Valósággá válhat-e a légi taxizás?

Kevesebb mint egy év van hátra a Párizsi Olimpiáig, ahol a szervezők céljai szerint már elektromos légi taxik is részt vehetnek a közönség utaztatásában az egyes helyszínek között. A terv realitásának megítéléséhez a KPMG saját kutatásának főbb tanulságait érdemes áttekinteni.

Valósággá válhat-e a légi taxizás?

A Forma 1-es Magyar Nagydíjra helikopterrel érkező vendégek miatt megugró városi légiforgalom megosztja a magyar közvéleményt: kell-e nekünk a légi taxizás? A városközpont és Mogyoród között dübörgő gépek sokakban ellenszenvet váltanak ki – de lehet, hogy csak az irigység táplálja ezt. Mi lenne, ha csendes, és sokkal szélesebb közönség számára is elérhető személyi drónok teljesítenének szolgálatot?

A KPMG régóta nyomon követi az úgy nevezett városi légi mobilitás (urban air mobility – UAM) fejlődését, társadalmi elfogadottságát és gazdasági relevanciáját, hiszen egy olyan technológiai és mobilitási innovációról van szó, mely robbanásszerűen alakíthatja át a nagyvárosi közlekedést és az emberek mindennapjait. Azt, hogy mekkora gazdasági potenciál van ezen iparágban mi sem szemlélteti jobban, mint a Morgan Stanley becslése, mely szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet.

A műszaki feltételek adottak, az üzleti modellek elkészültek, világszerte több szolgáltató teszteli már saját prototípusait a nyüzsgő nagyvárosok légterében. Ugyanakkor a nemzetközi- és országspecifikus szabályok, melyek a keretet adják majd a légi taxizás működésének, jelenleg még egyeztetés és felülvizsgálat alatt állnak. 

2022-ben a KPMG közreadta globális elemzését, a KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Indexet. Ebben 25 ország felkészültségét igyekezett megbecsülni a helyből függőlegesen fel- és leszállni képes (vertical takeoff and landing – VTOL) személyszállító járművek terjedésének trendjeit. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.

Az index alapján a jelenlegi ranglista első helyén az Egyesült Államok áll, melyet Szingapúr követ, míg a dobogó harmadik fokán pedig Hollandia szerepel, mint európai éllovas. A KPMG Aviation 2030 Air Taxi Readiness Index nemcsak rangsorolja az egyes országokat felkészültségükkel kapcsolatban, de az érdekelt szereplők (pl. gyártók és ellátási láncok, üzemeltetők, stb.) részéről is megemlíti a következő mérlegelendő szempontokat és várható tendenciákat. 

Városi légi mobilitás – mindenki az elektromosoktól várja a megváltást 

Érdemes újfent tisztázni, hogy mit nevezünk függőlegesen fel- és leszálló légi járműnek. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency – ESEA) nagyon pontosan meghatározta ezen körbe tartozható járművek attribútumait, így többek között olyan feltételek szerepelnek ezek között, mint a több hajtómű és rendszer, a függőleges fel- és leszálló funkció és az üzembiztos rendszerek és struktúrák.

Egy, a városi légi mobilitással kapcsolatos felmérés eredményeként a megkérdezett európai polgárok 48%-a a kibocsátás csökkenését várja el az innovatív városi légi járművektől, így nem is kérdés, hogy a jelenlévő piaci szereplők kifejezetten az elektromos VTOL légi járműveket állítják a fejlesztések középpontjába. 

Társadalmi és környezeti fenntarthatóság

A társadalom három legfőbb aggodalma a légi taxizás tekintetében a helyi és globális környezet, a zajszennyezés és a biztonság. Ezen szempontok vizsgálatára már többféle kísérlet zajlott a múltban. Az elektromos légi taxizás társadalmi fenntarthatóságát szolgálná a Lilium és a Joby elektromos meghajtású légi járműve.

A Lilium várhatóan körülbelül 60 dBa (abszolút decibel) zajszinttel tudná működtetni modelljét 100 méteres magasságban, így a gépjármű működése nem lenne hangosabb, mint egy átlagos hangvételű párbeszéd két ember között. A Joby járművénél repülés közben, 500 méteres távolságban, 45 dBa-t, míg felszállás közben, 100 méteres távolságban, 65 dBa-t regisztráltak. 

Az elektromos légi taxizás környezeti fenntarthatóságát támasztja alá a Michigan Egyetem egyik tanulmánya, mely szerint egy három főt szállító elektromos légi jármű akár 52%-kal kevesebb kibocsátással tudna működni, mint egy belső égésű motoros gépjármű, valamint 6%-kal kevesebb kibocsátással üzemelhetne, mint egy elektromos gépjármű, figyelembe véve egy gépjármű átlagos telítettségét, ami 1,5 fő. 

Az elektromos légi taxik vizuális és technológiai kialakításában mindenki a saját igényei szerint járhat el a kialakuló jogszabályi keretek között, azonban egy kis betekintést kaphatunk az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége által vízionált légi járműről. 

Meghajtás

A hagyományos helikopterektől az elektromos légi járműveket a motorok és a rotorok darabszáma különbözteti meg leginkább. Az elektromos légi taxik több, akár 6-8 rotorral is fel lesznek szerelve, ezáltal csökkentve a zajszennyezettségét a városnak, hiszen kisebb fordulat alatt is működtethetők a motorok azonos repülési biztonság mellett. 

Belső tér kialakítása

Kezdetben az elektromos légi taxikat pilóta vezetésével szeretnék irányítani, de megannyi kezdeményezés már célul tűzte ki az autonóm légi taxik kifejlesztését. A belső tér kialakítási koncepciójának origójában a kényelem és a biztonság helyezkedik el. Az élményt nagy üvegfelületek elhelyezésével szeretnék fokozni, melyet a fedélzeti szolgáltatások (pl. étel, ital) tehetnek felejthetetlenné.  

Leszállóhelyek (vertiportok)

A vertiportokat a következőképpen határozza meg az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége: „a függőlegesen fel- és leszálló (VTOL) légi járművek felszállásához és leszállásához használt vagy használni tervezett földterület, vízfelület vagy szerkezet”.

Ahhoz, hogy megvalósuljon a biztonságos városi légi mobilitás szükségszerű légifolyosók, valamint leszállóhelyek kialakítása szükségszerű akár épületek akár közterek mentén, figyelembe véve például a vasútállomások vagy a buszmegállók közelségét. 

A Párizsi Olimpiára elektromos légi taxival?

A párizsi reptereket üzemeltető ADP-csoport képviselője nemrég nyilatkozott arról, hogy a 2024-ben megrendezendő Párizsi Olimpiára már napi működésben lévő elektromos légi taxikkal is szeretnék szállítani a közönséget. Jelenleg még folyik a tesztelése a járműnek, valamint fokozatosan tanulmányozzák, hogy mely lokációnál lesz szükséges vertiportokat felállítani.

Ezzel az indulással Párizs lenne az első európai város, és talán az első város a világon, amely eVTOL-szolgáltatásokat kínál a vendégek számára. Párizs után valószínűsíthetően Dubaiban 2026-tól lesz választható a légi taxi szolgáltatás, melyet négy vertiporttal terveznek kiszolgálni.

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Olaszországban a betlehemről folyik vita

El a kezekkel a betlehemtől! - reagált Matteo Salvini a jobboldali Liga párt vezetője hétfő este a baloldali sajtó felvetésére, miszerint az olaszországi iskolákban a karácsonyi ünnepekre felállított betlehemek kirekesztő és idegengyűlölő társadalomra utalnak.
2024. 12. 11. 06:00
Megosztás:

100 millióba kerül egy átlagos budapesti új lakás

Ismét változott a lakásárak dinamikája az idei évben. Novemberben 0,1 százalékra lassult az országos lakásdrágulás havi üteme az októberi 2,8 százalékos tempóról. Éves szinten 10,2 százalékos áremelkedés történt novemberben, ami lényegében megegyezik az egy hónappal korábbi 10,1 százalékhoz képest – derül ki az ingatlan.com legfrissebb lakásárindexéből, amely ismerteti legfrissebb, december elejére vonatkozó konkrét árakat is és beszámol az új építésű budapesti ingatlanok rekorddöntéséről is.
2024. 12. 11. 05:30
Megosztás:

Magyarok a boldogság-lista végén

Ha a pénz nem is, a megtakarítás biztosan boldogít – derül ki az NN Longevity kutatásából. Márpedig mindkettőre – több megtakarításra és több boldogságra – szükségünk lenne, mivel nálunk jóval alacsonyabb a boldogságszint, mint a régió többi országában. De mitől lehetnénk elégedettebbek az életünkkel? A kutatás öt fontos boldogságfaktort talált.
2024. 12. 11. 05:00
Megosztás:

A magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet az agrárkamara

A karácsonyi szezonban is a jó minőségű magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) keddi közleményében.
2024. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Hogyan tovább önvezető autók? Új közlekedési kormányzati stratégia Németországban

Az európai járműgyártás élt már meg szebb napokat. Romló üzleti hangulatról, a gazdasági környezet bizonytalanságairól szólnak a hírek, válságról szóló elemzésekkel van tele a sajtó. Ebben a helyzetben milyen irányba halad az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés? Ezen kérdés kapcsán Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje nyújt tájékoztatást egy friss iparági fejleményről.
2024. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Itt a friss magyar inflációs adat!

Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan a fogyasztói árak idehaza. A friss adat egy árnyalattal magasabb annál, mint amit vártunk, de megegyezik a piaci konszenzussal.
2024. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Ingyenes kiállítás: Munkácsy, Csontváry, Rippl-Rónai és mások a Virág Judit Galériában

Egy hét alatt több ezer érdeklődő tekintette már meg a Virág Judit Galéria legújabb ingyenes aukciós kiállítását, amely december 14-ig várja a látogatókat. Kivételes alkalom, hogy a műkedvelők egyetlen tárlaton megcsodálhatnak egy soha nem látott Munkácsy Mihály festményt, Csontváry Kosztka Tivadar egy alkotását, valamint Rippl-Rónai József, Paál László, Egry József, Ziffer Sándor, Kondor Béla, Czigány Dezső, vagy éppen Victor Vasarely műveit.
2024. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Lakáshitelt szeretnél? Mutatjuk mennyit kaphatsz 2025-ben!

Társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kormány azt a tervezetet, amely a 2025-ös minimálbért és a garantált bérminimumot szabályozza. Mivel lakáshitelt jellemzően adóstárssal igénylünk, a money.hu és az ingatlan.com szakértői megnézték, hogy egy minimálbérért dolgozó párnak jövőre milyen kilátásai lehetnek a lakáshitelpiacon.
2024. 12. 11. 02:30
Megosztás:

Borravaló vagy szervizdíj - ki kapja, hogy kapja? Adózási tudnivalók

Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott szervizdíj megegyezik-e a borravaló fogalmával, illetve felszámítása esetén kell-e, illik-e további borravalót is adni. A fizetési módok között számos különbség van, a többi között az adózás módjában és az önkéntes jellegében is. A nemzeti versenyhatóság (GVH) azt javasolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig kit kívánnak díjazni borravalójukkal, és ennek megfelelően döntsenek.
2024. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Az Alteo nyert a Mol algyői naperőműves pályázatán

Az Alteo nyerte meg a Mol 37,5 megawatt peak (MWp) kapacitású algyői naperőművére vonatkozó fővállalkozói pályázatot - tette közzé az energetikai szolgáltató vállalat kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2024. 12. 11. 01:30
Megosztás:

Módodítás elfogadva! Elvehetik bárki lakását egy tollvonással!?

Számos forrás számolt be arról, hogy január 15-től megszűnik a papíralapú tulajdoni lap. A hír gyors terjedése után a közösségi médiában azonnal megjelentek találgatások, melyek szerint ingatlanjaink biztonsága veszélybe kerülhet, és hackerek könnyedén megszerezhetik tulajdonunkat. A Pénzcentrum utánajárt, mit jelent pontosan ez a változás, amely januártól lép hatályba, és egy ügyvédet is megkérdezett arról, hogy valóban veszélyben lehet-e otthonunk.
2024. 12. 11. 01:00
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-81 éves nyugdíjasok készüljetek!

2024-től kezdődően a nyugdíjelőleget már nem határozattal, hanem végzéssel állapítják meg. De vajon mit jelent ez a változás a nyugdíjak és a nyugdíjasok szempontjából? Vizsgáljuk meg a kérdést, mert sok nyugdíjas számára fontos lehet.
2024. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Közösen épít akkumulátorgyárat Spanyolországban a CATL és a Stellantis

Új vegyesvállalat alapításáról kötött megállapodást a CATL és a Stellantis, a két cég 4,1 milliárd eurós beruházással a spanyolországi Zaragozában épít egy új, nagy kapacitású lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorgyárat – közölte a CATL Hungary kedden az MTI-vel.
2024. 12. 11. 00:05
Megosztás:

Metamask tárca applikáció letöltése és chrome-os verzió használata, Metamask kriptotárca vélemények,

MetaMask: Kriptotárca kezdőknek – Útmutató és Vélemények: A MetaMask egy népszerű és egyszerűen használható kriptovaluta tárca, amely lehetővé teszi az Ethereum és az ERC-20 tokenek biztonságos tárolását, küldését és fogadását.
2024. 12. 10. 23:30
Megosztás:

Cégautó adó 2025 - drasztikusan nőnek a cégautókra kivetett adóterhek

A 2024. október 29-én benyújtott, és a kormány által november 25-én már el is fogadott törvényjavaslat értelmében a következő két évben (2025 és 2026) jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek.
2024. 12. 10. 23:00
Megosztás: