10 tévhit a megtakarításokat terheló új adóval kapcsolatban

A kormány július elsejétől a természetes személyek kamatjövedelmét 13% szociális hozzájárulási adóval is megterheli. Vagyis az eddig kamatadó néven ismert 15%-os adó mellé egy újabb adónem kerül bevezetésre. Így a teljes adóteher már 28%-ra hízik. A témával kapcsolatban számos tévhit kering, melyet a Bankmonitor szakértői igyekeznek most tisztázni.

10 tévhit a megtakarításokat terheló új adóval kapcsolatban

Július elsejétől a lakossági kamatjövedelmeket 13% szociális hozzájárulási adó (szocho) is terhelni fogja. Ezzel összességében már 28%-ra emelkedik a nyereségek adóterhe. Fontos, hogy kizárólag a június 30-át követően lekötött betétekre, vásárolt értékpapírokra, illetve megkötött biztosításokra lesz érvényes az új adó. Vagyis érdemes lehet sietni a befektetési döntések meghozatalával.

Arról sem feledkezhetünk meg, hogy egyes megtakarításokra nem lesz érvényes az új adó. Például az szja-mentes állampapírokra, az ingatlanalapokra, illetve az szja-mentes biztosításokra sem kell megfizetni az új szociális hozzájárulási adót.

A helyzet tehát egyáltalán nem egyszerű, éppen ezért számos kérdés, tévhit kering az új adóval kapcsolatban, a Bankmonitor szakértői ezekből szedtek össze egy csokorra valót.

1. tévhit - A folyószámla egyenleg után meg kell fizetni az új adót

A lekötött és látra szóló betétek után a kamatadó mellett a jövőben meg kell fizetni a szochót. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a számlára érkező jóváírások összegéből vonnák le az adót. Az adó a kamatnyereséget terheli, vagyis a számlán tartott pénzünkkel elért kamatot, nyereséget terhelik meg a jövőben az új adóval.

Jelenleg a legtöbb bankszámla látra szóló kamata igen alacsony, vagyis ebből a szempontból a rendelet hatása nem jelentős. Van azonban néhány olyan takarékszámla, amelynek a kamata 8-9% körül mozog. Ezen konstrukcióknál az új adónem hatása már érezhető lesz.

2. tévhit - A takarékszámla megnyitásának dátuma számít az adó szempontjából

Alapvetően kijelenthetjük, hogy az új szocho a 2023. június 30-át követően vásárolt értékpapírokra, lekötött betétekre érvényes. Viszont a látra szóló betétek esetében nem a számlanyitás dátuma lényeges.

A lekötés nélkül kamatozó összegek esetében június 30-áig nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni, az azt követően keletkező kamatok után azonban már rendezni kell az új 13%-os adót is.

3. tévhit - A kriptoeszközökre nem kell adót fizetni

A kripto jelenleg egy igen népszerű befektetési forma, elég csak a Bitcoinra gondolnunk. Jó hír az ilyen megtakarításban gondolkodók számára, hogy az új szociális hozzájárulási adó nem lesz érvényes a kérdéses befektetésekre.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy a Bitcoin teljesen adómentes, az szja törvény alapján 15% személyi jövedelemadót kell fizetni a kriptoeszközökön elért nyereség után is.

4. tévhit - Csak az állampapírok mentesülnek az új adó alól

Az kétségtelen tény, hogy az állampapírok adómentesek maradnak, vagyis a 15% kamatadó mellett a szochót sem kell megfizetni utánuk. Maradnak azonban más befektetési formák is, amelyek után az új adónemet nem kell megfizetni.

Ilyen például az ingatlanalap, melyeknél a szintén mentesülhetünk az új szociális hozzájárulási adó rendezése alól.  De például a lakástakarék, a már említett kriptoeszközök, valamint bizonyos esetben a biztosítások is szocho mentesek lehetnek.

5. tévhit - A biztosítások mindenképp adókötelesek

A megtakarítási célú biztosítások kamatjövedelmére is érvényes a szocho abban az esetben, ha a szerződést 2023. június 30-át követően kötötték meg. Nem szabad azonban megfeledkezni, hogy a unit linked biztosítások bizonyos esetekben kamatadómentesek, márpedig ezen esetekben a szochót sem szükséges megfizetnünk. (Erről itt olvashatsz részletesen.)

Az egyszeri díjas biztosítások esetében a szerződés ötödik évét követően a megtakarítás adómentes, ezért se szocho, se szja fizetési kötelezettségünk nem lesz. Ha a biztosító kifizetése a 3. és 5. év között történik meg, akkor 6,5% szociális hozzájárulási adó és 7,5% szja fizetési kötelezettségünk keletkezik. Amennyiben a 3. évet megelőzően történik a kifizetés, akkor 28% adót (13% szocho és 15% szja) kell fizetnünk.

A rendszeres díjas biztosítások esetében a szerződés tizedik évét követően a megtakarítás adómentes, se szocho, se szja fizetési kötelezettségünk nem lesz. Ha a biztosító kifizetése a 6. és 10. éve között történik meg, akkor 6,5% szociális hozzájárulási adó és 7,5% szja fizetési kötelezettségünk keletkezik. Amennyiben pedig a 6. évet megelőzően történik a kifizetés, akkor 28% adót (13% szocho és 15% szja) kell fizetnünk.

A fentiek alapján kijelenthető, hogy egy jól használt, időben kötött biztosítás tehát teljes adómentességet biztosíthat!

6. tévhit - Ha a TBSZ kamatadó köteles, akkor szochót is fizetnünk kell

A Tartós Befektetési Számla egy a hosszútávú öngondoskodást biztosító megtakarítási formák közül. A hosszú befektetési időért cserébe pedig adóelőnyben részesülhetünk.

Ha 5 évig megtartjuk a befektetésünket, számlánkat, akkor nem kell kamatadót fizetnünk, ha pedig a 3. és 5. év között vennénk ki a pénzünket, akkor a nyereségre 10% adót vetnek ki. Amennyiben az első 3 évben kivesszük az összeget, akkor a normál 15% kamatadót kell rendeznünk.

Viszont a nyereség egyik esetben sem minősülne az szja törvény alapján kamatjövedelemnek, vagyis szociális hozzájárulási adót nem kellene fizetnünk akkor sem, ha a teljes 15%-os kamatadó sújtaná a megtakarításunkat.

Ez alapján a TBSZ számla ideális megoldásnak tűnhet az új adó elkerülésére!

7. tévhit - Minden megtakarítást érdemes TBSZ számlára áthelyezni

Ez nagyrészt egy igaz állítás, hiszen a TBSZ számlákon lévő megtakarításunk a vásárlás időpontjától függetlenül szocho mentes lesz. Viszont a TBSZ konstrukció egyik tulajdonsága, hogy az adó alapját - nagyon leegyszerűsítve - úgy határozza meg teljes megszüntetés esetén, hogy a befizetett pénz és a kivétel összege közötti különbséget tekinti nyereségnek. Ezután kell a bent töltött idő alapján adót fizetni.

Ez akkor is igaz lesz, ha az adott termék egyébként alapból adómentes lenne, vagyis TBSZ-re vásárolt állampapír után keletkezhet szja fizetési kötelezettségünk, ha nem várjuk ki a megfelelő időt.  

8. tévhit - A lakástakarékok után is fizetni kell az új adót

Ezt már korábban is érintettük, az adó nem érinti az összes megtakarítást, például az LTP-szerződéseinkre sem terjed ki. Az Szja-törvény alapján ugyanis a lakástakarékokhoz kapcsolódó betéti kamatok és támogatások adómentesek, ezért se kamatadót, se szochót nem kell fizetni az itt elért hozamok után.

9. tévhit - A szociális hozzájárulási adónak van felső korlátja

Ez önmagában nem tévhit, a szochónak valóban van egy felső korlátja. A minimálbér 24-szereséig kell a jövedelmünk után szochót fizetnünk.

Viszont ezt a felső korlátot nem alkalmazzák a kamatjövedelmek esetében. Vagyis a most bevezetett adó esetében nem lesz felső korlát, egy lekötött betétnél például a lekötött összegtől, a kamatnyereség nagyságától függetlenül a teljes profitot terhelni fogja az új, 13%-os adó.

10. tévhit - A 24%-os inflációt meghaladja a 28%-os adó, akkor most kevesebb pénzem lesz?

Itt azért van egy félreértés, a 15 + 13% (összesen 28%) adó a nyereséget terheli, az infláció pedig az egész tőkénk értékét erodálja.

Ezért, ha 1 millió forintot otthon tartottunk egy évig, akkor a vásárlóereje 24 százalékkal csökkent a KSH áprilisi inflációs adata alapján, vagyis a vásárlóértéke 806 ezer forint lenne. Amennyiben ezt az összeget befektettük 10 százalékos kamat mellett, akkor ezután bruttó 100 ezer forint kamatot kaptunk, amiből a 28 ezer forint adó levonása után végül 1 072 000 forintunk marad, ennek vásárlóereje pedig körülbelül 864 ezer forint.

Vagyis a befektetéssel még mindig jobb helyzetben vagyunk, mintha otthon tartanánk a pénzünket. Ez egy komoly üzenet azok számára, akik az új adó miatt kivennék a pénzüket a bankból, mindenféle befektetési formából. Más kérdés, hogy az új adó miatt bizony még jobban meg kell választani, hogy mibe is fektessük a megtakarításainkat.


Rendkívül csapadékhiányos az idei év a Tisza-völgyben

A Tisza részvízgyűjtői közül az idén eddig olyan kevés csapadék hullott a Bodrog, a Sajó-Hernád, a Közép-Tisza és a Zagyva-Tarna vízgyűjtőjére, amire az adatgyűjtés kezdete, azaz 1985 óta nem volt példa - ismertette a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kötivizig) pénteken a honlapján.
2026. 10. 10. 06:00
Megosztás:

Kína és az Európai Unió a kereskedelmi párbeszéd folytatásában állapodott meg

Kína és az Európai Unió (EU) folytatja az egyeztetéseket az elektromos járműveket érintő vitás kérdésekről - közölte a kínai kereskedelmi minisztérium pénteken, a kétnapos pekingi tárgyalásokat követően.
2026. 10. 10. 05:00
Megosztás:

Történelmi rekord: átlépte a négymilliót a magyar vendégéjszakák száma Horvátországban

A Kvarner-régió továbbra is a magyarok kedvence – ősszel Gorski Kotar erdei és tavai mutatják meg Horvátország egy másik arcát.
2026. 10. 10. 04:00
Megosztás:

Baj van, vagy miért kell ekkora hitel a magyar államnak?

A magasabb állampapír-kibocsátás önmagában még nem gyengíti a forintot: jelentősen megemelte 2026-os állampapír-kibocsátási tervét Magyarország, a növekvő finanszírozási igény azonban önmagában nem jelent gyengülési nyomást a forintra.
2026. 10. 10. 03:00
Megosztás:

Ha klímával fűtesz, merre érdemes irányítani a légfújást? Fel vagy le?

A klíma kellemes meleget fúj, mégis fázik a lábad, miközben fejmagasságban már szinte túl meleg van? A probléma egyik oka a légterelő lamellák beállítása lehet.
2026. 10. 10. 02:00
Megosztás:

A törvényt módosították! A nyugdíjba most már nem számítanak be ezek

Egyetemi évek, teljesnek hitt munkaévek, a béremelkedésből való részesedés: az elmúlt harminc évben több olyan jogszabályváltozás történt, amely kedvezőtlenül érintette a nyugdíjasokat vagy a nyugdíj előtt állókat. Volt, amikor a beszámítható idő szűkült, máskor a korábbi nyugdíjba vonulás lehetősége tűnt el. De pontosan mikor, mi változott?
2026. 10. 10. 01:00
Megosztás:

Reszkess Pepco, TEDi és KiK - egy új diszkontlánc tör be Magyarországra

Új, alacsony árakat ígérő diszkont jön Magyarországra: kiderült, hol lesz az első üzlete.
2026. 10. 10. 00:01
Megosztás:

Feljelentést tett a gazdasági miniszter 166 milliárd forintnyi Eximbankos befektetés miatt

Összesen 166 milliárd forintnyi Eximbankos befektetés miatt tett két feljelentést a gazdasági és energetikai miniszter pénteken - ezt Kapitány István jelentette be a Facebook-oldalára feltöltött videóban pénteken este.
2026. 10. 09. 23:00
Megosztás:

Sikerrel zárult a budapesti környezetipari kiállítás

Az idén 12 ország 100 kiállítójának részvételével tartották meg Budapesten a második környezetipari kiállítást. Az ENVIRONTEC powered by ÖKOINDUSTRIA három napjának programjain mintegy 3000 szakmai látogató vett részt - tájékoztatta a kiállításnak helyet adó HUNGEXPO az MTI-t pénteken, a rendezvény zárását követően.
2026. 10. 09. 22:00
Megosztás:

A német Rheinmetall vásárolja meg a csődbe ment romániai hajógyárat

A német hadiipari vállalat, a Rheinmetall romániai leányvállalata vásárolja meg a csődbe ment romániai hajógyárat, a Damen Shipyards Mangaliát - írja a profit.ro gazdasági hírportál.
2026. 10. 09. 20:00
Megosztás:

A sikeres AI-transzformáció három alappillére

A mesterséges intelligencia (AI) egyre több vezetői megbeszélés központi témájává válik. A vállalatok túljutottak a kísérletezés fázisán, sok cégnél azonban még nem tudják hatékonyan beépíteni a technológiát és pontosan mérni az AI hozzáadott értékét. Az EY tapasztalatai szerint a hosszú távon sikeres transzformáció három alapvető pillérre épül: a munkatársak AI-készségeinek fejlesztésére, az adatok tudatos kezelésére és a kiberbiztonság megerősítésére.
2026. 10. 09. 19:00
Megosztás:

A fuvarozók üdvözlik a jövedéki adó visszaigénylésének lehetőségét

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary üdvözli a fuvarozókat érintő jövedéki adó könnyítést, amelyet pénteken jelentett be a közlekedési és beruházási miniszter.
2026. 10. 09. 18:00
Megosztás:

Nagykanizsán nyit új éttermet a Pizza Hut

Nagykanizsán nyit új franchise-éttermet a Pizza Hut Magyarországon 2027 első negyedévében, várhatóan a jövő év második felében pedig Budapesten egy saját üzemeltetésű egységgel bővülhet a 29 üzletből álló hálózat - közölte az étteremláncot Magyarországon működtető AmRest Vendéglátó Kft. pénteken az MTI-vel.
2026. 10. 09. 17:00
Megosztás:

Elhalasztják a palesztin választásokat

Több hónappal elhalasztják a november 28-ra tervezett palesztin parlamenti választásokat, amelyeket legutóbb húsz évvel ezelőtt tartottak meg - derül ki abból a levélből, amelyet a francia külügyminiszternek küldött Huszein al-Sejk, a Palesztinai Felszabadítási Szervezet (PFSZ) végrehajtó bizottságának főtitkára és a Palesztin Nemzeti Hatóság elnöke, Mahmúd Abbász helyettese.
2026. 10. 09. 16:00
Megosztás:

Ukrajnában 10,0 százalékra gyorsult az éves infláció

Ukrajnában 10,0 százalékra gyorsult az éves infláció szeptemberben, ez 2025 októbere óta a legmagasabb szint.
2026. 10. 09. 15:30
Megosztás:

Az OTP Bank jövő év március végéig 50 milliárd forintnyi saját részvényt vásárolhat vissza

Az OTP Bank Nyrt. 50 milliárd forintnak megfelelő összegben jogosult saját részvényt visszavásárolni 2027. március 31-ig a Magyar Nemzeti Bank pénteken megkapott egyedi engedélyével - közölte az OTP pénteken a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2026. 10. 09. 15:00
Megosztás:

A vállalkozók fele az új kata szerinti adózást választaná egy kutatás szerint

A vállalkozók fele biztosan vagy valószínűleg már 2027 elején az új kata (kisadózó egyéni vállalkozók tételes adója) szerinti adózást választaná, az érintettek kétharmada a végleges szabályokra vár a döntéshez - derül ki a Billingo online számlázó kutatásából, amelyet az MTI-nek pénteken juttattak el.
2026. 10. 09. 14:30
Megosztás:

Míg a magasabb fizetésre hajtanak a magyarok, a túlzott munkaterheléstől szenvednek

Egy vállalati felmérés eredményéből önmagában nehezen derül ki, hogy az valóban jó eredménynek számít-e. A Profession.hu idei reprezentatív kutatása szerint ráadásul bár a fizetés a leginkább lényeges szempont egy munkahely megítélésében, a dolgozók viszont rendszerint mégsem emiatt érzik leggyakrabban rosszul magukat a munkahelyükön. A meghatározó tényezők jelentős részére a munkáltatóknak közvetlen ráhatásuk lehet, ehhez azonban egy pontos képre és megfelelő viszonyítási alapra is szükségük van.
2026. 10. 09. 14:00
Megosztás:

Jövőre 500 milliárd forinttal nőnek az egészségügy forrásai

A jövő évi költségvetésben 500 milliárd forinttal növeli a kormány az egészségügy forrásait - közölte Magyar Péter a pénteki miniszterelnöki tájékoztatón, Budapesten.
2026. 10. 09. 13:30
Megosztás:

Németországban 13 éve nem volt annyi vállalati csőd, mint az idén júliusban

Németországban 2373 vállalati fizetésképtelenségi eljárást regisztráltak 2026 júliusában, 8,0 százalékkal többet az előző év azonos hónapjánál. A havi esetszám 2013 júliusa óta nem volt ilyen magas - közölte pénteken a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis.
2026. 10. 09. 13:00
Megosztás: