthoz, 2021-ben és 2022-ben Görögország és Ausztria egy-egy vállalata révén bővült a kör. Amikor egy új ország kerül fel a térképre, a helyi elosztóhálózat szinte azonnal kapcsolódol a többi országhoz közvetlen összeköttetések révén. A meglévő és kiterjedt európai hálózatnak köszönhetően elegendő megállapodni a gyakoriságban, kiválasztani a megfelelő konszolidációs pontot (gateway), kiépíteni a valós idejű adatcserét lehetővé tévő informatikai megoldást, meghatározni az értékesítési célokat – és az állandó gyűjtőjáratok már működhetnek is.

Emellett a vállalat a meglévő piacokon is igen aktív, különösen jelentős beruházásokat hajt végre a legjobb kilátásokkal bíró országokban. Ezek közül kiemelkedik Németország, amelynek csak a szomszédos Lengyelországgal napi 120 közvetlen összeköttetése van. A szoros kapcsolat a két szomszéd erős kereskedelmi partnerségéből adódik, de a közép-kelet-európai térségben több ország – köztük Csehország, Románia és Bulgária, valamint Magyarország – jelentősége is növekszik. Hazánkban az utóbbi egy évben három új logisztikai raktárat nyitott a vállalat, és folyamatban van egy új átrakóközpont építése is. A Raben Group ezen országok esetében különös hangsúlyt fektet a nemzetközi gyűjtőkapcsolatok fejlesztésére, azaz, hogy a lehető leghatékonyabban ötvözze az ügyfelek elvárásait, a működésből adódó lehetőségeket és a portfóliójába tartozó cégek sokféleségét.

Túl kevés sofőr, túl sok szén-dioxid

A nemzetközi gyűjtőszállítmányozási kapcsolatok kialakításánál a cégspecifikus tényezőkön felül az ipar egészét érintő jelenségekre is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem példátlanul fontossá vált, olyannyira, hogy a szolgáltatók ez irányú tevékenységét számos érdekelt fél nemcsak fontosnak tartja, hanem olykor konkrétan döntő szempont az együttműködés kérdésében. Éppen ezért a Raben oly módon szervezi meg az országok közötti közúti kapcsolatait, hogy azzal mérsékelje a környezeti lábnyomát, többek között rövidebb útvonalakkal, kevesebb átrakási művelettel, nagy kapacitású szállítóeszközökkel, adott esetben kombinált fuvarozással. A sofőrhiány szintén jelentős kihívás, ami már-már teljesen ellehetetleníti a szállítócégek hagyományos modelljét, ami egy teljes teherautónyi rakomány számos különböző ponton történő lerakodását jelenti. Ebből következően a Raben Group főszabályként arra törekszik, hogy a gyűjtőszállítmányokat a címzetthez legközelebb eső depóba juttassa el – ebben az esetben a határok helyett a távolság mérvadó. Az egyik ország A pontjából a másik ország B pontjába irányuló egyedi vonalak üzleti értelemben elvesztették a létjogosultságukat. Ebből fakad az új, közvetlen nemzetközi összeköttetések nagy száma, amelyek révén az egyes országok legkisebb depói közötti kapcsolat is magától értetődővé válik.

Felkészülni a váratlanra

Azonban még a leghatékonyabban működő nemzetközi összeköttetések esetén is számításba kell venni előre nem látható eseményeket: gazdasági szankciókat, fegyveres konfliktusokat vagy egy világjárvány miatti globális lezárásokat. Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a valószínűtlennek tűnő válságforgatókönyvek nagyon is valóssá válhatnak. Jól példázta ezt az Oroszország által az európai fuvarozók ellen bevezetett embargó, válaszul Brüsszel hasonló lépéseire. A jól teljesítő, éjszaka is úton lévő kamionos vállalkozások hirtelen egy más piaci valóságra „ébredtek”. Az Ukrajnában dúló háború további fennakadásokat okozott a kereskedelemben, és a meglévő keleti kapcsolatok befagytak.

Vitathatatlanul a Covid-19 okozta a legnagyobb zavart a logisztikai piacon. A pandémia számos 2020 előtt kiépített ellátási láncot szakított meg. Ezek helyén újak szerveződtek, és a szállítások struktúrája értelemszerűen megváltozott. A koronavírus-világjárvány okozta válság, valamint a Kínában és más távoli országokban eredő ellátási láncok folytonosságával kapcsolatos bizonytalanság miatt a gyártási kapacitások várhatóan jelentősen átrendeződnek és részben visszatelepülnek Európába, és mindebből Magyarország jelentős hasznot húzhat. A közép-kelet-európai térségben tehát nemcsak a gyártásban, hanem a teljes TFL ágazatban kihívásokra lehet számítani.

A Raben Group a járvány idején jól teljesített, és hatékony támaszt nyújtott ügyfeleinek. Ebben nagy szerepe volt a modern informatikai megoldásoknak, amelyek révén gyorsan tudott alkalmazkodni az új realitáshoz, és a nehézségek ellenére is megbirkózott a feladatokkal. A cégcsoport rugalmas szemléletének és sokszínű ügyfélportfóliójának szintén nagy szerepe volt ebben. A gyűjtőszállítmányozási szolgáltatással érintett áruk sokfélesége miatt valamennyi járatot fenn lehetett tartani. Mivel egyetlen iparágtól sem függ kizárólagosan, a vállalat folyamatosan, fennakadások nélkül tudta teljesíteni a szállításokat. Emellett a piacon úttörőként vezette be a kézbesítést fotókkal és földrajzi koordinátákkal igazoló Picture Confirming Delivery (PCD) szolgáltatást.

Az iráni-izraeli konfliktus miatt tovább csökkentek az európai részvénypiacok

Az európai részvénypiacok csütörtökön több mint egyhónapos mélypontra estek, mivel a Közel-Keleten fokozódó feszültségek és az esetleges amerikai beavatkozás miatti aggodalmak elbizonytalanították a befektetőket.
2025. 06. 20. 09:00
Megosztás:

Trump kontra Fed: Kamatvágást követel az exelnök, Powell egyelőre kivár

Donald Trump újra nekiment a jegybankelnöknek, miközben az amerikai Fed kitart a jelenlegi kamatszint mellett. A háttérben inflációs aggodalmak és kereskedelmi vámok húzódnak – a tét pedig dollármilliárdokban mérhető.
2025. 06. 20. 09:00
Megosztás:

Idén minden tizedik lakásvásárláshoz Munkáshitelt igényelhettek

Az év első 4 hónapjában nagyságrendileg 20 ezren vették fel a Munkáshitelt mintegy 77 milliárd forint összegben. Az MNB felmérése alapján nagyságrendileg az igénylők negyede lakásvásárlásra, építkezésre fordította az összeget. Ezek alapján az idén kötött lakásvásárlások mintegy 10 százalékánál a Munkáshitel is közrejátszhatott.
2025. 06. 20. 08:30
Megosztás:

A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett

Jelentősen zsugorodott a Smith & Wesson Brands amerikai fegyvergyártó negyedéves nyeresége és bevétele.
2025. 06. 20. 08:00
Megosztás:

Visa és Yellow Card összefogása: stabilcoin forradalom indul Afrikában

A digitális pénzügyek új korszakát hozhatja el a Visa és a pan-afrikai kriptotőzsde, a Yellow Card friss megállapodása. A két fél együttműködésének célja, hogy USD-alapú stabilcoin fizetéseket vezessenek be Afrikában – méghozzá nem évek, hanem már 2025-ben, konkrét országban indulva. A projekt nemcsak technológiai áttörés lehet, hanem pénzügyi befogadásban és utalásokban is komoly előrelépést hozhat a fejlődő világ számára.
2025. 06. 20. 07:30
Megosztás:

Június 30-ig pályázhatnak a vállalkozások az Év Felelős Foglalkoztatója elismerésre

2025 a családok és a vállalkozások éve, ezért a kormány idén is azon dolgozik, hogy minden család és minden vállalkozás újabb lépést tehessen előre. Ennek jegyében idén már tizedik, jubileumi alkalommal hirdette meg az OFA Nonprofit Kft. „Az Év Felelős Foglalkoztatója” pályázatot, melyre 2025. június 30-ig várjuk a vállalkozások jelentkezését. A nagysikerű kezdeményezés elősegíti a felelős foglalkoztatói szemléletmód hazai fejlődését, valamint támogatja a munkahelyek megőrzését és hozzájárul a foglalkoztatottság további növeléséhez is. A kormány ezzel is erősíti a kis- és középvállalkozások szerepét, amelyek a hazai cégek 99 százalékát teszik ki, és a munkavállalók 72 százalékának biztosítanak megélhetést.
2025. 06. 20. 07:00
Megosztás:

Munka(hely) határok nélkül?: A rugalmasság az új céges valuta

A pandémia idején villámgyorsasággal terjedt el a home office a munkáltatók körében, azonban mára sok munkahelyen háttérbe szorult, miközben a rugalmas munkavégzés iránti igény továbbra is jelentős a munkavállalók körében – derül ki a HR-szolgáltató WHC Csoport friss munkaerőpiaci jelentéséből. Az on-site munkavégzésre való visszatérés és a dolgozók elvárásai közötti feszültség különösen a toborzásnál jelenthet kihívást.
2025. 06. 20. 06:30
Megosztás:

A MET Csoport átadta Magyarország legnagyobb akkumulátoros energiatároló rendszerét

Átadták Magyarország legnagyobb működő, önálló akkumulátoros energiatároló rendszerét (BESS): a MET Csoport 100 százalékos tulajdonában álló MET Dunai Energiatároló 40 MW teljesítményű és 80 MWh kapacitású – azaz kétórás ciklusidejű – berendezést helyezett üzembe a Dunamenti Erőmű területén. A beruházás a legújabb példája annak, hogy a MET európai szinten fektet be korszerű energiatárolási megoldásokba.
2025. 06. 20. 06:00
Megosztás:

Bitcoin ETF-áradat: Rekord beáramlás 8 nap alatt, indulhat az árfolyam emelkedés?

A Bitcoin újabb lendületet kapott: az Egyesült Államokban jegyzett spot Bitcoin ETF-ekbe mindössze nyolc nap alatt 2,4 milliárd dollárnyi friss tőke áramlott be. A nagybefektetők egyértelműen visszatértek, és a piac stabilitása a közel-keleti konfliktusok ellenére is fennmaradt. Vajon ez a folyamatos beáramlás újabb árfolyam-emelkedést hozhat a BTC számára? A részletek alapján úgy tűnik: minden adott hozzá.
2025. 06. 20. 05:30
Megosztás:

4-5%-kal drágultak az autók –az új és használt modellek is többet érnek idén

Komoly döntés előtt állnak azok, akik új autó vásárlását fontolgatják, de a használt piacról is nyitottak a lehetőségekre. A különbség nemcsak műszaki állapotban és felszereltségben, hanem pénzügyi szempontból is jelentős lehet. A piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértői most összevetették, hogy alakult a legkeresettebb modellek átlagára új, illetve használt autók piacán. A különbség nemcsak műszaki állapotban és felszereltségben, hanem pénzügyi szempontból is jelentős lehet.
2025. 06. 20. 05:00
Megosztás:

Nőtt az építőipari termelés az euróövezetben

Áprilisban havi és éves összevetésben egyaránt nőtt az építőipari termelés az euróövezetben - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.
2025. 06. 20. 04:30
Megosztás:

Stratégiai áttörés a magyar biztosítási piacon: a Hungarikum Alkusz Csoport és a Callfactory Csoport szövetsége új korszakot nyit az ügyfélkiszolgálásban

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. többségi tulajdont vásárolt a Callfactory holdingcégében, amely Magyarország egyik vezető Call Center szolgáltató vállalatcsoportja, és a jövőben HUNFactory néven szolgája ki meglévő és leendő ügyfeleit. A tulajdonszerzés a Gazdasági Versenyhivatal engedélyéhez kötött, a szerződés a GVH jóváhagyását követően lép hatályba.
2025. 06. 20. 04:00
Megosztás:

Új napelemparkot és akkumulátoros villamosenergia-tároló rendszert épít a Mol Algyőn

Új, 37,4 megawatt teljesítményű napelemparkot és egy 40 megawattóra kapacitású villamosenergia-tároló rendszert épít a Mol a Csongrád-Csanád vármegyei Algyőn.
2025. 06. 20. 03:30
Megosztás:

A Soproni Egyetem egyeztetése kínai befektetőkkel

A Soproni Egyetem meghívására 4 fős kínai befektetői és kutatói delegáció érkezett Sopronba kétnapos látogatásra 2025. június 18-19. között. Az intézmény vezetősége kétnapos programmal várta a vállalatvezetőket, akiket a Shandongi Erdészeti Akadémia vezető kutatója is elkísért. Az egyetem célja, hogy közösen kutatási, szolgáltatási központot hozzanak létre Sopronban, segítve mind a hazai, mind a kínai (jelen esetben Shandong tartomány) faipari vállalatok sikeres együttműködését, a hazai vállalatok kínai és a kínai vállalatok európai piacra jutását, az egyetem számára pedig a szolgáltatások révén megkerülhetetlen híd szerepet és folyamatos bevételeket, lehetőségeket teremtsen.
2025. 06. 20. 03:00
Megosztás:

Egy magyar nyugdíjpénztár végre kimondja az igazat!

Tudatosabb pénzügyi jövő felé tartunk – egyre fiatalabb korban kezdenek el félretenni a magyarok.
2025. 06. 20. 02:00
Megosztás:

Törvényi döntés! A NŐK40 nyugdíj így számítandó ki

Bár még évekre van a nyugdíjkorhatár elérésétől, sokan már időben elkezdenek készülni a nyugdíjba vonulásra – ahogyan mondani szokás: „összeszámoltatják az éveiket”. Különösen gyakori ez azoknál a hölgyeknél, akik a „nők 40” kedvezményes nyugdíjazási lehetőséggel szeretnének élni, és pontosan szeretnék megtudni, mikortól jogosultak erre az ellátásra.
2025. 06. 20. 01:30
Megosztás:

Ne vegyél most panellakást! Elmondjuk miért

Március és május között országosan átlagban 5,8%-ot lehetett alkudni az eladott lakóingatlanok árából, azonban a paneleknél tovább szűkült a vevők mozgástere – derül ki az OTP Ingatlanpont adataiból. A tavaszi hónapokban Budapesten tovább csökkent a rés a hirdetési és az eladási árak között, ami jól mutatja a lakáspiaci tendenciákat, hiszen közben a községekben továbbra is jelentős az alku lehetősége.
2025. 06. 20. 01:00
Megosztás:

A Wizz Air felfüggeszti dubaji és abu-dzabi-i járatait

A közel-keleti konfliktus eszkalálódása, valamint az ennek nyomán elrendelt légtérzárak miatt a Wizz Air július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti a dubaji és abu-dzabi-i járatait - közölte a Wizz Air Magyarország csütörtökön az MTI-vel.
2025. 06. 20. 00:30
Megosztás:

Már csak 3 nap van a Solaxy tokenek tőzsdére kerüléséig

A Solaxy a kripto történelem egyik legsikeresebb előértékesítését tudhatja maga mögött, és néhány napon belül a tőzsdéken is elérhetővé válnak a SOLX tokenek. A tőzsdére kerülés közeledtével egyre többek igyekeznek olcsón bevásárolni a tokenekből, hiszen a Solaxy 2025 egyik legígéretesebb kripto befektetésének ígérkezik.
2025. 06. 20. 00:01
Megosztás:

Hamarosan nyit Magyarország legbiztonságosabb széfszolgáltatása

Megismételhetetlen látogatás a titkos, földalatti páncélteremben a Múzeumok Éjszakáján.
2025. 06. 19. 23:30
Megosztás: