Speciális gumiabroncs szükséges az elektromos- és villanyautókhoz? Igen!

Az elektromosautók nagymértékben különböznek a belső égésű motorokkal rendelkező járművektől. Pont ezért többféle elemre és alkatrészre is szükség van a hatékonyság érdekében. A gumiabroncsok az elektromos autók esetében is kimagaslóan fontos szerepet játszanak, mivel képviselik a jármű érintkezési pontját az aszfalttal. Ráadásul alkalmazkodniuk kell azokhoz a jellemzőkhöz, amik csak az elektromos járműveknél figyelhetőek meg. A hibridek továbbá a motor mellett még egy elektromos motorral is rendelkeznek, amelyekhez még hozzá kell számolni egy benzintankot, és egy nagy teljesítményű akkumulátort is. Továbbá a hatótáv minden eddiginél lényegesebb adattá vált. A gumiabroncs pedig mindezen területeken fontos szerepet játszik, óriási hatással van rájuk. Hogy miért? A megemelkedett súlyt ugyanis a gumiabroncs karosszéria megnövelt teherbíró képessége ellensúlyozza.

Speciális gumiabroncs szükséges az elektromos- és villanyautókhoz? Igen!

Az elektromosautók nagymértékben különböznek a belső égésű motorokkal rendelkező járművektől. Pont ezért többféle elemre és alkatrészre is szükség van a hatékonyság érdekében. A gumiabroncsok az elektromos autók esetében is kimagaslóan fontos szerepet játszanak, mivel képviselik a jármű érintkezési pontját az aszfalttal. Ráadásul alkalmazkodniuk kell azokhoz a jellemzőkhöz, amik csak az elektromos járműveknél figyelhetőek meg. Az akkucellák sokaságával ellátott elektromos autók több lényeges paraméterben is különböznek a hagyományos autóktól: nehezebbek, zajtalanok és jóval nagyobb nyomatékot adnak át az aszfaltnak induláskor. A hibridek továbbá a motor mellett még egy elektromos motorral is rendelkeznek, amelyekhez még hozzá kell számolni egy benzintankot, és egy nagy teljesítményű akkumulátort is.

Továbbá a hatótáv minden eddiginél lényegesebb adattá vált. A gumiabroncs pedig mindezen területeken fontos szerepet játszik, óriási hatással van rájuk. Hogy miért? A megemelkedett súlyt ugyanis a gumiabroncs karosszéria megnövelt teherbíró képessége ellensúlyozza.

Melyek azok a fontos tényezők és területek, amelyek miatt az elektromos- és villanyautókra más típusú gumiabroncs szükséges, mint a belső égésű motorral ellátott társaikra?

- Optimalizálni kell az autonómiát:Az elektromos autó különlegessége, hogy sok mindentől függ a vásárlásuk, általában az akkumulátor kapacitását is figyelembe vesszük, ezt pedig többféle tényező optimalizálásával lehet még tovább növeszteni. A gumiabroncsok nélkülözhetetlenek az alacsonyabb szakítószilárdság eléréséhez, aminek köszönhetően az autonómia növekszik. A méretet tekintve ezek az abroncsok szűkebbek, így csökken a talajjal való érintkezési felület, kevesebb a súrlódás, kevesebb az ellenállás, nagyobb az autonómia. Az aerodinamikai tartomány kiemelkedő fontosságú, ezért a gumikat úgy tervezik, hogy az aero ellenállása alacsony legyen. Szinte hasítania kell a levegőt. Szélessége legyen a lehető legvékonyabb, magas abroncsmérettel („olgoic”). Hatékony megoldásnak kell lenniük, hogy biztosítják a vezetéshez szükséges villamosenergia mennyiség spórolását, miközben nem veszíthetnek a tapadásból és az ellenállásból sem.

- Az elektromos gépjármű gumiabroncsoknak képesnek kell lenniük arra, hogy kevesebb súrlódást biztosítanak, ugyanakkor hatékonyan tartsák a jármű súlyát.Ehhez jön hozzá, hogy egy elektromos autó a benne található akkumulátor miatt nehezebb lehet, mint egy hagyományos kocsi. Így a gumiabroncsok gyorsabban kopnak, és a gyártásnál ezt is figyelembe kell venni. Ha egy hétköznapi példát veszünk alapul, a hasonló adottságokkal rendelkező VW Golf és VW ID3 között 3-400 kg különbség van, ezt pedig kompenzálni kell, méghozzá az abroncsok teherbírásával. A hagyományos gumiabroncsok nem hatékonyak az elektromos járműveknél, ezért mindig keressük az egyes jármű típusokhoz a legmegfelelőbb abroncsokat.

- Egy elektromos autó esetén folyamatosan visszatérő adat a hatótáv.Sőt, vannak, akik kifejezetten ezalapján vásárolnak vagy épp nem vásárolnak elektromos autót. Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek. Ráadásul ez az egyetlen olyan gyári alkatrész, melynek lecserélésével utólag is nagy mértékben változtathatunk az autó gördülési ellenállásán. Az elektromos autókra kifejelesztett abroncsok éppen ezért 10-15%-kal kevesebbet “fogyasztanak”, ami egy-egy autó esetén, akár 3-5% hatótáv növekedést is jelenthet. Ez pedig már könnyen eldöntheti a kérdést, hogy a nyaralás során, a szállodáig vezető úton megálljunk-e még egyszer tölteni vagy sem.

A megfelelő gumikeverék használata nagyon fontos mérföldkő a felsorolt problémák megoldására.Egy precízen megalkotott keverékkel, és egy minden szempontból remek mintázattal nagy mértékben csökkenthető az abroncsok zajértéke, növelhető a hatótáv, illetve redukálható a meginduláskor fellépő hatalmas nyomaték okozta kopás mértéke.

Annak érdekében, hogy a nagyobb nyomaték indulásnál ne okozzon komolyabb kopást, módosításokat kell véghez vinni a futófelület mintázatának kialakításán és a keverékének összetételén is.

Ismert, népszerű mintázatok hibrid és elektromos autókra: Hankook K127E, Michelin Pilot Sport EV, Michelin e.Primacy, Continental EcoContact 6 Q

Miben különböznek az EV abroncsok a simáktól?- Videó

Video - What makes EV tires different, and why should you fit them!?

Ahogy az cikkünkből is kiderül, az akkumulátorral felszerelt járművekhez készült gumiabroncsok közel sem egy marketinges csapat jól hangzó ötleteinek eredményei, hanem meghatározó fizikai érvek és rengeteg valós felhasználói előny áll mögöttük, illetve mellettük. Hovatovább, piaci mértékkel nézve a fejlesztések még csak most kezdődnek igazán!

Forrás és technológiai összefoglaló:

https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3132-specialis-gumiabroncs-szukseges-az-elektromos-es-villanyautokhoz-igen.html

conti.de

A legfontosabb építőelemek a teljesítmény mögött

Akár az irodában, akár az edzőteremben vagy éppen a tőzsdén próbálunk helytállni, nem szabad elfelejteni, hogy a teljesítmény mögött mindig stabil alapok állnak. Ahogy a pénzügyi sikerhez átgondolt befektetésekre és jó döntésekre van szükség, úgy a fizikai és mentális teljesítmény is azon múlik, milyen erőforrásokat biztosítunk a szervezetünknek. A ShopBuilder is ebben hisz: minden teljesítmény mögött struktúra, rendszer és megfelelő alapanyag áll – legyen szó akár az edzésről, akár a munkáról.
2025. 12. 18. 23:00
Megosztás:

Kreml: Moszkva készül a Washingtonnal folytatandó tárgyalásokra

Oroszország készül az Egyesült Államokkal az ukrajnai rendezésről folytatandó tárgyalásokra, Washingtonnak Kijevvel és Brüsszellel folytatott konzultációja alapján - jelentette ki Dmitrij Peszkov, az orosz elnök sajtótitkára újságíróknak csütörtökön Moszkvában.
2025. 12. 18. 22:30
Megosztás:

Az altcoinok felülteljesítők lesznek 2026-ban a kapituláció után – A Digitap ($TAP) bankolási hasznossága révén válik az egyik legjobb kriptobefektetéssé 2026-ra

2025 végére egyre erősebb bearish (csökkenő árfolyamú) nyomás nehezedik a legtöbb jelentős kriptovalutára. Mivel a Bitcoin az 85 000 dollár körüli, kulcsfontosságú támaszszint közelében oldalaz, egyes befektetők egy újabb komoly árzuhanástól tartanak. Ennek következtében egyre inkább kialakul az a vélekedés, hogy 2026-ban az altcoinok vehetik át a vezető szerepet a kriptopiacon.
2025. 12. 18. 22:00
Megosztás:

Nyereséggel zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 12. 18. 21:30
Megosztás:

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A jövő év áprilisától Magyar Mobilitási és Autóklub néven működik tovább a Magyar Autóklub, a névváltás és az arculatfrissítés az elmúlt évek szakmai és szemléletbeli átalakulásának megnyilvánulása - közölte a szervezet csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 20:30
Megosztás:

A BTC 87 000 dollár alá esett, ahogy a kockázatkerülés eluralkodik: A Digitap ($TAP) staking jutalmai miatt a legjobb kriptobefektetés lehet 2026-ra

A Bitcoin 87 000 dollár alá törve gyengült, miközben a kockázatkerülő hangulat elárasztotta a piacokat. A részvényindexek elkezdtek fordulni, senki sem tudja, hány kamatcsökkentés jöhet 2026-ban, és a befektetők sokkal szelektívebben állnak hozzá a kockázatvállaláshoz.
2025. 12. 18. 20:00
Megosztás:

Diákhitel Központ: továbbra is kamatstop védi a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhiteleket

A kormány döntésének köszönhetően továbbra is érvényben marad a kamatstop a 2024. december 31-ig felvett szabad felhasználású diákhitelekre, így ezekre változatlanul 7,99 százalékos kamat vonatkozik, az ezen időpont után igényelt Diákhitel1 kamata 2026. január 1-től 8,69 százalékra mérséklődik. Változatlanul kamatmentesen áll rendelkezésre a tanulmányi önköltségre fordítható Diákhitel2, valamint a szak- és felnőttképzésben igénybe vehető Képzési Hitel is - közölte a Diákhitel Központ csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 19:30
Megosztás:

Az MI egyre bizalomgerjesztőbb, a közösségi média és a spontán vásárlások kevésbé

Az elmúlt évben a kontinens vizsgált országaiban és hazánkban is 8%-kal többen fordulnak az MI-hez, amikor nem értettek bizonyos pénzügyi kifejezéseket. Többnyire az Y és a Z generáció tagjai azok, akik az MI segítségét kérik a fogalmak tisztásához, előbbi csoport arra is kifejezetten nyitott, hogy személyes adósságkezelési ügyeit élő emberek helyett MI-alapú botokkal vitassa meg.
2025. 12. 18. 19:00
Megosztás:

Új fejezet a magyar techpiacon: a Sprintform üzletága a Trans-Uni-hoz kerül, régiós digitális szolgáltató épül

2026. január 1-jével új korszak kezdődik a Financial Times FT1000-es listáján szereplő Sprintform életében: a gyorsan növekvő digitális tanácsadó és fejlesztő cég teljes üzleti tevékenysége beolvad a Trans-Uni Kft.-be. A tranzakció üzletág-átadás formájában valósul meg. A Sprintform teljes jelenlegi csapata a céghez kerül és a Sprintform alapítója, Berczeli András partnerként csatlakozik a Trans-Uni-hoz. A lépéssel a hazai piacon egyedülálló együttműködés jön létre: a Sprintform mély technológiai és termékfejlesztési szakértelme a Trans-Uni nagyvállalati IT-fejlesztői tapasztalatával és stabil infrastruktúrájával egyesül.
2025. 12. 18. 18:30
Megosztás:

Komlóra is megérkeztek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok

A MÁV-csoport flottájába az Energiaügyi Minisztérium (EM) és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. támogatásával a Zöld Busz Program folytatásaként az idén húsz környezetkímélő, tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezett, ezek közül az utolsó hét jármű Komlón állt forgalomba - közölte a MÁV-csoport csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 18:00
Megosztás:

Bitget x Google Developer Group: Web3 oktatás az ETH Zurich-en

A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), örömmel jelenti be éves együttműködését a Google Developer Group on Campus (GDGoC) ETH Zurich közösségével.
2025. 12. 18. 17:30
Megosztás:

Péntektől megerősített járatokkal készül az ünnepi időszakra a MÁV-csoport

Már péntektől a megszokottnál több jármű forgalomba állításával készül a MÁV-csoport az ünnepi időszakra - közölte a közlekedési társaság csütörtökön a honlapján.
2025. 12. 18. 16:30
Megosztás:

Csökkentette alapkamatát a Bank of England

Negyed százalékponttal 3,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England monetáris tanácsa. A csütörtökön bejelentett döntés megfelelt az elemzői várakozásoknak.
2025. 12. 18. 16:00
Megosztás:

Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően nem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén.
2025. 12. 18. 15:30
Megosztás:

Alacsony kamattal és garanciadíj mentességgel segíti a kkv-kat a Nemzetgazdasági Minisztérium

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások beruházásainak támogatása, ezáltal termelékenységük növelése és méretugrásuk elősegítése érdekében. Az október 6-án bevezetett fix 3%-os kkv hitel kulcsszerepet játszik a vállalkozói bizalom erősítésében.
2025. 12. 18. 15:00
Megosztás:

Amikor a számok mögött emberi történetek állnak

A sportban minden statisztika és eredmény mögött ott lapul egy-egy emberi sors. Nem csupán pontszámokról, győzelmekről vagy vereségekről van szó, hanem küzdelmekről, áldozatokról és felemelő pillanatokról is.
2025. 12. 18. 14:30
Megosztás:

Multifunkciós lézernyomtató otthonra – minden feladat egy gombnyomásra

A home office, az online oktatás és a digitális ügyintézés világában ma már szinte elképzelhetetlen az élet egy megbízható nyomtató nélkül. A jó hír az, hogy nem kell külön készülékeket vásárolni szkenneléshez, másoláshoz és nyomtatáshoz: egy multifunkciós lézernyomtató otthonra mindenre képes – gyorsan, gazdaságosan és kiváló minőségben.
2025. 12. 18. 14:00
Megosztás:

A NAV közzétette az ünnepek alatti ügyfélfogadás időpontját

A közigazgatási szünet alatt is kezdeményezhető ügyintézés elektronikusan a NAV-nál, személyesen az ünnepek alatt is nyitva tartó hivatalt lehet felkeresni, az ügyfélszolgálatokról a hatóság honlapján az Ügyfélszolgálat-keresőben lehet tájékozódni - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az MTI-nek elküldött közleményében.
2025. 12. 18. 13:30
Megosztás:

Vízpótlás zajlik a gemenci erdőben

Megkezdte a szivattyús vízpótlást a gemenci erdő déli területén a Dél-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság, így biztosítva a Gemenc Erdőgazdálkodási Zrt. által korábban jelzett vízigényt - közölte a zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 18. 13:00
Megosztás:

A vállalati ügyfeleknek is megnyílik az OTP SingleMarket

2025 nyarán indította el az OTP Bank újgenerációs befektetési platformját, a böngészőből és applikáció formájában is elérhető OTP SingleMarket-et, amely a tőzsdei megbízások mellett devizakonverziós műveletekre ad lehetőséget. 2025. december 16-a óta pedig a hitelintézet lakossági ügyfelei mellett már többezer vállalati ügyfele is elérheti a szolgáltatást, tehát már ezen vállalkozások képviselői is kereskedhetnek több mint ezer, a BÉT-en és a Xetra-n forgalmazott befektetési termékkel.
2025. 12. 18. 12:30
Megosztás: