NGM: szemérmetlenül hazudik a Népszava a Budapest Airport visszavásárlása kapcsán

Az NGM az alábbi sajtóközleményt tette közzé a témában: A tények a következők: a Budapest Airport visszavásárlása mellett szóló legfőbb érvek, hogy a tranzakció nemzetközi piaci standardok szerint, 16,5-szeres EBITDA-szorzón történt, vagyis a befektetés várhatóan 16,5 év alatt térül meg, szemben a kritikusok által említett 45 évvel.

NGM: szemérmetlenül hazudik a Népszava a Budapest Airport visszavásárlása kapcsán

A repülőtér jövedelmezősége folyamatosan javul, az utas- és cargoforgalom rekordokat dönt, így a megtérülési idő a vártnál is rövidebb lehet. A vállalat nemcsak osztalék, hanem tulajdonosi hitelek kamatai révén is jelentős, évi 70-80 milliárd forint jövedelmet termel, amely évről évre nő.

Az alacsonyabb osztalékfizetés oka, hogy a repülőtér előre tartalékol a fejlesztésekre, például a Terminal 3 építésére. A repülőtér teljesítményét a nemzetközi pénzügyi standardok alapján kell megítélni, amelyek szerint a visszavásárlás üzletileg indokolt, és a befektetés megtérülése a valós adatok alapján jóval gyorsabb, mint ahogy azt a kritikus hangok sugallják.

A mai napon súlyos hazugságokkal teli cikket tett közzé a Népszava, melyet ezúton is felszólítunk a cikk tartalmának helyreigazítására. A Népszava, teljesen érthetetlen okból fakadóan azt a képet sugallja a közvélemény felé, hogy a Magyar Állam (és a befektetőtársa, a Vinci S.A) számára a tavaly júniusban kötött, Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) felvásárlására vonatkozó adásvétel üzletileg megalapozatlan volt, valamint azt, hogy a tulajdonosok számára 45 év alatt térül majd csak meg a befektetés. A súlyos csúsztatások talán elkerülhetők lettek volna, ha a Népszava a publikálás előtt megkereséssel él az NGM irányába, de akár az is elég lett volna, ha egy számviteli kérdésekben jártas személyt felkeresnek.

Vegyük sorra a legfontosabb csúsztatásokat!

1. „A Budapest Airport megvásárlása még 45 év alatt sem térül meg” állítja a Népszava. Ezzel szemben a tény az, hogy a nemzetközi piaci standard alapjául szolgáló, a jövedelmezőséget mutató EBITDA-t alapul véve 16,5-szeres EBITDA-szorzón került megállapításra a tavaly júniusi vételár. Ez azt tükrözi, hogy az adott vállalat éves jövedelemtermelő-képessége alapján hány év alatt térül meg az adott befektetés.

Ez esetünkben tehát 16,5 év – szemben a Népszava által hazudott 45-tel. Megjegyzendő, hogy a légiközlekedési infrastruktúra ágazatban 18-22-szeres EBITDA szorzószámok mellett cserélnek gazdát repülőterek, melyekkel összevetve elmondható, hogy a vétel jó üzlet volt a Magyar Állam és a Vinci számára, hiszen 2024-ben a BA Zrt. közel 280 millió euró EBITDA-t termelt.

2. „Legyünk nagyvonalúak: ha a jövőben emelkedik a társaság jövedelmezősége, akkor a beruházás akár 30 év alatt visszajöhet” lódítja a Népszava. Ezzel szemben a tény az, hogy több alkalommal is világossá tettük, hogy a korábban várt jövedelmezőségi pálya jóval magasabb, így a vásárláskor várt 16,5 éves megtérülési idő jelentősen rövidülhet.

Minden olyan mutatószámban, ami a repülőtér jövedelmezőségét hajtja, jelentősen felülteljesítünk: mind a személyi- mind pedig a teheráru szállításban rekordéveket, és rekordhónapokat produkál a Budapest Airport, az idei évre vonatkozó optimista várakozásainkat is meghaladja majd a repülőtér forgalma. Mindez alapján sajtóetikailag erőteljesen kifogásolható az az utalás is, hogy az újságíró puszta jóhiszeműsége miatt csökkenhet le a megtérülési idő. Kérjük, a tényekre támaszkodjanak, ne a megérzéseikre.

3. „Eszerint tavalyi tevékenysége után a cég valójában nem 100 – amire a miniszteri közlés utalt –, hanem „csupán” 41 milliárd forintnyi nyereséget termelt” blöfföli a Népszava újságírója, hivatkozva a HVG állításait is. Sajnálatos módon itt sem sikerült pontosan értelmezni a cégjegyzékben látottakat. A Budapest Airport Zrt. ugyanis nem csak kizárólag osztalék ágon termelt eddig jövedelmet a tulajdonosainak, hanem úgy nevezett tulajdonosi hitelek kamatain keresztül is.

A tavalyi évben ez az összeg 16 milliárd forintot tett ki. Ebből is fakadóan, ha a teljes jövedelmezőséget nézzük, akkor maga a vállalatcsoport hozzávetőlegesen 170-200 millió eurónyi, azaz 70-80 milliárd forint osztalékjövedelemet tud biztosan generálni évente, ami az utas- és cargoforgalommal párhuzamosan évről évre emelkedik.

4. Egy kis számvitel a végére! Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a fent említett EBITDA jövedelmet a tulajdonosok ki akarják-e fizetni osztalékként (vagy tulajdonosi kölcsön kamatként) avagy sem. Ha a tulajdonosi döntés az, hogy egy évben csökkentett osztalékot fizet a BA Zrt., akkor annak biztosan nyomós oka van például az, hogy a jövőre vonatkozó beruházásokra előre tartalékot kíván építeni.

Ezt tette tavaly a Budapest Airport, ugyanis a Terminal 3 építéséhez elkezdett előre tartalékolni. Az előre tartalékolás miatt felhalmozódó készpénz a Budapest Airport számláján ül (jelenleg ez egy igen jelentős, 9 számjegyű összeg euróban), amiből bankhitelekkel kiegészítve egy egészséges szerkezetű finanszírozást tudunk biztosítani az új terminálépület építéséhez, és a repülőtér fejlesztéséhez.

Elképzelhető, hogy ez a mentalitás a baloldal számára nehezen értelmezhető, mivel ők csak privatizálni és pénzt kisöpörni szeretnek (lásd a Budapest Airport privatizációja, vagy éppen Budapest csődközeli helyzete), de a jobboldali Magyar Kormány prudens gazdálkodás mellett végzi a munkáját. Ezért ismételten megkérjük a Tisztelt Újságírókat, hogy az osztalékfizetés helyett az EBITDA-termelő képesség alapján mondjanak véleményt a Budapest Airport teljesítményéről, úgy ahogy ezt a finanszírozó 25 bank, vagy éppen a tulajdonosok, köztük a Vinci Airports is teszi.

A jövedelemtermelő-képesség ugyanis azt mutatja meg, hogy mekkora jövedelmet termelt a tulajdonosoknak a repülőtér. Azt azonban kérjük bízzák a tulajdonosokra, a repülőtéri üzemeltetők világelitjébe tartozó Vincire, és a Corvinus Zrt.-re, hogy a megtermelt jövedelemből mekkora részarányt hajlandó a tulajdonoknak kifizetni, illetve mekkora az a jövedelem mennyiség, amit magasabb befektetési hozam fejében a vállalatban tartva fialtatni kíván a jövőben.

Röviden és tömören összegezve, teljesen megdöbbenve állunk az előtt a baloldali újságírói akarat előtt, ami a Budapest Airport Zrt. lejáratását célozza. A felvásárlás óta többször is tényszerűen bemutattuk, hogy a repülőtér jelentősen jobb számokat produkál, mint azt vártuk – igaz ez mind a személyi- mind a teherszállításra, mind pedig a jövedelmezőségre.

A repülőtér nemzetközi hitelbesorolása szintén jelentősen javult, és magas szinten áll – ezt pedig egy igen nagy hitelminősítő intézet állítja. Mindeközben a Budapest Airport 2025-ben a maga kategóriájában elnyerte az év európai reptere díjat a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI). De milyen értékítéletet is vártunk attól a baloldali médiától, amelyik csendestárs volt a repülőtér 2005-ben történő privatizációjában, hiszen egy kritikus hangot sem hallatott a stratégiai eszköz kiárusítása ellen - áll az NGM sajóközleményében.

Belgium szankciókat vezet be Izrael ellen

Belgium szankciókat vezet be Izraellel szemben, mert "belefáradt" abba, hogy az Európai Unió nem akar hatékony intézkedéseket hozni a gázai háború ügyében - közölte Maxime Prévot belga külügyminiszter szerdán a szövetségi parlamentben.
2025. 09. 04. 04:00
Megosztás:

Tovább épül a turisztikai célokat is szolgáló kerékpárút hálózat Sárváron

Több mint 375 millió forintos vissza nem térítendő uniós támogatásból a Széchenyi Terv Plusz program keretében tovább épül Sárvár kerékpáros turisztikai hálózata - közölte az MTI-vel a projekt menedzsere.
2025. 09. 04. 03:30
Megosztás:

A Trump-fiúk kriptós cége, az American Bitcoin debütált a Nasdaqon

Újabb jelentős kriptoszereplő lépett be az amerikai tőkepiacokra: a Trump elnök fiai, Eric és Donald Jr. által támogatott American Bitcoin szerdán kezdte meg a kereskedést a Nasdaqon ABTC ticker alatt. A vállalat a bitcoin-bányászat és a treasury funkciók ötvözésével kívánja megerősíteni az Egyesült Államok szerepét a globális kriptogazdaságban.
2025. 09. 04. 03:00
Megosztás:

A világ hányadik legértékesebb focistája Szoboszlai Dominik? Mennyit ér most a focista?

A Transfermarkt aktuális „Világ legértékesebb játékosai” toplistája szerint Szoboszlai Dominik jelenleg a 32. helyen áll, 80 millió eurós piaci értékkel. (Megjegyzés: a játékos adatlapján még a 27. „világranglistás” hely szerepel a 2025.05.30.-i frissítésnél; az összesített toplista azóta frissült, ezért látod most a 32. helyet. )
2025. 09. 04. 02:00
Megosztás:

Bóka János: a magyar–lengyel barátság történelmi gyökerei ma is erősek

A magyar-lengyel kapcsolatok mély történelmi és kulturális gyökerei kiállják az idők próbáját - fogalmazott az európai uniós ügyekért felelős miniszter szerdán a Facebook-oldalán.
2025. 09. 04. 01:30
Megosztás:

Minimálbér 2026 – Eldőlt, mennyit vihet haza a minimálbéres

Bruttó minimálbér 2026-ban: 328 600 Ft/hó a kormány többéves béremelési programja szerint (2025→2026: +13%). A célértéket a Kormány hivatalos oldalán és több országos lap is rögzíti; a végleges összeg szokás szerint év végén kormányrendeletben jelenik meg. Mennyit vihetünk ebből haza, azaz mennyi lesz a nettó minimálbér 2026-ban? Mutatjuk!
2025. 09. 04. 01:00
Megosztás:

Trump: az amerikai katonák Lengyelországban maradnak

Lengyelországban maradnak az odavezényelt amerikai katonák, és ha a lengyelek úgy kívánják, Washington akár növelheti is a kontingens létszámát - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök szerdán Washingtonban, a Karol Nawrocki lengyel elnökkel tartott találkozójának kezdetén.
2025. 09. 04. 00:30
Megosztás:

Rekordot döntött a turizmus: júliusban közel 2,5 millió vendég érkezett a hazai szálláshelyekre

Magyarország egyre népszerűbb úti cél mind a belföldi, mind a nemzetközi utazók számára. A kormány azon dolgozik, hogy ez a trend a jövőben is tovább erősödjön, ezért mindent megtesz hazánk turisztikai vonzerejének növelése érdekében - írta a legfrissebb idegenforgalmi adatokhoz fűzött szerdai kommentárjában a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 09. 03. 23:30
Megosztás:

Tovább javult a német járműipar üzleti hangulata augusztusban

Augusztusban emelkedett a német járműipari vállalatok üzleti hangulatát jelző mutató a müncheni ifo gazdaságkutató intézet felmérésének eredményei szerint.
2025. 09. 03. 23:00
Megosztás:

Mennyire biztonságosak a fővárosi buszok?

Csak a megfelelő műszaki állapotú autóbuszait állítja forgalomba a BKV - közölte a közlekedési társaság szerdán, miután lezárult az augusztusi tűzesetek után indított átfogó műszaki vizsgálat.
2025. 09. 03. 22:30
Megosztás:

NATO-főtitkár: Oroszország fenyegetést jelent az euroatlanti biztonságra

Oroszország továbbra is a legjelentősebb és legközvetlenebb fenyegetést jelenti az euroatlanti biztonságra, tehát ébernek kell maradni, többet kell befektetni a védelembe, bővíteni kell a védelmi ipari termelést az Atlanti-óceán mindkét partján, és továbbra is támogatni kell Ukrajnát - jelentette ki a NATO-főtitkár Brüsszelben, aki Alar Karis észt elnökkel folytatott megbeszélést szerdán.
2025. 09. 03. 22:00
Megosztás:

Zsigó Róbert: a pénztárcájukon érzik az árréscsökkentés hatását a vásárlók

A vásárlók a pénztárcájukon érzik, hogy az élelmiszerek, a drogériai termékek olcsóbbak lettek az árréscsökkentés hatására, az intézkedéssel a kormány a családokat, időseket segíti - hangsúlyozta Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) parlamenti államtitkára szerdán az M1 aktuális csatornán.
2025. 09. 03. 21:30
Megosztás:

TOP Plusz forrásból óvoda- és iskolafejlesztés indul Szolnokon és térségében

TOP Plusz forrásból Szolnokon és térségében induló óvoda- és iskolafejlesztésről számolt be szerdán a vármegyeszékhelyen tartott sajtótájékoztatón Kállai Mária, a térség fideszes országgyűlési képviselője és Szalay Ferenc, Szolnok és térsége fejlesztéséért felelős miniszteri biztos.
2025. 09. 03. 21:00
Megosztás:

161 százalékkal nőhet az EU igazságügyi programjának költségvetése

Az Európai Bizottság 161,6 százalékkal, 305 millió euróról 798 millió euróra emelné az uniós igazságügyi programhétéves költségvetését a 2028-2034-es időszakban - közölte Michael McGrath, a demokráciáért, igazságügyért, jogállamiságért és fogyasztóvédelemért felelős biztos Brüsszelben szerdán.
2025. 09. 03. 20:30
Megosztás:

Éves csúcson a brit gazdaság aktivitási mérőszámai

Jelentős növekedéssel éves csúcsra emelkedtek a brit gazdaság aktivitási mérőszámai augusztusban.
2025. 09. 03. 19:30
Megosztás:

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon - jelentette ki Tarpataki Tamás a "Juh- és bárányhús fogyasztást népszerűsítő spanyol-magyar multiprogram" nyitórendezvényén, Budapesten az Agárminisztérium (AM) MTI-nek küldött közleménye szerint.
2025. 09. 03. 19:00
Megosztás:

Elektromos autókat fog gyártani a Toyota Csehországban

Elektromos autókat fog gyártani a japán Toyota Csehországban. A beruházás értéke 680 millió euró. A Toyotának ez lesz az első elektromos kocsikat gyártó üzeme Európában - közölte Petr Fiala cseh kormányfő és Nakata Josihiro, a Toyota Motor Europa elnöke sajtótájékoztatón szerdán a Prágától keletre fekvő Kolínban.
2025. 09. 03. 18:30
Megosztás:

A HSBC is megemelte az S&P 500 index célárát

Nem sokkal az Evercore ISI után a HSBC elemzői is optimista előrejelzést tettek közzé az S&P 500 index alakulásával kapcsolatban.
2025. 09. 03. 18:00
Megosztás:

Gyorsan nőttek az átlagkeresetek Csehországban

A második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 7,8 százalékkal 49 402 koronára (790 432 forint) emelkedett a havi átlagkereset Csehországban - közölte a Cseh Statisztikai Hivatal szerdán Prágában.
2025. 09. 03. 17:30
Megosztás:

Odacsapott az Otthon Start az albérletpiacnak

Behúzták a féket a bérlők a budapesti albérletpiacon augusztusban, ezzel 2 éves mélypontra zuhantak a keresleti bérleti díjak. Ennek fő oka, hogy az Otthon Start Programban érintettekkel szűkült az albérletkeresők tábora: ők kivárnak, és inkább a kedvezményes hitellel próbálnak lakhatáshoz jutni – derül ki a Rentingo legfrissebb albérletpiaci elemzéséből.
2025. 09. 03. 17:00
Megosztás: