A banki szabályozást a botrányok alakítják
Ma, 2020 szeptemberében nem kérdés, hogy a digitális eszközöket használják az ügyfelek, a digitális banki szolgáltatások igénybevételének növekedése várható a válság után is. A veszélyhelyzet előtti két hónapja (január-február) után a veszélyhelyzet idejére (március-június) 12 százalékkal nőtt a netbankok használata, ami óriási ugrásnak számít.
A banki szabályozást a botrányok alakítják, a fintech szektorban is eljött egy ilyen nagy botrány: a Wirecard összeomlása rávilágított az azonos tevékenység azonos szabályozás elv fontosságára.
Becsei András előadásában összegezte, milyen javaslatok valósultak meg:
-Elektronikus megoldások a banki folyamatokban, az eSzemélyi alkalmazása ügyfél hitelesítés során (Az e-személyin szereplő chip a jövőben alkalmazható pénzforgalmi szolgáltatáshoz kapcsolódó erős ügyfél-hitelesítéshez).
-Papír alapú dokumentumok hiteles elektronikus másolatának alkalmazása: az MNB törvénymódosítása jelentős előrelépést jelent, de a folyamat teljességéhez további jogszabályok módosítása is szükséges.
-E-ingatlan nyilvántartás
-Javaslatok a készpénzállomány csökkentésére
A még megvalósulás előtt álló fontosabb javaslatok:
-A banki digitalizációt támogató teljes bizonyító erejű magánokirat fogalom alkalmazása
-Az e-ügyintézési törvény további elemeinek beépítése a banki folyamatokba
-A fogyasztóbarátibb és olcsóbb közjegyzői szerepvállalás feltételeinek kialakítása
A tavaszi virtuális rendezvények után idén ősztől visszatérnek a Portfolio Konferenciák, a megszokott színvonallal, online és offline részvételi lehetőséget is nyújtó, új generációs hibrid rendezvényekkel.
A koronavírus miatt a Portfolio csapata nem csak a legmagasabb színvonalú szakmai programmal készül, hanem alaposan átgondolt, szakértők közreműködésével megtervezett biztonsági intézkedésekkel is. Minden szempontból készen állunk arra, hogy a helyszíni rendezvényeinken – Magyarország prémium szállodáiban – teljes biztonságban legyenek együtt a legnevesebb előadók, vendégeink és partnereink.
Helyszíni létszámkorlátozást vezetünk be; hőkamerás testhőmérséklet ellenőrzést végzünk; QR-kódos, érintésmentes beléptetést biztosítunk; regisztrációkor a vendégeket biztonságos távolságtartással engedjük be; a személyzet és a hoszteszek maszkban és kesztyűben látják el a feladataikat; résztvevőinknek maszkot, kézfertőtlenítőt biztosítunk. A termekben ózonos fertőtlenítést végzünk; légfertőtlenítő és -tisztító gépet üzemeltetünk egész nap; megfelelő távolságtartással alakítjuk ki az ültetési rendet; külföldi előadóink online jelentkeznek be; a megszokott svédasztalos catering helyett személyzet általi tálalást alkalmazunk.
Még mindig jelentősen elmaradottak a magyar bankok digitalizáció terén, az átutalásokat és betételhelyezést kivéve szinte minden területen gyéren teljesítenek a hazai pénzintézetek – mondta Michael Wodzicki, a Deloitte partnere a konferencián. A szakember a Deloitte 2020-ban megjelenő legfrissebb globális banki érettséget taglaló felmérését ismertette, összesen 9 magyar bankot hasonlítottak össze benne 309 másik európai pénzintézettel.
Michael Wodzicki elmondta: több fejlődésre van szükség digitalizáció terén, mobil számlanyitásra sokkal több külföldi banknál van lehetőség, míg Magyarországon erre jelenleg sehol nincs megoldás. A befektetés, hitelezés is elmarad digitalizációban. Egy banknál sem lehet például end-to-end online jelzáloghitelt igényelni, míg hitelkártyát, autóhitelt a bankok elenyésző számánál lehet digitálisan elérni. A magyar bankok egyedül az online átutalások és a betételhelyezés területén teljesítenek jól.
Egyre több bank keres fintechekkel partnerséget, ez Magyarországon is jellemző irány, de többet kell tennie a magyar bankoknak a megfelelő ökoszisztémák kialakításának érdekében.
A gigászi projektek helyett a sok kisebb fejlesztés határozhatja meg a magyar bankok informatikai fejlődését a következő években. A nyílt bankolás egyelőre nem igazán hozott eredményeket Magyarországon, az azonnali fizetés annál inkább – derült ki az első panelbeszélgetésén.
A quick win vagy a nagy rendszer-átalakítások határozzák meg a közeljövőt?
Harmati László (Erste) reméli, hogy nem kell gigászi projektekbe kezdeniük a következő években: minél kevesebb ilyen van, annál jobb. Több kisebb és hatékonyan menedzselt, agilis projekteket remél, amelyek egy része quick winről szólhat, nagyobb része viszont a jövőbe mutató fejlesztés lehet. Egy nagy projektjük, a George bevezetése van még hátra náluk, publikus megjelenését most 2021 elejére várják. Egerszegi Ádám (Takarékbank) a belső folyamatok transzformációját emelte ki nagyobb projektjeik között, másrészt az ügyfélélményt fokozó megoldásokat: egyértelműen a mobil élményt fogják preferálni a következő időszakban. Becsei András (Bankszövetség, OTP) szintén a kisebb projekteket emelte ki, a gigászi projektek helyett ezek dominálhatnak a következő időszakban.
Mit gondol az azonnali fizetésről?
A tranzakciók 34%-a a normál banki időn kívül zajlik, a tavaszi indulás óta 10%-os a növekedés a tranzakciók volumenében, és egyértelműen van rá ügyféligény – mondta Egerszegi Ádám (Takarékbank). Ha a bankszektor 40 milliárd forintot ráköltött, illik optimistának lennie – fogalmazott Becsei András (Bankszövetség, OTP). A másodlagos azonosítók használati arány egyelőre 1% alatti, ez várakozásokon aluli. Az OTP gőzerővel fejleszte a QR-kódos fejlesztés területén. Harmati László (Erste) szerint a fizetési kérelem elterjedése és a nem bankspecifikus QR-kódos fizetés adhat lendületet. Jendrolovics Máté (GB Solutions) szerint instrumentumváltás hozhat igazi forradalmat.
Az MNB a Műszaki Egyetemmel egy közös kutatást végzett a koronavírus hatásairól. Az otthoni munkák után rögtön a pénzügyi szolgáltatások lettek azok, amelyeket otthonról végeznek az ügyfelek, így a még nem eléggé fejlett ügyféligényekre nem hivatkozhatnak azok a szolgáltatók, amelyek elmaradnak a fejlesztésekkel – mondta előadásában Szombati Anikó, az MNB ügyvezető igazgatója. A hazai bankrendszer digitális fejlettsége összeségében közepesnek mondható, de a pandémiahelyzet katalizálta a pénzügyi szolgáltatások további digitalizációját. A jegybank elért eredményei között az azonnali fizetés bevezetését és a digitális azonosításra vonatkozó új rendeletet, valamint a NAV-nál az online keresetigazolás elérhetőségét is kiemelte Szombati Anikó. Az MNB többek között azt szeretné, ha minden bank igazgatóságában lenne a digitalizációra dedikált döntéshozó.
A személyre szabott tartalmakkal sokkal sikeresebben lehet értékesíteni és a keresztértékesítés sikerességét is növelik - mondta el Balogh Zsolt, a Liferay ügyvezetője a konferencián. Az anonim adatszerzés ebben sokat segíthet, de ennek valós profilokkal való összekapcsolása is fontos. Ebben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás jelentős segítséget nyújthat. Balogh Zsolt előadásában bemutatott egy olyan platformot is, mellyel hatvan éven felülieknek lehet sikeresen pénzügyi terméket előadni.
Kovach Anton, a ShiwaForce vezérigazgatója elmondta: tavasz óta nem lehet olyan kifogás egy nagyvállalaton belül sem, hogy az agilitás lehetetlen. Agilitáshoz köthetően már nemcsak frontend, hanem middle- és backend rendszereknél beszélhetünk. Az agilitás most már kézzelfogható előnyt jelent: azokra a hirdetésekre, melyekben nem szerepel az agilitás, kézzel foghatóan kevesebben jelentkeznek. A nagyvállalati vezetők szinte mind látják már az agilitás előnyeit, csapatszinten és egyéni szinten is ez lett az új norma. A következő lépés a program és a portfóliószint lesz.