Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

Romániában lassult az éves infláció májusban

Romániában 5,1 százalékra lassult az éves infláció májusban - közölte szerdán az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2024. 06. 13. 00:30
Megosztás:

A Tamagotchi kripto remake PlayDoge közel 4 milliónál jár

Alig két hét telt el az ikonikus play-to-earn mém érme, a PlayDoge ($PLAY) előértékesítéséből, de a projekt már közel 4 millió dollárnál jár. A legutóbbi bejelentés keretében a csapat arról számolt be, hogy a projekt több láncra áll át, és lehetővé teszi az Ethereum letéteket a jelenlegi BNB lánc mellett.
2024. 06. 13. 00:01
Megosztás:

Kivárás és forráshiány akadályozza a vállalati innovációt

A nem túl kedvező gazdasági kilátások és a finanszírozás, a pályázatok hiánya visszafogja a vállalatok innovációs kedvét - közölte a K&H szerdán az MTI-vel, saját innovációs indexe alapján.
2024. 06. 12. 23:30
Megosztás:

A Magyar Suzuki stabil évet zárt tavaly

A Suzuki japán járműgyártó 2030-ig öt elektromos modell bevezetését tervezi az autóipar zöld átállása jegyében, a Magyar Suzuki törekvése, hogy ezek gyártásában az esztergomi gyár is részt vegyen - mondta Maszato Acumi (Atsumi Masato), a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.
2024. 06. 12. 23:00
Megosztás:

Az EU-ban a GDP 12,9 százalékát költötték nyugdíjra 2021-ben

Csaknem 1882 milliárd eurót költöttek nyugdíjkifizetésre az Európai Unióban 2021-ben, az összeg elérte az akkori hazai össztermék (GDP) 12,9 százalékát - áll az EU statisztikai hivatalának honlapján.
2024. 06. 12. 22:30
Megosztás:

Májusban emelkedtek a lakbérek havi szinten

Májusban országosan 0,7 százalékkal, a fővárosban pedig 1,4 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az előző hónaphoz képest - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az ingatlan.com lakbérindexéből.
2024. 06. 12. 22:00
Megosztás:

Mától pályázhatnak a kistelepülések út-, híd-, járda-, és kerékpárút építésére, felújítására

A mai naptól pályázhatnak a kistelepülések út-, híd-, járda-, és kerékpárút építésére, felújítására - közölte a Miniszterelnökség az MTI-vel.
2024. 06. 12. 21:30
Megosztás:

A hamisított sporfelszerelések éves szinten komoly veszteségeket okoznak a gyártóknak az EU-ban

Az EU-ban a hamisított sportfelszerelések miatt a gyártók évente 850 millió euró veszteséggel néznek szembe, ami az elmaradt értékesítések 11 százalékának felel meg - ez derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatala (EUIPO) legfrissebb felméréséből.
2024. 06. 12. 21:00
Megosztás:

Újszerű megoldásokat keresnek az agrárium kihívásaira

Fiatal fejlesztők, startupok, valamint kutatók megoldási javaslatait keresik a mezőgazdaság és az élelmiszeripar kihívásaira a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) TechLab agrár startup programja keretében, a programba bevont piaci szereplők garantálják, hogy a gazdálkodókat érdemben érintő szolgáltatásokat és termékeket dolgozzanak ki - tájékoztatta a kamara szerdán az MTI-t.
2024. 06. 12. 20:30
Megosztás:

Erősödött a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2024. 06. 12. 20:00
Megosztás:

Erősödéssel zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán.
2024. 06. 12. 19:30
Megosztás:

Emelkedett a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 455,8 pontos, 0,65 százalékos emelkedéssel 70 237,82 ponton zárt szerdán.
2024. 06. 12. 19:00
Megosztás:

Hárommilliárd forint felett az Ötöslottó főnyereménye

Közel három és fél hónapja halmozódik az Ötöslottó főnyereménye, így a szerencsevadászok ezen a héten már 3,03 milliárd forintért szállhatnak versenybe. A 3 milliárdos határ átlépése elég ritka, az Ötöslottó elmúlt 67 éves játéktörténelmében ez csupán a 14. alkalom.
2024. 06. 12. 18:00
Megosztás:

A Richter eszközöket vásárol a Mithra Pharmaceuticalstól

A Richter sikeresen lezárta a tárgyalásokat, és megállapodott a Mithra Pharmaceuticals SA („Mithra”) és leányvállalata, a Mithra Recherche et Développement SA („Mithra R&D”) belgiumi eszközeinek megvásárlásáról.
2024. 06. 12. 17:30
Megosztás:

Jelentős pluszban indítottak az amerikai tőzsdék

Erősödéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
2024. 06. 12. 16:30
Megosztás:

Stagnált a brit gazdaság áprilisban

Áprilisban stagnált, az áprilissal zárult három hónapban viszont élénk ütemben nőtt a brit gazdaság teljesítménye.
2024. 06. 12. 15:30
Megosztás:

Májusban gyorsult a németországi infláció

Gyorsult májusban a németországi infláció az előző havi három éves mélypontról a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis végleges adatokat publikáló szerdai jelentése alapján.
2024. 06. 12. 15:00
Megosztás:

Kínában nem gyorsult az infláció májusban

Kínában az elemzők által várt gyorsulás helyett az áprilisival megegyező volt a fogyasztói árak emelkedése májusban, ezzel már a negyedik egymást követő hónapban jegyeztek föl emelkedést.
2024. 06. 12. 14:30
Megosztás:

Átlagosan 10-15 százalékkal nőttek a nyári táborok árai

A Taborfigyelo.hu adatai szerint átlagosan 10-15 százalékkal nőttek a nyári táborok árai, így egy napközis tábor átlagára valamivel 50 ezer forint felett van, míg egy ottalvós táborért átlagosan 80 ezer forintot kell fizetnie a családoknak; a táborok átlagárai között régiónként akár 10 százalékos eltérés is lehet.
2024. 06. 12. 14:00
Megosztás:

Megújul Tiszafüred belvárosa

Megújul Tiszafüred belvárosa, a projekt megvalósítása során egyebek mellett zöldfelületek újulnak meg, játszótéri játékokat telepítenek, új burkolatot kap több út és kerékpártámaszokat helyeznek el - közölte a kommunikációért felelős cég az MTI-vel.
2024. 06. 12. 13:30
Megosztás: