Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a tengerentúli szállítást számos más megpróbáltatás is éri napjainkban. Nem számít, hogy légi vagy tengeri úton szeretnénk szállítani csomagunkat, minden eshetőségre fel kell készülni. Munkaerőhiány, nem várt balesetek, fokozott járványügyi intézkedések és lezárások okoznak fejtörést a megrendelő és szolgáltató oldalán egyaránt. Mihály Attilával, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetőjével készített interjúból megismerhetjük az említett két szállítási mód jelenlegi helyzetét és választ kapunk arra is, hogy biztonságban vannak-e a megrendelt csomagjaink.

 Van megbízható és pontos tengerentúli szállítási lehetőség?

2021 novemberében egy cikkben azt nyilatkozta, hogy a tengeri szállítmányozás a legmélyebb időszakát éli. Változott azóta a helyzet? Mire számíthatunk a jövőben?

Sajnos nem tudok pozitív gondolatokat mondani most sem. 2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány jellemzi az iparágat. Ennek ellenére a termelő és gyártó vállalatok többsége még mindig ki van szolgáltatva a helyzetnek, ugyanis másképp nem tudják beszerezni a megfelelő árumennyiséget.

A helyzet már nem átmeneti, hanem folyamatos, komoly gazdasági problémákat okoz világszerte. Ha egy hajó csak 10 napot is késik, beletelik 1-1,5 évbe, mire behozza lemaradását. Így könnyű kiszámolni, hogy a közeljövőben nagy javulás még nem várható. Úgy vélem, a helyzet megoldása csak külső beavatkozó segítségével lehetséges, erre pedig már most megvannak a kezdeményezések. Várunk, bízunk a javulásban és addig is törekszünk ügyfeleink teljes körű, magas szinten történő kiszolgálására.

A tengeri szállítmányozásban felmerült problémák ellenére keveset hallottunk a légi szállítmányozásról, pedig az sem elhanyagolható. Ezen a területen is komoly nehézségek tapasztalhatóak?

A járvány kezdetekor szinte azonnal leállították a légi személyszállítást, ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is csaknem megszűnt. Sokan nem is tudják, de az utasszállító gépek csomagterei rengeteg árut szállítanak, ez a lehetőség pedig 2020 márciusában hirtelen eltűnt jó pár hétre. Szerencsére a légitársaságok hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát és akár utas nélküli gépeket is indítottak annak érdekében, hogy az áruk késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal ugyan, de megérkezzenek a megrendelőhöz.

A kezdeti problémák ellenére a helyzet lassan, de fokozatosan rendeződött és ma már a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Érdekes hazai adat a szakmából, hogy Európában egyedüliként a budapesti repülőtér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott, ami a 2 éve átadott BUD Cargo City központnak is köszönhető.

Ha szükséges választani: légi vagy tengeri?

Leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg, milyen úton jut el a megrendelőig. Vannak szerencsés szituációk, amikor az áru jellegéből fakadó rugalmasság könnyen kezelhető, de az esetek többségében nem ez jellemző. A légi szállítás kisebb mennyiségű és sajátos jellegű árura, valamint sürgős szállításra specializálódott. Például gyógyszer, élőállat szállításánál, vagy egy gyártósori sürgős alkatrésznél nem férnek bele a 35-40 napos szállítási idők, emiatt a gyorsabb, 2-4 napos tranzit idejű szállítási módot kell választani a megrendelőknek. Fontos termékkör a légi szállításban a nagy értékű áruk, mint például elektronikai cikkek, mobil telefonok stb., melyek ára elbírja a magasabb szállítási díjat, ami ráadásul egy biztonságosabb árukezeléssel is együtt jár.

A tengeri szállítás esetében a nagy mennyiségű árurendelésekre fókuszálnak, ugyanis nemcsak pár száz, hanem akár több ezer tonnát is képes egy hajó elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű könnyűipari áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem lehet más alternatívája.

És a mindenkit leginkább foglalkoztató kérdés: megrendelt csomagjaink megadott időre, épségben megérkeznek?

Ha igent mondhatnék, enyém lenne a legkevesebb stresszel járó munka a világon. (nevet) Sajnos ügyfeleimnek is sokszor csak ennyit tudok mondani: az a biztos, amikor már megkaptuk az árut és látjuk a saját szemünkkel. Nem egy esettel találkoztam az elmúlt időszakban, amikor tengeri szállítás esetében a már visszaigazolt szállítási időt módosították akár hetekkel. Azt tanácsolom mindenkinek, hogy a tervezett használat előtt legalább 2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket.

A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Napról napra nő az utasforgalom, ennek köszönhetően egyre több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel a mi air cargo szállításaink lehetőségei is egyre jobbak. Bár a szakemberek a járvány előtt légiforgalmi szint elérését 2023-ra várják, azt most is kijelenthetem, hogy légi szállításban folyamatosan kielégíthetőek az igények, jelentős árukésések nincsenek.

Ha az érkezési idő kapcsán teljesen nem is, a csomagok biztonsága felől nyugodtak lehetünk?

A csomagok biztonságos megérkezésével kapcsolatosan fontos leszögezni mindegyik szállítási módban biztonságban vannak áruink. Természetesen mindegyikben van különféle rizikó és ez bármennyire csekély is, nekünk erre is figyelni kell. Ebből a szempontból külön kell választani a tengeri – ezen belül a teljes konténeres és gyűjtő konténeres szállítást -, valamint a légi szállítást. Hogy a végén kezdjem, a légit nevezhetem a legbiztonságosabbnak az ott alkalmazott rendkívül szigorú árukezelési és biztonsági előírások miatt. A tengeri teljes konténeres szállítások esetén az áruban bekövetkező károk sem jelentősek, hiszen itt a feladó helyen berakják a konténerbe az árut, amit legközelebb a címzett fog érinteni, addig pedig védi a konténer.

A gyűjtő konténeres szállításban van talán a legtöbb káresemény, aminek az oka éppen a jellegéből fakad, miszerint különféle árutípusok kerülnek összepakolásra egy-egy konténerbe s alkalmanként ezeket is többször is átpakolhatják, míg eljutnak céljukhoz. A tengeri szállításban rejlő egyik legfurcsább, de létező kárveszély az un. közös hajókár lehet. Ez még akkor is kárt jelenthet a megbízónak, ha egyébként az áruját sértetlenül megkapta. Jó példája volt ennek tavaly, az Ever Given hajó elakadásából fakadó káresemény, ahol a mentés költségeit a hajón lévő áruk tulajdonosainak is kellett megfizetniük - feltéve, ha nem volt biztosításuk.

A mi szállításaink hatalmas távolságokat, sok szereplős kiszolgálási folyamatokat jelentenek, ahol még a legjobb szándék mellett is bármi előfordulhat. Éppen ezért mi a Trans-Spednél különös jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy minden ügyfelünknek felhívjuk a figyelmét a szállítmány biztosításának fontosságára. A légiben ajánljuk, a tengeriben kérjük megbízóinkat a biztosítás megkötésére, amit egyébként mi az áru felvételével egyidőben szerződött biztosítónknál pillanatok alatt intézünk.

49%-os szárnyalás egy hónap alatt – Most érdemes Ethereumot venni?

Az Ethereum (ETH) az elmúlt 30 napban 49%-kal emelkedett, és augusztus 8-ra elérte a 3 896 dollárt. Ez a hirtelen rali sok befektetőt arra késztetett, hogy feltegye a kérdést: végre kitört a világ vezető okosszerződés-hálózata a hosszú távú pangásból, vagy csak egy átmeneti korrekcióról van szó egy túladott állapot után?
2025. 08. 11. 05:00
Megosztás:

Júliusban a lakásárak még nem követték látványosan a kereslet felfutását

Bár júliusban már jelentősen nőtt a kereslet az eladásra szánt lakóingatlanok iránt a szeptembertől induló Otthon Start Programnak köszönhetően, az árak egyelőre nem kerültek meredek emelkedőre. Az ingatlan.com lakásárindexe szerint júliusban országos szinten gyakorlatilag stagnáltak a lakásárak az előző hónaphoz képest: mindössze 0,1 százalékos növekedés történt, ami jelentős lassulást jelent a korábbi hónapokhoz viszonyítva. Budapesten ugyanakkor enyhe áremelkedés volt tapasztalható: a júniusi stagnálást követően 0,9 százalékkal emelkedtek az árak, ami egyelőre nem számít kiugró mértékű növekedésnek. Ilyen enyhe mértékű havi árnövekedésre utoljára 2024 novemberében volt példa.
2025. 08. 11. 04:00
Megosztás:

Most érdemes Shiba Inut venni?

A Shiba Inu (SHIB) jelenleg körülbelül 7 milliárd dolláros piaci értékkel rendelkezik, ezzel a második legnagyobb „meme coin” a kriptopiacon – csak a Dogecoin előzi meg.
2025. 08. 11. 02:00
Megosztás:

Állami segítség! Ön is kaphat 100.000 Ft-ot nyugdíjához

A Nyugdíj-előtakarékossági számla (NYESZ) egy speciális értékpapírszámla, amelyet kifejezetten hosszú távú, nyugdíjcélú megtakarításokhoz ajánlott megnyitni.
2025. 08. 11. 01:00
Megosztás:

Orca támadás Jessica Radcliffe ellen - igaz vagy álhír az egész véres történet?

Az elmúlt években több olyan orkatámadás történt, amelyek akár egy akciófilm jelenetei is lehetnének. A Gibraltári-szorosban például komoly riadalmat keltettek azok az esetek, amikor egy orkacsapat tagjai sorozatosan nekimentek a jachtok kormánylapátjának. Több hajót is megrongáltak, egyeseket pedig teljesen használhatatlanná tettek vagy elsüllyesztettek.
2025. 08. 11. 00:01
Megosztás:

Legjobb kriptovaluta befektetések 2026

Melyik kriptovaluta lesz a legnagyobb nyertes 2026-ban? Az idei év kulcstrendjei – a spot ETF-ek robbanása, a „restaking” (újrafogadás) térnyerése Ethereumon, a Solana-ökoszisztéma méretnövekedése, a RWA (real‑world assets, tokenizált állampapírok és pénzpiaci alapok) felfutása, illetve a TradFi–krypto híd épülése – véleményünk szerint 2026-ban is meghatározzák a nyerteseket. Ezek alapján öt kriptovaluta projekt emelkedik ki kockázat/hozam arányban és narratívában is 2026-ra. Nézzük sorban: mi lehet a legjobb kripto vétel 2026-ban?
2025. 08. 10. 23:00
Megosztás:

Uniós főképviselő: Ukrajna és az EU is részese kell legyen a háborút lezáró megállapodásnak

Az ukrajnai háború lezárásáról Washington és Moszkva között létrejövő bármiféle megállapodás részese kell legyen Ukrajna és az Európai Unió egyaránt - jelentette ki az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője vasárnap közleményben.
2025. 08. 10. 22:00
Megosztás:

A FAO élelmiszerár-indexe enyhén emelkedett júliusban

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatója júliusban átlagosan 130,1 pontot ért el, ami 1,6%-os növekedést jelent júniushoz képest. A növekedés elsősorban a hús és a növényi olajok nemzetközi árának emelkedéséből adódott. Ennek ellenére az index 18,8%-kal zárt alacsonyabban, mint a 2022. márciusi csúcs, ugyanakkor 7,6%-kal volt magasabb az egy évvel ezelőtti szintnél.
2025. 08. 10. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 32. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 08. 10. 20:00
Megosztás:

Stagnáló gazdaság: mire figyeljen egy KKV a pénzügyi tervezésnél?

2025-re a magyar kormány a GDP-növekedést eredetileg 3,4 %-ra várta, ám a legfrissebb adatok alapján ezt már 1 %-ra mérsékelték. Bár talán a recessziót sikerül elkerülni, de az szinte már biztos, hogy a tényleges növekedés elmarad a tervezettől. Ugyanakkor ilyen környezetben is különösen fontos a KKV-k számára a tudatos pénzügyi tervezés – hangsúlyozta Bagdi Lajos, a Niveus partnere.
2025. 08. 10. 19:00
Megosztás:

Folytatódik a hőség a jövő héten

Folytatódik a hőség a jövő héten: hétfőn még többfelé lesz élénk, olykor erős a szél és az ország egyes részein 30 Celsius-fok alatt marad a hőmérséklet csúcsértéke, majd melegedés kezdődik, és a hét második felében a legmelegebb órákban akár 39 fok is lehet. A hét végén feltámad a szél és megnő a záporok, zivatarok esélye, de a hőség akkor is kitart - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 08. 10. 18:00
Megosztás:

Két hónappal a választás előtt az ellenzéki ANO a legtámogatottabb párt

Két hónappal a cseh képviselőházi választás előtt továbbra is az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciójának (ANO) a legnagyobb a támogatottsága. A 200 tagú parlamenti alsóházban hat párt, mozgalom és koalíció szerezne mandátumot.
2025. 08. 10. 17:00
Megosztás:

Azerbajdzsán és Örményország vezetője közösen terjesztené fel Donald Trumpot Nobel-békedíjra

Azerbajdzsán és Örményország közösen terjesztené fel Donald Trumpot Nobel-békedíjra. Ezt a két ország vezetője jelentette ki, miután pénteken a Fehér Házban, az amerikai elnök jelenlétében aláírta a 35 éve fennálló konfliktus lezárásáról szóló békemegállapodást, amely amerikai közvetítéssel jött létre.
2025. 08. 10. 16:00
Megosztás:

Olaszországban elégedetlenek a nyári idegenforgalmi szezonnal

Közel 13 millió jármű mozgott a mostani hétvégén az olaszországi autósztrádákon és más utakon az üzemeltetők adatai szerint, az idegenforgalmi szakma képviselői mégsem elégedettek az idei nyári szezonnal, miközben olaszok és külföldiek drágulásra panaszkodnak.
2025. 08. 10. 15:00
Megosztás:

Hiteltámogatás és lakásárak

Alapvető közgazdasági összefüggés, hogy a több pénz ugyanannyi áru mellett csak áremelkedéshez vezet. Legfeljebb, ha a termelők képesek és akarnak is kínálatot bővíteni, akkor várható az árak stabilizálódása – piacgazdasági körülmények között. A kormányzat kamattámogatott hitelt s albérlettámogatást vezet be. Még be sem indultak a programok, de már megjelentek az ingatlanár-várakozások.
2025. 08. 10. 14:00
Megosztás:

Már több mint 10 milliárd forint kamatmentes forgóeszközhitelt igényeltek a vállalkozások a Technológia Plusz Hitelprogram keretében, a lehetőség továbbra is nyitott

A kormány mindent megtesz a magyarországi kis- és középvállalkozások termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében. A kormány július közepén kimagasló érdeklődés mellett elindította a GINOP Plusz Technológia Plusz Hitelprogram „B” komponensét, a vállalkozások bérköltségének, rezsi finanszírozásának, nyersanyag- vagy készletbeszerzésének támogatását célzó kamatmentes forgóeszközhitelt. Három hét alatt több mint 550 vállalkozás nyújtott be hitelkérelmet, így a program 70 milliárd forintos keretösszegéből már több mint 10 milliárd forintra érkezett be igény. A lehetőség továbbra is nyitva áll a vállalkozások előtt, a nagy érdeklődés miatt érdemes mielőbb benyújtani az igénylést.
2025. 08. 10. 13:00
Megosztás:

Ismét zavartalanul működnek az elektronikus közigazgatási felületek

Valamennyi elektronikus közigazgatási szolgáltatás, így az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) is fennakadás nélkül működik, a hibákat a szakemberek elhárították - közölte az Energiaügyi Minisztérium az MTI-vel vasárnap.
2025. 08. 10. 12:00
Megosztás:

Kísérleti közösségi közlekedési projekt indul Magyarországon a Hyundai körzeműködésével

Magyarországon vezeti be a Shucle közlekedési platform első globális kísérleti projektjét a Hyundai Motor a Dél-Korea és Magyarország közötti Gazdasági Innovációs Együttműködési Program (Economic Innovation Partnership Program, EIPP) keretében, a projekt célja a közösségi közlekedés támogatása az üresjáratok minimalizálásával, a károsanyag kibocsátás csökkentése mellett – közölte a Hyundai Holding Hungary Kft. az MTI-vel.
2025. 08. 10. 11:00
Megosztás:

Árvizek tekintetében Magyarország az egyik legveszélyeztetettebb Európában

Árvizek tekintetében Magyarország Európa egyik legveszélyeztetettebb országa, mert a területének 23 százaléka árvízveszélynek kitett, de a 4157 kilométeren meglévő "gátjainkkal Európa élvonalában vagyunk, megelőzzük" Hollandiát is - közölte az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára pénteken a Vas vármegyei Szentpéterfán.
2025. 08. 10. 10:00
Megosztás:

Kazahsztánban is megkezdődött az atomerőmű kivitelezése

2025. augusztus 8-án megkezdődött a kazahsztáni atomerőmű építési területének mérnöki felmérése az optimális helyszín kiválasztása és az engedélyezéshez és építéshez szükséges tervdokumentáció elkészítése érdekében. A Kazahsztán dél-keleti részén, Almatitól 360 kilométerre fekvő Ulken település közelében rendezett eseményen részt vett Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója, valamint Almassadam Satkaliyev, a Kazah Köztársaság Atomenergia Ügynökségének elnöke.
2025. 08. 10. 08:00
Megosztás: