Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben

Az európai vásárlók 58 százaléka továbbra sem számít vásárlóerejének javulására – derül ki a Shopfully nyolc európai országra kiterjedő friss kutatásából. A gazdasági hangulat továbbra is óvatos, a vásárlási döntéseket egyre inkább online információk (82 százalék) és promóciók (90 százalék) befolyásolják. A magyar vásárlók kétharmada vadássza az akciókat – ezzel Európa élmezőnyébe tartozunk árérzékenység tekintetében.

 Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben

Az európai fogyasztók többsége továbbra is pesszimista a vásárlóerejét illetően. A megkérdezettek 58 százaléka nem számít javulásra az anyagi helyzetében, míg további 36 százalék úgy véli, bár javulhat a vásárlóereje, mégis spórolásra kényszerül. A legnagyobb arányban a franciák (71 százalék), mi magyarok (64 százalék) és a németek (63 százalék) látják borúsan a kilátásokat. A felmérés szerint a csökkenő infláció ellenére a gazdasági bizonytalanság erősebb hatással van a lakosság hangulatára, mint a makrogazdasági mutatók kedvező alakulása.

Az ár-érték arány a vásárlók legfőbb szempontja. A megkérdezettek 70 százaléka a minőséget, míg 65 százalékuk az árat tartja a márkaválasztás legfőbb tényezőjének. A magyar vásárlók árérzékenyebbek: a mérleg az ár javára billen, 67 százalék számára ez az elsődleges szempont, míg 62 százalék a minőséget helyezi előtérbe.

Egyre érzékenyebbek a vásárlók az akciókra, de egyre kevesebbet költenek

„A kutatás rávilágít arra, hogy a vásárlási szokások a gazdasági környezet hatására jelentősen eltolódtak a tudatosság és a spórolás irányába. A promóciók és akciók kulcsszerepet töltenek be: tízből kilenc magyar vásárló szerint ezek jelentősen befolyásolják döntéseiket” – mondta Zsatkulák István a Shopfully magyarországi vezetője, digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértő.

Az európai fogyasztók több mint fele (54 százalék) az elmúlt évhez képest tudatosabban keresi a kedvezményeket, míg 34 százalékuk általánosságban is tudatosabban vásárol. Magyarországon ezek az arányok még magasabbak: a válaszadók 66 százaléka jobban figyel az akciókra, 44 százalék pedig kevesebbet, de átgondoltabban költ.

A Shopfully kutatása szerint a magyar vásárlók 2025-ben több területen is csökkenteni tervezik kiadásaikat: 43 százalékuk kevesebbet költene lakberendezésre, 42 százalék elektronikai cikkekre, 39 százalék ruházatra, míg 37 százalék barkácstermékekre.

 

A digitális jelenlét mára a vásárlás előszobája lett

A felmérés szerint tízből nyolc magyar vásárló (egészen pontosan 79%) előbb online keres információt, mielőtt fizikai boltba menne. A legnépszerűbb eszközök közé tartoznak a digitális katalógusok, amelyeket a válaszadók 68 százaléka használ rendszeresen. A jelenség neve ROPO (Research Online, Purchase Offline), vagyis online keresés, bolti vásárlás.

„A legtöbben nem is tudják, hogy ezt a mintát követik, pedig a vásárlási folyamat egyre inkább így működik. Azok a kereskedők, akik nem építik fel digitális jelenlétüket, gyakorlatilag lemaradnak a versenyben: akkor sem kerülnek be a vásárlók látóterébe, ha az üzletük az utca túloldalán van” – jelentette ki Zsatkulák István.

Önkiszolgáló kassza bajnok a magyar vásárlók 

Bár a vásárlási technológia lehetőségei egyre sokszínűbbek – chatbotoktól a virtuális próbafülkéken át a vásárlási asszisztensekig, az európai vásárlók egyelőre nem kapkodnak utánuk. Az adatok szerint mindössze 22 százalékuk használ valamilyen technológiai eszközt vagy funkciót vásárlás közben, és csak 11 százalék nyitott a kipróbálásukra. Az ok prózai: sokan egyszerűen nem értik, hogy ezek az eszközök miben jelentenének előnyt. 

„A magyar adat első pillantásra biztatónak tűnik: a válaszadók 39 százaléka állítja, hogy használ vásárlási technológiát. Csakhogy ez az arány erősen torzít, mivel nálunk kiemelkedően magas, 76 százalék az önkiszolgáló kasszát használók aránya, szemben az EU-s 69 százalékos átlaggal” – mondta Zsatkulák István, a Shopfully szakértője.

A fogyasztói elvárások kijelölik a fejlődés irányát: a technológiai fejlesztések ott érhetik el a legnagyobb hatást, ahol a fogyasztók legérzékenyebbek, az áraknál. A magyar válaszadók 67 százaléka szerint a legértékesebb jövőbeli eszköz az lesz, amely valós időben segít megtalálni a legjobb ajánlatokat.

A személyre szabás lehetőség – de sokakat még visszatart a bizalmatlanság 

A kutatás szerint a hazai vásárlók 37 százaléka szerint a bolti és online hirdetések segítenek eligazodni az árak között, 36 százalék pedig új termékek és ajánlatok felfedezésére használja őket.

A személyre szabott reklámok ugyanakkor kettős megítélés alá esnek: a technológia adott, a lehetőség is óriási, de az elfogadottság alacsony. 60 százalék szkeptikus az ilyen típusú üzenetekkel kapcsolatban – legtöbben a túl sok irreleváns reklámot (53 százalék) említik kifogásként.

A jövő többcsatornás 

„A kutatás megerősíti: az online és offline csatornák közötti határ végleg elmosódott. A kérdés már nem az, hogy a fogyasztó hol vásárol, hanem az, hogyan hozza meg a döntést – és ebben az online világ lett az első lépés” – vonta le a következtetést Zsatkulák István.

A vásárlók a hatékonyság és a személyes élmény kombinációját keresik, ezért a kereskedők számára elengedhetetlen az omnichannel, többcsatornás stratégiák alkalmazása. A siker kulcsa az ár-érték arány hangsúlyozása, a promóciók kiemelt kezelése és a fogyasztók bizalmának visszaszerzése a személyre szabott ajánlatokon keresztül.

Nyugdíjigénylés - figyeljünk a júniusban lejáró határidőre!

Ha valaki 2024-ben megszerezte a nyugdíjjogosultságot, de csak 2025-ben igényli a nyugdíjat, az ellátás összege a 2025-ös szabályok szerint kerül kiszámításra. Ebben az esetben csak 2026-ban részesül az éves nyugdíjemelésben és a tizenharmadik havi nyugdíjban.
2025. 05. 29. 01:00
Megosztás:

Törvényi döntés: háziorvosok csak ezeket a gyógyszereket írhatják fel!

A háziorvosok felírási jogosultsága szigorúan szabályozott a betegbiztonság érdekében.
2025. 05. 29. 00:30
Megosztás:

Altcoin szuperciklus a láthatáron: Íme a legjobb kriptók, amiket érdemes most megvenni

Tény, hogy az altcoinok az utóbbi időben bámulatos módon szárnyalnak, még mindig nem érkezett el az altcoin-szezon, hiszen a Bitcoin dominanciája kimondottan felfelé ívelő.
2025. 05. 29. 00:01
Megosztás:

Stratégiai megállapodás a tudásalapú gazdasági fejlődésért

Az MBH Bank Nyrt., a Pécsi Tudományegyetem (PTE) és az egyetem fenntartója, az Universitas Quinqueecclesiensis Alapítvány hosszútávú stratégiai együttműködési megállapodást kötött, amelynek célja, hogy a gazdasági, digitalizációs, egyetemi infrastruktúra- és oktatásfejlesztés területén közös kezdeményezéseket valósítsanak meg.
2025. 05. 28. 23:30
Megosztás:

Az OKSZ szerint az árréscsökkentés nem szolgálja sem a gazdaság, sem a vásárlók érdekeit

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül meghosszabbította a hatósági árak rendszerét, amivel szőnyeg alá söpri a magyar gazdaságban meglevő feszültségeket, és figyelmen kívül hagyja a magyar gazdaság és a vásárlók hosszú távú érdekeit - írta a szervezet az MTI-nek elküldött szerdai közleményében.
2025. 05. 28. 23:00
Megosztás:

Így alakul a diákmunkások órabére az idei nyári szezonban

Az idei nyári szezonban a diákmunkások órabére átlagosan bruttó 2000 forint körül alakul, de a legjobban fizető pozíciókban 3000 forintot meghaladó órabér is elérhető a Mind-Diák Szövetkezet friss adatai szerint.
2025. 05. 28. 22:30
Megosztás:

Csökkent árbevétel mellett nyereséggel zárta a Rába Nyrt. az első negyedévet

A Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele 14,5százalékkal 14,55 milliárd forintra csökkent csoport szinten az első negyedévben 2024 első negyedévéhez képest, míg adózott eredménye 21,1 millió forint lett az egy évvel korábbi 191 millió forintos veszteség után - tudatta a győri székhelyű vállalat szerdán a Budapesti értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 05. 28. 22:00
Megosztás:

A Gorenje Magyarország 41 milliárd forint árbevétellel zárta az évet

A Gorenje Magyarország Kft. 2024-ben 41,4 milliárd forint nettó árbevételt és 302 millió forint adózott nyereséget ért el, árbevételét 10 százalékkal növelte az előző évihez képest - mondta Füle Norbert ügyvezető a cég sajtótájékoztatóján szerdán Budapesten.
2025. 05. 28. 21:30
Megosztás:

Rekordérdeklődés a HU-rizont Program iránt: 51 milliárd forint támogatási igény 19 egyetemi konzorciumtól

Második alkalommal hirdette meg a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) a HU-rizont Programot, amelynek célja, hogy a magyar egyetemek nemzetközi élvonalbeli intézményekkel közösen fejlesszenek megoldásokat a társadalom és a gazdaság legégetőbb kihívásaira. A tavalyi 112 után idén már 132 pályázat érkezett be 51 milliárd forint összesített támogatási igénnyel.
2025. 05. 28. 21:00
Megosztás:

Szabados Richárd: a Garantiqa valós segítséget nyújt a vállalkozásoknak

A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. a nemzetgazdasági tárca stratégiai partnere, amely valós segítséget nyújt a vállalkozásoknak - mondta Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.
2025. 05. 28. 20:00
Megosztás:

Nagyobb válság jön, mint valaha – Kiyosaki szerint a Bitcoin ára 1 millió dollárra emelkedhet

Robert Kiyosaki, a Gazdag papa, szegény papa című világhírű könyv szerzője újra figyelmeztet: az amerikai gazdaság a valaha volt legsúlyosabb válság felé tart. A pénzügyi nevelés szószólója szerint nemcsak az államadósság és a munkanélküliség nő, hanem a hagyományos befektetési eszközök – mint a részvények vagy kötvények – is veszélybe kerülnek. És hogy mik az igazi menekülőeszközök?
2025. 05. 28. 19:30
Megosztás:

A vámok nehezítik az Abercrombie helyzetét

Az Abercrombie & Fitch a vártnál jobb első negyedéves eredményeket tett közzé, mivel az új stílusok felé történő nyitás, például nyomtatott farmerok és ruhák bevezetése több vásárlót vonzott.
2025. 05. 28. 19:00
Megosztás:

Mi egy hatékony meeting felépítése? – Így kerüld el az időpazarlást

A megbeszélések célja nem a beszélgetés, hanem az előrelépés. Vezetőként nemcsak az a feladatod, hogy jelen legyél az asztalnál – hanem az is, hogy tudd, kinek van ott helye, miről érdemes beszélni, és mi történjen azután, hogy mindenki felállt.
2025. 05. 28. 18:30
Megosztás:

Metaplanet és a Bitcoin: Japán új pénzügyi játszmája megkezdődött

A japán tőkepiacokon eddig példátlan lépést tett a Metaplanet, amely teljes egészében a Bitcoinra építi új pénzügyi stratégiáját.
2025. 05. 28. 17:30
Megosztás:

Tanult az építőipar a Grenfell Tower tragédiájából

2017 június 14-én kapott lángra és égett le Londonban a 24 emeletes toronyház, a Grenfell Tower. A tűzvésznek 72 halálos áldozata volt. A tragédia az építőipart is megrázta, miközben azt is nyilvánvalóvá tette, hogy a jogszabályok frissítése, szigorítása mellett az ágazat szereplőinek is tenniük kell azért, hogy a hasonló katasztrófák megelőzése érdekében erősítsék a biztonságot, javítsák hatékonyságot. A létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar azt foglalta össze, hogy a beruházási folyamatok digitalizációja miként támogatja a tűzvédelmi előírások betartását, az emberi életek megóvását.
2025. 05. 28. 17:00
Megosztás:

Nagy durranással zárulhat az amerikai gyorsjelentési szezon

Végéhez közelít az első negyedéves gyorsjelentési szezon az Egyesült Államokban, az S&P 500-as vállalatok több, mint 96%-a már beszámolt az eredményéről.
2025. 05. 28. 16:30
Megosztás:

Szoboszlai Dominik Premier League bajnok dedikált mezéért indult jótékonysági sorsolás

Jótékonysági sorsolást hirdetett a Dusán Világáért Alapítvány részére a szoboszlaishirts.com, amelyen egy Szoboszlai Dominik által dedikált, prémium keretbe helyezett futballmez talál gazdára. A cél: a négyéves, Duchenne-féle izomdisztrófiával élő Dusán kísérleti kezelésének támogatása Belgiumban. A sorsoláson minden 1000 forintnyi adomány egy sorsjegyet jelent, a sorsolás június 8-án lesz, az ünnepélyes átadás pedig június 10-én, a magyar–azeri meccs szünetében történik Budapesten.
2025. 05. 28. 16:00
Megosztás:

Alulmúlta a várakozásokat a PDD

A Temu-t is birtokló PDD első negyedéves teljesítménye jelentősen elmaradt a várttól.
2025. 05. 28. 15:30
Megosztás:

Tweetekből tokenek: Hogyan alakítja át az InfoFi a közösségi tartalmat kriptovagyonná?

Eljött az idő, amikor egy jól megfogalmazott tweet többet érhet, mint egy kisebb altcoin befektetés. Az InfoFi, a legújabb Web3 irányzat, forradalmasítja, hogyan válhat az információ pénzzé a kriptovilágban. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan működik az információs alkímia, miként váltják fel az okos algoritmusok a hagyományos airdropokat, és hogy a közösségi média hogyan lesz a jövő pénzügyi bányája.
2025. 05. 28. 15:00
Megosztás:

Hétórás munkanap bevezetését tervezi Montenegró

Hétórás munkanap bevezetését tervezi a montenegrói kormány, az ország gazdasági kamarája azonban szerdán arra figyelmeztetett, hogy a rövidebb munkanap nagyobb terheket róna a gazdaságra, amely nem biztos, hogy készen áll a globális kihívásokra.
2025. 05. 28. 14:30
Megosztás: