Növelte piaci részesedését és árbevételét 2024-ben a Praktiker

A Praktiker 2024-ben is folytatta piaci átlag feletti növekedési pályáját a vásárlói értékajánlat fejlesztésére, az országos jelenlét bővítésére és a működési hatékonyság növelésére fókuszálva. A kedvezőtlen gazdasági környezet a barkácspiacra is hatással volt, ennek ellenére a Praktiker 2,6 százalékkal 88,1 milliárd forintra növelte kiskereskedelmi tevékenységből származó nettó árbevételét 2024-ben, miközben adózott eredménye 519 millió forint volt. A magyar tulajdonban lévő Praktiker stratégiájának erősségét mutatja, hogy ebben gazdálkodási környezetben barkácspiaci részesedése 31,8 százalékra bővült, a 2023-as 31,4-ről. A 2024-es reálbér-növekedés ellenére a barkácspiacot továbbra is jelentős árérzékenység jellemezte, amit az inflációs nyomás mellett a támogatási programok miatt a korábbi évekre időzített beruházások is befolyásoltak.
A Praktiker ehhez a környezethez alkalmazkodva a vevői igényekhez igazított, személyre szabott ajánlatokat, megújított választékot és rendszeres akciókat kínált, valamint megújította törzsvásárlói programját is. Az országos hálózattal rendelkező barkácslánc emellett sikeresen hajtott végre stratégiai beruházásokat, bővítette hálózatát: megnyitotta második székesfehérvári áruházát. Ezzel a lépéssel és a 2025-ben nyitott második debreceni és a veszprémi áruházzal együtt a Praktiker üzleteinek összterülete mára közel 150 ezer négyzetméterre nőtt, és a vállalat további áruházak nyitását tervezi. A működési hatékonyság növelésének részeként egyszerűsödtek az áruházi folyamatok, valamint elindult a digitális iroda program, és a vállalat központja új, korszerű székházba (Liberty) költözött.
A vásárlók körében legnépszerűbb termékkategóriák 2024-ben a kert, a hideg- és melegburkolás, a szaniter, az építőanyag és a világítás voltak, az árbevétel jelentős része ezekből származott. Ezeknek a kategóriáknak a sikeréhez több esetben hozzájárultak a fejlesztések: például a szaniter, a hideg- és melegburkolás esetében jelentős kínálatfrissítés történt a vevői igényeket figyelembe véve.
Tovább erősödött az online értékesítés is, amely az áruházi árbevétel 2024-es növekedéséhez képest kétszer nagyobb arányban bővült, és a fejlesztéseknek köszönhetően több száz milliós extra forgalmat generált. Ehhez jelentősen hozzájárult az online szolgáltatások színvonalának emelése: egyszerűsödött a vásárlási folyamat, új fizetési és szállítási módokat vezettek be, valamint rövidültek a személyes átvételi (2024. márciustól 2 óra) és kiszállítási (2024. júniustól 24 óra) idők.
A Praktiker HR-stratégiája a munkavállalói jóllétre, az együttműködésre és a folyamatos fejlődésre épül. Stratégiai partnerként támogatja a vezetőket a gyorsan változó környezetben, miközben erősíti a csapatmunkát és az értékalapú működést. A barkácsláncnál kiemelt figyelmet fordítanak a generációk közötti együttműködésre, a duális képzésben részt vevő tanulók integrálására és a sokszínűség tudatos kezelésére. A Praktiker célja az értékteremtés: átlátható működéssel, világos elvárásokkal és közösen meghatározott célok mentén dolgoznak, hisznek abban, hogy a siker alapja a fókuszált teljesítmény, a következetes visszajelzés és a célok iránti elkötelezettség.
A Praktiker a gazdasági célok teljesítése mellett a társadalmi felelősségvállalást is fontosnak tartja. A környezettudatosság jegyében a vállalat tovább bővítette zöld energiafelhasználását áruházi napelemekkel, miközben a digitális iroda program segítségével jelentősen csökkentette a papírfelhasználást. A barkácslánc szórólapját már évek óta kizárólag digitálisan terjeszti. Termékkínálatában emellett egyre nagyobb arányban jelennek meg a környezetbarát és innovatív megoldások, beszállítóinak pedig több mint négyötöde magyar vállalat, és a barkácslánc rendszeresen támogatja a helyi közösségeket.
Flórián László, a Praktiker új ügyvezető igazgatója a 2025-ös kilátásokkal kapcsolatban elmondta: a jövőben a vásárlók még magasabb szintű kiszolgálására fókuszálnak, melyet motivált és képzett kollégákkal, új technológiákkal és ehhez igazított áruházi és központi működéssel segítenek majd. Az új ügyvezető ennek szellemében egy új értékesítési pozíció, a Márkanagykövet bevezetését tervezi, egyelőre a Budaörsi és a Bécsi úti áruházakban.