Szolnoki guinness rekorder vonattal készül berlini világpremierjeire a Stadler

A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler az idei InnoTrans vasúti szakkiálláson. A vállalatcsoport magyarországi érdekeltségeinek különleges szerepe lesz az idei vásáron, ugyanis a bemutatott hét járműkoncepció közül négy típus gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is komoly részt vállal. A szeptemberben megrendezendő berlini vásáron a Stadler az amerikai személyszállításra szánt hidrogénüzemű FLIRT H2 motorvonat bemutatása mellett szemlére teszi a világrekordot felállító akkumulátoros FLIRT vonatot, az EURO9000 modellt, amely Európa legerősebb hibrid mozdonya, valamint a következő generációs TINA villamost. A Stadler standjainál a látogatók átfogó betekintést nyerhetnek a vállalat innovatív megoldásaiba a vasúti járműgyártás, a karbantartás és a vasútbiztonsági jelzéstechnológia területén is.

Szolnoki guinness rekorder vonattal készül berlini világpremierjeire a Stadler

Az éghajlatváltozás, a népességnövekedés és a digitalizáció alakítja napjaink és a jövő mobilitását. A Stadler hagyományosan olyan vasúti járműveket fejleszt, amelyeknél a megbízhatóság, a pontosság, az energiahatékonyság, az egészséges mobilitás, és az első osztályú karbantartás állnak a fókuszban. A jelzőrendszerek, a karbantartás és a digitalizáció területén kínált innovatív megoldásaival a Stadler biztosítja a vasútüzemeltetők számára a lehetőséget, hogy maximálisan fenntartható vasúti megoldásaikat egyetlen forrásból szerezhessék be, most és a jövőben egyaránt.

A Stadler nem kevesebb, mint hét fenntartható hajtásmegoldást alkalmazó járművet mutat be az InnoTrans 2022 szakvásáron, amelyből négy típus gyártásában, alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és immáron előszerelésével a Stadler szolnoki üzeme is komoly részt vállal. A Stadler magyarországi részlege olyan kiemelkedően fontos zöld koncepciók megvalósításában vehet részt, mint a Németország részére gyártott, 224 km-es akkumulátoros üzemmódban megtett távolsággal világrekorder FLIRT AKKU, az Amerikai Egyesült Államok részére gyártott hidrogén hajtású FLIRT H2 típus, a teljesen független hajtással is ellátott liverpooli METRO szerelvények, illetve a trimodális, azaz három üzemmódban is közlekedni képes FLIRT vonatok (villamos üzemmód felsővezeték alatt, akkumulátoros üzem, vagy dízel hibrid hajtás) az Egyesült Királyság részére. Mind a hét modellt először mutatják be a szakemberek és a nagyközönség számára. A Stadler járművei, amelyek a szabadtéri területen több mint 350 méter hosszú vasúti sínpályán lesznek kiállítva, új mércét állítanak fel az energiahatékonyság, a teljesítmény és az utasok kényelme tekintetében. Az összes jármű kívülről és belülről is megtekinthető lesz.

Idén első alkalommal a Stadler egy olyan dedikált standdal is jelen lesz, ahol kifejezetten a kiterjedt jelzéstechnológiával foglalkozó portfólióját fogja bemutatni. Ez magában foglalja az automatikus vonatüzem (ATO), a vonatbefolyásolás (ETCS), a vezető nélküli metrószerelvények (CBTC) és a vasúti biztonsági rendszerek területén alkalmazott megoldásokat. A svájci és németországi telephelyeken csak ezen a területen több mint 500 alkalmazottat foglalkoztató Stadler olyan személyre szabott vasútbiztonsági jelzőrendszer megoldásokat fejleszt és szállít, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek számára világszerte a hatékony, digitális és fenntartható vasúti üzemeltetést.

Bemutatott járművek leírása és a bemutatók időpontjai:

Hidrogénüzemű FLIRT H2 motorvonat a San Bernadino Megyei Közlekedési Hatóság számára, USA

A kaliforniai San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (San Bernardino County Transportation Authority, SBCTA) részére szállított FLIRT H2 motorvonat az első hidrogénüzemű személyvonat az Egyesült Államokban, és fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia bevezetésében az USA-ban. A FLIRT H2 motorvonat a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project személyszállító vasúti projekt keretében kerül beszerzésre. A Redlands Passenger Rail Project egy 14 kilométeres összeköttetést jelent Redlands és a San Bernardino Metrolink állomás között. A FLIRT H2 jármű két kocsiból és egy úgynevezett "PowerPack" néven ismert középső részből áll, amely helyt ad az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak. A "PowerPack" a hidrogént elektromos árammá alakítja át, amelyet egy a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el. Az akkumulátor ezután a jármű hajtásendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert (HVAC) és egyéb kényelmi berendezéseket lát el energiával. Ebben a konfigurációban a vonat fékezéskor a mozgási energiát is vissza tudja nyerni, így ez is újra felhasználhatóvá válik a jármű meghajtására. A vonat 108 ülő utas befogadására alkalmas, és rengeteg további állóhelyet kínál. Maximális sebessége 130 kilométer/óra.

FLIRT H2 jármű bemutatása
T09/40-es vágány, 2022. szeptember 20.,
14.00 óra

FLIRT akkumulátoros motorvonat a NAH.SH számára, Németország

A Stadler kétrészes, akkumulátoros FLIRT járműve az első sorozatgyártású, akkumulátor hajtású motorvonat Németország első dekarbonizált, nem villamosított vasúthálózatához. A nem, vagy csak részben villamosított vonalakra tervezett akkumulátoros FLIRT jármű rendkívül sokoldalúan használható. Az akkumulátorok felsővezeték alatt közlekedve, valamint a villamosított megállókban is képesek a töltésre, amely továbbá szabványosított UIC előmelegítő eszközökkel is lehetséges. Ezenkívül a fékezéskor keletkezett mozgási energia is visszanyerhető. Ennek eredményeképpen ez a legújabb generációs akkumulátoros jármű sokkal rugalmasabban használható, mint a vasúti közlekedésben hagyományosan megszokott korábbi akkumulátoros megoldások. Egy pályateszt során a Stadler az akkumulátoros FLIRT prototípussal világrekordot állított fel azzal, hogy 224 kilométert tett meg kizárólag akkumulátoros üzemben. A 46 méter hosszú motorvonat 124 ülőhellyel, valamint két tágas és teljesen akadálymentes multifunkcionális zónával rendelkezik kerekesszékek, babakocsik és kerékpárok számára. A teljesen légkondicionált és lépcsőmentes regionális járművek világos, tágas utastérrel rendelkeznek, és kerekesszékkel megközelíthető WC-vel vannak felszerelve. A Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) 2019-ben 55 darab akkumulátoros FLIRT motorvonatot rendelt Stadlertől Németország első alternatív hajtástechnológiájú vontatójárművekre kiírt nyílt technológiai pályázatán.

Akkumulátoros FLIRT jármű bemutatása
T08/40-es vágány, 2022. szeptember 20., 15.30 óra.

Legújabb generációs TINA villamos a HEAG Mobilo GmbH számára, Németország

A HEAG Mobilo GmbH 2020 januárjában 14 darab új generációs TINA villamost rendelt a Stadlertől, majd 2021-ben lehívta a további 11 járműre vonatkozó opcióját is. A TINA a teljesen integrált alacsonypadlós hajtás (Total Integrierter Niederflur-Antrieb) német rövidítése. Ez a megoldás először teszi lehetővé, hogy a hajtóművek felett elhelyezett lépcsők és ülőhelyek nélkül, egy teljesen új belső térkoncepciót alkalmazzanak, amely korábban ismeretlen szintű kényelmet kínál az utasoknak. A 43 méter hosszú, egyirányú, öt kocsiból álló jármű 272 utasnak kínál helyet, amelyek közül 101 ülőhely. Az optimalizált utastér lehetővé teszi, hogy az ülésekhez minden jármű ajtajából akadálytalanul hozzáférjenek. A nagy panorámaablakok tiszta kilátást biztosítanak, és a magas mennyezettel együtt a tágasság érzetét keltik. A villamos teljes mértékben modern HVAC-rendszerrel van felszerelve, amely természetes hűtőközeget, széndioxidot használ. Ez azt jelenti, hogy a lehető legalacsonyabb ózonlebontó potenciállal, valamint a legalacsonyabb globális felmelegedési potenciállal rendelkeznek. A közlekedési táblák felismerésével ellátott vezetőtámogató rendszer szintén növeli a jármű közlekedésbiztonságát. Az új villamosok 2023 őszén jelennek meg az utasforgalomban.

TINA járműbemutató
T09/50-es vágány, 2022. szeptember 21., 11.00 óra

Új EURO9000 mozdonycsalád a European Loc Pool (ELP) számára, Svájc

A Stadler az InnoTrans 2022 kiállításon mutatja be az európai vasúti áruszállítás legújabb és leginnovatívabb mozdonyát, az EURO9000 modellt. A hattengelyes mozdonyokat, amelyek megfelelnek az európai interoperabilitást elősegítő Átjárhatósági Műszaki Előírásoknak (ÁME, TSI) is, többáramnemű változatokban rendelték meg Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország, Belgium és Hollandia számára (15 kV + 25 kV AC és 1,5 kV + 3 kV DC). A járműveket a fő európai vasúti folyosókon való használatra szánják, és alapfelszereltségként ETCS vonatbefolyásoló- és rádiós távvezérlő rendszerrel rendelkeznek. Az EURO9000 jármű moduláris felépítése lehetővé teszi akár három különböző meghajtási rendszer együttes telepítését: elektromos meghajtás, dízel meghajtás két energiatakarékos 950 kW-os motorral, valamint akkumulátorok, amelyek lehetővé teszik a környezetbarát üzemeltetést a nem villamosított útvonalakon. Az akár 9 MW-os teljesítménytartománynak és a kiemelkedő, akár 500 kN vonóerőnek köszönhetően számos olyan helyzetben is lehetséges lesz az üzemeltetés egyetlen járművel, ahol jelenleg két szabványos mozdonyra van szükség. A vasútüzemeltetők ennek eredményeként profitálhatnak a nagyobb hasznos teherbírásból és az alacsonyabb vontatási költségekből.

Az EURO9000 sokoldalú, gazdaságos és környezetbarát, továbbá az energiahatékonyság, a teljesítmény és a megbízhatóság kombinációjával optimális élettartamköltségeket eredményez, valamint növeli a vasúti üzemeltetés hosszú távú költséghatékonyságát is. Az ELP a Stadler első olyan ügyfele, amely az új EURO9000 modellt választotta, és 2019 májusa óta már összesen 30 db EURO9000 típusú villanymozdonyt rendelt a Stadlertől. A járművek a Stadler és az ELP közötti, legalább 100 mozdonyra vonatkozó keretmegállapodás részét képezik, és az ELP különböző országok vasúti árufuvarozó társaságainak adja őket bérbe. A kiállított mozdonyt a holland Rail Force One teherszállító vállalat üzemelteti, amely az első vasúttársaság aki EURO9000-es járművet lízingel az ELP-től.

EURO9000 jármű bemutatója:
04/19-es vágány, 2022. szeptember 21., 14.00 óra

FLIRT (trimodális) jármű a Transport for Wales számára, Nagy-Britannia

A brit Transport for Wales vasúttársaság 2019 januárjában 35 FLIRT motorvonatot rendelt a Stadlertől. Ezek közül 24 szerelvény trimodális meghajtással rendelkezik, azaz teljesen villamos üzemmódban üzemeltethető felsővezeték alatt vagy akkumulátorral, illetve hibrid üzemmódban, dízel meghajtással. A dízelhajtás csak kivételes használatra szolgál, a rendszeres üzemnek alapvetően elektromosnak kell lennie. A megrendelt trimodális FLIRT járműparkból 7 háromkocsis, 17 pedig négykocsis szerelvényből áll. A járművek megfelelnek a legújabb ÁME szabványoknak, és kifejezetten a Transport for Wales és a helyi infrastruktúra követelményeinek megfelelően lettek kialakítva. Az alacsonypadlós kialakítás minden ajtónál szintben lévő hozzáférést tesz lehetővé, így az utasok könnyebben és gyorsabban tudnak fel- és leszállni. Az ergonomikusan kialakított ülések növelik az utasok kényelmét, és mindegyik konnektorral van felszerelve. Minden vonatot légkondicionálóval, kerekesszékek, babakocsik és kerékpárok számára kialakított tárolóhelyekkel, valamint utastájékoztató rendszerrel és WiFi-vel láttak el. Az első trimodális FLIRT járművek jelenleg tesztutakat teljesítenek, és a tervek szerint még az év vége előtt megjelennek az utasforgalomban.

FLIRT (trimodális) jármű bemutatása
T08/50-es vágány, 2022. szeptember 22., 11.00 óra.

CITYLINK a Transport for Wales számára, Nagy-Britannia

2019 januárjában a Stadler megbízást kapott 36 CITYLINK villamosvonat (tram-train) gyártására és szállítására a Transport for Wales számára. A Stadler CITYLINK egy moduláris, akadálymentesített helyi érdekű vasúti rendszer, amely anélkül köti össze a városközpontokat a környező agglomerációkkal, hogy az utasoknak át kellene szállniuk. A járművel lehetséges villamosított vonalakon és nem villamosított vonalakon való üzemeltetés, utóbbi akkumulátorok használatával. A járműveket úgy tervezték, hogy azok a fővonali vasútvonalakon, valamint a metró- és közúti gyorsvasúti vonalakon is használhatók legyenek. A lítium-ionos hajtóakkumulátor-rendszernek köszönhetően a megrendelőnek nincs szüksége drága infrastrukturális beruházásokra. A CITYLINK jármű 40 méter hosszú, és 252 utas szállítására alkalmas. A magaspadlós jármű mindkét oldalán vezetőállással rendelkezik, és képes elérni a 100 km/órás sebességet. A világos, légkondicionált utastérben többfunkciós zónák is találhatók, amelyekben kerékpároknak, mozgáskorlátozottak számára kialakított üléseknek és két kerekesszéknek is helyet biztosítanak. A CITYLINK jármű lehetővé teszi, hogy az utasok biztonságosan és kényelmesen, átszállás nélkül utazhassanak.

CITYLINK jármű bemutatása
T10/70-es vágány, 2022. szeptember 22., 11.00 óra

METRO (IPEMU) a Liverpool City Region Combined Authority and Merseytravel számára, Nagy-Britannia

A 2017-ben aláírt, 52 db METRO jármű gyártására és szállítására vonatkozó szerződést követően a megrendelő Liverpool City Region 2021 szeptemberében felkérte a Stadlert hét db jármű független hajtással történő átalakítására. Az így kapott innovatív és környezetbarát IPEMU (independently powered electric multiple units) vonatok az eredeti 777-es osztályú METRO járműveken alapulnak, és lehetővé teszik az üzemeltetés kiterjesztését a nem villamosított útvonalakra is. A módosított járművekkel elkerülhetők az infrastrukturális fejlesztések, és az integrált utazási élménynek köszönhetően növelhető az utasok száma. Az IPEMU-k kiválthatják a dízelüzemű vonatokat, segítve a regionális és nemzeti hatóságokat a CO2-csökkentési célok elérésében. Ezenkívül az IPEMU-k megszüntetik a vonatváltás szükségességét, ami jobb utazási élményt és rövidebb menetidőt eredményez az utasok számára. Minden IPEMU akkumulátoros energiatároló rendszerrel van felszerelve, míg az új akkumulátoros vontatóberendezés az alvázban van elhelyezve. Amíg az IPEMU a villamosított hálózaton halad, az akkumulátorok a harmadik sín vagy a regeneratív fékezés révén töltődnek. A töltési idő kevesebb mint 15 perc, és egy akkumulátor több mint 10 000 töltési és kisütési ciklusra van tervezve. A teljesen elektromos meghajtásról az IPEMU meghajtásra való átállás zökkenőmentes, és az utasok számára menet közben nem észrevehető.

METRO (IPEMU) jármű bemutatása
T09/60-as vágány, 2022. szeptember 20., 14.00 óra

Mi gátolja a roma fiatalokat a szakmai kiteljesedésben?

Továbbra is komoly hátránnyal indulnak a roma fiatalok a továbbtanulás és a munkavállalás területén – hívja fel a figyelmet az idén 15 éves HBLF-Romaster Alapítvány. A szegregátumokban élő romák olyan települési és infrastrukturális hiányosságok között nőnek fel, ahol nem adottak a tanulás alapfeltételei, így már az általános iskolát is nehézségekkel kezdik, miközben az iskolarendszernek az esetek döntő többségében nincs megfelelő eszköze a támogatásukra.
2025. 12. 05. 15:30
Megosztás:

Kukásautó-kartellt tárt fel a GVH

Újabb nagy kartellügyet zárt le a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Kukásautók és csatornatisztító járművek közbeszerzéseit egyeztették tiltott módon egyes gyártó cégek több éven keresztül.
2025. 12. 05. 15:00
Megosztás:

A Főtaxi továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hosszú távú partnere, míg az Uber appal támogatott szolgáltatással jelenik meg a reptéren

A Budapest Airport többfordulós, szakmai tender keretében választotta ki azokat a szolgáltatókat, akik 2025 és 2030 között biztosítják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az érkező utasok taxis személyszállítását. A kiválasztási folyamat célja az volt, hogy olyan partnerek működjenek a repülőtéren, akik a rekordot döntő utasforgalom mellett is stabil, megbízható és magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak.
2025. 12. 05. 14:30
Megosztás:

Novemberben is kedvezőbbek voltak a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagánál

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az üzemanyagárak novemberben is kedvezőbben alakultak a szomszédos országok átlagánál.
2025. 12. 05. 14:00
Megosztás:

Szabad utat kap a szabályozott spot kriptokereskedelem Amerikában

Az amerikai szabályozók végre megnyitották az utat a spot kriptokereskedelem előtt a szövetségi felügyelet alatt működő tőzsdéken. A CFTC döntése mérföldkő az amerikai kriptopiacon: most először lehet közvetlenül, szabályozott környezetben kriptoeszközökkel kereskedni – mindez új korszakot nyithat a befektetők és intézmények számára egyaránt.
2025. 12. 05. 13:30
Megosztás:

Ipari termelési adatokat publikált a KSK - lássuk a számokat!

Ma reggel az októberi ipari termelési adatokat publikálta a KSH. 2025 októberében az ipari termelés volumene 2,7%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.
2025. 12. 05. 13:00
Megosztás:

Kriptotárcák Rangsora: A Legnépszerűbb Megoldások 2025-ben

Kriptovalutáidat, és bármikor hozzáférhetsz, küldhetsz vagy fogadhatsz velük. A piac tele van jobbnál jobb megoldásokkal, így elsőre nem könnyű megtalálni azt az egyet, ami tényleg hozzád illik.
2025. 12. 05. 12:30
Megosztás:

Forradalmi áttörés a stabilcoinok piacán: A WSPN új megoldása lehetővé teszi vállalatoknak saját digitális valutáik kibocsátását

A stabilcoinok forradalma új szintre lép: a WSPN új, white-label infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy akár bankok, pénzintézetek vagy fintech cégek percek alatt indítsanak saját, márkázott digitális valutát. A technológia nem csak a költségeket csökkenti, de egyszerűsíti a megfelelést és az integrációt is.
2025. 12. 05. 12:00
Megosztás:

Miért választ egyre több dolgozó elektromos kerékpárt a városi ingázáshoz?

Aki járt már hétköznap reggel autóval egy nagyobb városban, pontosan tudja, milyen érzés: araszolás, türelmetlen dudálás, drága parkolás, és persze az a bizonyos „már megint elkések” érzés.
2025. 12. 05. 11:30
Megosztás:

A japán hozamok tovább emelkedtek

A japán hozamok tovább emelkedtek: a tízéves hozam közel húszéves csúcson jár, közelítve a 2%-ot.
2025. 12. 05. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Kazuo Ueda, a japán jegybank elnöke a semleges kamatszinttel kapcsolatos bizonytalanságról beszélt.
2025. 12. 05. 10:30
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2025. 12. 05. 10:00
Megosztás:

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek, így csekély elmozdulásokkal fejezték be a csütörtöki napot.
2025. 12. 05. 09:30
Megosztás:

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek. A páneurópai STOXX 600 0,45%-kal, a DAX 0,8%-kal, a CAC 40 0,4%-kal, az FTSE 100 0,2%-kal került feljebb. Az emelkedést az autógyártók (+2,4%) és az ipari részvények (+1,3%) vezették.
2025. 12. 05. 09:05
Megosztás:

Vállalkozói bankszámlák díjai 2026-ban

Míg a lakossági bankszámlák esetében – a kormányzati beavatkozás hatására – 2026. június 30-ig önkéntes díjemelési stopot vállaltak a bankok, addig a vállalkozói ügyfelek számára semmilyen fékező mechanizmus nem létezik.
2025. 12. 05. 08:30
Megosztás:

Az építőiparban fokozatos élénkülésre lehet számítani jövőre

Az építőiparban jövőre nem gyors visszapattanásra, hanem lassú, fokozatos élénkülésre lehet számítani, amelyet elsősorban a lakossági felújítások, az energiahatékonyságot ösztönző programok és a kedvezményes hitelek hajtanak - közölte trendelemzése alapján a Mapei Kft. az MTI-vel.
2025. 12. 05. 08:00
Megosztás:

Ez történt a forinttal péntek reggelre

Gyengült a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 05. 07:15
Megosztás:

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON, váratlan meghibásodás esetén azonnal megkezdi a javítást.
2025. 12. 05. 06:30
Megosztás:

Tízezreket kapott vissza idén több mint 1 millió megtakarító az adójából

Fejenként átlagosan 65 ezer forintos adójóváírást kaptak idén azok, akik nyugdíjra gyűjtögetnek, illetve egészségpénztárban takarékoskodnak – tudta meg a Grantis a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Idén már közel 1,1 millió fő részesült adóvisszatérítésben. A megtakarítók számlájára összesen mintegy 70 milliárd forintos adójóváírás érkezett.
2025. 12. 05. 06:00
Megosztás:

Aki befolyásolhat egy közbeszerzést, azt már az előkészítéskor ki kell zárni

Converging Roads of Integrity 2025 címmel kétnapos nemzetközi konferenciát szervezett az Integritás Hatóság december 1-jén és 2-án. Az összeférhetetlenség megelőzésének és feltárásának legjobb gyakorlatairól a Közbeszerzési Hatóság elnöke beszélgetett dr. Dencső Balázzsal (EUTAF), dr. Kéri Zoltánnal (KTM, Nemzeti Fejlesztési Központ), valamint dr. Nagy-Fribiczer Gabriellával (Integritás Hatóság).
2025. 12. 05. 05:00
Megosztás: