Szívatja és bünteti a FB a magyar hirdetők sokaságát - Miért?

A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a közösségimédia-óriás. A letiltott vállalkozások 55%-a semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt.

Szívatja és bünteti a FB a magyar hirdetők sokaságát - Miért?

A magyar kkv-k 83%-a használja a Facebookot hirdetésre, ami ezzel messze a leggyakoribb kkv-marketingeszköz. Bár egyre kevésbé bíznak benne, de szakítani nem tudnak vele, mert a bevételük jelentős része függ tőle – világít rá a Marketing Commando friss marketingeszköz-kutatása. Pedig a Facebookon céges oldalt, hirdetési fiókot vagy csoportot használó kkv-k hajszálnyira egyharmada, 32%-a már szenvedett el valamilyen letiltást. A letiltások az esetek felében (54%) kárt, azaz árbevétel-kiesést vagy pluszköltséget is okozott, és nem is keveset: az átlagos kár összege 1,2 millió forint.

„Ez döbbenetesen magas arány, melynek a nagysága minket is meglepett. Azt ugyan sejteni lehetett, hogy sokan érintettek a problémában, ezért is vizsgáltuk meg a kérdést, de ilyen arányú, tömeges letiltásokra még álmunkban sem gondoltunk” – jegyzi meg Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

A legtöbb esetben a hirdetési fiókot tiltotta le a Facebook (24%). Az üzleti profil az azt használók 11%-ánál került letiltásra, míg Facebook-csoport 3% esetén. A hirdetési fiókot minden esetben sikerült visszaállítani a válaszadóknak. Végleges letiltást a Facebook-használó válaszadók 1,5%-a kapott.

A fő kihívást az okozza, hogy a nehezen értelmezhető és folyamatosan változó Facebook felhasználói irányelvek alapján nehéz tudni, miért is történik a letiltás. A felmérésben részt vevők beszámolója alapján az esetek 55%-ában egyáltalán nem kaptak indokolást, hogy miért is tiltották le őket. A megkérdezettek 29%-a kapott valamilyen magyarázatot, és mindössze 9% kapott kielégítő indokolást.

„Nem lehet elégszer elismételni: az üzletben a legveszélyesebb szám az egy! Nem állhat stabilan egy cég marketingje sem egy lábon! Az a cég, amelyik a Facebookot használja egyetlen marketingeszközként, az szó szerint a létét kockáztatja” – foglalta össze a legfontosabb tanulságot Wolf Gábor.

Hozzátette: ahogy egy folyó akkor lesz nagy, ha sok forrás táplálja vízzel, úgy egy cég bevétele akkor lesz nagy, ha sok marketingeszköz táplálja vevőkkel. Érdemes tehát a marketing eszköztárából minél több eszközt, nem csak a Facebookot használni.

Oda a bizalom

Az átláthatatlan szabályok és letiltások hatására bizonytalanná váltak a kkv hirdetők, ami jelentősen lerontotta a Facebook megítélését. Már csak a válaszadók 43%-a bízik a Facebookban, mint hirdetési eszközben, ami 11 százalékpontos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan csökkent a közösségi oldalon látható tartalmak hitelességének megítélése. A megkérdezett kkv-k 17%-a tartja hitelesnek a Facebookon látható tartalmakat, ami 3 százalékpontos csökkenés a tavalyi 20%-hoz képest.

A közösségimédia-óriás bizalomvesztése annak a tükrében különösen jelentős, hogy minden más terület bizalmi szintje stagnál. A Google-ben hirdetési eszközként a válaszadók 57%-a bízik, a keresési találatokat pedig 60% tartja hitelesnek. Alig változott, bár továbbra is alacsony a hagyományos média megítélése, melynek tartalmait 14% tartja hitelesnek. Mindössze a válaszadó kkv-k 11%-a tartja hitelesnek az influenszerek által készített tartalmakat.

Népszerű kkv marketing eszközök 10-es toplistája

1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)

2. Honlap (helyezés 2020: 2. Változás: –)

3. Instagram (helyezés 2020: 3. Változás: –)

4. Ajánlás (helyezés 2020: 4. Változás: –)

5. Google (helyezés 2020: 5. Változás: –)

6. Hírlevél (helyezés 2020: 8. Változás: ↑2)

7. Keresőoptimalizálás (helyezés 2020: 7. Változás: –)

8. Blog (helyezés 2020: 6. Változás: ↓2)

9. Ajánlat készítése (helyezés 2020: 9. Változás: –)

10. YouTube (helyezés 2020: 10. Változás: –)

 A legnépszerűbb kkv-marketing eszközök tízes listáján idén is az online eszközök dominálnak, tíz eszközből nyolc ilyen. Első helyen a Facebook, második helyen a honlap áll, ami számottevően, 3 százalékponttal erősödött, vélhetően a koronavírus-járvány hatására. Harmadik az előző évhez hasonlóan az Instagram, negyedik az ajánlás, ötödik a Google.

Az előző évhez képest két helyet javítva, hatodik a hírlevél, melyet a keresőoptimalizálás követ. Nyolcadik a blog, ami két helyet rontott az előző évhez képest. Kilencedik az ajánlat készítése, tizedik a YouTube.

Az idei év nyertese a TikTok, mely ugyan nem került a top 10 közelébe, azonban ugrásszerűen, 4-ről 14%-ra nőtt a gyakorisága a kkv-k körében. „A TikTokkal megismétlődni látszik az Instagram sikertörténete. Ha ilyen ütemben nő a felhasználók száma, egy-két éven belül a top 10-be kerülhet” – véli Wolf Gábor.

Ugrásszerűen nőtt a hideghívás hatékonysága

Hatékonyság szempontjából vizsgálva az eszközöket, egészen eltérő a top 10-es lista. Az első helyen ez esetben is a Facebook áll, azonban a második az ajánlás. Harmadik a Google, ami egy helyet lépett előre, helyet cserélve a networkinggel, ami a negyedik. A honlap az ötödik, a webshop a hatodik, hetedik helyen egy helyet erősödve a hírlevél áll. A nyolcadik helyen, 17 helyet erősödve a hideghívás áll. Kilencedik a tévéhirdetés, mely két helyet erősödve, idén először került a top 10 leghatékonyabb eszközei közé. A tízes lista utolsó helyén az ár-összehasonlító oldalon való megjelenés szerepel, amely három helyet rontott az előző évhez képest.

Hatékony kkv marketing eszközök 10-es toplistája

1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)

2. Ajánlás (helyezés 2020: 2. Változás: –)

3. Google (helyezés 2020: 4. Változás: ↑1)

4. Networking (helyezés 2020: 3. Változás: ↓1)

5. Honlap (helyezés 2020: 5. Változás: –)

6. Webshop (helyezés 2020: 6. Változás: –)

7.  Hírlevél (helyezés 2020: 9. Változás: ↑2)

8. Hideghívás (helyezés 2020: 25. Változás: ↑17)

9. Tévéhirdetés (helyezés 2020: 11. Változás: ↑2)

10. Árösszehasonlító (helyezés 2020: 7. Változás: ↓3)

A hideghívás hatékonyságának látványos erősödése azért is érdekes, mert a gyakorisága csökkent, a tavalyi 28. helyről a 33. helyre esett vissza. Wolf Gábor szerint az ellentétes mozgás a koronavírus hatásának tulajdonítható. A járvány miatt csökkent a hirdetők köre, így a kisebb reklámzaj, valamint mert tavaszig otthon volt karanténban a fél ország, javult a hatékonyság. Ez utóbbi látszik a tévé hatékonyságának erősödésében is, hiszen a karantén alatt a fél ország a tévé előtt ült.

Mélyen zsebbe kellett nyúlni idén a kkv-knak

Jelentősen nőtt a válaszadók marketingköltése. Az idei átlagos költés 4,9 millió forint körül alakul, ami 31%-os növekedés az előző évi 3,7 millió forinthoz képest. A legtöbben, 37% a Facebookon költöttek többet, míg 28% a Google, 20% az Instagram költéseit növelte.

A marketingköltést két tényező növelte a kkv-k körében. Egyrészt jelentősen nőttek a Facebook és Google hirdetések árai, melyek a legelterjedtebb marketingeszközök a kkv-k körében. Másrészről a koronavírus-járvány miatti digitalizációs kényszer tetemes extra kiadást eredményezett. Sokan most készítették el az első honlapjukat, webshopjukat, az első fizetett hirdetéseket – magyarázza Wolf Gábor.

Hogyan spórol az árammal a magyar lakosság? Ezek a legjobb módszerek!

Fogy az energia – de tudatosabban, mint valaha! A magyar háztartások egyre okosabban bánnak a villamos energiával. A rezsiköltségek növekedése és a környezettudatosság térnyerése hatására rengetegen keresik azokat a hatékony megoldásokat, amelyekkel csökkenthetik havi villanyszámlájukat – akár tízezrekkel is évente.
2025. 07. 14. 05:45
Megosztás:

Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldásokat gyártó norvég OSO-t

Az LG Electronics (LG) megvásárolja Európa egyik vezető vízmelegítő megoldásokat szállító vállalata, a norvég OSO 100 százalékát. A stratégiai akvizíció tovább erősíti az LG átfogó fűtési, szellőztetési és légkondicionálási (HVAC) portfólióját, és felgyorsítja a vállalat azon céljának megvalósítását, hogy a HVAC-piac egyik vezető szereplőjévé váljon.
2025. 07. 14. 05:00
Megosztás:

Lassult a drágulás, bővül a kínálat, átalakul a kereslet - Piaci erőpróbák teszik izgalmassá az idei albérletszezont

Júniusban az országos albérletpiacon átlagosan 1,3 százalékos drágulás következett be havi szinten, éves összevetésben pedig 7,3 százalékos volt az emelkedés. Budapesten májushoz viszonyítva 1,4 százalékkal nőttek a bérleti díjak, az egy évvel korábbinál pedig 7,3 százalékkal lettek magasabbak. Ez derül ki a KSH-ingatlan.com lakbérindexéből.
2025. 07. 14. 04:00
Megosztás:

Megéri Bitcoint venni 2028 előtt? Íme, miért mondanak egyre többen határozott igent

A Bitcoin már rég nem a bűnözők valutája vagy az informatikusok titkos játékszere. Jelenleg több mint 2,2 billió dolláros piaci kapitalizációval rendelkezik, megelőzve számos világcéget. A kérdés most már nem az, hogy „mi ez?”, hanem hogy „mikor érdemes beszállni?” Egyre többen úgy vélik: még most, 2028 előtt.
2025. 07. 14. 03:00
Megosztás:

Az EU politikai megállapodást kötött Indonéziával a szabadkereskedelemi egyezményről

Az Európai Unió és Indonézia vasárnap politikai megállapodást kötött az átfogó gazdasági partnerségi egyezmény (CEPA) kapcsán - jelentette be vasárnap Brüsszelben Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Prabowo Subianto, indonéz elnök.
2025. 07. 14. 01:00
Megosztás:

Az amerikai szenátus tagjainak hétnyolcada támogatja az orosz gazdaságot célzó súlyos szankciókról szóló törvényjavaslatot

Az amerikai szenátus tagjainak hétnyolcada támogatja az orosz gazdaságot célzó súlyos szankciókról szóló törvényjavaslatot, ami lehetőséget ad Donald Trump elnök kezébe, hogy Oroszországot megfossza fontos olajbevételektől - jelentette ki Lindsey Graham, republikánus szenátor a javaslat egyik beterjesztője vasárnap.
2025. 07. 14. 00:05
Megosztás:

Minden régióban helyreállították az áramszolgáltatást az MVM szakemberei

Közel 100 órányi megfeszített munkával minden régióban helyreállították az áramszolgáltatást az MVM szakemberei - közölte az MVM Émász Áramhálózati Kft. és az MVM Démász Áramhálózati Kft. az MTI-vel szombaton.
2025. 07. 13. 23:00
Megosztás:

Az internetezők negyede egyáltalán nem fél a csalásoktól

Jóllehet a 16-29 éves korosztály nagyon sok időt tölt internetezéssel, online játékokkal, és a közösségi média felületeken, az ESET kiberbiztonsági elemzése szerint sokan nincsnek tisztában a rájuk leselkedő veszélyekkel, biztonsági kockázatokkal.
2025. 07. 13. 22:00
Megosztás:

A Otthon Start kombinálható más államilag támogatott hitellel is

A szeptemberben induló Otthon Start Program hiteleit lehet kombinálni más államilag támogatott hitellel is, így a program még kedvezőbb - hangsúlyozta Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában.
2025. 07. 13. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 28. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 07. 13. 20:00
Megosztás:

Kánikulával indul a jövő hét, majd lehűlés érkezik

Kánikulával indul a jövő hét jellemzően 30 Celsius-fok feletti csúcshőmérsékletekkel, majd szerdán hidegfront érkezik, többfelé várható csapadék és a hőmérséklet is kissé visszaesik. A hét végére azonban visszatér a napos-gomolyfelhős idő és a 30 fok feletti csúcshőmérséklet - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 07. 13. 19:00
Megosztás:

Országszerte tart az aratás, az ország kenyere biztosított

A gazdák munkájának és szorgalmának köszönhetően biztosított az ország kenyere, az őszi árpa aratása befejeződött, a búzának pedig több mint a felét betárolták - közölte az Agrárminisztérium (AM) vasárnap az MTI-vel.
2025. 07. 13. 18:00
Megosztás:

Újabb nagybevásárlás? – Céges kincstárak állítólag 554 millió dollárnyi Bitcoint vettek

A kriptovilág újabb izgalmas pletykától hangos: állítólag közel félmilliárd dollárnyi Bitcoint vásároltak vállalati kincstárak – mindezt hivatalos bejelentés nélkül. Vajon újabb lendületet vesz a BTC céges adaptációja, vagy csak spekulációról van szó?
2025. 07. 13. 16:00
Megosztás:

Budaörsön üzembe helyezték a világ egyik legokosabb autópályaszakaszát

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz. A most felépült infrastruktúra nem csupán az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is egyben.
2025. 07. 13. 15:00
Megosztás:

Több mint 300 év alatt újulna meg a teljes magyar lakásállomány

Ha a jövőben is annyi új építésű lakóingatlant adnának át, mint tavaly, akkor Magyarországon 347 év alatt tudna lecserélődni a teljes lakóingatlan-állomány – derül ki a zenga.hu elemzéséből. Bár a nemrég bejelentett Otthon Start program a lakáspiac keresleti oldalát támogatja, a lakásépítések számán keresztül érdemes a kínálati oldalt is megvizsgálni, így a mostani elemzés annak járt utána, hogy az egyes vármegyékben hány év alatt újulhatna meg a lakásállomány a jelenlegi építkezési volumen mellett.
2025. 07. 13. 14:00
Megosztás:

Július 20-ig kell adatot szolgáltatniuk az EPR alá tartozó gyártóknak

Közeledik az adatszolgáltatási határidő a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) alá tartozó gyártók, illetve első belföldi forgalomba hozók számára: az előző negyedévre vonatkozó mennyiségi adatszolgáltatási kötelezettségüket július 20-ig kell teljesíteniük az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszeren (OKIRkapu) keresztül - hívta fel a figyelmet a MOHU az MTI-hez eljuttatott közleményében.
2025. 07. 13. 13:00
Megosztás:

Több lányt tudományos pályára: ezért nem lesznek informatikusok a lányokból, még akkor sem, ha érdekelné őket

Június közepén háromnapos táborral zárult le a Smartiz oktatási program hetedik évada, melynek során egy osztálynyi diáklány kapott támogatást ahhoz, hogy egy támogató közegben kipróbálja magát a programozásban, elmélyítse matematikai tudását. A Morgan Stanley és a Nők a Tudományban Egyesület (NATE) programjában immár összesen több mint 150 lány vett részt hét év alatt. Azt minden résztvevő megerősítette, hogy fejlődött a logikus gondolkodása és nőtt az önbizalma és sokan közülük a STEM-területeken (természettudomány, informatika, mérnöki tudományok és matematika) folytatták tanulmányaikat. A programra legközelebb szeptemberben lehet jelentkezni.
2025. 07. 13. 12:00
Megosztás:

Ethereum időversenyben: jön a natív zkEVM, ami újraszabja a blokkláncok jövőjét

Az Ethereum nem hagyja magát leírni. Míg a riválisok, mint a Solana vagy a különféle Layer 2 megoldások agresszívan skáláznak, Vitalik Buterin vezetésével a világ egyik legfontosabb blokklánca forradalmi újítással készül visszavenni a piacvezető szerepet: jön a natív zkEVM a layer 1-en. Nem csupán optimalizálásról van szó – hanem egy technológiai túlélési stratégiáról, ami radikálisan átalakíthatja az Ethereum működését és jövőjét.
2025. 07. 13. 10:00
Megosztás:

Elindult az Ethereum-ETF lavina: 900 millió dolláros kereslet robbanthatja be az árfolyamot

Úgy tűnik, az Ethereum újra reflektorfénybe került – de ezúttal nem a DeFi vagy az NFT-k miatt, hanem az intézményi tőke agresszív beáramlása miatt. Az Ethereumhoz kötött tőzsdén kereskedett alapok (ETF-ek) már több mint 908 millió dollár értékű ETH-t halmoztak fel, ami egyértelmű jele annak, hogy a nagyhalak készülnek valamire. És ha az eddigi kriptotörténelem bármit is megtanított nekünk, akkor az az, hogy amikor az ETF-ek jönnek, az árfolyam hamarosan követi őket.
2025. 07. 13. 09:00
Megosztás:

Trump új kereskedelmi megállapodása Vietnámmal a kriptovaluta piacokra is hatással lesz

Donald Trump és Pham Minh Chinh vietnámi miniszterelnök július eleji kereskedelmi bejelentése új lendületet adott a globális piacoknak – és ezzel együtt új spekulációk egész sorát indította el.
2025. 07. 13. 08:00
Megosztás: