Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

A magas inflációval, a gazdaság terén tapasztalható bizonytalansággal és a csökkenő érdeklődéssel szembesülve az életbiztosítást nyújtó szolgáltatók kritikus fordulóponthoz érkeztek.

Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

Forradalmi változás előtt áll az életbiztosítási ágazat, amelynek egyszerre kell lépést tartania a mesterséges intelligencia térhódításával és az egyre növekvő ügyféligényekkel – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebbkutatásából. Mindez a teljes ügyfélutat áthatja, de különösen nagy kihívásokkal néz szembe a termékkínálat, az ügyfélintegráció (onboarding), a szolgáltatások és a kárrendezési igények/lemondások területe.

A lakossági ügyfelek többsége nem elégedett

Minden ügyfél arra vágyik, hogy már az ajánlatok szemezgetése során is érezze, maximálisan figyelnek az általa vázolt szempontokra és a legtöbb folyamat gördülékenyen, gond nélkül megy végbe.

Ennek ellenére az ügyfélintegráció (onboarding) szakaszában minden harmadik (35%) lakossági ügyfél nehézséget tapasztal és 27%-uk elégedetlen a hosszadalmas kérelmezési folyamattal. A helyzet nem jobb a szerződéskötést követően sem: a biztosítás megkötése után minden negyedik (25%) lakossági és csoportos életbiztosítással rendelkező ügyfél bosszúságot érez a hosszadalmas várakozási idő miatt, míg 23%-uk elégedetlen amiatt, hogy nem tudnak önkiszolgáló lehetőségeket igénybe venni a biztosítási feltételek módosítása céljából. 

A kárrendezési folyamat szintén sok negatívummal jár az ügyfelek számára, főként a digitalizáció hiánya miatt: a lakossági ügyfelek egyharmada (35%) szerint a kárigénylési folyamat bonyolult, 27%-uk pedig azt állítja, hogy a kárrendezés során az empátia hiányát tapasztalta.

A fiatalabb generáció elégedetlenebb

Bármelyik korcsoportot is vizsgálták a negatív visszajelzések nem maradtak el. Ugyanakkor a kutatás rávilágított, hogy a fiatalabb (18-40 év közötti) kötvénytulajdonosok a biztosítási időszak során még több negatívummal szembesülnek, mint az idősebb (41-60 év közötti) ügyfelek.

Problémásnak mutatkozik mind a lassú és összetett ügyfélintegráció, mind a kijelölt kommunikációs csatornák, illetve a biztosítási kötvényekhez kapcsolódó önkiszolgálás hiánya. Nagyobb rugalmasságot várnának el az ügyfelek a kárrendezés terén is: 42%-uk a rugalmatlan kifizetéseket nevezte meg kritikus problémaként, szemben az idősebb ügyfelek mindössze 26%-ával.

Annak ellenére, hogy igény mutatkozik az ügyfélintegráció, a szolgáltatások és a kárrendezési élmény újratervezésére, a biztosítótársaságok mindössze 9%-a alakított ki olyan folyamatokat, amelyek bevezetésének köszönhetően javulhatnak az ügyfélelégedettségi indexek. 

„A biztosítótársaságoknak változtatniuk kell azon az prekoncepción, hogy az életbiztosítás pusztán haláleseti biztosítás. Ezt úgy érhetik el, hogy ha az új generációs ügyfelek megszólítására összpontosítanak és a termékközpontú megközelítés helyett az ügyfelet helyezik stratégiájuk fókuszába” — nyilatkozta Samantha Chow, a Capgemini életbiztosítási-, életjáradéki- és juttatási ágazatának globális vezetője. „Több biztosítótársaság küszködik elavult technológiával és olyan befektetésekkel, amelyek nem eredményezték az elvárt hozamot. Az előre vezető út egy olyan ügyfélközpontú átalakulás, amely a mesterséges intelligenciával kiegészített, empátián alapuló szolgáltatást beépíti az alapvető folyamatokba.”

Holtponton az ügyfélélményt javító korszerűsítések

Bár a biztosítótársaságok felismerték, hogy sürgősen korszerűsíteniük kell működésüket, azonban csak 41%-uk valósította meg (vagy múlta felül) az átalakítással kapcsolatos legújabb célkitűzéseit. A fejlődést tovább bonyolították a nem várt integrációs nehézségek (50%), az üzleti célkitűzésekkel való összehangolás hiánya (42%) és a megfelelő szakemberek hiánya (42%). 

Ezen kedvezőtlen körülmények ellenére a kutatás megállapítja, hogy a biztosítótársaságok 5%-át alkotó élenjáró elit csoport kiemelkedő ügyfélélményt nyújt. Ezek az élenjáró biztosítótársaságok a legkorszerűbb technológiákat, például a generatív MI-t használják fel a kiemelkedő ügyfélintegrációs, önkiszolgáló és kárrendezési lehetőségek biztosítása érdekében. 

78%-uk kínál önkiszolgáló portálokat az ügyfeleknek, szemben az átlagos biztosítótársaságok mindössze 13%-ával, míg 56 %-uk biztosít zökkenőmentes és intelligens kárrendezési élményt a hang- és hangulatelemzést segítő mesterséges intelligencia támogatásával, szemben az átlagos biztosítók 3 %-ával.

A mesterséges intelligencia a fejlődés kulcsa 

A generatív mesterséges intelligencia átalakító ereje vitathatatlan az életbiztosítási ágazatban. Jelenleg az élenjáró biztosítók 67 %-a fel van készülve arra, hogy kiaknázza és maximalizálja a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket a működésük során, míg ez a felkészültségi szint az átlagos biztosítóknak mindössze 25 %-ára jellemző.

Az emberi intelligenciával kiegészített generatív mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az ügyfélélményt és növelheti a biztosítótársaságok működésének hatékonyságát is. Azok a biztosítótársaságok, amelyek képesek hatékonyan ötvözni a csúcstechnológiát a képzett szakemberekkel előnyösebb pozícióba kerülhetnek ahhoz, hogy az ágazatot az innováció és az ügyfélközpontúság új korszakába vezessék.

2026 elején 4 milliárd forinttal emelik meg a lakossági távhőpályázat keretösszegét

2026 elején 4 milliárd forinttal emelik meg a lakossági távhőpályázat keretösszegét - mondta Solymár Károly Balázs, az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára a tárca Facebook-oldalára csütörtökön feltöltött videóban.
2025. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Hogyan óvhatjuk meg a szőke haj természetes fényét?

A szőke haj, legyen akár természetes vagy festett, sokszor válik sárgássá, ami bosszúságot okozhat azok számára, akik ragyogó hajszínt szeretnének
2025. 12. 11. 13:00
Megosztás:

Az egészség minden pénzt megér!

Addig, amíg egészségesek vagyunk, amíg jól működik minden szervünk, addig el sem tudjuk képzelni, hogy mekkora kincs birtokában vagyunk. Ha ugyanis a szervezetünkben az egyensúly felborul, akkor máris sorra jönnek az olyan gondok, amelyek aztán rövid időre vagy akár hosszabb távon is megkeseríthetik az életünket.
2025. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Így költs kevesebbet ruhára és textíliára

A tél nemcsak a fűtésszámlán látszik meg, hanem a gardróbon is: ha a kabátok, cipők és vastag textíliák gyorsan elhasználódnak, egy szezon alatt komoly plusz kiadást jelentenek. Tudatos ápolással viszont évekkel meghosszabbíthatod a kedvenc darabjaid élettartamát, így kevesebbet kell újakra költened, és a pénzedet inkább élményekre vagy megtakarításra fordíthatod.
2025. 12. 11. 12:00
Megosztás:

Jelentős összegű bírságot szabott ki a médiatanács egy zeneszám miatt

A klasszifikációs rendelkezések megsértéséért két médiaszolgáltatót bírságolt meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Tíz médiaszolgáltatót a műsorkvóták teljesítésének ellenőrzéséhez szükséges adatszolgáltatási kötelezettség megsértése miatt szankcionált a testület - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 11. 11:30
Megosztás:

Két hét maradt az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére

Jövőre akár 280 ezer forintos adóvisszatérítés is járhat a nyugdíjra takarékoskodóknak az idei megtakarításuk után. A Grantis szakértői felhívták a figyelmet, hogy az adójóváírás megszerzésére év végéig van lehetőség. Az ünnepek miatt érdemes még a következő két hétben lépni.
2025. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Kamatot vágott, de egyre megosztottabb a Fed

A Fed decemberi kamatdöntő ülésén 25 bázisponttal csökkentette a kamatszintet, ezzel az irányadó ráta 3,50-3,75%-ra mérséklődött.
2025. 12. 11. 10:30
Megosztás:

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig

Már csak 20 nap az újabb családi adócsökkentésekig: újabb 50 százalékkal emeli a kormány a családi adókedvezményt, személyijövedelemadó-mentesek lesznek a 40 év alatti kétgyermekes édesanyák, és a 30 év alatti édesanyák is szja-mentesek lesznek a teljes jövedelmükre - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Eladta egyik varsói irodaházát az Indotek Group

Az Indotek Group november közepén értékesítette a varsói Cybernetyki Office Center irodaházát - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 12. 11. 09:35
Megosztás:

Feljavította a kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank

Megemelte az idei és a jövő évi kínai GDP-növekedési előrejelzését a Világbank decemberi, Pekingben csütörtökön bemutatott jelentésében, miután Kína gazdasága a harmadik negyedévben fenntartotta növekedési lendületét, dacára a belső kereslet viszonylagos gyengeségének.
2025. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 11. 08:00
Megosztás:

Erősödött csütörtök reggelre a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Természetvédők szövetsége: Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur egyezmény ellen

Civil és agrár szervezetek kérik a magyar kormányt, az európai parlamenti képviselőket, hogy Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur (Dél-amerikai Közös Piac) egyezmény ellen - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Év végi teendő az utakon: már érdemes megváltani az új matricát

December elejétől lehet megvásárolni a jövő évre érvényes autópálya-matricákat, amelynek ára az infláció mértékével drágul, ugyanakkor a felújítások miatt kedvezményeket is bevezettek. A magyar autósok zöme jövőre nem akar változtatni az autózási szokásain, a többség nyaralás és családlátogatás miatt használja a fizetős útszakaszokat, és csak azok vesznek éves országos matricát, akik rendszeresen nagy távokat tesznek meg - derül ki a Simple alkalmazás felhasználói körében végzett felmérésből.
2025. 12. 11. 06:00
Megosztás:

Több mint kétmilliárd forintból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson

Több mint kétmilliárd forint uniós támogatásból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson - közölte az önkormányzat szerdán.
2025. 12. 11. 05:30
Megosztás:

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás: