Változtatott a kormány az árazási szabályokon, növekszik a MOL különadója
A céges autók tulajdonosai ezentúl csak teljes, piaci áron kaphatnak terméket. A lépés 800 ezer autóst érint. Ugyanakkor a kormány megemeli a MOL különadóját, amit a cég a hazai kőolaj vásárlás után fizet. Az adó a korábbi 25% helyett 40% lesz az Ural és a Brent típusú kőolaj közti árkülönbségen.
Véleményünk: A MOL a Dunai Finomítóban évi 9,6 millió tonna, azaz kb. 70 millió hordó olajat dolgoz fel. Ennek 70%-a orosz eredetű. Ha 30 dolláros Ural/Brent differenciállal számolunk, és az év végéig négy hónapos teljesítménnyel (augusztusban áll a finomító), akkor ennek az adóemelésnek a többletköltsége (40% adó 25% helyett) kb. 75 millió dollár, kb. 29 milliárd forint az idei évben.
A MOL napi 5 millió liter üzemanyagot ad el. Ha azt feltételezzük, hogy ennek a mennyiségnek30%-a lesz piaci árú, az napi 1,5 millió litert jelent. A különbség a két árszabás között átlagosan 180 forint literenként adók (ÁFA+jövedéki) nélkül jelenleg. Ez a maradék öt hónapra kb. 40 milliárd forint többletbevételt jelent.
A két hatás nagyjából kioltja egymást. Persze ez az egyenleg alakulhat másként is a jövőben, hiszen a külső változók gyorsan mozognak.
Nem lennénk meglepve, ha a kormány következő lépése, ami még augusztusban bekövetkezhet, hogy a kabinet teljesen eltörli ezt az árbefagyasztásos rendszert és 40%-ról 60-75%-ra emeli a különadót. A mostani intézkedés ugyanis nem alkalmas arra, hogy a hiányzó kőolaj termék importot bevonzza az országba, a MOL pedig egyedül nem feltétlenül tudja ellátni az országot. A Dunai Finomító augusztusban karbantartás miatt végig áll, ezért ebben az időszakban importból és a stratégia készletekből látja el a vállalat az országot üzemanyaggal. (forrás: ERSTE)