Vége a trükközésnek: holnaptól az akciós ár tényleg akciós lesz
A vásárlókat védi az EU az új szabályozással
A tisztességes kereskedelmi gyakorlat és fogyasztói kommunikáció mindig is kötelező követelmény volt minden vállalkozás számára az Európai Unió (EU) valamennyi tagállamában, így Magyarországon is. Napjainkban a naprakész jogi szabályozás, a tisztességtelen fogyasztói gyakorlatok és kommunikáció tiltása a korábbiaknál is nagyobb jelentőséggel bír. Köszönhető ez egyrészt a gyors technológiai fejlődésnek, a digitális tér növekedésének, az új digitális megoldásoknak, másrészt pedig fogyasztók fokozott kiszolgáltatottságának. Ezért került sor több fogyasztóvédelmi tárgyú uniós irányelv módosítására az ún. Omnibusz Irányelv keretében, melyet Magyarország is teljes mértékben beépített a magyar jogba.
A jogszabály-módosítások elsősorban a digitális tér rohamos fejlődéséhez kapcsolódnak. A céljuk, sarkallni a vállalkozásokat a megfelelő kereskedelmi gyakorlatok követésére és a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatok elkerülésére. „Különösen az online kereskedelem területén tapasztalhatók visszaélések. Számos esetben a vásárlók számára nem világos, hogy az adott keresési találat például fizetett megjelenés vagy sem. Emellett rengeteg esetben találkozunk az egyes termékek/szolgáltatások mellett hamis pozitív értékeléssel és egyéb manipulatív tartalmakkal” – hangsúlyozza a szakértő.
Átfogó szabályozás készült, kevesebb lesz a kiskapu
A szombaton életbe lépő szabályozás olyan új fogalmakat is bevezet, mint például a rangsorolás, ami a termékek kiemelésére vonatkozik, vagy az online piac törvényi meghatározása. A jövőben megkerülhetetlen lesz egy termék/szolgáltatás esetében, hogy az online piacon forgalmazott árut kínáló fél kereskedő-e vagy magánszemély. Dr. Bitai Zsófia kiemelte: „Az oldalakon a keresési eredményeket a vásárlók számára is teljesen egyértelművé és átláthatóvá kell tenni. Nagyon lényeges változás még, hogyha egy vállalkozás oldalán a termékek mellett szerepel az értékelés lehetősége, akkor minden esetben biztosítani kell, hogy a közzétett értékelés olyan fogyasztótól származik, aki valóban használta vagy megvásárolta azt”.
A legnagyobb pofont az akciós árak kapják
Sajnos nagyon gyakran találkozhattak a vásárlók eddig megtévesztő akciókkal. Az új szabályozás annak a gyakorlatnak kíván véget vetni, hogy az árengedmények mértéke és a kiinduló, eredeti árak sok esetben követhetetlenek voltak a fogyasztók számára. „Gyakori példa erre, hogy az „eredeti” fogyasztói ár korábban sohasem létezett, vagy csak az akciózás előtt néhány nappal került a termék/szolgáltatás mellé. Május 28-tól az árcsökkentés bejelentése esetében a vállalkozások a korábbi árat többé nem jelölhetik meg csak úgy kedvük szerint. Az „eredeti ár” legalább egy hónappal korábbi időszak legalacsonyabb ára kell, hogy legyen. Új termék esetében az engedmény 15 nap” – tájékoztatott a szakjogász.
Megtévesztőnek minősül május 28-tól az a gyakorlat is, melynek keretében egy árut az egyik tagállamban úgy forgalmaznak, hogy az megegyezik egy más tagállamban forgalmazott áruval, miközben összetételében vagy jellemzőiben jelentős eltérések vannak. Ez az előírás minden termékre vonatkozik, nem csak az élelmiszerekre.
„Szerencsére egyre több a vásárlókat védő és a tisztességes eladást ösztönző szabályozás Uniós és hazai szinten is. A törvények mellett nagyon hasznosak a piaci szereplők számára például a GVH által rendszeresen kiadott, a tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatok elkerüléséhez iránymutatást nyújtó tájékoztatók is, így pl. az utóbbi időben a zöld marketing, influenszer kommunikáció, felhasználói értékelések témájában született tájékoztatók. Bízunk benne, hogy mindezek együtt mielőbb pozitív változást hoznak az e-kereskedelem területén is” – összegez Bitai Zsófia.