Nők 40 nyugdíj után jöhet a Férfi 40 nyugdíj a politikai ígéret szerint - mit jelenthet mindez?

A bejelentés: mit tartalmaz?
- A terv részeként Magyar Péter kijelentette, hogy „ma minden harmadik férfi meghal, mielőtt nyugdíjba menne” – a társadalmi méltányosság nevében a férfiaknak is járjon a 40 év után előnybe hozott nyugdíjazás.
- Alapfeltételként szerepel, hogy a gazdaság előbb jelentősen élénküljön.
- Hangsúlyozta továbbá, hogy az Alkotmánybíróság korábbi álláspontja szerint a választott rendszer nem alkotmányellenes, így a Nők 40 jelenlegi kizárólagossága nem ütközik Alkotmányba.
A háttér: hogyan működik jelenleg a Nők 40?
A Nők 40 program 2011 óta működik, és lehetővé teszi, hogy a nők 40 év jogosultsági idő után – legfeljebb 8 év gyereknevelési idő beszámításával – korhatár előtt vonuljanak nyugdíjba. A rendszer célja a gyermekvállalás miatti munkapiaci törések ellen kompenzálást nyújtani.
Jelenleg több mint 240 ezer nő él ezzel a lehetőséggel, és a Nők 40 költsége a nyugdíjkassza mintegy 8 %‑át teszi ki, ami hozzávetőlegesen két havi (13. havi) nyugdíjnak felel meg.
A szakértők véleménye: fenntarthatósági aggályok
1. Jelentős költségvonzat
Farkas András („Nyugdíjguru”) rámutat: ha a férfiak is élhetnek a 40 év utáni nyugdíj lehetőségével, a rendszer évente akár 400 milliárd forintos többletkiadást produkálhat – a Nők 40 költségének 86 %-a – és mivel a férfiak átlagjövedelme magasabb, a kiadás egyes esetekben még nagyobb lenne.
2. Munkaerőpiaci hatások
ING-szakértők (pl. Virovácz Péter) szerint az előrehozott nyugdíj rendszere csökkenti a munkaerő-kínálatot, ami a már most elöregedő és csökkenő foglalkoztatottságú társadalomban komoly munkaerőhiányt idézhet elő.
3. Politikai és társadalmi egyensúly kérdése
Néhány szakember szerint inkább átfogó nyugdíjreform, például rugalmas nyugdíjkorhatár-bevezetés lenne fenntarthatóbb megoldás, ami differenciáltan kezelné az előrehozott nyugdíjak kérdését és nem csak nem alapján. Például Simonovits András egy olyan fokozatos rendszert javasol, amely 25 év szolgálati idő és 62 éves kor elérése esetén engedne korábban kilépni a munkaerőpiacról, de éves nyugdíjcsökkentéssel (6 % malusszal).
Összefoglaló értékelés
Tényező | Értékelés |
---|---|
Méltányosság | A férfiak rövidebb várható élettartama és magasabb járulékfizetése miatt sokan igazságtalannak érzik a jelenlegi rendszert; a Férfi 40 ezt próbálná kezelni. |
Fenntarthatóság | Jelentős költségbővülés: akár 400 milliárd Ft/év + állami teher = újabb „plusz havi nyugdíj”. |
Munkaerőpiac | Elvándorlás vagy korai kilépés esetén kevesebb dolgozó marad aktív, növeli a hiány szerepét. |
Alternatívák | Rugalmas korhatár – pl. fokozatos csökkentés, malusszal – több szakértő szerint hosszabb távon jobb kompromisszum. |
Következtetés
Magyar Péter nyilatkozata és a Tisza Párt bejelentése szerint előrehaladott politikai szándék van a Férfiak 40 konstrukció bevezetésére, de jelenleg nem találkozik széleskörű szakmai támogatással a fenntarthatósági és költségvetési kockázatok miatt. Az ígéret ugyanis – ha ténylegesen bevezetésre kerülne – több százezer férfi korai nyugdíjazását hozhatná magával, komoly kiadásnövekedéssel, munkaerő-piaci visszahatással és potenciális ellátórendszeri szükséghelyzettel.
A szakértők többsége éppen ezért strukturális reformokat javasol, elsősorban a rugalmas nyugdíjkorhatárt és az előrehozott nyugdíjak részletes szabályozását (pl. időarányos járadékcsökkentés) – ami bizonyos férfiak számára hasznos lehet, de nem vezet azonnali terheléshez vagy tömeges kiáramláshoz. Ebben a formában a Férfiak 40 inkább kampányígéret maradhat, nem gyakorlatias vagy hosszú távon fenntartható megoldás.
Várható, hogy a témát a kampány során tovább hozzák elő, de szakértői kritikák alapján át kell gondolni a finanszírozást, célcsoportot és az alternatív nyugdíj‑stratégiákat egyaránt.