Túl sokat nyomkodja a gyerek a mobilt a szünidőben? Nagyobb veszélyben lehet, mint gondolnánk

A gyermekek körében egyre népszerűbbek a videó- és számítógépes-, illetve az okoseszközökre letölthető játékok. Egyes kutatások szerint az általános iskola alsó tagozatába járó gyerekek háromnegyede játszik valamilyen digitális játékkal. Sokszor nem egyértelmű a szülőknek, hogy az adott játék megfelelő-e a gyermekük korának, illetve milyen veszélyekkel kell számolniuk. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most ebben segít.

Túl sokat nyomkodja a gyerek a mobilt a szünidőben? Nagyobb veszélyben lehet, mint gondolnánk

A nyári időszakban a gyermekek a megszokottnál is több időt tölthetnek a digitális térben, többek között videó- és mobiljátékok előtt ‒ legyenek azok „fizetősek” vagy „ingyenesek”.

A GVH az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet fordít arra, hogy felhívja a fiatal korosztály figyelmét a digitális térben előforduló veszélyekre. Ennek keretében 2023-ban átfogó gyorselemzésben vizsgálta meg a mobiltelefonokra letölthető, gyerekeket célzó játékok piacát. A vizsgálat megállapításai, valamint a GVH saját tapasztalatai alapján a hivatal összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel elkerülhető, hogy a gyermekek bedőljenek az esetleges megtévesztő ajánlatoknak és a szülők meg tudják védeni gyermekeiket a videójátékok káros hatásaitól. 

A GVH fontosnak tartja, hogy a digitális világban rejlő veszélyekről minél több helyen, így az iskolákban is szó essen, ezért az idei évben elindított Digitális Tudatosság Programjában is kiemelten foglalkozik a témával.

A GVH javaslatai, hogy mit érdemes átgondolni a szülőknek 

Megfelel-e a gyerekem életkorának a játék? - Játékok besorolása életkor szerint (PEGI)

Mára a digitális (online) játékok piacán több ezer, különböző igényeket kiszolgáló alkalmazás közül lehet választani. Az ezek közötti eligazodást segíti az Egységes Európai Játékinformációs Rendszer (PEGI). A korhatár-besorolási rendszer a filmekhez, TV-műsorokhoz hasonlóan egyértelmű és könnyen érthető útmutatást ad a fogyasztóknak, a szülőknek arról, hogy az adott játékot, tartalma (nyelvezete, erőszak vagy szexualitás jelenléte, annak megjelenítési formája) alapján hány (3, 7, 12, 16 vagy 18) éves korig nem ajánlják.

Milyen megtévesztő gyakorlatokkal találkozhatunk?

Ahogyan az online tér egyre több területén, úgy a játékokban is egyre gyakrabban jelennek meg olyan digitális megoldások (az ún. sötét mintázatok), amelyeknek célja, hogy a fejlesztő számára előnyös módon befolyásolja a játékosokat, elsősorban úgy, hogy minél több időt és pénzt fordítsanak egy játékra. Ilyen trükkök lehetnek például a játékban, ha

-a játék bemutatója egészen más, mint maga a játék,

-gyűjtemények összeállítására ösztönöznek, 

-egyes tevékenységek elvégzését meghatározott időponthoz kötik,

-a játékon belüli vásárlást virtuális pénzhez kötik, amely értékének meghatározását tovább nehezítik pl. bonyolult átváltási rendszerrel, 

-ún. „loot box” -ok (zsákbamacskák) segítségével ösztönzik a játékost több virtuális vagy valódi pénz elköltésére, amelyek a szerencse-elem révén egyúttal növelhetik a játék iránti függőséget 

-egyes kedvezmények elérhetőségét korlátozott ideig biztosítják,-

-az elért eredményt (pl. szintet, karakterfejlődést) közvetlenül megoszthatóvá teszik valamelyik közösségi média platformon,
ranglistákat állítanak fel,

-a gyorsabb, könnyebb haladást vagy bizonyos előnyöket (pl. reklámmentességet) fizetéshez kötik.

Miért és mivel manipulálnak az ingyenesen letölthető játékalkalmazások?

Mivel az ingyenesen letölthető játékalkalmazások fő bevételi forrását a reklámok jelentik, a készítők elsődleges célja a minél több letöltés és ezzel új játékosok szerzése. A játékosok számának növelése azért is áll érdekükben a fejlesztőknek, mert a felhasználók adatainak értékesítéséből is szereznek bevételeket. 

A GVH gyorselemzése alapján az ingyenesen letölthető játékokban használt legyakoribb manipulatív eszközök a következők:

-a játékot megszakító reklámban interaktív módon ki lehet próbálni a hirdetett játékot, ezzel is ösztönöve a reklámozott alkalmazás letöltésére a játékost; 

-a reklámban bár megjelenik a kilépést jelölő X, de az arra való kattintás az eredeti játék folytatása helyett az alkalmazásáruház azon oldalára viszi a fogyasztót, ahol egy kattintással azonnal letöltheti a reklámozott játékot;

-nehezen érthető módon tájékoztatnak az adatkezelésről, a játékos adatainak esetleges továbbításáról.

Mindezek az eszközök fokozottan hatnak a gyermekekre, akik korlátozottabb ismereteikből adódóan hiszékenyebbek és koruknál fogva tapasztalatlanabbak, könnyebben válhatnak a megtévesztések áldozatává.

A GVH a szülők számára a következőket ajánlja

1. Figyeljék a játék PEGI besorolását az első használat (letöltés, vásárlás) előtt!

2. Igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben!

3. Beszélgessenek, tudatosítsák gyermekükben, hogy milyen trükkökkel ‒ sötét mintázatokkal ‒ próbálják befolyásolni a játékkészítők őket!

5. Egyezzenek meg előre arról, hogy a gyermek legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhat a játékon belül, megtanítva ezzel a gyermeknek a pénz digitális használatát!

6. Használjanak valamilyen szülői felügyelet szolgáltatást, amely segíthet a napi képernyőidő meghatározásában, illetve a biztonságos számítógép-használatban!

A GVH honlapjának Gondolja Végig Higgadtan menüpontja alatt további hasznos információkat olvashatnak a videó- és mobiljátékokkal kapcsolatban. 

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Miért ezek a legdrágább utcák Magyarországon?

Megjelent a KSH Ingatlanadattár legfrissebb kiadása, amely vármegyénként, megyei jogú városonként és utcánként mutatja be a 2024-ben értékesített családi házak, társasházi lakások és panellakások átlagos négyzetméterárait.
2025. 11. 22. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasként dolgoznál? Most itt a nagy lehetőség!

A megélhetési szempontok és a közösséghez tartozás érzése egyaránt ösztönzi a dolgozó nyugdíjasokat – derül ki a WHC Csoport, Magyarország egyik legjelentősebb HR-szolgáltatójának adataiból.
2025. 11. 22. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin ismét visszaesett 85 ezer dollárra, közelítve a „maximális fájdalom” szintjéhez – Így vészelheted át ezt az időszakot anélkül, hogy egyetlen dollárt is veszítenél

A Bitcoin ismét csökkenő pályára került, most az 85 ezer dolláros zónát érintve, amellyel közelebb került, mint valaha, ahhoz a szinthez, amelyet az elemzők a piac „maximális fájdalom” pontjaként emlegetnek.
2025. 11. 21. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) 0,03 dolláron és Dogecoin 16 centen – Melyik éri el előbb az 1 dollárt?

A mémcoinok világában a Dogecoin kétségtelenül vad utat járt be. Azonban sok szakértő úgy véli, hogy a Dogecoin esetében a további árfolyamemelkedés korlátozott a 16 centes szint fölé.
2025. 11. 21. 23:00
Megosztás:

Hány darab XRP tokent vásárolhat meg hét ETF egy év alatt?

Egy friss <a href="https://x.com/ChadSteingraber/status/1991182301170991472?s=20" target="_blank">elemzés</a>, melyet Chad Steingraber kriptostratéga készített, meglepő előrejelzést ad az XRP ETF-ek általi felhalmozásáról. A tanulmány szerint az első hullámban induló XRP spot ETF-ek már önmagukban is jelentős hányadát halmozhatják fel a kriptovaluta forgalomban lévő kínálatának mindössze egy éven belül.
2025. 11. 21. 22:30
Megosztás:

Top 5 új kriptovaluta előértékesítés 2025 novemberében, 10-szeres növekedési potenciállal (és miért a Digitap ($TAP) az első számú)

A kriptovaluta előértékesítések továbbra is a legmegbízhatóbb lehetőségek közé tartoznak, ha valaki korai, akár tízszeres megtérüléssel kecsegtető projekteket keres. Mivel a közepes és nagy kapitalizációjú coinok nehézségekkel küzdenek, a piaci helyzet pedig bizonytalan, egyre több kereskedő fordul a korai fázisban lévő projektek felé, ahol a hozamlehetőség nagyságrendekkel magasabb.
2025. 11. 21. 22:00
Megosztás:

A Bitget vadonatúj, sztárszereplős videósorozatot indít LALIGA-sztár Julián Álvarezzel

A világ legnagyobb Universal Exchange-e, a Bitget (bitget.com) elindította háromrészes videós kampányát, amelyben a LALIGA és az Atlético de Madrid kiemelkedő játékosa, Julián Álvarez szerepel.
2025. 11. 21. 21:30
Megosztás:

Magyar Vöröskereszt: csalók telefonálnak a szervezet nevében

Csalók telefonálnak a a Magyar Vöröskereszt nevében, pénzt kérnek arra hivatkozva, hogy mikuláscsomagokra gyűjtenek - közölte a szervezet pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 21:00
Megosztás:

Napelemparkot épített Vácon az MVM tagvállalata egy helyi cég számára

Az MVM Csoport tagvállalata, az MVM Optimum napelemparkot épített Vácon, a ZOLLNER Elektronik telephelyén – közölte az MVM pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint pénteken

Gyengült pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon. A hetet vegyes eredménnyel fejezte be, a havi kezdésnél erősebben áll.
2025. 11. 21. 19:00
Megosztás:

Olaszországban több mint ötmillió bevándorló él

Olaszországban több mint ötmillió letelepedett bevándorló él, több mint harminc százalékuk muszlim, valamint több százezerre teszik az illegális bevándorlók számát, akiket állami forrásokból látnak el - derült ki az olasz szakszervezetek közös statisztikai összefoglalójából, amelyet Rómában mutattak be.
2025. 11. 21. 18:00
Megosztás:

Az online kaszinópiac növekedése és befektetési lehetőségei

A magyarországi online kaszinópiac jelentős növekedést mutat az elmúlt években. Az iparág folyamatosan alkalmazkodik az új technológiákhoz, ami új befektetési lehetőségeket kínál. A következő évek még nagyobb potenciált rejtenek a befektetők számára.
2025. 11. 21. 17:37
Megosztás:

Népegészségügyi központ: terjed a hepatitis A vírusa

Továbbra is terjed a hepatitis A vírusa, a kézmosás a legjobb megelőzés - írta a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 21. 17:00
Megosztás:

NAV: bárki elmondhatja a véleményét az e-számla koncepcióról

Szakmai észrevételeket és javaslatokat vár 2026. január 20-ig közösen kidolgozott e-számla koncepciójára a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a koncepció már elérhető a NAV honlapján - közölte az adóhivatal az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 21. 16:00
Megosztás:

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengült a brit gazdaság aktivitása

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengültek és már csak minimális ütemű növekedést jeleznek a brit gazdaság novemberi aktivitási mérőszámai.
2025. 11. 21. 15:30
Megosztás:

Stabilitást sugall a Bitcoin dominancia: 55%-os szint mellett zajlik a piac újraárazása

Miközben a kriptopiac egészét visszahúzza a volatilitás és az általános befektetői félelem, a Bitcoin meglepő módon megőrzi vezető szerepét. A 2025 novemberi piac korrekciója során a Bitcoin dominanciája stabilan 55% körül maradt – ez arra utal, hogy a befektetők még mindig a legismertebb kriptoeszközben látják a legnagyobb biztonságot. De mit is jelent mindez a piac többi szereplője – főként az altcoinok – számára?
2025. 11. 21. 15:00
Megosztás:

Apad a profit, nőnek a költségek a cégeknél - Lassul a magyar marketingipar lendülete

Kihívásokkal teli piacon, de alapvetően stabilan működnek a marketing-iparághoz köthető hazai cégek. Azonban a gyengülés jelei már látszódnak: az árbevételek jól alakultak, de elindult a profit csökkenése, a költségek pedig elszabadultak – derült ki az iparág gazdasági teljesítményét mérő Marketing Indexből. A 33 ezer vállalkozás pénzügyi adatait feldolgozó kutatás szerint szinte az összes területen jól láthatóak a koncentrálódás jelei, az ágazat cégeinek száma csökkent, a főváros dominanciája megkerülhetetlen, míg a bevétel 80 százaléka a cégek kevesebb mint 20 százalékánál összpontosul. 2025-től az eredmények fenntartása egyre nagyobb kihívás. Az iparágban egyelőre nem látszik erős, pozitív trendforduló, ezért kulcskérdés, hogy a piaci szereplők hogyan igazodnak ehhez a helyzethez.
2025. 11. 21. 14:30
Megosztás: