Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az elmúlt 17 év televíziós klasszikus reklámozási gyakorlatát tekintette át annak érdekében, hogy a hirdetési piac ezen nem elhanyagolható súlyú szegmensének legfőbb trendjeit meghatározza.

Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH


Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte kedden az MTI-vel, hogy elsősorban a reklámterhelés nagyságára, a reklámbefogadás szokásaira és a hirdetési szektorok erősorrendjének alakulására fókuszált a kutatás. Kifejtették, hogy 15 televízió (ATV, Cool, Discovery Channel, Duna, Film+, M1, M2, Minimax, National Geographic, RTL, Spektrum, Sport1, Sport2, TV2, Viasat3) 2006-2022 közötti reklámozási gyakorlatát térképezte fel a hatóság.

Az NMHH a mintát úgy állította össze, hogy az a közszolgálati és az általános műsorrendű kereskedelmi televíziók mellett tematikus csatornákat is tartalmazzon - közölték. Emlékeztettek, hogy a médiatörvény előírása alapján a kereskedelmi médiumokon 6-24 óra között az adásidő maximum húsz százalékát lehet reklámozásra fordítani, azonban az éjfél és reggel 6 óra közötti periódusra már nem vonatkozik semmilyen időbeli korlátozás, mi több, a televíziós vásárlás típusú hirdetések közzétételére sem alkottak időkorlátot.

A reklámfilmek elsődleges célcsoportját hagyományosan a 18-59 évesek alkotják, azaz az aktív keresők, így a kutatás is erre a korcsoportra koncentrált. A televíziós reklámterhelés korántsem elhanyagolható mértékű: 2022-ben a vizsgált médiumokon a klasszikus reklámok az adásidő 13 százalékáért feleltek.

A legtöbb hirdetést a tematikus csatornák (18 százalék) sugározták, de nem sokkal maradtak el mögöttük az országos kereskedelmi televíziók (16 százalék) sem, igaz, az állami fenntartású adók "reklámadagja" - az eltérő szabályozás miatt a közszolgálatra más törvények vonatkoznak - ehhez képest elenyészőnek tűnik (5 százalék) - írták.

A legszembetűnőbb trend, hogy a reklámozási hajlandóság a televízióknál megfigyelhető nézettségcsökkenés ellenére is - a GRP-alapú értékesítés "logikájának" megfelelően - meredeken emelkedett. A kutatás szerint a magyar tévénézők többsége reklámkerülő, az elmúlt öt év átlagai alapján, az első hirdetés képernyőre kerülése azonnal egy komolyabb elkapcsolási hullámot eredményez.

A hirdetési szektorok tekintetében évről évre ugyanazok a szereplők állnak a toplista élén: a gyógyhatású készítmény, a kereskedelem és az élelmiszerszektor termékei és szolgáltatásai - állapították meg. Úgy folyatták, hogy a 2000-es évek közepét még kiegyensúlyozott reklámkibocsátás jellemezte, hiszen 2013-ig évente nem egészen 1,3 millió hirdetést tettek közzé a televíziók. Kivételként a nemzetközi pénzügyi válság Magyarországra érkezésének évét, 2009-et lehet kiemelni, amikor a szpotok száma 13 százalékkal visszaesett.

Ezzel szemben 2014 és 2019 között valóságos "reklámözönvíz" árasztotta el a televíziókat. Akkoriban évente átlagosan több mint tíz százalékkal bővült a vizsgált csatornák hirdetéseinek száma - tették hozzá.

Az elmúlt öt év adatai alapján úgy tűnik, hogy a vásárlóerő és a reklámkerülés között nincs statisztikailag igazolható összefüggés, azaz a legmódosabb nézők nagyjából ugyanolyan arányban morzsolódnak le, mint a legalacsonyabb vásárlóerejűek.

A kutatás szerint 2016 óta a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem, az élelmiszer, továbbá a szépségápolási termékek, a telekommunikáció és a pénzintézetek hirdetései voltak a leggyakoribbak. Mellettük a szabadidőszektort, a háztartási cikkeket és a közlekedést kell még megemlíteni, azonban ez utóbbiak reklámmegjelenései statikusak voltak, alig változtak az évek során.

Az elmúlt közel két évtized adatai alapján megállapítható, hogy a hirdetési szokások változatlansága mellett a nézőszám és a reklámok gyakoriságának az ollója egyre inkább szétnyílt: egyre több hirdetés került képernyőre, amelyek előtt egyre kevesebben ültek - áll az NMHH kutatásában.

Kilencven forint körül alakulhat az idei húsvéti tojás átlagára

Húsvétra 90 forint körül alakulhat a tojás fogyasztói átlagára, ami azt jelenti, hogy a vásárlók körülbelül a két évvel ezelőtti árszinten juthatnak az ünnepkörtől elválaszthatatlan élelmiszerhez – derül ki az Agroinform.hu elemzéséből. Hiányra nem számítanak a piac szereplői, de a bevásárlással nem érdemes az utolsó napokig várni.
2025. 03. 25. 13:00
Megosztás:

Csökkent az eladott új autók száma az EU-ban

Az Európai Unióban éves összevetésben 3 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei első két hónapban - az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült adatok szerint.
2025. 03. 25. 12:00
Megosztás:

Túlárazással nehezítik meg a tulajdonosok saját ingatlanuk eladását

Szakértők szerint az eladók gyakran téves információk vagy a piaci trendek félreértelmezése miatt még mindig túlárazzák ingatlanaikat, akár 20-30 százalékkal is.
2025. 03. 25. 11:30
Megosztás:

Árrésstop: Ezek az első tapasztalatok

Egy hete van hatályban az árrésstop, az első tapasztalatok nem rosszak, 760 élelmiszer ára csökkent - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) parlamenti államtitkára hétfő este a HírTV Napi Aktuális című műsorában.
2025. 03. 25. 11:00
Megosztás:

Európában és Amerikában is javult az üzleti hangulat

A tegnap közölt, márciusi előzetes beszerzési-menedzserindex szerint tovább – de a vártnál kevésbé – javult az üzleti hangulat az eurózónában, míg az USA-ban a várt romlás helyett jelentős javulás következett be a megjelent BMI-adatok alapján.
2025. 03. 25. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak kedden a befektetők?

Emelkedéssel kezdtek ma reggel az ázsiai tőzsdék, a japán Nikkei 0,6, míg a kínai SSEC 0,1%-kal került feljebb.
2025. 03. 25. 10:00
Megosztás:

A kedvezőbbnek ígérkező vámpolitikát pozitívan értékelték a tengerentúli tőzsdéken a befektetők

Emelkedtek az amerikai piacok hétfőn, miután a jelek szerint a Trump-adminisztráció mérsékeltebb megközelítést választhat a kereskedelmi partnerekkel szembeni vámok terén. Donald Trump amerikai elnök közölte, hogy hamarosan érkeznek az autóipari vámok, és azt mondta, hogy „sok országnak" engedményeket adhat a vámok terén, de részleteket nem közölt.
2025. 03. 25. 09:30
Megosztás:

3 kriptovaluta, amelyek hatalmas növekedés előtt állnak 2025-ben: SUI, FXGuys és Toncoin

A mostanihoz hasonló visszaesések lehetőséget kínálnak a befektetők számára, hogy ígéretes tokeneket rendkívül alacsony árakon vásároljanak meg. Ugyanakkor nem minden érme tér magához a visszaesés után, ezért fontos a körültekintő választás.
2025. 03. 25. 09:00
Megosztás:

Stagnálás közelében kezdték a hetet az európai piacok

Az európai részvények lényegében stagnáltak hétfőn, a páneurópai STOXX 600 index 0,1%-kal csökkent.
2025. 03. 25. 08:30
Megosztás:

Sokat isznak a csehek

Csehország 15 éven felüli lakosságának mintegy tíz százaléka naponta fogyaszt alkoholt. Néhány sört, egy-két pohár bort vagy tömény italt naponta több mint 900 ezer ember iszik a 10,7 milliós Csehországban - derült ki a drogfüggőséget figyelő cseh nemzeti központ jelentéséből, amelyben a 2024-es év adatait ismertette.
2025. 03. 25. 08:00
Megosztás:

A Trump-család hotelprojektje ellen tüntettek Belgrádban

Több ezren gyűltek össze Belgrádban az egykori jugoszláv vezérkar 1999-ben lebombázott épületénél hétfőn, hogy Donald Trump vejének hotelépítési projektje ellen tiltakozzanak a NATO Jugoszlávia elleni légicsapásainak 26. évfordulóján
2025. 03. 25. 07:00
Megosztás:

A jogállamiságért felelős uniós biztossal egyeztetett Bóka János

Michael McGrath jogállamiságért felelős uniós biztossal egyeztetett Bóka János - olvasható az európai uniós ügyekért felelős miniszternek a Facebook-oldalán közzétett hétfői bejegyzésében.
2025. 03. 25. 06:00
Megosztás:

Magyar siker a B20-ban: Kovács Patrik társelnöki pozíciót kapott

Kovács Patrikot, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) társelnökét nevezték ki a B20 kereskedelmi és befektetési munkabizottságának társelnökévé; ez az első alkalom, hogy magyar szakértő ilyen befolyásos funkciót tölt be a konzultatív szervezetben - közölte a VOSZ hétfőn az MTI-vel.
2025. 03. 25. 05:30
Megosztás:

És Ön, befizette már a gépjárműadót?

Már 290 ezren befizették a gépjárműadót, többségük (170 ezren) a NAV-Mobil-alkalmazáson keresztül. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerint az április 15-i határidőig még 3 millió adózónak kell teljesítenie az adóbefizetést - közölte a NAV hétfőn az MTI-vel.
2025. 03. 25. 05:00
Megosztás:

Bukarestben a korlátozások ellen tiltakoztak a juh- és kecsketenyésztők

A bukaresti kormány székháza előtt tiltakoztak hétfőn a romániai juh- és kecsketenyésztők a kiskérődzők pestise miatt elrendelt, a húsvéti bárányértékesítést sújtó újabb korlátozások ellen. A kormány képviselői azt ígérték: megpróbálnak engedményeket kieszközölni az Európai Bizottságnál
2025. 03. 25. 04:30
Megosztás:

Óvatos optimizmus: így kezelik pénzügyeiket és digitalizálnak a hazai kkv-k

A magyar kkv-k óvatosan terveznek: miközben a gazdasági környezet kihívásokat tartogat számukra, működésükben egyre nagyobb szerepet kapnak a digitális megoldások. A kutatás szerint a cégmérettel együtt nő a pénzügyi szolgáltatások iránti igény és a digitalizációs érettség is. A Mastercard célja, hogy olyan eszközöket biztosítson a vállalkozások számára, amelyek támogatják növekedésüket és alkalmazkodásukat a változó piaci környezethez.
2025. 03. 25. 04:00
Megosztás:

Folyamatosan csatlakoztak a Kék Duna környezetvédelmi projekthez

Több mint ezren, diákok, sportolók, önkéntesek, vállalatok, civil szervezetek és hatóságok csatlakoztak eddig a Kék Duna projekthez, amelynek célja a Duna-part megtisztítása Dunaújvárosnál és a környezettudatos szemléletformálás - közölte az Euroshow Kft. az MTI-vel.
2025. 03. 25. 03:30
Megosztás:

Mi befolyásolja a gyermekvállalási kedvet Magyarországon?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2024-es közlése szerint 77 500 gyermek született Magyarországon, ami 7725-tel (9,1%-kal) kevesebb az előző évhez képest, és az eddigi legalacsonyabb éves születésszám az 1949 óta vezetett statisztikákban. Az Anyafalva Kismama Applikáció végzett egy felmérést, hogy rávilágítson, milyen tényezők állhatnak ezek az adatok mögött.
2025. 03. 25. 03:00
Megosztás:

Új kanyaróvírus-variánst találtak Brüsszel szennyvizében

A KU Leuven Egyetem kutatásai kimutatták, hogy Brüsszel szennyvizében megjelent a kanyaróvírus úgynevezett "marokkói variánsa". Marokkó jelenleg jelentős kanyarójárvánnyal küzd, de a vírus egyre jobban terjed Európában is - írta az RTBF közszolgálati média hírportálja hétfőn.
2025. 03. 25. 02:30
Megosztás:

15 ezer illegális turisztikai apartman működik Madridban

Több mint 15 ezer illegális turisztikai apartman működik Madridban - állapította meg a spanyol szociális jogokért és fogyasztásért felelős minisztérium hétfőn nyilvánosságra hozott jelentésében.
2025. 03. 25. 02:00
Megosztás: