Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az elmúlt 17 év televíziós klasszikus reklámozási gyakorlatát tekintette át annak érdekében, hogy a hirdetési piac ezen nem elhanyagolható súlyú szegmensének legfőbb trendjeit meghatározza.

Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH


Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte kedden az MTI-vel, hogy elsősorban a reklámterhelés nagyságára, a reklámbefogadás szokásaira és a hirdetési szektorok erősorrendjének alakulására fókuszált a kutatás. Kifejtették, hogy 15 televízió (ATV, Cool, Discovery Channel, Duna, Film+, M1, M2, Minimax, National Geographic, RTL, Spektrum, Sport1, Sport2, TV2, Viasat3) 2006-2022 közötti reklámozási gyakorlatát térképezte fel a hatóság.

Az NMHH a mintát úgy állította össze, hogy az a közszolgálati és az általános műsorrendű kereskedelmi televíziók mellett tematikus csatornákat is tartalmazzon - közölték. Emlékeztettek, hogy a médiatörvény előírása alapján a kereskedelmi médiumokon 6-24 óra között az adásidő maximum húsz százalékát lehet reklámozásra fordítani, azonban az éjfél és reggel 6 óra közötti periódusra már nem vonatkozik semmilyen időbeli korlátozás, mi több, a televíziós vásárlás típusú hirdetések közzétételére sem alkottak időkorlátot.

A reklámfilmek elsődleges célcsoportját hagyományosan a 18-59 évesek alkotják, azaz az aktív keresők, így a kutatás is erre a korcsoportra koncentrált. A televíziós reklámterhelés korántsem elhanyagolható mértékű: 2022-ben a vizsgált médiumokon a klasszikus reklámok az adásidő 13 százalékáért feleltek.

A legtöbb hirdetést a tematikus csatornák (18 százalék) sugározták, de nem sokkal maradtak el mögöttük az országos kereskedelmi televíziók (16 százalék) sem, igaz, az állami fenntartású adók "reklámadagja" - az eltérő szabályozás miatt a közszolgálatra más törvények vonatkoznak - ehhez képest elenyészőnek tűnik (5 százalék) - írták.

A legszembetűnőbb trend, hogy a reklámozási hajlandóság a televízióknál megfigyelhető nézettségcsökkenés ellenére is - a GRP-alapú értékesítés "logikájának" megfelelően - meredeken emelkedett. A kutatás szerint a magyar tévénézők többsége reklámkerülő, az elmúlt öt év átlagai alapján, az első hirdetés képernyőre kerülése azonnal egy komolyabb elkapcsolási hullámot eredményez.

A hirdetési szektorok tekintetében évről évre ugyanazok a szereplők állnak a toplista élén: a gyógyhatású készítmény, a kereskedelem és az élelmiszerszektor termékei és szolgáltatásai - állapították meg. Úgy folyatták, hogy a 2000-es évek közepét még kiegyensúlyozott reklámkibocsátás jellemezte, hiszen 2013-ig évente nem egészen 1,3 millió hirdetést tettek közzé a televíziók. Kivételként a nemzetközi pénzügyi válság Magyarországra érkezésének évét, 2009-et lehet kiemelni, amikor a szpotok száma 13 százalékkal visszaesett.

Ezzel szemben 2014 és 2019 között valóságos "reklámözönvíz" árasztotta el a televíziókat. Akkoriban évente átlagosan több mint tíz százalékkal bővült a vizsgált csatornák hirdetéseinek száma - tették hozzá.

Az elmúlt öt év adatai alapján úgy tűnik, hogy a vásárlóerő és a reklámkerülés között nincs statisztikailag igazolható összefüggés, azaz a legmódosabb nézők nagyjából ugyanolyan arányban morzsolódnak le, mint a legalacsonyabb vásárlóerejűek.

A kutatás szerint 2016 óta a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem, az élelmiszer, továbbá a szépségápolási termékek, a telekommunikáció és a pénzintézetek hirdetései voltak a leggyakoribbak. Mellettük a szabadidőszektort, a háztartási cikkeket és a közlekedést kell még megemlíteni, azonban ez utóbbiak reklámmegjelenései statikusak voltak, alig változtak az évek során.

Az elmúlt közel két évtized adatai alapján megállapítható, hogy a hirdetési szokások változatlansága mellett a nézőszám és a reklámok gyakoriságának az ollója egyre inkább szétnyílt: egyre több hirdetés került képernyőre, amelyek előtt egyre kevesebben ültek - áll az NMHH kutatásában.

Ismét TOP10-ben az Ötöslottó főnyereménye

Minden idők nyolcadik legnagyobb nyereménye várja ezen a héten az Ötöslottó játékosait, a tét 3,64 milliárd forint. Magyarország legismertebb számsorsjátékán 18. hete nem született telitalálatos szelvény.
2025. 02. 22. 06:00
Megosztás:

Normaflore termékek reklámjait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Normaflore termékcsalád forgalmazójával, az Opella Healthcare Commercial Kft.-vel szemben, a versenyhatóság gyanúja szerint a cég két termékét nem az engedélyezett alkalmazási előírások alapján mutatta be egyes reklámjaiban.
2025. 02. 22. 05:00
Megosztás:

A mémcoin-őrület lecseng — a kereskedők inkább erre a gyorsan növekvő, hasznos kriptóra váltanak

A mémcoin-mánia véget ért, a kereskedők magas növekedési potenciállal rendelkező, valódi hasznosságot nyújtó kriptovalutát keresnek. Bár a Dogecoin ára és a Shiba Inu medvés nyomás alatt áll, a befektetők hosszú távú értéket és hasznosságot keresnek.
2025. 02. 22. 04:00
Megosztás:

Túlcsorduló lefolyók? 7 egyszerű lépés a dugulás megelőzésére a konyhában

A konyhai lefolyók gyakran vannak kitéve a zsír- és ételmaradékoknak, amelyek idővel dugulást okozhatnak. Nemcsak a víz áramlása csökken, hanem a kellemetlen szagok is megjelenhetnek. Hogyan előzhetjük meg a dugulásokat, és biztosíthatjuk, hogy a konyhai lefolyók tiszták maradjanak? Íme 7 egyszerű lépés, amellyel megakadályozhatjuk a zsíros dugulások kialakulását és elkerülhetjük a kellemetlen szagokat.
2025. 02. 22. 03:00
Megosztás:

A Fidesz csak egyetlen módon nyerheti meg a következő választást...

Politikai elemzők az ATV Híradójának elmondták, hogy a héten gyakorlatilag elindult a politikai szezon: a vezető politikusok évértékelő beszédeket tartanak, jövő héten pedig kezdetét veszi a parlament tavaszi ülésszaka. A Fidesz és a DK elsősorban saját törzsszavazóikat igyekszik megszólítani, míg a Tisza Párt az ellenzéki táboron túl is bővítené támogatottságát. De hogyan nyerhet a Fidesz? A szakértő szerint egyetlen módon.
2025. 02. 22. 02:00
Megosztás:

Mennyi lesz a nyugdíja annak aki rokkantsági eljárásban részesült?

Az öregségi nyugdíjkorhatár elérése nemcsak azoknak biztosít lehetőséget a nyugdíj igénylésére, akik korábban folyamatos munkaviszonnyal rendelkeztek. Ez a jogosultság azok számára is elérhetővé válik, akik az adott időpontban egészségi állapotuk miatt rokkantsági ellátásban részesülnek.
2025. 02. 22. 01:00
Megosztás:

Az MNB eltiltotta az olajkutam.com üzemeltetőjét a jegybanki engedélyhez kötött tevékenységektől

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonnali hatállyal megtiltotta az olajkutam.com oldalt üzemeltető OMR OIL LLC-nek, hogy belföldön pénzügyi felügyeleti engedélyhez vagy bejelentéshez kötött tevékenységet végezzen - közölte a jegybank pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 22. 00:05
Megosztás:

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport - tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken közleményben az MTI-t.
2025. 02. 21. 23:00
Megosztás:

Üzleti titkokkal való visszaélés miatt lett érvénytelen az ügyvezető munkaviszonyának közös megszüntetése

A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése az egyik legbarátságosabb módja egy cégtől való távozásnak. Azonban ennek a látszólag egyszerű jogi procedúrának is lehetnek buktatói, különösen, ha utólag derül fény olyan körülményekre, amelyek a munkáltató döntését befolyásolhatták. A Kúria egy közelmúltban született döntése hívta fel a figyelmet arra, hogy bizonyos esetekben a közös megegyezés érvényteleníthető, és az komoly következményekkel járhat az érvénytelenséget előidéző munkavállaló számára.
2025. 02. 21. 22:00
Megosztás:

100 termékkörre bővülhet az online árfigyelő

A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében pénteken társadalmi egyeztetés indul az online árfigyelő rendszer 100 termékkategóriára történő bővítéséről - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 21:00
Megosztás:

Kismértékben nőtt tavaly a Mol működési eredménye

A Mol-csoport tavaly 1121,8 milliárd forint (3,1 milliárd dollár) tisztított, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt (EBITDA) ért el, amely 2,2 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A nehéz külső piaci körülmények ellenére a vállalat működése stabil maradt, az EBITDA meghaladta a 2024-re tervezett 3,0 milliárd dolláros éves iránymutatást - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken.
2025. 02. 21. 20:00
Megosztás:

Kedvező volt az elmúlt egy hét időjárása a mezőgazdaság számára

A mezőgazdaság számára kedvezően alakult az elmúlt egy hét időjárása: előbb csapadék hullott, majd fagyos időjárás köszöntött be, amire növényvédelmi szempontból van különösen nagy szükség - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 02. 21. 19:00
Megosztás:

Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége

Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen nőtt pénzügyi éve decemberben zárult harmadik negyedében, a korrigált nyeresége és a bevétele is felülmúlta a vártat.
2025. 02. 21. 18:30
Megosztás:

Ennyire emelkedik a bírák átlagjövedelme

A bírák átlagjövedelme az idei januári emeléssel jelenleg 1 millió 780 ezer forint, ez 2027-re 2 millió 250 ezer forintra emelkedik, így a jövedelmük meghaladja az európai uniós átlagot - közölte az Igazságügyi Minisztérium (IM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 18:00
Megosztás:

Meghosszabbítják a vörös kód riasztást

A HungaroMet előrejelzése alapján Magyarországon sok helyen a következő napokban továbbra is -10 °C alatti éjszakai hőmérséklet várható.
2025. 02. 21. 17:00
Megosztás:

Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A szálló por miatt az ország több pontján, elsősorban a keleti országrészben veszélyessé vált a levegő minősége a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) pénteken közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképe szerint.
2025. 02. 21. 16:00
Megosztás:

Lendületben az első lakásukat vásárlók a hazai ingatlanpiacon

Lendületben vannak az első lakásukat vásárlók a hazai ingatlanpiacon: idén januárban a budapesti vevők negyede, míg a vidéki vásárlók 28 százaléka első lakására szerződött - közölte saját adatai alapján a Duna House pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 15:30
Megosztás:

Itt az olcsóbb lakáshitel a takarékos lakásokra

Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb kamatperiódusban az energiahatékony lakóingatlanra felvehető hitel esetében a kamatkedvezmény 1 százalékpont. A legkedvezőbb zöldhitel esetében a kamatláb 6 százalék alatt marad, egészen pontosan 5,89 százalék lesz. A pénzintézet többek között azokra számít, akik az inflációkövető állampapírban lévő befektetésükkel az ingatlanpiaci kínálatban szereplő energiatakarékos lakásokat szemelték ki célpontnak.
2025. 02. 21. 15:00
Megosztás:

A forint árfolyama most a német választásoktól függ

A hétvégén Németország választ. A legutóbbi felmérések szerint nagy valószínűséggel a CDU/CSU nyeri a választásokat, és CDU/CSU-SPD – két centrista, de ellenkező oldalon álló párt – alakíthat kormányt.
2025. 02. 21. 14:30
Megosztás:

Miért lett rosszabb a MOL negyedik negyedéves eredménye? Elemzés

A MOL 259,6 milliárd forint tisztított CCS-alapú EBITDA eredményt ért el 2024. negyedik negyedévében, ami kismértékben elmaradt a 269,2 milliárd forintos piaci konszenzustól - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
2025. 02. 21. 14:00
Megosztás: