Nagy lépéssel került közelebb a Gellért-hegyi sikló megvalósítása
Fontos akadály hárult el a Gellért-hegyi sikló építésének megkezdése előtt annak köszönhetően, hogy a Kúria csütörtöki, jogerős határozatában megerősítette a beruházás megvalósítására létrehozott Gellérthegyi SIKLÓ Kft. környezetvédelmi engedélyének érvényességét. A projekttársaság korábban a beruházás megvalósításához szükséges összes engedélyt megszerezte – köztük a környezetvédelmi engedélyt, valamint a majdani felvonó alsó és felső állomása, a Hegyalja út alatt áthaladó aluljáró és a vasúti hatósági építési engedélyeket –, ám a Fővárosi Önkormányzat mind az öt engedélyt bíróságon támadta meg. A környezetvédelmi engedély azonban kiemelt jelentőségű, mivel az összes további engedély alapját képezi, így az ezekkel kapcsolatos pereket a bíróság felfüggesztette a környezetvédelmi engedéllyel kapcsolatos jogi eljárás lezárásáig. A Kúria végül 2024. december 5-én már másodszor helyezte hatályon kívül a környezetvédelmi engedélyt megsemmisítő elsőfokú bírósági ítéletet, de facto megerősítve, hogy a projekt továbbra is rendelkezik érvényes környezetvédelmi engedéllyel.
A Gellért-hegyi sikló a főváros egyik kulcsfontosságú városfejlesztési projektje, amely az I. kerület érintett városrészének közlekedési problémáira a legésszerűbb és leginkább környezetbarát megoldást kínálja. A kötött pályán közlekedő lift minimális energiafelhasználással és lokálisan nulla károsanyag-kibocsátással üzemel, jelentősen csökkentve a légszennyezést és a zajterhelését, miközben teljesen kiválthatja a turistabuszok forgalmát. A Citadella rekonstrukciójának 2026-ra tervezett befejezése a Gellért-hegy turisztikai vonzerejét is növeli, így a látogatók számának növekedésével a jelenlegi közlekedési problémák is súlyosbodnak, ha nem születik megoldás. A sikló megépítése hozzájárulna a város közlekedésének fenntarthatóbbá tételéhez és az I. kerületben lakók életminőségének javításához, miközben kényelmes, látványos és környezetbarát hozzáférést biztosítana a hegy ikonikus látványosságaihoz, beleértve a felújított Citadellát is.
A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. projektcég a beruházás hivatalos előkészítésének első lépéseként 2004-ben jött létre 25 százalékos fővárosi tulajdonnal, és egy a majdani sikló létesítését és üzemeltetését meghatározó alapszerződéssel. A kerületi és fővárosi szabályozási tervek kezdetektől fogva támogatták a sikló megépítését, azonban a projekt az évek során számos akadállyal szembesült. 2020-ban új lendületet kapott a beruházás, azonban a Főváros 2022 márciusában bejelentette elállási szándékát a korábban megkötött megállapodástól. A Főváros többféle indokkal magyarázta az elállását, amelyek idővel folyamatosan változtak: kezdetben a projekt közberuházássá alakítását szorgalmazta, később a turistabuszok okozta forgalmi problémák hangsúlyozása került előtérbe – annak ellenére, hogy ezek megoldására a beruházás maga is megoldást kínál –, végül az utóbbi időben a környezetvédelmi kérdések jelentek meg fő aggályként. A Kúria a projekt környezetvédelmi engedélyét elismerő legújabb döntése azonban nem hagy kétséget afelől, hogy a beruházás nemcsak fenntartható, hanem jogilag is szilárd alapokon áll.