A tervezettnél jobb évet zárt a MÁV 2009-ben
A MÁV Zrt. 2009-es mérleg szerinti vesztesége a tervezett 64,4 milliárd forinthoz képest 30,5 milliárd forinttal javult, s az év végén 33,9 milliárd forintot tett ki. A leányvállalatok jó teljesítményének köszönhetően pedig a csoportszintű veszteség ennél is kevesebb, 27,9 milliárd forint lett.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a menedzsment hatékonyságjavító és költségcsökkentő intézkedései jelentős eredményt hoztak, folytatódtak a megkezdett fejlesztési programok, és teljesültek a humánerőforrás-gazdálkodás súlyponti előirányzatai is. Az idei év legfontosabb feladata: folytatni a tavaly megkezdett költségcsökkentő és hatékonyságjavító intézkedéseket.
A hatékonyságjavító intézkedések és a költségcsökkentés hatására az üzleti ráfordításokban a tervezetthez képest számottevő, 9,2 milliárd forintos megtakarítást sikerült elérni. A MÁV Zrt. működésének folyamatos finanszírozását érdemleges költségtérítés, valamint pótlólagos állami szerepvállalás nélkül teljesítette. A társaság a finanszírozást részben a MÁV Cargo-értékesítés bevételeiből, részben a költségcsökkentő intézkedések eredményeként keletkező forrásokból oldotta meg - hangsúlyozza a közlemény.
A közszolgáltatási szerződés megkötésének elhúzódása, valamint a MÁV-START költségtérítésének megkésett folyósítása kihatott az egész csoport finanszírozási helyzetére is. Hiányzott továbbá a büdzséből a keskeny nyomközű vasutak 914 millió forintos költségtérítése, hiszen a pályavasút mindössze 389 millió forint költségtérítést kapott az elmúlt évben. Ebből kellett volna biztosítania a kezelésére bízott csaknem 7.000 kilométernyi vasúti pálya karbantartását.
Összehasonlításképpen: a 230 kilométernyi vasúti pálya felett diszponáló GySEV mintegy 690 millió forintot kapott ugyanerre a célra. Tavaly 45 milliárd forint értékű beruházás pénzügyi teljesítésére került sor. A MÁV Zrt. 2009-ben 13,3 milliárd forint hiteltörlesztést teljesített, miközben - nagyrészt motorvonat beszerzésére - 17,3 milliárd forintnyi hitelt vett fel.
A működési stabilitás mára elengedhetetlen feltételévé vált a pályavasúti közszolgáltatási szerződés megkötése és az ehhez kapcsolódó költségtérítés biztosítása. A költségtérítés hiánya 50-52 milliárdos negatívumot programoz be a MÁV Zrt. 2010-es teljesítményébe. A társaság likviditása 2010-ben is biztosítható, ha az állami szerepvállalás az üzleti terv feltételezéseinek megfelelően alakul - áll a közleményben.
A társaság értékelése szerint társaság likviditása 2010-ben is biztosítható, ha az állami szerepvállalás az üzleti terv feltételezéseinek megfelelően alakul. A társaság idei év első negyedévének finanszírozását a 2009 végén befolyó ÁFA-rendezés összege és a szoros költséggazdálkodás biztosítja. Az év második felében azonban az elfogadott üzleti terv jelentős pótlólagos állami beavatkozást feltételez a finanszírozási helyzet rendezése érdekében.
Az üzleti terv legfontosabb intézkedései a módosított személyszállítási költségtérítés ütemezésére (22,4 milliárd forint), a pályavasúti költségtérítésre (18,6 milliárd forint), továbbá megfelelő költségtérítés hiányában mintegy 20-25 milliárd forintos külső forrás bevonására irányulnak.
Két fokozattal rontotta a már eddig is spekulatív besorolási sávon belül a MÁV cégadósi osztályzatát csütörtökön a Standard & Poor's, amely szerint a magyar vasúttársaság likviditási pozíciója "nagyon gyenge". A világ legnagyobb hitelminősítő csoportjának londoni bejelentése szerint a MÁV hosszú futamú cégbesorolása az eddigi "BB" szintről - a köztes "BB mínusz" kihagyásával - "B plusz"-ra módosul.