Több forgalom, több pénz. Mire jó az affiliate marketing?
Az online térben is persze folyamatosan vannak változások, gyorsabban fejlődik és alakul az egész, mint bármi más az emberiség eddigi történelme során. Soha még ilyen eddig nem volt, hogy egy magánember ilyen nagy nyilvánossághoz juthat. Az internet adta felületek ezen szegmensében rejlő lehetőségeket a magukat reklámozni kívánó cégek is felismerték. Így alakult ki egy olyan fajta marketing stratégia, ami mindkét félnek egyformán előnyös, ha minden jól megy.
De persze ez is egészen összetett dolog, amit lehet jól és rosszul csinálni. Érdemes egy-két dolgot figyelembe venni, mielőtt ilyesmibe vágnánk bele. Ezeknek jártunk utána.
Az affiliate marketing
Akkor öntsünk tiszta vizet a pohárba, hogy mit takar ez a hangzatos kifejezés, hogy affiliate marketing. A marketing egy olyan típusa, amelynek során egy blogger vagy infuenszer, vagy tulajdonképpen bármilyen magánszemély - ritkább esetben cég - webhelyéről, blogjáról, bármilyen netes felületéről egy hivatkozás segítségével egy másik webhelyre irányítja a látogatót.
Ezek általában webáruházak, vagy szolgáltatásokat kínáló oldalak. Miután megtörtént a felhasználó átirányítása, és ő vásárol onnan valamit, vagy elvégez valamilyen műveletet az adott webhelyen, a cég közvetítői díjat fizet a bloggernek/influenszernek. Ilyen módon az affiliate marketingnek mindig három résztvevője van. A látogató (user), maga a népszerű magánszemély (a közvetítő) és a megbízó (több forgalomra, látogatóra vágyó entitás). Partnermarketingnek is nevezik.
Hogy könnyebb legyen elképzelni a folyamatot, ahhoz lehet leginkább hasonlítani, mint amikor valaki jutalékos rendszerben dolgozik. Csak ez sokkal könnyebb válfaja ennek, mert az értékesítésben nem kell részt venni, hiszen nem az adott cégnek dolgozunk, hanem magunknak, ők csak eszközei a pénzkeresésünknek. Persze okosan kell csinálni, tudnunk kell mit ajánlunk a közönségünknek és miért.
Hogyan álljunk neki?
Platform – Először is egészen biztosan szükségünk lesz egy olyan platformra, amin a megbízók elhelyezhetik linkjeiket. Nem elég persze csak létrehozni egy profilt vagy egy weboldalt, népszerűnek is kell lennie, különben a megbízó nem akar majd elhelyezni rajta linket. Először tehát valamit fel kell építeni, utána tudjuk kiaknázni ezt a pénzkeresési formát.
Vásárlók – Ezzel a szóval is illetjük őket, de igazából ők csak a megbízó szempontjából vásárlók, a mi közönségünkből születhetnek. Ők azok, akik a linkre kattintanak, mert meggyőzve érzik magukat általunk. Még jobb, ha egyedi kuponkódot is kapnak például, vagy bármiféle előnyhöz jutnak a vásárlásuk által, a remek termék megszerzésén túl is.
Persze az nagyon-nagyon ritka, hogy egy ajánlói linken keresztül több tíz százalék kedvezményt kapna egy vásárló. A nagy leárazásoknak megvan a maga ideje és helye, most közeleg például a Black Friday. Érdemes lesz már november 26. előtt nézegetni a kínálatot. Az internetet böngészve valószínűleg az Alza és az eMag online áruházak lesznek a leghangosabbak reklám terén, de csak pár kattintásba kerül és megnézhetjük más üzletek leárazásait is, például a Tesco Black Friday online katalógust.
Partner – Ha megvan egy felfuttatott felület, akkor kell olyan partner (megbízó), aki hirdetni akar rajtunk keresztül. Van olyan, amikor egy vállalkozó vagy cég a partner, és közvetlenül velük dolgozik a blogger, és ajánlja a termékeit. De létezik úgynevezett affiliate program is, amit nagyobb cégek működtetnek - mint pl. az Alza partner program - egy széles termékskála ajánlásának lehetőségét biztosítva a platform tulajdonosának.
Ha létrejön a vásárlás, akkor a partner jutalékot biztosít nekünk, ami a termék árának 1 %- tol 50% -ig tartó összegekben mozog. De bizonyos nagyon jövedelmező platformokon ennél akár több is lehet.
Ha a másik oldalon állunk és mi akarunk hirdetni
Ha vállalkozóként szeretnénk kihasználni az affiliate marketing adta lehetőségeket, először mindenképpen némi kutatásba kell kezdenünk.
Mi nyilván jól tudjuk, hogy a termékünk micsoda és kik alkotják a célközönséget. Ezért fontos, hogy olyan bloggert vagy influenszert találjunk, akinek a követőtábora vevő lenne a termékünkre. Mert az igazán visszás dolog, amikor valaki úgy ajánl terméket, hogy nem illeszkedik a platformba, idegen az egész. Ezzel pont az ellenkezőjét éri el, biztosan nem fognak rákattintani az egyedi linkre, ha erőszakos az ajánlás.
A legjobb verzió az - persze ha olyan termékünk van – hogy a platformtulajdonos valóban kipróbálja, és saját élmény és vélemény alapján ajánlja a termékünket. A saját követőinek ez a legmeggyőzőbb. Tehát érdemes alaposan utánajárni és úgy választani valakit, aki hitelesen közvetíti a mi árunkat, és jó szívvel adjuk érte a jutalékot.
Ugye, hogy nem is bonyolult dolog ez. Ezzel a marketinggel végső soron mindenki jól jár, ezért működik.