Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

A Henkel eredményei 2022 első felében

A csoport árbevétele 2022 első felében szervesen +8,9 százalékkal, mintegy 10,9 milliárd euróra nőtt (nominálisan +9,9 százalékkal), az összes üzletág és régió hozzájárulásával.
2022. 08. 16. 18:00
Megosztás:

Az AM új támogatási lehetőségeket tervez a vízmegtartó gazdálkodási gyakorlatok ösztönzésére

A 2023-tól induló új agrártámogatási időszakra újabb és hatékonyabb eszközöket tervezett meg az Agrárminisztérium (AM) a mezőgazdasági termelők vízmegtartó gazdálkodási gyakorlatok alkalmazásának ösztönzésére, de ugyanilyen fontos a saját termelői önérdek felismerése és nyitottság a megfelelő agrotechnikai eszközök alkalmazására - közölte az agrártárca hétfőn az MTI-vel.
2022. 08. 16. 17:00
Megosztás:

Itt a válasz Kína hadgyakorlatára

Az Egyesült Államok és két legfontosabb ázsiai szövetségese, Japán illetve Dél-Korea bejelentette, hogy közös rakétavédelmi gyakorlatot hajtottak végre Hawaii mellett, hogy felkészüljenek az Észak-Korea és Kína jelentette fenyegetésre.
2022. 08. 16. 16:00
Megosztás:

Még drágább lesz a gáz Németországban - illetéket vetnek ki rá

A német kormány közölte, hogy októbertől a fogyasztóknak kilowattóránként 2,419 eurócenttel többet kell fizetniük a földgázért.
2022. 08. 16. 15:00
Megosztás:

Ilyen egy kiváló Business Analyst

A Business Analyst feladatai igen szerteágazóak, és elképzelhető, hogy valaki akkor is ebben a munkakörben tevékenykedik, ha nem is tud róla. Az alábbiakban utánajárunk a Business Analyst feladatainak, és azt is megnézzük, vajon milyen más névvel rendelkező munkakörökkel áll rokoni kapcsolatban.
2022. 08. 16. 14:00
Megosztás:

A szervóhajtás lényege és hasznosítási lehetőségei

Miben rejlik a szervóhajtás lényege? Miért jelenthet nemcsak előnyt, hanem egyenesen szintlépést a célzott alkalmazása? Illetve hol és miként lehet igazán kiaknázni a benne rejlő potenciált?
2022. 08. 16. 13:00
Megosztás:

Egyre tudatosabbak és magabiztosabbak a magyarok, ha pénzügyekről van szó

Csaknem háromszor annyian vezetik rendszeresen a háztartás bevételeit és kiadásait, mint tavaly, és 52 százalék áll magabiztosan a pénzügyekhez – állapítja meg a KANTAR kutatása, melyet a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített. Anyagi jellegű tanácsokért a pénzügyi intézmények és szaktanácsadók mellett szívesen fordulnak a családjukhoz a megkérdezettek, akik szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztése elsősorban az iskolák feladata.
2022. 08. 16. 12:00
Megosztás:

Az erős dollár mindenkinek fáj - elemzés

Év eleje óta 10%-kal erősödött az amerikai dollár az euróhoz képest. Ez jó hír az amerikai turisták számára, az átváltási árfolyamnak köszönhetően nagyjából 10%-kal nőtt a vásárlóerejük. A Föld többi lakója számára azonban ez elég nyugtalanító hír. Az erős dollár negatívan hat az egész világgazdaságra, mivel a nemzetközi kereskedelem több, mint ötven százaléka dollárban történik. Ez a jelenség negatív hatást gyakorol a magánszemélyekre és vállalkozásokra egyaránt, utóbbiaknak egyedül a fedezeti stratégia nyújthat biztonságot. A kormányok sem érezhetik magukat biztonságban.
2022. 08. 16. 11:00
Megosztás:

Pozitív kezdés az európai tőzsdéken

Indexemelkedéssel indult a kereskedés kedden a főbb európai értékpapírpiacokon.
2022. 08. 16. 10:00
Megosztás:

A tökéletes monitort keresed?

Ha megvan már a kiváló minőségű asztali géped és a felhasználóbarát, kezelhető klaviatúrád, akkor még mindig lehet zavar a rendszerben, hiszen a monitor legalább olyan fontos része az asztali gépednek, mint akár maga a hardver is. Hiszen ha nem látod megfelelően a monitoron megjelenő dolgokat, akkor gyakorlatilag olyan, mintha a géped nem is dolgozna.
2022. 08. 16. 09:30
Megosztás:

Csökkent a feldolgozóipar teljesítménye a New York-i régióban

Jelentősen csökkent New York régióban a feldolgozóipar teljesítménye augusztusban, míg az elemzők csupán a növekedés lassulására számítottak.
2022. 08. 16. 09:00
Megosztás:

Több milliárd forintos katasztrófavédelmi fejlesztés a honvédségnél

Több milliárd forintos katasztrófavédelmi fejlesztés valósul meg a Magyar Honvédségnél - közölte a Honvédelmi Minisztérium hétfőn az MTI-vel.
2022. 08. 16. 08:00
Megosztás:

Tovább csökken az üzemanyagok ára Horvátországban

Horvátországban keddtől tovább csökken az üzemanyagok ára - közölte a kormány hétfőn.
2022. 08. 16. 07:00
Megosztás:

Megbírságolta a BÉT a B+N Referencia Zrt-t

A Budapesti Értéktőzsde Zrt. 500 ezer forintra bírságolta a B + N Referencia Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt-t, mert nem tette közzé a 2021. üzleti évre vonatkozó éves beszámolóját és könyvvizsgálói jelentését - közölte a BÉT a honlapján hétfőn.
2022. 08. 16. 06:00
Megosztás:

Meteorológiai szolgálat: fokozódik a hőség és az aszály

A hőség és az aszály is fokozódik a következő napokban - közölte hétfőn az Országos Meteorológiai Szolgálat. Az aszállyal kapcsolatban a Facebook-oldalukon úgy fogalmaztak: "tragikus a helyzet".
2022. 08. 16. 05:00
Megosztás:

Melyik a legolcsóbb fűtés? Villany, fa, brikett vagy a biobrikett?

Szakértők megvizsgálták a fűtőanyag-piacot, hogy megtudják, melyik fűtési módot választó háztartások zsebében marad a legtöbb pénz a szezon végére. Melyik a legolcsóbb fűtési módszer?
2022. 08. 16. 04:01
Megosztás:

Hogyan válasszunk laptopot a sulikezdésre?

Ahogyan az elmúlt időszakban a felnőtteknél hibrid munkavégzés alakult ki, a gyerekeknél is teljesen általánossá vált, hogy az egyik tanárnál kézzel kell megírni a leckét a munkafüzetben, a másik tanár pedig e-mailben várja a házi feladatot. Ráadásul a kikapcsolódáshoz és szórakozáshoz, illetve a barátokkal való kapcsolattartáshoz is egyre nagyobb arányban használnak számítógépet, laptopot vagy tabletet a fiatalok. Elengedhetetlen tehát a megfelelő technológiai háttér megléte, amellyel élmény lehet a tanulás és a szórakozás is. De milyen szempontokat kell végig gondolni, hogy a megfelelő modellt válasszuk? Valamint hogyan alakítsuk ki a megfelelő tanulósarkot? Az alábbiakban a Dell segít ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában!
2022. 08. 16. 03:00
Megosztás:

Több tízmilliárdos hálózatfejlesztési projektet valósít meg az OPUS TITÁSZ Zrt.

26,6 milliárd Ft értékben valósít meg komplex villamos-hálózati beruházásokat az OPUS TITÁSZ Zrt. A napelemes rendszerek integrációját biztosító hálózatbővítés költségeinek 50 százalékát a Társaság biztosítja, a további 50 százaléknak megfelelő 13,3 milliárd Ft-ot pályázati forrásból finanszírozza az Európai Unió és a Kormány Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközének támogatásával a Széchenyi Terv Plusz keretében.
2022. 08. 16. 02:00
Megosztás:

Új trendek a contact centerek világában - fókuszban az ügyfélelégedettség automatikus, nagy megbízhatóságú elemzése

Mindannyian tapasztaljuk, hogy hivatalos ügyek telefonos intézésekor az ügyfélszolgálati központokban törvényi kötelezettség miatt rögzítik a hívásokat. Erre külön fel is hívják a figyelmet, mielőtt szóba elegyednénk az önkormányzat, a bank, a mobil- vagy épp a közüzemi szolgáltató ügyintézőjével. Rengeteg adat keletkezik így ezeknél a szervezeteknél, amelyek hasznos információkat tartogatnak a döntéshozók számára. Mesterséges intelligenciára épülő, hazai fejlesztésű „okos rögzítő” segíti a jövőben, hogy az ügyfélszolgálatok mindezt kihasználva hatékonyabban működhessenek, és növelni tudják az ügyfelek elégedettségét.
2022. 08. 16. 01:00
Megosztás:

Már igényelhetnek bérköltség támogatást a vidéki álláskeresőket alkalmazó cégek

Hétfőtől igényelhetnek bérköltség támogatást a vidéki álláskeresőket alkalmazó cégek. Elindult a Vállalkozások regionális munkaerő támogatása program, amelyben az újonnan felvett, vidéken regisztrált álláskeresők után kaphatnak legfeljebb havi 150 ezer forint vissza nem térítendő támogatást a munkaadók. A 2022. augusztus 15-ével megnyíló lehetőséggel élőktől akár a bruttó bér és a szociális hozzájárulási adó háromnegyedét is átvállalhatja az állam - hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).
2022. 08. 15. 23:00
Megosztás: