Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

A magas inflációval, a gazdaság terén tapasztalható bizonytalansággal és a csökkenő érdeklődéssel szembesülve az életbiztosítást nyújtó szolgáltatók kritikus fordulóponthoz érkeztek.

Válságban az életbiztosítási ágazat? Egyre nehezebb lépést tartani az ügyfelek igényeivel

Forradalmi változás előtt áll az életbiztosítási ágazat, amelynek egyszerre kell lépést tartania a mesterséges intelligencia térhódításával és az egyre növekvő ügyféligényekkel – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebbkutatásából. Mindez a teljes ügyfélutat áthatja, de különösen nagy kihívásokkal néz szembe a termékkínálat, az ügyfélintegráció (onboarding), a szolgáltatások és a kárrendezési igények/lemondások területe.

A lakossági ügyfelek többsége nem elégedett

Minden ügyfél arra vágyik, hogy már az ajánlatok szemezgetése során is érezze, maximálisan figyelnek az általa vázolt szempontokra és a legtöbb folyamat gördülékenyen, gond nélkül megy végbe.

Ennek ellenére az ügyfélintegráció (onboarding) szakaszában minden harmadik (35%) lakossági ügyfél nehézséget tapasztal és 27%-uk elégedetlen a hosszadalmas kérelmezési folyamattal. A helyzet nem jobb a szerződéskötést követően sem: a biztosítás megkötése után minden negyedik (25%) lakossági és csoportos életbiztosítással rendelkező ügyfél bosszúságot érez a hosszadalmas várakozási idő miatt, míg 23%-uk elégedetlen amiatt, hogy nem tudnak önkiszolgáló lehetőségeket igénybe venni a biztosítási feltételek módosítása céljából. 

A kárrendezési folyamat szintén sok negatívummal jár az ügyfelek számára, főként a digitalizáció hiánya miatt: a lakossági ügyfelek egyharmada (35%) szerint a kárigénylési folyamat bonyolult, 27%-uk pedig azt állítja, hogy a kárrendezés során az empátia hiányát tapasztalta.

A fiatalabb generáció elégedetlenebb

Bármelyik korcsoportot is vizsgálták a negatív visszajelzések nem maradtak el. Ugyanakkor a kutatás rávilágított, hogy a fiatalabb (18-40 év közötti) kötvénytulajdonosok a biztosítási időszak során még több negatívummal szembesülnek, mint az idősebb (41-60 év közötti) ügyfelek.

Problémásnak mutatkozik mind a lassú és összetett ügyfélintegráció, mind a kijelölt kommunikációs csatornák, illetve a biztosítási kötvényekhez kapcsolódó önkiszolgálás hiánya. Nagyobb rugalmasságot várnának el az ügyfelek a kárrendezés terén is: 42%-uk a rugalmatlan kifizetéseket nevezte meg kritikus problémaként, szemben az idősebb ügyfelek mindössze 26%-ával.

Annak ellenére, hogy igény mutatkozik az ügyfélintegráció, a szolgáltatások és a kárrendezési élmény újratervezésére, a biztosítótársaságok mindössze 9%-a alakított ki olyan folyamatokat, amelyek bevezetésének köszönhetően javulhatnak az ügyfélelégedettségi indexek. 

„A biztosítótársaságoknak változtatniuk kell azon az prekoncepción, hogy az életbiztosítás pusztán haláleseti biztosítás. Ezt úgy érhetik el, hogy ha az új generációs ügyfelek megszólítására összpontosítanak és a termékközpontú megközelítés helyett az ügyfelet helyezik stratégiájuk fókuszába” — nyilatkozta Samantha Chow, a Capgemini életbiztosítási-, életjáradéki- és juttatási ágazatának globális vezetője. „Több biztosítótársaság küszködik elavult technológiával és olyan befektetésekkel, amelyek nem eredményezték az elvárt hozamot. Az előre vezető út egy olyan ügyfélközpontú átalakulás, amely a mesterséges intelligenciával kiegészített, empátián alapuló szolgáltatást beépíti az alapvető folyamatokba.”

Holtponton az ügyfélélményt javító korszerűsítések

Bár a biztosítótársaságok felismerték, hogy sürgősen korszerűsíteniük kell működésüket, azonban csak 41%-uk valósította meg (vagy múlta felül) az átalakítással kapcsolatos legújabb célkitűzéseit. A fejlődést tovább bonyolították a nem várt integrációs nehézségek (50%), az üzleti célkitűzésekkel való összehangolás hiánya (42%) és a megfelelő szakemberek hiánya (42%). 

Ezen kedvezőtlen körülmények ellenére a kutatás megállapítja, hogy a biztosítótársaságok 5%-át alkotó élenjáró elit csoport kiemelkedő ügyfélélményt nyújt. Ezek az élenjáró biztosítótársaságok a legkorszerűbb technológiákat, például a generatív MI-t használják fel a kiemelkedő ügyfélintegrációs, önkiszolgáló és kárrendezési lehetőségek biztosítása érdekében. 

78%-uk kínál önkiszolgáló portálokat az ügyfeleknek, szemben az átlagos biztosítótársaságok mindössze 13%-ával, míg 56 %-uk biztosít zökkenőmentes és intelligens kárrendezési élményt a hang- és hangulatelemzést segítő mesterséges intelligencia támogatásával, szemben az átlagos biztosítók 3 %-ával.

A mesterséges intelligencia a fejlődés kulcsa 

A generatív mesterséges intelligencia átalakító ereje vitathatatlan az életbiztosítási ágazatban. Jelenleg az élenjáró biztosítók 67 %-a fel van készülve arra, hogy kiaknázza és maximalizálja a generatív mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket a működésük során, míg ez a felkészültségi szint az átlagos biztosítóknak mindössze 25 %-ára jellemző.

Az emberi intelligenciával kiegészített generatív mesterséges intelligencia forradalmasíthatja az ügyfélélményt és növelheti a biztosítótársaságok működésének hatékonyságát is. Azok a biztosítótársaságok, amelyek képesek hatékonyan ötvözni a csúcstechnológiát a képzett szakemberekkel előnyösebb pozícióba kerülhetnek ahhoz, hogy az ágazatot az innováció és az ügyfélközpontúság új korszakába vezessék.

Ismét Pécsen rendezik meg a Prograce programozói versenyt

Ismét a Pécsi Tudományegyetem (PTE) ad otthont a Prograce programozói versenynek, amelynek keretében december 16-án keresik az ország legjobb középiskolás és egyetemista programozóit - közölte a baranyai felsőoktatási intézmny szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 10. 10:00
Megosztás:

Ismét megjelentek a tűzifacsalók

Tűzifával kapcsolatos csalásokra figyelmeztet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih): a jogszerűtlen hirdetéseket közzétevő, a vásárlókat súlyosan megkárosító csalók már az E.ON Zrt-t és állami erdőgazdaságok nevét is felhasználják, hogy elnyerjék az emberek bizalmát.
2025. 12. 10. 09:30
Megosztás:

Lakossági energiatároló programot hirdet a kormány

Lakossági energiatároló programot hirdet a kormány 100 milliárd forintos keretösszeggel - jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 12. 10. 09:10
Megosztás:

Emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22 millió, 2028-ban pedig 24 millió forintra nő. A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 10. 08:40
Megosztás:

Lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 08:00
Megosztás:

Alig változott szerda reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama szerda reggelre a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizapiacokon.
2025. 12. 10. 07:05
Megosztás:

8 éve nem látott szinten a magyarok hitelkártya-tartozása

159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukon októberben. Nyolc éve nem volt ilyen mértékű ez a tartozás hazánkban. A hitelkártya azonban nem mindig „rossz tartozás”. Szerencsére az elmúlt időszakban ebből a szempontból pozitív irányba mozdultak el a dolgok. 2025. októberében összesen 159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukhoz kapcsolódóan. Ez jelentős összeg, utoljára 2017. decemberében, azaz közel nyolc éve volt ilyen mértékű hitelkártya-tartozás hazánkban.
2025. 12. 10. 06:00
Megosztás:

Nem javasolják élő állat ajándékba adását az állatvédők

Az ajándékba vásárolt élő állatok az ünnepek után gyakran az utcára kerülnek, ezért az Orpheus Állatvédő Egyesület, a felelős állattartásra felhívva a figyelmet, arra kéri az embereket, hogy ne ajándékozzanak élő állatot karácsonyra.
2025. 12. 10. 05:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 10. 05:00
Megosztás:

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank november 24-én meghirdetett nyilvános részvényértékesítési tranzakciója iránt kiemelkedő érdeklődés mutatkozott, az eladásra felkínált összes részvény darabszámát meghaladó lakossági igény érkezett, ezért a bank a bejelentett határidő előtt 3 nappal, december 9-én, délben lezárta a lakossági részvényigénylést a beérkezett igények teljesítése érdekében - közölte a pénzintézet az MTI-vel kedden.
2025. 12. 10. 04:30
Megosztás:

Csaknem negyvenen kerültek kórházba egy nagykanizsai iskolából

Köhögés és hányinger miatt 37 gyereket és két felnőttet kellett kórházba szállítani kedd kora délután a nagykanizsai Kőrösi-iskolából - közölte az MTI megkeresésére az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
2025. 12. 10. 04:00
Megosztás:

Krasznahorkai-év indul a Nobel-díj átadásának napján az ELTE-n

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) jövő decemberig tartó programsorozattal köszönti egykori hallgatóját, Krasznahorkai Lászlót. A Krasznahorkai-év a Nobel-díjak átadásának napján, szerdán élő közvetítéssel, vetítéssel és szakmai beszélgetéssel indul.
2025. 12. 10. 03:30
Megosztás:

Hankó Balázs: a Pannónia Ösztöndíjprogram a világ egyik legjobbja

A világ egyik legjobb, legversenyképesebb programjának nevezte a Pannónia Ösztöndíjprogramot Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a program első alkalommal megrendezett karácsonyi gálaestjén kedden az Eiffel Műhelyházban.
2025. 12. 10. 03:00
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakítását

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:30
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakításá

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:00
Megosztás:

Optimisták a gazdasági helyzetükkel, óvatosak a létszámterveikkel kapcsolatban a magyarországi cégek

Bár a cégek többsége stabilitásra vagy javulásra számít jövőre a saját gazdasági helyzetét tekintve, a munkavállalói létszámukkal kapcsolatos terveik már ennél óvatosabbak. A munkaerőpiaci helyzet idénre átlagosan csökkenő toborzási időt és jobb jelölteket hozott a munkáltatók számára, így csökkentek a jelentkezők kvalitásaival kapcsolatos kifogásaik, viszont lényegesen többen panaszkodtak azok elkötelezettségére a felvételi folyamat során – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép kiadványához készített kutatásából.
2025. 12. 10. 01:00
Megosztás:

Nagy István: lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 00:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 09. 23:30
Megosztás:

Akcióeső a pénzintézeteknél: robotporszívót, masszázsgépet, ajándékutalványt is kaphat, aki elkezd idén félretenni

A Grantis szakértői idén is megnézték, hogy milyen kedvezmények és akciók vannak a biztosítóknál és a pénztáraknál azoknak, akik év végén indítanak nyugdíjcélú megtakarítást.
2025. 12. 09. 23:00
Megosztás:

V. Németh Zsolt: a hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban

A hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban - jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára kedden Debrecenben, a "Vizet a tájba" programon belül megvalósuló Civaqua projekt folytatásáról szóló támogatási szerződés aláírása után.
2025. 12. 09. 22:30
Megosztás: