Sötét mintázatok: jogszerű marketing vagy csapda a fogyasztóknak?

Az elmúlt években az európai fogyasztóvédelmi és adatvédelmi politika fókuszába kerültek az ún. sötét mintázatok. Ezek olyan gyakorlatok, melyek nem kívánt döntések meghozatalára, például vásárlásra, vagy adatkezelési hozzájárulás megadására) késztethetik a fogyasztókat. A CERHA HEMPEL szakértői bemutatják ezeket a jogszerűtlen gyakorlatokat, az ezzel foglalkozó legfrissebb tanulmányokat, és azt hogyan kerülhetőek el a súlyos GVH bírságok.

Mik is azok a sötét mintázatok?

Bár generálisan elfogadott definíció egyelőre nem született, a nemrég hatályba lépett digitális szolgáltatásokról szóló Uniós rendelet („DSA”) meghatározása jó kiindulópont lehet. Eszerint az „online platformok felületein megjelenő sötét mintázatok olyan gyakorlatok, amelyek akár szándékosan, akár ténylegesen jelentősen torzítják vagy korlátozzák a szolgáltatás igénybe vevőinek azon képességét, hogy önálló és megalapozott döntéseket hozzanak.”

A sötét mintáztok egyben alkalmasak lehetnek arra, hogy a digitális térbe vetett fogyasztói bizalmat aláássák. A sötét mintázatok lehetnek akár vizuális vagy szöveges elemek, illetve olyan honlap design megoldások is, melyek pszichológiai eszközökkel is képesek felgyorsítani, hogy egy adott értékesítési technika célba érjen. A sötét mintázatok sok esetben a szűkösségi hatásra (scarcity effect, termék szűkösségére, limitált elérhetőségére utaló hatás) vagy a közösségi megerősítés elvére (social proof, a fogyasztó aszerint dönti el, mit tegyen, hogy más, hozzá hasonló emberek hogyan döntöttek), illetve a FOMO-ra (kimaradás érzése) építenek. Összefoglaló módon elmondható, hogy a sötét mintázatok a fogyasztók online döntéseit a korábbi technikáknál szofisztikáltabban manipuláló-torzító online kereskedelmi gyakorlatokat jelentik.

Bár a potenciálisan sötét mintázatnak minősíthető megoldásokról kimerítő felsorolást adni szinte lehetetlen, mivel folyamatosan jelennek meg új módszerek, azok jellemzően mégis besorolhatóak valamely alábbi kategóriába:

a) cselekvésre késztetés (pl. kötelező regisztráció);

b) nem megfelelő felület kialakítása (pl.: fontos információk – akár részbeni – kitakarása, bizonyos fogyasztói döntések választásával kapcsolatos érzelmi manipuláció alkalmazása, előre bepipált jelölőnégyzetek, melyek a cégnek kedveznek);

c) erőszakoskodás (pl.: ismételt kérések az applikáció értesítéseinek engedélyezése iránt);

d) akadályozás (pl.: szolgáltatásról leiratkozás vagy kosár elemeinek törlésének aránytalanul nehézkessé tétele;

e) bújtatás (pl.: rejtett költségek alkalmazása, csepegtető ár alkalmazása);

f) közösségi igazolás (pl.: más fogyasztók vásárlásairól való értesítések küldése);

g) sürgetés (pl.: elérhető termékek számának szűkösségére való utalás vagy ajánlat elérhetőségével kapcsolatos visszaszámláló használata).

Formájuktól függetlenül a sötét mintázatok célja minden esetben egybevág: a konverziós ráta növelése (az adott honlapot látogatók minél nagyobb számban vásárlókká is váljanak) révén többletbevételt generálni.

Sötét mintázatokkal kapcsolatos tanulmányok

2022 tavaszán a sötét mintázatok témakörével kapcsolatban a Bizottság is közzétett egy tanulmányt, illetve 2022. októberében a téma aktualitására tekintettel az OECD is megjelentette ezzel kapcsolatos jelentését.

A Bizottság tanulmánya nem csak „akadémiai” feldolgozását adja a témának, hanem empirikus kísérleteket is bemutat, arra vonatkozóan, hogy valóban képesek-e a sötét mintázatok a fogyasztói döntések befolyásolására, illetve valóban hatnak-e azok a fogyasztók érzelmeire. A tanulmányban szerepel egy 120 résztvevős laboratóriumi kísérlet, ami megerősítette, hogy a sötét mintázatoknak lehetnek a fogyasztói döntés befolyásolásra alkalmas hatásai (különösen az erőszakoskodással járó sötét mintázatoknak). Ugyanakkor a kísérlet eredményei alapján egyértelmű bizonyíték nincs arra, hogy ezen gyakorlatok fogyasztókra gyakorolt neurofiziológiai (illetve pszichológiai) hatásai jelentősek lennének.

A tanulmányban bemutatott másik, 7430 résztvevőt számláló online kísérlet azt vizsgálta, hogy a sötét mintázatok alkalmasak-e az ügyleti döntés befolyásolására. A kísérlet rámutatott, hogy a rejtett információk, illetve az érzelmekkel való játék („toying”) személyre szabott gyakorlatokkal („personalization”) való kombinálása összezavarhatja a fogyasztókat, így ügyleti döntésükre is hatást tud gyakorolni. A kísérlet rámutatott arra is, hogy a nyomasztó helyzetek alkalmazása (pl. visszaszámláló alkalmazása) a sérülékeny fogyasztók ügyleti döntését jobban képes befolyásolni, mint az ésszerűen eljáró átlagfogyasztóét.

A hivatkozott Bizottsági jelentés szerint a legnépszerűbb 75 Uniós weboldal és applikáció közül 73 esetében azonosítható sötét mintázat. Egy 2021-ben közzétett tanulmány rögzítette, hogy a 105 legnépszerűbb Google Play alkalmazás mindegyike valamilyen módon tartalmaz sötét mintát. Nyilvánvaló, hogy nem indul majd minden esetben hatósági eljárás, vélhetően csak azon gyakorlatok esetében melyek nagy számú fogyasztó döntésére gyakorolnak hatást, vagy a fogyasztók számára különösen sérelmesek / zavaróak.

„Érdekes kérdés, hogy a Bizottsági tanulmány megállapításait mennyire fogják a hatóságok figyelembe venni jogalkalmazási gyakorlatuk során, illetve esetlegesen az eljárás alá vontak javára értékelik-e majd például az első tanulmány megállapításait” – mondja el dr. Priskin Boglárka, a CERHA HEMPEL ügyvéde. „Felmerül a kérdés, hogy amennyiben egy gyakorlatot a GVH sötét mintázatnak minősít, automatikusan az ügyleti döntés torzítására is alkalmasnak ítéli-e majd. Véleményünk szerint a kívánatos az volna, hogy a hatóság esetről esetre (az adott tanulmányok megállapításait is áttekintve) alaposan megvizsgálná, hogy az adott minta ténylegesen alkalmas lehet-e a fogyasztói döntések manipulálására.”

Szabályozás, hatósági beavatkozások

A GVH a szállásközvetítő portálok (Szallas.hu, Booking.com) kereskedelmi gyakorlatait vizsgáló 2020. évben hozott határozataiban a sötét mintázatok jelenséget még nem nevesítette, a sürgető állítások közzétételét agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősítette. Az OECD jelentése ugyanakkor a sötét mintázatokkal kapcsolatos hatósági beavatkozások kapcsán a Booking.com ügyet kifejezett említi.

A Szallas.hu. az ellene folyó eljárásban a bírságelengedés fejében vállalta többek között, hogy felméri, hogy a hazai online szállásfoglalási piacon továbbá a magyarországi e-kereskedelmi piacok egészén milyen pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas online értékesítési technikák, vásárlásösztönzési mechanizmusok vannak jelen. A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy bár a vásárlást ösztönző üzenetek (dark patternként, vagyis sötét mintázatként tekint ezekre a tanulmány) bosszantják a fogyasztókat, és akár magasabb stresszszintet is eredményezhetnek, jelentősen nem befolyásolják a fogyasztók döntéseit. A káros hatásuk a tanulmány szerint inkább az, hogy a fogyasztók rosszul érzik magukat a honlapon, így csökken a brand élmény.

Szintén kérdéses, hogy ezen megállapítások a GVH határozataiban is visszaköszönnek-e majd. A Viagogo eljárásban a GVH többek között az ún. „csepegtető árazás” miatt marasztalta el a vállalkozást, mely során a fogyasztóknak a vásárlási folyamat során újabb és újabb információkból kell összegyűjteniük a termék teljes árát, ami így csak a vásárlási folyamat legvégén jelenik meg. „Bár a GVH ekként nem nevesíti, az OECD jelentése szerint a csöpögtető árazás szintén sötét mintázat egyik típusa. Szintén történik utalás a sötét mintázatokra az Alza ügyben, ugyanakkor a GVH itt is inkább agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősítette annak feltüntetését, hogy mennyi fogyott, illetve éppen hányan érdeklődnek egy adott termék iránt” – magyarázza dr. Baumgartner Máté a CERHA HEMPEL részéről.

A sötét mintázatok ugyanakkor nemcsak versenyfelügyeleti eljárások során kerülhetnek a GVH látókörébe, hanem például gyorselemzés (ún. sweep) keretében is. 2022. októberében a GVH a légitársaságok honlapjai, illetve a jegyár-összehasonlító weboldalak esetén tekintette át, hogy alkalmaznak-e azok sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során.

Mit hozhat a jövő?

„Fontos látni, hogy bár a fogyasztók magatartását nem kívánt döntések meghozatalára késztető eladói praktikák jóval a digitalizáció előtt is jelen voltak, az online tér számos olyan sajátossággal jár együtt, amely ezeket a megoldásokat egyrészt elterjedtebbé, másrészt kifizetődőbbé teszi” – foglalja össze dr Priskin Boglárka. Sem a sötét mintázatok „kihasználása”, sem a konverzió-optimalizálás önmagában nem jogsértő, de ezek egyes esetekben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat vagy adatvédelmi jogsértéseket valósítanak meg. A fentiek alapján a Bizottság szabályozó és a GVH jogalkalmazói tevékenységének valószínűleg egyik kiemelt eleme lesz a sötét mintázatok vizsgálata.

Fogyasztóvédelmi tanácsok a karácsonyi időszakra

A karácsonyi időszakban a fogyasztóvédelmi kockázatok száma is megnő. Ezért fontos, hogy vásárlás közben megfontoltan és tájékozottan döntsünk, hogy a karácsony és az azt követő napok ne a félresikerült ajándékok okozta kellemetlenségekről, hanem az ünnep meghittségéről és valódi értékeiről szóljanak. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság az ünnepi időszakban is mindent megtesz a családok védelme érdekében, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben.
2025. 12. 12. 15:00
Megosztás:

A Coinbase forradalmasítja a pénzügyeket: tokenizált részvények és előrejelző piacok indulnak decemberben

A Coinbase ismét megrengeti a kriptovilágot: december 17-én elindítja saját predikciós piacait és a tokenizált részvénykereskedést. A lépés nem csupán egy új termékbevezetés – hanem stratégiai irányváltás is, amely közelebb hozza egymáshoz a hagyományos pénzügyeket és a decentralizált technológiát. A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje most olyan eszközöket kínál, amelyek révén a felhasználók éjjel-nappal kereskedhetnek részvényekkel, és spekulálhatnak valós események kimenetelére – mindezt blokkláncon keresztül.
2025. 12. 12. 14:30
Megosztás:

NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani

Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ. Bármikor, akár év közben is lehet ugyan a kivára váltani, de a 2025-ös zárás miatt legkésőbb december 31-ig célszerű dönteni és a bejelentést megtenni. A kiva alanyiság kezdő napjával a cégnek ugyanis mindenképp új, önálló üzleti éve kezdődik - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti- Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 12. 14:00
Megosztás:

Hogyan segítenek a speciális kutyahámok a mozgáskorlátozott állatoknak?

A kedvenceink egészsége és jólléte – legyen szó akár egy kutyáról vagy egy macskáról – mindig is elsődleges szempont volt azok számára, akik családtagként tekintenek rájuk.
2025. 12. 12. 13:30
Megosztás:

A Hyperliquid Strategies 30 millió dolláros részvény-visszavásárlással erősíti a HYPE token kapcsolódását

A kriptopiacon ritkán látni olyan merész lépést, amely egyszerre erősíti egy tőzsdén jegyzett cég részvényárfolyamát és a mögöttes token iránti bizalmat. A Hyperliquid Strategies most ezt teszi meg: 30 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot indít, hogy még szorosabbra fűzze kapcsolatát a HYPE tokennel. De mit is jelent ez pontosan a befektetők és a DeFi szektor számára?
2025. 12. 12. 13:00
Megosztás:

Mennyire biztonságosak a gél köröm matricák?

Manapság egyre többen választják az otthoni manikűrt, amely egyszerre kreatív és pénztárcabarát megoldás.
2025. 12. 12. 12:30
Megosztás:

A 4iG Csoport visszautasítja Hadházy Ákos rágalmait

A 4iG Műsorszóró Kft. eladásával kapcsolatban a sajtóban megjelent, Hadházy Ákos országgyűlési képviselő közösségi oldaláról és nyilatkozataiból átvett, minden valóságalapot nélkülöző kijelentések alkalmasak a Társaság jó hírnevének megsértésére és a tőkepiac tisztességtelen befolyásolására. A 4iG Nyrt. felelős, multinacionális nagyvállalatként határozottan visszautasítja a magyar sajtó által ellenőrzés nélkül átvett, súlyosan rágalmazó állításokat, és cáfolja az ellenzéki képviselő által terjesztett valótlan információkat. A vállalat vizsgálja annak jogi lehetőségeit, hogy piacbefolyási kísérlet, illetve rágalmazás miatt pert indítson a képviselő ellen.
2025. 12. 12. 12:00
Megosztás:

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

Megszületett a bérmegállapodás a Budapest-család dolgozóit képviselő szakszervezetekkel - közölte a főpolgármester pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Így optimalizáld az adódat év végén!

A magyar vállalkozások számára idén az év végi adótervezés fontosabb, mint valaha. 2026-tól jelentősen emelkednek a kisvállalati adó (KIVA) választhatóságának határai, így számos olyan cég is jogosulttá válhat a kedvezményes adózásra, amely eddig nem fért bele a rendszerbe. A Niveus arra figyelmeztet, hogy a cégeknek a döntést már 2025 végén meg kell hozni, ha 2026 januártól a KIVA adózás alá szeretnének tartozni.
2025. 12. 12. 11:00
Megosztás:

A pénzügyőrök csaknem kétszáz küldeményt emeltek ki a forgalomból

Az elmúlt hónapok ellenőrzései során országosan 194 csomagot emeltek ki a pénzügyőrök a forgalomból; mindegyik csomag adózatlan dohányterméket rejtett: összesen 3786 illegális, ízesített elektromos dohányterméket és csaknem egy kilogramm vágott fogyasztási dohányt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 10:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a kriptópiac?

A kriptovaluták összpiaci értéke elérte a 3,11 billió dollárt, ami mintegy 3,5%-os egynapos emelkedést és körülbelül 107 milliárd dollárnyi friss tőkebeáramlást jelent. A lendületet elsősorban az adta, hogy a Bitcoin ismét sikerrel védte a 90 000 dolláros támaszt, így elkerülte, hogy napos gyertyával ez alá zárjon, ami rögtön stabilizálta a befektetői hangulatot és magával húzta a teljes piacot. A vezető kriptovaluta közel 2,3%-ot erősödött, miközben több friss hír is tovább fokozta az aktivitást és a figyelmet a szektor iránt.
2025. 12. 12. 10:00
Megosztás:

Váratlanul csökkent a brit gazdaság teljesítménye

A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent a brit gazdaság teljesítménye.
2025. 12. 12. 09:30
Megosztás:

Digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika

Minden szegmensét érintő, komplex digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika Csoport a Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) egyik projektjének keretében. A fejlesztés célja a stabilabb, okosabb villamosenergia-elosztó hálózat, a megújuló energiaforrások integrációja és az ügyfél-elégedettség növelése, amely nemcsak technológiai, hanem szervezeti és ügyféloldali szemléletváltást is eredményez - közöle a csoport pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé a forint péntek reggelre

Gyengült kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 12. 08:00
Megosztás:

Idén is rekordévet zár a magyar turizmus

A 2024-es turisztikai rekord az idén már 11 hónap alatt teljesült, a szálláshelyeken regisztrált vendégek száma idén december 2-án elérte a 18 226 413-at, megdöntve ezzel a tavalyi egész éves vendégszámot, ami rekord volt - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. az MTI-vel.
2025. 12. 12. 07:40
Megosztás:

Export vezérelt növekedésére épít az Univer

A kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is stabilan növekvő belföldi és exportpiaci keresletre reagálva új, korszerű logisztikai központtal erősíti ellátási láncát az Univer Product Zrt. Az új raktárbázis a vállalat három telephelyén gyártott késztermékek országos és külpiaci kiszolgálásának központi helyszíne lesz.
2025. 12. 12. 07:00
Megosztás:

Átadták a közmédia legrangosabb szakmai díjait

Három alapvető érték vezeti a közmédia dolgozóinak munkáját: az erkölcsi iránytű, a tiszta gondolkodás és az állhatatos szív - mondta Vitályos Eszter kormányzati kommunikációért felelős államtitkár csütörtökön a Budapest Music Centerben, ahol tíz kategóriában adták át a közmédia legrangosabb szakmai díjait.
2025. 12. 12. 06:30
Megosztás:

Vállalkozó vagy? Itt vannak a legfontosabb határidők 2026-ra, már most írd be a naptáradba

Egyéni vállalkozó vagy? Akkor már most írd fel a naptáradba ezeket a fontos jövő évi időpontokat a bevallásokkal, határidőkkel kapcsolatban. Érdemes mindent időben elrendezni, mert a késedelem bírsággal járhat. A Számlázz.hu, Magyarország egyik legnagyobb pénzügyi adminisztrációs szolgáltatója közel egymillió vállalkozóval dolgozik együtt és összeszedte, mire érdemes figyelni 2026-ban.
2025. 12. 12. 05:30
Megosztás:

Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot. A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.
2025. 12. 12. 05:00
Megosztás:

Az adózást is átalakítja a mesterséges intelligencia

Világszerte a mesterséges intelligenciától (MI) várják az üzleti világot sújtó nehézségek megoldását a pénzügyi és adózási vezetők – derül ki az EY legújabb, 30 országra kiterjedő nemzetközi felméréséből. A válaszadók szerint az MI a következő két évben közel harmadával növelheti az adózási és pénzügyi területek hatékonyságát, és ötödével több erőforrást szabadíthat fel stratégiai feladatokra.
2025. 12. 12. 04:30
Megosztás: