Nem lesz elég karácsonyi ajándék? Rémisztő adatok a tengerentúli szállítmányozásról
A mindennapokban érzékelhető globális nehézségek nemcsak a magánszemélyekre, hanem szinte minden iparág résztvevőire jelentős hatással vannak. Olyan gazdasági hatások, mint az infláció, egekbe szökő rezsiköltségek, üzemanyaghiány, munkaerőhiány, orosz-ukrán konfliktus és a koronavírus-járvány megnehezítik az üzleti élet, különösképpen a szállítmányozási iparág szereplőinek feladatát.
A szállítmányozásnak – legyen szó közúti, légi vagy tengeri szállításról – már több mint 2 éve komoly akadályokat kell legyőznie. 2020 márciusában, a koronavírus-járvány kezdetekor kikötőket zártak le, a szállítási árak többszörösükre emelkedtek és a megbetegedések miatt humánerőforrás-hiány lépett fel világszerte. Akár 35-40 napos szállítási csúszások is érzékelhetőek voltak, ez pedig számos nagyvállalat termelésében is fennakadásokat okozott. Az azóta eltelt időszakban voltak könnyebb és nehezebb időszakok, de általánosságban elmondható, hogy a 2020 tavasza előtti „normális” állapot eddig nem, és az előrejelzések alapján már nem is lesz tapasztalható.
Milyen változás tapasztalható a tengeri szállítmányozásban?
„Szerencsére pozitív fejleményeket is látunk. A szállítási árak normalizálódnak, a járvány csúcsidőszakában tapasztalt több mint 20.000 dolláros konténerárak helyett ma már akár konténerenként 10.000 dolláros ajánlatokat is kaphatunk. A hajózási menetrendekben is vannak még késések, de ezek is javuló tendenciát mutatnak. A legnagyobb nehézség jelenleg a teherszállító hajók kikötőbe történő érkezése után tapasztalható. A megemelkedett üzemanyagárak és munkaerőhiány miatt akár 2-3 hétig is várakoznak a fedélzeten az áruk a lepakolásra, azt követően pedig a vasúti összeköttetésben meglévő nehézségek miatt az elszállításra. Emiatt teljesen bizonytalan, hogy a megrendelt áruk pontosan mikor érkeznek meg a vevőkhöz” – mondta Mihály Attila.
Sőt a rendelés pontos költsége sem határozható meg az elején, hiszen ha a megengedettnél több ideig várakoztatják a hajókat a lepakolásra, komoly kikötői és tárolási díjakat számolnak fel, amelyeket a helyzetet befolyásolni képtelen vevőkre hárítják át. Ez pedig még akkor sem kerülhető ki, ha a magasabb árú szolgáltatásokat választjuk!
És ahogyan a bevezetőben is olvasható, az egyik legjelentősebb változás – amely még sosem volt tapasztalható – a rendelések volumenére vonatkozik. Eddig az őszi időszakban a rendelések mennyisége megnőtt, hiszen a kereskedők a novemberi Black Friday és az utána következő karácsony időszakára készültek. Most ez nem így van! A rendelési mennyiségek inkább csökkennek, mint nőnek, ez pedig komoly problémákat okozhat a kereskedelemben. Áruhiány, kevés választék, magas fogyasztói árak. Szóval ha azt látjuk, hogy már októberben karácsonyi termékekkel vannak tele a polcok, az azért van, mert lehetőséget adnak a vásárlóknak az időben történő vásárlásra – ezt pedig mindenkinek érdemes kihasználnia!
Mit lehet annak érdekében tenni, hogy legyen ajándék a fa alatt?
A válasz egyszerű: időben el kell kezdeni vásárolni! Mihály Attila szerint amennyiben október közepéig megrendeljük a kiszemelt ajándékokat, jó eséllyel megkapjuk az ünnepekig a rendelést. A hangsúly az esélyen van, hisz a mai világ kiszámíthatatlan, és ameddig nincs birtokunkban a termék, addig nincs garancia sem az időben, sem a hibátlan állapotban történő megérkezésre.