Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

387 intézmény vesz részt az országos iskolakert-fejlesztési programban

Jelenleg 387 intézmény vesz részt az országos iskolakert-fejlesztési programban - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára szerdán a Győr-Moson-Sopron vármegyei Zsirán tartott sajtótájékoztatóján.
2025. 09. 25. 04:30
Megosztás:

A 30 éves jelzáloghitelek kamata mélypontra csökkent az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban tavaly szeptember óta a legalacsonyabb szintre csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata a szeptember 19-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 09. 25. 04:00
Megosztás:

Mol: műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei

Műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei, amelyeknél azt vizsgálták, hogy a rendszer hosszabb ideig képes-e stabilan, maximális kapacitással működni - közölte a Mol szerdán az MTI-vel.
2025. 09. 25. 03:30
Megosztás:

Ősszel ismét indul a mobilvisszagyűjtő kampány

Idén ősszel 8. alkalommal indult el a használt mobiltelefonok visszagyűjtését szolgáló Passzold vissza, Tesó! kampány - közölte a Jane Goodall Intézet és a KÖVET Egyesület szerdán az MTI-vel.
2025. 09. 25. 03:00
Megosztás:

Nem kap nyugdíjat, aki a lakcímét nem jelenti be a Nyugdíjfolyósítónak

Az ellátás folyósítását érintő lakcím-, tartózkodási hely-, levelezési cím- vagy bankszámlaszám-változást a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság felé szükséges írásban jelezni.
2025. 09. 25. 02:00
Megosztás:

Vége a diktálásnak és a villanyóra leolvasásnak! Más lesz helyette

Az energiafelhasználás nyomon követése és hatékony szabályozása napjainkban kulcsfontosságú, hiszen a villamosenergia-rendszerek egyre nagyobb terhelés alatt működnek.
2025. 09. 25. 01:00
Megosztás:

Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?

2025 augusztusában tovább emelkedtak az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió‑val. Az autók közel 90%-át 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5–10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is. A Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentése a havi statisztikai sorozat harmadik része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
2025. 09. 25. 00:01
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: SUI – mi mozgatja a SUI árfolyamát?

Az alábbi elemzésben áttekintem, hogy az elmúlt hónapokban milyen tényezők – projektfejlesztések, piaci események, makrogazdasági hatások és szabályozói lépések – mozgatták a SUI kriptovaluta árfolyamát, illetve milyen lehetőségek és kockázatok tornyosulnak a közeljövő számára.
2025. 09. 24. 23:00
Megosztás:

Az IMF szerint a magyar GDP 4 százalékába kerülne, ha EU-szerte leállítanák az orosz földgázszállítást

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint a magyar GDP 4 százalékába kerülne, ha EU-szerte leállítanák az orosz földgázszállítást - közölte Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter szerdán a Facebook-oldalán.
2025. 09. 24. 22:30
Megosztás:

A francia szakszervezetek újabb országos tilakozónapot szerveznek

A francia szakszervezetek október 2-ra újabb országos tiltakozónapot hirdettek, mivel nem kaptak "egyértelmű választ" a miniszterelnöktől követeléseikre a szerdai megbeszélésükön.
2025. 09. 24. 22:00
Megosztás:

Tether új lendületet vesz – volt Google-vezetőt neveztek ki üzletfejlesztési igazgatónak

Tether: már nem csak egy stabilcoin-cég? A világ egyik legismertebb kriptovaluta cége, a Tether, komoly irányváltást jelez: új vezetőt nevezett ki, hogy túllépjen a digitális eszközök világán és erősítse pozícióját más technológiai és pénzügyi szektorokban is. A korábban a Google-nél és a Limestone Capitalnál dolgozó Benjamin Habbel érkezése új korszakot nyithat a cég életében.
2025. 09. 24. 21:30
Megosztás:

Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója

Az első hetek banki tapasztalatai alapján új időszámítás kezdődött a magyarországi lakáshitelezésben az Otthon Start indulásával. A pénzintézetek megduplázódó átlagos hitelösszegről, 20 évet meghaladó átlagos futamidőről számoltak be a BiztosDöntés.hu szakértőinek. Minden ötödik igénylő ráadásul piaci, fogyasztóbarát vagy CSOK Plusz lakáshitelt is igényel az Otthon Start mellé, mert nem elegendő a kitűzött lakáscélhoz a maximálisan elérhető 50 millió forint.
2025. 09. 24. 21:00
Megosztás:

Hároméves mélypont után emelkednek a svájci gazdasági várakozások

Javultak a gazdasági kilátások Svájcban szeptemberben az előző havi, csaknem hároméves mélyponthoz képest a UBS és a CFA Society Switzerland szerdán közzétett jelentése szerint.
2025. 09. 24. 20:35
Megosztás:

A MOHU Budapest vezetése tárgyal a szakszervezetekkel

Megkezdődtek a tárgyalások a MOHU Budapest vezetése és a szakszervezetek között a szerda hajnali vadsztrájk ügyében - közölte a cég az MTI-vel.
2025. 09. 24. 20:00
Megosztás:

SPB: akár 15-20%-os hozampotenciált is kínálhatnak a nemzetközi kötvénypiacok a Fed kamatvágása után

Jelentős lendületet kaphat a külföldi állampapírok és vállalati kötvények piaca az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) múlt szerdai, 25 bázispontos kamatcsökkentésének – és a tengerentúlon várható további kamatvágásoknak – köszönhetően. Ennek eredményeképpen akár két számjegyű hozamokat is el lehet majd érni a nemzetközi kötvénypiacokon, mindezt ráadásul dollárban vagy euróban - hívja fel a figyelmet Beschenbacher Kornél, az SPB Befektetési Zrt. private banking igazgató helyettese. A szakember több olyan vállalati kötvényt és állampapírt is említ, amelyek nem túl ismertek a hazai befektetők körében, azonban igen jó hozampotenciállal és jövőbeni kilátásokkal rendelkeznek.
2025. 09. 24. 19:30
Megosztás:

A román kormány 8,4 százalékos hiánycélban egyezett meg az Európai Bizottsággal

A román kormány 8,4 százalékos idei GDP-arányos hiánycélban egyezett meg az Európai Bizottsággal - jelentette be Ilie Bolojan miniszterelnök.
2025. 09. 24. 18:30
Megosztás:

A Micron amerikai chipgyártó jelentősen növelte negyedéves bevételét és nyereségét

A Micron Technology amerikai memóriachip-gyártó erőteljesen növelte bevételét és nyereségét az augusztus végével záródott pénzügyi negyedik negyedévében.
2025. 09. 24. 18:00
Megosztás:

Ethereum Virtual Machine (EVM) fogalma, jelentése és értelmezése: A blokkláncok láthatatlan motorja

EVM a kriptovilág láthatatlan agya – érthetően az Ethereum Virtual Machine működéséről. Ha valaha hallottál az Ethereumról, biztosan találkoztál azzal a fogalommal is, hogy okosszerződés vagy decentralizált alkalmazás (dApp). De vajon elgondolkodtál már azon, hogy ezek a digitális szerződések hogyan futnak, ki „értelmezi” őket, és mi történik „a motorháztető alatt”? A válasz egy kevéssé ismert, mégis kulcsfontosságú technológia: az Ethereum Virtual Machine, azaz EVM.
2025. 09. 24. 17:30
Megosztás:

Romlott a németországi üzleti hangulat

Az elemzők által várt javulás helyett romlott az üzleti hangulat Németországban szeptemberben a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének legfrissebb, szerdán ismertetett felmérése szerint.
2025. 09. 24. 16:30
Megosztás:

Németh László: a családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság

A családi mikro- és kisvállalkozások nélkül nincs erős magyar gazdaság - mondta Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke szerdán, Inárcson, a testület fennállása 35. évfordulója alkalmából tartott ünnepségen. Orbán Viktor miniszterelnök levélben köszöntötte a szervezetet jubileuma alkalmából.
2025. 09. 24. 16:05
Megosztás: