Országos siker aratott a Budapest Design Week: több mint 26 ezren fedezték fel a magyar design értékeit

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében megvalósuló rendezvénysorozat azt a célt tűzte ki, hogy a designhét nemcsak a szakma, hanem a nagyközönség számára is élményalapú formában mutassa be, hogyan kapcsolódik össze a design a mindennapi életünkkel.
„A kreatívipar mára nemcsak kulturális értéket teremt, hanem gazdasági hajtóerővé vált: a design és az innováció hozzájárulnak a versenyképesség növeléséhez, az exportképesség erősítéséhez és a vállalkozások megújulásához. A Budapest Design Week ezt a szellemiséget képviseli: egyszerre közösségi és gazdasági platform, amely a magyar kreativitásból regionális értéket épít. Felemelő érzés volt látni, hogy országszerte kétszáz programon keresztül egy közös cél dominált: a magyar design egyediségét megmutatni. A Budapest Design Week országos jellegével azt bizonyítja, hogy Magyarország képes regionális központtá válni a kreatíviparban is” – mondta Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
A Budapest Design Week idén is országos összefogással valósult meg: a főváros mellett Pécs, Sopron, Debrecen, Győr, Kecskemét, Veszprém, Szentendre, Tata és Balatonfüred is csatlakozott a programsorozathoz. A több mint 100 közreműködő szervezet – köztük galériák, felsőoktatási és szakképzési intézmények, kulturális intézmények és szakmai kamarák – részvételével megvalósuló rendezvény a kreativitás, az együttműködés és a tudásmegosztás ünnepe volt.
Az országos programstruktúra idén több mint 130 budapesti és mintegy 70 fővároson túli eseményt foglalt magában – 40 kiállítást, 40 workshopot, 60 egyedi programot, interaktív élményt, installációt, pop-up eseményt, valamint 20 szakmai beszélgetést. A látogatók a városok különböző pontjain, designstúdiókban, kulturális központokban és vásárokon is találkozhattak a hazai és régiós alkotók munkáival.
A BDW regionális központi szerepét idén is erősítették a vidéki helyszínek. Pécsen a DesignPécs több mint 40 eseménnyel adott teret a helyi alkotóknak, tervezőknek és vállalkozásoknak, melyekre közel 1500-an voltak kíváncsiak. Sopronban a 10. jubileumát ünneplő Sopron Design Week közel 20 programmal – kiállításokkal, nyitott stúdiókkal és szakmai beszélgetésekkel – készült, melyeket mintegy 1600-an kerestek fel.
A Debrecen Design Week a MODEM és a Debreceni Egyetem együttműködésében valósult meg, hat programon keresztül mutatva be a város kulturális és kreatív erejét, közel félszáz érdeklődőt vonzva.
A designhét eseményei leginkább a hazai közönségnek nyújtottak tartalmas időtöltést, azonban a programokat kiemelkedő nemzetközi érdeklődés is kísérte: Ausztriából, Szlovákiából, Csehországból is érkeztek látogatók, valamint számos vendég látogatott el a programokra Franciaországból, Olaszországból, Németországból, az Egyesült Királyságból, Spanyolországból és Izraelből is. Köztük újságírók, kurátorok és designvásári szakemberek is érkeztek Magyarországra, hogy megismerjék a legújabb alkotásokat és formabontó gondolatokat. A virtuális eseményeknek köszönhetően pedig a több mint 20 000 helyszíni érdeklődő mellett további több ezer online látogatót értek el a rendezvények.
Több program visszajelzése szerint a design vásárokon és pop-up eseményeken nőtt a közvetlen vásárlások és megrendelések száma.
A Budapest Design Week központi eseménye, a 360 Design Budapest idén hatodik alkalommal valósult meg, ezúttal a Budai Várnegyedben, és minden korábbinál nagyobb érdeklődést váltott ki. Több mint 5500 látogató érkezett az egykori Országos Műemlékvédelmi Hivatal épületébe. A kiállításon közel 100 tervező és gyártó mutatta be 400 alkotását, a magyar és közép-európai kortárs design legfrissebb irányait szemlézve. A kiállítók között nemcsak magyar alkotók, hanem szlovák, cseh, szlovén, ukrán, román és örmény designerek is helyet kaptak.
A Magyar Iparművészeti Múzeum együttműködésének köszönhetően a tárlat külön szekcióban idézte meg Borz Kováts Sándor életművét, a magyar formatervezés egyik ikonikus alakját. Emellett előadások, zenei és táncművészeti események, workshopok és exkluzív tárlatvezetések gazdagították a programot, melyek közel 1000 érdeklődőt vonzottak. A közösségi médiában több mint 1,2 milliós elérést generáltak a kiállítás tartalmai, tovább növelve a magyar design nemzetközi láthatóságát.
A kiállítás egyik célja a designipari utánpótlás támogatása volt, ezért a Magyar Divat & Design Ügynökség 20 szakképzési és felsőoktatási intézmény közel 600 diákját és hallgatóját is vendégül látta az eseményen. A jövő tehetségei, szakemberei egyedi kurátori tárlatvezetéseken, élményalapú formában ismerkedhettek meg a kortárs formatervezés irányzataival és az iparági szereplők munkásságával.
A 360 Design Budapest weboldalán online is elérhető a tárlat 3D-s változata, így a látogatók virtuálisan is bejárhatják a több mint 1000 m²-es kiállításteret, és közvetlenül is megismerhetik a designerek munkáit a következő 1 évben.
A Budapest Design Week és a 360 Design Budapest kiállítás idén ismét bebizonyította, hogy nem pusztán eseménysorozat, hanem élő hálózat, amely alkotókat, intézményeket, vállalkozásokat és közösségeket kapcsol össze, hogy együtt formálják a jövő vizuális és gazdasági kultúráját. A programsorozat nívós eseményei és kiemelkedő látogatószáma aláhúzza, hogy a design a gazdaság, az oktatás és a kultúra metszéspontjában áll.