Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

Nagyszabású üzletet kötött a Meta és a Constellation Energy

A két vállalat bejelentette, hogy 2027 júniusától 20 éven keresztül a Meta 1,1 gigawatt energiát fog vásárolni a Constellation Illinois-i egységétől.
2025. 06. 03. 23:00
Megosztás:

„Hamvas dalok” a Várkert Bazárban Wunderlich Józseffel és a Tárkány Művekkel

A magyar irodalom egyik legkülönösebb alakját, Hamvas Bélát ünnepli a „Hamvas dalok” című előadás, amely a Várkert Bazár új sorozatának, a Koncertköltészetnek nyitódarabja.
2025. 06. 03. 22:30
Megosztás:

Növelte piaci részesedését és árbevételét 2024-ben a Praktiker

A kihívásokkal teli környezetben is pozitív eredménnyel és piaci részesedésének növelésével zárta a 2024-es évet a hazai barkácspiacon meghatározó pozíciójú Praktiker. A magyar tulajdonú, országos hálózattal rendelkező barkácslánc árbevétele 2024-ben 88,1 milliárd forintra emelkedett. A vállalat sikeresen hajtott végre stratégiai beruházásokat, fejlesztette vásárlói értékajánlatát és növelte működési hatékonyságát. Az intézkedéseknek és a terjeszkedésnek köszönhetően a barkácslánc erőteljesebb növekedésre számít 2025-ben. Az áruházláncot áprilistól új ügyvezető, Flórián László irányítja.
2025. 06. 03. 22:00
Megosztás:

Legjobb kripto staking 2025: melyik kriptovalutát éri meg stakelni a hozam és kockázat alapján?

Melyik a legjobb hozamú kriptovaluta staking 2025-ben? Kripto stakelés kockázatai és várható hozamai 2025-ben. Elemzés a staking hozamokról, platformokról és a legígéretesebb kriptovalutákról 2025-ben.
2025. 06. 03. 21:00
Megosztás:

Egy magyarázat amiért ennyire jól mennek a tőzsdék

Azon túlmenően, hogy például az első negyedéves vállalati profitok jól alakultak, s a kilátások is alapvetően jónak mondhatók a cégek jelentései alapján, van valami más is, ami miatt ilyen erősek a piacok - írja ez ERSTE elemzője.
2025. 06. 03. 20:30
Megosztás:

Nagy István: 2027-ig több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben

A 2027-ig tartó uniós ciklusban több mint 3 ezer milliárd forint jut infrastrukturális beruházásokra a vidékfejlesztésben - közölte az agrárminiszter az M1 aktuális csatornán kedden.
2025. 06. 03. 20:00
Megosztás:

Ethereum staking útmutató kezdőknek – Hogyan kamatoztasd a kriptódat biztonságosan?

ETH staking működése és az elérhető kamat. Részletes, magyar nyelvű útmutató az Ethereum staking működéséről, hozamairól, platformjairól és kockázatairól.
2025. 06. 03. 19:30
Megosztás:

Kiszerettek a Babaváróból és a Munkáshitelből a magyarok?

Kevesebb fogyasztási hitelt vettek fel összességében a magyarok áprilisban, mint az előző hónapban, ám éves összevetésben még mindig jelentős a kereslet a banki finanszírozásra. Némi meglepetésre a Munkáshitel iránt is csökkent áprilisban a kereslet, míg a Babavárónál folytatódott a lefelé tartó trend, ami nem meglepő, hiszen a házasságkötések száma is lejtmenetben van.
2025. 06. 03. 19:00
Megosztás:

A burgonyatermesztés jelenéről és jövőjéről szervezett tanácskozást az OBTT

Az idén is egy nagyszabású szakmai tanácskozás keretében vitatták meg a hazai burgonyatermesztés és -értékesítés aktuális kérdéseit az ágazat kiemelt képviselői. A magyar táplálkozáskultúrában is jelentős szerepet betöltő növény világnapján, május 30-án az Országos Burgonya Szövetség és Terméktanács (OBTT) által életre hívott konferencián a többi között szó esett a termelési technikák fejlesztési lehetőségeiről, a magyarországi és nemzetközi piaci trendekről, a fenntarthatósági törekvésekről, valamint a hazai fogyasztási szokásokat feltérképező, 2025-ben készült reprezentatív kutatás eredményeiről is. A rendezvény keretében immár második alkalommal adták át a Burgonyáért vándordíjat.
2025. 06. 03. 18:30
Megosztás:

Nem változtak júniusban a lakáshitel kamatok, de magasabb lett az induló költség néhány banknál

Nem változtattak lakáshiteleik kamatán a magyar bankok júniusban, ám az induló költségek két hitelintézetnél is drágultak júniustól. Változatlan kamatszintek mellett érdemes az igénylőknek az induló költségeket is figyelembe venni a lakáshitel kiválasztásakor, mert az értékbecslési, a közjegyzői és a folyósítási díj esetleges elengedése akár 100 ezer forintot meghaladó összegű kedvezményt is jelenthet - figyelmeztet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu szakportál pénzügyi szakértője.
2025. 06. 03. 18:00
Megosztás:

Agrofeeling2025: Pozitívabbnak látják helyzetüket a hazai gazdálkodók

A gazdálkodók 63 százaléka értékelte negatívan a 2024-es évet a termelés eredményessége szempontjából – az előző évi 82 százalékhoz képest ez jelentős pozitív irányú elmozdulást jelent. A legnagyobb kihívásnak továbbra is a felvásárlási árak alakulását tartják, ugyanakkor mára legalább ugyanannyian tartják kritikus kockázatnak a kiszámíthatatlan időjárást is. Továbbra is sokaknak okoz nehézségeket a termeléshez kapcsolódó költségek magas szintje, ám tavalyhoz mérten immár jóval kevesebben tartanak az új támogatási rendszerhez kapcsolódó adminisztráció vélt nehézségeitől – derül ki az Agroinform.hu AgroFeeling2025 címet viselő, a gazdálkodói hangulatot és terveket célzó felméréséből.
2025. 06. 03. 17:30
Megosztás:

Az AutoWallis vezeti be a régióban a NIO prémium elektromos autómárkát

Újabb jelentős lépést tett nemzetközi pozíciójának erősítése terén az AutoWallis Csoport, miután megállapodott az elektromos autókat fejlesztő NIO márka kizárólagos importőri jogainak megszerzéséről régiónk legjelentősebb potenciállal bíró elektromos autós piacain, így Magyarország mellett Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban és Romániában. Az értékesítés várhatóan 2025 utolsó negyedévében indul hazánkban és Ausztriában, 2026-tól pedig a többi országban.
2025. 06. 03. 17:00
Megosztás:

Változásra van szükség a talajművelésben

Magyarországon óriási a lemaradás a talajművelésben, változásra van szükség, nem spórolható meg a korszerű technológiai megoldások alkalmazása - jelentette ki a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora kedden Kiszomboron.
2025. 06. 03. 16:30
Megosztás:

Több mint 50 millió euró értékű beruházással duplázza meg gyártókapacitását a Ganz

A Ganz Transzformátor és Villamos Forgógépgyártó Kft. 52 millió euró értékű beruházási programot indított el, a projekt legjelentősebb elemeként 2026 végéig teljesen új transzformátorgyártó üzem épül Tápiószelén - tájékoztatta a vállalat kedden az MTI-t.
2025. 06. 03. 16:00
Megosztás:

Befagytak a hitelkamatok, a személyi kölcsönök kamatcsökkenése is megtorpant

Alig változtak a hitelkamatok, mindössze egy bank hajtott végre nagyobb kamatmódosítást a hónap elején. Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők drágábban juthatnak szabad felhasználású személyi kölcsönhöz, mint korábban, az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkezők azonban kamatcsökkentésnek örülhetnek. A Bank360 kamatfigyelőjében foglalta össze a legfontosabb változásokat.
2025. 06. 03. 15:30
Megosztás:

Vészesen felgyorsult a Balaton vizének melegedése, turbulens változások jönnek az élővilágban

Az utóbbi három évtizedben a Balaton vize háromszor annyit melegedett, mint az azt megelőző több mint 120 évben, a vízben fellépő hőhullámok pedig gyakoribbá és intenzívebbé váltak. A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el: megbillenhet az évszakos ciklusokra épülő ökoszisztéma, nő az oxigénhiányos időszakok és az algavirágzások kockázata, és megjelennek a melegkedvelő, inváziós növényfajok is.
2025. 06. 03. 15:00
Megosztás:

Mészáros Lőrinc bent hagyta a pénzt

Mészáros Lőrinc mindössze 1,12 milliárd forint osztalékot vesz ki a 100 százalékos tulajdonában lévő Talentis Group Zrt.-ből, noha a cég 2024-ben 44,3 milliárd forint adózott nyereséget termelt – derül ki a május 29-i alapítói határozatból.
2025. 06. 03. 14:30
Megosztás:

Itt a szezon – idén a magyarok 70 százaléka biztosan utazik, de a legtöbben maximum egy hetet pihennek

Bár a magyarok többsége idén is készül nyaralni, a pihenés célja, hossza és gyakorisága már igen változatos képet mutat – ez derült ki az Allianz Hungária Zrt. friss kutatásából. Az adatok alapján azt látni, belföld és Európa verhetetlen úti célok, de a többség csak pár napot vagy maximum egy hetet engedélyez magának. Egyelőre kevésbé jellemző, hogy a nyári forróság miatt hűvösebb tájak felé utazzunk, bár kétségtelenül megjelent ez a szempont is az utazók körében. A természet közelségét 40 százalékunk keresi, és mind többen a szellemi-lelki felfrissülésért kelünk útra 2025-ben, hogy távol legyünk a technológiáktól, a zajtól. Szűk körben utazunk, a világszerte hódító egyedül utazás 100-ból egyelőre 3 utast csábít itthon. Az utasbiztosítás továbbra is fontos: tízből nyolcan élnek vele, igaz, gyakran csak az utolsó pillanatban gondolnak rá.
2025. 06. 03. 14:00
Megosztás:

Parajd: Elindult az adományvonal a székelyföldi bajbajutottak támogatására

Elindult a 1353-as adományvonal is a székelyföldi bajbajutottak támogatására - közölte az Ökumenikus Segélyszervezet kedden az MTI-vel.
2025. 06. 03. 13:30
Megosztás:

Lassabb növekedést lát az OECD

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint az amerikai gazdasági növekedés idén 1,6%-ra, jövőre pedig 1,5%-ra lassulhat a tavalyi 2,8%-ról, aminek fő katalizátora a vámháború miatti bizonytalanság és a megugró infláció.
2025. 06. 03. 13:00
Megosztás: