Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az elmúlt 17 év televíziós klasszikus reklámozási gyakorlatát tekintette át annak érdekében, hogy a hirdetési piac ezen nem elhanyagolható súlyú szegmensének legfőbb trendjeit meghatározza.

Tizenhét év televíziós reklámozási gyakorlatát vizsgálta az NMHH


Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte kedden az MTI-vel, hogy elsősorban a reklámterhelés nagyságára, a reklámbefogadás szokásaira és a hirdetési szektorok erősorrendjének alakulására fókuszált a kutatás. Kifejtették, hogy 15 televízió (ATV, Cool, Discovery Channel, Duna, Film+, M1, M2, Minimax, National Geographic, RTL, Spektrum, Sport1, Sport2, TV2, Viasat3) 2006-2022 közötti reklámozási gyakorlatát térképezte fel a hatóság.

Az NMHH a mintát úgy állította össze, hogy az a közszolgálati és az általános műsorrendű kereskedelmi televíziók mellett tematikus csatornákat is tartalmazzon - közölték. Emlékeztettek, hogy a médiatörvény előírása alapján a kereskedelmi médiumokon 6-24 óra között az adásidő maximum húsz százalékát lehet reklámozásra fordítani, azonban az éjfél és reggel 6 óra közötti periódusra már nem vonatkozik semmilyen időbeli korlátozás, mi több, a televíziós vásárlás típusú hirdetések közzétételére sem alkottak időkorlátot.

A reklámfilmek elsődleges célcsoportját hagyományosan a 18-59 évesek alkotják, azaz az aktív keresők, így a kutatás is erre a korcsoportra koncentrált. A televíziós reklámterhelés korántsem elhanyagolható mértékű: 2022-ben a vizsgált médiumokon a klasszikus reklámok az adásidő 13 százalékáért feleltek.

A legtöbb hirdetést a tematikus csatornák (18 százalék) sugározták, de nem sokkal maradtak el mögöttük az országos kereskedelmi televíziók (16 százalék) sem, igaz, az állami fenntartású adók "reklámadagja" - az eltérő szabályozás miatt a közszolgálatra más törvények vonatkoznak - ehhez képest elenyészőnek tűnik (5 százalék) - írták.

A legszembetűnőbb trend, hogy a reklámozási hajlandóság a televízióknál megfigyelhető nézettségcsökkenés ellenére is - a GRP-alapú értékesítés "logikájának" megfelelően - meredeken emelkedett. A kutatás szerint a magyar tévénézők többsége reklámkerülő, az elmúlt öt év átlagai alapján, az első hirdetés képernyőre kerülése azonnal egy komolyabb elkapcsolási hullámot eredményez.

A hirdetési szektorok tekintetében évről évre ugyanazok a szereplők állnak a toplista élén: a gyógyhatású készítmény, a kereskedelem és az élelmiszerszektor termékei és szolgáltatásai - állapították meg. Úgy folyatták, hogy a 2000-es évek közepét még kiegyensúlyozott reklámkibocsátás jellemezte, hiszen 2013-ig évente nem egészen 1,3 millió hirdetést tettek közzé a televíziók. Kivételként a nemzetközi pénzügyi válság Magyarországra érkezésének évét, 2009-et lehet kiemelni, amikor a szpotok száma 13 százalékkal visszaesett.

Ezzel szemben 2014 és 2019 között valóságos "reklámözönvíz" árasztotta el a televíziókat. Akkoriban évente átlagosan több mint tíz százalékkal bővült a vizsgált csatornák hirdetéseinek száma - tették hozzá.

Az elmúlt öt év adatai alapján úgy tűnik, hogy a vásárlóerő és a reklámkerülés között nincs statisztikailag igazolható összefüggés, azaz a legmódosabb nézők nagyjából ugyanolyan arányban morzsolódnak le, mint a legalacsonyabb vásárlóerejűek.

A kutatás szerint 2016 óta a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem, az élelmiszer, továbbá a szépségápolási termékek, a telekommunikáció és a pénzintézetek hirdetései voltak a leggyakoribbak. Mellettük a szabadidőszektort, a háztartási cikkeket és a közlekedést kell még megemlíteni, azonban ez utóbbiak reklámmegjelenései statikusak voltak, alig változtak az évek során.

Az elmúlt közel két évtized adatai alapján megállapítható, hogy a hirdetési szokások változatlansága mellett a nézőszám és a reklámok gyakoriságának az ollója egyre inkább szétnyílt: egyre több hirdetés került képernyőre, amelyek előtt egyre kevesebben ültek - áll az NMHH kutatásában.

S&P: Az OTP Csoport immár második éve Európa legjobban teljesítő bankjai között van

Az S&P Global Market Intelligence 2025-ös rangsorában az OTP Csoport második helyen végzett Európa legjobban teljesítő bankjai között. A 2024-es első helyezést követően az OTP újabb előkelő pozíciója tovább erősíti a Csoport szerepét a kontinens vezető pénzügyi szolgáltatói között.
2025. 07. 15. 23:00
Megosztás:

A 2025-ös év 4 legjobb mesterséges intelligencia asszisztense a kriptovilágban

A kriptopiac ma már nem fér el egyetlen Excel-táblában. Minden új információ gyorsabban befolyásolja az árakat, mint ahogy a megbízási könyv frissülni tudna. A Bitcoin napi 450 000 tranzakciót dolgoz fel, az Ethereum körülbelül 1 200 000-et, és a Layer 2 blokkláncokkal együtt ez a szám eléri az 5 millió műveletet naponta.
2025. 07. 15. 22:00
Megosztás:

Rendelj BCAA-t az Absolute Live-tól és spórolj!

Most érdemes betankolni az Absolute Live Mega Amino Mix sportitalból! Az akcióban fél kiló BCAA port is kapsz ajándékba. A legmagasabb minőségi előírások betartásával készülő, magyar gyártású sportitalban található a hazai piacon a legnagyobb aminosav tartalom. És hogy miért is fontos, hogy jó minőségű aminosavakat fogyasszunk? Annyit elárulunk, hogy nem csak az izmaink lesznek hálásak, de az ideg- és immunrendszerünk, sőt, még a hangulatunk is.
2025. 07. 15. 21:30
Megosztás:

Bővült az AutoWallis gépjármű-értékesítése az első félévben

Elsősorban akvizíciók hajtották az AutoWallis Csoport gépjármű-értékesítésének 3,4 százalékos növekedését az első, globális kihívásokkal sújtott félévben, miután a tavaly lezárt cseh felvásárlások jelentősen hozzájárultak a régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának teljesítményéhez. A használtautó-értékesítés és a szervizórák számának növekedése továbbra is erős, 50 százalék feletti, és a rövid távú gépjárműkölcsönzés bérleti napjainak száma is bővült.
2025. 07. 15. 21:00
Megosztás:

Egy focis póló remek meglepetés lehet a futballrajgonóknak

Legyen szó születésnapról, névnapról vagy a karácsonyról, úgy illik, hogy ilyenkor meglepjük a szeretteinket valamivel. A tökéletes ajándék megtalálása azonban sokszor nem egyszerű feladat, hiszen szeretnénk valami olyasmit adni, ami kreatív és személyre szóló.
2025. 07. 15. 20:30
Megosztás:

Új utazást is kérhetnek kárpótlásként az Unitravel-károsultak

Kárigénylés helyett utazási lehetőséget is kérhetnek kárpótlásként a fizetésképtelenné vált Unitravel Kft. utazási iroda ügyfelei - közölte az MTI-vel kedden a Colonnade Biztosító.
2025. 07. 15. 19:30
Megosztás:

Váratlanul nagy nyereséggel zárt a Citigroup

Az árbevétel 4%-kal növekedett év/év alapon, 21,67 milliárd dollár lett, meghaladva a 20,96 milliárd dolláros piaci várakozást.
2025. 07. 15. 19:00
Megosztás:

Hoppon maradt a Wells Fargo legnagyobb üzletága

Az amerikai bank korrigált egy részvényre jutó nyeresége a második negyedévben 1,6 dollár lett, meghaladva az 1,41 dolláros várakozásokat.
2025. 07. 15. 18:45
Megosztás:

Bővítette nyíregyházi telephelyét a Daniella Kft.

Harmincmillió forintot fordított nyíregyházi telephelyének bővítésére és korszerűsítésére a villamossági anyagok kis- és nagykereskedelmével foglalkozó Daniella Kft., a beruházás átadóünnepségét kedden tartották a nyírségi megyeszékhelyen.
2025. 07. 15. 17:30
Megosztás:

MOHU: 15 milliós napi rekord született a visszaváltásban

Elérte a 15 milliót az automatáknál visszaváltott műanyag palackok, fémdobozok és üvegek száma a pünkösdi hosszú hétvége utáni kedden, ez csaknem 30 százalékkal több, mint az eddigi rekord - tájékoztatta a MOHU kedden az MTI-t.
2025. 07. 15. 17:00
Megosztás:

Nem várt helyről kapott kritikát Powell

A Moody’s és a Goldman elemzői, de a Federal Housing Finance Agency igazgatója szerint is magasak a jelzáloghitel kamatok az USA-ban. Különben 6,75 százalékos 30 éves fix kamat mellett egy átlagos lakás megvásárlása esetén, amely 425 000 dollárba kerül, 10 százalékos önrész figyelembevételével a havi törlesztőrészlet 2 500 dollár körül alakul. Míg ugyanez 4 százalékos kamatnál 1 800 dollár környékén alakul.
2025. 07. 15. 16:30
Megosztás:

Zöld lakáshitelek: fél százaléknyi kamatkedvezmény is milliókat érhet

Miközben az első lakásvásárlók az Otthon Start hitelre várnak, nem szabad megfeledkezni arról, hogy Magyarországon a lakóépületek jelentős része az elavult, energiapazarló kategóriába tartozik – ez nemcsak magas rezsiköltséget, hanem számottevő klímaterhelést is jelent. Az eddig megismert feltételek alapján az Otthon Start programnak nem lesz külön zöld követelménye, de ennek ellenére sokan használhatják akár zöld otthon vásárlására is. Aki pedig nem felel meg az új program kritériumainak, az a meglévő kedvezményes zöld hitelekkel is akár milliókat spórolhat, ha korszerűsítésre vagy energiahatékony otthon vásárlására vállalkozna. A támogatott konstrukciókhoz alacsonyabb önerő, kamatkedvezmény és akár vissza nem térítendő támogatás is társul.
2025. 07. 15. 16:00
Megosztás:

A Colonnade Biztosító és az IBUSZ együttműködésével új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak

Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el.
2025. 07. 15. 15:30
Megosztás:

Miért választaná bárki az 5%-os lakáshitelt, ha van 3%-os is?

Várhatóan szeptembertől indul az új Otthon Start Program, amely kedvező, végig fix, 3%-os kamatozású lakáshitellel nyújt támogatást azoknak, akik most vásárolnák meg első otthonukat. Felmerülhet a kérdés: ha elérhető lesz egy ilyen kedvező hitel, miért választaná bárki a jelenleg még igényelhető, szintén az első lakáshoz jutást segítő 5%-os kamatplafonos lakáshitelt? A money.hu elemzése szerint a válasz az időzítésen, a jogosultsági feltételeken és a hitel rugalmasságán múlik - bizonyos esetekben még mindig lehet racionális döntés az 5%-os konstrukció.
2025. 07. 15. 15:00
Megosztás:

Budapest esti Dunai városnéző hajóútjai: Csillogó élmény

Amikor a nap lenyugszik Budapest elbűvölő látképe mögött, a város aranyfényű csodavilággá változik. Egy esti dunai városnéző hajóútra indulni az egyik legemlékezetesebb módja annak, hogy ezt az átalakulást megcsodáljuk.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Meglepően jól teljesített a kínai gazdaság

Kína ipari termelése júniusban 6,8%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami gyorsulásnak számít a májusi 5,8% után, és meghaladta a piac 5,6%-os várakozását.
2025. 07. 15. 14:30
Megosztás:

Büntetné Trump az oroszokkal való kereskedést

Az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy 100%-os „másodlagos” vámokat vet ki az orosz termékeket vásárló országokra, ha 50 napon belül nem születik békemegállapodás Ukrajnával.
2025. 07. 15. 14:00
Megosztás:

Miért fontos a megfelelő munkaruha az egyes iparágakban?

Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a megfelelő munkaruha elengedhetetlen a munkahelyi biztonság és kényelem szempontjából. Akár egy építkezésen dolgozunk, akár egy gyárban vagy más környezetben tevékenykedünk a munkaruha segít megvédeni bennünket a különféle veszélyektől. Ebben a bejegyzésben részletesen foglalkozunk azzal, hogy miért fontosak ezek a ruhadarabok és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a kiválasztás során.
2025. 07. 15. 13:30
Megosztás:

Véglegesítette a válaszlistát az EU

Öszsesen 72 milliárd euró értékben véglegesítette az EU azon amerikai termékek listáját, melyeket vámmal sújtanának, ha nem sikerül megállapodni az USA-val.
2025. 07. 15. 13:00
Megosztás:

Létezik olyan hobbi, ami nem kerül vagyonokba

Egy új hobbiba belevágni mindig izgalmas kihívás. Sokan ilyenkor drága dolgokra gondolnak: lovaglás, golf és hasonlók - pedig léteznek jóval költségtakarékosabb, mégis igazán élvezetes időtöltési alternatívák is, melyekhez csupán néhány eszköz szükséges.
2025. 07. 15. 12:30
Megosztás: