Nem bírnak a Google-lel az ár-összehasonlító oldalak - erőfölénnyel való visszaélés?
A vállalkozások szeretnék, ha a Google véget vetne gyakorlatának, miszerint pozícióját kihasználva saját ár-összehasonlításának biztosít előnyt. Ez már a második olyan felhívás a versenyellenes, illegális gyakorlatok megszüntetésére, amit az Európai Bizottság versenyjogi ügyekért felelős biztosának, Margrethe Verstagernek címeznek.
A Heureka Group ár-összehasonlítói mellett – aminek tagja az Árukereső.hu is –, a nyílt levelet aláírta a német LadenZeile és az Idealo, az olasz Trovaprezzi, a svéd Prisjak és a francia leGuide.
13 éve kezdődtek a hivatalos panaszok, miszerint a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásának, a Google Shoppingnak előnyt biztosít a kereséseknél. 2017-ben az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a Google visszaélt vezető pozíciójával saját szolgáltatása javára, és arra kötelezte az amerikai vállalatot, hogy fizessen 2,42 milliárd Eurót, valamint tegyen a helyzet megszüntetéséért.
A levelet aláíró cégek szerint azonban a döntés után 5 évvel a Google még mindig nem módosította keresési módszereit eléggé ahhoz, hogy a versenyjogi előírásoknak eleget tegyen.
A levél a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) e havi érvénybe lépését követi, az Európai Gazdasági Térségben lévő vállalatok koalíciója pedig szeretné emlékeztetni az Európai Bizottságot: a Google-t el kell tiltani attól, hogy a keresési eredményeknél előnyhöz juttassa a Google Shopping szolgáltatást.
Tomas Braverman, a Heureka Group vezérigazgatója a következőt nyilatkozta: „A Google a mai napig nem alkalmazta megfelelően az Európai Bizottság 2017-es döntését. A digitális piacokról szóló jogszabály ekvivalens, még egyértelműbb módon tiltja a kapuőr keresőmotorokat attól, hogy beágyazzák a keresési eredményekhez olyan saját dedikált keresőszolgáltatásaikat, mint amilyen a Google Shopping is. A nyílt levél arra szólítja fel a bizottságot, hogy tegyen valódi intézkedéseket és élvezzen elsőbbséget a tiltás betartatása.“