Új rekord: csúcson az ultragazdagok száma és összvagyona
A hipergazdagok száma világszinten is ugrásszerű
2023-ban világviszonylatban Észak-Amerikában volt a legerősebb a HNWI-k fellendülése: a vagyon tekintetében 7,2%-os, a vagyonosok száma tekintetében pedig 7,1%-os éves növekedéssel. A kutatás szerint a lendület alapját a szilárd gazdasági ellenállóképesség, az inflációs nyomás csökkenése és a hihetetlen mértékben megugró amerikai részvénypiac jelentette. Ám a növekvő tendencia a világ más pontjain is megfigyelhető. Az ázsiai-csendes-óceáni HNWI-szegmens (4,2% és 4,8%) és Európa (3,9% és 4,0%) szerényebb, de számottevő vagyon- és számbeli növekedést mutat. Latin-Amerikában és a Közel-Keleten korlátozott növekedést mértek. Afrika az egyetlen régió, ahol – a csökkenő nyersanyagárak és a külföldi befektetések visszaesése miatt – mind a HNWI-k vagyona (-1,0%), mind pedig számuk (-0,1%) csökkent.
A generációk közötti vagyonátadás központi kérdés
Az ultra-nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek (UHNWI-k), a vagyoni sávok közül a legkoncentráltabbak, a HNWI-k teljes vagyonának több, mint 34%-át birtokolják, ugyanakkor a HNWI-k alig több mint 1%-át teszik ki. Becslések szerint az elkövetkező két évtizedben az idősödő generációk több, mint 80 billió dollárt ruháznak majd át[2], ami növeli az igényt a különböző pénzügyi (befektetéskezelés, adótervezés) és nem pénzügyi (jótékonyság, alternatív befektetések[3] és kapcsolatépítési lehetőségek) szolgáltatások iránt, jövedelmező lehetőséget jelentve a vagyonkezelő cégek számára.
A kutatásból az is kiderül, hogy az UHNWI-k 78%-a alapvető fontosságúnak tartja az értéknövelt szolgáltatásokat. Több, mint 77%-uk számít arra, hogy a vagyonkezelő cégük támogatja őket a generációk közötti vagyonátadással kapcsolatos igényeik kielégítésében. Mivel a nagy vagyonnal rendelkező befektetők megfontolt iránymutatást keresnek, 65%-ukat aggasztja, hogy nem kapnak személyre szabott tanácsokat.
„Az ügyfelek egyre többet várnak el a vagyonkezelőiktől, a tét még soha nem volt ilyen magas. A cégek aktív lépéseket tehetnek az ügyfelek bevonása és megtartása érdekében. Személyre szabott, minden csatornán elérhető élmény nyújtásával jelen lehetnek a nagy vagyonátadási folyamatok kibontakozásánál és a nagy vagyonosok számának további növekedésénél” - mondta Nilesh Vaidya, a Capgemini lakossági banki és vagyonkezelési üzletágának globális iparági vezetője. „Míg az ügyfelek profilalkotásának hagyományos módja mindenütt jelen van, meg kell fontolni a mesterséges intelligencia alapú, pszichográfiát használó viselkedési-pénzügyi eszközök alkalmazását is. Versenyelőnyt nyújthatnak azáltal, hogy megértik az egyének döntéshozatali folyamatait, így mélyebb és szorosabb kapcsolat alakulhat ki az ügyféllel.”
MI-al a befektetői döntések racionalizálása érdekében
A nagy vagyonnal rendelkező befektetők több mint 65%-áról derül ki, hogy különböző előítéletek befolyásolják a befektetési döntéseiket, különösen olyan jelentős életesemények során, mint a házasságkötés, a válás és a nyugdíjba vonulás. Éppen ezért a nagy vagyonnal rendelkező befektetők 79%-a szeretne útmutatást kapni egy ügyfélkapcsolati vezetőtől (relationship manager, RM) a tudattalan torzítások kezelése érdekében. A mesterséges intelligencia integrálásával a vagyonkezelő cégek felmérhetik, hogyan reagálnak az ügyfelek a piaci ingadozásokra és olyan adatvezérelt döntéseket hozhatnak, amelyek kevésbé vannak kitéve érzelmi vagy kognitív torzításoknak.
A szakemberek kiemelik, hogy az MI-vezérelt rendszerek képesek az adatok elemzésére és olyan mintázatok azonosítására, amelyeket az ember nehezen tudna felismerni, így lehetővé teszik a pénzügyi tanácsadók számára a proaktív fellépést a tanácsadás során.
A kutatás eredményeit látva az UHNWI-k a 2020-as háromról 2023-ra hétre növelték a vagyonkezelő cégekkel fenntartott kapcsolataik átlagos számát. Ez a tendencia azt jelzi, hogy a szektor nehezen találja az UHNWI szegmens által igényelt szolgáltatások elvárt körét és minőségét. Ezzel szemben a kizárólag egy családot kiszolgáló családi vagyonkezelő irodák száma az elmúlt évtizedben 200%-kal nőtt[4]. A HNWI és UHNWI szegmens további kiszolgálása érdekében a vagyonkezelő cégeknek meg kell találniuk az egyensúlyt a verseny és a családi irodákkal való együttműködés között. Minden második (52%) UHNWI szeretne családi irodát létrehozni és ehhez az elsődleges cégétől szeretne útmutatást kapni.
[1] HNWI: nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek, akiknek befektethető vagyona (az elsődleges lakóhely, a gyűjtemények, a tartós és nem tartós fogyasztási cikkek értékén túl) meghaladja az 1 millió amerikai dollárt. A HNWI-ket vagyoni sávok alapján három kategóriába sorolják: Ultra-HNWI-k (30 millió USD vagy annál több), középszintű milliomosok (5-30 millió USD) és a ’Millionaires Next Door’, az „átlagos” milliomosok (1-5 millió USD).
[2] Forrás: Cerulli Associates: „A Cerulli előrejelzése szerint 2045-ig 84 billió dollárnyi vagyonátruházásra kerül sor”, 2022. január
[3] Az alternatív befektetések közé tartoznak a luxusingatlanokba, borokba, különböző gyűjteményekbe és műtárgyakba történő befektetések, amelyek egyben a befektető életstílusát is tükrözik.
[4] Forrás: Economist Intelligence Unit és a DBS Private Bank: The Family Office Boom (Családi irodák boomja)