NGM: szemérmetlenül hazudik a Népszava a Budapest Airport visszavásárlása kapcsán

Az NGM az alábbi sajtóközleményt tette közzé a témában: A tények a következők: a Budapest Airport visszavásárlása mellett szóló legfőbb érvek, hogy a tranzakció nemzetközi piaci standardok szerint, 16,5-szeres EBITDA-szorzón történt, vagyis a befektetés várhatóan 16,5 év alatt térül meg, szemben a kritikusok által említett 45 évvel.

NGM: szemérmetlenül hazudik a Népszava a Budapest Airport visszavásárlása kapcsán

A repülőtér jövedelmezősége folyamatosan javul, az utas- és cargoforgalom rekordokat dönt, így a megtérülési idő a vártnál is rövidebb lehet. A vállalat nemcsak osztalék, hanem tulajdonosi hitelek kamatai révén is jelentős, évi 70-80 milliárd forint jövedelmet termel, amely évről évre nő.

Az alacsonyabb osztalékfizetés oka, hogy a repülőtér előre tartalékol a fejlesztésekre, például a Terminal 3 építésére. A repülőtér teljesítményét a nemzetközi pénzügyi standardok alapján kell megítélni, amelyek szerint a visszavásárlás üzletileg indokolt, és a befektetés megtérülése a valós adatok alapján jóval gyorsabb, mint ahogy azt a kritikus hangok sugallják.

A mai napon súlyos hazugságokkal teli cikket tett közzé a Népszava, melyet ezúton is felszólítunk a cikk tartalmának helyreigazítására. A Népszava, teljesen érthetetlen okból fakadóan azt a képet sugallja a közvélemény felé, hogy a Magyar Állam (és a befektetőtársa, a Vinci S.A) számára a tavaly júniusban kötött, Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) felvásárlására vonatkozó adásvétel üzletileg megalapozatlan volt, valamint azt, hogy a tulajdonosok számára 45 év alatt térül majd csak meg a befektetés. A súlyos csúsztatások talán elkerülhetők lettek volna, ha a Népszava a publikálás előtt megkereséssel él az NGM irányába, de akár az is elég lett volna, ha egy számviteli kérdésekben jártas személyt felkeresnek.

Vegyük sorra a legfontosabb csúsztatásokat!

1. „A Budapest Airport megvásárlása még 45 év alatt sem térül meg” állítja a Népszava. Ezzel szemben a tény az, hogy a nemzetközi piaci standard alapjául szolgáló, a jövedelmezőséget mutató EBITDA-t alapul véve 16,5-szeres EBITDA-szorzón került megállapításra a tavaly júniusi vételár. Ez azt tükrözi, hogy az adott vállalat éves jövedelemtermelő-képessége alapján hány év alatt térül meg az adott befektetés.

Ez esetünkben tehát 16,5 év – szemben a Népszava által hazudott 45-tel. Megjegyzendő, hogy a légiközlekedési infrastruktúra ágazatban 18-22-szeres EBITDA szorzószámok mellett cserélnek gazdát repülőterek, melyekkel összevetve elmondható, hogy a vétel jó üzlet volt a Magyar Állam és a Vinci számára, hiszen 2024-ben a BA Zrt. közel 280 millió euró EBITDA-t termelt.

2. „Legyünk nagyvonalúak: ha a jövőben emelkedik a társaság jövedelmezősége, akkor a beruházás akár 30 év alatt visszajöhet” lódítja a Népszava. Ezzel szemben a tény az, hogy több alkalommal is világossá tettük, hogy a korábban várt jövedelmezőségi pálya jóval magasabb, így a vásárláskor várt 16,5 éves megtérülési idő jelentősen rövidülhet.

Minden olyan mutatószámban, ami a repülőtér jövedelmezőségét hajtja, jelentősen felülteljesítünk: mind a személyi- mind pedig a teheráru szállításban rekordéveket, és rekordhónapokat produkál a Budapest Airport, az idei évre vonatkozó optimista várakozásainkat is meghaladja majd a repülőtér forgalma. Mindez alapján sajtóetikailag erőteljesen kifogásolható az az utalás is, hogy az újságíró puszta jóhiszeműsége miatt csökkenhet le a megtérülési idő. Kérjük, a tényekre támaszkodjanak, ne a megérzéseikre.

3. „Eszerint tavalyi tevékenysége után a cég valójában nem 100 – amire a miniszteri közlés utalt –, hanem „csupán” 41 milliárd forintnyi nyereséget termelt” blöfföli a Népszava újságírója, hivatkozva a HVG állításait is. Sajnálatos módon itt sem sikerült pontosan értelmezni a cégjegyzékben látottakat. A Budapest Airport Zrt. ugyanis nem csak kizárólag osztalék ágon termelt eddig jövedelmet a tulajdonosainak, hanem úgy nevezett tulajdonosi hitelek kamatain keresztül is.

A tavalyi évben ez az összeg 16 milliárd forintot tett ki. Ebből is fakadóan, ha a teljes jövedelmezőséget nézzük, akkor maga a vállalatcsoport hozzávetőlegesen 170-200 millió eurónyi, azaz 70-80 milliárd forint osztalékjövedelemet tud biztosan generálni évente, ami az utas- és cargoforgalommal párhuzamosan évről évre emelkedik.

4. Egy kis számvitel a végére! Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a fent említett EBITDA jövedelmet a tulajdonosok ki akarják-e fizetni osztalékként (vagy tulajdonosi kölcsön kamatként) avagy sem. Ha a tulajdonosi döntés az, hogy egy évben csökkentett osztalékot fizet a BA Zrt., akkor annak biztosan nyomós oka van például az, hogy a jövőre vonatkozó beruházásokra előre tartalékot kíván építeni.

Ezt tette tavaly a Budapest Airport, ugyanis a Terminal 3 építéséhez elkezdett előre tartalékolni. Az előre tartalékolás miatt felhalmozódó készpénz a Budapest Airport számláján ül (jelenleg ez egy igen jelentős, 9 számjegyű összeg euróban), amiből bankhitelekkel kiegészítve egy egészséges szerkezetű finanszírozást tudunk biztosítani az új terminálépület építéséhez, és a repülőtér fejlesztéséhez.

Elképzelhető, hogy ez a mentalitás a baloldal számára nehezen értelmezhető, mivel ők csak privatizálni és pénzt kisöpörni szeretnek (lásd a Budapest Airport privatizációja, vagy éppen Budapest csődközeli helyzete), de a jobboldali Magyar Kormány prudens gazdálkodás mellett végzi a munkáját. Ezért ismételten megkérjük a Tisztelt Újságírókat, hogy az osztalékfizetés helyett az EBITDA-termelő képesség alapján mondjanak véleményt a Budapest Airport teljesítményéről, úgy ahogy ezt a finanszírozó 25 bank, vagy éppen a tulajdonosok, köztük a Vinci Airports is teszi.

A jövedelemtermelő-képesség ugyanis azt mutatja meg, hogy mekkora jövedelmet termelt a tulajdonosoknak a repülőtér. Azt azonban kérjük bízzák a tulajdonosokra, a repülőtéri üzemeltetők világelitjébe tartozó Vincire, és a Corvinus Zrt.-re, hogy a megtermelt jövedelemből mekkora részarányt hajlandó a tulajdonoknak kifizetni, illetve mekkora az a jövedelem mennyiség, amit magasabb befektetési hozam fejében a vállalatban tartva fialtatni kíván a jövőben.

Röviden és tömören összegezve, teljesen megdöbbenve állunk az előtt a baloldali újságírói akarat előtt, ami a Budapest Airport Zrt. lejáratását célozza. A felvásárlás óta többször is tényszerűen bemutattuk, hogy a repülőtér jelentősen jobb számokat produkál, mint azt vártuk – igaz ez mind a személyi- mind a teherszállításra, mind pedig a jövedelmezőségre.

A repülőtér nemzetközi hitelbesorolása szintén jelentősen javult, és magas szinten áll – ezt pedig egy igen nagy hitelminősítő intézet állítja. Mindeközben a Budapest Airport 2025-ben a maga kategóriájában elnyerte az év európai reptere díjat a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI). De milyen értékítéletet is vártunk attól a baloldali médiától, amelyik csendestárs volt a repülőtér 2005-ben történő privatizációjában, hiszen egy kritikus hangot sem hallatott a stratégiai eszköz kiárusítása ellen - áll az NGM sajóközleményében.

Törvényi döntés! 60 év feletti nyugdíjasok az érintettek

Sok nagycsaládban élő nő számára fontos kérdés, hogy miként érvényesíthető a „nők 40” kedvezményes nyugdíj lehetősége azoknak az édesanyáknak az esetében, akik több gyermeket neveltek. Szabályozási háttér: 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról.
2025. 07. 05. 01:00
Megosztás:

A Snorter ICO nagyot robbanthat a Telegram botok piacán

A Telegram botok egyre nagyobb szerepet töltenek be a kripto kereskedés világában. Ezt alátámasztja az a tény, hogy az olyan kereskedő botok, mint a Banana Gun és a Maestro a fennállásuk óta több milliárd dollárnyi tranzakciót bonyolítottak le.
2025. 07. 05. 00:01
Megosztás:

5,4 milliárd dollárnyi Bitcoin mozdult meg – újabb zuhanás előtt állunk?

Több mint egy évtizede alvó bitcoin tárcák aktivizálódtak, és 5,4 milliárd dollárnyi BTC mozdult meg pár órán belül. Ez a szokatlan mozgás komolyan megrengette a piacot, és újra felmerült a kérdés: vajon egy újabb árfolyamesés küszöbén állunk?
2025. 07. 04. 23:30
Megosztás:

Revoluton kriptovalutával kereskedtél? Akkor ennek most vége!

Azonnali hatállyal és ideiglenesen szüneteltetjük kriptoszolgáltatásainkat - írja ügyfeleinek a Revolut fintech vállalt. Mi áll a kriptovaluta kereskedés és váltás szüneteltetésének hátterében?
2025. 07. 04. 23:00
Megosztás:

Az Ondo Finance új korszakot nyit: felvásárolja az Oasis Pro-t a tokenizált értékpapírok piacának meghódításáért

Az Ondo Finance újabb lépést tett a pénzügyi szektor forradalmasítása felé: az amerikai szabályozott brókercéget, az Oasis Pro-t vásárolja fel, hogy erősítse pozícióját a tokenizált értékpapírok piacán. A lépéssel a blockchain-alapú pénzügyi innováció új szintre emelkedik.
2025. 07. 04. 22:30
Megosztás:

Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatója enyhén, 0,5%-kal, emelkedett júniusban. Noha a gabona és cukor nemzetközi jegyzése csökkent, ezt ellensúlyozta a tejtermékek, húsfélék és növényi olajok árának növekedése.
2025. 07. 04. 22:00
Megosztás:

Az EU csökkenti a taxonómia rendelet szerinti bürokráciát

Az Európai Bizottság intézkedéscsomagot fogadott el az uniós taxonómia rendelet alkalmazásának egyszerűsítésére, ami csökkenteni hivatott az uniós vállalkozások adminisztratív terheit - közölte a brüsszeli végrehajtó testület pénteken.
2025. 07. 04. 20:00
Megosztás:

Az OECD-ben 4 százalékra lassult az éves infláció

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban a fogyasztói árak éves átlagos növekedése 4 százalékra, 2021 júliusa óta a legkisebb ütemre lassult idén májusban az áprilisi 4,2 százalékról - áll a párizsi székhelyű szervezet honlapján.
2025. 07. 04. 19:30
Megosztás:

Kína dömpingellenes intézkedéseket vezet be az unióból importált borpárlatokra

A kínai kereskedelmi minisztérium pénteken dömpingellenes intézkedéseket jelentett be az Európai Unióból származó borpárlatokra, mindezt az Európai Bizottsággal zajló kereskedelmi vita közepette.
2025. 07. 04. 19:00
Megosztás:

Kezdeményezi az Air France-KLM a SAS többségi tulajdonának megszerzését

Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
2025. 07. 04. 18:30
Megosztás:

Fogd ki te is az aranyhalat: itt a Szerencsejáték Zrt. új nyári sorsjegye!

A kutyák és macskák után ismét egy állatos kaparóssal jelentkezik a nemzeti lottótársaság: a szerencsét hozó és kívánságokat valóra váltó aranyhal tematikájával várja a játékosokat az exkluzív megjelenésű nyári sorsjegyújdonság. A fődíj ezúttal 100 millió forint, de emellett 10 szerencsés 10 millió forinttal, további 100 pedig 1-1 millió forinttal lehet gazdagabb a sikeres kaparás után.
2025. 07. 04. 18:00
Megosztás:

Csökkent franciaország ipari termelése

Májusban csökkent a francia ipari termelés havi összevetésben a francia statisztikai hivatal, az INSEE pénteken közzétett adatai szerint.
2025. 07. 04. 17:30
Megosztás:

Az utasok közel fele nem köt utasbiztosítást

Az utazók közel fele nem köt utas- vagy balesetbiztosítást, pedig a nyaralások során bekövetkező balesetek és betegségek akár milliós költségeket is okozhatnak - derül ki az MBH Bank kutatásából és a CIG Pannónia Biztosító adataiból készült elemzésből.
2025. 07. 04. 17:00
Megosztás:

A nyári diákmunka miatt sok fiatal nyit bankszámlát a következő hetekben

Elkezdődött a nyári tanítási szünet, ami sok diák számára nem csupán a vakációt jelenti, hanem nyári munkát is a szünet alatt. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint vannak, akik először lépnek a munkaerőpiacra és először lesz önálló keresetük. Sok család számára aktuális kérdést vet fel: hol érdemes számlát nyitni a gyereknek a megkeresett pénz kezelésére?
2025. 07. 04. 16:30
Megosztás:

Az ország egyes részei kiürülnek, máshol nem bírják a beköltözők rohamát

A napokban tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a belső vándorlásra vonatkozó friss, 2024-es adatokat, melyek szerint tavaly összesen több mint 240 ezer ember „mozdult meg” Magyarországon és költözött tartósan (állandó jelleggel) máshová. Ezzel a 2023-as 220 ezerhez képest mintegy 10%-kal élénkült a vándorlási kedv, ugyanakkor még mindig messze van a 2021-es csúcstól, ami 307 ezer fő volt.
2025. 07. 04. 16:00
Megosztás:

Új fejezet a Ganz történetében – Zrt. formában folytatja működését

Július 1-jétől új cégformában, Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Zártkörűen Működő Részvénytársaság néven működik tovább a 100%-ban magyar tulajdonú iparvállalat. A vállalati forma változása nem csupán jogi lépés: a döntés szervesen illeszkedik a vállalat hosszú távú növekedési stratégiájába, amelynek célja, hogy a Ganz a hazai és az európai energetikai ipar meghatározó szereplőjévé váljon.
2025. 07. 04. 15:30
Megosztás:

Továbbra is az Erste elemzői a legpontosabbak

Ismét az Erste szakértői vitték el az első helyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Reuters előrejelzői versenyén. 2023 után 2024-ben is a bank elemzői adták a legpontosabb előrejelzést a magyar gazdaság mutatóinak alakulásáról.
2025. 07. 04. 15:00
Megosztás:

100.000 pontnál a BUX magyar tőzsdeindex

Ez nem egy fogadás 1:1000 odds-szal, hanem a BUX tegnapi, 99,899 pontos záróára. Vagyis majdnem megvolt a régóta vizionált, lélektanilag fontos és kerek záróár, amely jó alkalmat ad arra, hogy megálljunk egy pillanatra, és elgondolkozzunk egy picit a magyar piacról.
2025. 07. 04. 14:00
Megosztás:

Túlélni a szezont? Inkább uralni! A szezonalitás, mint stratégiai fegyver a logisztikában

Amikor a vásárló leemeli a gumicsónakot a polcról, valójában egy hosszú, hónapokkal korábban elindított logisztikai folyamat végpontjához ér. Az adott termék beérkeztetése a raktárba sok esetben már decemberben megkezdődik. És fordítva: miközben a hőmérő harminc fokot mutat, a logisztikai központokban már a karácsonyi árukezelés zajlik. A kereslet éves ritmusa nem csupán a készletezést, hanem az egész ellátási lánc működését meghatározza. Szepesi Gábor, a Trans-Sped budapesti régióvezetője választ ad arra, hogy mi is a szezonalitás valódi tétje.
2025. 07. 04. 13:30
Megosztás:

Új drogtörvény: életfogytiglan is járhat bizonyos esetben

A közelmúltban lépett hatályba az „új drogtörvény”, mely a korábbiaknál szigorúbb és a lényegesen magasabb büntetési tételeket ír elő. A kábítószer birtoklás – különösen jelentős mennyiség esetén – akár 20 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. Bizonyos esetekben a bűncselekményben érintett ingatlanok és járművek elkobzására is lehetőség nyílik. Emellett az eddig „új pszichoaktív anyagként” ismert szerek mostantól kábítószernek minősülnek, valamint bevezették a „tudatmódosító anyaggal visszaélés” bűncselekményét, amely emberi fogyasztásra alkalmatlan, de tudatmódosító hatással bíró szerekre – például hígítóra vagy csavarlazítóra – vonatkozik – hívja fel a figyelmet dr. Lőrik József ügyvéd.
2025. 07. 04. 13:00
Megosztás: