Nagy várakozás övezi a dróntaxik forradalmát, a KPMG a feltételeket elemezte országonként

Világszerte forradalmasítani fogják a városi közlekedést a légitaxik. A drónfuvarozás a következő évtizedben sokfelé már teljesen általános lehet. Az első járművek ugyan még csak csomagot szállítanak, de onnantól nincs megállás – az évtized végén talán már utazhatunk a repülő taxikkal. De mennyire állnak készen ennek a szolgáltatásnak a beindítására a különböző országok, térségek? Erre is kereste a választ a KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Indexe, amely négy pillér köré csoportosítva értékeli az egyes államok felkészültségét.

Nagy várakozás övezi a dróntaxik forradalmát, a KPMG a feltételeket elemezte országonként

 Amikor 1997-ben vetíteni kezdték Az ötödik elem című Luc Besson-filmet, talán eszünkbe se jutott, hogy egyszer majd mi is az ott látottakhoz hasonló légitaxikba pattanva jutunk el villámgyorsan úticélunkhoz, kikerülve a hatalmas dugókat. Most azonban úgy tűnik, ez már a nem is olyan távoli jövőben megvalósulhat. A zsúfolt városokban az ingázók és a turisták számára is új megoldásokat keresnek az utazási idő lerövidítésére, a helyből fel és leszállni képes járművek piaca a következő évtizedekben jelentős ugrás előtt áll.

A piacelemzők az ágazat viszonylag gyors felfutására számítanak. A Morgan Stanley becslése szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet. A szektort a startupok és befektetők érdeklődése miatt egyfajta “aranyláz” uralja, ezt pedig tovább fűtik a futurisztikus bemutatók és lélegzetelállító riportok. A fejlesztés célegyenesben van, több szolgáltató is azt tervezi, hogy három éven belül megjelenik a piacon prototípusaival.

Azonban mostanra a befektetői érdeklődés már a buborék kockázatát hordozza. A Morgan Stanley egybillió dolláros becslése is jelentős csökkenés az eredeti, 2018-as másfél billió dolláros előrejelzéshez képest. A bank elemzői szerint a technológiának még meg kell másznia a szabályozás Mount Everestjét, és rengeteg kockázat rejlik a bevezetés sebességében is. „Ez arra utal, hogy a befektetőknek 20-30 éves megtérülési idővel kell számolniuk. 2050-re viszont már a legpesszimistább elemzők is globálisan több billió dolláros piacot jósolnak” – mondja Dr. Rédei Attila, a KPMG menedzsere. A szakértő hozzátette azt is, hogy az egyes régiók eltérő m ódon közelíthetik meg a szabályozás kérdését, így – hasonlóan a járműipari szabályozásokhoz – a globális fő irányvonalak mellett lokális adottságokkal (pl. az EU-ban várhatóan szigorúbb szabályozással) is meg kell majd küzdeniük a befektetőknek.

Hol érik a siker?

Egyes országokban, térségekben persze a többieknél nagyobb realitása van annak, hogy a szolgáltatás már a következő években megindul. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index 25 ország felkészültségét igyekezett megbecsülni a helyből fel- és leszállni képes személyszállító járművek használatára. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.

Élen az Egyesült Államok, az európai elsőség Hollandiáé

A kutatási rangsor első helyén az Amerikai Egyesült Államok áll számottevő fölénnyel – nem meglepő módon minden mérési szempontból a lista első felében kap helyet. A vizsgált országok közül az USA rendelkezik a legnagyobb légiforgalommal, ami nagyfokú keresletet jelez légi utazásra, emellett pedig magasan fejlett légiforgalmi irányítási infrastruktúrát is magáénak mondhat – ezek együtt stabil alapot képezhetnek a helyből fel- és leszállni képes járművek számára. A lista második helyén Szingapúr található. Itt a további fejlődés kihívásai közé tartozik a zsúfolt légtér, a trópusi klíma és a sűrűn lakott városi környezet. Mindezt ugyanakkor kompenzálja a nyílt és haladó szellemű szabályozás, és az, hogy a kormányzat teljes mértékig nyitott az új technológiák bevezetésére, ösztönzi azok használatát. A rangsor harmadik helyére – első európai országként – Hollandia került. Itt a szabályozás várhatóan uniós szinten fog megvalósulni. Az európai légiforgalommal foglalkozó hivatal a tervek szerint 2023-ra alkotja meg a helyből felszállni képes légitaxikra vonatkozó szabályokat. A ranglista negyedik helyén az Egyesült Királyság áll, mert az ország pezsgő légiipari startup közössége bízvást építhet a jelentős lé ;gi- és hadiipari hagyományokra.

„Az átlagosnál szigorúbb magyar drónszabályozás azzal jár, hogy egyelőre inkább ipari és mezőgazdasági drónok terén történtek befektetések, még pedig nagyvállalatok kezdeményezésében, hiszen itt speciálisan saját létesítményekben és saját területek fölött mozoghatnak a drónok. A szabályozás szemlélete viszont némileg gátat szab a szabadabban mozgó légitaxi és áruforgalmi drónflották beindulásának, bár tény, hogy így egyelőre biztonságosabb a légtér hazánkban” – véli Dr. Rédei Attila.

Dróntaxi-állomások a háztetőkön?

A pontos menetrendtől függetlenül a légitaxik nagy valószínűséggel az egész világon forradalmasítani fogják a városi közlekedést a következő évtizedekben, de egyes országok a többinél felkészültebbek erre a forradalomra. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index az érdekelt szereplők részéről is megemlít egyes mérlegelendő szempontokat, várható tendenciákat.

Gyártók és ellátási láncok

A hagyományos légiipari gyártócégek új kihívókkal szembesülnek, ilyenek egyebek mellett a jól finanszírozott startupok, technológiai cégek és az autógyárak. Az előrejelzések szerint egyébként hosszabb távon ezen a piacon konszolidáció várható.

Infrastruktúra, logisztika

A hatósági előírások várhatóan korlátozni fogják a légitaxik használatát városi környezetben, a tömeges elterjedéshez ezért a jövőben rengeteg leszállóhelyet kell majd kialakítani. A már létező infrastruktúra üzemeltetői (repterek, buszterminálok, vasútállomások) számára ez lehetőséget teremt a légitaxi iparággal való együttműködésre. A kiemelt helyszíneken található infrastruktúra, például az autóparkolók esetében várható, hogy ezeket is leszállóhellyé alakítják, a jövőbeli ingatlanfejlesztéseknél pedig megnőhet az érdeklődés az új épületek tetején elhelyezett le szállóhelyek iránt.

A légitaxik elég kicsik lesznek, nem lesz célszerű rajtuk nehezebb poggyászt szállítani, ezért várható az integrált csomagszolgáltatások bevezetése – az utas például leadhatja a csomagját indulás előtt egy helyi üzletben vagy postahivatalban, majd átveheti érkezés után a célállomáson.

Nemzeti szabályozás

A légitaxi iparágba való befektetés várhatóan jelentős gazdasági növekedést idéz elő a szolgáltatási területen. A döntéshozóknak ugyanakkor mérlegelniük kell, hogy kihasználják-e a gyors bevezetésben rejlő gazdasági lehetőségeket, vagy mások kezdeti hibáiból okulva inkább óvatosabban haladnak előre, a biztonságosabb utat választják.

Üzemeltetők

Míg a felszíni vasúti és közúti hálózatfejlesztések jelentős költségekkel járnak, addig a légitaxival csupán a végpontokon a le- és felszállás feltételeinek megteremtése jelent költséget. Ez óriási lehetőség a városi mobilitás tervezőinek, hiszen ezzel gyorsabban vonhatók be új területek egy-egy térség expanziós igényeinek kielégítésére. Valószínűleg szükség lesz a felszíni közlekedési vállalatok és a légiipar gyártóinak együttműködésére, hogy áthidalhassák a szakadékot a városi és a légi közlekedés között.

Légiirányítás és szabályozás

Számos piacon egyre sürgetőbbé válik a szabályozói fellépés. A korai szabályozás azért is lényeges, hogy a nem kellően megtervezett lépések ne riasszák el a lakosságot, ne legyenek negatív hatással a közvélemény bizalmára – az emberek ne gondolják például azt, hogy a dróntaxik bármikor a fejükre eshetnek, és ne zavarják őket a pihenésben sem. Ehhez szükség lesz a zajkibocsátással és az elsőbbségi szabályokkal foglalkozó keretrendszerek kialakítására. Olyan szabályokat kell hozni, amely a „repülő autók” használóinak, és mindenki másnak a lehető legnagyobb biztonságot garantálja.

Önkormányzatok, repterek, közösségi közlekedés

A meglévő reptereknek várhatóan jelentős légitaxi kapacitás befogadására kell felkészülniük. Az újonnan épülő terminálok kialakításánál érdemes már ezzel is számolni. Míg egyes belvárosi leszállóhelyek várhatóan képesek lesznek lebonyolítani az utasfelvételt akár nemzetközi járatokra is, addig más reptereken továbbra is szükség lesz a biztonsági ellenőrzésre a teljes beléptetés előtt.

Alulértékelt lehet a Coinbase részvénye a kriptopiaci visszaesés közepette?

A kriptovaluta piac ismét vad hullámvasútra került, és ezzel párhuzamosan újra reflektorfénybe került a Coinbase részvénye (COIN). A Bitcoin és az Ethereum árfolyamzuhanása megrázta a digitális eszközökhöz kötődő vállalatokat, de vajon a Coinbase most olcsón megszerezhető gyöngyszem, vagy csupán egy túlértékelt techálom árnyéka? Elemzésünkben a friss hírek, értékelések és pénzügyi mutatók tükrében vizsgáljuk meg a vállalat jelenlegi helyzetét és jövőbeli kilátásait.
2025. 11. 19. 08:42
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 19. 08:40
Megosztás:

Átfogó szűrőprogramot indít a Szegedi Tudományegyetem

A leggyakoribb népbetegségekre kiterjedő átfogó szűrőprogramot indít a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a kezdeményezésbe bevont településen élők személyre szabott javaslatot kapnak az ajánlott vizsgálatokról - közölte Fendler Judit, a felsőoktatási intézmény kancellárja.
2025. 11. 19. 08:05
Megosztás:

A magyarok mintegy fele tudatos hírfogyasztónak tartja magát

Csak kevés honfitársunk él információs buborékban - derül ki az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös kutatásából. A hírfogyasztási szokásokra irányuló felmérés arra is rávilágít, hogy milyen mértékben jelenik meg a médiával szembeni bizalmatlanság és az ideológiai zártság az egyes társadalmi csoportokban.
2025. 11. 19. 07:00
Megosztás:

Nigel Farage megvonná az EU-állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére

Nigel Farage, a radikálisan EU- és bevándorlásellenes brit Reform UK párt vezetője szerint meg kell vonni a Nagy-Britanniában letelepedett európai uniós állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére.
2025. 11. 19. 06:30
Megosztás:

Korszakváltásban a hazai alkoholpiac - mit hozott idén a Száraz November?

A magyar vendéglátás előtt ma nem csupán a drágulás áll kihívásként: az alkoholfogyasztást érintő zéró tolerancia, a tudatosabb fogyasztói szokások és a változó generációs elvárások együttesen formálják át a piacot, évről évre érezhetően befolyásolva a forgalmat. Miközben a Száraz November egyre népszerűbb, a fogyasztók pedig tudatosabban választanak, a hazai alkoholpiac mélyreható átalakuláson megy keresztül. A mentes kategóriák térnyerése, az organikus borok új korszakának kezdete és a gazdasági visszaesés mind formálják azt, ahogyan ma iszunk — vagy éppen nem iszunk.
2025. 11. 19. 06:00
Megosztás:

A Velencei-tónál már nem feltétlenül az Otthon Starttal éri meg ingatlant vásárolni

Miközben elszállt az Otthon Start hitellel megvásárolható ingatlanok ára a Velencei-tónál, addig a hétvégi házak, nyaralók piaca nyomottabbá vált, így ott most jóval kedvezőbbek az árak és komoly alkuk érhetők el. Ezért a szakértő szerint a 3%-os kamat ellenére sem feltétlenül a támogatott hitellel vásárlás most a legjobb lehetőség a tó környékén.
2025. 11. 19. 05:30
Megosztás:

MNB: kulcsfontosságú a devizapiac stabilitása

A Monetáris Tanács mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már tizennégy hónapja változatlan és 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 11. 19. 05:00
Megosztás:

Számottevő reálhozamot termeltek a nyugdíjpénztárak

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, valamint a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is.
2025. 11. 19. 04:30
Megosztás:

A magyarok mintegy fele tudatos hírfogyasztónak tartja magát

Csak kevés honfitársunk él információs buborékban - derül ki az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös kutatásából. A hírfogyasztási szokásokra irányuló felmérés arra is rávilágít, hogy milyen mértékben jelenik meg a médiával szembeni bizalmatlanság és az ideológiai zártság az egyes társadalmi csoportokban.
2025. 11. 19. 04:00
Megosztás:

A Tether nagy dobása: stratégiai befektetéssel erősíti a Bitcoin-alapú hitelezést

A kriptovilág egyre nagyobb hangsúlyt fektet a digitális eszközök megtartása melletti értékkiaknázásra. A Tether legújabb lépése ezt a trendet erősíti, ugyanis komoly befektetést eszközölt a Ledn nevű vállalatba, amely Bitcoin-alapú hiteleket kínál. Vajon ez az együttműködés új korszakot nyit a BTC-hitelezésben?
2025. 11. 19. 03:30
Megosztás:

Hihetetlen: 26 millió forintért kelt el egy Zsolnay váza a Virág Judit Galéria árverésén

Három porcelán is átlépte a 20 millió forintos álomhatárt a Virág Judit Galéria ötödik, világszerte is egyedülálló Zsolnay-árverésén. A hatalmas érdeklődés mellett zajló eseményen egy óriáskaspó 26 millió forintért kelt el. A manufaktúra műtárgyai ma a földkerekség legértékesebb szecessziós kerámiáinak számítanak, amelyeket több kontinensről is keresnek a gyűjtők.
2025. 11. 19. 03:00
Megosztás:

Klímával fűtöd a lakást? Akkor nézd meg jól a H-tarifát!

Klímás fűtés H áram tarifával és napelemmel garantáltan kedvezőbb.
2025. 11. 19. 02:00
Megosztás:

Továbbra is szigorú az MNB

Nem változott az irányadó kamat. A várakozásoknak megfelelően 6,5 százalékon tartotta az alapkamot az MNB. A kamatfolyosó sem változott, így az O/N jegybanki betét kamata 5,5 százalékon, az O/N fedezett hitel kamata pedig 7,5 százalékon alakul.
2025. 11. 19. 01:30
Megosztás:

14. havi nyugdíj - átmegy a Parlamenten?

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kedden a tárca közösségi oldalán.
2025. 11. 19. 01:00
Megosztás:

Bybit elindítja a TradFi Quest kampányt – 25 USDT jutalom a pénzügyi tanulásért

A Bybit, a világ egyik vezető kriptotőzsdéje, újabb kampánnyal célozza meg a lakossági kereskedőket. A „TradFi Quest” elnevezésű kezdeményezés novemberben indult, és minden résztvevőnek 25 USDT jutalmat kínál az oktatási feladatok teljesítéséért.
2025. 11. 19. 00:30
Megosztás:

Nyakunkon az F-gáz rendelet: uniós szabályozás a magyar háztartásokra is vonatkozik!

Az EU F-gáz rendelete egy európai uniós szintű szabályozás, amely az EU minden tagállamában hatályos 2024. március 11. óta.
2025. 11. 18. 23:30
Megosztás:

A Tether (USDT) és a Circle (USDC) 14 milliárd dollárt pumpál a kriptopiacba, miközben a piac fellendülésre számít

A 2025-ös utolsó negyedév kezdete óta a kriptopiac medvés (bearish) trendben van, ami aggodalmakat vet fel azzal kapcsolatban, hogy a bikapiacnak vége van-e.
2025. 11. 18. 23:00
Megosztás:

ZCash árfolyam: A 3 legfőbb ok, amiért a 756 dollár reálisabb, mint valaha a ZEC számára

A Zcash olyasmit visz véghez egy gyenge, likviditáshiányos piaci környezet közepette, amire szinte egyetlen másik altcoin sem volt képes – vezeti a mezőnyt. A szeptember végén induló, szinte függőleges emelkedés során a ZEC egymás után törte át az ellenállási szinteket, a 400 dolláros zónát támaszszintté alakította, és most karnyújtásnyira került a 756 dolláros árfolyamszinttől – amit a kereskedők a „valódi kitörési” zónaként tartanak számon.
2025. 11. 18. 21:00
Megosztás:

Folytatódott az esés a világ tőzsdéin, a Richter zárt pluszban a BÉT-en

A részvénypiac forgalma 17,1 milliárd forint volt, a vezető részvények a Richter kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.
2025. 11. 18. 20:30
Megosztás: