Most újra ellátási lánc bajok vannak?
Ami az elmúlt hetekben kritikussá vált, az a repülőgépmotorok szállítása. Az Airbus beszállítói, az RTX Corp. (Pratt & Whitney), illetve a GE és a Safran közös leányvállalata, a CFM International nem hajlandó elég motort szállítani, ugyanis az új turbinák értékesítése veszteséget termel számukra.
S inkább kifizetik a büntetést (kötbért), ami a Citi elemzője szerint akár az 5 millió dollárt is elérheti gépenként. (Egy A320 ára cirka 100 millió dollár.) De nem csak ezzel van baj. A légitársaságok jelentős gépfelújítási programban vannak, s így megnövekedett a kereslet az enteriőr részek iránt is, így ebből is ellátási problémák vannak. Nyilván az utóbbi probléma idővel meg fog oldódni.
Viszont az előbbi igazándiból szerződésmódosításokkal, áremeléssel oldható meg, vagy pedig azzal, ha a motorgyártók olcsóbb beszerzési források felé fordulnak. Ezek közül inkább az első látszik valószínűbbnek. Mindeközben a Bloomberg légiközlekedés elemzője – meglepetésre – még arról írt, hogy az ülőhely kapacitások növekednek az idei második félévben, ami nyomást gyakorolhat a jegyárakra, s így a légitársaságok profitjára is.
A két hír között némi ellentmondás látszik feszülni, s a nagy inflációs löket utáni különböző árhullámzások egy idő után valószínűleg ebben az iparágban is újra kialakítják az egyensúlyi árakat, megszüntetve a most látható különböző hullámokat.
Ha ezek az ellátási feszültségek igazak, akkor az kedvező például az osztrák FACC cég számára, amely részben enteriőr megoldásokat szállít a Boeing és az Airbus számára is.
A FACC árfolyama
Forrás: Bloomberg
A fenti leírásból jól látszik, hogy az ellátási problémák ebben az esteben inkább árazási problémák, s a felek közötti vitákra vezethetők vissza, legalábbis a repülőgépmotorok esetében. Mindenesetre azért érdemes megnézni, hogy a globális ellátási lánc nyomás index (Global Supply Chain Pressure Index, GSCPI) hogy áll.
A GSCPI index
Forrás: FED Bank of New York
Vagyis jól látszik, hogy alapvetően nincsek problémák a globális ellátási láncban. Sőt, az átlagosnál továbbra is kedvezőbbek a kereskedelmi feltételek. (forrás: ERSTE)