HUNGRAIL - csak ronthat a vasút helyzetén a forráselvonás
Az egyesülés közleményében úgy fogalmaz, hogy a közösségi közlekedés, és ezen belül a vasút területén a hosszú távú stratégiai átalakítások megvalósítása társadalmi és szakmai támogatottság nélkül veszélyes, esélytelen vállalkozás.
A szakmai érdekképviselet szerint az ismert, rövid határidők alatt nem lehet megbízható adatokon nyugvó tanulmányokat, hatásvizsgálatokat elkészíteni, így a döntések megalapozottsága, azok végrehajtása is kérdéses. Az egyesülés közölte, hogy a magyar vasút területén számos intézkedés szükséges, amelyek a szektor versenyképességét növelik, eleget téve az uniós célkitűzéseknek, a fenntartható fejlődés szükségességének.
A szervezet egyetért azzal, hogy a vonzó közösségi közlekedés megteremtése érdekében a "drága versenyként" jellemezhető vasút-autóbusz párhuzamos szolgáltatásokat meg kell szüntetni, létre kell hozni a regionális közlekedési szolgáltatókat, és tisztázni kell a megrendelői szerepeket is. Ezen intézkedések azonban álláspontjuk szerint nem határozhatóak meg szakmai háttérmunka és széleskörű társadalmi elfogadottság nélkül.
Az egyesülés szerint a közút-vasút versenyében a vasút eleve torz versenyfeltételek között működik, és az eddig megjelent "közlekedési reformtörekvések" ezt az egyenlőtlen helyzetet tovább rontják, különös tekintettel a "sokat hangoztatott" 40 milliárd forintos forráselvonásra. Az egyesülés javasolja, hogy a kormány vonja vissza a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló határozatot, az abban jelzett intézkedéseket ne kezdje meg.