Zökkenőmentes mobilitás: Mindent hálózatba kell kapcsolni

Technológiák: A zökkenőmentes mobilitás megteremtéséhez számos technikai előfeltételt biztosítani kell. A szenzorokból érkező információk rendezésére és hatalmas mennyiségű adat feldolgozására van szükség. A jármű szoftverének és hardverének pedig zökkenőmentesen kell kommunikálnia. Koncepciók: Ahhoz azonban, hogy az autonóm vezetés életképes legyen, nem csak technikai előfeltételeket kell teljesíteni. Ugyanilyen fontos a különböző mobilitási koncepciók összekapcsolása a társadalmi elfogadás megteremtése, a politikai alapok megalapozása és a gazdasági ösztönzők létrehozása érdekében. Jogszabályok: Az automatizált és autonóm vezetés új szintre viszi a közlekedést. Ez szükségessé teszi a jogalkotók számára, hogy létrehozzanak egy megbízható keretrendszert, amelyen belül a hagyományos és új közlekedési koncepciók egyaránt jogbiztonsággal mozoghatnak.

Zökkenőmentes mobilitás: Mindent hálózatba kell kapcsolni

Világszerte körülbelül 1,3 millió ember hal meg évente közlekedési balesetekben. Több mint 1,2 milliárd ember minden nap több mint 50 percet tölt a járművében – ennek nagy részét forgalmi dugókban. Az okos és megosztott közlekedési koncepciók csökkenthetik a forgalmi torlódásokat, ami emellett kevesebb ütközéshez is vezet, városon belül és kívül egyaránt. Ennek elérése érdekében a jövő mobilitásának alkalmazkodnia kell az emberek egyéni igényeihez, az első lépés pedig a különböző mobilitási lehetőségek és koncepciók közötti zökkenőmentes kölcsönhatás megteremtése, vagy más szóval egy technológiákon túlmutató hálózat kiépítése. Ez azonban csak akkor fog működni, ha a technikai előfeltételek rendben vannak. Ennek tükrében a Continental több kiindulópontot is meghatározott, hogy megtegye a szükséges lépéseket ezen a területen.

Az egyik lehetőség, hogy okos, elektromos és megosztott közlekedési rendszerek csökkentik a városokban előforduló forgalmi torlódásokat. Továbbá mindez a vidéken élő emberek számára is előnyökkel fog szolgálni, mivel a közlekedés könnyebben elérhető és egyszerűbben igénybe vehető lesz. Így ezek a területek jobban be tudnak kapcsolódni a közlekedési hálózatba és összeköttetésbe kerülni a környékbeli nagyvárosokkal. Egész pontosan, ez azt jelentené, hogy az emberek egy magas szinten automatizált járművel tehetnének meg nagy távolságokat az autópályán, például egy vidéki régiótól a legközelebbi városig. Miután a jármű megérkezett a célpontra, magától leparkol, az utasok pedig robottaxik segítségével folytathatják városnéző- vagy bevásárló-körútjaikat a városközpontban. Így lényegesen kisebb lenne a forgalom az utakon, mivel a városközpontokba csak robottaxikat és utazásmegosztó járműveket engednének be. A zökkenőmentes mobilitás szempontjából ez nagy előny, hiszen kinek lenne problémája az alacsony forgalmú belvárosokkal? Természetesen mindez magas szinten automatizált, vagy akár autonóm járművekkel működne leginkább.

Hálózatépítés az értéklánc mentén

Ennek eléréshez a jármű érzékelőit tökéletesen össze kell hangolni a teljes lánc során – a Continentalnál ezt a folyamatot SensePlanAct-nek nevezték el, azaz érzékelés- tervezés- beavatkozás. A kamera, a lidar és a radar felelős az észlelésért, és ezek biztosítják a szükséges információkat. A vezérlőegységek feldolgozzák ezeket az információkat, kialakítják a vezetési stratégiát, valamint megtervezik az útvonalat és a szükséges mozgási műveleteket – azaz meghatározzák, hogy a jármű hogyan viselkedjen. A jármű vezérlőrendszerébe történő utolsó beavatkozás – az „Act” rész – a másodperc töredéke alatt megy végbe.

Emellett a jármű előtt haladó úthasználók érzékelőiből származó adatokat is ki lehet elemezni a kritikus közlekedési helyzetek előrejelzése érdekében, még mielőtt azok veszélyt jelenthetnének a többi járműre. Továbbá az infrastruktúrával kapcsolatos adatokat a biztonság és a kényelem fokozására is fel lehet használni. A holisztikus hálózat zökkenőmentesen és különféle módokon köt össze járműveket a világ körül a sofőrrel, más járművekkel, mobileszközökkel és az infrastruktúrával. Ebben az esetben a rendszer hálózatba kapcsolt hardver és szoftver komponensekből áll, amelyek lehetővé teszik a látható és láthatatlan szolgáltatásokat.

Hálózati koncepciók

A sofőr nélküli járművek fontos részét képezik a jövő okos városainak, valamint kulcsfontosságú szerepet töltenek be a jövőbeni mobilitási koncepciókban. A zökkenőmentes mobilitás egy olyan modell, ahol a magán-, a megosztott és a tömegközlekedés határai összemosódnak, és az emberek problémamentesen utazhatnak városukon belül autonóm járművek, e-robogók, és a meglévő közlekedési infrastruktúra, például a metró kombinációjával, hogy napi szinten bemenjenek munkahelyükre, vagy éppen onnan haza. Több tanulmány is rámutatott már arra, hogy egy nagyváros, amely kihasználja a zökkenőmentes mobilitás előnyeit, körülbelül 30 százalékkal több embert képes mozgatni, miközben az utazással töltött idő 10 százalékkal csökken. A Continental felismerte ezt a lehetőséget, és ezért tudatosan a holisztikus megközelítés tükrében mozdítja előre a releváns innovációkat.

Jogszabályok: Európa egészére kiterjeszthető tervek

Németországban a jogalkotók csak a közelmúltban határozták meg a magas szinten automatizált járművek kísérleti projektekben való alkalmazásának irányelveit. Az autonóm vezetésről szóló új törvénnyel a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium megalkotta az autonóm gépjárművekre (4. szint) vonatkozó jogi kereteket, hogy azok rendszeres használatban közlekedhessenek meghatározott üzemi területeken és közutakon országszerte. Ezzel a lépéssel Németország lesz a világ első országa, amely a kihozza a vezető nélküli járműveket a tesztpályákról, és mindennapi alkalmazásukat is lehetővé teszi. A törvény többek közt szabályozza azt, hogy az autonóm vezetési funkcióval rendelkező gépjárművek milyen tesztek és eljárások után kaphatnak működési engedélyt a Szövetségi Közlekedési Minisztériumtól, ami után megnyílhat az út az autonóm vezetésre alkalmas járművek sorozatgyártása, és végső soron a forgalomba kerülésük előtt. Az a cél, hogy az autonóm vezetési funkcióval rendelkező járművek 2022-re mindennapi használatba kerülhessenek.

Az autonóm vezetésről szóló törvény átmeneti megoldásként szolgál mindaddig, amíg nemzetközi szinten nem lépnek hatályba összehangolt előírások. A harmonizált piacokra és szabványokra való tekintettel Németországnak nagy érdeke fűződik a magas szintű szabályok megalkotásához, hiszen Németország már jelenleg is az innováció egyik legfőbb nemzetközi mozgatórugójaként játszik aktív szerepet a területen. Részben a német kezdeményezéseknek köszönhetően például a harmadik szintű sávtartó rendszert (ALKS – Automated Lane Keeping System), melyet 60 km/h-s sebességgel lehet autópályán és például forgalmi dugókban alkalmazni, az ENSZ is jóváhagyta. Az ALKS-rendszert érintő ENSZ-szabályozás kibővítésén jelenleg is dolgoznak, aktív német részvétellel. A cél a megengedett sebesség 130 km/h-ra való megnövelése és a sávváltó rendszerek használatának lehetővé tétele.

Egy magyar nyugdíjpénztár végre kimondja az igazat!

Tudatosabb pénzügyi jövő felé tartunk – egyre fiatalabb korban kezdenek el félretenni a magyarok.
2025. 06. 20. 02:00
Megosztás:

Törvényi döntés! A NŐK40 nyugdíj így számítandó ki

Bár még évekre van a nyugdíjkorhatár elérésétől, sokan már időben elkezdenek készülni a nyugdíjba vonulásra – ahogyan mondani szokás: „összeszámoltatják az éveiket”. Különösen gyakori ez azoknál a hölgyeknél, akik a „nők 40” kedvezményes nyugdíjazási lehetőséggel szeretnének élni, és pontosan szeretnék megtudni, mikortól jogosultak erre az ellátásra.
2025. 06. 20. 01:30
Megosztás:

Ne vegyél most panellakást! Elmondjuk miért

Március és május között országosan átlagban 5,8%-ot lehetett alkudni az eladott lakóingatlanok árából, azonban a paneleknél tovább szűkült a vevők mozgástere – derül ki az OTP Ingatlanpont adataiból. A tavaszi hónapokban Budapesten tovább csökkent a rés a hirdetési és az eladási árak között, ami jól mutatja a lakáspiaci tendenciákat, hiszen közben a községekben továbbra is jelentős az alku lehetősége.
2025. 06. 20. 01:00
Megosztás:

A Wizz Air felfüggeszti dubaji és abu-dzabi-i járatait

A közel-keleti konfliktus eszkalálódása, valamint az ennek nyomán elrendelt légtérzárak miatt a Wizz Air július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti a dubaji és abu-dzabi-i járatait - közölte a Wizz Air Magyarország csütörtökön az MTI-vel.
2025. 06. 20. 00:30
Megosztás:

Már csak 3 nap van a Solaxy tokenek tőzsdére kerüléséig

A Solaxy a kripto történelem egyik legsikeresebb előértékesítését tudhatja maga mögött, és néhány napon belül a tőzsdéken is elérhetővé válnak a SOLX tokenek. A tőzsdére kerülés közeledtével egyre többek igyekeznek olcsón bevásárolni a tokenekből, hiszen a Solaxy 2025 egyik legígéretesebb kripto befektetésének ígérkezik.
2025. 06. 20. 00:01
Megosztás:

Hamarosan nyit Magyarország legbiztonságosabb széfszolgáltatása

Megismételhetetlen látogatás a titkos, földalatti páncélteremben a Múzeumok Éjszakáján.
2025. 06. 19. 23:30
Megosztás:

Kiterjesztik a Véda kamerarendszert a vasúti átjárókra is

Kiterjesztik a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot a vasúti átjárókra is - jelentette be a MÁV-csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta.
2025. 06. 19. 23:00
Megosztás:

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A várakozásoknak megfelelően nem módosította 4,25 százalékos alapkamatát a Bank of England.
2025. 06. 19. 22:30
Megosztás:

Hat helyet javított Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi ranglistáján

Magyarország hat helyet előre lépve a 48. lett a svájci IMD intézet legfrissebb nemzetközi versenyképességi ranglistáján. A kormány célja, hogy tovább erősítse Magyarország adócsökkentésre, beruházásösztönzésre és munkahelyteremtésre épülő gazdaságpolitikáját, többek közt a Demján Sándor Programon keresztül, amely több mint 1400 milliárd forintot juttat a hazai kkv szektornak.
2025. 06. 19. 22:00
Megosztás:

A balatoni nyaralók mára második otthonként funkcionálnak

A balatoni régió ingatlanpiaca az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül. A Duna House siófoki szakértője szerint a korábban elsősorban szezonális használatra vásárolt ingatlanok manapság teljes értékű második otthonként funkcionálnak, aminek következtében nemcsak az árak stabilizálódtak, de a balatoni szezon is kitolódott. Egész évre.
2025. 06. 19. 21:30
Megosztás:

Légkondi a nyaralóban? Erre figyelj, ha beszereled!

A nyaralók, víkendházak legfőbb ismérve, hogy csak időszakosan, elsősorban nyáron vannak használatban. Sőt előfordul, hogy a nyári hétköznapokon is üresen állnak. Jellemzően a nyaralók nem rendelkeznek fűtési rendszerrel, sőt a hűtésük sem megoldott. A nyaralók klimatizálásakor speciális szempontokat szükséges figyelembe venni, különösen, ha felmerül az igény az egész éves komfort biztosítására. Szakértőnk osztja meg a legfontosabb tudnivalókat annak érdekében, hogy a kikapcsolódásra szánt ingatlan valóban a nyugalom szigete lehessen télen-nyáron.
2025. 06. 19. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 06. 19. 20:00
Megosztás:

Kártalanításban részesülhetnek az MBH Banktól a Google-csalás áldozatai

Bár a „Google-csalás” néven elhíresült elkövetések hátterében nem a banki rendszerek sérülékenysége áll, hanem az adathalász támadások során az ügyfelektől megszerzett érzékeny személyes és banki adatok, valamint a Google keresőben meghirdetett hamis banki oldalak, az MBH Bank méltányossági alapon, adott feltételrendszer alapján megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti Google-csalás típusú adathalász támadás áldozatául esett és panaszt tett ügyfelek kárának 70%-át.
2025. 06. 19. 19:30
Megosztás:

Nagyot nyerhetsz a lítium árak emelkedésével

A globális lítiumárak rendkívüli, hullámvasútra emlékeztető pályát tudhatnak maguk mögött. Ezt a változást a részvényárak is lekövették az évek alatt. A lítium árfolyamának felfutását komoly visszaesés követte, a lítium-karbonát és lítium-hidroxid ára 2023-ban az ötödére esett. A beszűkülő marzsok pedig nagymértékben meghatározták a vállalatok stratégiáját. Ez a profitzuhanás a negatívumokkal együtt a piacra való betörést is korlátozta.
2025. 06. 19. 18:30
Megosztás:

131 új Credobus érkezik a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez

Nyár közepéig 131 darab új Credobus-t ad át a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek a Kravtex-Kühne csoport. Az első járművek már forgalomba álltak a Balaton térségében - tájékoztatta a győri és mosonmagyaróvári buszgyártó csütörtökön az MTI-t.
2025. 06. 19. 18:00
Megosztás:

Újabb befektetői ranglistán lépett előre Magyarország

Ismét bekerült Magyarország a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe, és a kelet-közép-európai térségben egyedüliként javította pozícióját a Kearney nemzetközi üzleti tanácsadó társaság új felmérése szerint - közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség csütörtökön az MTI-vel.
2025. 06. 19. 17:30
Megosztás:

Mérséklődött az infláció Ausztriában

Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel összhangban 3,0 százalék volt májusban, miután áprilisban 3,1 százalékos emelkedést jegyeztek fel - derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich - STAT) végleges adataiból.
2025. 06. 19. 17:00
Megosztás:

A balatoni nyaralók mára második otthonként funkcionálnak

A balatoni nyaralók mára második otthonként funkcionálnak, aminek következtében nemcsak az árak stabilizálódtak, de a balatoni szezon is kitolódott - közölte a Duna House ingatlanközvetítő csütörtökön az MTI-vel.
2025. 06. 19. 16:30
Megosztás:

Így érdemes tervezni a nyaralók hűtését

A nyaralók, víkendházak legfőbb ismérve, hogy csak időszakosan, elsősorban nyáron vannak használatban. Sőt előfordul, hogy a nyári hétköznapokon is üresen állnak. Jellemzően a nyaralók nem rendelkeznek fűtési rendszerrel, sőt a hűtésük sem megoldott. A nyaralók klimatizálásakor speciális szempontokat szükséges figyelembe venni, különösen, ha felmerül az igény az egész éves komfort biztosítására. Szakértőnk osztja meg a legfontosabb tudnivalókat annak érdekében, hogy a kikapcsolódásra szánt ingatlan valóban a nyugalom szigete lehessen télen-nyáron.
2025. 06. 19. 16:00
Megosztás:

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

A Bosznia-Hercegovinai Bíróság Fellebbviteli Tanácsa tárgyalást tartott Milorad Dodik, a Boszniai Szerb Köztársaság (RS) elnöke ügyében. Dodikot február 26-án a bíróság első fokon egy év szabadságvesztésre és hat év közügyektől eltiltásra ítélte a nemzetközi főképviselői határozatok végrehajtásának elmulasztása miatt. A másodfokú eljárás során a Fellebbviteli Tanács június 12- ülésén megállapította, hogy az ügydöntő határozatot legkésőbb 30 napon belül, tehát július 12-ig kézbesítik a felek számára.
2025. 06. 19. 15:30
Megosztás: