Szlovák-cseh pályázó építheti ki az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszert Horvátországban
A felülvizsgálati és értékelési folyamat során a pozsonyi SkyToll és a prágai TollNet cég közös ajánlata volt gazdaságilag a legelőnyösebb, értéke 79,91 millió euró, és a szerződés megkötésétől számított 24 hónapos időtartamra szól - olvasható a közleményben.
A HAC tavaly április elején hirdetett meg pályázatot, július közepén pedig arról számolt be, hogy tíz vállalattól érkezett ajánlat az új útdíjszedési rendszer kivitelezésére, az ajánlatok értéke pedig 79,9 és 244,5 millió euró között mozgott.
A horvát vállalat pénteki sajtóközleményében emlékeztetett, hogy az országban teljesen megszűnik a fizetőkapus rendszer, helyette az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSRC) állnak át. A telepítési időszak alatt a régi rendszer lesz használatban.
Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren, hogy gyorsabb legyen a forgalom, és megszűnjön a készpénzfizetés. A zágrábi kormány az elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer projektjét még tavaly januárban beépítette a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervbe.
A HAC még korábban két olyan technológia mellett döntött, amely jól átültethető a horvát gyakorlatba, azaz a megtett távolság után kell fizetni az útdíjat.
A DSRC nagyon hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik, a gépjárművek megállása nélkül, 130 kilométeres sebesség mellett. A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre. Ez egy előre feltöltött készülék a horvát útdíj-kapuk használatához a sorban állás elkerülése érdekében. A DSRC készüléket is fel kell majd tölteni a megfelelő összeggel, amelyet lehajtáskor azonnal levesz a díjgyűjtő vállalat.
A rendszámtábla felismerő rendszert a külföldi autók miatt vezetik be. Az ALPR-hez egy applikációt kell majd letölteni, amit a bankkártyához kötnek: az autópálya-díj összegével a kártyát terhelik majd meg.