Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

A magas inflációval, a gazdaság terén tapasztalható bizonytalansággal és a csökkenő érdeklődéssel szembesülve az életbiztosítást nyújtó szolgáltatók kritikus fordulóponthoz érkeztek.

Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

Forradalmi változás előtt áll az életbiztosítási ágazat, amelynek egyszerre kell lépést tartania a mesterséges intelligencia térhódításával és az egyre növekvő ügyféligényekkel – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebbkutatásából. Mindez a teljes ügyfélutat áthatja, de különösen nagy kihívásokkal néz szembe a termékkínálat, az ügyfélintegráció (onboarding), a szolgáltatások és a kárrendezési igények/lemondások területe.

A lakossági ügyfelek többsége nem elégedett

Minden ügyfél arra vágyik, hogy már az ajánlatok szemezgetése során is érezze, maximálisan figyelnek az általa vázolt szempontokra és a legtöbb folyamat gördülékenyen, gond nélkül megy végbe.

Ennek ellenére az ügyfélintegráció (onboarding) szakaszában minden harmadik (35%) lakossági ügyfél nehézséget tapasztal és 27%-uk elégedetlen a hosszadalmas kérelmezési folyamattal. A helyzet nem jobb a szerződéskötést követően sem: a biztosítás megkötése után minden negyedik (25%) lakossági és csoportos életbiztosítással rendelkező ügyfél bosszúságot érez a hosszadalmas várakozási idő miatt, míg 23%-uk elégedetlen amiatt, hogy nem tudnak önkiszolgáló lehetőségeket igénybe venni a biztosítási feltételek módosítása céljából. 

A kárrendezési folyamat szintén sok negatívummal jár az ügyfelek számára, főként a digitalizáció hiánya miatt: a lakossági ügyfelek egyharmada (35%) szerint a kárigénylési folyamat bonyolult, 27%-uk pedig azt állítja, hogy a kárrendezés során az empátia hiányát tapasztalta.

A fiatalabb generáció elégedetlenebb

Bármelyik korcsoportot is vizsgálták a negatív visszajelzések nem maradtak el. Ugyanakkor a kutatás rávilágított, hogy a fiatalabb (18-40 év közötti) kötvénytulajdonosok a biztosítási időszak során még több negatívummal szembesülnek, mint az idősebb (41-60 év közötti) ügyfelek.

Problémásnak mutatkozik mind a lassú és összetett ügyfélintegráció, mind a kijelölt kommunikációs csatornák, illetve a biztosítási kötvényekhez kapcsolódó önkiszolgálás hiánya. Nagyobb rugalmasságot várnának el az ügyfelek a kárrendezés terén is: 42%-uk a rugalmatlan kifizetéseket nevezte meg kritikus problémaként, szemben az idősebb ügyfelek mindössze 26%-ával.

Annak ellenére, hogy igény mutatkozik az ügyfélintegráció, a szolgáltatások és a kárrendezési élmény újratervezésére, a biztosítótársaságok mindössze 9%-a alakított ki olyan folyamatokat, amelyek bevezetésének köszönhetően javulhatnak az ügyfélelégedettségi indexek. 

„A biztosítótársaságoknak változtatniuk kell azon az prekoncepción, hogy az életbiztosítás pusztán haláleseti biztosítás. Ezt úgy érhetik el, hogy ha az új generációs ügyfelek megszólítására összpontosítanak és a termékközpontú megközelítés helyett az ügyfelet helyezik stratégiájuk fókuszába” — nyilatkozta Samantha Chow, a Capgemini életbiztosítási-, életjáradéki- és juttatási ágazatának globális vezetője. „Több biztosítótársaság küszködik elavult technológiával és olyan befektetésekkel, amelyek nem eredményezték az elvárt hozamot. Az előre vezető út egy olyan ügyfélközpontú átalakulás, amely a mesterséges intelligenciával kiegészített, empátián alapuló szolgáltatást beépíti az alapvető folyamatokba.”

Holtponton az ügyfélélményt javító korszerűsítések

Bár a biztosítótársaságok felismerték, hogy sürgősen korszerűsíteniük kell működésüket, azonban csak 41%-uk valósította meg (vagy múlta felül) az átalakítással kapcsolatos legújabb célkitűzéseit. A fejlődést tovább bonyolították a nem várt integrációs nehézségek (50%), az üzleti célkitűzésekkel való összehangolás hiánya (42%) és a megfelelő szakemberek hiánya (42%). 

Ezen kedvezőtlen körülmények ellenére a kutatás megállapítja, hogy a biztosítótársaságok 5%-át alkotó élenjáró elit csoport kiemelkedő ügyfélélményt nyújt. Ezek az élenjáró biztosítótársaságok a legkorszerűbb technológiákat, például a generatív MI-t használják fel a kiemelkedő ügyfélintegrációs, önkiszolgáló és kárrendezési lehetőségek biztosítása érdekében. 

78%-uk kínál önkiszolgáló portálokat az ügyfeleknek, szemben az átlagos biztosítótársaságok mindössze 13%-ával, míg 56 %-uk biztosít zökkenőmentes és intelligens kárrendezési élményt a hang- és hangulatelemzést segítő mesterséges intelligencia támogatásával, szemben az átlagos biztosítók 3 %-ával.

A mesterséges intelligencia a fejlődés kulcsa 

A generatív mesterséges intelligencia átalakító ereje vitathatatlan az életbiztosítási ágazatban. Jelenleg az élenjáró biztosítók 67 %-a fel van készülve arra, hogy kiaknázza és maximalizálja a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket a működésük során, míg ez a felkészültségi szint az átlagos biztosítóknak mindössze 25 %-ára jellemző.

Az emberi intelligenciával kiegészített generatív mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az ügyfélélményt és növelheti a biztosítótársaságok működésének hatékonyságát is. Azok a biztosítótársaságok, amelyek képesek hatékonyan ötvözni a csúcstechnológiát a képzett szakemberekkel előnyösebb pozícióba kerülhetnek ahhoz, hogy az ágazatot az innováció és az ügyfélközpontúság új korszakába vezessék.

Újra elindul a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat

A Kormány a nagy siker és érdeklődésre való tekintettel, újra elérhetővé teszi a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázatot a Demján Sándor Program keretein belül, amely a korábbinál is szélesebb körű, mesterséges intelligenciára épülő megoldásokkal kiegészítve támogatja a hazai mikro- és kisvállalkozások digitális fejlesztéseit. A pályázat 1,1 milliárd forintos keretösszeggel indul, amelynek köszönhetően további olyan 600–800 hazai vállalkozás juthat professzionális szolgáltatók által megvalósított, korszerű digitális megoldásokhoz, akik a program 1. ütemében nem részesültek támogatásban. A pályázati forrás igénybevételéhez önerő nem szükséges, a támogatási intenzitás 100%. A programra minden olyan magyarországi székhelyű, köztartozásmentes mikro- vagy kisvállalkozás – beleértve az egyéni vállalkozókat is – jelentkezhet, amely még nem rendelkezik honlappal, vagy meglévő webes felülete elavult. A támogatás összege vállalkozásonként bruttó 400 ezer forinttól bruttó 2 millió forintig terjedhet.
2025. 12. 18. 05:00
Megosztás:

ÉKM: a Strabag nem vállalt írásos garanciát az M30-on elvégzett javításaira

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 2025. december 16-án nyilatkozattételre szólította fel a Strabagot, hogy vállaljon írásos garanciát az általa megtervezett, és az általa választott technológia alapján elvégzett javításokra az M30-on. A Strabag ennek nem tett eleget, sőt kifejezetten tagadja a hibás teljesítés tényét. Egyértelmű, hogy a Strabag továbbra sem vállal felelősséget a saját munkájáért - közölte a minisztérium szerdán.
2025. 12. 18. 04:30
Megosztás:

Szárnyal a magyar turizmus – a szállodapiacon további növekedés várható

A turizmus nem csupán a szolgáltatási szektor egyik húzóágazata, hanem a magyar gazdaság stabil növekedési pillére: a GDP-hez való hozzájárulása közvetlen és közvetett módon eléri a 13%-ot és több mint 400 ezer ember megélhetését biztosítja. A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanságok ellenére a turizmus a magyar gazdaság egyik meghatározó ágazatává vált. Ezt jól mutatják a folyamatosan növekvő vendégéjszaka-számok és a repülőtéri utasforgalom is, amelyek a szektor élénkülését és hosszú távú potenciálját is alátámasztják. Miközben a turizmus visszanyerte régi lendületét, az ország szállodapiaca újra a figyelem középpontjába került. A Magyar Nemzeti Bank friss kereskedelmiingatlan-piaci jelentése szerint a szállodai szegmens 2025 első félévében a kereskedelmiingatlan-piac egyik legjobban teljesítő ága lett.
2025. 12. 18. 04:00
Megosztás:

Miként segíti az ABB a Suzuki átállását az e-mobilitásra

Ahogy Közép-Európa egyre gyorsabban halad az elektromos mobilitás felé, az autógyártók közös kihívással szembesülnek: a legelső pillanattól gyors, megbízható és egyszerű töltési megoldást kell biztosítaniuk. Az ABB segít a Suzukinak, hogy megfeleljen ennek a kihívásnak. Az ABB tartós, időtálló töltőberendezésekkel, fejlett digitális képességekkel és kereskedők gyakorlati képzésével segíti a Suzukit abban, hogy hatékonyabban működjön, csökkentse az állásidőt, és felkészítse hálózatát az új elektromos modellek érkezésére.
2025. 12. 18. 03:30
Megosztás:

Figyelmeztetés jött a nyugdíjpénzek kapcsán - már csak pár nap maradt

Érdemes előre hozni a tudatosabb pénzügyekkel kapcsolatos újévi fogadalmaink megvalósítását, és még 2025 utolsó napjaiban belépni valamelyik önkéntes nyugdíj- vagy egészségpénztárba, a meglévő tagoknak pedig eseti befizetést teljesíteni. A kasszák mellett szól, hogy idén is kiemelkedően sikeres évet zárhatnak, de fontos, hogy az esztendő végéhez közeledve már csak néhány nap maradt arra, hogy a lehető legjobban kihasználjuk az szja-visszatérítés lehetőségét – erre figyelmeztet a Pénztárszövetség.
2025. 12. 18. 03:00
Megosztás:

Látogatási korlátozásokat vezetnek be a zalaegerszegi kórházban

Járványügyi megelőző intézkedésként látogatási korlátozásokat vezetnek be csütörtöktől a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórházban - közölte az intézmény szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 18. 02:00
Megosztás:

2026-ban a második félévben emelik a minimálbért Romániában

Romániában jövőre a második félévtől kezdődően 6,8 százalékkal megemelik a minimálbért. Erről a kormánykoalícióban részt vevő pártok vezetői döntöttek szerdai tanácskozásukon.
2025. 12. 18. 01:30
Megosztás:

Így változik a közlekedési rend az év végi ünnepek idején

A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó utasforgalmi igényekhez igazodó közlekedési rendet vezet be, a korábbi évekhez képest több járatot indítva.
2025. 12. 18. 01:00
Megosztás:

Ez a a második leggyakrabban fogyasztott alkohol Magyarországon

A bor a második leggyakrabban fogyasztott alkoholos italok közé tartozik Magyarországon - derült ki a idén Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) ősszel végzett piackutatásából, amelyről szerdán tájékoztatták az MTI-t.
2025. 12. 18. 00:05
Megosztás:

Az XRP vérzik 2 dollár alatt – a Digitap ($TAP) 8-szoros növekedést céloz a banki lendkerékkel a legjobb kriptó befektetés 2026-ra

Annak ellenére, hogy az év nagy reményekkel indult a szabályozási egyértelműség és az intézményi elfogadás terén, az XRP frusztráló volatilitási ciklusba ragadt. Egy rövid negyedéves emelkedés után az eszköz tartós gyengülési szakaszba lépett, ismételten képtelen volt áttörni a 2,00 dolláros pszichológiai ellenállást.
2025. 12. 17. 23:00
Megosztás:

Megkezdődött a méh állatjóléti támogatások kifizetése

Megkezdte a Magyar Államkincstár a méh állatjóléti támogatás kifizetését, így csaknem 2500 gazdálkodó számára érkezik meg mintegy 1,5 milliárd forintnyi támogatás a napokban - közölte Nagy István agrárminiszter az Agrárminisztérium szerdai közleménye szerint.
2025. 12. 17. 22:30
Megosztás:

Az ANY Nyomda szállítja a 2026-os országgyűlési választási nyomtatványokat

A 2026-ban sorra kerülő magyarországi országgyűlési választások nyomtatványait az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. szállítja - közölte a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 12. 17. 22:00
Megosztás:

A Bitcoin 86 000 dollárra esett – a Digitap ($TAP) visszatérítési kártyája elnyerte a decemberi legjobb kriptós előértékesítés címet

A Bitcoin most pislogott egyet. Hetekig tartó feszültség után visszacsúszott a 86 000 dolláros tartományba, és a hangulat gyorsan megváltozott. A grafikonok ingadozóvá váltak. A bizalom megcsappant. A „vásárolj és várj” típusú befektetők félreálltak. Ez a fajta mozgás mindig előhozza azt a kérdést, amely a ciklus ezen szakaszában rendszeresen felmerül: ha a Bitcoin megtorpan, merre néz a „smart money” (az okos pénz)?
2025. 12. 17. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 17. 20:30
Megosztás:

A kormányhivatal megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését

A fővárosi kormányhivatal - szerdán az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint - a vásárlók érdekében megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését.
2025. 12. 17. 19:30
Megosztás:

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat szerdán Budapesten; a címet tíz település és tíz vállalat, illetve közintézmény kapta meg.
2025. 12. 17. 19:00
Megosztás:

2026 lehet az év, amikor a kriptó végleg belép a fősodorba?

A kriptopiac az elmúlt hónapokban látványos visszaesést szenvedett el: az összkapitalizáció október óta 4,2 billió dollárról 2,9 billióra csökkent, ami sok befektetőben újraélesztette a bizonytalanságot. Ugyanakkor 2025-ben több olyan strukturális változás történt, amely néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, és ezek együtt akár megalapozhatják azt, hogy a kriptovaluták 2026-ban valóban kilépjenek a rétegeszköz szerepből.
2025. 12. 17. 18:30
Megosztás:

Biztató jel, de még nem trend - Építőipar

Szeptemberben és októberben látványosan megugrott az építőipar teljesítménye, ám a vállalkozói adatok alapján ez egyelőre még nem trend. A működő cégek száma tovább csökkent, a piac feszes maradt, miközben az egyéni vállalkozóknál egyértelmű átrendeződés indult el.
2025. 12. 17. 17:30
Megosztás:

Modernizáció, tőkebeáramlás és strukturális változások formálják a következő évet

A Colliers közzétette legújabb jelentését „CEE-6: Highlights 2025 & Predictions 2026” címmel, amely áttekintést ad a gazdasági és ingatlanpiaci trendekről Bulgáriában, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában. A tanulmány szerint 2025-ben mérsékelt gazdasági fellendülés, csökkenő infláció és egyre hangsúlyosabb stratégiai fókusz jellemezte a fenntarthatóság területét – miközben az ingatlanpiacokat a modernizáció, az új irodakínálat szűkössége, az erős logisztikai kereslet és a retail parkok folyamatos bővülése határozta meg.
2025. 12. 17. 17:00
Megosztás:

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forraltbor-árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint nagyüzemi és kézműves söröket is ellenőriztek az elmúlt hetekben az élelmiszerlánc-biztonsági felügyelők. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), valamint a kormány- és járási hivatalok szakemberi által végzett téli szezonális ellenőrzés újabb célterületeinek összesítése, egy-egy kirívó esettől eltekintve, pozitív tapasztalatokat hozott. Egy vadhúsfeldolgozó üzemben 3 tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból és a működését is felfüggesztették. Egy sörben a dobozos termékeknél nem engedélyezett adalékanyagot mutatott ki a Nébih laboratóriuma - közölte az Agrárminisztérium (AM) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 16:30
Megosztás: