Szívatja és bünteti a FB a magyar hirdetők sokaságát - Miért?

A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a közösségimédia-óriás. A letiltott vállalkozások 55%-a semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt.

Szívatja és bünteti a FB a magyar hirdetők sokaságát - Miért?

A magyar kkv-k 83%-a használja a Facebookot hirdetésre, ami ezzel messze a leggyakoribb kkv-marketingeszköz. Bár egyre kevésbé bíznak benne, de szakítani nem tudnak vele, mert a bevételük jelentős része függ tőle – világít rá a Marketing Commando friss marketingeszköz-kutatása. Pedig a Facebookon céges oldalt, hirdetési fiókot vagy csoportot használó kkv-k hajszálnyira egyharmada, 32%-a már szenvedett el valamilyen letiltást. A letiltások az esetek felében (54%) kárt, azaz árbevétel-kiesést vagy pluszköltséget is okozott, és nem is keveset: az átlagos kár összege 1,2 millió forint.

„Ez döbbenetesen magas arány, melynek a nagysága minket is meglepett. Azt ugyan sejteni lehetett, hogy sokan érintettek a problémában, ezért is vizsgáltuk meg a kérdést, de ilyen arányú, tömeges letiltásokra még álmunkban sem gondoltunk” – jegyzi meg Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

A legtöbb esetben a hirdetési fiókot tiltotta le a Facebook (24%). Az üzleti profil az azt használók 11%-ánál került letiltásra, míg Facebook-csoport 3% esetén. A hirdetési fiókot minden esetben sikerült visszaállítani a válaszadóknak. Végleges letiltást a Facebook-használó válaszadók 1,5%-a kapott.

A fő kihívást az okozza, hogy a nehezen értelmezhető és folyamatosan változó Facebook felhasználói irányelvek alapján nehéz tudni, miért is történik a letiltás. A felmérésben részt vevők beszámolója alapján az esetek 55%-ában egyáltalán nem kaptak indokolást, hogy miért is tiltották le őket. A megkérdezettek 29%-a kapott valamilyen magyarázatot, és mindössze 9% kapott kielégítő indokolást.

„Nem lehet elégszer elismételni: az üzletben a legveszélyesebb szám az egy! Nem állhat stabilan egy cég marketingje sem egy lábon! Az a cég, amelyik a Facebookot használja egyetlen marketingeszközként, az szó szerint a létét kockáztatja” – foglalta össze a legfontosabb tanulságot Wolf Gábor.

Hozzátette: ahogy egy folyó akkor lesz nagy, ha sok forrás táplálja vízzel, úgy egy cég bevétele akkor lesz nagy, ha sok marketingeszköz táplálja vevőkkel. Érdemes tehát a marketing eszköztárából minél több eszközt, nem csak a Facebookot használni.

Oda a bizalom

Az átláthatatlan szabályok és letiltások hatására bizonytalanná váltak a kkv hirdetők, ami jelentősen lerontotta a Facebook megítélését. Már csak a válaszadók 43%-a bízik a Facebookban, mint hirdetési eszközben, ami 11 százalékpontos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan csökkent a közösségi oldalon látható tartalmak hitelességének megítélése. A megkérdezett kkv-k 17%-a tartja hitelesnek a Facebookon látható tartalmakat, ami 3 százalékpontos csökkenés a tavalyi 20%-hoz képest.

A közösségimédia-óriás bizalomvesztése annak a tükrében különösen jelentős, hogy minden más terület bizalmi szintje stagnál. A Google-ben hirdetési eszközként a válaszadók 57%-a bízik, a keresési találatokat pedig 60% tartja hitelesnek. Alig változott, bár továbbra is alacsony a hagyományos média megítélése, melynek tartalmait 14% tartja hitelesnek. Mindössze a válaszadó kkv-k 11%-a tartja hitelesnek az influenszerek által készített tartalmakat.

Népszerű kkv marketing eszközök 10-es toplistája

1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)

2. Honlap (helyezés 2020: 2. Változás: –)

3. Instagram (helyezés 2020: 3. Változás: –)

4. Ajánlás (helyezés 2020: 4. Változás: –)

5. Google (helyezés 2020: 5. Változás: –)

6. Hírlevél (helyezés 2020: 8. Változás: ↑2)

7. Keresőoptimalizálás (helyezés 2020: 7. Változás: –)

8. Blog (helyezés 2020: 6. Változás: ↓2)

9. Ajánlat készítése (helyezés 2020: 9. Változás: –)

10. YouTube (helyezés 2020: 10. Változás: –)

 A legnépszerűbb kkv-marketing eszközök tízes listáján idén is az online eszközök dominálnak, tíz eszközből nyolc ilyen. Első helyen a Facebook, második helyen a honlap áll, ami számottevően, 3 százalékponttal erősödött, vélhetően a koronavírus-járvány hatására. Harmadik az előző évhez hasonlóan az Instagram, negyedik az ajánlás, ötödik a Google.

Az előző évhez képest két helyet javítva, hatodik a hírlevél, melyet a keresőoptimalizálás követ. Nyolcadik a blog, ami két helyet rontott az előző évhez képest. Kilencedik az ajánlat készítése, tizedik a YouTube.

Az idei év nyertese a TikTok, mely ugyan nem került a top 10 közelébe, azonban ugrásszerűen, 4-ről 14%-ra nőtt a gyakorisága a kkv-k körében. „A TikTokkal megismétlődni látszik az Instagram sikertörténete. Ha ilyen ütemben nő a felhasználók száma, egy-két éven belül a top 10-be kerülhet” – véli Wolf Gábor.

Ugrásszerűen nőtt a hideghívás hatékonysága

Hatékonyság szempontjából vizsgálva az eszközöket, egészen eltérő a top 10-es lista. Az első helyen ez esetben is a Facebook áll, azonban a második az ajánlás. Harmadik a Google, ami egy helyet lépett előre, helyet cserélve a networkinggel, ami a negyedik. A honlap az ötödik, a webshop a hatodik, hetedik helyen egy helyet erősödve a hírlevél áll. A nyolcadik helyen, 17 helyet erősödve a hideghívás áll. Kilencedik a tévéhirdetés, mely két helyet erősödve, idén először került a top 10 leghatékonyabb eszközei közé. A tízes lista utolsó helyén az ár-összehasonlító oldalon való megjelenés szerepel, amely három helyet rontott az előző évhez képest.

Hatékony kkv marketing eszközök 10-es toplistája

1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)

2. Ajánlás (helyezés 2020: 2. Változás: –)

3. Google (helyezés 2020: 4. Változás: ↑1)

4. Networking (helyezés 2020: 3. Változás: ↓1)

5. Honlap (helyezés 2020: 5. Változás: –)

6. Webshop (helyezés 2020: 6. Változás: –)

7.  Hírlevél (helyezés 2020: 9. Változás: ↑2)

8. Hideghívás (helyezés 2020: 25. Változás: ↑17)

9. Tévéhirdetés (helyezés 2020: 11. Változás: ↑2)

10. Árösszehasonlító (helyezés 2020: 7. Változás: ↓3)

A hideghívás hatékonyságának látványos erősödése azért is érdekes, mert a gyakorisága csökkent, a tavalyi 28. helyről a 33. helyre esett vissza. Wolf Gábor szerint az ellentétes mozgás a koronavírus hatásának tulajdonítható. A járvány miatt csökkent a hirdetők köre, így a kisebb reklámzaj, valamint mert tavaszig otthon volt karanténban a fél ország, javult a hatékonyság. Ez utóbbi látszik a tévé hatékonyságának erősödésében is, hiszen a karantén alatt a fél ország a tévé előtt ült.

Mélyen zsebbe kellett nyúlni idén a kkv-knak

Jelentősen nőtt a válaszadók marketingköltése. Az idei átlagos költés 4,9 millió forint körül alakul, ami 31%-os növekedés az előző évi 3,7 millió forinthoz képest. A legtöbben, 37% a Facebookon költöttek többet, míg 28% a Google, 20% az Instagram költéseit növelte.

A marketingköltést két tényező növelte a kkv-k körében. Egyrészt jelentősen nőttek a Facebook és Google hirdetések árai, melyek a legelterjedtebb marketingeszközök a kkv-k körében. Másrészről a koronavírus-járvány miatti digitalizációs kényszer tetemes extra kiadást eredményezett. Sokan most készítették el az első honlapjukat, webshopjukat, az első fizetett hirdetéseket – magyarázza Wolf Gábor.

„Hamvas dalok” a Várkert Bazárban Wunderlich Józseffel és a Tárkány Művekkel

A magyar irodalom egyik legkülönösebb alakját, Hamvas Bélát ünnepli a „Hamvas dalok” című előadás, amely a Várkert Bazár új sorozatának, a Koncertköltészetnek nyitódarabja.
2025. 06. 03. 22:30
Megosztás:

Növelte piaci részesedését és árbevételét 2024-ben a Praktiker

A kihívásokkal teli környezetben is pozitív eredménnyel és piaci részesedésének növelésével zárta a 2024-es évet a hazai barkácspiacon meghatározó pozíciójú Praktiker. A magyar tulajdonú, országos hálózattal rendelkező barkácslánc árbevétele 2024-ben 88,1 milliárd forintra emelkedett. A vállalat sikeresen hajtott végre stratégiai beruházásokat, fejlesztette vásárlói értékajánlatát és növelte működési hatékonyságát. Az intézkedéseknek és a terjeszkedésnek köszönhetően a barkácslánc erőteljesebb növekedésre számít 2025-ben. Az áruházláncot áprilistól új ügyvezető, Flórián László irányítja.
2025. 06. 03. 22:00
Megosztás:

Legjobb kripto staking 2025: melyik kriptovalutát éri meg stakelni a hozam és kockázat alapján?

Melyik a legjobb hozamú kriptovaluta staking 2025-ben? Kripto stakelés kockázatai és várható hozamai 2025-ben. Elemzés a staking hozamokról, platformokról és a legígéretesebb kriptovalutákról 2025-ben.
2025. 06. 03. 21:00
Megosztás:

Egy magyarázat amiért ennyire jól mennek a tőzsdék

Azon túlmenően, hogy például az első negyedéves vállalati profitok jól alakultak, s a kilátások is alapvetően jónak mondhatók a cégek jelentései alapján, van valami más is, ami miatt ilyen erősek a piacok - írja ez ERSTE elemzője.
2025. 06. 03. 20:30
Megosztás:

Nagy István: 2027-ig több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben

A 2027-ig tartó uniós ciklusban több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben - közölte az agrárminiszter az M1 aktuális csatornán kedden.
2025. 06. 03. 20:00
Megosztás:

Ethereum staking útmutató kezdőknek – Hogyan kamatoztasd a kriptódat biztonságosan?

ETH staking működése és az elérhető kamat. Részletes, magyar nyelvű útmutató az Ethereum staking működéséről, hozamairól, platformjairól és kockázatairól.
2025. 06. 03. 19:30
Megosztás:

Kiszerettek a Babaváróból és a Munkáshitelből a magyarok?

Kevesebb fogyasztási hitelt vettek fel összességében a magyarok áprilisban, mint az előző hónapban, ám éves összevetésben még mindig jelentős a kereslet a banki finanszírozásra. Némi meglepetésre a Munkáshitel iránt is csökkent áprilisban a kereslet, míg a Babavárónál folytatódott a lefelé tartó trend, ami nem meglepő, hiszen a házasságkötések száma is lejtmenetben van.
2025. 06. 03. 19:00
Megosztás:

A burgonyatermesztés jelenéről és jövőjéről szervezett tanácskozást az OBTT

Az idén is egy nagyszabású szakmai tanácskozás keretében vitatták meg a hazai burgonyatermesztés és -értékesítés aktuális kérdéseit az ágazat kiemelt képviselői. A magyar táplálkozáskultúrában is jelentős szerepet betöltő növény világnapján, május 30-án az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács (OBTT) által életre hívott konferencián a többi között szó esett a termelési technikák fejlesztési lehetőségeiről, a magyarországi és nemzetközi piaci trendekről, a fenntarthatósági törekvésekről, valamint a hazai fogyasztási szokásokat feltérképező, 2025-ben készült reprezentatív kutatás eredményeiről is. A rendezvény keretében immár második alkalommal adták át a Burgonyáért vándordíjat.
2025. 06. 03. 18:30
Megosztás:

Nem változtak júniusban a lakáshitel kamatok, de magasabb lett az induló költség néhány banknál

Nem változtattak lakáshiteleik kamatán a magyar bankok júniusban, ám az induló költségek két hitelintézetnél is drágultak júniustól. Változatlan kamatszintek mellett érdemes az igénylőknek az induló költségeket is figyelembe venni a lakáshitel kiválasztásakor, mert az értékbecslési, a közjegyzői és a folyósítási díj esetleges elengedése akár 100 ezer forintot meghaladó összegű kedvezményt is jelenthet - figyelmeztet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu szakportál pénzügyi szakértője.
2025. 06. 03. 18:00
Megosztás:

Agrofeeling2025: Pozitívabbnak látják helyzetüket a hazai gazdálkodók

A gazdálkodók 63 százaléka értékelte negatívan a 2024-es évet a termelés eredményessége szempontjából – az előző évi 82 százalékhoz képest ez jelentős pozitív irányú elmozdulást jelent. A legnagyobb kihívásnak továbbra is a felvásárlási árak alakulását tartják, ugyanakkor mára legalább ugyanannyian tartják kritikus kockázatnak a kiszámíthatatlan időjárást is. Továbbra is sokaknak okoz nehézségeket a termeléshez kapcsolódó költségek magas szintje, ám tavalyhoz mérten immár jóval kevesebben tartanak az új támogatási rendszerhez kapcsolódó adminisztráció vélt nehézségeitől – derül ki az Agroinform.hu AgroFeeling2025 címet viselő, a gazdálkodói hangulatot és terveket célzó felméréséből.
2025. 06. 03. 17:30
Megosztás:

Az AutoWallis vezeti be a régióban a NIO prémium elektromos autómárkát

Újabb jelentős lépést tett nemzetközi pozíciójának erősítése terén az AutoWallis Csoport, miután megállapodott az elektromos autókat fejlesztő NIO márka kizárólagos importőri jogainak megszerzéséről régiónk legjelentősebb potenciállal bíró elektromos autós piacain, így Magyarország mellett Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban és Romániában. Az értékesítés várhatóan 2025 utolsó negyedévében indul hazánkban és Ausztriában, 2026-tól pedig a többi országban.
2025. 06. 03. 17:00
Megosztás:

Változásra van szükség a talajművelésben

Magyarországon óriási a lemaradás a talajművelésben, változásra van szükség, nem spórolható meg a korszerű technológiai megoldások alkalmazása - jelentette ki a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora kedden Kiszomboron.
2025. 06. 03. 16:30
Megosztás:

Több mint 50 millió euró értékű beruházással duplázza meg gyártókapacitását a Ganz

A Ganz Transzformátor és Villamos Forgógépgyártó Kft. 52 millió euró értékű beruházási programot indított el, a projekt legjelentősebb elemeként 2026 végéig teljesen új transzformátorgyártó üzem épül Tápiószelén - tájékoztatta a vállalat kedden az MTI-t.
2025. 06. 03. 16:00
Megosztás:

Befagytak a hitelkamatok, a személyi kölcsönök kamatcsökkenése is megtorpant

Alig változtak a hitelkamatok, mindössze egy bank hajtott végre nagyobb kamatmódosítást a hónap elején. Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők drágábban juthatnak szabad felhasználású személyi kölcsönhöz, mint korábban, az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkezők azonban kamatcsökkentésnek örülhetnek. A Bank360 kamatfigyelőjében foglalta össze a legfontosabb változásokat.
2025. 06. 03. 15:30
Megosztás:

Vészesen felgyorsult a Balaton vizének melegedése, turbulens változások jönnek az élővilágban

Az utóbbi három évtizedben a Balaton vize háromszor annyit melegedett, mint az azt megelőző több mint 120 évben, a vízben fellépő hőhullámok pedig gyakoribbá és intenzívebbé váltak. A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el: megbillenhet az évszakos ciklusokra épülő ökoszisztéma, nő az oxigénhiányos időszakok és az algavirágzások kockázata, és megjelennek a melegkedvelő, inváziós növényfajok is.
2025. 06. 03. 15:00
Megosztás:

Mészáros Lőrinc bent hagyta a pénzt

Mészáros Lőrinc mindössze 1,12 milliárd forint osztalékot vesz ki a 100 százalékos tulajdonában lévő Talentis Group Zrt.-ből, noha a cég 2024-ben 44,3 milliárd forint adózott nyereséget termelt – derül ki a május 29-i alapítói határozatból.
2025. 06. 03. 14:30
Megosztás:

Itt a szezon – idén a magyarok 70 százaléka biztosan utazik, de a legtöbben maximum egy hetet pihennek

Bár a magyarok többsége idén is készül nyaralni, a pihenés célja, hossza és gyakorisága már igen változatos képet mutat – ez derült ki az Allianz Hungária Zrt. friss kutatásából. Az adatok alapján azt látni, belföld és Európa verhetetlen úti célok, de a többség csak pár napot vagy maximum egy hetet engedélyez magának. Egyelőre kevésbé jellemző, hogy a nyári forróság miatt hűvösebb tájak felé utazzunk, bár kétségtelenül megjelent ez a szempont is az utazók körében. A természet közelségét 40 százalékunk keresi, és mind többen a szellemi-lelki felfrissülésért kelünk útra 2025-ben, hogy távol legyünk a technológiáktól, a zajtól. Szűk körben utazunk, a világszerte hódító egyedül utazás 100-ból egyelőre 3 utast csábít itthon. Az utasbiztosítás továbbra is fontos: tízből nyolcan élnek vele, igaz, gyakran csak az utolsó pillanatban gondolnak rá.
2025. 06. 03. 14:00
Megosztás:

Parajd: Elindult az adományvonal a székelyföldi bajbajutottak támogatására

Elindult a 1353-as adományvonal is a székelyföldi bajbajutottak támogatására - közölte az Ökumenikus Segélyszervezet kedden az MTI-vel.
2025. 06. 03. 13:30
Megosztás:

Lassabb növekedést lát az OECD

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint az amerikai gazdasági növekedés idén 1,6%-ra, jövőre pedig 1,5%-ra lassulhat a tavalyi 2,8%-ról, aminek fő katalizátora a vámháború miatti bizonytalanság és a megugró infláció.
2025. 06. 03. 13:00
Megosztás:

A Monero újra reflektorfényben: 11,5%-os ugrással készül áttörni a 420 dolláros ellenállást

A Monero (XMR), a legnagyobb piaci értékű adatvédelmi fókuszú kriptovaluta, ismét a befektetők érdeklődésének középpontjába került. Egyetlen nap alatt 11,5%-ot erősödött, amivel nemcsak a közelmúltbeli gyengélkedésből tért vissza, hanem újra esélyt kapott, hogy áttörje az évek óta kemény diónak számító 420 dolláros technikai ellenállást. Vajon sikerül a kitörés, vagy újabb visszautasítás jön?
2025. 06. 03. 12:30
Megosztás: