Nagy várakozás övezi a dróntaxik forradalmát, a KPMG a feltételeket elemezte országonként

Világszerte forradalmasítani fogják a városi közlekedést a légitaxik. A drónfuvarozás a következő évtizedben sokfelé már teljesen általános lehet. Az első járművek ugyan még csak csomagot szállítanak, de onnantól nincs megállás – az évtized végén talán már utazhatunk a repülő taxikkal. De mennyire állnak készen ennek a szolgáltatásnak a beindítására a különböző országok, térségek? Erre is kereste a választ a KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Indexe, amely négy pillér köré csoportosítva értékeli az egyes államok felkészültségét.

Nagy várakozás övezi a dróntaxik forradalmát, a KPMG a feltételeket elemezte országonként

 Amikor 1997-ben vetíteni kezdték Az ötödik elem című Luc Besson-filmet, talán eszünkbe se jutott, hogy egyszer majd mi is az ott látottakhoz hasonló légitaxikba pattanva jutunk el villámgyorsan úticélunkhoz, kikerülve a hatalmas dugókat. Most azonban úgy tűnik, ez már a nem is olyan távoli jövőben megvalósulhat. A zsúfolt városokban az ingázók és a turisták számára is új megoldásokat keresnek az utazási idő lerövidítésére, a helyből fel és leszállni képes járművek piaca a következő évtizedekben jelentős ugrás előtt áll.

A piacelemzők az ágazat viszonylag gyors felfutására számítanak. A Morgan Stanley becslése szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet. A szektort a startupok és befektetők érdeklődése miatt egyfajta “aranyláz” uralja, ezt pedig tovább fűtik a futurisztikus bemutatók és lélegzetelállító riportok. A fejlesztés célegyenesben van, több szolgáltató is azt tervezi, hogy három éven belül megjelenik a piacon prototípusaival.

Azonban mostanra a befektetői érdeklődés már a buborék kockázatát hordozza. A Morgan Stanley egybillió dolláros becslése is jelentős csökkenés az eredeti, 2018-as másfél billió dolláros előrejelzéshez képest. A bank elemzői szerint a technológiának még meg kell másznia a szabályozás Mount Everestjét, és rengeteg kockázat rejlik a bevezetés sebességében is. „Ez arra utal, hogy a befektetőknek 20-30 éves megtérülési idővel kell számolniuk. 2050-re viszont már a legpesszimistább elemzők is globálisan több billió dolláros piacot jósolnak” – mondja Dr. Rédei Attila, a KPMG menedzsere. A szakértő hozzátette azt is, hogy az egyes régiók eltérő m ódon közelíthetik meg a szabályozás kérdését, így – hasonlóan a járműipari szabályozásokhoz – a globális fő irányvonalak mellett lokális adottságokkal (pl. az EU-ban várhatóan szigorúbb szabályozással) is meg kell majd küzdeniük a befektetőknek.

Hol érik a siker?

Egyes országokban, térségekben persze a többieknél nagyobb realitása van annak, hogy a szolgáltatás már a következő években megindul. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index 25 ország felkészültségét igyekezett megbecsülni a helyből fel- és leszállni képes személyszállító járművek használatára. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.

Élen az Egyesült Államok, az európai elsőség Hollandiáé

A kutatási rangsor első helyén az Amerikai Egyesült Államok áll számottevő fölénnyel – nem meglepő módon minden mérési szempontból a lista első felében kap helyet. A vizsgált országok közül az USA rendelkezik a legnagyobb légiforgalommal, ami nagyfokú keresletet jelez légi utazásra, emellett pedig magasan fejlett légiforgalmi irányítási infrastruktúrát is magáénak mondhat – ezek együtt stabil alapot képezhetnek a helyből fel- és leszállni képes járművek számára. A lista második helyén Szingapúr található. Itt a további fejlődés kihívásai közé tartozik a zsúfolt légtér, a trópusi klíma és a sűrűn lakott városi környezet. Mindezt ugyanakkor kompenzálja a nyílt és haladó szellemű szabályozás, és az, hogy a kormányzat teljes mértékig nyitott az új technológiák bevezetésére, ösztönzi azok használatát. A rangsor harmadik helyére – első európai országként – Hollandia került. Itt a szabályozás várhatóan uniós szinten fog megvalósulni. Az európai légiforgalommal foglalkozó hivatal a tervek szerint 2023-ra alkotja meg a helyből felszállni képes légitaxikra vonatkozó szabályokat. A ranglista negyedik helyén az Egyesült Királyság áll, mert az ország pezsgő légiipari startup közössége bízvást építhet a jelentős lé ;gi- és hadiipari hagyományokra.

„Az átlagosnál szigorúbb magyar drónszabályozás azzal jár, hogy egyelőre inkább ipari és mezőgazdasági drónok terén történtek befektetések, még pedig nagyvállalatok kezdeményezésében, hiszen itt speciálisan saját létesítményekben és saját területek fölött mozoghatnak a drónok. A szabályozás szemlélete viszont némileg gátat szab a szabadabban mozgó légitaxi és áruforgalmi drónflották beindulásának, bár tény, hogy így egyelőre biztonságosabb a légtér hazánkban” – véli Dr. Rédei Attila.

Dróntaxi-állomások a háztetőkön?

A pontos menetrendtől függetlenül a légitaxik nagy valószínűséggel az egész világon forradalmasítani fogják a városi közlekedést a következő évtizedekben, de egyes országok a többinél felkészültebbek erre a forradalomra. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index az érdekelt szereplők részéről is megemlít egyes mérlegelendő szempontokat, várható tendenciákat.

Gyártók és ellátási láncok

A hagyományos légiipari gyártócégek új kihívókkal szembesülnek, ilyenek egyebek mellett a jól finanszírozott startupok, technológiai cégek és az autógyárak. Az előrejelzések szerint egyébként hosszabb távon ezen a piacon konszolidáció várható.

Infrastruktúra, logisztika

A hatósági előírások várhatóan korlátozni fogják a légitaxik használatát városi környezetben, a tömeges elterjedéshez ezért a jövőben rengeteg leszállóhelyet kell majd kialakítani. A már létező infrastruktúra üzemeltetői (repterek, buszterminálok, vasútállomások) számára ez lehetőséget teremt a légitaxi iparággal való együttműködésre. A kiemelt helyszíneken található infrastruktúra, például az autóparkolók esetében várható, hogy ezeket is leszállóhellyé alakítják, a jövőbeli ingatlanfejlesztéseknél pedig megnőhet az érdeklődés az új épületek tetején elhelyezett le szállóhelyek iránt.

A légitaxik elég kicsik lesznek, nem lesz célszerű rajtuk nehezebb poggyászt szállítani, ezért várható az integrált csomagszolgáltatások bevezetése – az utas például leadhatja a csomagját indulás előtt egy helyi üzletben vagy postahivatalban, majd átveheti érkezés után a célállomáson.

Nemzeti szabályozás

A légitaxi iparágba való befektetés várhatóan jelentős gazdasági növekedést idéz elő a szolgáltatási területen. A döntéshozóknak ugyanakkor mérlegelniük kell, hogy kihasználják-e a gyors bevezetésben rejlő gazdasági lehetőségeket, vagy mások kezdeti hibáiból okulva inkább óvatosabban haladnak előre, a biztonságosabb utat választják.

Üzemeltetők

Míg a felszíni vasúti és közúti hálózatfejlesztések jelentős költségekkel járnak, addig a légitaxival csupán a végpontokon a le- és felszállás feltételeinek megteremtése jelent költséget. Ez óriási lehetőség a városi mobilitás tervezőinek, hiszen ezzel gyorsabban vonhatók be új területek egy-egy térség expanziós igényeinek kielégítésére. Valószínűleg szükség lesz a felszíni közlekedési vállalatok és a légiipar gyártóinak együttműködésére, hogy áthidalhassák a szakadékot a városi és a légi közlekedés között.

Légiirányítás és szabályozás

Számos piacon egyre sürgetőbbé válik a szabályozói fellépés. A korai szabályozás azért is lényeges, hogy a nem kellően megtervezett lépések ne riasszák el a lakosságot, ne legyenek negatív hatással a közvélemény bizalmára – az emberek ne gondolják például azt, hogy a dróntaxik bármikor a fejükre eshetnek, és ne zavarják őket a pihenésben sem. Ehhez szükség lesz a zajkibocsátással és az elsőbbségi szabályokkal foglalkozó keretrendszerek kialakítására. Olyan szabályokat kell hozni, amely a „repülő autók” használóinak, és mindenki másnak a lehető legnagyobb biztonságot garantálja.

Önkormányzatok, repterek, közösségi közlekedés

A meglévő reptereknek várhatóan jelentős légitaxi kapacitás befogadására kell felkészülniük. Az újonnan épülő terminálok kialakításánál érdemes már ezzel is számolni. Míg egyes belvárosi leszállóhelyek várhatóan képesek lesznek lebonyolítani az utasfelvételt akár nemzetközi járatokra is, addig más reptereken továbbra is szükség lesz a biztonsági ellenőrzésre a teljes beléptetés előtt.

Romlott a németországi üzleti hangulat

Az elemzők által várt javulás helyett romlott az üzleti hangulat Németországban szeptemberben a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének legfrissebb, szerdán ismertetett felmérése szerint.
2025. 09. 24. 16:30
Megosztás:

Németh László: a családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság

A családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság - mondta Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke szerdán, Inárcson, a testület fennállása 35. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen. Orbán Viktor miniszterelnök levélben köszöntötte a szervezetet jubileuma alkalmából.
2025. 09. 24. 16:05
Megosztás:

Budapest, Eger és Pécs az őszi utazók kedvenc városai

Az őszi belföldi utazások legnépszerűbb úti célja Budapest, Eger és Pécs a Szallas.hu foglalási adatai szerint, a vendégek többsége pedig 2 éjszakás pihenést tervez.
2025. 09. 24. 15:30
Megosztás:

Az ESG és az üzleti növekedés kéz a kézben jár

A Grant Thornton legfrissebb nemzetközi kutatása szerint a középvállalatok világszerte a fenntarthatóságot egyre inkább stratégiai növekedési tényezőként kezelik, nem csupán szabályozási kötelezettségként. A felmérés alapján a cégek közel 90%-a a következő 12 hónapban fenntartja vagy növeli fenntarthatósági beruházásait, miközben a vezetők több mint fele már közvetlen üzleti előnyt társít az ESG-hez.
2025. 09. 24. 15:00
Megosztás:

Kódolt jövő – Vállalkozás a Z generáció nyelvén

A Z és Alfa generáció számára a munka egyre inkább önkifejezés, nem pusztán megélhetés. Egyre többen nem a klasszikus irodai munkakörökben gondolkodnak, hanem saját vállalkozásban képzelik el a jövőjüket. Az ambíció megvan, de az induláshoz tudásra, példaképekre és biztonságra is szükség van – legyen szó a pénzügyekről vagy a vállalkozói út kihívásairól. Az OTP Bank célja, hogy a fiatalokat digitális eszközökkel, edukációval és valós példákkal támogassa abban, hogy tudatosabban kezeljék pénzügyeiket, és bátrabban lépjenek a vállalkozói útra. A bank nemcsak pénzügyi szolgáltatóként, hanem partnerként van jelen a fiatalok életében – segítve őket abban, hogy a jövőjüket biztonságosan és magabiztosan építhessék.
2025. 09. 24. 14:30
Megosztás:

Plume Network fogalma, jelentése és értelmezése: Egy új generációs blokklánchálózat a valós eszközök tokenizálására

Egy hálózat, amely összehozza a kriptót és a való világot: a kriptovaluták és blokklánc-technológiák világában a 2020-as évek második felére világossá vált: a jövő nem csak a digitális eszközöké, hanem azoké a rendszereké, amelyek képesek a való világ pénzügyi eszközeit is digitálisan kezelhető formába önteni.
2025. 09. 24. 14:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon

Idén augusztusban tovább emelkedtek az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió forinttal - ez derült ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentéséből.
2025. 09. 24. 13:30
Megosztás:

Circle áttörése a valós eszközök piacán – megérkezett a natív USDC a Plume hálózatra

A Circle újabb lépést tett a valós pénzügyi eszközök tokenizálásának térnyerése felé: a világ legismertebb szabályozott stabilcoinja, az USDC mostantól natívan is elérhető a Plume blokkláncon. Ez nem csupán technológiai újítás – a DeFi és az intézményi pénzügyek összefonódásának új korszakát jelenti. Nézzük, mit hoz a jövő a tokenizált valós eszközök (RWA) piacán!
2025. 09. 24. 13:00
Megosztás:

Jön a magyar fejlesztésű prebiotikus ital

A hazai funkcionális italok piacán új korszak kezdődik: az R-Water Kft., a magyar sportital és vitaminital gyártás egyik leginnovatívabb szereplője bejelentette, hogy hamarosan piacra dobja az első saját fejlesztésű prebiotikus italát. Az újdonság célja, hogy támogassa a bélflóra egyensúlyát, erősítse az immunrendszert, és egészséges alternatívát kínáljon a tudatos fogyasztóknak.
2025. 09. 24. 12:30
Megosztás:

100 éves használt lakásra felvehető az Otthon Start, de akad olyan új építésű, amire nem

Nem minden új építésű lakásra vehető fel az Otthon Start hitel, mivel a jogszabály kizárja azokat az ingatlanokat, amelyek építési engedélyét 2022. január 1. előtt adták ki – hívta fel a figyelmet Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont ügyvezető-tulajdonosa. Bár ezek a lakások a program keretében is megvásárolhatók, a hiteligénylés elindítása csak a használatbavételi engedély megszerzése után lehetséges, ami akár 12–18 hónapot is igénybe vehet.
2025. 09. 24. 12:00
Megosztás:

A PAXMINING a SOL és XRP piaci volatilitását stabil jövedelemmé alakítja, ami 9800 dollár nyereséget eredményez

A vezető kvantitatív kriptovaluta-kezelő platform, a PAXMINING bejelentette, hogy egyedi, piacsemleges stratégiája kiválóan teljesített a volatilis piaci környezetben.
2025. 09. 24. 11:53
Megosztás:

Miért döntött így a Magyar Nemzeti Bank?

A Monetáris Tanács a szeptemberi kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már egy éve 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 09. 24. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak szerdán a befektetők?

Vegyes képet mutattak ma reggel az ázsiai-csendes-óceáni térség tőzsdéi, amelyeket inkább lefelé mozdítottak Powell elnök tegnapi szavai. A védelmi szektor jól teljesített, miután Donald Trump támogatásáról biztosította Ukrajnát és a NATO-t.
2025. 09. 24. 11:00
Megosztás:

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon is nyomot hagytak

Jerome Powell szavai a kötvénypiacon mérsékelt elmozdulást hoztak, az eszközárakkal és a munkaerőpiaccal, valamint inflációval kapcsolatos kommentek nyomán a 10 éves amerikai hozam 3 bázisponttal 4,114%-ra mérséklődött.
2025. 09. 24. 10:30
Megosztás:

Pirosba fordultak a mértékadó tengerentúli indexek

Az amerikai részvénypiacok Jerome Powell szavaira figyeltek, aki a Rhode Island-i Providence-ben magasan értékelt eszközárakról beszélt és megismételte a múlt heti kamatdöntő ülésen elhangzott érveket, miszerint a kamatvágást az indokolta, hogy a munkaerőpiac gyengesége ellensúlyozza a makacs inflációval kapcsolatos aggodalmakat.
2025. 09. 24. 10:00
Megosztás:

Visszafogott emelkedés a mértékadó európai tőzsdék többségén

A hétfői gyengélkedés után tegnap a leheletnyi mínuszba csúszó FTSE100 kivételével emelkedni tudtak a mértékadó európai indexek, meglovagolva az amerikai tőzsdék hétfői jó teljesítménye vetette hullámokat.
2025. 09. 24. 09:30
Megosztás:

Digitális szabadidő: hogyan változtatja meg életünket az online világ?

Az internet alapvetően átalakította a szabadidő eltöltésének módját. Tíz évvel ezelőtt még könyvtárakban kerestek információt az emberek, ma minden tudás a zsebben van. A filmek újrajátszására hónapokat vártak, most percek alatt elérik bármilyen tartalmat. Ez a gyorsaság teljesen megváltoztatta a szórakozáshoz való viszonyulást.
2025. 09. 24. 09:00
Megosztás:

Nők a Web3 élvonalában – Bitget elindítja a Lady Forward irányt

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange (UEX), ma bejelentette zászlóshajó női blockchain-kezdeményezésének, a Blockchain4Her következő fejezetét, a „Lady First Lady Forward” mottóval.
2025. 09. 24. 08:30
Megosztás:

Pszichológia a pénz mögött: szerencsejátékosok és befektetők döntései

A pénzügyi döntéseink mögött gyakran nem a racionális megfontolások, hanem mélyen gyökerező pszichológiai mechanizmusok állnak.
2025. 09. 24. 07:49
Megosztás:

Sikeres évet zárt a Heureka Group, az Árukereső cseh anyacége

Nőtt a bevétel, az EBITDA és az operatív cash flow, miközben az adósságállomány a felére csökkent.
2025. 09. 24. 07:30
Megosztás: