Versenyélénkítő és árcsökkentő vállalásokat tett a Lidl a GVH eljárásának eredményeként
A GVH szerint a vállalások eredményeként élénkülhet az árverseny a kiskereskedelmi piacon, ami elősegítheti az árak csökkenését, illetve erősödhetnek az árfigyelő rendszer ármérséklő hatásai is.
Felidézik: 2024 nyarán indítottak versenyfelügyeleti eljárást a Lidl-lel szemben, mivel a hatóság gyanúja szerint a vállalkozás a "Lidl: az alacsony árak bajnoka" szlogenjével és kommunikációjával olyan piacelsőségi állításokat tett, melyekkel megtéveszthette a fogyasztókat. Az eljárás során feltárták, hogy a cég kereskedelmi gyakorlatának kialakítása során részletes mérési módszertant és belső szabályzatot alakított ki, és külsős szakértőket is bevont a jogszabályoknak való megfelelés érdekében.
A kampány fő üzenetének meghatározásához, miszerint "az alacsony árak bajnoka", az Árfigyelőben - a gyakorlat idejében megtalálható - 62 termékkategória napi termék-kosarának havi szinten összesített átlagárait vette alapul.
A GVH kiemelte: a megalapozottság érdekében a Lidl emellett több elővigyázatossági lépést is tett. Így többek között a napi termékkosár összeállítása során nem vette figyelembe azokat a termékeket, melyek nem voltak aznap megtalálhatóak mind a 6, az Árfigyelőbe adatokat szolgáltató kiskereskedelmi láncnál, a havi átlag kiszámításánál pedig nem vette figyelembe a munkaszüneti napokat.
A cég az eljárás során kötelezettségvállalást ajánlott fel a versenytanács felé, így többek között a Lidl minden esetben jól láthatóan megjeleníti majd az Árfigyelőre való hivatkozást, emellett pedig két feltétellel egészíti ki a havi átlagkosarak olcsóbbságára vonatkozó módszertanát: csak akkor alkalmazza havi árelsőségi állításait, amennyiben az összehasonlításban résztvevő második legolcsóbb üzletlánc átlag kosárértékénél 2,5 százalékkal olcsóbb, illetve csak akkor alkalmazza a hónap egészére vonatkozó árelsőségi állításait, amennyiben az összehasonlításban résztvevő második üzletláncnál legalább eggyel több napon volt a legolcsóbb - közölték.
A GVH szerint a vállalások alkalmasak lehetnek kiküszöbölni az esetleges jogsértéseket és biztosíthatják a jövőbeli megfelelést, ezen felül pedig élénkítik a versenyt, ezen keresztül pedig árcsökkentő hatással bírhatnak, ami kifejezetten előnyös a fogyasztóknak. Ezekre tekintettel a versenytanács - jogsértés vagy annak hiányának megállapítása nélkül - lezárta az eljárást, a vállalások végrehajtását pedig kötelezően előírta a Lidl számára. A vállalások az árfigyelő rendszer népszerűsítésén keresztül annak ármérséklő hatásait is felerősíthetik - közölte a GVH.
A GVH - a kormánnyal való együttműködésben - 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert, eredetileg 62 megfigyelt termékkategóriával. A rendszer folyamatos bővítésével már 140 termékkategória több mint 5000 élelmiszer és háztartási termékének napi szinten változó árait lehet nyomon követni hat országos kiskereskedelmi lánc és három országos drogéria lánc összesen 1799 üzletében.