Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

Kritikus szintet ért el az ipari energiaigény, áramszünetek bénítják a hazai üzemeket

A hazai ipar egyre súlyosabb következményekkel szembesül az áramszünetek miatt: már néhány másodperces kimaradások is órákra állíthatják le a termelést. A gyártósorok újraindítása időigényes, a kiesés gyakran milliós nagyságrendű veszteséget okoz – figyelmeztet Házi Ádám, a Wagner Solar Hungária Kft. stratégiai vezetője. A növekvő energiaigényekkel a hálózati kapacitás sok esetben nem tud lépést tartani. Ilyen helyzetekben az energiatárolók kiemelt szerephez jutnak: csúcsterheléskor automatikusan rásegítenek, áramszünet esetén pedig biztosítják az alapvető rendszerek működését.
2025. 12. 16. 13:30
Megosztás:

Már csak napok maradtak: december 31-ig több lakásfelújítási kedvezmény is lezárul

Már csak napok maradtak arra, hogy a háztartások kihasználják azokat az otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségeket, amelyek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre. A jelenlegi szabályozás szerint december 31-gyel lezárul a SZÉP-kártyán lévő egyenlegek lakásfelújítási célú felhasználásának lehetősége, szintén eddig az időpontig kell benyújtani az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélú elszámolásához szükséges dokumentumokat.
2025. 12. 16. 13:00
Megosztás:

Új zöld hitelprogramot indít az MFB a vállalkozások fenntartható megújulásának támogatására

Zöld Lendület Hitelprogram néven, új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB). A mintegy 30 milliárd forintos keretösszeggel induló, két termékből – beruházási hitelből és forgóeszközhitelből – álló program célja, hogy elősegítse a hazai vállalkozások és szervezetek fenntartható működésre való átállását, technológiai megújulását és versenyképességük erősítését. A program kiemelten fókuszál a körforgásos gazdálkodást és a zöld célú fejlesztéseket ösztönző beruházások finanszírozására.
2025. 12. 16. 12:30
Megosztás:

MNB: jogosulatlanul gyűjtött forrást a TheGroup One Zrt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 540 millió forint bírságot szabott ki a TheGroup One Zrt.-re felügyeleti engedély nélküli forrásgyűjtés, valamint 27 millió forint bírságot egy magánszemélyre a tevékenységben való érdemi közreműködés miatt - közölte az MNB kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 12:00
Megosztás:

A hajbeültetés új megközelítései: modern és hagyományos technikák

Az emberek sokszor a hajukat tartják megjelenésük egyik legfontosabb elemének. Azonban a hajritkulás vagy kopaszodás sokak számára okoz önbizalom-hiányt. A legújabb orvosi fejlesztések nagyban segíthetnek a hajbeültetési technikák tökéletesítésében. Ezek közé tartoznak a FUE, FUT és FUSS technikák, amelyek különböző igényekhez és elvárásokhoz nyújtanak megoldást.
2025. 12. 16. 11:30
Megosztás:

Üzleti helyiségek megújításának alapjai: a sikeres átalakítás titkai

Amikor egy üzlethelyiség vagy kávézó átalakítása kerül szóba, többről van szó, mint csupán a padlóburkolat cseréje vagy egy friss festékréteg felvitele. Az átalakítás célja olyan tér létrehozása, ami nemcsak esztétikai örömöt okoz, hanem üzleti szempontból is előnyös. Ezek az átalakított helyiségek gyakran jelentős mértékben hozzájárulnak a vállalkozás növekedéséhez, és közvetlenül befolyásolhatják a vásárlói élményt is.
2025. 12. 16. 11:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem az ENSZ Iparfejlesztési szervezetével

A Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfervállalata (SZTE TTC Zrt.) történelmi jelentőségű partneri és együttműködési megállapodást kötött az ENSZ Iparfejlesztési Szervezetével (UNIDO) a 21. Global Industry Summit konferencián, Rijádban.
2025. 12. 16. 10:30
Megosztás:

Kártérítési pert indított Donald Trump a BBC ellen - tönkreteszi őket ezzel?

Ötmilliárd dollárra szóló kártérítési pert indított a BBC ellen Donald Trump amerikai elnök azon a címen, hogy a brit közszolgálati médiatársaság félrevezető változatban ismertette egyik beszédét.
2025. 12. 16. 10:00
Megosztás:

Ennyi háromgyerekes édesanya már idén érvényesítette a kedvezményt

2025 októberétől a háromgyerekes édesanyák nem fizetnek szja-t. 163 ezer anyuka már idén érvényesítette a kedvezményt, ők már az ősztől szja-mentesen kapják a fizetésüket. Nekik januárban nem kell újabb nyilatkozatot tenni, a munkáltató, kifizető automatikusan figyelembe veszi a 2025-ös dokumentumot - hívta fel a figyelmet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 16. 09:30
Megosztás:

Donald Trump tömegpusztító fegyverré nyilvánította a fentanilt

Donald Trump amerikai elnök tömegpusztító fegyverré nyilvánította a törvénytelen úton előállított fentanilt és alapösszetevőit hétfőn.
2025. 12. 16. 08:30
Megosztás:

Salgótarján zöld város lesz

Salgótarján zöld város lesz, ahol a városközpontban a zöldfelületek nem elszigetelt pontokként, hanem összefüggő rendszerként működnek, ahol a terek nem üresek, hanem a mindennapi élet helyszínei lesznek - jelentette ki Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára hétfőn Salgótarjánban.
2025. 12. 16. 08:00
Megosztás:

Gyengült kissé kedd reggelre a forint

Gyengült kissé a forint kedd reggelre főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 16. 07:05
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára.
2025. 12. 16. 06:00
Megosztás:

NAK: magyarok is részt vesznek az összeurópai gazdatüntetésen

Több mint 100 résztvevő indul a héten Magyarországról Brüsszelbe, a csütörtöki összeurópai gazdatüntetésre - közölte az MTI-vel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn.
2025. 12. 16. 05:30
Megosztás:

A Deloitte a pénzügyi vezetők stratégiai és digitális transzformációs szerepének bővülésére hívja fel a figyelmet

A Deloitte friss kutatása alapján a pénzügyi vezetők szerepe jelentősen nőtt, és a hagyományos pénzügyi felügyeleten túl egyre hangsúlyosabban vesznek részt a vállalati stratégia, a költségoptimalizáció és a digitális transzformáció alakításában. A több mint 1300 globális pénzügyi vezető megkérdezésével készült, első alkalommal publikált Finance Trends 2026 tanulmány egyértelműen rámutat, hogy a technológia által vezérelt pénzügyi funkciók nélkülözhetetlenek a mai összetett üzleti környezetben.
2025. 12. 16. 05:00
Megosztás:

Újraindult az ivóvíz-szolgáltatás a Maros megyei Gyulakután

Hétfőtől ismét iható csapvízhez jutott a Maros megyei Gyulakuta község mintegy 4100, a vezetékes hálózatra csatlakozott lakosa, miután üzembe helyezték az új sótalanító és víztisztító berendezéseket - tudatta a Maszol.ro hírportál.
2025. 12. 16. 04:30
Megosztás:

Felsővezetők LinkedIn toplistája: a duplázás is kevés volt az elsőséghez

A legfelső üzleti vezetők prioritási listáján is előkelő helyre került az online közösségépítés: a releváns LinkedIn tartalmak publikálása egyre inkább elvárt az üzleti elittől. A LinkedIn népszerűsége az üzleti közösségben 2025-ben olyan robbanásszerűen nőtt, hogy Jelasity Radován, az Erste Bank vezérigazgatója még követőtáborát közel megduplázva is csupán egy helyet tudott előrelépni a LinkedIn TOP5 listáján. Az első helyet így idén is a Jabilt vezető Kékesi Sándor tartotta meg. Az ötven legnagyobb magyar vállalat felsővezetőjének LinkedIn toplistáját ötödik alkalommal készítette el az Uniomedia.
2025. 12. 16. 04:00
Megosztás:

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfő este.
2025. 12. 16. 03:30
Megosztás:

Meddig kell feladni a csomagokat, hogy megérkezzenek karácsonyig?

Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek. A FOXPOST azt ajánlja, hogy a házhoz szállítandó csomagokat legkésőbb december 17-én, szerdán, a csomagautomatába vagy átvételi pontra szánt küldeményeket pedig december 19-ig, péntekig adják fel.
2025. 12. 16. 03:00
Megosztás:

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban

Rendkívüli sikert aratott a befektetők körében az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója, miután a felkínált, 7 százaléknyi tulajdoni hányadot megtestesítő sajátrészvény-állományra jelentős túlkereslet mutatkozott.
2025. 12. 16. 02:00
Megosztás: