50 millió forintra bírságolták az Union biztosítót
Átfogó vizsgálata során az MNB megállapította, hogy a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állományánál számos esetben nem vagy késedelmesen nyújtott tájékoztatást az üzembentartóknak, illetve a kötvény- és a kárnyilvántartó szervnek. Az Union a bonus-malus besorolás kapcsán is többször megsértette az értesítési kötelezettségre vonatkozó előírásokat.
A befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításoknál a biztosító egészségügyi kockázatelbírálási gyakorlata minősült jogsértőnek. Az életbiztosítási szerződés létrejöttéről tájékoztató kötvények nem tartalmazták a kockázatviselés kezdetének időpontját, így erről a szerződő ügyfelek sem értesülhettek. Több esetben hiányosak vagy jogsértők voltak az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kötődő tájékoztatások is.
Az MNB az ellenőrzött élet- és nem-életbiztosítási termékek szerződési feltételei kapcsán is több jogszabálysértést állapított meg.
A biztosító emellett egyes élet- és nem-életbiztosítási termékismertetőkben az adott termék jellemzőiről több ügyfél számára nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően nyújtott tájékoztatást. Ugyanezt állapították meg a kgfb díjfelszólító levelek, a károsult kártérítési igényével összefüggő tájékoztatások, illetve a vizsgált életbiztosítási termékhez kapcsolódó kiemelt információkat tartalmazó dokumentumok kapcsán is.
A panaszkezelési területen a biztosító egyes telefonos panaszokról nem vett fel jegyzőkönyvet, azokat a panasznyilvántartásában sem rögzítette. A panasz elutasítása esetén az Union több esetben hiányosan adott tájékoztatást a jogorvoslati lehetőségekről, egyes panaszokra pedig a jogszabályi határidőn túl küldött választ.
Az informatika (IT) biztonság terén a sérülékenységek kezelése, illetve az adatok titkosítása kapcsán merültek fel hiányosságok. Egyes kiszervezett tevékenységek esetében pedig a biztosító nem az előírásoknak megfelelően állapította meg azok kiemelten fontos jellegét, illetve az ezekről a szerződésekről vezetett nyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak.
A jegybank a feltárt hiányosságok miatt 40 millió forint felügyeleti és 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki az Union biztosítóra.
A bírságösszeg mértékét súlyosbította, hogy számos hiányosság a nyilvántartási, illetve ellenőrzési rendszer nem megfelelő működésére vezethető vissza. További súlyosbító körülményként értékelte az MNB, hogy az ügyfelek érdekeit sértő szabálytalanságok a szerződésből eredő jogok megismerésének és érvényesítésének a lehetőségét nehezítik meg.
Enyhítő körülmény volt ugyanakkor, hogy a biztosító az MNB megállapításait számos esetben elfogadva korrekciós intézkedésekről vagy annak tervéről adott számot - közölte a jegybank.