10-ből 7 újonnan alapított vállalkozásnak már van üzleti terve
Az újonnan vagy nemrégen alapított vállalkozások 71 százalékának van már üzleti terve a K&H felmérése alapján, amelyet az RTL Klub Cápák között című műsorába jelentkezők körében végzett. A cég jelenlegi- és jövőbeli működését összegző dokumentumot közel hasonló arányban készítik el a vállalkozások üzlettársukkal (31%) és egyedül (28%). Pénzügyi szakértő segítségét viszont csak minden tizedik cég (9%) veszi igénybe. „Az üzleti terv a jelenlegi és jövőbeli működés esszenciája. Általánosságban az induló vállalkozások nagyjából fele készíti el a cége piaci helyzetét, értékét és későbbi terveit keretrendszerbe foglaló dokumentumot. Az újonnan alapított vállalkozások viszont már tudatosabbak. Bár a tervek és a valóság jellemzően nincsenek tökéletes összhangban, az előzetes gondolkozás mindig kifizetődő, segítségével pontosabban lehet értelmezni az eredményeket is. Ebben a tudatos tervezésben tudunk mi is segíteni a K&H üzletetide oldalunkon elérhető e-tananyagokkal” – emelte ki Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője az üzleti tervezés fontossága kapcsán.
A vállalkozóknak van „B terve” a finanszírozásra
Bár a jelentkezők a műsorban elsődlegesen tőkebefektetésre pályáztak, akkor sem adják fel, ha ez nem sikerül – mindössze 2 százalékuk halasztaná el emiatt ötlete megvalósítását. A megkérdezettek több mint fele (52%) önerőből oldaná meg a finanszírozást, majd ezt követik az állami vagy EU-s források, pályázatok (28%). Szintén sokan keresnének más kockázatitőke-befektetőket (23%) vagy vennének fel hitelt (17%) terveik megvalósításához.
Vannak, akik már korai fázisban is vesznek fel hitelt
Bár a megkérdezett vállalkozók még ötletük megvalósításának az elején járnak, nem zárkóznak el a banki finanszírozástól: több mint ötödük (23%) vett már fel hitelt korábban. A legtöbbeknek (14%) folyószámlahitel-kerete van, amellyel a likviditását biztosítja, de jellemző még a gépjárművásárlás lízing konstrukcióban (7%) és a beruházási célú kölcsön (7%) is. „A különböző finanszírozási formák láthatatlan fogaskerékként lendítik tovább a cégeket abban, hogy gyorsabban fejlődjenek. A zavartalan mindennapi üzleti tevékenységhez szükséges likviditást a folyószámlahitel, a gépjármű és egyéb tárgyi eszközök beszerzését a lízing, egy nagyobb bővülést, fejlesztést pedig a beruházási hitel segíthet leginkább” – fűzte hozzá Rammacher Zoltán.