Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

A magas inflációval, a gazdaság terén tapasztalható bizonytalansággal és a csökkenő érdeklődéssel szembesülve az életbiztosítást nyújtó szolgáltatók kritikus fordulóponthoz érkeztek.

Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

Forradalmi változás előtt áll az életbiztosítási ágazat, amelynek egyszerre kell lépést tartania a mesterséges intelligencia térhódításával és az egyre növekvő ügyféligényekkel – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebbkutatásából. Mindez a teljes ügyfélutat áthatja, de különösen nagy kihívásokkal néz szembe a termékkínálat, az ügyfélintegráció (onboarding), a szolgáltatások és a kárrendezési igények/lemondások területe.

A lakossági ügyfelek többsége nem elégedett

Minden ügyfél arra vágyik, hogy már az ajánlatok szemezgetése során is érezze, maximálisan figyelnek az általa vázolt szempontokra és a legtöbb folyamat gördülékenyen, gond nélkül megy végbe.

Ennek ellenére az ügyfélintegráció (onboarding) szakaszában minden harmadik (35%) lakossági ügyfél nehézséget tapasztal és 27%-uk elégedetlen a hosszadalmas kérelmezési folyamattal. A helyzet nem jobb a szerződéskötést követően sem: a biztosítás megkötése után minden negyedik (25%) lakossági és csoportos életbiztosítással rendelkező ügyfél bosszúságot érez a hosszadalmas várakozási idő miatt, míg 23%-uk elégedetlen amiatt, hogy nem tudnak önkiszolgáló lehetőségeket igénybe venni a biztosítási feltételek módosítása céljából. 

A kárrendezési folyamat szintén sok negatívummal jár az ügyfelek számára, főként a digitalizáció hiánya miatt: a lakossági ügyfelek egyharmada (35%) szerint a kárigénylési folyamat bonyolult, 27%-uk pedig azt állítja, hogy a kárrendezés során az empátia hiányát tapasztalta.

A fiatalabb generáció elégedetlenebb

Bármelyik korcsoportot is vizsgálták a negatív visszajelzések nem maradtak el. Ugyanakkor a kutatás rávilágított, hogy a fiatalabb (18-40 év közötti) kötvénytulajdonosok a biztosítási időszak során még több negatívummal szembesülnek, mint az idősebb (41-60 év közötti) ügyfelek.

Problémásnak mutatkozik mind a lassú és összetett ügyfélintegráció, mind a kijelölt kommunikációs csatornák, illetve a biztosítási kötvényekhez kapcsolódó önkiszolgálás hiánya. Nagyobb rugalmasságot várnának el az ügyfelek a kárrendezés terén is: 42%-uk a rugalmatlan kifizetéseket nevezte meg kritikus problémaként, szemben az idősebb ügyfelek mindössze 26%-ával.

Annak ellenére, hogy igény mutatkozik az ügyfélintegráció, a szolgáltatások és a kárrendezési élmény újratervezésére, a biztosítótársaságok mindössze 9%-a alakított ki olyan folyamatokat, amelyek bevezetésének köszönhetően javulhatnak az ügyfélelégedettségi indexek. 

„A biztosítótársaságoknak változtatniuk kell azon az prekoncepción, hogy az életbiztosítás pusztán haláleseti biztosítás. Ezt úgy érhetik el, hogy ha az új generációs ügyfelek megszólítására összpontosítanak és a termékközpontú megközelítés helyett az ügyfelet helyezik stratégiájuk fókuszába” — nyilatkozta Samantha Chow, a Capgemini életbiztosítási-, életjáradéki- és juttatási ágazatának globális vezetője. „Több biztosítótársaság küszködik elavult technológiával és olyan befektetésekkel, amelyek nem eredményezték az elvárt hozamot. Az előre vezető út egy olyan ügyfélközpontú átalakulás, amely a mesterséges intelligenciával kiegészített, empátián alapuló szolgáltatást beépíti az alapvető folyamatokba.”

Holtponton az ügyfélélményt javító korszerűsítések

Bár a biztosítótársaságok felismerték, hogy sürgősen korszerűsíteniük kell működésüket, azonban csak 41%-uk valósította meg (vagy múlta felül) az átalakítással kapcsolatos legújabb célkitűzéseit. A fejlődést tovább bonyolították a nem várt integrációs nehézségek (50%), az üzleti célkitűzésekkel való összehangolás hiánya (42%) és a megfelelő szakemberek hiánya (42%). 

Ezen kedvezőtlen körülmények ellenére a kutatás megállapítja, hogy a biztosítótársaságok 5%-át alkotó élenjáró elit csoport kiemelkedő ügyfélélményt nyújt. Ezek az élenjáró biztosítótársaságok a legkorszerűbb technológiákat, például a generatív MI-t használják fel a kiemelkedő ügyfélintegrációs, önkiszolgáló és kárrendezési lehetőségek biztosítása érdekében. 

78%-uk kínál önkiszolgáló portálokat az ügyfeleknek, szemben az átlagos biztosítótársaságok mindössze 13%-ával, míg 56 %-uk biztosít zökkenőmentes és intelligens kárrendezési élményt a hang- és hangulatelemzést segítő mesterséges intelligencia támogatásával, szemben az átlagos biztosítók 3 %-ával.

A mesterséges intelligencia a fejlődés kulcsa 

A generatív mesterséges intelligencia átalakító ereje vitathatatlan az életbiztosítási ágazatban. Jelenleg az élenjáró biztosítók 67 %-a fel van készülve arra, hogy kiaknázza és maximalizálja a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket a működésük során, míg ez a felkészültségi szint az átlagos biztosítóknak mindössze 25 %-ára jellemző.

Az emberi intelligenciával kiegészített generatív mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az ügyfélélményt és növelheti a biztosítótársaságok működésének hatékonyságát is. Azok a biztosítótársaságok, amelyek képesek hatékonyan ötvözni a csúcstechnológiát a képzett szakemberekkel előnyösebb pozícióba kerülhetnek ahhoz, hogy az ágazatot az innováció és az ügyfélközpontúság új korszakába vezessék.

A piacok jövője a tokenizáció: A BlackRock vezetői szerint forradalom előtt áll a pénzügyi rendszer

A világ legnagyobb vagyonkezelőjének vezetői szerint a globális pénzügyi infrastruktúra hamarosan olyan átalakuláson megy keresztül, amilyenre az 1970-es évek óta nem volt példa.
2025. 12. 02. 14:30
Megosztás:

A beszűkült kínálat és az elszálló árak szabtak gátat az ingatlanpiaci lendületnek

Erősen indított az Otthon Start az ingatlanpiacon már a bejelentése előtt, és a vevői roham hetek alatt szippantotta fel a támogatott hitelre megvásárolható ingatlanokat. A kínálat ezáltal olyannyira leszűkült és az árak olyan mértékben emelkedtek, hogy egy-két hónap eltelte után már érezhetően visszafogta a keresletet is.
2025. 12. 02. 14:00
Megosztás:

Magyarország benyújtotta nemzeti beruházási tervét a SAFE keretében

Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében. A tervben szereplő összesített forrásigény 17,4 milliárd euró, amely meghaladja az ország számára korábban előzetesen megállapított 16,2 milliárd eurós SAFE-keretösszeget.
2025. 12. 02. 13:30
Megosztás:

Ezért panaszkodnak a telekommunikációs cégeknél az ügyfelek

A gyenge minőségű szolgáltatás, a hosszú ügyfélkezelési idő és az információhiány miatt panaszkodnak leggyakrabban az ügyfelek a telekommunikációs cégeknél – derül ki a Foundever mesterséges intelligenciával (AI) támogatott legfrissebb elemzéséből. A fogyasztókat leginkább az frusztrálja, ha lassan oldják meg a felmerülő problémáikat, és ilyenkor könnyen tovább is állnak.
2025. 12. 02. 13:00
Megosztás:

Több kékgalléros munkakörben elérte az 1 millió forintot a bruttó kereset

Kifejezetten magas a váltási hajlandóság a kékgalléros munkavállalók körében – derült ki a Gi Group toborzócég felméréséből. A friss Salary & Market Guide kutatás szerint a dolgozók 52%-a nyitott a munkahelyváltásra, miközben 42% ugyan nem keres aktívan állást, de élne egy jó ajánlattal. A kékgalléros dolgozók mindössze 6%-a elégedett olyannyira a jelenlegi állásával, hogy nem nyitott az új lehetőségekre. Az elmúlt évek magas inflációja és a keresetek vásárlóerejének a csökkenése miatt a váltás mögött meghúzódó legfontosabb érv a jobb kereseti lehetőség. A dolgozóknak fontos továbbá a munkahely megközelíthetősége és a jó munkakörülmények biztosítása.
2025. 12. 02. 12:30
Megosztás:

A Ripple vezetője figyelmeztet: az XRP-nek tanulnia kell a Solanától, ha versenyben akar maradni

A kriptovilág gyors ütemű fejlődésében már nem elég a jó technológia – az ökoszisztéma fejlesztése, a piaci pozicionálás és a fejlesztői élmény ugyanolyan fontos. A Ripple egyik vezetője, Luke Judges szerint az XRP hálózatnak stratégiai szinten kell inspirálódnia a Solana működési modelljéből, különben lemaradhat a blokklánchálózatok közötti versenyben.
2025. 12. 02. 12:00
Megosztás:

A Bitget exkluzív Crypto Elites padel networking eseményt indít Budapesten

A világ vezető Univerzális Tőzsdéje (UEX), a Bitget bejelentette közelgő Bitget Crypto Elites Padel Networking Event rendezvényét, amelyet december 12-én 17:00 órakor tartanak a Top Padel Budapestben – az egyik legmodernebb és legexkluzívabb fedett padel létesítményben.
2025. 12. 02. 11:30
Megosztás:

Mire figyeljenek a befektetők kedden?

Vegyesen állnak az ázsiai indexek ma reggel: a Nikkei 0,2%-os pluszban van, az SSEC 0,6%-kal esik. Az európai határidős piacok is vegyesen, az amerikai piacok stagnálás közeli helyzetben állnak. A WTI 0,2%-os pluszban tartózkodik.
2025. 12. 02. 10:30
Megosztás:

Emelkedtek a nemzetközi hozamok a japán jegybankelnök szigorú hangvételű üzenete után

Jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta: a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 02. 10:00
Megosztás:

Estek a tengerentúli piacok a kedvezőtlen ISM beszerzésimenedzser-index után

Estek a tengerentúli piacok hétfőn a vártnál kedvezőtlenebb BMI index után, miközben a hosszú hozamok emelkedek. A Dow Jones 0,9%-kal esett, az S&P 0,5, a Nasdaq Composite 0,4%-kal csökkent.
2025. 12. 02. 09:30
Megosztás:

Eséssel indították a nyugat-európai piacok a decembert

Gyengüléssel kezdték a decembert a nyugat-európai részvénypiacok, mivel a védelmi és az ipari szektor jelentős nyomást gyakorolt a fő indexekre.
2025. 12. 02. 09:00
Megosztás:

Év végi hajrá a megtakarításoknál: nem érdemes lemaradni a 20%-os adóvisszatérítésről

Az év utolsó heteiben hagyományosan megugrik a nyugdíj- és egészségpénztári befizetések volumene az adóvisszatérítési lehetőségek miatt.A money.hu háttérelemzése szerint öt év folyamatos csökkenés után újra nő az önkéntes nyugdíjpénztárak taglétszáma, a befizetések 15%-kal emelkedtek, és 2025-ben 22,2 milliárd forint adójóváírást kaptak vissza a megtakarítók. Az év végi befizetések most különösen értékesek lehetnek: TBSZ-számlanyitás esetén egy teljes évet nyerhet a megtakarító, a pénztáraknál pedig december 31. a végső határidő a 20%-os adóvisszatérítéshez.
2025. 12. 02. 08:00
Megosztás:

Ezért nem megy a kisvállalkozásoknak az MI használata

Az európai és a magyar kisvállalkozások nagy része szeretné kihasználni a digitális és mesterséges intelligencia (MI) megoldások előnyeit, azonban ezt nagyban akadályozza, hogy hiányzik a gyakorlati útmutatás - állapítja meg a team.blue digitális szolgáltató legfrissebb Digitális Érettségi Jelentése.
2025. 12. 02. 07:00
Megosztás:

Megkezdődött a siklósi ipari park bővítése

Több mint nyolc hektárral bővítik a Villányi-hegységtől délre fekvő baranyai kisváros, Siklós ipari parkját egy minap kezdődött, csaknem 700 millió forintos támogatással megvalósuló fejlesztéssel - tájékoztatta a beruházó önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 02. 06:30
Megosztás:

A megfelelő talaj- és vízgazdálkodás a kulcsa 10 milliárd ember élelmezésének

A 2050-re becsült 10 milliárd ember ellátása merész és okosabb döntéseket igényel majd a világ birtok-, talaj- és vízgazdálkodását tekintve – figyelmeztet az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) új, kiemelt jelentésében.
2025. 12. 02. 06:00
Megosztás:

Újabb, mintegy 5000 otthon startos lakás építése indulhat meg pár hónapon belül!

Újabb, mintegy 5000, az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakás építése indulhat meg pár hónapon belül országszerte - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfőn este, miután a Magyar Közlönyben megjelent az a kormányrendelet-csomag, amely 11 új lakásfejlesztési projektet nyilvánít nemzetgazdasági szempontból kiemeltté vagy minősít rozsdaövezeti beruházássá.
2025. 12. 02. 05:30
Megosztás:

Költési trendek az ünnepi szezonban: a megfizethető ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek kerülnek előtérbe

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint az idei ünnepi szezonban a kisebb értékű ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek lesznek a legmeghatározóbb költési kategóriák Európában. A SpendingPulse adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 3,1%-kal bővülhet november 1. és december 24. között a kontinensen. Magyarországon a jelentés 5,2%-os növekedést vár, ami részben az ünnepi költések erős koncentrációjával függ össze.
2025. 12. 02. 05:00
Megosztás:

A 4iG megvásárolta a kézifegyver-fejlesztő Gestamen Zrt. többségi tulajdonrészét

A Gestamen Kutatás Fejlesztés Zrt. csongrádi központú védelmi ipari vállalat, amely Gestamen Arms márkanév alatt kizárólag magyar tervezésű, NATO-kompatibilis kézifegyvereket fejleszt.
2025. 12. 02. 04:30
Megosztás:

Mi történt novemberben a magyar tőzsdén?

Bőven akadt mit ünnepelni a magyar tőzsdén novemberben. Megközelítve a 110 ezres álomhatárt a BUX 2 százalékos emelkedést mutatott a hónap során. A Budapesti Értéktőzsde azonnali részvénypiaci forgalma 437,5 milliárd forintot tett ki, napi átlagban 21,9 milliárd forintos értékkel. A legforgalmasabb papírok sorrendben az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL voltak, a befektetési szolgáltatók mezőnyében pedig a WOOD & Company, a Concorde és az ERSTE jártak az élen. A hónapot az új tőzsdei rekordok mellett a jubileumi csengetések és a tizedik alkalommal elkészített BÉT50 kiadvány tette emlékezetessé.
2025. 12. 02. 04:00
Megosztás:

10-15 százalékkal drágul a karácsonyfa idén - melyik mennyibe kerül most?

Az Agroinform.hu piaci kereskedők körében végzett felmérése szerint a fenyőfaárak átlagosan 10-15 százalékkal alakulhatnak a tavalyi szint felett: a lucfenyőt 5 ezer forint körüli, az ezüstfenyőt 7-8 ezer forint közötti, míg a nordmann fenyőt 10-12 ezer forint közötti méterenkénti áron kínálják az idei szezonban az utcai és piaci standokon megjelent alkalmi fenyőárusok.
2025. 12. 02. 03:30
Megosztás: