Nem működött a Megafon-módszer, online is tarolt az ellenzék Jászberényben
Tarolt az ellenzék Jászberényben
Hatalmas győzelmet aratott az ellenzék a januári időközi választáson Jászberényben. A korábban is ellenzéki vezetésű városban tovább gyengült a Fidesz-KDNP: mind a 10 EVK-ban a Közösen Jászberényért Egyesület (KJE) jelöltjei győztek, a kormánypárti koalíció négy jelöltje szerzett mandátumot a kompenzációs listáról. A polgármester, Budai Lóránt a 2019-esnél is jobb eredményt ért el, a szavazatok 67%-át szerezte meg, míg a Fidesz-KDNP által támogatott független jelölt mindössze közel 30%-ot ért el.
Jászberény online közéletét az ellenzék dominálta
A jászberényi időközi választásról szóló tartalmak túlnyomórészt, közel 40%-ban a Facebook felületén jelentek meg. A második legtöbb megjelenést (33%) a hírportálok oldalain regisztráltuk. A felhasználói beszélgetések főként a Facebook felületén zajlottak.
„A településsel kapcsolatos online beszélgetést egyértelműen az ellenzék határozta meg az időszakban” – emeli ki Csiby Fruzsina közösségi média szakértő, a kutatás vezetője.
A legtöbb interakciót kiváltó posztok mind ellenzéki politikusoktól (pl. Márki-Zay Péter, Dr. Varga-Damm Andrea) és pártoktól, vagy kormánykritikus híroldalaktól származtak (Telex.hu, 444.hu). Hasonló a helyzet a helyi szereplők által generált tartalmakkal. A legtöbb bejegyzést Budai Lóránt osztotta meg a témában, míg második helyen a Közösen Jászberényért Facebook-oldal áll. Interakciók tekintetében is ez a két szereplő, főleg Budai Lóránt Facebook-oldala volt kimagasló, ugyanakkor szintén magas interakciós számot generált a Jászberény többet érdemel elnevezésű kormányközeli csatorna is.
Az időközin nem működött a korábbi csodafegyver sem
A Fidesz online kampányára jellemző hirdetésdömping megjelent a jászberényi időközin is. Dr. Besenyi Orsolya független, de fideszes támogatással induló polgármesterjelölt Facebook-oldalát bár csak pár hónapja hozták létre, azóta összesen 765 ezer forintot fordítottak hirdetésre. Az országos trendekhez hasonlóan, az online kampány ebben az esetben sem csak a jelöltek hivatalos oldalain folyt, hanem a pártokhoz hivatalosan nem, a gyakorlatban viszont egyértelműen kötődő Facebook-oldalakon is. Míg a Fidesz Jászság oldalán egyáltalán nem jelent meg hirdetés, addig szintén ősszel hozták létre a Jászberény többet érdemel nevű, megosztott tartalmaiban az ellenzéket támadó oldalt is, ahol azóta 635 ezer forintot költöttek Meta-hirdetésre.
Az ellenzéknél teljesen más tendencia figyelhető meg: a Közösen Jászberényért elnevezésű Facebook-oldal mindössze 15 ezer forintot hirdetett el, addig Budai oldalán egyáltalán nem volt költés.
A helyi ügyek fontosabbak
A kormánypárthoz köthető hirdetések tartalmát tekintve elmondható, hogy míg Besenyeinél egyértelműen a pozitív üzenetek domináltak, addig a Jászberény többet érdemel nevű oldalon kizárólag az ellenzéket, főleg Budait támadó hirdetések jelentek meg. A felmerülő témák ugyanakkor gyakran országos ügyekhez, de még ennél is többször (a kampányba beszálló) Márki-Zay Péter személyéhez kapcsolódtak.
„Az országos jellegű politikai ügyek ugyanakkor határozottan nem tudták dominálni a beszélgetést: a Márki-Zay Péterrel, dollárbaloldallal és a háborúval/szankciókkal kapcsolatos bejegyzések többnyire nem rezonáltak a helyiekkel, a kommentelők gyakran lendültek támadásba az adott oldal ellen” – mondja Csiby Fruzsina.
Ellenzéki oldalról vizsgálva a csoportokban a helyiek gyakran vetettek fel országos ügyeket is (pl. fiatalok kivándorlása, gazdasági válság), az ellenzék kampányában ugyanakkor Orbán Viktor politikájának támadása helyett szinte kivétel nélkül helyi ügyek, eddig elért eredmények és későbbi tervek jelentek meg.
Az ellenzéki online kampányt többnyire Budai vitte, a fideszes jelöltek ősszel kerültek fel a Facebookra
A hivatalos Facebook-oldallal rendelkező politikusok közül a polgármester, Budai Lóránt bír a legnagyobb követőtáborral, illetve ő osztotta meg a legtöbb tartalmat a vizsgált időszak alatt, melyre követői aktívan reagáltak, így az interakciók tekintetében is első helyen áll. Legnépszerűbb tartalmai a kampányhoz kapcsolódtak, melyekben többek között a jelölteket mutatta be, valamint számos választókat érintő döntésről és fejlesztésről is beszámolt.
A fideszes jelöltek 2022. november 4-én regisztráltak hivatalos Facebook-oldalt, tartalmaikban pedig a kampányra fókuszáltak a „Jászberénynek békére és új lendületre van szüksége!” szlogennel. A kormánypártok jelötlejeinek ilyen rövid idő alatt nem sikerült kellő mélységben integrálódniuk a helyi online közéletbe, míg ellenzéki oldalról például Budai Lóránt már 2016 óta aktívan használja a Facebookot.