Szükség vagy előny a tanulás melletti munka?
A felsőoktatási intézménybe járó hallgatók legnagyobb része anyagi okokból vállal munkát, közel 50%-uk munkabérét a megélhetésre fordítja. Magas azok aránya is (47%), akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást.
Egy másik, 2024-es felmérés azt mutatja, hogy a magyar diákok 56%-a állandó vagy alkalmi jelleggel vállal munkát, és átlagosan 19,6 órát dolgozik hetente. Ráadásul a munkát vállaló diákok 24%-már 1-2 éves, több mint a 40%-uk még ennél is hosszabb munkatapasztalattal rendelkezik. Az életkor előrehaladtával emelkedik a munkaerőpiaci részvétel, azaz a tanulás mellett egyre többen dolgoznak.
Vannak hazai jó példák is arra, hogy a tanulás és a munkavállalás egy jól felépített modellben a hallgatók számára kifejezetten előnyös lehet. „Digitális tananyagaink bárhol és bármikor elsajátíthatóak, és ez a rugalmasság többféle lehetőséget jelent a nappali tagozatos hallgatóink számára is. A GDE-n tanulók jelentős része ugyanis rendszeresen dolgozik, ami nemcsak anyagi biztonságot, hanem egyben szakmai tapasztalatot is jelent számukra. Mindez nagy előny, mert a munkaerőpiaci trendek szerint az tud gyorsan, magasabb bérrel elhelyezkedni, majd később sikeres karriert építeni, aki a tételes, átfogó elméleti tudás mellett munkahelyi gyakorlattal és itt szerzett soft skillekkel rendelkezik” – mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes egyetem elnöke.
A tanulás mellett a munkavégzésnek számos további előnye van: az előbb említett felmérés szerint a fiatalok 30%-át tanulmányaik elvégzése után teljes állásba veszik fel. 25% körül van azok aránya, akik szakmai gyakorlatukat tudják eltölteni, és akkor még nem beszéltünk arról az előnyről, mennyivel könnyebben tudnak elhelyezkedni azok a pályakezdők, akik már 1-2 éves diákmunka tapasztalatával rendelkeznek.
A tanulás melletti munkavállalás lemondásokkal is jár, nagyfokú teherbírást és jó időbeosztást igényel a hallgatók részéről. Aki előre tudja, hogy a tanulás mellett dolgozni szeretne, ennek megfelelően kell oktatási intézményt és ezzel összhangban munkahelyet is választania. Bár a diákok többnyire a home office munkalehetőségeket keresik, 68%-uk továbbra is személyes jelenlétet igénylő munkát végez. Munkahely választásnál fontos számukra a rugalmas munkaidő, a munkahelyi környezet és természetesen a bér. Hosszabb távon a tapasztalatszerzés, a karrier megalapozása, új emberek megismerése és a jó vezetők is olyan elemek, amelyek vonzóak lehetnek a diákok számára.
És ki jár még jól? A vállalatok. A hazai munkaerőpiacon sok tehetséges, fiatal munkavállaló jelenik meg, akik közül a legjobbakat a tanulmányok befejezése után érdemes megtartani