Nagy Márton: a kormány elfogadta a gyorsvasút megteremtésének koncepcióját
Nagy Márton hozzátette: ezáltal akár Debrecenből, akár Győrből elérhető lesz közvetlenül a repülőtér.
A nemzetgazdasági miniszter szerint a gyorsvasút esetében a Nyugati pályaudvarról indulva 20 perces menetidőre lehet majd számítani, a jegyár pedig 3000-4000 forint körül alakulhat, ami a taxival összehasonlítva igencsak versenyképes.
A beruházás koncesszió keretében valósulhat meg, ehhez nemzetközi tendert fognak kiírni - tájékoztatott Nagy Márton.
A miniszter úgy fogalmazott: a repülőtér stratégiai eszköz, olyan vagyon, amire "büszkék vagyunk".
Elmondta, hogy az állami vagyon az elmúlt 10 évben megkétszereződött. Ennek részeként 20 év után visszaszerezték a repülőteret, és úgy látják, hogy akár 15 éven belül is meg fog térülni ez a befektetés, hiszen az üzleti terveket körülbelül 10 százalékkal haladja meg a repülőtér teljesítménye. Ez nemcsak a magyar állam szerepvállalásának köszönhető, hanem a stratégiai partnerüknek a VINCI-nek is - emelte ki, hozzátéve: ez jó példa arra, amikor az állam és a magánszektor jól működik együtt, és jól gazdálkodik.
A nemzetgazdasági miniszter ismertetése szerint a turizmus és a gazdaság fejlesztésének a színtere a repülőtér, ahol tavaly 17,6 millió ember fordult meg, az idén ez a szám megközelíti a 20 milliót. A cargo, az áruszállítás az idén 50 százalékos növekedést könyvelhet el, megelőzve Bécs után Münchent is a cargo tekintetében.
Jelezte, hogy itt nem állnak meg az infrastrukturális fejlesztésekkel, ehhez kapcsolódóan három lépést is említett, közülük az egyik a repülőtér 3-as terminálja, amelynek 2026 márciusában fogják az alapkövét lerakni. Ez a beruházás 1 milliárd euróba kerülhet, és több ütemben valósulna meg 2035-re. A fejlesztéssel a repülőtér kapacitása akár 40 millió utasra emelkedhet.
Beszámolt egy új holding megalapításáról is, amely magában foglalja a HungaroControlt, a BUD-ot, valamint Debrecent és Sármelléket is. A miniszter elmondása szerint a polgári légi közlekedésben a HungaroControl és a BUD által képviselt "know-how-t" ezeken a repülőtereken is alkalmazni fogják.
Középtávú terveik között pedig szerepel, hogy vidéken új cargo repteret alakítsanak ki.
Nagy Márton és Lázár János közös sajtótájékoztatójának végén újságírói kérdésre a nemzetgazdasági miniszter a repülőteret érintő fejlesztések gazdasági hatásairól elmondta, hogy Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 40 milliós utasforgalmának elérése a forgalom duplázódását jelenti. Ezáltal Budapest és remélhetőleg a vidéki turizmus is emelkedik, aminek jelentőségét mutatja, hogy jelenleg a turizmus adja a GDP 15 százalékát, és a most bemutatott fejlesztések megvalósulásával ez a szám 18 százalékra emelkedget.
A nemzetgazdasági minisztert kérdezték arról, hogy a kormány mit szól ahhoz, hogy az Amerikai Egyesült Államok elvárja, hogy azok az országok, amelyek orosz energiahordozót vásárolnak, kidolgozzanak és végrehajtsanak egy olyan tervet, ami fokozatosan leválasztja őket erről, illetve mikor tud Magyarország leválni az orosz olajról.
Nagy Márton válaszában rámutatott, "fontos, hogy mi csőhálózaton kapunk főként földgázt és kőolajat, ezért teljesen mások vagyunk a többi országhoz képest". Megfogalmazása szerint racionális ez a kitettség és ennek a fenntartása, főként, hogyha ez olcsó, és a rezsicsökkentést tudja szolgálni. Az erről való idő előtti gyors leválás a rezsicsökkentést veszélyezteti, minden ilyenfajta - akár külföldi - nyomás, a háztartásokat, a családokat támadja. "Mi ennek ellenállunk" - mondta Nagy Márton.