Robbanásszerűen terjed a közösségi autózás a fiatalok körében
Évről-évre egyre népszerűbb a közösségi autózás a fiatalok körében. Ráadásul, minél fiatalabbak, annál gyakrabban ülnek GreenGo kormány mögé: amíg 2021 és 2022 között a 28 – 32 éves felhasználók autó bérléseinek száma nem változott szignifikánsan, addig velük összehasonlítva azt láthatjuk, hogy a 18-22 éves fiatalok által indított bérlések száma megduplázódott a vizsgált évek első 9 hónapjának adatait összevetve. Ez egybevág a nemzetközi tendenciákkal: olasz, német, illetve angol kutatások is hasonlóról számolnak be: nevezetesen, hogy a 18 éves korosztály számára az autótulajdonlás már nem prioritás: ők az autómegosztást, illetve a fenntarthatóbb közlekedési formákat részesítik előnyben.
Egyebek iránt ezen a téren a 23-27 éves korosztálynak sincs miért szégyenkeznie: ha a két vizsgált időszakot vesszük alapul, akkor megállapíthatjuk, hogy esetükben is közel 25%-kal növekedett az elektromos közösségi autómegosztó szolgáltatónál indított bérlések száma.
Nem csak egyre gyakrabban veszik igénybe fővárosi fiatalok az elektromos közösségi autómegosztó szolgáltatásait – de a BME diákjai körében végzett nem reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy egyre kevésbé szeretnének saját autót.
A GreenGo bérléseinek számaiból kiolvasható tendencia egybevág a szolgáltató Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karának diákjai között végzett, gyorsfelmérés tapasztalataival is – amely szerint a megkérdezett diákok 57%-a nem tervezi megtakarításait új gépjármű vásárlására fordítani és csak minden harmadik (34%) nyilatkozott úgy, hogy ilyen célú terve lenne. Ami nem csak azt jelenti, hogy saját gépjármű helyett egyre több fiatal részesíti előnyben a közösségi autómegosztást, de azt is, hogy egyre gyakrabban igénybe is veszi azt.
A kanadai, vancouveri Modo közösségi szolgáltató megbízásából készített felmérés eredményei hasonló képet mutatnak, amely szerint nem csak az ezredfordulón születetettek körében kiugróan népszerű a közösségi autómegosztás, hanem azok körében is, akik még nem próbálták ki azt. A felmérés eredménye szerint ugyanis ők is úgy gondolják, hogy kétharmaduk (65%) szerint az ilyen típusú közlekedés „kevesebb problémát jelent, mint egy autó birtoklása”. Többségük pedig úgy nyilatkozott, hogy szívesebben költi a pénzét más dolgokra, mint az autók karbantartására.