Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

A magas inflációval, a gazdaság terén tapasztalható bizonytalansággal és a csökkenő érdeklődéssel szembesülve az életbiztosítást nyújtó szolgáltatók kritikus fordulóponthoz érkeztek.

Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

Forradalmi változás előtt áll az életbiztosítási ágazat, amelynek egyszerre kell lépést tartania a mesterséges intelligencia térhódításával és az egyre növekvő ügyféligényekkel – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebbkutatásából. Mindez a teljes ügyfélutat áthatja, de különösen nagy kihívásokkal néz szembe a termékkínálat, az ügyfélintegráció (onboarding), a szolgáltatások és a kárrendezési igények/lemondások területe.

A lakossági ügyfelek többsége nem elégedett

Minden ügyfél arra vágyik, hogy már az ajánlatok szemezgetése során is érezze, maximálisan figyelnek az általa vázolt szempontokra és a legtöbb folyamat gördülékenyen, gond nélkül megy végbe.

Ennek ellenére az ügyfélintegráció (onboarding) szakaszában minden harmadik (35%) lakossági ügyfél nehézséget tapasztal és 27%-uk elégedetlen a hosszadalmas kérelmezési folyamattal. A helyzet nem jobb a szerződéskötést követően sem: a biztosítás megkötése után minden negyedik (25%) lakossági és csoportos életbiztosítással rendelkező ügyfél bosszúságot érez a hosszadalmas várakozási idő miatt, míg 23%-uk elégedetlen amiatt, hogy nem tudnak önkiszolgáló lehetőségeket igénybe venni a biztosítási feltételek módosítása céljából. 

A kárrendezési folyamat szintén sok negatívummal jár az ügyfelek számára, főként a digitalizáció hiánya miatt: a lakossági ügyfelek egyharmada (35%) szerint a kárigénylési folyamat bonyolult, 27%-uk pedig azt állítja, hogy a kárrendezés során az empátia hiányát tapasztalta.

A fiatalabb generáció elégedetlenebb

Bármelyik korcsoportot is vizsgálták a negatív visszajelzések nem maradtak el. Ugyanakkor a kutatás rávilágított, hogy a fiatalabb (18-40 év közötti) kötvénytulajdonosok a biztosítási időszak során még több negatívummal szembesülnek, mint az idősebb (41-60 év közötti) ügyfelek.

Problémásnak mutatkozik mind a lassú és összetett ügyfélintegráció, mind a kijelölt kommunikációs csatornák, illetve a biztosítási kötvényekhez kapcsolódó önkiszolgálás hiánya. Nagyobb rugalmasságot várnának el az ügyfelek a kárrendezés terén is: 42%-uk a rugalmatlan kifizetéseket nevezte meg kritikus problémaként, szemben az idősebb ügyfelek mindössze 26%-ával.

Annak ellenére, hogy igény mutatkozik az ügyfélintegráció, a szolgáltatások és a kárrendezési élmény újratervezésére, a biztosítótársaságok mindössze 9%-a alakított ki olyan folyamatokat, amelyek bevezetésének köszönhetően javulhatnak az ügyfélelégedettségi indexek. 

„A biztosítótársaságoknak változtatniuk kell azon az prekoncepción, hogy az életbiztosítás pusztán haláleseti biztosítás. Ezt úgy érhetik el, hogy ha az új generációs ügyfelek megszólítására összpontosítanak és a termékközpontú megközelítés helyett az ügyfelet helyezik stratégiájuk fókuszába” — nyilatkozta Samantha Chow, a Capgemini életbiztosítási-, életjáradéki- és juttatási ágazatának globális vezetője. „Több biztosítótársaság küszködik elavult technológiával és olyan befektetésekkel, amelyek nem eredményezték az elvárt hozamot. Az előre vezető út egy olyan ügyfélközpontú átalakulás, amely a mesterséges intelligenciával kiegészített, empátián alapuló szolgáltatást beépíti az alapvető folyamatokba.”

Holtponton az ügyfélélményt javító korszerűsítések

Bár a biztosítótársaságok felismerték, hogy sürgősen korszerűsíteniük kell működésüket, azonban csak 41%-uk valósította meg (vagy múlta felül) az átalakítással kapcsolatos legújabb célkitűzéseit. A fejlődést tovább bonyolították a nem várt integrációs nehézségek (50%), az üzleti célkitűzésekkel való összehangolás hiánya (42%) és a megfelelő szakemberek hiánya (42%). 

Ezen kedvezőtlen körülmények ellenére a kutatás megállapítja, hogy a biztosítótársaságok 5%-át alkotó élenjáró elit csoport kiemelkedő ügyfélélményt nyújt. Ezek az élenjáró biztosítótársaságok a legkorszerűbb technológiákat, például a generatív MI-t használják fel a kiemelkedő ügyfélintegrációs, önkiszolgáló és kárrendezési lehetőségek biztosítása érdekében. 

78%-uk kínál önkiszolgáló portálokat az ügyfeleknek, szemben az átlagos biztosítótársaságok mindössze 13%-ával, míg 56 %-uk biztosít zökkenőmentes és intelligens kárrendezési élményt a hang- és hangulatelemzést segítő mesterséges intelligencia támogatásával, szemben az átlagos biztosítók 3 %-ával.

A mesterséges intelligencia a fejlődés kulcsa 

A generatív mesterséges intelligencia átalakító ereje vitathatatlan az életbiztosítási ágazatban. Jelenleg az élenjáró biztosítók 67 %-a fel van készülve arra, hogy kiaknázza és maximalizálja a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket a működésük során, míg ez a felkészültségi szint az átlagos biztosítóknak mindössze 25 %-ára jellemző.

Az emberi intelligenciával kiegészített generatív mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az ügyfélélményt és növelheti a biztosítótársaságok működésének hatékonyságát is. Azok a biztosítótársaságok, amelyek képesek hatékonyan ötvözni a csúcstechnológiát a képzett szakemberekkel előnyösebb pozícióba kerülhetnek ahhoz, hogy az ágazatot az innováció és az ügyfélközpontúság új korszakába vezessék.

A georgiai versenyhatósággal kötött együttműködési megállapodást a GVH

Magas szintű georgiai delegációt fogadott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), Budapesten. A kaukázusi ország versenyhatóságának elnöki szintű látogatásának célja a két szervezet közötti szakmai együttműködés elmélyítése és a versenypolitikai tapasztalatcsere szélesítése. A hétfői eseményen szakmai együttműködési megállapodást írt alá Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke és Irakli Lekvinadze a georgiai Verseny- és Fogyasztóvédelmi Ügynökség elnöke. A GVH elnöke hangsúlyozta: „Az együttműködések segítik, míg a blokkosodás megöli a versenyképességet.”
2025. 10. 29. 03:30
Megosztás:

Ne dőljön be a Black Friday csapdáknak!

Közeledik a Black Friday időszaka, amikor a vásárlókat egymás után érik a hatalmas kedvezményeket ígérő hirdetések. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt évekhez hasonlóan tájékoztató videókkal, jó tanácsokkal segíti a fogyasztókat abban, hogy körültekintően vásároljanak, és ne dőljenek be a szezonális akcióknak.
2025. 10. 29. 03:00
Megosztás:

Moszkvában tárgyal a szíriai védelmi miniszter

Távlatosnak nevezte Andrej Belouszov orosz védelmi miniszter kedden Moszkvában az orosz-szíriai politikai és katonai kapcsolatokat a szíriai hivatali partnerével, Mahraf Abu Kaszra tábornokkal tartott tárgyalásokon.
2025. 10. 29. 02:30
Megosztás:

A rendőrség idén is jelen lesz a temetők környékén

A rendőrség idén is jelen lesz a temetők környékén, hogy a mindenszentek és a halottak napja méltóságteljesen, nyugalomban teljen - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata kedden a rendőrség honlapján.
2025. 10. 29. 02:00
Megosztás:

A szlovén kormányfő átfogó intézkedéseket jelentett be a romló közbiztonság kezelése érdekében

Biztonsági, büntetőpolitikai és szociálpolitikai intézkedéscsomagot jelentett be kedden a délkelet-szlovéniai romló közbiztonság kezelése érdekében Robert Golob miniszterelnök, miután a hétvégén egy halálos kimenetelű támadás során meggyilkoltak egy férfit.
2025. 10. 29. 01:30
Megosztás:

Közös fejlesztésekről állapodott meg Zalaegerszeg és Hévíz önkormányzata

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött Zalaegerszeg és Hévíz önkormányzata közös elképzelések, köztük a Hévíz-Balaton Airport fejlesztése érdekében - tájékoztatta Hévíz önkormányzata kedden az MTI-t.
2025. 10. 29. 01:00
Megosztás:

Az amerikai szenátus tizenharmadik alkalommal sem tudta elfogadni az átmeneti költségvetést

Tizenharmadik alkalommal sem tudta elfogadni az átmeneti költségvetést az amerikai szenátus kedden, így tovább szünetel az Egyesült Államok kormányzati intézményeinek működése.
2025. 10. 29. 00:30
Megosztás:

Moszkvában tárgyal a szíriai védelmi miniszter

Távlatosnak nevezte Andrej Belouszov orosz védelmi miniszter kedden Moszkvában az orosz-szíriai politikai és katonai kapcsolatokat a szíriai hivatali partnerével, Mahraf Abu Kaszra tábornokkal tartott tárgyalásokon.
2025. 10. 28. 23:30
Megosztás:

Mi az az egyetlen kriptovaluta, amivel 1.000 dollárból 100.000 dollárt lehet csinálni? Elemzők rangsorolták a legjobb befektetéseket

A kriptovaluták piacán egyre fokozódik a keresés azok után a befektetési lehetőségek után, amelyek képesek akár 100-szoros hozamot is biztosítani, különösen mióta a piacok láthatóan magukhoz tértek az október 10-i összeomlás után.
2025. 10. 28. 23:00
Megosztás:

Újabb könnyítés a lakástámogatásoknál, ezúttal a CSOK Pluszra kerülhet sor

Az éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a kormány módosítana a CSOK Plusz szabályain. A házaspárok életkorára vonatkozó feltételhez nyúlna hozzá a jogalkotó.
2025. 10. 28. 22:30
Megosztás:

Az egykori Tungsram gyár területének fejlesztéséről szóló szakmai párbeszéd vette kezdetét a Design Week 2025 keretében

A Tungsram gyárterület jövője volt a Design Week 2025 kiemelt szakmai eseményének fókuszában. Urbanisták, építészek és fejlesztési szakértők indítottak párbeszédet az egykori ipari zónában rejlő hatalmas potenciál kiaknázásáról és a területnek a városszövetbe való sikeres integrálásáról.
2025. 10. 28. 22:00
Megosztás:

Enyhe erősödést ért el kedden a forint

A forint erősödött kissé kedden a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.
2025. 10. 28. 20:30
Megosztás:

A LUKOIL eladja nemzetközi eszközeit a szankciók miatt

A Lukoil orosz olajtársaság eladná külföldi érdekeltségeit a vele szemben bevezetett szankciók miatt.
2025. 10. 28. 20:00
Megosztás:

Ismét Budapesten gyűlik össze az akkumulátoripar

November 6–7-én ötödik alkalommal rendezik meg a régió egyik legfontosabb akkumulátoripari szakmai eseményét, a Hungarian Battery Days konferenciát. A Magyar Akkumulátor Szövetség és a White Paper Consulting szervezésében megvalósuló rendezvény átfogó képet nyújt az iparág aktuális folyamatairól, kihívásairól és jövőbeli irányairól, valamint teret ad az európai akkumulátoros energiatárolási ökoszisztéma legfontosabb szereplőinek találkozására és párbeszédére. A konferencián első alkalommal adják át a Magyar Akkumulátor Kiválósági Díjat, amellyel a Szövetség a szektor kiemelkedő hazai teljesítményeit kívánja elismerni.
2025. 10. 28. 19:30
Megosztás:

Accor: íme a harmadik negyedéves eredmények, emelték az EBITDA-előrejelzést

Az Accor, a világ vezető vendéglátóipari csoportja az idei harmadik negyedévben változatlan árfolyamon az árbevétel 3,1%-os növekedéséről számolt be, EBITDA-növekedési előrejelzését pedig 11-12% közötti értékre javította.
2025. 10. 28. 19:00
Megosztás:

Folyamatosan nő a digitális lakástakarék-értékesítés aránya

A közelmúlt lakáspiaci történéseinek és a lakáspolitikai döntéseknek köszönhetően töretlen az érdeklődés a lakáscélú megtakarítások iránt. Két évvel ezelőtti indulása óta az OTP Lakástakaréknál több mint 50 000 szerződés köttetett, ötből ketten most már digitálisan szerződnek.
2025. 10. 28. 18:30
Megosztás:

A georgiai versenyhatósággal kötött együttműködési megállapodást a GVH

Magas szintű georgiai delegációt fogadott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hétfőn Budapesten. A kaukázusi ország versenyhatóságának elnöki szintű látogatása a két szervezet közötti szakmai együttműködés elmélyítését és a versenypolitikai tapasztalatcsere szélesítését célozta. Az eseményen szakmai együttműködési megállapodást írt alá Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke és Irakli Lekvinadze a georgiai Verseny- és Fogyasztóvédelmi Ügynökség elnöke - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
2025. 10. 28. 17:05
Megosztás:

A Magyarok Kenyere programban 37 fiatal agrárszakembert díjaztak

A Magyarok Kenyere a Jövőért ösztöndíjprogramban idén 37 felvidéki, erdélyi, partiumi, kárpátaljai, vajdasági és anyaországi fiatal agrárszakembert díjaztak, akik a tanulmányaikat, valamint gazdálkodásukat segítő támogatásban részesültek az Agrár-vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA), valamint a Magyarok Kenyere program segítsége nyomán.
2025. 10. 28. 16:35
Megosztás:

A Ripple 1,1 milliárd dolláros XRP-visszavásárlást támogat, miközben a Bitcoin- és Ethereum-kincstárak stagnálnak

A <a href="https://www.bitcoinbazis.hu/arjoslat-xrp-bitcoin-ethereum-2025/" target="_blank">Bitcoint és XRP-t tartó nyilvánosan jegyzett vállalatok</a> nagyrészt felfüggesztették a vásárlásaikat az októberi piaci eladási hullámot követően, ami az intézményi kriptobefektetők óvatosságára utal.
2025. 10. 28. 15:30
Megosztás:

Spórolhatnának a magyar autósok, de a tulajdonosok kétharmada még sosem váltott KGFB-t

A magyar autósok rendkívül árérzékenynek vallják magukat, és a tapasztalatok szerint spórolhatnának is, mégis sokan 6-7 éve leragadtak első biztosítójuknál. Mindeközben következő évfordulójukon átlagosan 5%-os díjemelkedésre számítanak „kötelezőjüknél” – derült ki a Groupama Biztosító megbízásából készült országos kutatásból.
2025. 10. 28. 15:00
Megosztás: