Speciális gumiabroncs szükséges az elektromos- és villanyautókhoz? Igen!

Az elektromosautók nagymértékben különböznek a belső égésű motorokkal rendelkező járművektől. Pont ezért többféle elemre és alkatrészre is szükség van a hatékonyság érdekében. A gumiabroncsok az elektromos autók esetében is kimagaslóan fontos szerepet játszanak, mivel képviselik a jármű érintkezési pontját az aszfalttal. Ráadásul alkalmazkodniuk kell azokhoz a jellemzőkhöz, amik csak az elektromos járműveknél figyelhetőek meg. A hibridek továbbá a motor mellett még egy elektromos motorral is rendelkeznek, amelyekhez még hozzá kell számolni egy benzintankot, és egy nagy teljesítményű akkumulátort is. Továbbá a hatótáv minden eddiginél lényegesebb adattá vált. A gumiabroncs pedig mindezen területeken fontos szerepet játszik, óriási hatással van rájuk. Hogy miért? A megemelkedett súlyt ugyanis a gumiabroncs karosszéria megnövelt teherbíró képessége ellensúlyozza.

Speciális gumiabroncs szükséges az elektromos- és villanyautókhoz? Igen!

Az elektromosautók nagymértékben különböznek a belső égésű motorokkal rendelkező járművektől. Pont ezért többféle elemre és alkatrészre is szükség van a hatékonyság érdekében. A gumiabroncsok az elektromos autók esetében is kimagaslóan fontos szerepet játszanak, mivel képviselik a jármű érintkezési pontját az aszfalttal. Ráadásul alkalmazkodniuk kell azokhoz a jellemzőkhöz, amik csak az elektromos járműveknél figyelhetőek meg. Az akkucellák sokaságával ellátott elektromos autók több lényeges paraméterben is különböznek a hagyományos autóktól: nehezebbek, zajtalanok és jóval nagyobb nyomatékot adnak át az aszfaltnak induláskor. A hibridek továbbá a motor mellett még egy elektromos motorral is rendelkeznek, amelyekhez még hozzá kell számolni egy benzintankot, és egy nagy teljesítményű akkumulátort is.

Továbbá a hatótáv minden eddiginél lényegesebb adattá vált. A gumiabroncs pedig mindezen területeken fontos szerepet játszik, óriási hatással van rájuk. Hogy miért? A megemelkedett súlyt ugyanis a gumiabroncs karosszéria megnövelt teherbíró képessége ellensúlyozza.

Melyek azok a fontos tényezők és területek, amelyek miatt az elektromos- és villanyautókra más típusú gumiabroncs szükséges, mint a belső égésű motorral ellátott társaikra?

- Optimalizálni kell az autonómiát:Az elektromos autó különlegessége, hogy sok mindentől függ a vásárlásuk, általában az akkumulátor kapacitását is figyelembe vesszük, ezt pedig többféle tényező optimalizálásával lehet még tovább növeszteni. A gumiabroncsok nélkülözhetetlenek az alacsonyabb szakítószilárdság eléréséhez, aminek köszönhetően az autonómia növekszik. A méretet tekintve ezek az abroncsok szűkebbek, így csökken a talajjal való érintkezési felület, kevesebb a súrlódás, kevesebb az ellenállás, nagyobb az autonómia. Az aerodinamikai tartomány kiemelkedő fontosságú, ezért a gumikat úgy tervezik, hogy az aero ellenállása alacsony legyen. Szinte hasítania kell a levegőt. Szélessége legyen a lehető legvékonyabb, magas abroncsmérettel („olgoic”). Hatékony megoldásnak kell lenniük, hogy biztosítják a vezetéshez szükséges villamosenergia mennyiség spórolását, miközben nem veszíthetnek a tapadásból és az ellenállásból sem.

- Az elektromos gépjármű gumiabroncsoknak képesnek kell lenniük arra, hogy kevesebb súrlódást biztosítanak, ugyanakkor hatékonyan tartsák a jármű súlyát.Ehhez jön hozzá, hogy egy elektromos autó a benne található akkumulátor miatt nehezebb lehet, mint egy hagyományos kocsi. Így a gumiabroncsok gyorsabban kopnak, és a gyártásnál ezt is figyelembe kell venni. Ha egy hétköznapi példát veszünk alapul, a hasonló adottságokkal rendelkező VW Golf és VW ID3 között 3-400 kg különbség van, ezt pedig kompenzálni kell, méghozzá az abroncsok teherbírásával. A hagyományos gumiabroncsok nem hatékonyak az elektromos járműveknél, ezért mindig keressük az egyes jármű típusokhoz a legmegfelelőbb abroncsokat.

- Egy elektromos autó esetén folyamatosan visszatérő adat a hatótáv.Sőt, vannak, akik kifejezetten ezalapján vásárolnak vagy épp nem vásárolnak elektromos autót. Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek. Ráadásul ez az egyetlen olyan gyári alkatrész, melynek lecserélésével utólag is nagy mértékben változtathatunk az autó gördülési ellenállásán. Az elektromos autókra kifejelesztett abroncsok éppen ezért 10-15%-kal kevesebbet “fogyasztanak”, ami egy-egy autó esetén, akár 3-5% hatótáv növekedést is jelenthet. Ez pedig már könnyen eldöntheti a kérdést, hogy a nyaralás során, a szállodáig vezető úton megálljunk-e még egyszer tölteni vagy sem.

A megfelelő gumikeverék használata nagyon fontos mérföldkő a felsorolt problémák megoldására.Egy precízen megalkotott keverékkel, és egy minden szempontból remek mintázattal nagy mértékben csökkenthető az abroncsok zajértéke, növelhető a hatótáv, illetve redukálható a meginduláskor fellépő hatalmas nyomaték okozta kopás mértéke.

Annak érdekében, hogy a nagyobb nyomaték indulásnál ne okozzon komolyabb kopást, módosításokat kell véghez vinni a futófelület mintázatának kialakításán és a keverékének összetételén is.

Ismert, népszerű mintázatok hibrid és elektromos autókra: Hankook K127E, Michelin Pilot Sport EV, Michelin e.Primacy, Continental EcoContact 6 Q

Miben különböznek az EV abroncsok a simáktól?- Videó

Video - What makes EV tires different, and why should you fit them!?

Ahogy az cikkünkből is kiderül, az akkumulátorral felszerelt járművekhez készült gumiabroncsok közel sem egy marketinges csapat jól hangzó ötleteinek eredményei, hanem meghatározó fizikai érvek és rengeteg valós felhasználói előny áll mögöttük, illetve mellettük. Hovatovább, piaci mértékkel nézve a fejlesztések még csak most kezdődnek igazán!

Forrás és technológiai összefoglaló:

https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3132-specialis-gumiabroncs-szukseges-az-elektromos-es-villanyautokhoz-igen.html

conti.de

Fordulat a lakáspiacon: a vevőknek áll a zászló az év végén

Novemberben a lakáspiaci aktivitás az év végi lecsendülés jeleit mutatja, de a kereslet és a kínálat dinamikája teljesen eltérő dinamikát tükröz, ami a lakásvásárlók számára jelent előnyt. A kereslet csökkenése éves összevetésben annak is köszönhető, hogy tavaly november kiugróan erős volt az állampapírból kiszálló befektetők fokozódó jelenléte miatt. A kínálati oldalon pedig két számjegyű bővülés következett be a frissen meghirdetett lakóingatlanoknál – derül ki az ingatlan.com novemberi kereslet-kínálati összesítőjéből.
2025. 12. 04. 05:00
Megosztás:

Így pihennek a magyarok: a termál- és élményfürdőzés a legkeresettebb wellnessprogram

A magyarok döntő többsége félévente jár wellnessezni, elsősorban a szállodai wellnessrészlegeket választja, és ezért akár hosszabb utat is megtesz –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A szolgáltatások közül a termál-, illetve az élményfürdő a legkedveltebb, ezt követi a szauna és a gőzfürdő, majd a masszázs, amelyeket főként stresszoldás és relaxáció céljából vesznek igénybe.
2025. 12. 04. 04:30
Megosztás:

Berobbant az Otthon Start, októberben minden rekord megdőlt

Új korszakot nyitott a hitelezésben az Otthon Start Program: soha annyi lakáshitelt nem vettek még fel a magyar háztartások, mint idén októberben, a szerződött összeg meghaladta a 250 milliárd forintot. Rekord született az egy szerződésre jutó hitelösszeget illetően is. A személyi kölcsön népszerűsége töretlen és a babaváró hitelből is most fogyott idén a legtöbb - írja közleményében a Bank360.
2025. 12. 04. 04:00
Megosztás:

Több száz romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio

Hatszáznál több romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 04. 03:30
Megosztás:

Nem kell, hogy a nyugdíjas feladja Önmagát!

A nyugdíjas évek nem kell, hogy az önfeladásról szóljanak, sokkal inkább egy új életszakaszról, amikor több idő jut önmagunkra, a szeretteinkre és a társas kapcsolatainkra.
2025. 12. 04. 03:00
Megosztás:

Lesz-e nyugdíjad 10-20 év múlva? Itt a válasz!

Ahogy közeledik az év vége, egyre többen gondolják újra pénzügyi terveiket, és tesznek kisebb-nagyobb lépéseket a hosszú távú biztonság érdekében. Az OTP Nyugdíjpénztár szerint a fiatalok körében látványosan erősödik a tudatosság: az új belépők 40 százaléka 16-34 év közötti, és egyre többen választanak kockázatosabb, hosszabb távon nagyobb hozamot kínáló portfóliókat.
2025. 12. 04. 02:00
Megosztás:

Itt a menetrend az orosz gázról való gyors ütemű leválásról

Az EU megegyezett az orosz gázról való leválás menetrendjéről, ami a korábban tervezettnél picit gyorsabb lesz.
2025. 12. 04. 01:30
Megosztás:

Egy tanárnő kálváriája a pszichiátriai kezelésen - büntettek is érte

Pszichiátriai kezelések okozta rosszullét, kiszámlázott, de el nem végzett kezelések – a budapesti tanárnő esete egyedi történetnek tűnhet, ám egy jogvédő szervezet szerint az ilyen ügyek visszatérőek, így valójában rendszerszintű problémáról van szó. A NEAK mindenesetre büntetett ebben a konkrét ügyben.
2025. 12. 04. 01:00
Megosztás:

Miért fáj jobban a derekunk karácsony előtt?

Az év végi stressz és érzelmi terhelés felerősítheti a mozgásszervi panaszokat – figyelmeztet Joó Enikő gyógymasszőr, holisztikus manuálterapeuta. Tapasztalatai szerint a derékfájás, a beállt nyak vagy a becsípődések sokszor nem csupán fizikai eredetűek, hanem lelki problémák testi megnyilvánulásai.
2025. 12. 04. 00:30
Megosztás:

Az olasz védelmi miniszter önkéntes katonai szolgálat bevezetését javasolja

Önkéntes katonai szolgálat bevezetését kezdeményezte Guido Crosetto olasz védelmi miniszter, aki szerint a hibrid háború fenyegetése miatt több ezer magasan képzett biztonsági szakértőre van szükség Olaszországban.
2025. 12. 04. 00:05
Megosztás:

SOL erős ellenállásba ütközik 150 dollár alatt, miközben a Digitap új lendületet vesz a 2 millió dolláros hétvégi roham után

A Solana megrekedt 150 dollár alatt, mivel gyenge mutatók gyengítik a lendületét, miközben a Digitap 2,2 millió dolláros presale-je és élő omni-bank alkalmazása a $TAP tokent az egyik legígéretesebb kriptoeszközzé emeli jelenleg.
2025. 12. 03. 23:00
Megosztás:

Berobbanhat az Ethereum árfolyam? A Fusaka frissítés újraindíthatja a Pectrához hasonló 56%-os ralit

Az Ethereum árfolyama újra emelkedő pályára állt: december eleje óta több mint 13%-ot nőtt, részben a kriptopiac általános fellendülése, részben a Fusaka nevű hálózati frissítés körüli növekvő optimizmus hatására. Bár az ETH még mindig 17%-os mínuszban van havi szinten, a grafikonokon megjelenő technikai jelek kísértetiesen hasonlítanak a 2025 májusi Pectra-upgrade előtti szituációhoz – amikor az Ethereum egyetlen hét alatt 56%-ot ugrott. Vajon most ismét hasonló robbanás következik?
2025. 12. 03. 22:00
Megosztás:

A HungaroControl első uniós léginavigációs szolgáltatóként csatlakozott a SOCEA-hoz

A török, azeri, üzbég, kirgiz, tádzsik és kazah légiforgalmi irányító vállalatokat tömörítő szakmai szervezethez csatlakozott a HungaroControl, a csatlakozás lehetőséget teremt a térség szakszolgálataival való szorosabb stratégiai együttműködésre és koordinációra, ami az európai légiforgalom hatékonyabb áramoltatását eredményezheti - közölte a magyar légiforgalmi szolgálat szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 21:30
Megosztás:

Szerdán alig változott a forint árfolyama

Szerdán kevéssé változott, vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 12. 03. 21:00
Megosztás:

Putyin gazdasági tanácsadója szerint a kriptovaluta kulcsszerepet kell kapjon Oroszország gazdasági mérlegében

Az orosz kormány egyre nyíltabban fordul a kriptovaluták felé: most épp Vlagyimir Putyin egyik legközelebbi gazdasági tanácsadója szorgalmazza, hogy a kriptovaluták jelenjenek meg az ország hivatalos fizetési mérlegeiben. A háttérben egy gyorsan növekvő bányászati iparág áll, amely rejtett exportként dollármilliárdos értéket képviselhet – és ez még csak a kezdet.
2025. 12. 03. 20:30
Megosztás:

Utolsó 24 óra: A 92 ezer dolláros BTC csúcsküszöb lenne? Válts Digitap-ra ($TAP) az összeomlás előtt

A korábbi eladási hullámból való kilábalást követően a Bitcoin múlt pénteken átlépte a 92 ezer dolláros határt. Azonban, mivel nem sikerült áttörnie a kulcsfontosságú ellenállási szinteket, azóta jelentős árfolyamesést tapasztalt.
2025. 12. 03. 20:00
Megosztás:

Soha ne add el a Bitcoint! Vagy mégis? Veszélyben a BTC zászlóshajója

Michael Saylor neve egyet jelent a Bitcoin maximalizmussal – és a „Soha ne add el a Bitcoinod” elvvel. Azonban a kriptopiac egyik legnagyobb intézményi szereplője, a Strategy (korábban MicroStrategy) olyan pénzügyi nyomás alá került, amely arra kényszerítheti, hogy megszegje ezt az alapelvet. De mi történik akkor, ha ez a vállalat valóban elkezdi értékesíteni BTC-állományát? Összeomolhat a piac? Vagy ez csak egy új korszak kezdete?
2025. 12. 03. 19:00
Megosztás:

Oroszország egyre vakmerőbb

Oroszország egyre vakmerőbb viselkedést tanúsít a NATO-val szemben, megsérti a szövetséges országok légterét, kibertámadásokat hajt végre, és kémkedésre használ hajókat a tagállamok tengeri infrastruktúrájának feltérképezésére - jelentette ki Mark Rutte, a NATO főtitkára Brüsszelben szerdán.
2025. 12. 03. 18:30
Megosztás:

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában - közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója szerdán Debrecenben.
2025. 12. 03. 18:00
Megosztás:

Több utastájékoztatási funkció a MÁVPlusz járatinfó szolgáltatásban

Az adventi időszaktól új néven, jóval több szolgáltatással vehető igénybe a MÁV-csoport térképes útvonaltervező és járatinfó szolgáltatása, az egykori EMMA mostantól a tavasszal bemutatott új applikációhoz illeszkedő MÁVPlusz néven üzemel tovább, a weboldal is a mavplusz.hu címen érhető el - közölte a MÁV csoport szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 17:30
Megosztás: