A pénzügyi szolgáltató központoké a jövő
A multinacionális vállalatok pénzügyi vezetőinek körében a számviteli és pénzügyi folyamatok kiszervezésének hatékonysága többé már nem vita tárgya. A kérdés sokkal inkább az, hogy miképpen lehet a költséghatékonyságot és az egyéb hozzáadott értékű szolgáltatások színvonalát növelni – mutatott rá a világ legnagyobb pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítő szervezete, az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) legfrissebb tanulmányában.
A 2012 januárjában végzett felmérés során összesen húsz nemzetközi világmárka (pl. Accenture; Coca-Cola; Deloitte; Ernst & Young; KPMG; PwC; Shell stb.) pénzügyi vezetőit kérdezték a gazdasági világválság és az utóbbi években egyre népszerűbb szolgáltató központok kapcsolatáról.
Az üzleti szolgáltató központok (Shared Service Center – SSC) célja, hogy a vállalatok az adminisztratív jellegű tevékenységeiket kiszervezzék és centralizálják. Az ilyen szolgáltatások tipikusan a pénzügyi-számviteli, a beszerzési, az ügyfélszolgálati, a HR- és az IT-tevékenységek. A folyamat révén jelentős költségcsökkentés valósulhat meg, ami az utóbbi években, a válságnak köszönhetően még fontosabb szempont lett.
A kutatásban résztvevő szakértők segítségével az ACCA a következő trendeket azonosította:
1. A szolgáltató központok létesítése és a pénzügyi folyamatok kiszervezése többé nem vita tárgya
Az átláthatóság, a hatékonyságnövelés, a standardizált folyamatok és az alacsonyabb költségek csak néhány olyan kulcsszó, amiket napjainkra a szolgáltató központok szinonimájaként lehet emlegetni. Ezen kompetencia központok létjogosultsága tehát megalapozott a vállalatok részéről, a kérdés sokkal inkább az, hogy hol és mennyiért érdemes ezekbe fektetni.
2. Az ár továbbra is meghatározó
A minőség és az egyéb hozzáadott értékű szolgáltatások iránti megnövekedett igény mellett a legfontosabb cél továbbra is a költségek csökkentése. A leendő szolgáltató központ helyszínének kiválasztásakor például különösen nagy hangsúlyt kap a munkavállalók bérezése, az adó- és járulékrendszer helyzete, illetve az egyéb környezeti, jogi, társadalmi és gazdasági feltételek is.
3. Szakértelem és ügyfélközpontúság
Az alacsony és tervezhető költségek mellett persze olyan érvek is számítanak, mint például a kulturális különbségekből fakadó eltérések, hogy mennyire érti a szolgáltató az ügyfél speciális igényeit, vagy, hogy milyen színvonalon látják el az adott szolgáltatást. Ezen a területen egyelőre számos fejlesztési lehetőség kínálkozik világszerte, állítják a szakértők.
„A közép-kelet-európai régió, ezen belül is Magyarország, hagyományosan vonzó célpont a multinacionális vállalatok outsourcing stratégiájának. Nyugat-európai szintű mentalitás és professzionalizmus, ugyanakkor alacsonyabb működési- és bérköltségek várják az ide érkező külföldi menedzsereket.” – mondta Kateřina Benešová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója.
„Az SSC-k jelenléte kölcsönös előnyökön alapul. Nem csak a cégek érhetnek el optimalizált működést, de számos munkahelyet és a gazdaság ösztönzését is serkenti. Ahhoz azonban, hogy Magyarország továbbra is vonzó célpont legyen a befektetni kívánó nemzetközi cégeknek, különösen fontos lenne a gazdasági és a jogi körülmények stabilizálása” – emelte ki Benešová.